Tineretul Liber, iunie 1994 (Anul 6, nr. 1257-1282)

1994-06-01 / nr. 1257

Fotbaliștii români au primit binecuvântarea pentru World Cup Iers, ar fi trebuit ca ziariștii sportivi să aibă prilejul de a se afla în mîin * jocul fotbaliștilor tricolori timp de o oră, in cantonamentul «Se la Saffles». Deși FRF promisese acest Micro, totul s-a revocat, fără prea multe explicații, în aceste condiții, bănuim că s-a încercat evitarea unor discuții pe tema neînțelegerilor financiare jucători-federație. Zvonurile apărute in presă, cum că suprastructura va avea diurnă dublă față de fotbaliști, capătă in acest fel o confirmare. Cu toate acestea, ieri la ora 11, parcă intra împăcarea tuturor, lotul național, conducerea federației, reprezentanți ai presei scrise și vorbite și-au dat intâioire la inaugurarea sediului Băncii Internaționale a Religiilor și la binecuvântarea ecumenică a echipei României. TRICOLORII ÎNTRE PREOȚI ȘI FEMEI FRUMOASE După ce, cu greu, am găsit un loc de parcare pentru mașina redacției polițiștii făcând cu dificultate față aglomerației, am pătruns în frumosul sediu ca partalul Dâmboviței. Nefiind ‘" " r hastecați într-o simbioza plăcută ochiului preoți, fotbaliști, oameni de afaceri, ziariști, politicieni, femei frumoase și elegante. Tricolorii, vedetele zilei, echipați în treningurile tradiționale, erau în primele rânduri, doar Răducioiu și Lupescu preferând să stea retrași, undeva in spate, iar Mihali, singur, la mijlocul sălii. Țere Moraru avea în jurul său pe cei trei portari, Stelea, Prunea și Preda, ca un tată grijuliu cu copiii săi. Antrenorul principal, Puiu Iordănescu, se afla „la tribuna oficială“ între preoți, conducerea băncii și Marian Albu, trezorierul FRF. Explicabil, dacă ne gândim că forul fotbalistic român este printre principalii acționari ai băncii. Sulian crezu mari: „ne vor ADUCE ÎNAPOI CUPAȚI! Primul care a luat cuvântul a fost președintele Băncii Internaționale Religiilor, dr. Ion Popescu, el fiind uramat de consilierul prezidențial Pepelea, care a transmis mesajul președintelui Iliescu. După referirile la sistemul bancar, ceva legat de economia de piață și urarea de „afaceri bune” băncii, a urmat un călduros la addresa „succes” adresat tricolorilor. Partea protocolară a continuat cu discursul dlui Iulian Crețu, viceprimarul Capitalei. Deși a demonstrat că nu are prea multe tangențe cu sportul-rege, el și-a exprimat convingerea că „mesagerii României in Statele Unite vor câștiga și ne vor aduce înapoi Cupa, sau una din Cupele Mondiale (!!!)“ (aici fotbaliștii și-au dat coate și au zâmbit cu subînțeles) și ne vor reprezenta cu cinste. DIN BAGAJELE JUCĂTORILOR UN FOR LIPSI BIBLIILE A urmat apoi binecuvântarea propriu-zisă, oficiată de patru reprezentanți ai diferitelor culte : ortodox, romano-catolic, islamic și reformat Jucătorii noștri erau, abia acum, cu adevărat emoționați, profund marcați fiind Stângă, Panduru, Papură, Dorinel Munteanu și Preda (care s-a închinat și cel mai des, fiind urmat în top de Ilie Dumitrescu și Panduru). Să nu-l uităm pe antrenorul Iordanescu, care a fost un veritabil exemplu de evlavie pentru elevii săi. Cei mai „zâmbăreți“: Nicu Stanciu și Gică Popescu. Toți au primit in dar câte o Biblie, din partea BIR. Au rămas două, Rădăcioiu și Lupescu sosind, alaturi de antrenorul când Dumitru Dumitriu, puțin mai târziu la împărțirea darurilor, dar cu siguranță acum au intrat în posesia lor. Ultima parte a ceremoniei religioase a constat în sfințirea fotbaliștilor cu aghiazmă și tămâie. După tradiționala fotografie de grup, invitații s-au amestecat cu fotbaliștii, în jurul unui bufet suedez, ciocnind și o cupă cu șampanie. FLORIN FIRICA GEORGE PÂRVAN foto : CONSTANTIN CIOBORT* Ultimele indicații tehnico-tactice Die Dumitrescu le-a primit de la viceprimarul Capitalei, Iulian Crețu (dreapta). Fotografie- document de la ceremonia binecuvântării ecumenice a tricolorilor. Unul dintre apărătorii buturilor echipei naționale a României, Florin Prunes, pare că se simte mai in siguranță având Biblia in mâini. Cocktail „World Cup”” Organizatorii au promis de foarte mult timp că turneul final al Campionatului Mondial de fotbal se va desfășura din casele închise (cele 3,6 milioane de bilete vor fi vândute integral). De la deschidere, 17 iunie, marele eveniment fotbalistic va intra în concurență cu sporturile naționale americane: baschetul, cu meciurile decisive ale finalei care vor fi pe un canal TV concurent, și transmise golful, cu Openul Statelor Unite, care va fi transmis pe canalul ABC, același care va difuza meciurile lui World Cup. Rezultatul primului meci al echipei Statelor Unite, cu Elveția, va căpăta un rol decisiv în impactul pe care îl va avea CM în rândul spectatorilor americani. „Singurul lucru care îi susține pe americani este să fie primii“, a spus Alan Rothenberg, președintele Comitetului de organizare. „Bătălia* se anunță dificilă. Un sondaj, efectuat în luna februarie a relevat faptul că 20 la sută dintre adulții interogați știau că Mondialul va avea loc in Statele Unite, în timp ce 15 la sută s-au arătat foarte interesați să urmărească meciurile pe viu, iar 17 la sută au declarat că vor vedea partidele la televizor. • Selecționerul bulgar Dimiter Penev a dat publicității lista celor 22 de jucători selecționați pentru turneul final al Campionatului Mondial din Statele Unite. Aceasta se prezintă astfel: p«jrtâri: Mihailov, Nikolov;; fundași : Kremenliev, Tvetanov, Ivanov. Hubcev. Iliev ; mijlocași;: Kiriakov, Xankov, Lecikov, Iordanov, Mihtarski, Gheorghiev, Andonov; atacanți: Kostadinov, Stoicikov, Balakov. Sirakov, cev, Aleksandrov, Borimirov și Ghen- Iotov. • Naționala de fotbal a Italiei a început de luni dimineață ultima fază a pregătirilor pentru World Cup, la Milanei!©. centrul de pregătire a clubului AC Milan, după ce la sfârșitul săptămânii trecute a învins formația Finlandei cu scorul de 2—0, intr-un amical desfășurat la Parma, antrenată de Arrigo Sacchiva Echipa pleca spre Statele Unite in ziua de 7 iunie, înaintea plecării, „squarda azzurra” va suține un ultima joc împotriva Elveției, la 3 iunie, pe stadionul „Olimpic“ din Roma. • Internaționalu 1 belgian Leo Nilis (27 ani) tot. semnat duminică un contract pe termen de trei ani cu clubul olandez PSV Eindhoven. Nilii a evoluat la Anderlecht in ultimii opt ani. • Echipa Spaniei și-a pregătirile la Puente Vieigo, intensificat stațiune balneară la 25 de km de Santander. Antrenorul Javier Clemente a decis să-și axeze pregătirea pe plan Ultimul meci de verificare este tactic, programat joi, la Tampere, împotriva Finlandei. Suporterii iberici speră ca Julen Guerrero (20 de ani, mijlocaș la Atletico Bilbao), noul idol al fotbalui spaniol, să confirme speranțele legate de titularizarea sa. • Federația Braziliană de Fotbal a semnat un contract de asigurare pentru cei 22 de fotbaliști pe care-i va trimite în SUA, in valoare de 66 milioane de dolari. Prima de asigurare, în caz de invaliditate sau deces, este de 3 milioane pentru fiecare jucător. • Federația Olandeză de fotbal a ajuns la un acord cu jucătorii echipei naționale asupra condițiilor financiare in ceea ce privește Campionatul Mondial. Detalii despre premiile ce vor fi atribuite in primul și al doilea tur nu au fost «»municate. In caz de calificare în semifinalele competiției, jucătorii vor primi fiecare câte 100 000 florini (51 500 dolari). Dacă Olanda va deveni campionă mondială, fiecare jucător va încasa câte 186 500 florini (96 000 dolari). Pe lângă acestea, va mai exista o primă suplimentară de 300 000 florini (154 000 dolari), care va fi împărțită între jucători, oferită de firma de echipament și ținută de reprezentare care are exclusivitate pentru naționala „portocalei mecanice“. FLORIN FIRICA • REZULTATE • CLASAMENTE Campionatul Mondial de motocros (500 cmc) Marele Premiu al Italiei la motocros, clasa 500 cmc, desfășurat in localitatea Arco di Trento, a fost câștigat de americanul Billy Lilles (Honda) cu 30 puncte, urmat de Darryll King (Noua Zeelandă —* Kawasaki) 26 puncte, Marcus Hansson (Suedia — Honda) și Joel Smets (Belgia — Vertemat), ambii cu câte 20 puncte. In clasamentul general al Campionatului Mondial conduce Marcus Hansson ețl 133 puncte, urmat de Joel Smets 130 puncte, Jacky Martens (Belgia — Husqvarna) 124 puncte, Ronny Weustenraed (Belgia — Honda) 92 puncte, Billy Liles 81 puncte și Gert Jan van Doom (Olanda — Honda) 73 puncte. Campionatele de box ale Rusiei La Csurgó (Ungaria) s-a disputat meciul internațional amical de handbal Rusiei, competiție care a reprezentat o ultimă verificare a pugiliștilor din această țară în vederea Jocurilor Bunăvoinței (Goodwill Games). Iată campionii naționali în ordinea categoriilor: semimuscă : Eduard Gaifulin ; muscă: Albert Pakeev ; cocoș : Kainokul Malahbekov ; pană: Viaceslav Vlassov; semiușoară : Eduard Zaharov; ușoară: Kahaber Baravi; semimijlocie : Aleksander Skalikov ; mijlocie mică : Dimitri Strelcinin ; mijlocie : Aleksander Lebziak ; semigrea : Evgheni Makarenko ; grea: Serghei Mocealov ; supergrea : Aleksei Lezht. Hochei pe iarbă A luat sfârșit prima fază a campionatului național de hochei pe iarbă seniori. Iată rezultatele înregistrate in ultimele jocuri : Antilopa — Voința Elector 2—1 ; CSS 2 — Electroaparataj 7—0; Antilopa — Electroaparataj 4—1 ; Voința — Elector-CSS 2 4—2; în clasament pe primul loc s-a situat Antilopa cu 12 puncte, urmată de Elector 8 puncte CSS 2 4 puncte și Electroaparataj 0 puncte. Pentru desemnarea campioanei naționale echipele Antilopa și Elector vor disputa un play-off de 3 meciuri, iar pentru stabilirea locurilor 3—4 vor juca CSS 2 și Electroaparataj, jocurile fiind programate in zilele de 4, 5 $1 11 iunie. In campionatul național al senioarelor după primul turneu, în clasament conduce Constructorul București cu 8 puncte, urmată de Constructorul Miercurea Ciuc 6 puncte, IOR București 4 puncte, Electroaparataj 2 puncte și AMIT București 0 puncte. Turneul play-off se va desfășura in zilele de 8—9 iulie. Astăzi, de la ora 19:00, România Slovenia Ultimul act al pregătirilor pentru World Cup se va derula astăzi, începând cu ora 19,00, pe stadionul Ghencea. Este vorba de ultimul meci de verificare al tricolorilor, in care vor întâlni formația reprezentativă a Sloveniei. „Sparring-partner-ul de astăzi al României este unul modest, lipsit de veleități, și întâlnirea poate fi considerată ca onorantă pentru sloveni. Despre utilitatea acestui meci nu ne vom putea pronunța decât după disputarea lui, când Puiu Iordănescu va decide cine din cei 24 de jucători va rămâne acasă. După cum știți, lotul care va pleca vineri spre SUA este compus din 22 de jucători, deci doi dintre cei 24, care au efectuat pregătirile până acum, vor rămâne cu buzele umflate. Cine vor fi ei, vom afla la conferința de presă de după meci. Am fi dorit să vă oferim formațiile probabile, până la ora intrării la tipar, tot dar ce avea legătură cu acest meci era învăluit într-un nimb de ceață deasă, dificil de spulberat. Referitor la zvonurile legate de nemulțumirile tricolorilor vizavi de premiile propuse, știrile sunt contradictorii. Pe de o parte aflăm că părțile s-au împăcat, pe de alta „Europa liberă“ a transmis că în această seară este posibilă o grevă a tricolorilor. LUCIAN STANCIU TV / EURO DSF 11,45 Magazin World net USIA • Cel mai nou sport: roller blade. Redactor Mihaela Călinescu; 16,10 Magazin sportiv; 19,00 Fotbal. România-Slovenia. Transmisiune directă de la București; 20,50 Actualități • Sport. 9,30 Aerobic; 10,00 Gimnastică ritmică CE Salonic. Selecțiuni din concurs; 11,30 Ciclism; 1230 Ciclism montan. Cupa Mondială; 13,00 Tenis. Campionatele de la Roland Garros, ziua a 10-a (d) 20,00 Atletism. Concursul IAAF de la Bratislava (Slovacia) (d) și Buletin de știri; 22,00 Auto Magazin. Formula 1 (MP al Spaniei, interviuri); 23,00 Tenis. Campionatele de la Roland Garros, ziua a 10-a (rezumat); 0,00 Auto-moto. Magazinul sporturilor cu motor; 1,00 Box. Meciuri pentru titlul mondial sau european; 2,00 Buletin de știri; 7,00 Știri și reportaje (r); 8,00 Magazinul formei zilnice; 8,30 Știri și reportaje (r); 10,00 Magazinul formei zilnice (r); 10,30 Sporturi distractive (r); 11,00 Sportul în lume (mag.r); 12,00 Volei, Olanda - Germania (iez.); 13,00 Recorduri trăznite deltaplan (r); 13,30 Power Play (cs/r); 1430 Baschet NBA play-offs; 16,00 Sporturi cu motor (mag.); 17,00 Ciclism. Turul Italiei (d); 18,(X) Sporturi extreme. Acțiunea Polul Nord (r); 19,00 Magazin: surfing, street-soccer, volei de plajă; 2035 Power Play (cs); 21,00 Ciclism. II Giro (rez. zilei); 22,00 Moto. Pro Superbikes; 23,15 Fotbal mondial; 0,00 Box. Meciuri internaționale: 1,00 Eiliard Velden (rez. finalei). Pagina a 2-a Roland Garros — Graf contra tuturor, in semifinale pansele ca una dintre reprezentantele Franței să ajungă in finala Balady. ..ro-ului s-au redus simțitor. După ce Mary Pierce, cap de serie numărul 17, a învins-o pe austriaca Petra Ritter in două seturi, 6—0, 6—2, in cealaltă partidă care a impus pe adversara franțuzoaicei, câștigătoare a fost campioana germană, nimeni alta decât celebra Steffi Graf. Așadar, după un scurt 2—0, la setul (6—4, 6—1), Steffi o va întâlni intr-una din semifinale pe Mary Pierce, lau șansele ca Graf să se arate miloasă doar datorită faptului că Pierce este exponenta țării gazdă sunt nule. Oricum, Mary Pierce a reușit o performanță fără precedent, de la debutul erei „Open“, în 1968. Ultima oară când o jucătoare franceză a fost, de asemenea, bine clasată, era in anul 1976, acesta fiind Francoise Durr. Ca atare, se anunță o semifinală feminină fierbinte, la Roland Garros, în cealaltă semifinală Conchita Martinez (Spania) Învingătoare cu 6—0, 6—2 in fața Sabinei Hack (Germania), o va întâlni pe invingătoarea dintre Arantxa Sanchez (Spania) și Julie ttalard (Franța). La masculin, americanul Jim Courier la bătut pe compatriotul său Pete Sampras (nr. 1 mondial) in ț seturi, 6—4, 5—7, 6—4, 6—4 și se va întâlni in semifinale cu deținătorul titlului de la Roland Garros,, spaniolul Sergi Bruguera, care l-a întrecut cu 6—3, 6—2, 7—5 pe ucraineanul Andrei Medvedev. Iată ultimele rezultate înregistrate : juniori, feminin: A Casiera (Fra.) — S. Valenti (Arg.) 6—1, 6—0, N. Louarsabishvily (Geo.) — C. Dewinne (Fra ) 6—4, 6—4, L. Cenkova (Ceh.) — S. Bittighoffer (Fra.) 7—5, 6—3, M. Miller (Anglia) — A. Ellwood (Aus.) 6—2, 6—3, S. Halsell (SUA) — L. Richterova (Ceh.) 6—2. 6—I, M. Hingis (Elv.) — M. Nedelkova (Slo.) 6—3, 6—4, T. Zeleienova (Slo.) — C. Tortorelia (Arg.) 6—1, 6—0, A. Pastor (Fra.) — S. Sfar (Tun.) 6—4, 6—4, S. Jeyaseelan (Can.) — C. Christian (Fra.) 6—3, 6—4. N. de Villiers (Afr. S) — E. Penalvo (Spa.) 6—4, 7—5. Juniori, masculin : W. Schranz (Austria) — S. Luthi (Elv.) 6—3 4—6, 7—5, S. Schalken (Ola.) — N. Zimonjic (Yug.) 6—1, 5—7, 11—9, N. Lapén Ui (Ecu.) — V. Platenik (Slo.) 6—2, 6—4. M. Huard (Fra.) — S. Humphries 3—6, 7—5, 6—1, G. Kuerten (Bra.) — R, Vfassen (Oia.) 4—6, 6—2, 6—1, J. (USA) Gimelstob (SUA) — T. Catar (Slo.) 7—5, 6—4, M. Philippossis (Aus.) — N. Timfjord (Sue.) 6—4, 6—2 J. Sekulov (Aus.) — J. Delinbeuf (Fra.) 6—4, 6—3, F. Browne (Arg.) — C. Tori (Peru) 6—2, 6—2. GEORGE PÂRVAN Duminică, in Sala Constructorul din București Au avut loc Campionatele Naționale de Semicontact Cea mai prestigioasă competiție de „All style Kick-boxing“, varianta semicontact, a fost organizată de către „Sileris Kick-boxing club“. întrecerea a reunit aproximativ 200 de sportivi de la cele mai bune organizații de arte marțiale din întreaga țară. După cum era de așteptat cele mai multe titluri au fost cucerite de către cluburile bucureștene Sakura și Sifcris. De la Sifcris au excelat prin profesionalism Bucur Roxana (junioare mici) 45 kg, Marcu Beatrice 50 kg, Ștefan Gheorghița 60 kg, Cătălin Stoian 45 kg. CIPRIAN SANDI Robot de antrenament mbW OI pentru boxeri Specialiștii in robotică au realizat un robot destinat pentru antrenamentul boxerilor. Acesta este protejat de un strat de cauciuc și are un sistem care ii permite anumite mișcări, dar nu lovește. El este prevăzut și cu senzori care măsoară atât forța loviturilor primite cât și numărul lor. NELU TRIE Suvenir fotbalistic de la Elțîn (cu dragi) pentru Clinton Un suvenir din ceramică, intitulat „Ah, așa e fotbalul !“, a fost confecționat conform comenzii cerute de președintele Rusiei, Boris Elțîn. Suvenirul, al cărui autor este pictorul și sculptorul în ceramică Viktor Ropov, cel care l-a confecționat din ceramică și pe ursulețul Mișka, mascota Olimpiadei de la Moscova, va fi expediat la Campionatul Mondial din SUA, urmând sâ fie înmânat președintelui Bill Clinton. E vorba de un ceainic semănând cu o minge de fotbal, precum și de două cești, având forma unei jumătăți de minge. Un suvenir identic va fi înmânat și președintelui FIFA. CLAUDIA TOTIR Un arbitru între toaletă și linia de fund Arbitrul german de origine maghiară, Zoltán Bognár, a fost protagonistul unor evenimente mai puțin obișnuite pe terenurile de tenis. Arbitrând meciul din optimile de finală dintre G. Ivanisevici și A. Gaudenzi ale celebrului turneu din Franța, la finele setului trei și-a părăsit scaunul pentru a se deplasa la toaletă, nevoile fizice fiind de o imperioasă iminență. In acest moment, italianul Andrea Gaundezi, plin de umor caracteristic latinilor, i-a luat locul, și din scaunul de arbitru a anunțat, cu cel mai firesc ton posibil : „Joc, set și meci pentru Gaudenzi !“ Departe de a fi deranjat de această glumă, adversarul italianului, Goran Ivanisevici, a declarat după meci: „E prima oară când văd așa ceva, dar era mai bine ca meciul să se fi disputat fără arbitru !“. Supărarea pe arbitru a fost egală de ambele părți, atât Goran, cât și Andrea având câte ceva de reproșat acestuia. Spre exemplu, în setul patru, la 2—1 pentru Gaudenzi și 40—40 pe serviciul croatului, italianul trimite o minge pe linia de fund. Arbitrul de linie nu indică nimic, dar Ivanisevici protestează Arbitrul de scaun, după multe paralamentări certuri, nervi și altele, decide în favoarea croatului, egalând situația. în final, Goran Ivanisevici va câștiga cu 3—1 la seturi (6—2, 5—7, 6—4, 6—3). Voci multe s-au ridicat după meci, invocând legăturile istorice dintre Croația și Ungaria, dar rezultatul a rămas... LUCIAN STANCIU Artur Jorge va fi noul antrenor al formației Benfica Fostul antrenor al lui Paris Saint-Germain, Artur Jorge, va fi noul antrenor al proaspetei campioane a Portugaliei, Benfica Lisabona. El va ocupa locul pe care îl va lăsa liber artizanul cuceririi titlului, Antonio Oliveira. In timp ce Jorge vine de la o echipă din Franța, Oliveira se duce in... Franțara Bordeaux. Informația privind această înlocuire de antrenori II aparține unui oficial al federației de specialitate din Portugalia, vice-președintele FPF, Cesar Carvalheira, care a specificat că Artur Jorge a refuzat oferta federală de a fi selecționer al naționalei Portugaliei pentru că avea semnat un contract cu clubul din capitala lusitană. Chestionați, conducătorii Benficâi se sfiesc să dea ca sigură această venire a lui Jorge la cârma echipei, negând, totodată, existența vreunui contract. LUCIAN STANCIU Președintele lui Cagliari a fost arestat Președintele clubului de fotbal Cagliari, Massimo Cellino, a fost arestat sâmbătă seara sub învinuirea de fraudă în dauna Comunității Europene. El va sta în arest preventiv până la elucidarea cazului. Cellino, în vârsta de 38 de ani s-a prezentat din proprie inițiativă la poliție, după ce a aflat că a fost emis un mandat de arestare împotriva sa. Capetele de acuzare pornesc de la maniera ilicită de folosire a unor fonduri europene în valoare de 15 milioane dolari, pentru exporturi ocazionale de produse alimentare, în special spre Algeria. Sora sa, Lucina, a fost la rându-i arestată, fiind suspectată de a fi o verigă importantă a acestui fals. Este o altă filă a voluminosului dosar „Mâinile murdare” și se speră că ea va fl nouă probă împotriva imperiului Camorra CRISTIAN ANTONESCU