Trybuna Ludu, marzec 1980 (XXXII/52-77)

1980-03-22 / nr. 70

MAGAZYN SOBOTA - NIEDZIEL A Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! # Trybuna Ludu/-* ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ BH3EK3HKBBIBBEKEBZ^^HKEIEBE3HHEIBEI W szyscy c/o urn wyborczych! I , i ?Ma&iiägMMWMMMIBgiIlBilMM^ üK P - W zakładach pracy Inicjatywy robotnicze sprzyjają poprawie jakości produkcji Wobec potrzeb klienta • Od czego zależy dobra praca? • Zmiany w systemie kontroli • Gdy zawodzi kooperacja (INFORMACJA WŁASNA) O VIII Zjeździe PZPR, w tygodniach poprzedzających wybory, w wielu zakładach przemysłowych zrodziły się ciekawe inicjatywy, których realizacja wpłynie na poprawę efektywności i stworzy warunki ułatwiające wykonanie trudnych zadań tegorocznego planu. Trwają prace sprzyjają« poprawie organizacji procesów produkcyjnych, podejmuje się wysiłki dla zapewnienia lepszej wydajności pracy i pełnego wykorzystania nowoczesnego potencjału wy- W elektrowni Połaniec Przekazanie drugiego Uoka nej (Inf. wi.). W nowo budowaelektrowni Połaniec w woj. farńobrzeskim przekazany został do wstępnej eksploatacji drugi blok energetyczny Jak poinformował nas dyrektor budowy tej siłowni Władysław Duli ban, synchronizacja z siecią krajową turbiny przebiega sprawnie. urządzenia działają. Wszystkie (jw) twórczego. Wiele uwagi — choć nie we wszystkich zakładach — poświęca się poprawie jakości produkcji, ważnego warunku zaspokajania wciąż wzrastających potrzeb rynku i poprawy zaopatrzenia ludności. Na każdym stanowisku Ubrania wytwarzane w warszawskiej „Córze” cieszą się dobrą opinią klientów. Zakłady jako pierwsze w branży odzieżowej uzyskały znak jakości „Q”, a wiele wyrobów oznaczonych jest jakościową „jedynką”. Co wpłynęło na sukces? Rozmawiamy z mistrzem wydziału szwaini, Marianem Jaszczurem: — Decyduje, istniejący w naszym zakładzie od dawna klimat wysokich wymagań, porządek i dyscyplina. Wprowadziliśmy swego czasu system kontroli międzyoperacyjnej, który gwarantuje eliminację braków już w czasie produkcji. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Prezes Rady Ministrów przyjął ministra Przemysłu Elektrotechnicznego ZSRR 21 bm. prezes Rady Ministrów Edwa^_Babiuch_przy jął ministra Frzemysm' Elektrotechnicznego ZfjRR — Ąlek^ Wsieją Antonova. W toku rozmowy pozytywnie oceniono wyniki dotychczasowej współpracy gospodarczej i naukowo-technicznej w dziedzinie techniki świetlnej, urządzeń'' do produkcji źródeł światła i urządzeń elektrocieplnych. Omówiono także perspektywy i główne kierunki dalszego rozwoju współpracy i pogłębienia specjalizacji i kooperacji. W spotkaniu uczestniczył minister Przemysłu Maszynowego — Aleksander Kopeć. Obecny był ambasador ZSRR — Borys Aristow. (PAP) Głosujemy za pomyślnością narodu za rozwojem naszej Ojczyzny W YBORY do Sejmu 1 wojewódzkich rad narodowych w naturalny sposób skupiają nasze myśli na wielkiej sprawie jedności narodu. Jesteśmy narodem — jak rzadko który — rozumiejącym historyczny sens, znaczenie, silę jedności. Narodem, którego całe doświadczenie, często tak dramatyczne^ układa się w niepodważalny imperatyw jedności. To poczucie wspólnoty mamy niejako wpisane w najgłębsze pokłady myślenia Jest ono naszą nadrzędną racją. Wartością, która wielokroć w dziejach pomogła przezwyciężać trudności. Nie przypadkiem i dziś, gdy mamy przed sobą do pokonania różne bariery i progi rozwojowe, myśli nasze kierują się ku jedności. Tym bardziej bowiem konieczne jest zespolenie moralnych i intelektualnych sił narodu. Umacnianie jedności narodu stanowi niezbędny warunek pomyślnej realizacji programu partii i programu wyborczego FJN.* Program VIII Zjazdu — zarówno w swych treściach, jak i przez sposób powstania — jest naszą wspólną wartością Kreśli on cele ważne dla wszystkich w naszym kraju, wszyscy uczestniczyliśmy w jego budowaniu, wszyscy też mamy obowiązek wcielać go w życie. „Wasze uwagi krytyczne, wnioski i propozycje były nam bardzo pomocne. Dzięki nim decyzje i uchwały VIII Zjazdu miały oparcie w zbiorowej mądrości narodu, stały się wspólną własnością wszystkich Polaków — mówił tow. Edward Gierek na spotkaniu z wyborcami w Sosnowcu. — Program ten jasno precyzuje nadrzędne cele, którym służy — dobro socjalistycznej Polski i pomyślność narodu“. Te cele od z górą 35 lat są treścią naszego zespolenia. Zespolenia, które było źródłem naszej siły w dramatycznie trudnym dźwiganiu kraju z wojennych t zniszczeń, a następnie w tak przecież żmudnym i wymagającym od każdego i wszystkich nas odwagi budowaniu dzisiejszej, nowoczesnej Polski. Zespolenia, dzięki któremu w tak krótkim czasie tak znacznie pomnożyliśmy materialny i duchowy dorobek narodu. Z ADANIA, które dziś podejmujemy nie są łatwe i niełatwe są warunki w jakich będziemy je realizować. Świadomość tego wyraziła się powszechnie podczas spotkań przedwyborczych, jest rzetelnie wkalkulowana w treść tworzonych na tych spotkaniach środowiskowych programów działania. Ważne jednak, aby każdy zdawał sobie sprawę — właśnie wtedy, gdy przyjdzie zmierzyć się z trudnościami — jak wiele zależy od zespolenia wysiłków. Chodzi o zespolenie na co dzień i w każdej sytuacji. Nasze rozumienie jedności nie wyklucza różnicy zdań i opinii w poszczególnych sprawach i rozwiązaniach. Przywiązujemy wielkie znaczenie do rozwoju i pogłębiania dyskusji, samorządności we wszystkich konsultacji, środowiskach i całym społeczeństwie. W twórczej wymianie myśli widzimy szczególnie płodną drogę pokonywania wspólnych kłopotów. , Dojrzała wymiana myśli zawsze pobudza ludzką inwencję; ożywia zasoby intelektualne narodu, wzbogaca motywacje aktywności, powiększa zbiorową mądrość narodu. Tej mądrości, tych motywacji, zasobów intelektualnych, inwencji mamy dziś jako wspólnota więcej niż kiedykolwiek w przeszłości. W samouświadomieniu sobie tej prawdy przez każdego i wszystkich tkwi klucz do skuteczności działania. Jednoczą nas sprawy dla narodu zasadnicze. Wspólne doświadczenia historii. Wspólnie i tak ofiarnie wypracowany dorobek. Wspólna troska o przyszłość kraju i świata, a zwłaszcza o trwałość pokoju. Wspólna wola budowania naszej jednostkowej i zbiorowej pomyślności. Są to wartości i cele o podstawowym dla wszystkich i każdego z nas znaczeniu rzeczowym i ideowym. Stanowią moralną rację naszej jedności. Z tą świadomością pójdziemy wszyscy do urn wyborczych. Akt glosowania będzie tak rozumianą manifestacją jedności. To rozumienie z pewnością będzie nam towarzyszyć w codziennym działaniu. Do takiej pewności upoważnia dzisiejsze życie naszego kraju, jego rytm, jego treści, jego ożywczy klimat. D3flL( 23 MARCA Posłowie do Sejmu VIII kadencji wybrani zostaną w 72 okręgach wyborczych. Okręgi są wielomandatowe, a liczba mandatów w każdym okręgu ustalona została proporcjonalnie do liczby mieszkańców. Wybieramy — jak wiadomo - 460 posłów, spośród kandydatów umieszczonych na listach FJN. Przyszłe rady stopnie wojewódzkiego liczyć będą od 100 do 200 radnych. W całym kraju wybierzemy 6740 radnych WRN. Zgodnie z Konstytucją, wybory do organów przedstawicielskich władzy państwowej są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym. wybierania ma każdy Prawo obywatel, który ukończył lat 18. Oznacza to, że w obecnych wyborach będą brali udział obywatele PRL urodzeni przed 24 marca 1962 r. — — M i fg Bag l Z Ordynacji Wyborczej Głosuje się tylko osobiście i tylko w lokalu obwodowej komisji wyborczej. głosowania utworzono Obwody rówi nież w szpitalach, sanatoriach innych zakładach służby zdrowia. Także w jednostkach wojskowych oraz na statkach żeglugi morskiej znajdujących się 23 marca w podróży Pracownicy placówek polskich za granicą oraz obywatele przebywający tam służbowo czy też na urlopie mogą oddać swoje obwodach głosowania głosy w utworzonych za granicą przez ministra Spraw Zagranicznych. Lokale wyborcze W dniu wyborów lokale wyborcze otwarte będą bez przerwy od godziny 6 do 22. Lokal może być zamknięty wcześniej, gdy oddadzą głosy wszyscy wyborcy umieszczeni w spisie w danym obwodzie, a przewodniczący obwodowej komisji wyborczej ogłosi zamknięcie głosowania. Adresy lokali wyborczych podano w obwieszczeniach wywieszonych na terenie osiedli, w domach i na wiejskich tablicach ogłoszeń, Nad przebiegiem głosowania czuwa obwodowa komisja wyborcza. Przez cały czas głosowania w lokalu wyborczym powinno się znajdować co najmniej trzech członków komisji. W lokalu wyborczy«; mogą być także obecni mężowie zaufania wyznaczeni przez Komitet Frontu Jedności Narodu, który w dany« okręgu wyborczym zgłosi: listę kandydatów. Przed rozpoczęciem głosowania komisja wyborczs sprawdza czy na miejscu są spisy wyborców i odpowiednia ilość kart do głosowania oraz czy urna wyborcza jes1 pusta. Po zamknięciu i opieczętowaniu urny aż do końca głosowania nie można jej otwierać Karty do głosowania Po wejściu do lokalu wyborczego okazujemy członkom konąisji dowód osobisty bądź inny dokument stwierdzający naszą tożsamość. Komisja sprawdza czy nasze nazwisko znajduje się w spisie. Osoby głosujące poza swoim obwodem głosowania — przebywające np. na urlopie lub służbowo w innej miejscowości — mogą zgłosić się do każdego lokalu wyborczego. Wręczają komisji zaświadczenie o prawie do głosowania (które * mogą otrzymać w urzędzie gminy, miasta bądź dzielnicy w miejscu zamieszkania) — i na tej podstawie ich nazwisko zostaje wpisane do spisu wyborców (DOKOŃCZENIE NA STR. 4} Zainteresowanie zwołaniem dn Warszawy konferencji w sprawie odprężenia militarnego Poparcie dla pokojowej propozycji tow. E. Gierka MOSKWA, PRAGA, BUDAPESZT, BERLIN, BERLIN ZACHODNI, MEKSYK (PAP). Agencje informacyjne i prasa zagraniczna z uwagą odnotowały wystąpienie Edwarda Gierka na przedwyborczym spotkaniu z przedstawicielami mieszkańców Warszawy i województwa warszawskiego. W licznych materiałach podkreśla się, że I sekretarz KC PZPR ponownie nawiązał do sprawy jak najszybszego zwołania w Warszawie europejskiej konferencji odprężeniowej i rozbrojeniowej. Wystąpienie Edwarda Gierka zreferowała agencja TASS, która oprócz wyeksponowania stwierdzeń dotyczących konferencji w Warszawie przytacza również wypowiedzi na tematy wewnętrzne. Znaczne zainteresowanie polską inicjatywą odprężeniową, wysuniętą po raz pierwszy na forüm VIII Zjazdu, utrzymuje się w prasie czechosłowackiej. „Mlada Fronta” pisze w komentarzu zatytułowanym „Europa wita inicjatywę PRL”, że miesiąc, który upłynął od zgłoszenia przez Edwarda Gierka na VIII Zjeździe propozycji zwołania do Warszawy dzynarodowej konferencji mięsprawie odprężenia militarnew go i rozbrojenia wykazał, iż ta doniosła polska inicjatywa spotyka się z coraz bardziej pozytywnym echem ze strony światowej opinii publicznej. Inicjatywa naszego krajni, która jest realizacją propozycji zgłoszonych przez uczestników spotkania Komitetu Ministrów Spraw Zagranicznych państw członkowskich Układu Warszawskiego zyskała pełne poparcie wszystkich krajów socjalistycznych. „Mlada Fronta” podkreśla, że miarę nasilania przez adminiw strację USA prób aktywizacji sił NATO, torpedowania procesu odprężenia oraz prób nawrotu do okresu zimnej wojny, w wielu krajach Europy Zachodniej zaczął się wzmagać sprzeciw wobec tej polityki. Polska inicjatywa wychodzi naprzeciw związanym z tym obawom, stwarza dobrą platformę dla wznowienia pokojowego dialogu. (DOKOŃCZENIE NA STR. 2. 25-lecie Laotanskiej Partii [udowo-Rewolucyjnej Depesza I sekretarza KC PZPR do L/CGa-L Towarzysz KAYSONE PHOMVIHANE Sekretarz Generalny Komitetu Centralnego Laotanskiej Partii Ludowo-Rewolucyjnej VIENTIANE Polska Ludowa tak jak dotychczas będzie udzielała swego poparcia Laotańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej w jej dążeniach do zapewnienia bezpieczeństwa, pokoju i dobrosąsiedzkich stosunków w Azji Południowo-Wschodniej, a także w wysiłkach na rzecz obrony suwerennych praw narodu laotańskiego. Stosunki braterskiej solidarności łączące narody Laosu, Wietnamu i Kampuczy oraz ich bliska współpraca z ZSRR i krajami wspólnoty socjalistycznej są najlepszą gwarancją bezpieczeństwa wobec obcych sił agresji i rozwoju Waszego kraju. Polska Zjednoczona Partia Robotnicza i Laotańska Partia Ludowo- Rewolu cy joa, oba nasze narody i kraje są sobie bliskie nie tylko z racji bogatych tradycji rewolucyjnej walki, ale również owocnej współpracy, przyjaźni i solidarności proletariackiej dnia dzisiejszego. Jesteśmy przekonani, że współpraca ta będzie się rozwijała z korzyścią dla Polski Ludowej i Laosu oraz dla sprawy pokoju i socjalizmu. Życzymy Wam, szanowny towarzyszu Kaysone Phomvihaoe, wszystkim komunistom i ludziom pracy Laotanskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej wielu dalszych sukcesów w budownictwie socjalistycznym Waszej ojczyzny i ucieleśnienia tych ideiy' które legły u podstaw narodzin Waszej partii. EDWARD GIEREK I Sekretarz Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej Z okazji 25 rocznicy powstania Laotanskiej Partii Ludowo-Rewolucyjnej, kontynuatorki bojowych tradycji Laotańskiego Komitetu Regionalnego Komunistycznej Partii Indochin i Laotanskiej Partii Ludowej w imieniu Polskiej Zjednoczonej PartM Robotniczej, jej Komitetu Centralnego i w swoim własnym przesyłam Wam, wszystkim komun istam i ludziom pracy Laosu braterskie pozdrowienia i najlepsze życzenia. Utworzenie partii laatańskich komunistów oznaczało ważny etap w walce mas pracujących przeciwko rodzimym feudałom burżuazji kompradorskiej i reak cji, przeciwko imperializmowi Było ważnym wydarzeniem dziejach całego międzynanodo wego ruchu komunistycznego robotniczego. W warunkach wal ki zbrojnej i politycznej, laotań scy komuniści kierujący się r.au kg Marksa i Lenina, jednocząc rewolucyjne i patriotyczne sity prowadzili bohaterską walkę o wolność, niezawisłość narodową, sprawiedliwość społeczną i postęp. Masy pracujące Laosu pod kierownictwem swej awangardy, Laotanskiej Partii Ludowo-Rewolucyjnej — partii ucieleśniającej najlepsze rewolucyjne tradycje narodu laotańskiego dokonały głębokich przeobrażeń socjalno- gospodarczych i położyły podwaliny socjalizmu. Warszawa, 22 marca 1980 r