Tribuna, aprilie 2002 (Anul 118, nr. 3377-3402)

2002-04-15 / nr. 3389

15 aprilie 2002 Pagina 3 Tribuna culturală O somitate a cinematografiei româneşti Radu Gabrea la Sibiu Ieri, publicul sibian, iubitor de filme documentare, istorice, precum şi personalităţi ale vieţii culturale locale au avut prilejul de a participa la o întâlnire cu renumitul regizor român Radu Gabrea, “părintele” cutremurătorului film documentar “Struma”. “Vinovaţi” de prezenţa acestuia în burgul nostru se fac “Schola Septemcastrensis” şi Academia Evanghelică Transilvania, organizatori ai manifestării “Zilele culturii evreieşti”, în cadrul căreia s-a înscris şi evenimentul amintit. Tema discuţiilor a constituit-o realizarea filmului “Struma”, pe care sibienii l-au putut viziona sâmbătă la Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Naţional Cultural. Regizorul a refăcut drumul de la idee la concretizarea filmului ce tratează tragedia celor aproape 800 de evrei emigranţi din România, pornind la bordul vasului “Struma”, înspre Palestina, în decembrie 1941. Cu acest prilej, celor prezenţi le-au fost relevate aspecte inedite legate de film, precum faptul că prima scenă, a nunţii, a fost construită după o fotografie găsită într-o casă din Mediaş, iar scena plecării spre Constanţa a fost filmată în gara Sibiului. Tot cu această ocazie, am aflat că “Struma” este primul film românesc în care apar imagini din perioada antonesciană. Despre planurile de viitor, regizorul Radu Gabrea a fost zgârcit în a da amănunte, dar avem promisiunea unei “surprize pe vară”... poate, ceva aproape de Sibiu?! I. NAGY Cu mâna întinsă, parcă, spre un biet conifer, răsărit, fără voia lui, în faţa statuii lui George Bariţiu din parcul sibian “Astra”, care - după cum se vede - se “încovoaie” respectuos în partea opusă, ca şi cum i-ar cere clemenţă pentru neprevăzuta sa existenţă pământeană, prea apropiată de marele cărturar. Curat respect! Text şi foto: Fred MSS Eveniment editorial Mircea Eliade - Note asupra simbolismului acvatic Mâine, 16 aprilie, ora 16, în holul Facultăţii de Litere, Istorie şi Jurnalistică din Sibiu va avea loc lansarea volumului Mircea Eliade - Note asupra simbolismului acvatic, ediţie anastatică îngrijită de George Lecca, însoţită de traducerea în limba română de Lucia Zaharescu şi de un studiu introductiv de Marcel Tolcea. “Editarea acestui volum - precizează îngrijitorul ediţiei - este legată de respectul pentru cartea-obiect şi de ataşamentul faţă de cultură, valori în cultul cărora părinţii mei m-au crescut. Lor le dedic munca mea, mamei, atentă la frumuseţea fiecărui gest apropiat, memoriei tatălui meu, cel care mi-a deschis gustul pentru departere universalităţii”. Prezintă: decanul facultăţii, Pamfil Matei, Lucia Zaharescu, Marcel Tolcea şi George Lecca. Pe perioada lansării lucrării, manuscrisul, în original, va fi expus sub sticlă în holul Facultăţii de Litere, Istorie şi Jurnalistică. (i.e.n.) Serghei Rahmaninov se numără printre cei mai de seamă continuatori ai tradiţiilor muzicale ale clasicismului rus de la începutul veacului al XX-lea, după moartea lui P.I. Ceaikovski. Component al tinerei generaţii de creatori din care fac parte Skriabin, Glier, Prokofiev, Stravinski etc., Serghei Rahmaninov a scris o muzică deosebită de a acestora, prin tonul său elegiac, preponderenţa melancoliei şi tristeţii, înclinaţie temperamentală care l-a călăuzit pe compozitor spre romantism. El este compozitorul rus despre care se poate spune că a dat romantismului o culoare naţională extrem de pregnantă, chiar dacă operele sale sunt inegale ca valoare. Din creaţia lui Serghei Rahmaninov, dirijorul Romeo Râmbu a inclus în programul concertului din 4 aprilie a.c., de la Cercul Militar din Sibiu, ultima dintre creaţiile simfonice, Dansuri simfonice, scrisă în toamna anului 1940 la Long Island şi cântată în primă audiţie în ianuarie 1941 de orchestra din Philadelphia, dirijată de Eugene Ormandy. în schiţa iniţială a pianului tematic, Rahmaninov denumea cele trei părţi ale lucrării Dimineaţa, Amiaza, Seara, iar într-o formă ulterioară Ziua, Amurgul, Miezul Nopţii, pentru ca în forma finală aceste titluri să nu mai apară. Dacă prima parte - Toccata - este străbătută de un ritm aspru, aproape mecanic, din această atmosferă se va naşte una din cele mai minunate melodii din istoria muzicii ruse. Ca un cântec de lebădă, ca un plâns după tinereţea pierdută, melodia ia amploare şi pluteşte pe aripa vântului spre depărtări. Dansuri simfonice Valsul din partea mediană şi finalul Allegro vivace descreţesc frunţile într-un anume fel, fără însă a putea schimba tonul general al lucrării, melancolic în reluarea - la modalitatea minoră - a destinului ceaikovskian. Tânărul compozitor Constantin Grăjdian ne-a propus o lucrare în tonuri personale - Suita simfonică “Made in Byzantium" - din care acum, după prima audiţie, am reţinut ultima parte în care autorul şi-a demonstrat măiestria în a îmbrăca într-o atractivă haină orchestrală melodia psaltică Pe tine te lăudăm, tot mai des auzită în ultima vreme printre cântările din strană din bisericile noastre. De peste un sfert de veac violoncelistul Marin Cazacu domină viaţa concertistică naţională şi europeană, orice apariţie a sa pe podiumul de concert constituindu-se într-un eveniment muzical vrednic de reţinut. Reputatul violoncelist ne-a oferit, şi de această dată, o excelentă versiune a Concertului pentru violoncel şi orchestră de suflători de Friedrich Gulda, caracterizată prin vivacitate şi sensibilitate, frazare plină de plasticitate, fără suprasolicitări şi cu respectarea stilului acestei lucrări, a caracterului ei de muzică de divertisment. Dirijorul Romeo Râmbu a fost extrem de eficient pe parcursul întregului spectacol, din colaborarea lui cu solistul și ansamblul orchestral rezultând o minunată seară muzicală. Nicolae SCUTEA ! ':'vv . ; " 1‘ ’ 7.7 î- '' jh yH;,/'-' y * De “Ziua Pământului” Spectacol de diaporame Marţi, 16 aprilie 2002, “Fundaţia Capricom-Pentru Promovarea Imaginii Patrimoniului” prezintă în cadrul programului lunar derulat sub genericul “Lumea în Imagini” spectacolul de diaporame “NOWHERE - NOW HERE” (Nicăieri acum aici), ne-a informat preşedintele fundaţiei, Marcel Baciu. Autorul lucrărilor este artistul audiovizual F.I.A.P. Cristian Tecu, alpinist şi speolog timişorean. între cele 9 diaporame cu durate cuprinse între 2 şi 25 minute ce vor fi proiectate, una este dedicată expediţiei româneşti în masivul Tian-Shan la care a participat şi salvamontistul sibian Teodor Tulpan. Spectacolul, cu durata de aproximativ o oră şi jumătate, este dedicat “Zilei Pământului” şi este organizat de O.N.G. Ecotur Sibiu, Consiliul Local Sibiu, Primăria Municipiului Sibiu şi Casa de Cultură a Sindicatelor Sibiu, aceasta din urmă fiind şi gazda evenimentului. Spectacolul de diaporame va avea loc cu începere de la ora 18, în Sala Studio a Casei de Cultură a Sindicatelor.R.BJ Manifestari literar-omagială Efigie pentru Radu Selejan Mâine, ora 17, în Sala Auditorium a Universităţii Româno-Germane (clădirea nouă, B-dul Mihai Viteazul) va avea loc o manifestare literar-omagială în memoria scriitorului sibian Radu Selejan - “Efigie pentru Radu Selejan”. Programul manifestării cuprine inaugurarea Asociaţiei Centrul de cultură Radu Selejan, lansarea volumelor “Privind înapoi cu mirare. Memorii de Radu Selejan’’şi “Retorica vulnerabilităţii”, de Ana Selejan. Prezintă criticul literar Dan Cristea, directorul Editurii Cartea Românească. Va urma un recital poetic susţinut de actorii Ioana Blaga şi Cătălin Neghină şi recitalul dramatic “Gânduri pentru Radu"susţinut de Adina Nistor şi Cătălin Nicolae. (i.e.n.) lansare de carte “ Vasile Voiculescu şi Rugul aprins” Aşa cum ne-a obişnuit aproape lunar, filiala “Bâlea” a Bibliotecii Judeţene “Astra” Sibiu devine un mic habitat cultural-artistic, artele literare, plastice şi muzica fiind retextele pentru întâlniri de suflet între cititori, staff-ul ibliotecii şi personalităţi ale vieţii culturale sibiene şi nu numai. Vineri, filiala din cartierul Tineretului, în colaborare cu Facultatea de Litere, Istorie şi Jurnalistică din cadrul Universităţii “Lucian Blaga” Sibiu a organizat lansarea cărţii “Vasile Voiculescu şi Rugul aprins” de Sabina Măduţă, eveniment prin care s-a marcat împlinirea, în această lună, a 39 de ani de la moartea prestigiosului scriitor român. Despre problematica lucrării şi modul de abordare al operei voiculesciene a vorbit conf. univ. dr. Anca Sârghie, care a realizat o atentă şi interesantă “radiografie” a cărţii. Autoarea, prezentă la Sibiu, a motivat titlul prin faptul că opera voiculesciană este “o continuă comunicare cu divinitatea”. Actul cultural a fost întregit de un moment muzical susţinut de un grup de studenţi ai Facultăţii de Teologie Sibiu şi de doua expoziţii, una de carte şi alta de desene, organizate sub genericul “De Paşti, inima vine acasă”. Au expus elevi ai şcolilor generale nr. 12 şi 13 din Sibiu, membri ai cercului de creaţie al profesorului Maria Cristina Simu. Iulia NAGY O echipă de specialişti francezi de la Universitatea din Lille va susţine, între 15-19 aprilie, la Sibiu, un curs interactiv cu tema “Ce este formarea la distanţă?”, pentru formatorii învăţământului la distanţă din cadrul Universităţii “Lucian Blaga”.Cursul, organizat de Centru pentru învăţământ la Distanţă nr.2 Fundaţia “Alma Mater”, este structurat pe trei secţiuni: Organizare, Concepţie şi Realizare. Lucrările cursului se vor desfăşura la sediul Rectoratului ULB Sibiu. Despre acest eveniment, directorul adjunct, lector univ. dr. Gligor Ciortea, declară: “Deloc întâmplător am invitat doi reputaţi specialişti, d-na Chantal D’Halluin şi d-nul Michel Loonis, apreciaţi în plan european pentru experienţa lor. învăţământul la Distanţă este încă la început, la noi, în contextul actual şi, mai ales, în perspectiva integrării europene, suntem obligaţi să ne aliniem la tendinţele moderne în educaţie şi pregătire profesională, sistemul învăţământului la distanţă fiind, la ora actuală, bine pus la punct şi extrem de încurajat în Occident". (R.B.) Teatrul “Gong” - Secţia germană face un turneu în Polonia Teatrul pentru Copii şi Tineret “Gong” - Secţia germană se află într-un turneu oficial în Polonia, cu spectacolul “Schneewitchen” (Albă ca Zăpada), în perioada 15-25 aprilie 2002. Trebuie ştiut faptul că Teatrul pentru Copii şi Tineret “Gong”, de la Sibiu, este singurul teatru din sud-estul Europei care, încă de la înfiinţarea sa (anul 1949), funcţionează cu o secţie germană. Aceasta are deja în palmares peste 200 de spectacole în premieră. Turneul polonez al Secţiei germane care are loc în aceste zile este, într-un fel, fructul bunei colaborări între Institutul pentru Relaţii Externe Stuttgart şi instituţia teatrală sibiană, ne-a informat directorul acesteia, Mihaela- Ana Grigoraş, care ţine să îi mulţumească d-lui Peter Kratzer, “pentru iniţiativă şi sprijin”. (n.m.b.)