Tineretul Liber, ianuarie 1993 (Anul 5, nr. 829-852)

1993-01-04 / nr. 829

„Să fim sănătoși“ ORa 22. La Căminul de bătrîni din Străulești luminile Încă nu erau stinse. O parte din locatari se aflau încă în fata televizorului. Damian Anghel de 70 de ani, este la primul Revelion in acest cămin. De altfel e de numai două luni de zile aici. Speranța sa la cumpăna anilor 7 : „Să fim ORA 23 ! Chiar dacă ceasul înaintează spre miezul nopții, cîțiva copii din Centrul de triere a copiilor „Pinocchio“ așteaptă masa de Revelion. Gîndurile lor se îndreaptă cu preponderență spre casă. Vasile Antohi, de 12 ani Își sănătoși ! Am mulțumirea că sunt aici unde îmi este bine. Sunt singur, casele bătrînești dărîmat. De copii nu mai s-au știu nimic, nevoia m.a făcut sa vin încoace“. Ilea Maria Veronica, și ea pensionara Căminului își dorește in 1993 sănătate, pace, liniște, înțelegere intre oameni. Așa să fie dorește ca măcar de Anul Nou, mama să.și amintească de el și să vină să vadă. Ar vrea să fie acasă, dar a fugit din cauza tatălui său. Dr. Teodor Drușcă, ofițerul de serviciu speră ca 1993 să le aducă acestor copii un loc intr-o familie. „Poate vine mama!“ La căminul de bătrîni Străulești - un revelion fără șampanie La centrul de triere a minorilor „Pinocchio" înghețul nu luminează noaptea copilăriei In direct O noapte „de tranziție" sub semni bucuriei, îngrijorării și speranței La cumpăna dintre ani ne-am mai propus să vedem cum își petrec bucureștenii Revelionul. Personalități ale vieții publice sau oameni obișnuiți au acceptat, pentru citeva clipe, vizita „Tineretului liber”. Iată în continuare cîteva gînduri ale celor aflați fie la locul de muncă, fie in casele lor cu gîndul la ziua de mîine. Intenția noastră a fost sa consemnăm aceste gînduri , supraveghează transmisia programului de Revelion. Dl. Michi Cacoveanu, secretar de emisie. ORa 0,15. Printre cei care petrec Revelionul la restaurantul „La Premiera“ se află și d-ra Alison Muller, ziaristă, corespondenta U.P.I. pentru România., Aflată la primul Revelion in țară ne-a mărturisit că „românii știu foarte bine să trăiască. Am petrecut revelioane și în alte țări, dar au fost mai puțin vesele. Aici am impresia că petrecerea continuă la nesfirșit- Anul care a trecut mi-a plăcut mult pentru că am stat fără întrerupere in România și simt că aici își apreștem noul sn liniștea să se poată lucra și să se poată îndeplini și celelalte dorințe. este casa mea. Nu exagerez deloc dacă vă spun că mă simt mai acasă in România decit in Anglia. 1992 a fost un an greu. Am fost îngrijorată la început dar e bine că lucrurile au început să se limpezească. România a rezistat și acum este mult mai bine. Dorința mea în 1993 . Sa mă mărit cu un român !“. După miezul nopții am consemnat în exclusivitate ziarul nostru, gîndurile pentru oamenilor politici pe care Revelionul i-a prins la el acasă . Poate mă mărit cu un român Silviu Brucan: „Abia in 1994 vom ieși In 1993 aștept sa.mi apară in limbile engleză, japoneză, franceză și spaniolă, volumul de memorii. Aș dori ca toate să se vîndă bine. De asemenea îmi doresc ca 1993 să fie mai bun decit 1992. Dar nu cred că o sa fie. Intre dorință și realitate este o diferență. Părerea mea este că de abia in 1994 o să incepem să ieșim din criză. — Credeți să tinerii înțeleg adevărata valoare a schimbărilor care au loc in țară 7 — Nu cred. Abia înțelegem din criză“ noi, ăștia mai bătrânl. Eu că principala, preocupare a cred tineretului' este să învețe. Mi.aduc aminte cind am fost in Coreea de Sud și acolo, nn cel mai formidabil amfiteatru pe care l-am văzut vreodată, tineretul coreean m-a rugat la sfîrșit să le dau un sfat. Și am spus : știu că n-o să vă facă plăcere, dar puteți să răsturnați toate guvernele din lume. Menirea voastră este să Învățați. Dacă n-o să învățați n-o să puteți face un guvern mai bun. — Ce sfat ați da tinerilor pentru anul 1993 7 — Ei nu de sfaturi au nevoie. El trebuie să muncească in mod Un serviciu foarte important In noaptea de Revelion și nu numai, este cel al operatoarelor telefonice. In Palatul telefoanelor din Calea Victoriei, sîut prezente 64 de operatoare, dublu față de o ai obișnuită. Intrebîndu-le și pe ele despre anul Care s-a încheiat aflu că noutatea nopții de Revelion a fost aceea că li s-a permis să fie imbrăcate in haine de sărbătoare, renunțindu-se la tradiționalul serios, sa speculeze cele trei secunde din viața unui tiner, să nu treacă nepăsător peste șansele pe care le oferă viața. halat. D.na Mariana Dinca, ne declară. In numele colegelor el, că in anul 1993 iși doresc foarte mult să intilnească cu mai mulți abonați calmi, „Dorim să ne lase nouă ideea de a fi „nervoase“. Munca noastră este destul de dificilă. Ne solicită atit fizic, psihic cit și intelectual, lăsind la o parte faptul că depindem de tehnica sistemelor telefonice din dotare“. Corneliu Coposu: „Vom realiza întregirea țării“ Mulțumirea mea in 1992 a dictat unic al opoziției pentru fost selecționarea d-lui prof. Președinție. Emil Constantinescu drept can. Mai este vorba și de o satis. 8 Alo, Telefoanele? „Oamenii din umbră" ai Televiziunii Alison Muller, corespondenta UPI la București, cu ochii roată... La miezul nopții dl Silviu Brucan a avut ca oaspete un vecin din Dumăroaia Di Viorel Cataramă cu gîndul la unitatea mișcării liberale La Palatul Telefoanelor femininele au fost, ca intotdeauna, la inălțime Un gînd aproape de miezul nopții ORA 23.30, In fața ambasadei Olandei, il întilnesc pe dl. Caius Traian Dragomir, care imi spune : „Satisfacția mea în anul pa care 11 încheiem este faptul că un mesaj pe care 1l transmitem ajunge la națiune și că această rațiune il acceptă ca atare In ORA 23.45. In studioul 5 al TVR., echipa de emisie formată din Anca Preda, Vali Măcinac, acest moment. Discursul politic se aude și asta este foarte important. Intrăm intr-un dialog adevărat pentru viitor. Pentru anul care vine doresc ca progresul să fie cit mai rapid. Și.n ceea ce mă privește să contribui la aceasta in orice moment“. Raluca Nicoară, Andreea Samuel, Michi Cacoveanu, Michitiuc Arcadie, și Felicia Fărcașu, „Emisia continuă“ Chiar dacă miezul nopții l-a surprins la ambasada „Țării lalelelor", dl Caius Dragomir rămîne fidel trandafirului REVELION ’93 Ioan Mânzatu: „Dumnezeu îți dă dar nu-ți bagă in traistă“ Satisfacția mea în 1992 este multiplă. Sunt bucuros că am creat o alternativă. Am arătat românilor că este posibil să zâmbești atunci cind este foarte greu și cînd ești confruntat cu oameni care doresc cu orice preț puterea, iar tu n o dorești decit ca alternativă, ca să poți s-o utilizezi ca un instrument pentru oameni și nu pentru tine. 1992 a însemnat pentru omul de știință și pentru dascăl două lucruri foarte importante : un număr mare de descoperiri și de invenții cu perspectivă deosebită in viitor, și, doi, am dat societății prima promoție de biotehnologi, pe care de doi ani și jumătate i-am pregătit. Romănia se va înscrie printre primele țări din lume care va avea industrie biotehnologică. In 1993 sunt trei lucruri importante pe care le doresc în. Să valorificăm citeva din descoperirile pe care Dumnezeu ne-a dat puterea a le face . 2. Din punct de vedere politic, formarea unei puternice grupări de centru susținută de un grup economic care dincolo de doctrină și de vorbărie să realizeze un număr Însemnat de proiecte. Prin aceasta se va demonstra eficiența sau ineficiența doctrinară . 3. îmi place să visez. Imi pare râu că am întrerupt scrisul. Dar nu e tîrziu. — D-le profesor, personal ce așteptat de la 1993 . — Un copil. — Cei doriți 7 — Să fie sănătos, să fie binecuvlntat de Dumnezeu, să fiu în pace cu oamenii și să-i ajut. — De ce credeți că are nevoie românul ca să-și recapete umorul 7 — De convingerea că este util. Românii la această oră au convingerea inversă, că sînt inutili. Adică s-a strecurat această otravă că noi, românii nu mai suntem utili propriei noastre țări. Trebuie să ne cîștigăm încrederea între noi șt in noi. Oamenii au început să fie inspăimintați, în loc să se încreadă în viață. Cind crezi in viață poți să zîmbești. E un moment greu. Mă uit In turul meu și văd cit de săraci sunt oamenii. Avem o țară bogata, dar nu putem să ne imbogățim fără să muncim. Oamenii vor ca cineva să le toarne în palmă. Se spune : Dumnezeu iți dă dar nu.ți bagă In buzunar. Eu nu spun că trebuie să creăm speranțe, pentru că speranțe avem destule. Eu cred că trebuie sa creăm programe concrete în care să se implice milioane de car era.facție subiectivă , fiind legatarul testamentar al dorinței lui Iuliu Maniu de a nu lăsa să se stingă P.N.Ț., satisfacția mea este că pină acum am reușit acest lucru. — Omul Corneliu Coposu, cu ce ginduri a intrat în 1993 . — Cu gîndul de a contribui la scoaterea țârii din impasul economic. Am făcut declarații publice că vom sprijini actuala putere politică ori de cite ori va fi vorba de o încercare daca ce speranțe intra în 1993 . Trebuie, in primul rind, dispciate dorințele și speranțele in dubla mea calitate de om politic și om de afaceri. Ca om de afaceri îmi doresc ca firmele pe care le conduc să prospere, sâ am o cifră de afaceri tot mai mare și profit cut mai mare în interesul meu și al statului, pentru că voi plăti impozitul corespunzător. Ca om politic, doresc ca în România să se consolideze democrația și să înainteze cu mai a depăși criza acută prin care trece țara și ne vom opune oricărei încercări de alunecare spre un regim de autoritate și oricărei tendințe de a se aduce pa linie parlamentară norme cu caracter marxist,leninist. Mai cred că Ia scurtă vreme vom realiza întregirea țârii și vom Incorpora Basarabia, Bucovina și ținutul Herțe. Eu am speranța să particip in foarte scurtă vreme la serbările unirii fraților de peste Prut cu Țara, rapid posibil către relațiile de piață de tip capitalist. Am speranța și sunt optimist că odată intrați intr-un proces de muncă foarte puternic și dur așa cum lucrează oamenii In societățile particulare, România se va putea realiza. In momentul de față in România a Început procesul de clarificare ideologică și in curînd vor exista numai două, trei partide foarte puternice, și printre aceste partide va fi sigur și un partid liberal. Viorel Cataramă: „Sunt optimist!“ In 1993 dl Ioan Mânzatu va deveni tată Domnul Corneliu Coposu și-a petrecut Revelionul in familie I TINERETUL LIBER Luni, 4 ianuarie 1993 Aici Radio România ORA 5.00. 1993. Ultimul popas l-am făcut la Casa Radio. Echipa de serviciu, alcătuită din Cristina Foghianu, Denis Iliescu, Cătălin Rusu, Ion Apostol, Nicu Popescu, puneau in undă prima emisiune a dimineții. Cătălin Rusu, primul crainic al anului 1993 ne spune : mă intrebați care este prima știre care va intra in emisie ? Vă spun știrea care va intra prima dată in știrile dimineții la ora 6 și la ora 7 : mutarea întrevederii președinților Bush și Elțin de la Soci la Moscova. — Și care este motivul 7 — Vreme nefavorabilă la Soci — Care a fost gîndul dvs. da la miezul nopții 7 — Sănătate, și după aceea speranța că in 1993 ne vom lua zborul de la sol ca un avion. Deci dacă acum am fi la capătul pistei, motoarele se ia din plin și avionul să se ridice. — Care a fost primul corespondent din oră care a transmis 7 — Prima corespondență am primit-o de la Mircea Motrici din Suceava, dar am avut și convorbire telefonică cu Dana Popescu care se afla la ora respectivă la 16 km de Sarajevo. Radioul la concurență cu Televiziunea Grupaj realizat In noaptea de Anul Nou dar MIHAIL DUMITRU SANDU I ------------------------------- Jl