Timpul, februarie 2004 (Anul 15, nr. 25-48)

2004-02-06 / nr. 29

vineri, 6 februarie 2004 VIGNETÄ J J \j " J J J J J -J " J J ' -J -J J -J J -J J -J J J - . In anul 2004, bugetul pentru consultanță este de 50 de miliarde de lei, cu 5 miliarde mai mare decît în 2003, a anunțat la o conferință de presă ec. Greta Popa, director general al A.N.C.A. (N.J.) . Centrul Județean de Consultanță Agricolă Caraș-Severin realizează, în fiecare duminică, începînd cu ora 10, la Studioul de radio din Reșița, emisiunea «Rodul pămîntului», dedicată producătorilor agricoli. Ascultați-ne pe 105,6 MHz. (N.l.) TEHNOLOGIA ECOLOGICĂ Produsele realizate în culturi nefertilizate chimic și neerbicidate, adică în sistem ecologic, au mare căutare în Vest și, mai nou, și în țara noastră. în plus, dacă sunt comercializate, ele au prețuri de trei sau de patru ori mai mari decît cele cultivate în sistem intensiv. Dacă doriți să vă familiarizați cu tehnologia ecologică de cultivare a morcovului, adresați-vă centrelor de consultanță agricolă din județ, unde puteți găsi un bogat și divers material documentar. Prețuri în județ Reșița (N.L) - La sfirșitul lunii trecute, în piețele și tîrgurile din județ, kilogramul de grîu se comercializa cu 9000-10.000 lei, cel de orz, cu 9000-10.000 lei, și cel de porumb, cu 8000-9000 lei. Alte prețuri: cartofii - 10.000-15.000 lei/kg, fasolea boabe - 25.000-35.000 lei/kg, ceapa - 18.000-25.000 lei/kg, morcovii - 14.000-18.000 lei/kg, usturoiul - 35.000-40.000 lei/kg, merele - 8000-20.000 lei/kg, perele - 25.000 lei/kg și sîmburii de nucă - 80.000-10.000 lei/kg. în edițiile viitoare Reșița (N.L) - în edițiile noastre viitoare puteți să aflați detalii despre îngrijirea pomilor în livezi și despre lucrările la zi în plantațiile pomicole, care sunt principalele lucrări mecanice ce se execută la pregătirea terenurilor pentru semănat și cum se reglează agregatul plug-tractor. De asemenea, la sugestia mai multor cititori, vă vom informa cum se combate unul din cei mai periculoși dăunători ai leandrului, pe care multe gospodine din mediul rural îl promovează pentru parfumul florilor sale. Pagină realizată de Centrul Județean de Consultanță Agricolă Caraș-Severin Y<‘»Iyin CONSULTANTA agricola / 8 Dr. Petru Ciasc Reșița - Eficiența acestei activități rezultă din prolificitatea ridicată (8-10 produși la o fătare), gestație scurtă a femelelor (30-31 de zile), viteză mare de creștere a tineretului, consum redus de furaje pe kilogramul de spor. Creșterea iepurilor de casă poate fi o variantă pentru o mică afacere în mediul rural. Cu privește problemele ce pot apărea, ele sunt legate de sensibilitatea iepurilor la o serie de factori, dintre care menționăm: factorii fizici (frig și căldură excesivă, curenți de aer), factorii chimici (amoniacul și hidrogenul sulfurat); factorii psihici (vizitatori, transport, zgomote, prezența altor animale); și factorii emoționali (înțărcarea, lipsa apei, schimbarea bruscă a alimentației), factori ce pot fi evitați relativ ușor. Cuștile sunt simple, de o mare variabilitate și formă, confecționate din lemn sau plasă de sîrmă cu dimensiuni cuprinse între 60-100 cm lungime și lățime, și 50-60 cm înălțime. Cuștile se amplasează sub copertine, în șoproane sau alte adăposturi existente, pe unul sau mai multe nivele. Podeaua cuștii va fi dintr-un grătar de plasă sau din șipci de lemn, cu ochiuri de 1,5 cm, sub care se așază o tavă pentru colectarea dejecțiilor. Fiecare cușcă este echipată cu un hrănitor pentru fin și furaje verzi, o tăviță pentru concentrate și un adăpător format dintr-o sticlă fixată de perete și răsturnată cu gura în jos intr-un vas pentru adăpare. Cuștile pentru iepuroaice vor fi prevăzute cu cite o cutie pentru fătare. Activitatea de reproducție începe la 6-7 luni, la iepurii din rasele mici, și 9-10 luni la rasele mari. încărcătura este de 9 femele, pentru un mascul. Este foarte important de știut că în vederea împerecherii, femela este dusă in cușca masculului și nu invers. Principalele sortimente de furaje utilizate în alimentația iepurilor sunt: ■ furaje fibroase și grosiere, respectiv finul de lucernă, trifoi de livadă, otava și paiele de orz sau grîu; ■ furaje verzi, lucernă, trifoi, borceag, iarbă, frunze de sfeclă și de varză; ■ furaje suculente, respectiv: sfeclă, morcovi, dovleci, gulii, diverse legume și fructe; ■ furaje concentrate, respectiv boabe de diferite cereale; în încheiere, voi prezenta cîteva rații furajere. Iepurelui adult i se vor administra zilnic 700-800 grame furajere verzi sau 150-200 grame fin, 150-200 grame suculente și 25-90 grame concentrate, in funcție de rasă și dezvoltare corporală. Tineretul pină la 9 săptămîni va fi hrănit la discreție, iar după aceea va primi pe cap și zi 250-500 grame nutreț verde, 70-130 grame fin, 100-150 grame suculente și 20-70 grame concentrate, tot în funcție de vîrstă și de greutatea corporală. Creșterea iepurilor de casă în alimentație se pot folosi furaje fibroase, verzi, suculente, concentrate Unul dintre exemplarele expuse recent la Reșița. (Foto: D. Bogdan) Cum realizăm încălzirea răsadnițelor Cel mai profitabil biocombustibil este gunoiul de grajd Ing. Ștefan Pârvulescu Reșița - Amanejarea unui pat cald trebuie să se facă în aceeași zi în care se fixează tocurile și ramele. Dimensiunile optime ale răsadniței simple le-am prezentat săptămîna trecută, dar ele pot fi și altele, după condițiile fiecărei gospodării. Cu privire la rame, sînt preferate cele acoperite cu sticlă față de cele cu folie, controlîndu-se astfel mai bine umiditatea din interiorul răsadniței. Pentru sporirea capacității calorice a gunoiului de grajd, se adaugă paie nefolosite, rumeguș sau var. în lipsa gunoiului de grajd, se poate prepara biocombustibil din paie umectate, cu adaos de îngrășăminte pe bază de azot, asigurîndu-se condiții de fermentare în platforme bine presate și compacte. Pentru a nu fermenta gunoiul colectat în timpul anului, în strat subțire, se așază cu 7-8 zile înainte de instalarea răsadnițelor, în platforme de preîncălzire, cu lungimea de 2--3 m, lățimea și înălțimea de 1,5 m. Se recomandă acoperirea platformei cu o folie de polietilenă. Cînd bălegarul din platforma de preîncălzire începe să aburească, în mod uniform, pe toată suprafața, acesta poate fi folosit pentru amenajarea patului cald. Pentru grăbirea procesului de încălzire se poate folosi apă fierbinte, turnată în cîteva puncte ale platformei, sau bulgări de var nestins. Grosimea stratului de gunoi din patul cald, variază între 50-80 cm în cîmp, iar dacă răsadnițele se amenajează în sere sau solarii, este de obicei sub 50 de cm. Amenajarea patului cald începe de la margine, spre interior, finalizarea lui fiind obligatorie în aceeași zi, astfel ca pină seara să se așeze pe el tocurile, care apoi se acoperă cu rame (ferestre). Fertilizarea plantelor de interior (II) Plantele de apartament reprezintă o legătură permanentă cu natura Ing. Silvia Suciu Reșița - în perioada de iarnă, cînd acestea beneficiază de temperatură, umiditate și lumină mai reduse, fertilizarea se va face la 4-6 săptămîni. Lipsa potasiului (K) se întîlnește, în special, în substraturile pe bază de pămînturi argiloase, dar și cele cu turbă, și duce la decolorări și necrozări ale marginilor frunzelor, la subțierea tijelor florale, la creșterea sensibilității față de unele boli. Majoritatea plantelor de apartament sînt sensibile la absența potasiului în substratul nutritiv, dar în mod special menționez cyclamenul, bromelia, ferigile, mușcata, mixandra, filodendronul, primula etc. Lipsa magneziului (Mg) este foarte des întîlnită la plantele de apartament, mai ales cînd se udă cu apă de la robinet. Fenomenul poate fi ușor observat și recunoscut după aspectul marmorat al frunzelor și decolorarea nervurilor. Lipsa unor microelemente (fier, mangan, molibden, cupru și zinc) este extrem de nefavorabilă pentru plantele de apartament - fier, mangan, molibden, cupru și zinc - fiind afectate mai ales culoarea frunzelor și calitatea florilor. Menținerea unei creșteri echilibrate a plantelor de apartament, cât și prelungirea vieții acestora, se poate realiza prin fertilizări în vegetație, folosind o gamă variată de îngrășăminte. Pentru realizarea acestui deziderat, se pot folosi, cu foarte bune rezultate, îngrășămintele complexe cu microelemente, care sunt excelente pentru realizarea unor soluții nutritive de fertilizare. Concentrația de îngrășăminte chimice cu microelemente, din soluția de udare, variază de la o specie la alta și este cuprinsă între 0,6-3,8 g/l. în general, consumurile de îngrășăminte sînt mai mari în perioada de primăvară, cînd și ritmul de creștere este mai intens. Fertilizarea plantelor de apartament în perioada de iarnă, cînd ele sînt expuse uneori la temperaturi mai scăzute, la o umiditate a aerului mai redusă și la lumină mai puțină, are eficiență ridicată. în această perioadă fertilizarea se va efectua o dată la 4-6 săptămîni. în general, plantele de apartament sunt sensibile la excesul de apă, care atrage după sine și apariția unor boli datorate ciupercilor și bacteriilor, dar folosirea îngrășămintelor de acest tip, cu conținut ridicat în potasiu, conferă plantelor rezistență mai mare la excesul de umiditate din sol și scade semnificativ incidența bolilor micotice și bacteriene. Trandafir „japonez“, originar din... China. (Foto: Diana Bogdan)