Tribuna Sibiului, septembrie 1975 (Anul 27, nr. 5830-5833)

1975-09-04 / nr. 5830

Pagina 2 iiMULTE • Un bufet model! Ziua buna, zice proverbul, se cunoaşte de dimineaţă. Tot aşa şi gospodarul se cunoaşte de cum ii treci pragul. Am frecventat, de suficiente ori ca să ne formăm o părere, bufetul aflat în incinta întreprinderii poligrafice din Sibiu, întotdeauna excelent aprovizionat, strălucind de curăţenie şi beneficiind de serviciul prompt şi amabil al gestionarei Reghina Szetin. Bufetul constituie un model pentru unităţile similare din multe alte întreprinderi. • Aşa nu e bine! In Sibiu există, de mai bine de un an de zile, 5 autoturisme abandonate, intrate în proprietatea statului. Dar nici Administraţia financiară şi nici alţii nu se hotărăsc să le evalueze (valorificindu-le urgent, conform legii, prin licitaţie). Pină una alta respectivele maşini ruginesc şi n-am înţeles cui foloseşte aceasta?! • Prin aburii alcoolului 1 „Hai să bem un păhărel, că doar n-o fi bai!" s-au invitat reciproc Petru Andorca (Ocna Sibiului, str. Vitelor nr. 9) şi Ioan Neagu (str. M. Viteazul nr. 38) ca doi cumnaţi buni ce se află. Au luat „un rînd", apoi n-a mai ţinut nici unul socoteala şi, intr-un tîrziu, au pornit-o copăcel spre casă. La despărţire, nevinovata discuţie începută în compania alcoolului a degenerat in bătaie, Neagu înjunghindu-şi cumnatul. Deci, tot a fost bai... • Neglijenţă fatală! Soţia lui Martin Klein din Slimnic (str. Mindri nr. 36) a stropit, zilele trecute, prin camere cu o soluţie, se pare, pentru stîrpirea muştelor. în aceeaşi noapte, întreaga familie (părinţii plus cei şase copii, grav intoxicaţi) era transportată la spital. Unul din copii a decedat, ceilalţi aflîndu-se la reanimare. Cercetările continuă: • Hoţul şi hobby-ul: lozurile în plic! Din complexul comercial din Avrig au dispărut într-o noapte 2 000 lei, o pungă cu lozuri de 6 lei, 15 lozuri de cite 3 lei, un pantalon, o bluză și o canadiană. A doua zi, solicitînd banii pentru lozurile cîștigătoare, Gheorghe Dulgheru (muncitor zilier la Districtul C.F.R. Avrig) a priceput că nu cîştigase nimic. Dimpotrivă! • Un gest frumos! Un cetăţean grăbit şi-a pierdut zilele trecute, în preajma gării din Sibiu portmoneul cu acte. Găsindu-l, conducătorul auto Gheorghe Popa (de la serviciul de taximetre al E.T. Sibiu) s-a prezentat la destinaţia păgubaşului, restituindu-î-l. • Aviz amatorilor! Intrecîndu-se cu poharele, Nicolae Plop (Cisnădie, str. 1 Mai nr. 16) a ajuns să se legene cu... plopul, exact printre liniile din staţia C.F.R. Sibiu. Surprins şi accidentat grav de un tren, se pare că nu mai poate fi salvat. • Cimpu bătea... cîmpii! Rafailă Cimpu are 25 de ani, locuia în satul Movile nr. 48 și n-avea nici o ocupație demnă. In materie de furt, însă, este recidivist. După comiterea ultimului (din magazia CAP, din satul natal) o vreme a tot bătut cîmpii. La „adresa“ unde se află acum va trebui să mai întîrzie oleacă. • Doleanța alămorenilor! Din satul nostru — ne scrie Ion Păcurariu din Alămor - majoritatea familiilor posedă butelii pentru aragaz. De 70 de zile (deci în plină campanie, cind timpul e mai preţios ca oricînd) n-a mai venit nimeni să ne înlocuiască buteliile consumate". De ce trebuie să reamintim mereu forurilor competente obligaţia de a-şi îndeplini o sarcină elementară? • Răspunsul legii! Mult prea leneş ca să muncească, Gheorghe Suciu (flotant în Sibiu, B-dul Victoriei nr. 9) se îndeletnicea cu... trasul la măsea. I se părea lui că, avînd mintea tulbure, e mai bărbat, mai puternic, mai necruţător. Incercind să-şi demonstreze „calităţile", s-a apucat să-şi bată soţia, a alungat-o din casă, urmărind-o şi pe stradă. Cele două luni de închisoare contravenţională sperăm să-l readucă cu picioarele pe pămînt. MIRCEA CRIVAT Vizita delegaţiei parlamentare din Republica Elenă in Judeţul Sibiu Marţi după amiază a sosit în judeţul nostru delegaţia parlamentară din Republica Elenă, care la invitaţia Marii Adunări Naţionale, face o vizită în ţara noastră. Delegaţia este alcătuită din deputaţii: Dimitrios Papaspyrou (Noua Democraţie), Chr. Grammatidis (Uniunea de Centru — Noile Forţe), Jean Alevras (Mişcarea Socialistă Panelenă — PASOK), Leonidas Kyrkos (Partidul Comunist din Grecia — interior), Jean Sergakis (Uniunea de Centru — Noile Forţe), Anna Synodinou (Noua Democraţie), Anastasios Nerantziz (Noua Democraţie), Georges Tzitzikostas (Noua Democraţie), Jean Dimopoulos (Noua Democraţie). La aeroportul din Sibiu oaspeţii au fost intimpinaţi de preşedintele Consiliului popular al judeţului Sibiu, tovarăşul Richard Winter. Miercuri, la sediul Consiliului popular judeţean, delegaţia a fost primită de tovarăşul Richard Winter. In cadrul convorbirilor oaspeţii au fost informaţi despre preocupările Consiliului popular judeţean, ale organelor locale de stat pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al XI- lea al Partidului Comunist Român şi perspectivele dezvoltării economico-sociale a judeţului. La primire şi la convorbiri au participat membri ai comitetelor executive ale consiliilor populare judeţean şi municipal Sibiu. In cursul zilei de ieri oaspeţii au vizitat întreprinderea „Textila din Cisnădie", Muzeul Brukenthal, alte obiective sociale şi turistice din judeţul Sibiu. Seara, preşedintele Consiliului popular judeţean a oferit un dineu în cinstea delegaţiei. Instruire In ziua de 28 august în prezenţa secretariatului Comitetului judeţean de partid a avut loc instruirea lunară a activului de partid. Cu acest prilej au fost transmise sarcinile pentru perioada următoare, în lumina indicaţiilor reieşite din şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 26 august 1975. Au fost stabilite măsuri concrete, cu termene şi responsabilităţi, legate de acţiunile prioritare ce se cer întreprinse in această perioadă în domeniile economiei, agriculturii, propagandei şi organizatoric. DISCUL „ELECTRECORD" AL FILARMONICII DE STAT SIBIU Tribuna Sibiului Anul XXVII* nr. 5830 O înregistrare-debut, marcînd peste trei decenii de viaţă muzicală Filarmonica de stat Sibiu, dirijorul şi — în acelaşi timp — directorul ei, maestrul Henry Selbing, atrag atenţia publicului în aceste zile prin discul de 25 cm., realizat de casa „Electrecord“, o înregistrare ce marchează peste trei decenii de activitate muzicală sibiană. Debutul, in sine, nu consacră atît un început (ne gîndim că oportunitatea unor înregistrări cu simfonicul sibian a fost și este indeajuns de convingător dovedită) cît mai cu seamă o continuitate ce, sperăm, se va impune cu o anumită consecvență atenției editorilor de discuri. * Discul cuprinde Simfonia 24 în Si bemol major KV 182 de W. A. Mozart și Suita în stil vechi de A. Vieru. Pe copertă, Toma Tohati, secretarul muzical al Filarmonicii sibiene semnează o prezentare succintă a celor două piese simfonice, subliniind însuşirile „native“ ale textelor muzicale, completînd comentariul cu date despre orchestră şi dirijor. In sfîrşit, „foaia de titlu“ a discului purtînd însemnele „Cibinium 75“, înscrise deasupra unei gravuri a Sibiului din sec. al XVII-lea de A. L. Wirsing, este încă o invitație de ales orgoliu pentru iubitorii muzicii sibiene. C. V. Nicolae Oiţei (Sibiu), întreprinderea judeţeană de gospodărie comunală şi locativă a analizat prin factorii responsabili situaţia prezentată in scrisoarea dv. Răspunsul pe care l-am primit este însă, credem, neconcludent şi inoperant, în sensul că respectiva amenajare sanitară „poate rămîne pe loc însă cabinele este necesar a fi zidite** şi că „se impune ca locatarii din str. Iazului nr. 1 să execute cit mai des vidanjarea şi dezinfectarea . . .“ După un adevărat „maraton“ de adrese, ce-ar fi dacă aţi mai sesiza şi la Inspecţia sanitară de stat. Poate se găseşte o rezolvare „igienică“ şi în sensul eficienţei măsurilor. Împreună cu dv. aşteptăm. Uie Boia (Sibiu). Exploatarea de transport Sibiu ne răspunde la sesizarea dv. că în dimineaţa zilei de 30. VII. 1975 autobuzele de pe traseul 4 au circulat normal. De asemenea şi în 31. VII. Este, deci, extrem de greu de probat in ce măsură aveţi sau nu dreptate. Cetăţenii din Calea Cisnădiei nr. 60—80 (Sibiu). Executarea lucrărilor de apă-canal pe anumite străzi care nu sunt prevăzute cu reţele edilitare se face de către Exploatarea de gospodărie comunală a I.J.G.C.L. Sibiu, contravaloarea proiectului şi a lucrării suportîndu-se de către cetăţeni. „In aceeaşi situaţie se poate executa şi lucrarea menţionată, cu avizul nostru“ , sună răspunsul de la I.J.G.C.L. Ioan Popa (Sibiu). In urma sesizării dv. atragem atenţia celor răspunzători (I.C.M.J.) că pe str. I. Creangă, în dreptul mai multor imobile s-a săpat un şanţ, iar pămintul rezultat a fost trîntit peste trotuare, porţi şi garduri... Totul a rămas baltă... în afară de porţiunile de trotuar care sunt pline cu ... noroi. Oare ce formaţie de lucru este autoarea acestei opere „edilitare“? Tania Băcilă (Copşa Mică): Sîntem convinşi că la Consiliul popular din localitate aţi întîlnit bunăvoinţă, dar probabil, deocamdată, nu au existat posibilităţile de încadrare solicitate. Vă recomandăm să mai insistaţi. Cristina Marin (Sibiu). Adresaţi-vă Inspectoratului şcolar judeţean, unde puteţi primi relaţii detaliate despre şcolile care vă interesează. V. cucu Consfătuirile anuale ale cadrelor didactice In timp record In zilele de 5 şi 6 septembrie la Sibiu şi Mediaş îşi vor desfăşura lucrările consfătuirile anuale ale cadrelor didactice din judeţ. In prima zi consfătuirile se vor desfăşura în şedinţe plenare iar a doua zi pe secţii (materii). Cu această ocazie se vor analiza rezultatele obţinute la învăţătură şi în activitatea instructiv-educativă, precum şi contribuţia cadrelor didactice la ridicarea nivelului de pregătire a elevilor, în lumina hotărîrii C.C. al P.C.R. din iunie 1973 şi a indicaţiilor date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Plenara C.C. al P.C.R. din iulie a.c. In întrunirile pe secţii se vor dezbate referatele: „Perfecţionarea metodelor de muncă cu copiii. Realizarea unui învăţămînt activ, diferenţiat şi individualizat, sarcină a tuturor cadrelor didactice pentru ridicarea nivelului de pregătire a elevilor şi lichidarea repetenţiei“, „Legarea învăţămîntului de viaţă, înfăptuirea sarcinilor stabilite de Congresul al XI-lea al P.C.R. privind legarea învăţămîntului gimnazial, liceal şi tehnico-profesional cu practica, cu producţia“, „Sarcinile cadrelor didactice privind perfecţionarea predării ştiinţelor sociale în lumina documentelor adoptate de Congresul al XI-lea al P.C.R.“ La consfătuiri se vor dezbate şi definitiva şi alte probleme importante, toate cu menirea de a contribui la îmbunătăţirea, în continuare, aprocesului instructiv-educativ din şcoli. Plenara Comitetului judeţean al femeilor Vineri, 29 august a.c., a avut loc plenara Comitetului judeţean al femeilor. In acest cadru s-a prezentat o informare cu privire la sarcinile ce revin comitetelor şi consiliilor de femei în mobilizarea tuturor forţelor, pentru realizarea planului şi a angajamentelor asumate pe anul 1975, în lumina documentelor elaborate de Plenara comună a C.C. al P.C.R. şi Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale şi a celorlalte documente de partid şi de stat, plenara a analizat posibilităţile şi rezervele existente în vederea creării tuturor condiţiilor de înfăptuire a Planului unic de dezvoltare economico-socială din perioada 1976—1980. Planul de măsuri, elaborat de plenară, cuprinde o serie de acţiuni concrete din care spicuim: antrenarea femeilor din întreprinderi spre a participa mai activ la realizarea integrală a sarcinilor de plan, creşterea productivităţii muncii, îmbunătăţirea calităţii produselor şi eliminarea oricăror forme de risipă; creşterea ponderii femeilor ocupate în industria judeţului; rezolvarea la timp şi în bune condiţii a tuturor sarcinilor ce revin lucrătorilor ogoarelor; intensificarea activităţilor culturaleducative etc. în continuare au fost luate în discuţie unele probleme organizatorice. Tovarăşa Maria Cătană a fost eliberată din funcţia de secretară a Comitetului judeţean al femeilor, fiind aleasă în această funcţie tovarăşa Ana Oltean, activistă a Comitetului judeţean Sibiu al P.C.R. După cum ne informează directoarea, prof. Elena Leicu, în vederea deschiderii în bune condiţiuni a noului an şcolar, la Şc. generală din Slimnic s-au executat lucrări de reparaţii capitale în regie proprie, în valoare de 52.000 lei. Datorită unei largi participări a elevilor, cetăţenilor şi profesorilor lucrările au fost terminate intr-un timp record (7 zile) realizîndu-se, totodată, prin muncă patriotică, economii valorînd 11.000 lei (manoperă şi materiale). S-a deschis cofetăria Lotru Unitatea funcţionează în fostul local al bufetului cu acelaşi nume şi este profilată pe produse de cofetărie, patiserie şi plăcintărie. Pe lingă un bogat sortiment de prăjituri, se poate servi micul dejun (cacao sau cafea cu lapte, ceai, iaurt, ouă la pahar, omletă, unt, salam de Sibiu etc.) cafea neagră, băuturi răcoritoare ș.a. Dispunând de un laborator propriu, personalul ce deservește această unitate — cu orar non stop (6—21,30) — oferă consumatorilor, plăcinte cu brînză de burduf şi gogoşi calde. Locuri neocupate în învăţămîntul liceal Inspectoratul şcolar judeţean ne informează că mai sînt locuri neocupate în învăţămîntul liceal. Publicăm lista cu locurileexistente la data de 3 septembrie a.c.) şi specialitatea fiecărui liceu în parte: Liceul Octavian Goga — secţia maghiară — 19 locuri; Liceul agricol Dumbrăveni — 90 locuri; Liceul mecanic Avrig — 12 locuri; Liceul industrial de chimie Copşa Mică (clasa cu profil mecanic), — 36 locuri; Liceul din Miercurea Sibiului (profil mecanic) — 18 locuri; Liceul mecanic Mediaş (specialitatea construcţii) — 36 locuri; Liceul agricol Sibiu (specialitatea construcţii) — 40 locuri; Liceul de construcţii nr. 7 IUCECOM Sibiu — 20 locuri; Liceul agricol Sibiu (mecanici agricoli) — 39 locuri şi clasa de liceu cu profil mecanic (afiliată la Şc. generală din Orlat) — 31 locuri. La Liceul economic Sibiu — profil economic şi alimentaţie publică — mai sunt încă 43 locuri pentru cursurile serale şi 57 locuri pentru fără frecvenţă. La aceste forme de învăţămînt admiterea se face fără examen şi numai în situaţia în care numărul candidaţilor va depăşi numărul locurilor, se vor susţine examene de admitere, dlip materiile prevăzute pentru fiecare specialitate în parte, încă 120 apartamente ... Pînă la jumătatea lunii septembrie, în municipiul Mediaş vor fi date în folosinţă două blocuri însumînd 120 de apartamente. Primele tronsoane, reprezentînd 60 de apartamente au fost recepţionate zilele acestea. Odată cu darea în folosinţă a ultimelor apartamente, situaţia locativă a populaţiei sinistrate din municipiul Mediaș va fi pe deplin rezolvată. Din nou despre... ambalaje Este o problemă pe care am mai sesizat-o de cîteva ori în coloanele ziarului nostru dar, pînă în prezent nu a cunoscut nici o îmbunătăţire, motiv pentru care revenim. De data aceasta ne vom ocupa de cei care trebuie să colecteze ambalajele şi sticlele din unităţile de alimentaţie publică. Dintr-un raid-anchetă făcut prin bufetele şi restaurantele sibiene rezultă că majoritatea unităţilor au zilnic cite un stoc de 5 pînă la 12 mii sticle goale. In condiţiile lipsei de spaţiu pentru depozitare — aproape în toate unităţile la care ne referim — aceste ambalaje blochează căile de acces, sufocă pur şi simplu activitatea unităţilor, devin un real pericol. Iată de ce am căutat să aflăm care sunt principalii vinovaţi. Este vorba de două întreprinderi: Berea Sibiului, care prin protocolul nr. 1484 din 8 iunie 1973 încheiat cu I.C.S.A.P. se obligă să facă aprovizionarea cu bere şi totodată să ridice ambalajele (sticle şi butoaie de bere) din unităţile de alimentaţie publică. Se pare că acest protocol nu se respectă întrutotul, din moment ce la cofetăria „Nufărul“ circa 10 mii de sticle aşteaptăunele pe trotuar) să fie ridicate! Situaţii similare am întîlnit şi la bufetele Răşinari, Negoiul, Sunt, Hipodrom ş.a. Celelalte sticle şi ambalaje — în afară de cele de sicola şi orange, de care se ocupă I.C.S.A.P. şi care nu creează probleme — trebuie ridicate de I.C.S.A. Şi aici se pare că activitatea se desfăşoară după bunul plac al responsabililor de sectoare. Numai aşa ne explicăm faptul că din unele localuri ambalajele se ridică cu regularitate (în zilele stabilite) iar în altele aceste zile nu se respectă. Astfel se adună stocuri mari de sticle (cazul restaurantelor: „împăratul Romanilor“, „Sibiul Nou“, bufetul „Brădet“, ospătăria din Piaţa Gării ş.a.). Printr-o mai bună organizare a muncii deficienţele care se manifestă încă în acest sector pot fi eliminate. Ii invităm pe cei vizaţi (ar fi numai în interesul lor) să facă un schimb de experienţă cu întreprinderea de prelucrarea laptelui care reuşeşte, în fiecare dimineaţă, să-şi colecteze ambalajele de la toate punctele de desfacere. N. DUMITRU Premii pentru elevii din judeţ Spre lauda lor, tineri şi formaţii cultural artistice ale organizaţiilor U.T.C. din judeţ au obţinut succese meritorii la fazele pe ţară ale diferitelor întreceri ce s-au organizat în acest an. Astfel, la concursul „Tinere condeie“, elevul Florin Predescu de la liceul „Gheorghe Lazăr“ din Sibiu a obţinut primul loc la faza naţională, iar la concursul cultural-artistic „România socialistă — ţara mea de glorii“ toate formaţiile au fost premiate, reprezentanţii judeţului Sibiu obţinînd locul al III-lea pe ţară. A fost clasată pe locul I formaţia de dansuri româneşti a liceului din Miercurea Sibiului (laureata festivalului). Orchestra de muzică uşoară a Liceului Şt. L. Roth din Mediaş, fanfara Liceului pedagogic din Sibiu, solistul instrumentist Mircea Cosma de la Liceul energetic din Sibiu au obţinut locul al II-lea iar locul al III-lea a revenit formaţiei de dansuri germane a Liceului nr. 2 din Sibiu. Au primit menţiuni solista de muzică populară Maria Stoiţă, de la Liceul pedagogic din Sibiu şi solista de muzică uşoară Sanda Fekete, elevă la liceul „Ştefan L. Roth“, din Mediaş. fi bun fi m mmarmnvm Colegiul de redacţie: VICTOR DOMŞA (redactor şef), IOAN NISTOR (secretar general de redacţie), EMIL DAVID, IOAN DOBRA, ALEXANDRU GRAD. Redacţia şi administraţia: Sibiu, B-dul Victoriei 11, (intrarea prin strada Justiţiei). Telefon 1 28 10, 1 31 83. Tiparul: întreprinderea poligrafică Sibiu, Șos. Alba lulia, nr. 40,400641