Unirea, septembrie 1968 (Anul 1, nr. 168-192)

1968-09-15 / nr. 180

OFICIUL PITH OXL^ MU3BS SALUTUL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, CONSILIULUI DE STAT ȘI CONSILIULUI DE MINIȘTRI ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar Stimafi tovarăși, învățători și profesori, dragi elevi, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România vă adresează un călduros salut cu prilejul deschiderii noului an de învățămînt — eveniment însemnat în viața cadrelor didactice și a elevilor, a tuturor celor care prin nobila lor strădanie aduc o contribuție valoroasă la progresul continuu al școlii, împreună cu dumneavoastră, iau parte cu bucurie la acest început sărbătoresc de an școlar părinții copiilor, întregul popor. Pe tot cuprinsul țării, școlile își deschid porțile într-o perioadă de puternic avînt constructiv, de intensificare a eforturilor poporului nostru pentru înfăptuirea programului istoric elaborat de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională a partidului, de adeziune și sprijin unanim din partea tuturor cetățenilor patriei, fără deosebire de naționalitate, față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, politică ce corespunde pe deplin intereselor majore ale națiunii noastre, cauzei Socialismului și păcii. Prezentă permanent în decursul veacurilor în lupta poporului român pentru libertate, dreptate și progres social, școala continuatoare demnă a tradițiilor înaintate ale culturii și științei din țara noastră, cunoaște în anii construcției socialiste o dezvoltare fără precedent. Gratuitatea completă a învățămîntului de toate gradele, cuprinderea în școli a aproape 4 milioane de tineri, creșterea continuă a numărului de cadre didactice, asigurarea învățămîntului în limba maternă pentru copiii aparținînd naționalităților conlocuitoare, crearea celor mai bune condiții pentru ca toti copiii țări să-și formeze o cultură bogată și profunda, să-și însușească știința și tehnica cea mai înaintată reprezintă realizări însemnate ale societății noastre socialiste. In toți acești ani, de adinei prefaceri, învățătorii și profesorii, cel mai numeros detașament al intelectualității noastre, s-au aflat alături de partid, de conducerea sa, au participat cu devotament la marile acțiuni social-politice. Prin munca lor plină de dăruire, ei au contribuit la formarea multor generații de tineri care participă cu abnegație și pasiune, împreună cu întregul popor, la edificarea socialistă a țării. Cu acest an școlar se deschide o nouă etapă în istoria tnvățămîntului românesc, determinată de Înfăptuirea prevederilor înscrise în Directivele Comitetului Central al Partidului și In Legea învățămîntului, documente programatice de mare însemnătate, care stabilesc direcțiile de dezvoltare ale școlii de toate gradele pentru o perspectivă îndelungată, căile pentru perfecționarea și modernizarea Întregului nostru învățămînt, astfel, ca el să poată răspunde, în tot mai mare măsură, nevoilor societății noastre socialiste. Prelungirea duratei învățămîntului obligatoriu la 10 ani, extinderea și diversificarea învățămîntului liceal, îmbunătățirea profilului învățămîntului profesional și tehnic, modernizarea planurilor, programelor și manualelor școlare, perfecționarea metodelor de predare, lărgirea continuă a bazei materiale, crearea unor condiții tot mai bune de muncă și viață corpului didactic, constituie obiective și sarcini de o importanță deosebită, a căror realizare va situa România socialistă printre țările cele mai înaintate din punct de vedere al dezvoltării învățămîntului și culturii. Ne exprimăm convingerea că învățătorii și profesorii, prin munca și hărnicia lor, vor transpune în viață aceste măsuri, vor depune întreaga lor pricepere și energie, vor acționa cu și mai multă pasiune pentru propășirea școlii românești, pentru înflorirea patriei noastre socialiste. Vă revine dumneavoastră, slujitori ai școlii, înalta îndatorire patriotică de a pregăti temeinic tineretul țării, de a-1 îndruma să-și însușească comorile culturii, științei și tehnicii, tot ceea ce gîndirea umană a făurit mai de preț în decursul veacurilor, pentru a-și putea valorifica pe deplin talentul și capacitățile, pentru ca în orice loc de muncă să-și poată aduce contribuția activă la mersul înainte al societății noastre. Ca făuritori dintotdeauna ai valorilor și virtuților umane, aveți misiunea de onoare de a educa elevii în concepția marxist-leninistă despre natură și societate, de a sădi în conștiința tineretului școlar dragostea fierbinte față de patrie și partid, față de trecutul glorios de luptă al poporului român pentru libertate și independență națională, pentru progres social, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuiește prin efortul comun al oamenilor muncii — români, maghiari, germani și de alte naționalități — uniți sub steagul de luptă al partidului comunist. Educînd tineretul în spirit internaționalist, cultivînd ideile pe care țara noastră le promovează în relațiile sale cu alte țări, școala are datoria să dezvolte la elevi sentimente de prietenie și respect față de popoarele țărilor socialiste, față de celelalte popoare ale lumii, formîndu-i ca militanți neobosiți pentru cauza progresului și păcii.. Elevi și eleve, sub îndrumarea dascălilor voștri aveți datoria să învățați cu sîrguință, să folosiți din plin anii atît de frumoși și rodnici ai copilăriei și adolescenței, anii plămădirii personalității, pentru a vă îmbogăți neîncetat cunoștințele. Studiați cu pasiune, dovediți prin întreaga voastră activitate, printr-o muncă perseverentă și sistematică că sînteți demni de Încrederea și solicitudinea cu care sînteți Înconjurați de partid și popor, că sunteți hotărîți să vă îndepliniți cu cinste sarcinile de înaltă răspundere ce vă vor reveni în viitor. Ca schimb de nădejde al înaintașilor, veți avea misiunea patriotică de a face ca România să devină tot mai bogată, mai puternică și înfloritoare, să se înalțe cu demnitate, liberă și independentă între națiunile lumii, înaintînd victorios pe drumul socialismului și comunismului. Organizațiile de pionieri și U.T.C. sînt chemate să se manifeste ca factori activi și dinamici ai educării tineretului școlar, să sprijine eforturile școlii, ale cadrelor didactice pentru ridicarea nivelului de pregătire al tuturor elevilor. Organizațiile de partid din școli au datoria să pună în centrul activității lor îmbunătățirea continuă a procesului instructiv-educativ, a conținutului său ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor, dezvoltarea deprinderilor practice ale acestora, să sprijine conlucrarea dintre școală și familie, să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret în crearea unui climat de exigentă și Înaltă responsabilitate In fiecare colectiv, să promoveze spiritul novator, înaintat In Întreaga activitate pe care școala o desfășoară. In pragul acestui nou an școlar, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Socialiste. România urează tuturor educatoarelor, învățătorilor și profesorilor, din grădinițe, școli generale, licee, școli profesionale și tehnice, noi și Însemnate succese In activitatea de mare răspundere pe care o desfășoară, iar elevilor spor la Învățătură pentru a deveni demni cetățeni ai tării noastre, activi participanți la grandioasa operă de edificare socialistă a patriei. In cadrul acțiunilor întreprinse de comisia pentru răspîndirea științei și culturii, în municipiul Alba Iulia și orașul Aiud s-au organizat, în zilele de 13 și 14 septembrie a.c., două conferințe pe teme etico-sociale. La Alba Iulia, în sala de festivități a întreprinderii de industrie locală, în fața unui numeros auditoriu, format din muncitori, tehnicieni și ingineri, Valeriu Streinu, cercetător științific principal la Institutul de Filozofie al Academiei R.S.R., a vorbit „Etic și uman în relațiile intersociale“ despre „Etic și uman în relațiile intersociale. Rolul familiei". Aceeași conferință a fost prezentată sîmbătă, la Aiud. Subliniind caracterul necesar obiectiv și normativ al relațiilor intersociale, precum și principalele aspecte pe care le prezintă ele într-o anumită societate (economic, juridic, moral, etc.), vorbitorul s-a oprit în special asupra rolului ce revine familiei, celula de bază a societății, în educarea tinerei generații, în păstrarea și transmiterea deprinderilor și valorilor morale care caracterizează societatea. A fost subliniată astfel înalta răspundere moral-socială a familiei ,pentru pregătirea elementului uman al societății de mîine. SPOR LA MUNCA ÎN NOUL AN ȘCOLAR In județul nostru, ca în întreaga țară evenimentul deschiderii noului an școlar este așteptat cu bucurie și emoție unanimă. își deschid larg porțile întîmpinîndu-i pe elevi cu „Bine ați venit! “ 692 de unități școlare, cuprinzînd: grădinițe, școli generale, licee, școli profesionale și tehnice. Noul an școlar înseamnă ridicarea pe trepte noi a procesului de instruire și educare a celor peste 72.000 de elevi de la învățămîntul de zi, seral și fără frecventă încredințați celor 3680 de cadre didactice din județ. Noul an școlar va aduce pentru prima dată în băncile școlilor generale elevii clasei I de 6 ani care constituie primul pas în desăvîrșirea școlii generale de 10 ani. In licee pentru prima dată elevii clasei a Xll-a vor trebui să-și desăvîrșească pregătirea în vederea examenului de bacalaureat. In noul cadru juridic și organizatoric al învățămîntului de toate gradele din județul nostru corpului didactic îi revin sarcini sporite . Cuprinderea tuturor copiilor de vîrstă școlară în școală trebuie să stea în atenția Inspectoratului școlar, a cadrelor didactice, a tuturor factorilor chemați să desăvîrșească politica partidului și a statului nostru în domeniul învățămîntului. Pentru realizarea acestui imperativ este necesar să se intensifice acțiunea de școlarizare prin folosirea de noi forme și metode în special în localitățile de munte unde în anul școlar precedent s-au manifestat unele fenomene negative: învățătorii claselor I cu copii de 6 ani vor trebui să-și prof. Titu BOGDAN, Inspector general al Inspectoratului școlar județean Alba îmbunătățească substanțial pregătirea metodică, și psihologică pentru pedagogică asigurarea unui proces instructiv-educativ de calitate. Școala trebuie să transmită astăzi un volum mult mai mare de cunoștințe decit transmitea numai cu cîtiva ani în urmă, deși dispune pentru aceasta de aproximativ aceeași durată de școlarizare. Modernizarea învățămîntului — cerință a contemporaneității izvorîtă din condițiile concret istorice ale epocii noastre — pune în fața tuturor cadrelor didactice probleme și sarcini deosebite. Ea este impusă de consecințele pe care le are in lumea școlii sporirea considerabilă a volumului de cunoștințe ca urmare unei tehnico-științifice. a revolaConsecința directă a acestui fenomen în învătămînt este accentuarea funcției formative. In aceste condiții accentul trebuie deplasat spre dezvoltarea gîndirii critice, a funcțiilor intelectuale ale elevului. Trebuie să se pună accent pe cunoașterea și însușirea problemelor de bază, pe selectarea problemelor esențiale și înlăturarea celor neesențiale. Aceasta nu înseamnă — cum greșit se interpretează uneori sărăcirea materialului de studiu. Aceasta înseamnă o mai temeinică pregătire pentru secție, o mai bună informare științifică a cadrelor didactice, o folosire mai masivă a materialului didactic și a mijloacelor moderne de predare și valorificare superioară a tuturor posibilităților, formelor și metodelor didactico-pedagogice pentru asigurarea unei participări mai active a elevilor la actul pedagogic. In acest scop este necesar ca toate cadrele didactice să lupte împotriva formalismului, șablonismului, a rutinei în activitatea didactică. Directivele C.C. al P.C.R. și Legea învățămîntului accentuează în mod deosebit procesul de educare al elevilor. Aceasta este o sarcină a tuturor cadrelor didactice și în special diriginților. Realizarea obiectivelor educației comuniste impune dirigintelui obligația de a se ocupa în primul rînd de educația moral-cetățenească a elevilor. Realizarea acestei sarcini presupune o colaborare științifică a dirigintelui cu toți factorii educativi ca organizațiile de tineret, familie, să cunoască temeinic particularitățile fiecărui elev pentru a putea acționa pozitiv asupra lor. Considerăm că unind eforturile tuturor cadrelor didactice din județul nostru și folosind toate condițiile și posibilitățile existente, sub conducerea organelor de partid și de vom reuși să răspundem stat cu cinste sarcinilor puse de partid și guvern în fața școlii. In noul cadru al procesului de dezvoltare al învătămîntului cu ocazia deschiderii noului an școlar Inspectoratul școlar transmite cadrelor didactice, elevilor și tuturor celor care contribuie la realizarea învățămîntului în județul Alba, noi succese în activitatea de instruire și educare. ) I Iarăși iia răsuIna clopoțelul ! O pasiune veche mă cheamană în fiecare toamnă spre satul natal. De cum intru pe mica vale umbrită de arini,i care duce spre casa părintească, inima începe să bată I cu putere și se deschide aic* *ea în fața ochilor minunata i carte a copilăriei. Dintre toa■te cîte s-au întîmplat atunci, în acei ani, răzbate prin cearta timpului, mai luminos, mai limpede, chipul acelor dimi Inei de septembrie, cînd noi, copiii, cuprinși de o bucurie și frenezie fără seamăn, coboram dealurile încărcate de f pruni' spre clădirea1 aceea albă, cu ferestre largi și luminoase, prin care putea intra și tot cerul. Intîlnirea cu școala, cu cei care se aplecau cu grijă și dragoste părintească asupra noastră, ajutîndu-ne să rotunjim slovele de aur ale cărții, să pătrundem în comorile ei de lumină, era întotdeau stelului. IN PAGINA A 11-A: VARIETâIl jumana u na emoționantă, tulburătoare și trezea în noi atîta bucurie și afecțiune cum rar e dat să trăiască unui suflet de copil. Redeschiderea școlilor para să fie cel mai însemnat eveniment de cînd anotimpul belșugului, miresmelor și culorilor și-a înscris printre noi traiectoria, s-a instalat în spațiul nostru material și stfletesc. Fără să medităm și să filozofăm prea mult, lucrurile stau întocmai. In primul rînd, pentru că evenimentul care marchează începerea noului an școlar, capătă proporții nemaiîntîlnite pînă în anii noștri. Numai ■ pe porțile școlilor din județul nostru vor păși mîine la oreile dimineții peste 85.000 ■levi, iar alături de ei zeci eși I sute de cadre didactice, animate de dorința de a desferi reca cu fiecare zi, cu fiecare 1 ceas, tot mai mult tainele științei și culturii, de a sensibiliza și înfrumuseța sufletele celor din bănci, setoase i de cunoaștere, precum corolele florilor de soare și lumină. Să pomenim apoi de sutele de mii de cărți și manu- Fale — adevărate rîuri de lumină, care așteaptă parcă și Iele cu înfrigurare întîlnirea B cu cei ce le vor mîngîia fiicele foșnitoare, de noile școli și care-și primesc pentru prima oară oaspeții, de numeroasele săli de clasă și laboratoare , care și-au sporit frumusețea și utilitatea, de internatele și terenurile de sport, care au suferit și ele substanțiale , renovări și amenajări, și I căpătăm pe foc revelația m3 freziei, însemnătății în viata noastră cotidiană a acestui I ■ eveniment. In grupurile ce vor lua cu asalt străzile spre școală, vor fi zăriți cu ■ tulă ușurință „bobocii“, descei " care merg pentru prima oară A în tovărășia ghiozdanelor, și care, privindu-le bine ochii, mișcările, le vei observa mînidria că au intrat și ei în marele detașament care învață, 1, 1 într-un nou cerc al vieții. Așadar, începînd de mîine, 4 va răsuna iarăși glasul clopo- Gheorghe JURCA loan Stan II, unul din sabotorii fruntași de la I.M. Aiud. Că începerea convorbiilor oficiale între ministrul afacerilor externe al României și ministrul afacerilor externe al Belgiei La Ministerul Afacerilor Externe au început sîmbătă convorbirile oficiale între ministrul afacerilor externe al României, Corneliu Mănescu, și ministrul afacerilor externe al Bellei, Pierre Harmel. La convorbiri participă Vasile Gliga, adjunct al ministrului afacerilor externe, Alexandru Lăzăreanu, ambasadorul României numit la Bruxelles, funcționari superiori din M.A.E. Iau parte, de asemenea, Jan Adriaenssen, ambasadorul Belgiei la București, Louis Colot, ambasador însărcinat cu problemele păcii și dezarmării în M.A.B., și alte persoane oficiale belgiene. Dejun în onoarea ministrului de externe al Belgiei Ministrul afacerilor externe al României, Corneliu Mănescu și soția au oferit sîmbătă un dejun în onoarea ministrului afacerilor externe al Belgiei, Pierre Hammel și a soției sale. Au luat parte Bujor Almáson, ministrul minelor, Adrian Dimitriu, ministrul justiției, Pompiliu Macovei, președintele Comitetului de stat pentru Cultură și Artă, Vasile Gliga, adjunct al ministrului afacerilor externe, Alexandru Lăzăreanu, amabasadorul României numit la Bruxelles, funcționari superiori din M.A.E. Au participat Jan Adriaenssen, ambasadorul Belgiei la București, Louis Colot, ambasador, însărcinat cu problemele păcii și dezarmării în M.A.E., alte persoane oficiale belgiene. In timpul dejunului, care s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, cordială, Corneliu Mănescu și Pierre Harmel au rostit toasturi. ☆ După-amiază, ministrul Pierre Harmel și soția, împreună cu persoanele oficiale belgiene, au plecat într-o călătorie în țară. CURSURI DE PERFECȚIONARE A CADRELOR DE CONDUGERE DIN ÎNTREPRINDERI Sîmbătă la Centrul de perfecționare a pregătirii cadrelor de conducere din întreprinderi de la Otopeni s-au încheiat cursurile celei de a doua serii de participanți la programul „Conducerea generală a întreprinderii". La acest program au frecventa cursurile directori generali, directori și specialiști din marile combinate și întreprinderi ale economiei naționale. Tot sîmbătă s-au încheiat cursuri primului program de „Studiul metodelor, analiza măsurarea muncii", la care au și participat șefi ai serviciilor organizarea muncii, normatori si Specialiști, ingineri Centrul de perfecționare a cadrelor de conducere organizează, începînd de la 16 septembrie, două noi programe — unul pentru pregătirea specialiștilor din cadrul cabinetelor județene ce au luat ființă în aceste zile, pe lângă consiliile economice județene și municipale de partid, precum și un curs pentru instruirea personalului de conducere din compartimentele de organizarea științifică a producției și a muncii, din organele centrale și întreprinderi. începerea semănatului trebuie să găsească încheiate toate lucrările pregătitoare Ne aflăm la începutul unui nou an agricol. Practic, peste două-trei zile semănatul cerealelor păioase poate începe din plin. Buna desfășurare a acestei importante lucrări depinde însă de felul în care s-au făcut pregătirile în unitățile agricole socialiste. Din partea mecanizatorilor s-au primit garanții că toate utilajele sînt în stare de funcțiune. De acest lucru ne-am convins și noi. La secțiile întreprinderilor pentru mecanizarea agriculturii, se așteaptă doar startul însămînțărilor. Dar, buna desfășurare a lucrărilor depinde și de cooperatori. Din acest motiv, ne-am interesat în cîteva cooperative agricole despre pregătirile făcute în vederea declanșării acestei acțiuni, care determină în mare măsură soarta recoltei de grîu, orz și secară din anul viitor. La Cistei, mai trebuie selectate 15 tone de sămînță Cooperatorii din Cisteiul de Tîrnave vor semăna, în această toamnă, 520 de hectare cu cereale păioase, din care cu grîu. Este o suprafață 400 apreciabilă, fapt pentru care trebuiau făcute o serie de pregătiri. „Noi, ne spunea tovarășul Eugen Bobițan, membru al consiliului de conducere al cooperativei agricole, am început încă de multă vreme să pregătim totul pentru ca atunci cînd va sosi momentul potrivit să trecem cu toate forțele la însămînțări. De aceea, după ce, împreună cu specialistul unității, am amplasat sosele cu grîu, am urmărit pregătirea terenului eliberat de culturile premergătoare. Acolo unde urmează grîu după grîu, în al doilea an, am făcut din vrergea arături și am aplicat cite 200 kg superfosfat la ha. Pînă a cum nu am executat nici o lucrare de discuire, pentru a menține solul curat de buru Hieni. Zilele acestea am stabilit să începem însă și această acțiune, pentru care am repartizat două polidiscuiri. In magazie mai dispunem de îngrășăminte chimice, pe care le vom aplica în continuare pe terenurile mai sărace în elemente nutritive, terenuri ocupate de alte culturi. Am pregătiti și o mare parte din sămînță, dar, cu toate acestea, mai avem de condiționat 15 tone de 1 grîu. Alte 4 tone de sămînță f urmează să le schimbăm, luînd de la Agrosem grîu predin I soiul Bezostaia, cu valoare bio- silogică ridicată“. Din cele relatate de interlocutorul nostru, am reținut că la Cistei s-au făcut multe lucrări pregătitoare. Totuși, considerăm că pentru buna desfășurare a însămînțărilor este foarte necesar ca toată cantitatea de sămînță să fie grabnic condiționată, in acest sens, unitatea dispune de utilaje și forța de muncă necesară. Mai multă grijă să se acorde apoi lucrărilor de discuire a terenului. Nu trebuie să se mai amîne nici schimbarea celor 4 tone de sămîntă de grîu. Ar fi de dorit apoi ca baza tehnico-materială a secției I.M.A. să fie utilizată mai judicios. De pildă, în ziua de 11 septembrie din 14 tractoare lucrau numai 6. „ Nu avem antimalurice“ Mai sus puțin pe cursul Tîrnavei, la Crăciunel, pregătirile pentru însămînțări sunt terminate. Lipsesc doar antimăsuricele. Iată ce ne relatează în legătură cu aceasta tovarășul Gheorghe Bărbuleț, brigadier de cîmp: „Pentru a executa însămînțările la timp și la un nivel calitativ superior, am condiționat întreaga cantitate de sămînță. Nu am reușit să intrăm însă în posesia antimăluricelor. Cît privește pregătirea terenului, pe 250 de hectare terenul este arat și de azi (11 septembrie) am Început discuirea acestuia, îngrășăminte fosfatice am aplicat doar pe 60 de hectare. Alte posibilități nu mai avem". Așadar, la Crăciunel lipsesc preparatele antimalarice pentru tratarea grîului. Cu toate că semințele au mule calități culturale, confirmate prin buletinele de analiză primite deja de la laborator, ele nu pot încorporate în sol fără a fi în fi prealabil tratate. De acest lucru trebuie să ia notă consiliul de conducere al cooperativei și totodată măsurile cuvenite, pentru procurarea grabnică a acestor preparate de la Baza de aprovizionare a C.A.P. din Sebeș. La Crăciunel e necesar să fie antrenate mai multe tractoare la discuitul terenului. Faptul că, pe 250 hectare, discuitul a început doar la 11 septembrie, poate duce la întîrzierea acestei lucrări. Spunem aceasta întrucît pe unele suprafețe vor fi necesare două sau poate chiar trei discuiri. Or, este bine să fie asigurat din timp un front bun de lucru pentru însămînțări. Cu condiția înlăturării defecțiunilor semnalate și a accelerării ritmului pregătirilor, ambele unități au posibilitatea realizării la timp și la un nivel agrotehnic corespunzător a lucrărilor înscrise pe agenda campaniei de fnsămînțare a cerealelor păioase. Ing. A. POTOPEA