Tribuna, decembrie 1996 (Anul 112, nr. 1807-1824)

1996-12-03 / nr. 1807

Pagina 2 Tribuna din pvnd din lume 3 decembrie 1996 Noi modificări în proiectul viitoarei echipe guvernamentale întâlnirea PNŢCD-PNL, desfăşurată sâmbătă, la sediul Primăriei Capitalei, a adus noi modificări în proiectul echipei guvernamentale negociat între CDRUSD-UDMR. Astfel ministru de stat, ministru al Industriilor şi Comerţului va fi Călin Popescu-Tăriceanu, Sorin Pantiş, al cărui nume fusese menţionat în legătură cu acest minister, va deveni ministrul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriale. PNL-CD prin Sorin Stănescu a obţinut conducerea Ministerului Tineretului şi Sportului. Ministerul Justiţiei va aparţine PNŢCD, care a propus pe Vasile Ghica pentru acest portofoliu. O nouă rundă de negocieri trilaterală va conduce la finalizarea nominalizărilor. în prezent, există semne de întrebare în ce priveşte prezenţa lui Alexandru Athanasiu la conducerea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. Acesta fusese propus de PSDR, dar a stârnit rezerva PD, mai ales pentru faptul că a dorit să-şi păstreze statutul de independent politic. PNŢCD va decide dacă îl menţine pe Nicolae Noica la portofoliul Cercetării şi dacă Florin Buruiană va deveni ministrul Comunicaţiilor, în caz că Buruiană va ocupa funcţia de secretar de stat, membru al Guvernului, la Industrii şi Comerţ deputatul Ioan Mureşan va fi propus la Comunicaţii, în caz că Buruiană acceptă Comunicaţiile, Sorin Dimitriu va urca în funcţia de secretar de stat la Ministerul Industriilor şi Comerţului, între PNŢCD şi PD se va tranşa portofoliul pentru Relaţia cu Parlamentul. PNŢCD ar obţine acest minister dacă va putea avea un secretar de stat, membru al Guvernului, la Interne. De asemenea, între PNŢCD şi USD se va negocia conducerea Departamentului Administrației Publice Locale, Vlad Roșea fiind numele avansat de PNȚCD pentru aceste funcții.  Premierul rus, Victor Cernomîrdin, a reiterat, luni, în deschiderea reuniunii de la Lisabona, opoziţia fermă a Rusiei faţă de planurile Alianţei Nord-Atlantice de extindere către Est “Ne-am declarat cu claritate, şi o facem şi acum, opoziţia fermă faţă de planurile Alianţei Nord-Atlantice de a se extinde, inclusiv cu elemente de infrastructură militară, către teritoriul nostru. Nu este oare clar că apariţia unor noi linii de demarcaţie va duce la o înrăutăţire a întregii situaţii geopolitice, la nivel mondial? Noi suntem convinşi că mai este încă timp şi este înţelept să ne punem întrebarea la ce poate duce o extindere a NATO? Dacă obiectivul nostru comun este o Europă unită şi paşnică, atunci cum putem oare atinge acest obiectiv prin lărgirea unei alianţe militare?" s-a întrebat premierul rus. Rusia susţine că extinderea NATO, în sensul includerii unor ţări din centrul şi estul Europei, care odinioară erau aliate în cadrul defunctului Pact de la Varşovia, ar fi de natură să ameninţe securitatea sa. NATO a declarat fără echivoc că nu intenţionează să renunţe la planurile sale de extindere. Diplomaţii occidentali au declarat că ei ar prefera ca în cadrul summit-ului de la Lisabona, la care alături de statele europene participă şi Statele Unite şi Canada, să fie evitată orice dezbatere pe tema extinderii NATO. Ultimul summit OSCE, care a avut loc în urmă cu doi ani la Budapesta, a fost afectat de disputele pe tema extinderii NATO, precum şi de diferendele în legătură cu situaţia din Bosnia de la acea dată. Premierul rus, Victor Cernomîrdin, l-a reprezentat la lucrările reuniunii OSCE pe preşedintele Boris Elţîn, care se află în convalescenţă după operaţia pe cord deschis la care a fost supus la data de 5 noiembrie a acestui an. Inundaţiile din sudul Bulgariei ucid două persoane Regiunea muntoasă Rodopi, din Bulgaria, a fost afectată de cele mai grave inundaţii din ultimii zece ani, transmite REUTER. în urma inundaţiilor, două persoane şi-au pierdut viaţa, căile rutiere şi feroviare au fost blocate, iar alimentarea cu energie electrică a fost întreruptă, au anunţat, luni, oficiali ai apărării civile. Zeci de case se află sub apă în oraşele Zlatograd şi Nedlino, situate la 260 km de Sofia, în zonă a fost decretată starea de urgenţă. “Aproximatiiv 60 la sută din suprafaţa oraşului Zlatograd este inundată şi a început evacuarea populaţiei”, a declarat un oficial al apărării civile. Echipe de salvare lucrează şi în localităţile Kardjali, Devin şi în alte oraşe din sudul Bulgariei, pentru a repara pagubele provocate de ploile torenţiale din ultimele zile. Un patron ieșean este cercetat pentru răpirea unui tânăr Un patron ieșean este cercetat sub acuzaţia că a răpit şi sechestrat un tânăr pentru a-l forţa să semneze două declaraţii din care rezulta că îi datorează 3.000 de dolari, informează IGP. Cercetările poliţiei au stabilit că, în seara de 14 noiembrie a.c. Ion Păduraru, patron al SC “Nutrivita" SRL Iaşi, împreună cu Constantin Ancuţa şi Ioan Bălteanu, ambii şomeri, au pătruns în camera 132 a căminului T 20 din complexul studenţesc “Tudor Vladimirescu” - Iaşi şi, prin forţă, l-au scos din cameră pe Cristian Acatrinei, 26 de ani, din Vatra Dornei, judeţul Suceava. Cei trei l-au transportat pe Acatrinei cu un BMW până la sediul firmei “Nutrivita” unde l-au bătut până când a semnat două declaraţii din care rezultă că îi datorează 3.000 USD lui Păduraru. Acatrinei a fost eliberat în dimineaţa de 15 noiembrie şi a fost ameninţat cu moartea dacă va reclama răpirea la poliţie şi dacă nu va aduce banii în două săptămâni. Speriat, tânărul nu a anunţat poliţia. Poliţiştii ieşeni au reuşit să afle despre incident şi i-au reţinut pe răpitori la sfârşitul lunii noiembrie. Parchetul a dispus trimiterea acestora în judecată în stare de libertate pentru lipsire de libertate și distrugere. S-a întâmplat în Transilvania Un cetăţean a fost surprins în timp ce transporta o sută de brazi Traian Gligor din Arieşeni (jud. Bihor) a fost surprins, sâmbătă, în timp ce transporta spre Oradea o sută de brazi, informează IJP Bihor. El intenţiona să vândă brazii, cu preţuri cuprinse între zece şi 20 de mii de lei. Traian Gligor a fost amendat cu o sută de mii de lei, iar pomii au fost depozitaţi la Ocolul Silvic Sudrigiu pentru valorificare. Adrian Jurcău, şeful corpului de pază al Romsilva a declarat corespondentului MEDIAFAX, că, deşi amenzile sunt mari, infracţiunile de acest gen sunt numeroase datorită profiturilor substanţiale. Jurcău mai spune că, anual, se confiscă peste două mii de brazi, rezultaţi din tăieri ilegale. Solemnităţi oficiale Deşi era de aşteptat să fie mai densă decât altele, săptămâna politică trecută a fost marcată şi de unele momente mai degrabă festive. Astfel, preşedintele instalat oficial vineri, a ţinut, înaintea debutului său pe arena internaţională (ieri a fost la Lisabona, la o reuniune a OSCE) să-şi îndeplinească, fie şi parţial, una din promisiunile sale electorale: aceea de a depune jurământul constituţional la Alba lulia. Dar, cum deplasarea celor aproape 500 de parlamentari ar fi costat cam mult, Emil Constantinescu s-a văzut nevoit să renunţe la această intenţie. Drept consolare pentru cei care aşteptau, totuşi, acest gest nu doar simbolic, el a repetat jurământul şi la Alba lulia. Festivă a fost şi adunarea solemnă prin care cele două Camere ale Parlamentului au serbat, de acum tradiţional, ziua de 1 Decembrie, chiar dacă disputele de procedură din deschiderea ei ne-au oferit o mostră a duelului retoric la care ne putem aştepta. Aceeaşi caracteristică şi-a pus, în bună măsură, amprenta şi asupra ceremoniei de instalare oficială a lui Emil Constantinescu în funcţia de preşedinte. Deşi protocolară, predarea de ştafetă la Cotroceni a avut în schimb şi un pronunţat caracter de lucru. Dar nu ştim în ce a constat el. Pentru că nici preşedintele care venea la palat, nici cel care pleca nu au Corespondenţă din Bucureşti dezvăluit despre ce anume au vorbit între patru ochi vreme de o jumătate de ceas. Dar ziariştii au remarcat cu plăcere curtoazia celor doi protagonişti. La sosirea la Cotroceni, Emil Constantinescu a fost întâmpinat de Ion Iliescu, iar la plecarea acestuia, cel dintâi l-a condus. Fostul preşedinte a declarat, fără intonaţii deosebite că “am intrat în normalitatea vieţii democratice prin alternanţa la guvernare a forţelor politice născute la Revoluţie”. Iar noul preşedinte l-a aprobat: “Esenţialul a fost spus”. Dacă momentul nu ar fi fost festiv şi preşedintele CDR nu ar fi câştigat alegerile, cu siguranţă că Emil Constantinescu ar fi amendat, cu intransigenţă anticomunistă, nuanţa din finalul declaraţiei rivalului său învins, ce-i drept, mai mult de propriul său partid. Tot în nota unei formalităţi previzibile, s-au înscris consultările preşedintelui abia instalat cu delegaţiile partidelor parlamentare. Audienţele au durat câte o jumătate de oră şi au programat partidele după criteriul ponderii lor în Parlament, aşa cum a rezultat ea din alegerile de la 3 noiembrie: CDR, PDSR, USD, UDMR, PRM şi PUNR. Liderii partidelor din noua opoziţie nu au făcut propuneri privind desemnarea vreunui premier. Şi chiar de ar fi avut vreuna, mai mult ca sigur, Emil Constantinescu ar fi confirmat oficial opţiunea CDR privind numirea în fruntea noului cabinet a primarului general al Capitalei, Victor Ciorbea. Căci scorul electoral nu lasă loc vreunei crize constituţionale. Cât priveşte negocierile pentru alcătuirea listei de miniştri, ele au rămas pe locul la care le-am lăsat în ultima corespondenţă pe această temă. VASAS Ferenc O deflagraţie şi un început de incendiu au produs panică la Spitalul Judeţean din Tg. Jiu O explozie şi un început de incendiu au provocat panică, luni dimineaţa, în incinta Spitalului Judeţean Gorj, informează corespondentul MEDIAFAX. Incidentul s-a petrecut luni dimineaţa, în jurul orei 5.30, când o infirmieră a încercat să aprindă cu o lumânare gazul de la o sobă. Gazele acumulate probabil în urma unor scurgeri s-au aprins provocând o mică deflagraţie şi un început de incendiu. Nu s-au înregistrat victime, personalul medical şi pacienţii alegându-se doar cu o sperietură. Personalul medical afirmă că, în incinta spitalului, “destul de des poate fi simţit miros de gaz”, astfel încât medicilor şi asistentelor le este teamă să facă de fiardă._________________ Un avocat din Braşov este cercetat pentru trafic de influenţă în urmă cu două săptămâni, avocatul Victor Şchiopu (52 ani), membru al Baroului de Avocaţi Braşov, a primit 400 dolari SUA de la Trancă Otilia. Avocatul i-a garantat femeii că, prin influenţa pe care o are asupra unui ofiţer al Poliţiei Rutiere, îi obţine permis de conducere auto fără a da examen. Constatând că avocatul tergiversează onorarea promisiunii Otilia Trancă a solicitat restituirea banilor, apoi l-a denunţat pe avocat. Poliţia a organizat prinderea în flagrant a lui Victor Şchiopu. Poliţiştii Biroului de combatere a corupţiei din cadrul IJP Braşov, însoţiţi de un procuror, l-au surprins pe Victor Şchiopu în timp ce înapoia cei 400 dolari Otiliei Trancă. Din probele existente la dosar reiese că avocatul Şchiopu a comis infracţiunea de trafic de influenţă. Dosarul a fost înaintat Procuraturii, care va instrumenta cazul, cu autorul în stare de libertate. Un chinez a fost asasinat într-un apartament din cartierul Colentina Un chinez a fost asasinat într-un apartament din cartierul Colentina din Bucureşti, au declarat agenţiei Mediafax surse judiciare. Poliţiştii Sectorului 2 au descoperit, sâmbătă seara, cadavrul lui Zheng Guo Quing, după ce prietenii acestuia i-au anunţat dispariţia. Zheng Guo Quing, patron al societăţii Mem Delong, locuia într-un apartament închiriat din strada Pîncota nr. 2, cartierul Colentina. Din primele cercetări a reieşit faptul că, după ce a fost înjunghiat în holul apartamentului, Zheng a fost târât până în baie şi aruncat în cadă. Totodată, s-a constatat că Zheng, deşi deţinea mari valori, nu a fost jefuit, în schimb, locuinţa a fost scotocită, genţile diplomat au fost sfâşiate. De aici, primele concluzii ar fi că Zheng a fost ucis de conaţionali, probabil din cauza adversităţii dintre grupuri de cetăţeni chinezi care au afaceri în România. Raportul de expertiză medico-legală, întocmit luni de către specialiştii din IML, arată că Zheng a fost torturat înainte de a fi ucis. Corpul victimei prezenta 38 de lovituri de cuţit, dintre care 20 în spate, patru în gât, patru în ceafă, iar zece în inimă. Una dintre tăieturile la gât este specifică Qhia’o, jurământul de sânge al Triadelor rebele (un grup de asasini chinezi). Zheng Guo Quing (35 de ani) era originar din provincia Zhe Jiang, cunoscută în China ca fief al grupărilor criminale. Paşaportul lui Zheng are vize permanente pentru Olanda, Uruguay şi Groenlanda, ceea ce dovedeşte faptul că afacerile sale erau extinse şi în aceste ţări. De remarcat că Zheng a fost ucis în acelaşi mod ca şi conaţionalul său Xu Qi Le, găsit mort în apartamentul său din cartierul Colentina, în 31 octombrie a.c. Poliţia Cluj a descoperit o societate care deţinea ilegal 40 de kg de fosfura de zinc Poliţia Cluj a descoperit că SC “Amanet” SRL din Cluj deţinea ilegal 40 de kg de fosfură de zinc pe care urma s-o comercializeze, informează IJP Cluj. Serviciul Arme Explozibil şi Substanţe Toxice din cadrul IJP Cluj a dispus indisponibilizarea cantităţii la Inspectoratul de Protecţie a Plantelor. Fosfura de zinc este un insecticid otrăvitor, a cărui utilizare este interzisă în România. SC “ Amanet” a fost amendată cu 150 de mii de lei. Unele informaţii din această pagină au la bază surse MEDIAFAX