Transilvania, 1937 (Anul 68, nr. 1-6)

1937-01-01 / nr. 1

ale Ardealului, bunăoară în Braşov (despre programul cărei şcoale din urmă scrie atât de frumos doctorul Căliman, în „Transilvania“, Nr. 5, anul 1936). Acolo se îmbrăţişează, în cadrul cursurilor, toate problemele gospodăriei casnice, problemele de igienă, cultivarea cântecelor, jocurilor, obiceiurilor noastre naţionale, portul nostru naţional atât de minunat şi o seamă de alte probleme, atât de importante pentru economia noastră naţională şi eul specific al neamului. Se dă atenţiunea cuvenită şi problemei morale şi religioase. Şi nu se putea să fie altfel, atunci, când morala şi religia sunt organic concrescute cu firea poporului românesc. Eu, ca ierarh al Bisericii naţionale, nu pot decât să mă bucur de atenţiunea ce se acordă religiei şi moralei şi să îndemn chiar pe cei ce conduc destinele acestor şcoli ţărăneşti, să dea problemei din urmă o atenţiune din ce în ce mai mare. In cele următoare, mă potunizui a da câteva sugestii celor ce se angajează la înfăţişarea importanţei religiei şi moralei pentru mamele sau piioarele noastre mame române, în cadrul numitelor şcoli ţărăneşti. Să le aducă aminte profesorii, înainte de toate, mamelor sau viitoarelor mame, de fraza apostolului: „Că şi când eram la noi aceasta am poruncit nouă, ea dacă nu va cineva să lucreze, nici să mănânce“ (Tesaloniceni, 11., 3, 10.) „Şi bine este omului când va ridica jugul în tinereţele sale“ (Plâng, lerem. III., 27.) Să le inculce deci datoria mamelor, premergând ele, fireşte, cu pildă bună, de a-şi deprinde_fuiele _să_ măture!_casa, să şteargă praful, să spele oasele şi rufele, să petecească hainele, să ţie în ordine toate în casă, să nu stea o clipă neocupate. Hărnicia fereşte de multe primejdii, odrăsleşte modestie şi seriozitate, cruţă multe spese, scapă de mizerii. Fetele să-şi aibă câmp de activitate în casă, în curte, în grădină, la câmp, fiind ferite a-şi găsi mângâiere prin uccini, pe la şezători jocuri sau — dacă se duc — să fie sub controlul permanent și sever al mamei sau punându-le sub supravegherea persoanelor de încredere și croindu-le un timp fix și o limită severă.