Tineretul Liber, august 1990 (Anul 2, nr. 186-212)

1990-08-01 / nr. 186

T „TINERETUL LIBER" pag. 2 CONSULTAȚII JURIDICE PROCEDURA SCHIMBĂRII NUMELUI. Pentru schimbarea numelui de familie ori a prenumelui, sau pe amundoua, se depune o cerere la primărie însoțita de o serie de acte. Cererea este trimisă mai departe la Inspectoratul General al Poliției care, hotărăște prin decizie, încuviințarea sau respingerea ei. împotriva deciziei de respingere se poate face întîmpinare la Ministerul de Interne in termen de 30 de zile de la data comunicării respingerii. încuviințarea cererii este o problemă de apreciere și nu ult drept al celui ce o solicită. EXPERTIZA FILIAȚIE NU. Tăgăduirea paternității se face pe cale judecătorească. Pentru aflarea adevărului instanța dispune efectuarea expertizei medicale care constă în: determinarea duratei sarcinii; verificarea capacității de procreare; stabilirea grupelor sanguine; expertiza antropologică și cea dactiloscopică. DAUNE COMINATORII: COMPENSATORII, MORATORII. Daunele cominatorii sunt reglementate de art. 175 cod procedură civilă și nu au rolul de despăgubiri civile. Reclamantul poate cere ca pultul să fie obligat la plata unei sume de bani pentru fiecare zi de intîrziere, săptămină sau lună (penalități), instanța are datoria ca, după executarea obligației, să transforme daunele cominatorii in daune compensatorii. In felul acesta cuantumul prejudiciului cauzat prin neexecutare sau executare cu intîrziere a obligației poate fi mai mare decît prejudiciul real cauzat. Potrivit art. 1084 din Codul civil prejudiciul trebuie să reprezinte atit paguba efectiv suferită, cit și cîștigul de care a fost lipsit reclamantul din cauza neexecutării totale, parțiale sau executării necorespunzătoare a obligației cu condiția să facă dovada cîștigului nerealizat. Cînd obiectul obligației îl constituie o sumă de bani, iar executarea in natură , este întotdeauna posibilă, reclamantul poate pretinde obligarea pîrîtului la plata unor daune moratorii sub forma unor dobînzi legale pentru întirzierea executării. Potrivit art. 108P, alin. 2 și următorul din Codul civil, reclamantul are dreptul la dobinda legală pentru simpla lipsă a sumei datorate iar plata curge de la data sesizării instanței, în afară de cazul Cinei, după lege, dobinda ar curge de drept (Decizia Tribunalului Suprem — Secția civilă nr. 1618/1076). ARVUNA ACONTO. Arvuna este o convenție accesorie la un contract de vinzare-cumpărare, rezultată din manifestarea expresă a părților in sensul ca ele au înțeles să dea acest caracter sumei de bani primită la încheierea contractului, în lipsa unei asemenea precizări, suma primită trebuie considerată ca aconto, adică parte din preț, care, in caz de neexecutare a contractului, urmează să fie restituită. In practica judiciară s-a decis că dacă contractul de vânzare nu s-a executat din culpa unei părți, aceasta va pierde arvma dată sau o va întoarce îndoit dacă a primit-o. (art. 1298 Cod civil). REȚINEREA ȘI ARESTAREA PREVENTIVA, DREPTUL De APARARE. Măsura reținerii poate fi luată de organul de cercetare penală față de învinuit, dacă sunt probe sau indicii temeinice că a săvârșit o faptă prevăzută de legea penală. Măsura reținerii poate dura cel mult 24 de ore. Procurorul din oficiu sau la sesizarea organului de cercetare penală, cînd sunt întrunite condițiile prevăzute de lege, dispune prin ordonanță motivată arestarea preventivă a învinuitului pe durata a cel mult 5 zile. Măsura arestării poate fi dispusă in următoarele situații: dacă nu se poate stabili identitatea sau domiciliul inculpatului, infracțiunea este flagrantă (pedeapsa închisorii mai mare de trei luni); inculpatul a fugit ori s-a ascuns in scopul de a se sustrage de la urmărire și judecată; dacă sunt date suficiente din care rezultă că inculpatul a încercat să zădărnicească aflarea adevărului ; dacă inculpatul a comis o nouă infracțiune; dacă inculpatul este recidivist ; cînd există una din circumstanțele agravante , dacă inculpatul a săvârșit o nouă infracțiune pentru care legea penală prevede o pedeapsă mai mare de 2 ani. Durata arestării nu poate depăși o lună. Ea poate fi prelungită in caz de necesitate, prelungirea putînd fi dispusă de 3 ori a cîte o lună, în orice prelungire a arestării poate fi continuare dispusă numai de instanța de judecată cu cel mult 30 de zile. Instanța poate acorda și alte prelungiri ale arestării de câte o lună. Dreptul la apărare este garantat atit in cursul urmăririi penale cât și în faza de judecată. Prezența avocatului este totuși limitată numai la anumite activități iar în anumite situații ii este chiar interzisă asistența prin ordonanța organului de urmărire penală. Măsura arestării preventive se execută în penitenciarul sau în locuri anume înființate. Arestații preventiv aflați în curs de urmărire penală pot primi vizite, pachete, pot trimite și primi corespondență cu aprobarea organelor de urmărire penală. Arestații preventiv pot fi folosiți la muncă numai în cazul cînd consimt la aceasta cu avizul atit al medicului locului de deținere, cit și al organului de urmărire penală. Pentru încălcarea regulilor de disciplină atestatul preventiv poate fi sancționat disciplinar cu: mustrare, retragerea unor drepturi (vizite, pachete, corespondență), izolare simplă pina la 15 zile, izolare severă pină la 10 zile cu avizul medicului; transferarea pe o durată de 3 pină la 12 luni la un penitenciar unde se aplică un regim restrictiv. ENACHE DUMITRU consilier juridic „Cazinourile“ torturii (Urmare din par. I) curorul general al României, la adjunctul ministrului justiției, la președintele tribunalului suprem și chiar la Iosif Uglar și Iosif Banc, secretari ai fostului C.c. al p.c.r. După audiențe nu m-au așteptat altceva decit prigoana, arestările, bătăile și din nou internările. Clnd am constatat că șansa de a izbîndi devenise aproape inexistentă, că atacurile din partea organelor represive se dovedeau din ce in ce mai dure, am reușit să iau legătura cu ambasadorul Canadei la București, prin intermediul domniei sale expediind un memoriurimului ministru de atunci ierre Eliot Trudeau. Dezvăluiam în special utilizarea psihiatriei de către guvernul ceaușist în scopuri vădit politice. Totodată, am putut să înștiințez și o serie de organisme internaționale cu numele și situația multor persoane ce erau internate în mod abuziv în spitalele psihiatrice de la Bălăceanca, Voila (Cîmpina), Jebel (Timișoara), Podari (Craiova), nr. 9 București și altele. Firește, o parte din conținutul acestor materiale a fost dat publicității in Occident. Imediat ce ecoul lor s-a făcut simțit în țară ar fi fost chemat la securitatea din Brăila de colonelul Rizea Craiu. Mi-au declarat in mod cu totul surprinzător pentru mine că sunt dispuși să facă un compromis. N-au uitat să-mi atragă atenția că dacă nu părăsesc din proprie inițiativă țara nu le mai rămîne decit, o singură alternativă — să-mi curme viata. •*- Ajunseserăți pentru regim un element periculos, un incomod, care putea atrage alături de el și pe alții. Probabil că numai așa se explică compromisul. Și apoi cunoșteaui pe viu multe din metodele lor.. Numai la simpla enumerare a spitalelor unde erau internați abuziv și maltratați oponenții regimului simți că te ia cu frig. — Am fost martorul unor evenimente de o cruzime greu de imaginat de o minte normală. La spitalul Bălăceanca din București, unul din pacienții cei mai grav persecutați, este vorba de Alexandru Aparaschivei, a reușit să România numai sub părăsească protecția Ambasadei S.U.A. Am întîlnit și bolnavi din alte categorii. Dețineau funcții în partid și voiau să divorțeze. Mijlocul de a le neutraliza elanul nu era altul decit tîrirea în spitalele de nebuni și aplicarea tratamentelor cu blogomazin care provoacă mari greutăți respiratorii, haloperidol ce, administrat în cantități mari, conduce la atacuri de cord și, să nu ignorăm, șocurile electrice care nu sunt numai o metaforă a groazei, ci una din realitățile lumii neuropsihiatriei din acele vremuri Aș preciza cazul lui Valentin Lipan din Brăila. Cind l-am întâlnit in curtea spitalului, plin de singe, l-am întrebat ce s-a întîmplat. „Nu știu, mi-a răspuns. Mi-au făcut o injecție după care probabil că m-au supus șocurilor“. Nu mai puteam ascunde, nu mai rezistam să văd asemenea orori. Am luat acceleratul de noapte din Brăila, și, foarte prudent, ajungind la București, am reușit să intru in legătură cu membrii Asociației corespondenților de presă străini din strada Alexandru Donici. După ce materialele apăreau in presa occidentală sau erau difuzate pe calea undelor vă închipuiți că toți cei implicați aveam de suferit, unii dispărînd pur și simplu din localitățile unde-și aveau domiciliul. Timpul petrecut la Brăila a fost ca un joc de ping-pong între mine și autorități, joc ce a dezvăluit mecanismele extrem de subtile ,la care se pretau organele regimului ceaușist. Eram într-un fel pregătit pentru a face pasul... exilului. (va urma) JOI, 2 august VĂRSĂTOR (20 ian. - 18 febr.) O zi bună pentru muncă fizică, dar nu exagerați. Nu vă impacientați din cauza celor ce nu pot ține pasul cu dvs. Nu deveniți prea prezumțios(ă). PEȘTI (19 febr. - 20 mart.) Sînteți energic(ă) și hotărît(ă). Manifestați inițiativă. Este momentul indicat pentru a veni cu idei creatoare în cariera dvs. BERBEC (21 mart. - 20 apr.) Azi sînteți inactiv(ă) și egoist(ă). Nu deveniți prea dependentă de ceilalți. TAUR (21 apr. - 21 mai) O confruntare sau o situație critică vă așteaptă. Nu vă pierdeți cumpătul și nu forțați nota pentru a obține rezultate cu orice preț. GEMENI (22 mai. - 21 iun.) Relațiile cu ceilalți evoluează armonios. O oarecare stare de nervozitate și indispoziție vă tulbură- Amînați orice Hotărîri asupra vieții personale. RAC (22 iun. - 22 iul.) O zi potrivită pentru muncă fizică, dar nu excesiv de mult și pentru activități migăloase. Fiți mai înțelegător(e) cu persoanele care nu pot ține pasul cu dvs. LEU (23 iul. - 22 aug.) Relațiile cu persoanele mai în vîrstă sînt favorizate. Cereți-ie sfatul căci pentru dvs. aceasta este o perioadă de noi începuturi. Temperati-vă cu prudență entuziasmul. FECIOARA (23 aug. - 21 sept.) Configurația astrală indică o perioadă propice pentru a iniția activități, planuri. O afacere pare să prospere. O nouă legătură amoroasă se consolidează. BALANȚA (22 sept. - 21 oct.) O zi potrivită pentru a vă exprima datorit punctul de vedere. Faceți schimbări pozitive in jurul dvs. SCORPION (22 oct. - 21 nov.) Cumparați-vă obiectul de lux pe care vi-l doriți de mult. Va fi o alegere bună- O confruntare este posibilă în cariera dvs. O atitudine arogantă sau dominatoare vă va aduce neplăceri. SĂGETĂTOR (22 nov. - 20 dec.) Azi va fi pentru dvs. o zi obositoare și deprimantă. Evitați conflictele și amînați deciziile importante. CAPRICORN (21 dec. - 19 ian.) Vi se pare că persoana iubită vă înșală. De vină este numai imaginația dvs. O zi potrivită pentru a o petrece în familie sau cu prieteni apropiați. SIMETRIE Orizontal : 1) Caracterul unei reuniuni de mare interes (fem.) 2) Tras din viteză 3) Lovit pe la spate — A te aștepta la un succes pe extreme 4) Marcaj Rezultatul unui meci al apărărilor - Rachetomodele de mare viteză — Mulțimea oamenilor care fac mișcare (sin.) 5) Extrem de indisciplinat — A scăpa într-o fază... demarcat (!) 6) Vulnerabil la loviturile indirecte 7) Cadrul unor întîlniri... la masa verde — Antrenoare ale unor concurente la cursele de mare viteză 8)tuație... irosită. Șiîn final ! — Introdus în joc pentru a-l face mai antrenant - Fotoliul liderului 9) Dublată in atac I — Mod de ordonare pe hirtie a formațiilor — Trase la firul ierbii 10) Are de suferit în urma unor lovituri la figură 11) Punctează la impresia artistică. Vertical : 1) Una care nu mai revine asupra deciziei 2) Un echipament pe măsură (fem.) 3) Haif dreapta ! -A trage la ham (sic !) dar nu în cursele hipice — Marchează cu capul ! 4) Rezultat în urma unei faze fierbinți — Mod de a semnala o greșeală personală intenționată - Evidențiat pentru niște plecări ca din pușă 5) înregistrată ca o cădere în teren - A face pregătirile pentru o evoluție în sare 6) Unul de placare nu intră în calcule 7) Linia de margine (pi.) — A depune o plîngere 8) A pătrunde în adîncime pe teren — Apare după lungi de perioade — Lăsat la absență in urma unei podea lovituri de K.O. (fam.) 9) Neutru de la bun început ! — Și unul care intră în calcule — Dotați ca medii ! 10) Titlu la juniori 11) Și acum, ultimele știri (sg.). ADRIAN SCHINDARU Timișoara LIBERA INIȚIATIVĂ AȘA CUM AR TREBUI SĂ FIE ÎNȚELEASĂ Sîntem asaltați în ultima vreme cu exemple ale așa-zisei inițiative libere foarte apropiată de încălcarea legilor scrise și nescrise prin care dorința de înavuțire pe seama celor din jur iese în evidență intrvtm mod de netăgăduit. Iată însă că se pot obține rezultate foarte bune și prin muncă cinstită competentă. Este cazul înși treprinderii private de navigație „Damaro“ cu sediul la Galați, care în numai două luni de funcționare a stabilit relații reciproc avantajoase cu armatori și firme din Grecia, Cipru, RFG, Siria, Liban, SUA, Singapore. Două par a fi explicațiile succesului de care se bucură „Damarc“ ; mai întîi, gama largă a serviciilor pe care le asigură — reprezentarea intereselor armatorilor și echipajelor navelor străine în relațiile cu partenerii români, aprovizionarea navelor aflate pe teritoriul țării, intermedierea reparațiilor, asigurarea contractelor maritime, medierea între armator și instituția cu care este încheiat contractul, la care se adaugă operațiunile import-export. A doua explicație este de ordin subiectiv : armatorii preferă de obicei să colaboreze cu întreprinderi private, nu cu statul. Membrii fondatori ai filialei gălățene a Camerei de comerț și industrie, cei șapte întreprinzători, coordonați de dl. Constantin Magria au drept obiectiv imediat deschiderea unei filiale a Bűncid de Comerț Exterior și la Galați, astfel incit, prin întreaga ei activitate, firma să contribuie la redobîndirea prestigiului portului Galați. CRISTIAN POPESCU UN GULAG PE STRADA HRISOVULUI de o săptămină. Fostul soț, de la care a obținut copiii prin hotărîre judecătorească definitivă, nu i-a mai plătit alocația de doi ani. Nu are bani, nu este pe nici o listă de priorități pentru apartament fiindcă nu a dus „nici purcel, nici vin, nici curcani“. N-a dus pentru că n-are de unde. Speră să scape totuși de acest infern. Unde se va duce, nici ea nu știe. CINII DE PRIPAS ȘI COPII NEASTÂMPĂRAȚI Pe strada Hrisovului, la numărul 2—4, sunt două blocuri așezate față-n față. Se desparte un spațiu asfaltat cu un teren de handbal, pe care se joacă, toată vara, cîteva sute de copii. Lingă intrări, tomberoanele de gunoi prin care își fac de lucru plinii de pripas și copiii mai neastâmpărați. De cum coboară toamna și pină primăvara tîrziu sutele de copii se joacă pe holuri, producing o zarvă și o mizerie de nedescris. Femeile de serviciu mătură o dată pe zi, ridicînd praful pină în tavan, și dacă gunoierii întîrzie sau nu vin într-o zi peisajul capătă dimensiuni de CQȘmar. Dintr-o eroare de proiectare, in aceste blocuri apa caldă nu urcă mai sus de etajul doi. Nu sunt racordate la rețeaua de gaze, totul se gătește pe plite electrice, fierbînd ore în șir la o ciorbă. Pe aceleași plite se încălzește și apa cu care locatarii se spală în ligheane, pentru că îmbinările blocurilor sînt proaste și, ca urmare, dacă folosești dușul, îl inunzi pe cel de dedesubt. Nu există debara sau alt spațiu de depozitare. Mobilierul unei camere obișnuite cuprinde un recamier, o măsuță de camping și un dulap cu două uși. Pereții sunt igrasioși din cauza aburului de la mîncare, iar hainele lăsate pe speteaza scaunului le îmbracă dimineața jilave. în aceste blocuri locuiesc șoferi și mecanici de la I.T.B., oameni care lucrează în ture și se trezesc la trei dimineața pentru a ieși pe traseu. Ce siguranță la volan, ce reflexe are un șofer de autobuz care s-a „odihnțit“ patru-cinci ore în asemenea condiții ? Familia Pătrașcu stă aici din iulie ’83. El este șofer pe troleibuz, ea lucrează ca electrician la depoul Bucureștii Noi. Au patru copii, un băiat și trei fete. Iuliana, fata mijlocie, a făcut stafilococie pulmonară din cauza igrasiei, de fapt a apei care curge continuu pe pereți pe partea umbroasă a blocului. Alexandru Rotaru a suferit un accident anul trecut și acum e pensionat cu 1 460 de lei pe lună. Timp de șase luni nu a primit nici pensia, nici alocația pentru cei șase copii. Ultimul lucru de care își amintește să și-l fi cumpărat pentru el este o pereche de pantofi, acum trei ani de zile. La o aruncătură de băț de primăria sectorului 1 se consumă o dramă de mari proporții. Pe cine interesează ? FOCAR DE TBC IN INIMA BUCUREȘTIULUI „Blocurile din Hrisovului sunt o adevărată calamitate pentru cartierul Pajura“, au fost cuvintele cu care ne-a întimpinat doamna Ema Savu, asistentă pediatră la Dispensarul nr. 5 Pajura-copii. Tuberculoza și bronșitele asmatiforme repetate fac ravagii. Cele două blocuri sunt un adevărat focar de T.B.C. : familia Frunză, de la camera 155, are două fetițe bolnave, Popa, de la camera 49, trei copii tuberculoși. Familia Rugindei are un băiat malnutrit, iar familia Matei are doi copii bolnavi de hepatită. Viermele stomacal giardia, furunculozele și riia, toate boli de mizerie sunt atotprezente. Concluzia, formulată de doamna doctor Violeta Mihalache, este fără echivoc : în blocurile din Hrisovului 2—4 nu ar trebui să locuiască familiști. Concluzia este una, întrebările care persistă sunt însă mai multe : ce face Sanepidtul, pe ce criterii se atribuie apartamentele la I.T.B., cum a dat Direcția sanitară a muncipiului București aviz favorabil pentru aceste clădiri ? Ce măsuri a luat primăria sectorului I sau ce intenționează să facă pentru a rezolva măcar cazurile disperate, cum este cel al familiei Mihai, de la camera 17 , soția a murit de leucemie galopantă și a rămas soțul să îngrijească singur patru fetițe, dintre care una are o fistulă în piept ce ,va trebui operată cu de curînd. In strada Hrisovului, cîteva sute de oameni loviți năpraznic de soartă așteaptă o mină de ajutor. Cine le-o întinde ? (Urmări din p<tg. 1) OFERTE Întreprinderea industriei Cărnii Iași, str. Aurel Vlaicu, nr. 78, tel. 981/72 880, 75 070, oferă în condiții avantajoase pentru unitățile de stat, cooperatiste, asociații sau persoane particulare, mijloace fixe, aprobate pentru casare în condițiile Dec. 50/1990. Mijloacele fixe constau in utilaje specifice dustriei cărnii și provininde la Abatorul Iași, Abatorul Tomești, și Frigoriferul Iași. De asemenea, dispune de mijloace fixe de la Centrala Termică de Zonă Tomești (Holboca) specifice unei centrale termice pe cărbune, din care se evidențiază gospodăria de combustibil cu racord C.F. la Gara Holboca și locomotivă Diesel electrică, care se pretează la utilizarea ca depozit de produse agricole, de alte materiale vrac ca unitate de producere a vinar prefabricate. Informații suplimentare și consultarea listelor cu utilaje — la sediul I.I.C. Iași, str. Aurel Vlaicu, nr. 78, Biroul Mecanic-șef, sau la subunitățile indicate mai sus. In acest sens , se organizează prima licitație la data de 6 august 1990, la sediul I.I.C. Iași. I.A.P.L. Aluniș, angajează conform Legii nr. 13/1971 tehnician principal investiții. Tel. 4120 45. (2742) DECESE OVIDIU Clopoțel, anunță cu regret dispariția fulgerătoare a prietenului său ION OVEZEA, pilot vînător. _____ (4663) FAMILIILE Voihescu, Rădulescu și Frumușelu sunt alături de fam. greu încercată de Cornățeanu dispariția fulgerătoare a prietenului lot CORNĂȚEANU AUREL. (4566) COLEGII din I.C.P.M.F. — S.H.P., București depline dispariția prematură a vechiului și bunului nostru coleg, GHEORGHE STANCULEASA. Condoleanțe familiei îndurerate. (4919) MIERCURII AUGUST 1990 COLEGII din Institutul de Cercetări și Proiectări dru Gospodărirea Apelor pen— Secția Lucrări Geologice sunt alături de domnul geolog principal Dinu Zamfir la dispariția tatălui său. Transmitem întreaga noastră compasiune și condoleanțe familiei greu încercate. (4720) FAMILIILE Suțu și Șerbănoiu se despart cu adîncă durere de bunul lor prieten AUREL CORNOTEANU. (4868) NUȚI — soție cu adincă durere anunță încetarea din viața a iubitului ei soț SANDU FLOAREA la data de 27 iulie 1990. Amintire veșnică. (4834) MARIA — soție cu sufletul îndurerat, anunț trecerea în neființă a iubitului meu soț NAGHI VASILE. Relații tel. 376003. (1805) VICTOR fiu, Daniela noră, Mihaela, Rodica, Marian nepoți, Anca strănepoată, anunță cu nemărginită durere încetarea din viață a scumpului nostru tată, , bunic și străbunic NAGHI VASILE, pensionar I.D.E.B. născut la Nădlac-Lrad. , (4807) MIHAI fiu, Nuți noră, Monica, Laurențiu, Dan — nepoți, cu adincă durere anunțăm trecerea în neființă scumpului nostru tată și bunic NAGHI VASILE. (4806) UNIVERSITATEA DIN CONSTANȚA v anunță scoaterea la concurs a următoarelor posturi din statul de funcțiuni pe anul 1990/1991 : A. FACULTATEA DE INGINERIE CATEDRA DE CONSTRUCȚII și Asistent, poz. 18, disciplinele : Reprezentări geometrice desen tehnic ; Topografie ; Chimie și materiale de construcții. B. FACULTATEA DE ȘTIINȚE CATEDRA DE MATEMATICA-MECANICA — Profesor, poz. 4, disciplina : Mecanică — Lector, poz. 11, disciplinele : Algebră, geometrie : Algebră, geometrie și ecuații diferențiale ; Mecanică tehnică. — Asistent, poz. 12, disciplinele : Mecanică ; Analiză matematică și matematici speciale ; Programare calculatoare. Candidații la concurs vor depune la Universitatea din Constanța, B-dul Mamaia, în termen de 30 de zile de la data publicării acestui anunț in Monitorul Oficial cererea de înscriere însoțită de actele : — diplomă de licență în copie legalizată — memoriu de activitate profesională și științifică — lista comunicărilor și lucrărilor didactice și științifice prevăzute de legea nr. 6/1969 privind Statutul personalului didactic din România publicată în Buletinul Oficial partea I nr. 33 din 15 martie 1969 și de Instrucțiunile Ministerului Invățămintului nr. 26692/03.02.1990. Candidații care doresc să se înscrie la concurs și care funcționează în alte unități sunt obligați Conform art. 55 din legea nr. 12/1971 să anunțe în prealabil conducerea unităților în care lucrează. Relații suplimentare la tel. 14576/int. 5. Constanța. UNIVERSITATEA „BABEȘ - BOLYAI“ DIN CLUJ ANUNȚĂ scoaterea la concurs a următorului post : • FACULTATEA DE BIOLOGIE, GEOGRAFIE ȘI GEOLOGIE CATEDRA DE GEOGRAFIE Conferențiar: disciplinele: — Geografia populației și așezărilor, — Geografia economică a lumii „ — Cartare geografică, poziția 8 Candidații la concurs vor depune la Rectoratul Universității din Cluj, str. Mihail Kogălniceanu, nr. 1, cod. 3400, în termen de 30 de zile de la data publicării acestui anunț în Monitorul Oficial, cererea de înscriere și actele prevăzute de Legea nr. 8/1969 privind Statutul personalului didactic din România, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 33, din 15 martie 1969 și de Instrucțiunile Ministerului Învățămîntului nr. 26 692 din 3 februarie 1990. MARILE MANEVRE (Urmare din pag. I) copiii, in loc să-i adune ? Să se fi mutat toată Africa de Sud in România, cu segregaționismul ei cu tot ? Elevii români sunt dați afară din școli ca niște ciumați, chiar aici, sub nasul guvernului, al parlamentului, un liceu bucureștean (nr. 33), a devenit din mixt, maghiar (cu 300 de „elevi“, în care au fost incluși și copiii de la grădiniță, ca să fie mai mulți la număr, în timp ce 400 de elevi români au fost pur și simplu expulzați ?) Să fie această mișcare încă o confirșt mare a apartheidului început in Transilvania, cu rădăcini vechi, în „cartea“ din 1907 a lui Huszár Antal (planul secret de lichidare a românilor ca entitate națională alcătuit de oficialitățile ungare) al cărei grăbit practician a fost contele Apponyi (avocatul care s-a prezentat la Conferința de la Paris cu 38 de dosare). Acest program era să scriu „pogrom“) antiromânesc a început de fapt odată cu dualismul din 1867 , întrerupt de Unirea de la 1 Decembrie 1918 și reluat de guvernul fascist al lui Horthy Miklós cu brutalitate și singe în Ardealul de Nord (1940—1944). Aportul „binevoitor“ al lui Tőkés (pe care un om luminat l-a numit, încă din luna februarie, „mascota revoluției“) la evenimentele din decembrie (filiera „ți“), să fi determinat reactivarea „Cărții secrete“ ? ! Unde oare pină și biserica mai e determinată să se giberească de parcă ortodocșii, zomanocatolicii, uniații, baptiștii etc., ar fi altceva decât români înainte de toate ? ! Unde oare, categoriile sociale mai sunt asmuțite una împotriva alteia („Jos intelectualii!“, nu?), de parcă n-ar fi vorba despre același popor ? ! Unde, în care țară, mai este arborat steagul altei „națiuni“ — cu seninătate Și lipsă de bun simț politic — de către unii care „uită“, cu bună știință, că aici nu-s decit, minoritate națională?! Unde oare dizidenți înflăcărați își mai înjură țara (și după căderea dictaturii), incercind să o izoleze și economic, nncit, mîine-poimiine, să poată fi scoasă la mezat pe un preț de nimic ? ! Unde oare guvernul unei țări mai e tras cu impertinență la răspundere de guvernul unei țări vecine (sub pretextul „protectoratului“ pentru „națiunea maghiară“) și apoi, indirect, amenințat cu o armată ultramodernă. Unde, oare, sub lozinca internaționalistă a Casei Comune Europene mai vor unii să ne înghesuie, ștergind granițele (Transilvania ar urma să aibă „acolo“ o „camera separată“ !), de parcă am avea pe lume altceva mai întreg decit o țară ! Unde se mai depune atîta mină ca un bun cîștigat cu singe, statul național al României, să fie cantonat, federalizat... ? ! Unde decît la noi, sub altă lozincă, a privatizării, unii mai vor să cumpere, întii de toate, o cetate verde ca a Munților Apuseni, în care rezistența moților conduși de Avram Iancu n-a fost învinsă niciodată.. ? ! Unda o minoritate se mai consideră asuprită de limba oficială a statului, dar nu se silește să iasă la drumul mare cu ciomagul, siiindu-ne să-i învățăm graiul ?! Nu cumva noi înșine, din inconștiență, nu tăiem creanga de sub picioare, spunînd in gura mare și atît de ușor ceea ce unii vor să ne picure otrăvitor in ureche , încercare de „lovituri de stat“ organizate de bande „legionare, fasciste“... cînd ele seamănă atit de mult una cu alta, făcind parte din același scenariu bine pus la punct și coordonat din afară (filiera „U“). Ce se urmărește ? Ca România noastră să fie declarată de forurile internaționale „fascistă“ ; dacă românii nu se înțeleg între ei și se omoară unii pe alții (13—15 iunie, București) sau Săpînța... unde evenimentele au început odată cu cele de la Târgu Mureș — casetele înregistrate de francezi sunt, ele multă „bucurie“, transmise spre opinia publică mondială prin televiziunea de la Budapesta — cum să nu vineza atunci minorități ! Deci, minoritatea maghiară atit de ,amenințată“, cere protecție internațională ! Și cum ea trăiește in Transilvania, această zonă trebuie „protejată“ de „fascismul“ romanesc ! Am mai întreba : un nou dictat ne așteaptă oare ? Timp nu pare noi trebuie să ne simțim tot mai vinovați, să ținem capul cit mai plecat — în timp ce pe capii altora, neprinplaturiștii de proteste, îi găsești in orice volum de omagii, cuvîntind la fiecare Congres sau Plenară FCR, de la înălțimea funcțiilor (CC) mulțumind pentru „condițiile minunate asigurate personal de tovarășul și tovarășa pentru minoritatea maghiară...“ și aceiași ne judecă acum și ne întărită, pretinzînd, în momentele noastre de slăbiciune și de provizorat în țară, privilegii... Vorba cuiva, „cînd ați fost sincer, d*ie... ?“ ACEASTA ESTE ȚARA MEA ! ȘI ACUM, CÎND II ESTE MAI GREU, O IUBESC MAI TARE ! Cu toate înjurăturile unora, amplificate in afară. Nu se poate da oare o lege înscriindu-se și in Constituție un „paragraf" împotriva denigratorilor poporului român ? Ce spui, d-le avocat Előd (care l-ai aprobat pe sfinția sa Tőkés cind se deda la cele lumești) ? Ți-e frică să te întorci în țară (cum, tot de frică, au fugit vreo 2 000 de bătăuși după 21 martie din județul Mureș și acum stau bine mergi în Ungaria și strigă, prin gura dv. sau a lui Sütő András sau a U.D.M.R.-ului, (să vor adevărul despre Tirgu Mureș !), ești jurist și știi că legea e lege și ai cam avui ceva contribuție la evenimentele din Tirgu Mureș, „pe ici, pe corp, prin părțile esențiale“, vorba eternului nostru Caragiale. Și ca să-ți înfrîngi frica, și ca să ne intimidezi, țipi ca din gură de șarpe de la „Europa Liberă“ și transmiți prin publicații ungurești scrisori deschise președintelui nostru, d-lui Ion Iliescu. Intrucit un președinte de stat are probleme mult mai importante (printre care să-l viziteze la spital pe „ungurul“ Cofariu), primește, te rog, din partea mea Un răspuns : S-a formulat un mare diplomat, Nicolae Țitulescu, in decembrie 1935, ca răspuns adresat în Parlament unui conte de-al dv., dar se potrivește și azi, căci e un răspuns etern : „Veniți și ne spuneți aici, die Bethlen, că nu cereți privilegii. Totuși, dacă cineva v-a urmărit de-aproape, cum mi-a fost dat mie să vă urmăresc de 17 ani, de cînd s-a făcut unitatea națională, a văzut că nu ați voit să fiți decit niște privilegiați internaționali. Orice nedreptate făcută unui român se aduce in fața instanțelor românești. Dv., care spuneți acum că nu pretindeți privilegii, vă duceți pentru cea mai mică nedreptate la acea instituție de rezonanță, la acel extraordinar amplificator, care este Societatea Națiunilor și faceți dintr-un lucru de nimic o acuzațiune de ordin general împotriva unui neam care nu are decit un singur păcat : acela de a nu-și fi... cîștigat unitatea națională decit de 17 ani. Sistemul dv. este simplu de ghicit“ (...) „dv. nu vreți egalitate cu noi, boala persistenței imaginii aveți pe retină și credeți că Ungaria milenară va reînvia. Ori nu va reînvia niciodată !“ (s.n.).