Universul, iunie 1895 (Anul 13, nr. 127-152)

1895-06-01 / nr. 127

Universul No. 127. OAMENII ZILEI . Viardot Garcia D-na Paulina Viardot-Garcia e una dintre cele mai vestite profesoare de canto din Paris. Cursurile ținute de densa sunt cercetate de o mulțime de elevi și eleve. D-na Garcia e sora neuitatului artist Malibran și fiica tenorului celebru Manuel Garcia. Dânsa s’a născut la 1821 în Paris. A avut ca profesor de piano pe nemuritorul Liszt iar tatăl ei i-a fost profesor de canto. Ca mezzosoprană, dna Garcia a fosneîntrecută. La 1862 s’a retras de pe scenă și a început să dea lecții de canto intitiü la Baden-Baden, iar la 1871 s’a stabilit în Paris. Paulina Viardot-Garcia e cunoscută în lumea muzicală și ca compozitoare. Bărbatul ei, Louis Viardot, a fost ziarist și director de teatru. Câtva timp a fost directorul «Teatrului italian» din Paris. El a murit în capitala Franței la 1883. Pagubele, se zice că s’ar ridica, împreună cu valoarea mărfurilor deteriorate, la vre-o patru sute de mii de lei. Vaporul german «Theben» care s’a ciocnit cu «Mediteraneo» își continuă reparațiunile. El se află în bazinul docurilor. UN SFAT PE ZI Tratamentul arsurilor.—.Se va spăla bine locul ars, cu o soluțiune de patru la sută acid boric sau de jumătate la mie de sublimat corosiv. Dacă sunt bășici, acestea se sparg cu un ac care mai întâi i a fost trecut printr-o flacără a unei lămpi de spirt, pentru desinfectare; apoi se unge locul ars cu următoarea pomadă. Vasilină 30 grame. Sarci 4 grame. Cocaină chlorudrică 25 centigrame. Peste unsoare se pune multă vată igroscopică (sugătoare de apă) sau mai bine vată sericată. După 2—3 zile se schimbă pansamentul cu aceeași îngrijire de curățenie. ________ Hoții curioase descoperite la Galați «Liberalul» zice că un comerciant din Galați scoțând zilele acestea din depositul Docurilor un butoiaș cu alice, a găsit într’Gasul numai la față câțiva săculeți cu alice iar tot restul butoiului plin cu pietrișî. Confratele afirmă că coșuri de natura aceasta se întâmplă mai des cu ocaziunea transportului mărfurilor din străinătate cu vapoarele. Intr’o lădiță care se zicea că conține sardele de cutie s’a găsit la descărcarea din vapor în docuri numai cărămizi în loc de cutii cu sardele ; o altă ladă care se zice că conținea 100 de revolvere, s’a găsit înfășurat în pac numai un singur revolver iar restul erau niște bucăți de lemne. Ciocnire de vapori pe Dunăre (AMĂNUNTE) Scoaterea vaporului «Mediteraneo» Șlepurile și remorcherele pornite din Sulina la mila 18-a, au lucrat cu mare activitate la scoaterea cufundatului vapor «Mediteraneo», care s’a ciocnit cu vaporul «Theben». După ce s’au transbordat toți boii ce se aflau pe bordul vaporului perdut, pe șlepuri, și după ce s’au ridicat toate greutățile de pe puntea lui, vaporul ușurat, a eșit o bună parte la suprafața apei. Salvatorii profitară de aceasta, ca să puie imediat toate pompele cu aburi în mișcare spre a pompa apa ce pătrundea prin flancul spart al vaporului în întreprinile sale. Lucrându-se în același timp cu hamali la scoaterea cerealelor și a altor mărfuri ce se aflau în magaziile vaporului, s-a putut scoate vaporul iară la suprafața apei. Cea mai mare parte din marfă e stricată din cauza udărei. Tot ce nu mai era bun s’a lepădat în Dunăre, iar restul s’a transportat pe șlepuri. In fine, s’a închis hermetic ușile cabinelor. Proptindu-se apoi bugul lui «Mediteraneo» pe un șlep, ca să fie susținut, vaporul scos din fundul Dunărei, s’a putut transporta, tras de două remorcheri, până la Sulina, unde i se vor face reparațiunile necesare. ILUSTRAȚIA NOASTRĂ Ilustrația de pe pag. 1 a numărului nostru de azi reprezintă monumentul ridicat la Magenta (Italia) în amintirea mareșalului francez Mac-Mahon. Mareșalul Mac-Mahon s-a născut la 28 Noembrie 1808 la Sully lângă Autun. In timpul răsboaielor italienilor pentru unitatea și neatârnarea țării, Franța a trimis în ajutorul Italiei corpul 2 de armată sub comanda lui Mac-Mahon. Lupta decisivă, în contra austriacilor s’a dat la Magenta, în ziua de 4 iunie 1859. Armatele aliate (cea franceză și cea italiană) au ieșit biruitoare. Inaugurarea monumentului lui Mac- Mahon, numit în urma memorabilei lupte, duce de Magenta, s’a făcut deunăzi cu o mare pompă. A asistat o deputațiune franceză, reprezentanții ligei pentru înfrățirea franco-italiană, generali, ofițeri, miniștri, soldați inferiori și un public numeros din tot Piemontul. Monumentul e făcut de talentatul sculptor italian Secchi. O gamă tragica la Buse. Intr’una din zilele trecute, Iancu Grigorescu, de meserie zidar, lucra liniștit la construcția unui grajd, în curtea d-lui colonel Drăgulinescu. Pe când muncia el mai cu zor iată că vine sergentul Chirițescu Grigore, din reg. 7 de artilerie și arătând zidarului o pușcă îi zice : — Mă Iancule .... M'am hotărit să te împușc ! De ce să mai trăești și tu degeaba pe lumea asta ! — Ce spui? întrebă zidarul rîzend. — O să vezi—respinse sergentul încruntându’și sprîncenele. El se făcea serios de tot și voia să glumească cu zidarul. Sergentul băgase în pușcă un cartuș orb. — 2 — Pe când zidarul făcea haz de amenințarea lui, el pune pușca la ochi și strigă: — Stai drept Iancule... una... două... trei... Și trage de piedecă. O detunătură puternică se auzi și bietul zidar căzu la pământ. O mulțime de oameni au alergat în curte ca să vază ce s’a întâmplat. Sergentul rămăsese zăpăcit cu pușca în mână. Zidarul a fost transportat la spital. Praful de pușcă îi arsese destul de tare umărul drept. Rana însă nu e deloc primejdioasă. Sergentul a fost arestat și va fi pedepsit pentru gluma aceasta care putea să aibă urmări triste, o lege prin care se oprește de a se purta pantaloni, chiar de ar fi făcuți cu bufante. Un articol al acestei legi pedepsește cu o amendă destul de mare pe femeile și fetele tinere ale căror fuste vor fi mai scurte de mai mult de 3 centimetri de sol. Această lege va avea putere nu numai în Chicago dar și în Statul Illinois.£ icte oficiale * D. Charisiu Strâmbeanu este numit subprefect la plasa Câmpu, jud. Dolj. * D. Nicolae I. Mancaș, actual ajutor de sub-prefect al piticei Bistrița de-Jos , județul Bacäu, și d. Vasile Cocea, actual ajutor de sub-prefect al plășei Siretu-de-Jos, același județ, sunt transferați unul în locul altuia. * D. Costache Ionescu, actual sub-prefect al plășei Dumbrava-de-jos, jud. Dolj, este transferat, în aceeași calitate la plasa Amaradia, același județ, în locul d-lui N. B. Cioroianu, care trece la plasa Dumbrava de Jos, în locul d-lui Costache Ionescu. * D. George Ullila, ajutorul sub-prefecturei, plășel Vasluiu, este autorizat agera provizoriu afacerile acelei prefecturi, până la numirea unui titular sub-prefect. * D. S. Săvulescu este numit comisar polițienesc al gării și târgului Focșani, județul Suceava. * D. Costache Pandele este numit comisar polițienesc al garei orașului Fălticeni, județul Suceava. * D. Ion Cesarie s’a numit director la arestul preventiv din jud. Vâlcea. * D. dr. A. Bally, medic al urbei Târgu Ocna, din jud. Bacău, este permutat medic al spitalului județian din comuna Pechea județul Covurlui. * D. doctor I. Emanoil, medic al spitalului rural Racoviță, din județul Muscel, este permutat medic al urbei spitalului comunal Odobești, jud. Putna. _______ LUCRURI DIN TOATA LUMEA O căsătorie de magistrați.—O căsătorie din cele mai romantice s’a celebrat în săptămâna trecută la San Francisco. Ministrul de justiție al statului Montana sattatorney-general, cum i se zice în acele locuri, și-a dat întâlnire, la San Francisco, cu secretarul săi de minister spre a... se căsători amândoui. Aceasta nu e o glumă, căci secretarul ministerului de justiție al statului Montana, sau cum se numește acolo asistentul de atorney general, nu este altul decât o tânără și frumoasă femee numită miss Knowles, singura persoană din sexul ei care a fost vreodată admisă în baroul Montanei. De la bară până la tribună nu e decât un pas și sunt deja trei ani de când miss Knowles l-a făcut. Și tocmai din pricina aceasta căsătoria are un caracter așa de romantic. Miss Knowles era în 1892 candidatul partidului democratic din Montana pentru postul de attorney-general și d. Haskell era candidatul republican. Lupta a fost omerică, dar alegătorii din Montana, fiind lipsiți de galanterie, miss Knowles a fost bătută. Puțin după aceea, d. Haskell voind fără îndoială să dea o lecție de galanterie alegătorilor săi, a ales tocmai pe adversara sa nefericită ca secretar și acum s’a căsătorit cu ea. © Avis femeilor ! —De câțiva ani numărul femeilor— bicicliste sau altele— îmbrăcate cu pantaloni și haine bărbătești, a crescut în așa chip în Statele Unite, încât unele mari orașe au crezut nemerit de a lua măsuri în contra purtărei de către femei a acestor inexpresibile. Ast-fei, Camera din Chicago, a votat nota satirica — Dar, domnule! nu te cunosc...— Liniștește-te, d-șoară, imediat mă voii recomanda... — Atunci spune repede cum te chiamă și te las cu plăcere să mă urmărești. Copiii teribili Costică se uită lung la capul chel de tot al unchiului său și apoi întrebă : — Spune mi, unchiule, pe unde ți deschizi capul? — Pai, capul nu-i cutie ca sa ’i poți deschide, prostule! — Ba se deschide, unchiule, căci altfel pe unde ai da demâncare sugleților, pe cari zice tata că ’I ai în cap! DIN PITEȘTI (Corespondență pârtie al ziarului « UniversuU) O escursiune topografică Pitești, 29 Maiü. Vineri seara, cu trenul de 6 ore, au sosit în oraș elevii școalei militare secția de infanterie și cavalerie sub comanda d-lui sub-locotenent Budișteanu, subdirectorul școalei, și după 2 zile de instrucțiune la câmp, azi, la orele 5 dimineața, au plecat în escursiune topografică la Câmpu Lung, însoțiți de două baterii de artilerie din Pitești, și un escadron de roșiori, sosit pentru acest scop din Craiova. Un om înecat în timp un heleșteu. In ziua de 25 Maiü, pe la orele 2 după amiazi, locuitorul Radu Ion Popa, din comuna Richițelele de Jos, luându-și cei două copii ai săi de mână, se duse la heleșteul de lângă casă să se scalde. Copiii văzând niște broaște orăcăind, n’au voit să intre în apă, iar cel mai mare învelită de 6 ani, zise tatălui său pe când acesta se desbrăca : —Mă tată ! o să te mănânce broaștele, nu te mai scălda sau poate te îneci și tu ca nenea Sandu. —Ia țacățî fleanca, mă piciule, că tu nu știi ce hondrănești, eu nu sunt prost ca Sandu. Și Rada sărind în adâncul eleșteului nu mai eși la suprafață. Copiii speriați și văzând că tatăl lor nu se mai vede, începură să țipe și alergând la niște vecini, le spuse că tatăl lor a intrat în eleștett să se scalde orice tuse vindecată!!! Persoanele azi tușesc să sufer da influentă, astm, larinchia, durere de gât, bronșilită, catar, inflamata intestinale, le sfătuim a cumpăra renumitele HAPURI DE CATRAMINA — ale D-rului BERTELLI — Premiate la 6 congrese medicale și aprobate de consiliul sanitar superior al României și al Italiei. Aceste hapuri vindecă în câteva zile orice tuse și toate boalele de mai sus. — Tote celebritigile medicale întrebuindează cu mare succes hapurile de catramină. Ua vânzare la Drogheria Centrală M. Stoenescu, Str. Academiei Ho. 2, București, și la farmacia „Ochiul lui Emnezeu“, Victor Thüringer, Calea Victoriei ho. 154, București și la toate farmaciile din țară. .Se vinde cu 2 Î.33E și 95 ban! cutia. Patru cutii, cari se vând numai cu lei 10.95, sunt destul pentru o cură complectă-Toată cutiile ce fiu vor avea pe din afară pecetea administraprii ziarului «Universul» și pe dinăuntru o instrucție în românește, tot cu pecetea ziarului «Universul», se vor refuza ca falsificate. cutie Fide..5 bun cutii trei misfoaie' boalele secrete I A BĂRBAȚI ȘI FEMEI — vîMile efale îsalte-vu asii ® — Un medicament declarat de toți marii medici din lume ca cel mai bun în vindecarea a orice fel de boale secrete la bărbați și femei, și care nu produce greață, nu strică pofta de mâncare și nu are nici un gust rot, este Extractul de Copaivisia și Farl grînă al d-rului Thorn, din Londra, aprobat de consiliile sanitare superioare din România și Italia, și preparat în marele stabiliment chimic al D-rului Bertelli din Milan. Acest extract vindecă în 36 ore sentimente noul și în câteva zile cele mai vechi și mai rele boale la bărbați și femei, precum : Blenoragie, fluorile albe, boalele uretrale și uretrine, restrângerile uretrei, durerile de spate și de rinichi, iritațiile uretrei, ale bSșicei, ale uterului, catarul beșicei, boală de peatră, erupțiunile scorbutice, oprirea și nestăpânirea urinei, etc. întrebuințarea este lesnicioasă și se poate ține în cel mai mare secret. Expedierea se face cu cea mai mare discrețiune. Un vas cu instrucțiune în românește costă 6 Iei 50 bani. De vânzare la Drogheria Centrală a d-lui Mihail Stoenescu, farmacist, Strada Academiei No. 2, București, la farmacia ,, Ochiul lui Dumnezeu“, Victor Thüringer, Calea Victoriei No. 154, București și la toate farmaciile din țară. ■oa Toate borcanele ce nu vor avea pe din afară pecetea administrației ziarului «Universul» și pe dinăuntru o instrucțiune în românește tot cu peceta ziarului «Universul», se vor refuza ca falsificate. Impotența Bărbatului și Stebilitatea femeel 215“*^„S Sbiciunea de memorie, slăbiciunea d’a vedea și d’a auzi, poluțiuni sau perderi nocturne, flori albe la femei, boabele toate cari provin di n prea mult abuz al plăcerilor, se vhțiferă la sigur întrebuințându-se OLOBIȚIJ&E -KLG fiîi SFI MANȚĂ ale dr. Taylor, aprobate de consiliile sanitare superioare din România și Italia, preparate în marele stabiliment chimic al D-rului Bertelli, din Milan, considerate cu drept cuvânt de dr. Duplais de la Academia franceză ca cel mai reconstituant cunoscut până acum. Un flacon cu instrucție costă lei 8.50 de vânzare la Drogheria Centrală a d-lui Mihail Stoenescu, farmacist, Strada Academiei RO. 2, București, și la farmacia «Ochiul lu Dumnezeu», Victor Thüringer, Calea Victoriei No. 154, București și la toate farmaciile din țară. Adevăratele flacoane cu globule Taylor, vor fi înfășurate sub cămașă cu o instrucție în românește, ștampilată cu peceta administrațiunei ziarului «Universul». Reparation de ceasoaraiie cu 30 la sută mai eitiu decât oriunde se adresa la administrația ziarului «Universul», strada Brezoianu No. 11, care a adus într’adins din Geneva două lucrători medaliați la mai multe expoziții. Jiul, 1 (13) Iunie „ și nu a mai eșit d’asupra. Oamenii veniră imediat și scoaseră cadavrul nenorocitului om. Bieții copiii au rămas orfani, căci mama lor murise cu mult mai înainte. Viață lungă In săptămâna trecută, au încetat din viață locuitorii: Stelea Marin din com. Racovița și Smeu loan Dumitru din comuna Podu Broșteni, primul în etate de 114 ani și cel de al doilea de 125 ani. Acești oameni n’au fost bolnavi nici o dată în viața lor. Pentru elevii săraci Aseară s’a jucat în sala teatrulu Universal comediile «Criza de flăcăi» și «Două zăpăciți» în beneficiul elevilor săraci din oraș, de trupa dramatică sub direcțiunea d lui Buruenescu. Sala era plină de public. Artiștii s’au achitat în perfecțiune de rolurile lor. D-na Scărlătescu și d-nii Buruenescu, Aurelian și Scărlătescu au fost în continuu aplaudați. Pegam. O CUGETARE PE ZI La întâiul pahar bea omul vinul la al doilea bea vinul pe vin și la al 3-lea vinul pe om. ȘTIRI PRIN POSTA H Franța.— In portul Brest a explodat cazanul vaporului francez «Janna d’Arc» 2 matrozi au fost omorîți și 3 răniți. Vaporul a suferit mari stricăciuni. ■ Italia.— Se știe cu siguranță că indivizii cari formau grupul de unde a plecat glonțul care a lovit pe deputatul Ferari, se adunase înainte de 11 ore seara în cafeneaua Risorgimento, din Rimini, și de acolo cu toții s-au dus la locul crimei. Din cei 3 indivizi arestați 2 sunt anarhiști, iar șeful lor este Salvatore Gattei. Cu toate că acesta neagă totuși sunt probe în sarcina lui care dovedesc că el e asasinul. Germania.— «Gazeta de Colonia» primește știrea telegrafică de la corespondentul sâu din Sofia, că comisiunea pentru adunarea actelor privitoare la darea în judecată a lui Stambuloff și-a isprăvit lucrările. Fostul prim-ministru n’a fost ascultat deloc. El e dat în judecată pentru violare de constituție și delapidare de bani publici. În Austro-Ungaria. In Viena s’a ciocnit un tramvant cu vapor cu un alt tramvant tras de cai. Cele două tramvaie s’au sfărîmat. 12 pasageri au fost răniți dintre caii mai mulți grav de tot. Amândoi caii tramvaiului au fost omorîți.n Anglia.Se scrie din Londra că regina Victoria va pleca în curând la Dublin și va face o călătorie prin Irlanda. Acestui voiaj i se dă o mare importanță politică. Irlandezii prepară mari manifestații cu ocazia sosirei reginei Victoria la Dublin. Rusia.In cercurile bine informate, se asigură că Rusia nu se va lăsa să fie atrasă de agitația Presei engleze în chestia armenească. Rusia va evita să se angajeze într’o politică care va putea da naștere la complicațiuni internaționale în Orient și care va risca de a întinde mișcarea autonomistă care tulbură în momentul actual Armenia. Turcia.—In ultimele 4 zile au fost la Tarsus 86 de cazuri de holeră. In acest interval att murit de boala aceasta 45 de oameni. Deschiderea parlamentului italian Roma, 29 Marti. A 19-a legislatură s’a inaugurat în mod solemn de către Regele, în prepriu fir telegrafic Foarte important Toate boalele de ficat, stomac și inimă se vindecă întrebuințându-se capurile vegetale de tone precum și Amar Indian ale d-rului W. SIMON, preparate în marele stabiliment chimical d-rului Bertelli, din Milan. Aprobate de condiliile sanitare superioare din România și Italia. Afară că vindecă gălbinarea, atacurile de venin, colica epatică, tumorile la ficat, inflamațiunea splinei, încuiarea de zvârtil, disenteria, gastritele catarale, indigestiunile și nepofta de mâncare, durerile de stomac durerile de cap, boalele uterine, încetarea periodului, period puțin și întârziat, periodul cu durere, panglică, slăbirea vederei provenind din alterația sângelui și ficatului, nevrosele, palpitație de inimă și idiopisia. Hapurile vegetale Indiane și Amarul Indian sunt și cel mai bun curățitor al sângelui stricat, în urma boalelor ficatului sau ale efectelor de microbi și miasme palustre (băltoase) Pilulele indiene costă lei 2.80 și Amarul Indianiei 3. De vânzare la drogheria centrală Mihail Stoenescu, farmacist, strada Academiei No. 2, București, și la farmacia «Ochiul lui Dumnezeu», Victor Thüringer, Calea Victoriei No. 154, precum și la toate farmaciile din țară. Cutia adevăratelor capuri indiane și flaconul ca Amar indian vor avea o instrucție în limba română și vor purta pecetea administrației ziarului «Universul». Toate aceste medicamente care nu vor avea instrucțiunea cu pasetea ziarului «Universul», se vor considera ca falsific care, prin urmare nu se pote garanta efectul lor.