Universul, ianuarie 1894 (Anul 12, nr. 1-24)

1894-01-28 / nr. 22

ANUL XII.—No. 22. tineri, 28 Ianuare (9 Februare) 1894 wmmzsmmmi n IMPORTANT 1 köb! presa Abonaților ziarului UNIVERSUL an de la 15 FEBRUARE 1894 la Renten 3 mai IPfä In Capitală, joi 7.60.—In județe, lei 9.60 PREMII 1 Calendar American, 1 Calendar al ziarului Universul, 1 Calendar de buzunar, 1 frumos calendar de perete în șapte culori, o călimară de lemn și sticlii, și 2 volume din romanele noastre. ia*®" Pentru 6 luni In Capitală, Ici 14.60.—In judele Ici 18.60 PREMII Toate calendarele de mai sus, 8 volume din romanele noastre precum și un frumos servicii pentru tutun și chibrituri cu o frumoasă statuetă de bronz, și 1 frumos ac de cravată de mărgean săli imitația briliantului. " 1 Pentru sim ""1^1 In Capitală lei 28.60.—In județe lei 86.60 PREMII Toate calendarele de mai sus, 5 volume din romanele noastre, o elegantă cutie conținând 3 cuțite de desert aurite și 3 furculițe tot aurite cu mânerul de porțelan, sau 6 cuțite, după alegere, o frumoasă chibritelniță cu o statuetă de bronz, și 1 frumos ac de cravată de mărgean sau imitația briliantului N.B.—Toți abonații ziarului «Universul» politic, primesc gratis »Universul literar» colorat, săptămânal. Premiile se clăti îndată ce se primește costul abonamentului. Imy'"' Cine nu va lua premiul până într’o lună de la data de când începe abonamentul, perde dreptul la acel premii!. Siliții se vor trimite direct prin mpandat ,sau în mărci poștale într’o scrisoare recomandată, la administrația ziarului ifjimii își fi« strada lîreițoianu ]ro. 11, «București. Costul Abonamentului fără Premii Pentru un an............................Lei 20.10 Pentru 6 luni. . . . . . » 10.60 Pentru 3 luni..............................» 5.60 in provincie: Pentru un an. ... . . Lei 28.10 Pentru 6 luni..............................» 14.60 Pentru 8 luni............................... 7.60 in mpitală: IBog&lete secrete Nept Bința Războarească Se vindecă după cele mai nouă metode radical fără durere și împedicare, după experiența de 23 ani de specialitate în boli lumești OE THOR — No. î. STRADA EMIGRATII, No. 1. Intrarea numai prin strada sfinții Voevozî Consultații de la 10—1 dimineața și de la 5—8 seara Loc separat de așteptare pentru fiecar PĂDUREA BAMSA (MEffiTÎT O oră departe de Bucuresci, la kkilometrul 10 al șoselei Kiseleff. De vânzare S © ®<9 sfâBste sai lenme «Se cea* tăerea anului curent, 50 lei stânjenul de pădure, 10 lei chiria, revine cu bariera și jugăritul 63 Iei stânjenul adus în Bucuresci. Araci și crăci cu prețuri convenabile. Chirigii se procur prin Administratorul Pădure!. 1168 (36) Dr. OCTAV BOBULESCU studiedicele copli Consultațiuni de la 1—3 ore, Calea Victoriei No. 78, și Modei No. 1. 1355 Consultațuuni speciale Bule nervose și Boale de ochi Examen atentic și îngrijire conștlincioasă .Doctorul ALEXANDRU ATHANASIU de la Facultatea din Paris/Consult. de la 3—6 p. m. Calea Văcărești 102. Un obiceiu religios la indieni.—(Vezi explicația) CALENDAR PE ANUL 1894 Ortodox Joi 27 Ianuare.—Aduc. relicvelor lui Sf. Ion g. de aur. Catolic Jovî 8 Februare.—loan Mill. Ref. soarelui 7.12; Ap. soarelui 5.18 București, 27 Ianuare. ÎNCĂ O LOVITURĂ Cu mirare, o mărturisim, am primit vestea că din nou organul românesc Tribuna din Sibiu, a fost suprimat de guvernul unguresc.—Firește, propreasa s’a întins și asupra Foii Poporului, care și ea fusese suprimată. Suspendarea cea d’vntâi a Tribunei a fost motivată pe faptul că nu era în Sibiu un proprietar responsabil; dura tex, sed lex,—role sunt aceste dispoziții. De ce eu, ziarist, din străinătate, să nu pot dirige un ziar în țara mea? Bine. —• S’a oprit apariția Tribunei atunci, și asupra unui fapt împlinit nu se poate reveni. E însă o întrebare. De ce s’a oprit a doua oară ziarul ? ! Răspunsul e chiar motivarea pe care guvernul unguresc îl invoacă pentru suspendarea ei...... ! Acela care a obținut proprietatea Tribunei a fost osândit la închisoare. Ceea ce a de luat în seamă e faptul că Ion Popa Necșa era aproape numai proprietarul gazetei, iar nu conducătorul politic ii el. Cu acest sistem, într’un stat, deși pedepsești pe toți redactorii unei foi,— cum e cazul cu Tribuna din Sibiu—mai pedepsești și pe proprietar, când după cea mai simplă logică, nu poți pedepsi decât pe răspunzător, adică pe editor în caz când redactorul s’ar lepăda de răspundere. La confratele de peste munți, nici un redactor nu s’a lepădat. ii. Tribuna nu era dirigintă de cel de curând întemnițat, care purta sarcina materială a foii. De ce l’ati judecat? De ce slati, condamnat?... Pentru câ ați văzut, cei cari cred că cu persecuțiile pot să facă ceva, că redactori pot să se ivească mereu și să sufere umilința pușcăriei;—că unii din ei sunt greu de prins, pe când proprietarul unei gazete e mal greu de găsit. $ ❖ # Urmările unor asemenea acte nu pot fi bune, dar chiar prea rele pot să fie. Oamenii politici, dintre care mulți eminenți, cari conduc afacerile statului vecin trebuie să înțeleagă că, prin pedepsirea proprietarilor de gazete, se desființează pentru totdeauna dreptul unei naționalități din statul Sfântului Ștefan de a tipări vre-un ziar în limba ei. Dar, dacă în adevăr aceasta e ținta, să se declare pe față că în statul ungar nu se pot tipări decât ziare în limba maghiară. Dușmani ai rușilor, totuși, ungurii vor să-i întreacă în absolutism. 6 bani în capitală—10 bani în județ. Redacția și Administrația: STRADA BREZOIAIUI 11 BUCURESCI nazismul e la culme și de-o parte și de alta. , Toi consulii străini din Canea, afară de cel rusesc au protestat în contra executării creștinilor. Arderea moscheei din Damasc Firul telegrafic v’a adus știrea despre arderea iicestei biserici celebre. Ziarele turcești n'au voit până acum să dea amânate. Era temere ca poporul cum e superstițios să nu vază în întâmplarea aceasta un semn al zeului. Moscheea era la început o catedrală ridicată. Moscheea ai ars până la pământ. A fost scăpată din fericire biblioteca cu cărți și manuscrise prețioase. A ars însă o carte de mare preț: «Coranul otomanilor». Era un fel de evanghelie. Califul otoman a scris 4 gravuri, și le-a pus în moscheele din Mecca, Midlim, Caff, și Damasc. Cele d’intuiti 3 au ars de mult. La Constantinopol s’au deschis liste de subscripții pentru rectificarea templului. Turcii bogați au dat cu toții sume considerabile de bani. O mulțime de mahomedani fanatici s'au angajat să lucreze gratis la zidire. Focul a isbucnit ziua în podul templului. Se crede că a fost pus de niște rci-făcători. Televant. NENOROCIREA DIN T.OCNA Într una din zilele trecute femeia Ralița, soția locuitorului I. Onofreiu, din această localitate, În lipsa bărbatului sau,—ce era dus la fân—trimise pe unul din copii süi să cumpere gaz. Copilul venind puse sticla pe vatră și din nebăgare de seamă sparse sticla și gazul s’a împrăștiat spre gura sobei, unde se găseau câțiva tăciuni. Femeia prevăzând pericolul începu a trage înapoi gazul cu mâna, dar din nenorocire mânile și hainele fiindu-i pline de gaz iau foc. Cu toată flacăra, ce-î cuprinsese corpul, reușise să scoată afară din casă pe cei doi copilași aifel, și într’o astfel de stare eșind, cere ajutor. Câțiva oameni și femei săriră spre ajutor, dar toate încercările fură zadarnice, câci a doua zi nenorocita femee încetă din viață lăsând, în grija soțului său pe cei doi copilași. I>IFC TURCIA (Coresp. particulară a ziarului «UNIVERSUL») Constantinopol 22 Ianuare. O întâmpare interesantă Un vapor poștal poate să se oprească iatr'un port care nu e scris în itinerarul sau ? Chestia aceasta a fost pusă deunăzi cu vaporul «Apollo» al sometăței austriece Lloyd. Vaporul acostat în drumul seii spre Salonic, având pe bord un număr mare de pasageri, s’a oprit la Cavalla, ca să încarce niște mărfuri. Pasagerii nu se așteptai la așa ceva. Rămânerea lui «Apollo» la Cavalla, se întârzia voiajul cu 24 de ore. Ei își luaseră provizii numai până la Salonic, calculând strict durata voiajului și prin urmare erau amenințați să flămânzească rui. Călătorii, venind aceasta au început să protesteze cu mare sgomot. Căpitanul vaporului a fost silit să se adreseze autorităților din Cavala ca să aplaneze neînțelegerea. Acesta s’a dus pe bordul vaporului Finanțele Turciei «Banca Parisului» a luat asupra sa 25.000 de acții ale societăței construcției drumurilor orientale și are de gând să emită acțiile acestea chiar în Paris. S’a mai plănuit afară de aceia că societatea bancherilor din Viena cu tovarășii lor din Germania să plaseze acțiile acestea din Viena și Berlin. Astfel acțiile turcești vor fi vândute pe cele 3 piețe mari din Europa. Din cele 25,000 de acții, 11,000 vor fi vândute de societatea tuturor bancherilor renumiți din Viena, Paris și Berlin iar restul de 14,000 de bancă pentru construcția drumurilor de fer orientale, din Zurich. Dividentele pentru 1893 se ridică la *5 fr. Tulburările din Creta Printre creștinii din Creta se observă o mișcare mare și serioasă. Guvernatorul general a arestat nu de mult 4 creștini bănuiți că au făcut diferite furturi și omoruri, el i-a condamnat la moarte. Cei 4 creștini au fost spânzurați. De asemenea au fost condamnați la moarte mai mulți musulmani. Aceștia au fost achitați afară de unul. Creștinii indignați din cauza nedreptâții autorităților s’au revoltat. Ei au prins la Selino doi turci bogați ’ și i-au spânzurat. Poliția a făcut numeroase arestări. Din pricina aceasta atât creștinii cât și turcii se dușmănesc räu de tot. Fași împreună cu funcționarii otomani a reușit să liniștească deocamdată pe voiajori. Vaporul a plecat spre Salonic. Acolo au fost arestați 7 călători cari făcuseră mai mare gălăgie. Ancheta deschisă a stabilit că mai mulți inși erau vinovați. Ei au fost pedepsiți. Adevărata chestie însă nu s’a rezolvat. Nu s’a stabilit nici până acum dacă vapoarele din Levant au dreptul să se oprească în porturile unde vreau căpitanii. XD’ale armatei S’a încuviințat căpitanului Simion Parol, o pensiune de sol 229, bani 53 pe lună. — Căpitanul Crăiniceanu Dumitru, din armata cavaleriei, aflat în posiție de disponibilitate pentru infirmități temporare, s’a trecut în posiție de reformă cu drepturile ce’i acordă legile în vigoare pentru anii de servicii ce are. — S’a aprobat un concediu de 7 luni, în țară și străinătate, pentru interese de familie, Căpitanului Cruțescu Gheorghe, din divisional geandarmî Bucurescu, trecându-se în același timp, în poziție de disponibilitate. — S'a primit demisiunea din armată a căpitanu] lui Popovici Theodor, din arma artileriei, trecându-se în același timp în cadrele ofițerilor de reservit ai corpului II de armată. «»—»■■'■"■'«■»■■»»■■■BMMBBBSBaBMMBflBEBBEMBBBBBBBMwwM , , Sinuciderea din Bnzéü Gheorghe Ardeleanu, de loc din comuna Bucu, jud. Ialomița, era de multă vreme servitor la biuroul Mirică Beju, din orașul Buzeu. Gheorghe se purta alt-cum bine și stăpânul ținea la el. De vre-o câteva zile însă devenise posomorit de tot. Oamenii și mai cu seamă prietenii îl întrebau ce are ? Gheorghe nu răspundea nimic. Intr’una din diminețele trecute, pa la orele 8, stăpânul său, vezând că servitorul nu mai iese ca de obiceiu s’a dus în grajd ca să vază ce face. Acolo a găsit pe nenorocitul Gheorghe spânzurat cu o frânghie de un cui. Parchetul și medicul orașului au fost avizați imediat. S’a dispus înmormântarea, deoarece nu s’a constatat bănuială de veni o crimă. Nu se știe că ușele ce au determinat pe acel nenorocit a se sinucide. Asupra lui s’au găsit un portmoneu cu 20 bani și un bilet matricol No. 3.959. ACTE OFICIALE D. Friderich Luzinschi, ajutor de sub-prefect, este înaintat sub-prefect la plasa Moldova, din județul Roman. * D. D. T. Alexiu, este numit sub-prefect la plasa Amaradia, din județul Dolj. * D. Const. P. Mihăescu, comisar-director al poliției orașului Giurgiu, județul Vlașca, este, autoritat agera provisoriu afacerile acelei poliții până la numirea unui titular polițan în locul D-lui N. Sanolescu. * D. I. Athanasia este numit polițan! al urbei Oltenița, din județul Ilfov. * D. Ilie Utescu este numit polițan al urbel Curtea-de-Argeș, din județul Argeș. * D. I. Paladi este numit polițaiu al orașului Galați, județul Covurlui. * D. Costache Ionescu este numit comisar polițienesc al garei și târgului Pașcani, din județul Suceava. * D. G. Calavri, este numit comisar polițienesc al gărei Bărboși, din județul Covurluii,