Universul, octombrie 1904 (Anul 22, nr. 270-300)

1904-10-01 / nr. 270

I un regiment a fost completamente masacrat, generalul Orlof rănit la un braț a părăsit comanda, așa că lupta lipsită de orice direcțiune a devenit o fugă pe întrecere înapoi. Urmările acestei retrager!iu este se cunosc din cele ce s’au zis în «Universul» asupra bătăliei de la Liao-tang. Învățămintele ce se poate trage din cazul nenorocit al generalului Orlof, sunt că pentru orice șef nu e suficient ca privirea să să se întindă numai până la aripele liniei lui de luptă, iar pe front până la bătaia tunului. Pentru a putea conduce și angaja o luptă, trebue să se cunoască foarte lămurit scopul general și cerințele războiului, mai ales azi, când din cauza maselor numeroase, ce se angajează pe acelaș câmp de bătaie, frontul de luptă, foarte întins, poate presinta aspecte cu totul deosebite, dintr'un punct în altul. O chestiune, care se poate pune e a se ști dacă un șef în subordine, cum ar fi un comandant de divizie, omi de brigadă, are posibilitatea să cunoască scopul și«stuația generală ? Vom trata acestă chestiune în una din Cronicele viitoare ale «Universului». M. CONGRESUL Asociaționer pentru propagarea științelor (Prin poștă de la trimisul nostru special) , Constanța, 29 Septembrie. Ti ZIUA A IV-a * Din dimineață congresul «Asociațieî pentru răspândirea științ dor» și-a continuat lucrările în localul școalei de băeți. In secția științifică s’au făcut mai multe importante comunicări. D. dr. Istrati a vorbit despre , Cromatica română, arătând că între altele industria boiangeriei la noi a fost foarte înaintată în timpurile cele mai vechi. D. dr.Istrati a dat detalii interesante asupra substanțelor în cromatica română, precum și asupra mijloacelor după care se întrebuințau spre a obține diferitele culori. D-sa a mai vorbit pe larg de culorile preferate de români. Intre acestea predomină albul și galbenul. Această preferință pentru culoarea albă presupune o inimă nobilă și un suflet curat. Culoarea albă mai arată că omul care o poartă se îngrijește de corpul seu. Mai departe, d. dr. Istrati a dat o mulțime de detalii asupra terminologiei cromatice și a citit mai multe rețele de vopsele pe cari le întrebuințau strămoșii noștri spre a-șî vopsi perul și barba. E de notat că terminologia aceasta e compusă în mare parte din cuvinte latine, ceea ce arată încă o dată origina latină a Românilor.* # * Tot în secția științifică au făcut comunicării d-nn dtr. Mrazec, despre zăcămintele de petrol, dr. Bogdan Ștefan, despre cercetări micrometalurgice, siliciura de cupru și siliciura de fer și despre desagiul siliciului. La sfârșitul ședinței, d. dr. Pfeifer, profesor de chimie la școala de poduri și șosele, a făcut o interesantă experiență de aluminoterie, preparând în prezența asistenței fier-pur din minereul din Dobrogea. Secția medicală Ia această secțiune d. prof. Motaș a făcut o interesantă comunicare despre hemoglobinurie. In aceeași secțiune d. dr. Mitulescu a vorbit despre serviciul sanitar în orașe și a prezentat mai multe hărți demografice ale orașului Craiova, pe străzi și mersul maladiilor. Cu acest prilej, d-sa a mai explicat organizarea serviciilor de clădiri și reparații, a arătat necesitatea de a ameliora aceste servicii propunând intre altele înființarea de ingineri sanitari pe lângă serviciile sanitare din țară. D. dr. Mitulescu a făcut o comunicare despre influența agenților fisici asupra nutriției celulare. S’a hotărît ca această din urmă chestie să se discute mai pe larg la congresul din anul viitor. Două conferințe După cum v’am depeșat, la orele 11, în sala «Elpis» s’au ținut două conferințe de către d-ni. D. Alexandrescu, profesor la facultatea juridică din Iași și d. dr. Ilie Bărbulescu-București. Mestugean. (Din cauza lipsei de spațm, suntem siliți să amânăm pe mine restul raportului primit de la trimisul nostru special), lângă santai. Lupta s’a sfîrșit noaptea. Japonezii au fost respinși pînă la minele santai. Flancul lor drept a fost însă respins la cățiva kilometri la sud de Jantai, pe când flancul stâng rezistă încă. Calea ferată e în mâinile rușilor. Amănunte asupra luptei de la Jantai Londra. 29.—Ziarul Times află că marea luptă la nord de minele de la Jantai a început. Rezultatul va fi cunoscut peste câteva zile. Se confirmă totuși că generalul Kuroki a reușit să ocupe din nou localitatea Panjiepu, răpind-o rușilor și împiedicându-le astfel înaintarea. Noua comandă rusă de torpiloare Viena, 29.— Din Fiume se telegrafiază că Rusia a comandat la fabrica de torpiloare Whitheade alte o sută de torpiloare. Mikadai supărat pe Oyama. — Răniți japonezi în China Londra. 29.—«Daily Mail» este informat că generalisimul japonez Oyama ar avea a fi rechemat și că generalul Nodzu ar avea a-i lua locul. Aceasta din cauză că, in bătălia de la Liao-Jang, Oyama ordonase retragerea, iar Nodzu, refuzând a se retrage, a dat un nou asalt care a isbutit. După o știre a aceluiași ziar, în districtul chinez Kobi se află 30 de mii de japonezi răniți sau îmbolnăviți.* * * A se citi alte amănunte la ultima oră, la ora 5, dădu naștere unui al doilea copil. Epidemie — In [Tortoman s’a declarat de aproape 2 luni epidemia de febră tifoidă. Astăzi au fost internați In spitalul de aci, 4 bolnavi aduși din acea comună. Wassy. Curier Judiciar (TRIBUNALELE CIVILE) Procesul furtului bonurilor Gârleștincel ZIUA ll-a Desbaterile în acest proces au continuat și ele înaintea secției a 3-a a tribunalului Ilfov. Ședința s’a deschis la ora 2 d. a. dându-se cuvîntul d-lui procuror V. Antonescu spre a'șî susține rechizitoriul. D-sa, după ce a făcut în scurt istoricul afacerea, a arătat probele de culpabilitate ce sunt în sarcina fiecăruia dintre inculpați. In ce privește pe pompierii Buga Șerban, Spiridon Niculae și Nedelcu Marin, culpabilitatea lor e pe deplin dovedită prin propria lor mărturisire întrucât ei singuri recunosc că bonurile ei le-au luat cu ocazia focalizarea incendiului imobilului unde locuia defuncta Gârleșteanca. De asemenea e pe deplin dovedită și vinovăția lui Iacob Țicu, Niță Țicu, Petre Lăstun și d. deputat Roșianu, dați judecăți ca tăinuitori. In special, în ce privește pe d. Roșianu d. procuror a susținut că e pe deplin convins că d-sa avea cunoștință că bonurile ne i-au fost date de Lăstun și ceilaalți, erau de furat, căci își putea închipui foarte ușor că niște simpli țărani nu puteau să posede o sumă atât de mare în bonurî. Pe lângă aceasta din depozițiile făcute în ședința precedentă de martorul Goldfeld și inculpatul Iacob Țicu, rezultă clar că d. Roșianu deși știa că bonurile sunt de furat a căutat să le negocieze și că numai după ce nu a reușit în această încercare, le-a predat moștenitorilor încasând ca premiu suma de 7800 lei. D. procuror a terminat spunând că e pe deplin convins de vinovăția tuturor inculpaților și în consecință a cerut condamnarea lor. Apărarea Din partea inculpaților a luat cei d’intâiu cuvîntul în apărare d. advocat maior Manolescu din partea pompierului Buga Șerban, cel care a luat bonurile de la foc. D-sa a susținut că fapta comisă de Buga Șerban nu poate fi calificații ca furt întrucât pompierii au ordinul ca să ia asupra lor obiectele de valoare incendiate spre a nu fi distruse. In speță Buga a luat bonurile spre a nu fi distruse de incendiu și a doua zi i-au fost luate de sergentul Spiridon Nicolae fără ca Buga să fi tras vre un folos. D. advocat Giorăneanu, tot din partea lui Buga Șerban, a căutat să dovedească ca în drept fapta comisă de el nu întrunește elementele delictului de furt, și în consecință cere achitarea lui. D. I. Brătescu apărând pe sergentul Spiridon Niculae, a susținut că acesta în adevăr a luat bonurile de la Buga Șerban fără să știe că el le-a luat de la foc și fără să știe că au vreo valoare. In ce privește pe pompierul Nedelcu Marin, d. Brătescu a susținut că el e nevinovat deoarece nu se dovedește cu nimic că el ar fi avut în mână vreun ban sau ar fi avut vreun amestec in această afacere. Tot d. Brătescu a apărat și pe Iacob și Niță Țicu căutând să dovedească nevinovăția lor. La orele 6 seara ședința se suspendă ca desbaterile să continue în ziua de 11 Octombrie. Grefier Războiul Ruso-Japon37 'Telegramele Agenției Române) Tokio, 29 Septembrie. Principele Carol Anton de Hohenzollern a plecat pe teatrul războiului. Principele a fost salutat la gară de mai multe personalități străine și japoneze. Londra, 29 Septembrie. «Standard» află din Tokio că aripa stângă a armatei ruse, care este extraordinar de puternică, a început luptă înverșunată cu aripa dreaptă japoneză la nord de Yantai. Universul io provincie De la coresp. noștri particulari Pe ziua de 2S Septembrie 1 904 Călărași Revolta din Bărcănești. — Șase consilieri din Bărcănești, anume Al. Dumitru, D. C. Oncea, G. Neagu, Nae D. Stanca, N. Șerban și M. Drăgușteanu, împreună cu alți 30 locuitori au intrat în primărie, unde au bătut îngrozitor pe primar, secretar și scriitor. In urmă i-au dat afară din primărie și, locuind ușile, au luat cheile. Inspectorul comunal Ștefan Popescu, sosind în localitate cu mai mulți jandarmi și luând cazul în cercetare, a fost amenințat de locuitori, cari se adunaseră în fața primăriei spunând că voește să dea afară pe primar și secretar, că din cauza lor nu pot lua bani de la banca populară. In urma s’au mai potolit și toți consilierii au fost arestați. Deocamdată afacerea stă aci !>e la Ostrov. Cernavoda Fecunditate. — Femeia Maria Petre Duca a dat naștere aseară, la ora 3, unui copil fără însă ca durerile să înceteze. De dimineață. ['Telegrame particulare ale ziarului Universul] Lupta de la lamai Viena, 29.—Ziarul rus «Birschewija Wiedomosti» află din Mukden ca la 10 curent o vie luptă de artige s’a dat pe toată linia. Japonezii s’au retras încet spre amiază zi. Rușii au atacat cu «uită artilerie toată linia. %acurile japoneze s’au retras 10 când centrul s'a apărat cu íubire Câmpina Greva birjarilor. — De dimineață birjarii de aici s’au pus în grevă. Bătaie gravă. —» D. N.Angelescu, din localitate, fiind delegat ca expert într’un proces de partaj între niște locuitori din Șotriie, mergând în ziua de 26 c. la fața locului împreună cu doui delegați ai comunei, un gardian și reclamanții au fost întîmpinați de locuitorii G. G. Georgescu, soția, tata, mama, socru și soacra acestuia și de Niță N. Dogaru, cari știind că se va face expertiza și ei n’au dreptate, erau pregătiți de bănie fiind înarmați cu topoare, furci, cuțite și pari. Ei săriră asupra reclamanților și îi bătură intr-un mod așa de grav încât când au venit la spitalul local spre a fi pansați, erau plini de sânge de sus până jos. Expertul a scăpat ca prin minune neatins, grație delegaților. George. Oltenița Accident de automobil. Astăzi a sosit aci cu automobilul d. Emil Socec, președintele corporației centrale a meseriașilor din București, delegat de d. ministru al industriei sau constate neregularitățile comise de administrația corporației din localitate. Pe când mecanicul parcurgea str. principală, a călcat și rănit pe locuitorii M. I. Bălâneanu și Petre Manciu. Poliția a dresat cuvenitele acte de dare în judecată. Furt prin escaladare.Astănoapte indivizii Gh. Cantacuz, Vasile și St. Fundineanu și Gh. Vlad, introducându-se prin escaladare în prisaca comerciantului Vasile Chiosanu, din str. Cuza-Voda, au furat mai mulți stupi de miere și un sac de gutui. Ei au fost arestați și trimiși la poliție, unde d. șef Boruzescu, dresând cuvenitele acte, i-a înaintat parchetului de Ilfov. Coresp. Ploești Afacerea Max I.azăr*. — Se știe că murind Max Lazăr, supranumit regele contrabandiștilor, averea rămasă pe urma sa a fost împărțită între fratele său Emanoil Lazăr, domiciliat în New York, 165 East 75th Street, și surorile sale Estera L. Popp, Roza Lăzarescu și Rachela Cohen. In timpul din urmă însă ivindu-se ca moștenitor un copil al defunctului Max Lazăr, acesta, prin mama sa M. Dreier, domiciliată în Londra, a cerut tribunalului să fie pus în posesiunea averei tatălui său. In acest scop s-a făcut poprire în mâinele bancherilor A. Ergas și Samuelli pe sumele de bani pe cari Adolf Rosenbluth, Carol Hirchorn și succesorii defunctului Temelie Dinescu se datorau lui Max Lazăr, remânead ca afacerea să vină înaintea tribunalului în ziua de 24 Noembrie, când au fost citați toți cei interesați în cauză. D-na Dreher și fiul său sunt reprezentați în acest proces prin d. avocat G. Ceruieanu. V Copiü. La orele 8 au ajuns la Cerna- Voda unde au vizitat podul peste Dunăre, rafinăria și fabrica de ciment a societăței anonime belgiane. D. Duke, directorul acestei fabrici a oferit congresiștilor o mică gustare. Tot era în cursul dimineței, escursioniștii au mai vizitat cazarmele din oraș și grajdurile reg. de artilerie. La amenzi au luat masa în comun in sala otelului Bristol. Pe la orele două a avut loc o escursiune pe Dunăre cu vaporul «Brâncoveanu» al navigațiunei fluviale. Escursiunea a fost din cele mai frumoase, deoarece timpul era superb, iar Dunărea liniștită ca o oglindă. «Brâncoveanu» a trecut pe sub pod și, după ce a parcurs un drum de o oră, s’a reîntors înnapoi, aducând pe escursioniști la Cerna-Voda, la orele 4. De aci, congresiștii au luat trenul de persoane spre a se reîntoarce la căminele lor. Fără îndoială, congresul asociațiunei pentru întinderea științelor, a fost din cele mai reușite. Congresiștii, înainte de a se despărți și-au manifestat întreaga lor mulțumire d-lui Elie Radu, care a știut să conducă congresul și escursiile cu atâta pricepere: lUestugean, Condeiu. Congresul“ «Asociației pentru răspândirea științelor» (Prin fir telegrafic de la trimisul nostru special) Cerna-Voda, 29 Septembrie. Congresiștii au plecat azi dimineață din Constanța cu trenul accelerat. Afacerea lacobsorm Se știe că Curtea cu jurați din jud. Prahova a amânat judecarea procesului d-rului Iacobsohn dispunând ca să se facă și o nouă analiză chimică a oaselor Idei Iacobsohn spre a se constata dacă ele conțin sau nu mercur. In acest scop,Lunea trecută cadavrul Idei a fost din nou desgropat, iar oasele luate au fost puse în borcane. Aceste borcane au fost aduse ori în București și la gară au fost luate în primire de d. judecător de instrucție Mumuianu de la cab. 4 însoțit de d. procuror Budișteanu. De la gară borcanele au fost transportate la institutul d-lui dr. Istrati căruia i-au fost predate de către d. judecător de instrucție după ce maî Íntâiu d-niî d-r. Istrati și Poltzer au depus legiuitul jurămînt ca experți. Lucruri din toată lumea Memoriile lui Adam. — Ultima descoperire a celebrului umorist american Mark Twain sunt «Memoriile lui Adam». Intre altele, se găsesc în aceste memorii următoarele impresii ale părintelui omenirea asupra femeei, soața sa : «Noua creatură cu părul lung, devine plicticoasă—esclamă Adam. — O găsesc mereu sub ochii mei. Mă urmărește la fiecare pas și nume mai slăbește. Asta nu’mî place. Vreau să fiu singur. Mi-am făcut un adăpost contra ploaei, dar nu mă pot bucura liniștit de el. Noua creatură s’a instalat lângă mine. Am încercat s’o dau afară , dar iată că din găurile ce are un cap și cu cari mă privește, ved sena gânduse multă apă.» Adam insistând, Eva a recurs la alte argumente decât lacrămile: «Atunci noua creatură — exclamă Adam—a început să strige ca o îndrăcită, ca cele l’alte animale când se ved în primejdie. Ași fi vrut să nu vorbească. Astă e cu neputință. Vorbește intr’una». Târgoviște Crima din slăbeni. — (Amănunte)—O crimă oribilă, — despre care am comunicat pe scurt în corespondența de erî, — s’a săvîrșit in com. Hăbenî. Victimă a fost tînărul Ghiriță N. Amuza, ce se afla în serviciul arendașului G. V. Dudescu, din com. Bucșani,— vecină cu Hăbenî. In acea corespondență, am spus că autorul acestei fioroase crime este Păun Stanciu, tot din Hăbenî, și care face serviciul de pădurar în Bălenî, aceasta după cum am fost informat în primul moment. Iată câteva amănunte, raportate parchetului, de către primăria din Hăbenî. Aialtă era spre seară Nae Ion Grigore, de fel din cat. Rățoaia (com. Hăbeni) pe când se întorcea din Băleni spre casă, s-a întâlnit pe drum cu presupusul criminal. Păun Stanciu, cu care după ce intră în Rățoaia și bea o bună cantitate de țuica, la cârciuma lui Dumitru Mihaiu — amețindu-se bine — au plecat, pe la orele 91,—10 noaptea, fiecare acasă, împreună cu cârciumarul de mai sus. Nu trecu multă vreme și toți locuitorii din cătunul Rățoaia fură alarmați de vestea unui omor săvîrșit pe șosea. Ce se întâmplase ? Tînărul Chiriță N. Zaharia, numai de 20 ani, care se reîntorcea de la primăria Hăbeni, acasă la moșia d-lui Dudescu, unde era în serviciu, pe drum. In dreptul caselor lui Nae Ion Grigore și cârciumarului Dumitru Mihaiu, a fost găsit de aceștia și alți locuitori, sbătându-se de moarte,având două lovituri de cuțit în partea stângă a pieptului.. Abia mai putu zice câteva cuvinte și încetă din viață. In momentul când sătenii au eșit afară, auzind strigătele desperate ale victimei, numitul Grigore declară că a găsit pe Păun Stanciu, de care cu puțină vreme se despărțise, ținând în brațe pe victimă și pe când Păun Stanciu ii dădu drumul din brațe lui Ghiriță, în urma stăruinței lui, Chiriță a căzut jos, expirând. In fața acestor împrejurări Nae Ion Grigore puse mâna pe criminal și cu ajutorul altor săteni, l’a predat autorităților, cari l’au arestat. Arestatul a declarat că cele spuse de Nae Ion Grigore sunt neadevăruri, îndreptând vinovăția contra acestuia. Din această causa a fost arestat și Nae Ion Grigore, cari, împreună cu actele dresate, au fost înaintați parchetului, care va face lumină în această misterioasă crimă. Mâine vor porni în anchetă la locul crimei de substitut de procuror P. Dragomirescu, inspectorul comunal V. Șerbănescu și medicul primar. — D. N. G. Câmpeanu, inspectorul comunal al Clișel Titu, a fost suspendat pe 15 zile. D-sa va fi suplinit în timpul suspendare de d. V. M. Morlova, inspectorul plășei Cazaci. — Dacă eu ași umbla cu capul în jos, sângele mi-ar veni în cap, nu e așa? întreabă tînerul Secăturescu pe profesorul scade care vrea să-șî rîză. — Sigur. — Ei bine, când umblu cu picioarele, de ce nu mi se duce tot sângele în picioare? — Pentru că picioarele d-tale nu sunt goale cum e capul d -tale, îi răspunde profesorul. EOOURI  * Ni se comunică că zilele trecute a avut loc logodna domnului Emanuel Kamerling din firma M. Kamerling Fii, București cu domnișoara Frida Reichbaum fiica rentierului I. Reichbaum din Rusia. ♦ A apărut în editura Ig. Hertz, Hotel de France, București, celebrul roman Fiica unui in casa de nebuni (Luisa de Coburg) și are ca premiu o jumătate milion fr. Cereți No. 1 gratis la toți vînzetorii de ziare și la editorul Ig. Hertz. și Kiria medici primăriile spitale. L dr.Ațrerescu negăsindu-se în Capitală,va procede azi la alegerea unu alt membru la locul d-sale. • Mâine, 1 Uitombre, vor Incepe la școala agricolă de la Herestran examene de diplomă a elevilor stagiari ceri afi făcut practică la fermele model ale Statului. In comisiunea examinatoare, pe lângă profesorii școalei, vor mai lua parte și d. Țiulescu, administratorul fermei-model Laza, iar ca delegat din partea ministerului I. V. Brezeanu, șeful serviciului agronomic, agricultură și comerciQ București, 29 Septembrie. Cereale Tendința piețelor străine e nedecisă. Fluctuațiunile cursurilor sunt neînsemnate cu o mică urcare în America și cu o scădere de asemenea mică dar generală în piețele europene. Ultimele știri privitoare la recolta Argentinei și Indiei sunt buna. Condițiunile atmosferice actuale se consideră de asemenea ca favorabile la toate semănăturile de toamnă. Toate aceste considerațiuni întărite și de ofertele mai abundențe ale cultivatorilor americani contribue la stagnațiunea mișcărei internaționale. La Brăila s’au vîndut ieri următoarele cereale : Grâu de 77 kgr. cu 9 °/C corpuri străine, heet. 2970 lei 15.10% kgr. Grâu de 74—8.01, kgr. vag. 15 lei 15.25—17.05*/* kgr. Orz de 54-61«/, kgr. vag. 6 lei 050—10.25 °/, kgr. și orzoaica de 66 °/, kgr. vag. 1 tei 12.25 °/, kgr. Ultime de peși Cota cerealelor in străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 28 Septembrie. Grâu de Apr. cor. 10.58 scă. 4 b. Secară,, ,, ,, 8.03 urc. 5 h. Ovăz ,, ,, ,, 7.33 scă. 1 h. Porumb ,, ,, 7.43 invariabil Colza ,, ,, 11.40 invariabil Berlin, 28 Septembrie. Grâu de Oct. mărci 177.25 scă. 25 c. Secară ,, 139.25 urc. 50 c. Paris, 28 Septembrie. Grâu de Noemb. Nr. 24.30 scă. 5 c. Făină » » — — — Uleiu de colza . 31.80 scă. 5 c. New-York, 28 Septembrie. Grâu disp. cent. 1148/« urc./, c. Grâu de Dec. ,, 112% urc. % c. Grâu de Mal . 1108/, urc. */, c. Porumb disp. ,, 56/, urc. */« c.Porumb Dec. ,, 55s 8 urc. % c. Porumb Mal ,, 51 ° 8 scă. % c. Chicago, 28 Septembrie. Grâu de Oct. cent. 107% urc., >/, c. Grâu de Dec. ,, 109% urc. 1 , c. Porumb Oct. ,, 49% urc. */, c. » d. Dec. ,, 48*/, urc. % c. vor pleca cu un tren special din Sinaia la Iași. Pe drum, trenul se va opri la Sihlele, unde Familia Regală va petrece noaptea în vagon. Suveranii și Prinții își vor urma călătoria mâine la Oșijum. și vor ajunge la Iași la 4 și juni. după amiază. ♦ Luni, 4 Octombrie, e aniversarea nașterei A. S. R. Prințesa Maria de Saxa-Coburg și Gotha, augusta mamă a prințesei noastre moștenitoare. ♦ Veselia, unicul ziar umoristic popular în toata țara, în No. 40, anul XIII care a apărut azi dimineață, Joi, 30 Septembrie, are următorul variat și hazliu cuprins : Nopți de toamnă, versuri. —Năpasta, schiță umoristică.— Soldat și mareșal, versuri.—Căprioara, poveste de vînatoare.— înțepături, versuri.—La birt, glumă.— In lumea de sus, nostimadă.—Dragoste, versuri. — Pe lumea cealaltă, poveste.—Consultație, glumă.—încredere electorală, nostimadă. — Răspunsurile cititorilor, nostimade, etc., etc., precum și numeroase ilustrațiuni hazlii în text dintre care una colorată de actualitate pe pag. 1 reprezintând : Vizita fraților Basarabeanu la institutul Notre-Dame de Sion din Galați.— Mai publică și urmarea nostimului roman Mustață. Veselia se vinde numai cu 5 bani numărul în toată țara.—Abonamentul pe an 2 lei și 60 bani.—Cererile la administrația ziarului, str. Brezoianu No. 11 ♦ Cunoscutul scriitor francez Leo Claretie va veni în luna Noembrie în România, ca să fie mai multe conferințe în principalele noastre orașe. ♦ D. căpitan Spirianu, proprietar din T.-Jiu, ne scrie rugându-ne să atragem atenția onor. direcției telegrafelor și telefoanelor asupra cazului că d-sa a plătit de 3 ori un aviz pentru T.-Severin spre a se prezenta la telefon d. locot. Climescu, dar toate aceste avize au fost păstrate în depozit făcându-i-se cunoscut după 3 zile că regimentul fiind afară de oraș, nu se pot înmâna avizele. ♦ Clubul ofițerilor în rezervă va ține o adunare generală extraordinară, la orele 10, în seara de 10 Octombre în saloanele clubului, calea Victoriei No. 41. Ministerul de interne a încuviințat cererea comitetului societăței agrare pentru amânarea tragere loteriei expoziției în ziua de 18 Noembre 1904. ♦ In seara zilei de 26 Septembrie, trenul de marfă 652, ce venea de la Piatra-Olt, a deraiat la intrare în stația Corbu. Deraiarea a fost provocată din cauza acului al 2-lea întredeschis, care ae leagă linia 1 cu linia magaziei. Revista acelor se făcuse înainte de sosirea trenului, iar acarul a ocupat primul ac de intrare. Circulația a fost închisă prin grupul de vagoane nederaiate, rămase la intrare și s’a deschis prin tragerea lor de o mașină venită din Piatra-Olt, după care s’a deschis linia pentru trenul 3 accelerat, care a întârziat 168 minute. 6 vagoane încărcate s’au rostogolit unele peste altele și s’au stricat cu desăvîrșire, și mașina are stricăciuni importante. Se bănuește a fi o tentativă criminală la mijloc, după cercetările făcute de comisiunea G. F. R. Din fericire nu s’a întâmplat nici un accident de persoane. ” In locul d-lui I. Ghica, demisionar, a fost numit d. I. Dumitrescu inginer diriginte în serviciul salinelor. ♦ C. Al. Manolescu, impiegat de atelier cl. II in serviciul fabricei de chibrituri, a fost numit impiegat, în locul d-lui G. G. Drăganescu. ♦ In locul decedatului Pană Buescu a fost ales d. senator NI Mănescu-Gălărași, director general al societăței de asigurare «Unirea». ♦ D. Sturdza a prezidat era la ministerul de interne, la orele 4 d. a., un consiliu de miniștri. ♦ Azi după amiază d-nii miniștri vor pleca din București, spre a însoți Familia Regală la Iași. ♦ D. Virgil Balaban, ajutor de șef de ateliere la fabrica de chibrituri, a fost numit impiegat de ateliere cl. III, în locul d-lui G. Nanian. ♦ D. dr Manolescu, directorul general al serviciului sanitar, s’a întors în Capitală, din inspecțiile făcute. ♦ Cu începere de la 1 Octombrie cu casa de ajutor a corporației zidarilor, zugravilor, etc., din București va acorda membrilor săi ajutoare în caz de boală prevăzute prin statut. ♦ Interimatul ministerului instrucțiunei publice, în timpul concediului d-lui Haret, va fi ținut de d. Sturza, iar nu de d. Stoicescu, cum s’a spus. ♦ Medicul veterinar al județului Dorohoiu, a convocat zilele acestea pe toți revizorii de vite ai județului căruia le-a făcut mai multe conferințe și cestionări, dându-le toate instrucțiunile necesare. ♦ D. I. St. Furtună, inspector general șef al serviciului veterinar, a plecat la Roman, unde împreună ,,cu d. prefect și veterinarul județului, vor alege locul pentru construirea de grajduri necesare reproducătorilor. ♦ la ziua de 29 c. s’a pus la Tulcea piatra fundamentală la construcțiunea grajdurilor pentru depozitul central de animale reproducătoare pentru jud. Tulcea. ♦ Mâine, Vineri i Octombrie a. c., la ora 1 d. a., Academia va ține ședință publică în localul seu, calea Victoriei 135. D. Gr. G. Tocilescu va ceti o comunicare despre : Noul materialuri asupra unui corpus inscriptionum slavo-romanicarum. Jud. Constanța a fost autorizat a contracta, de la Casa creditului județean și comunal, de preferință pe timp de 10 ani, un împrumut de 63.000 lei, pentru ca apoi această sumă să se dea de județ, ca mod de împrumutare, comunelor rurale sărace, spre a se ajuta astfel la înființarea de instituțiuni pentru apărarea și păstrarea sanătăței publice. ♦ Partidul conservator cantacuzinist va ține întrunire publică în str. Mircea-Vodă No. 31, în seara de Sâmbătă, 2 Octombrie la d. Petre Th. Sfetescu, președintele comitetului executiv din coloarea de Negru. ♦ Marți a sosit la Constanța vaporul italian de razboi, «Sesia», comandat de căpitanul Basso, cu un echipagiu de 63 oameni. Erî vaporul a plecat. ♦ Erî a circulat prin Capitală știrea că d. dr. Punerea, fostul director al liceului român din Monastir, a fost victima atentatului unui grec, care a tras asupra sa , dar că, din fericire, glonțul nu l-a atins. ȘTIRI ȘCOLARE ♦ Consiliul profesoral al facultăței de drept din București a fost convocat pentru Sâmbătă 2 Octombrie a. c., spre a alege un nou decan în locul defunctului N. Crălunescu. ♦ D. I. Piorescu a fost numit secretar al facultăței de teologie în locul d-lui Romanescu, hirotonisit preot la biserica Domnească din Focșani. StStixi rCLllustre . Pe viitor mutările de ofițeri se vor face numai în interesul serviciului , cere prin consimțimînt reciproc nu se vor mai admite. ȘTIRI JUDICIARE ♦ Senzaționalul proces al d-rului Max Jacobsohn, se va judeca din nou la Ploești în ziua de 9 Octombrie, in sala «Eliseul», de pe bulevard. ♦ Secția a 2-a a Certei de casație a respins eri recursul minorilor Costică Gogu și Moise Grünberg, din Constanța, condamnați de Curtea de apel din Galați la câte 10 ani închisoare pentru asasinat. Acești minori, stând cu chirie la un anume Ghiță Radu, din Constanța, și presupunând ca acesta are bani, l’au asasinat, strangulându-1 cu un brio, după ce mai intéiu l’au îmbătat cu rachiu. Recursul lor a fost respins ca neîntemeiat. ♦ Secția I-a a Curtei de casație a casat ori decisia curții de apel din Galați prin care I. Petrino, fostul șef al docurilor din Brăila, a fost condamnat pentru delapidare de bani publici la un an închisoare și la 7446 lei despăgubiri civile. Curtea a dispus ca procesul să se judece din nou la curtea de apel din Craiova. Recursul lui Petrini a fost susținut de d. avocat Gr. Zane. Administrația docurilor a fost reprezintată prin d. avocat Avinianu. ♦ Se știe că moștenitorii defunctului general Davilă au dat în judecată primăria Capitalei spre a fi condamnată să le permită parcelarea și deschiderea de strada pe terenul ce-l posedă la Cotroceni. Moștenitorii au câștigat procesul și primăria a fost condamnată în mod definitiv ca să permită parcelarea și deschiderea de nouă strade. Afară de aceasta a mai fost condamnată ca să plătească moștenitorilor și câte 200 lei pentru fiecare zi de intîrziere în caz de opunere. Primăria in urma acestei deciziuni a rămas condamnată ca să mai plătească moștenitorilor și o sumă de 54 mii lei. Pentru această sumă moștenitorii au făcut poprire care a fost invalidată pe motiv că a fost poprită o sumă care avea o destinație specială adică era menită pentru canalizări și pavarea stradelor. ♦ Curtea de apel din București, secția III, în urma pledoariei d-lui avocat Iuscinski, a respins apelul făcut de inginerul Pănculescu in contra sentinței tri b. Ilfov, secția III, care achitase pe d-na M. Mateescu de delictul de calomnie ce i se imputa de către numitul inginer, pe care l-a condamnat să plătească 500 lei daune d-nei M. Mateescu. ♦ După cum ne scrie corespondentul nostru din Bârlad, tribunalul local a infirmat mandatele comerciantului Petrică și al preotului Rășcanu, implicați în afacerea moștenirii Bujoreanu. ♦ Tribunalul Ilfov a condamnat era la 7 luni închisoare pe Gh. Constantinescu, fost diriginte al oficiului poștal Obilești, care a delapidat o sumă de 2231 lei. ♦ Asupra apelului lui Georgescu-Vitriol, care s’a stabilit în străinătate deși parchetul nu-i dăduse voie decât să însoțească in călătorie pe o mătușă a sa, secția 3 a Curței de apel a făcut divergintă, rămânând ca afacerea să se judece din nou Vineristiții sanitare“ ♦ Guvernul român a suprimat carantina de 48 ore la care erau supuse proveniențele din Smirna, în urma constatării că de 25 zile nu s'a mai ivit nici un caz de ciumă în acea localitate. In același timp s’a permis deschiderea porturilor Constanța și Mangalia. TURI hCOBOVICüI! FIUIDIARE ♦ Cu începere de Luni, operațiile bursei din București se vor face î n localul seu din str. Doamnei. Orele de bursă vor fi pentru operațiile de schimb și efecte de la 11—12 dim., iar pentru cereale și mărfuri de la 2-3 d. a. "st iî si Cîn IsticiT ♦ Aseară, la prima reprezentațiune a companiei artistice de sub direcțiunea d-or Crepy și Simon, dată în teatrul-circ Sidoli, a fost mult aplaudat quartetul parisian Gardenia’S și d. Gey, acrobat contorsionist. De asemenea d. Guillelmo, care înghite săbii, este un adevărat fenomen: îndemnăm publicul să se grăbească a asista la aceste reprezentațiuni, spre a petrece frumos o seară. Obtiie IDíormativul JONI %* D. Ion *Kalinderu, proprietarul moșiei Tecuci-Kalinderu, din jud. Teleorman, a făcut și anul acesta mai multe îmbunătățiri școalei din com. Tecuci- Kalinderu. Intre altele s-a adăogat o nouă sală de clasă, pentru care a cheltuit aproape 5000 de lei, astfel că acum școala e încăpătoare, și cu reparațiunea radicală de anul trecut, se prezintă ca un adevărat local de lumină. ♦ Consiliul permanent a respins demisiunea d-lui G. Țițeică, numit membru în comisiunea pentru cercetarea cărților didactice ale învățămîntului secundar. ♦ D. G. Adamescu, secretarul general al ministerului instrucțiunei publice, va pleca astăzi dimineață la Iași, spre a lua parte la primirea Suveranilor. ♦ Consiliul permanent al instrucțiunei publice s’a întrunit ori și a discutat proiectul de regulament al conservatoarelor de muzică și declamațiune din țară. La ședință au asistat dnii D. Popovici, directorul conservatorului din București , N. Pâtrașcu, publicist și Ștefan Sihleanu, directorul general al teatrelor. S-au luat mai multe rezoluții. D. Popovici a fost însărcinat cu transcrierea articolelor aprobate cu adnotațiunile introduse. Discuțiunea se va urma Sâmbătă, la 5 d. a. ♦ Dri dimineață au plecat la Iași 4 comisari și 18 sub-comisari de la poliția Capitalei în vederea vizitei Familiei Regale în acel oraș. ♦ D. Saila, prefectul poliției Capitalei, a trimis președintelui clubului automobiliștilor o adresă prin care îl roagă să pue în vederea proprietarilor de automobile ca pe calea Victoriei și străzile frecventate să circule cu o viteză mai mică, conform ordonanțelor polițienești. D. Gh. Ionescu, administrator vamal al circumscripției a 3-a, București, a plecat era în inspecția vămei Giurgiu. ♦ Ere au fost aduși la expoziția agrară un număr de tauri și vaci de diferite rase de la școala centrală de agricultură spre a fi expuși. ♦ Mâine se va începe la Eforie concursul pentru ocuparea celor 17 locuri de interni, vacante în spitalele Eforiei. Pentru aceste 17 locuri, s’au înscris 39 de candidați. ♦ D. P. Statescu, prefectul județului Ilfov, a hotărât să construiască la primăvară o școală de meserii în orașul Oltenița. In acest scop d. Stătescu va cere consiliului general să-i voteze un credit de 40.000 lei. ♦ Pe lângă spitalul din Sinaia, pendinte de Eforia spitalelor civile din Capitală, se află vacant un post de intern. Studenții în medicină, cari îndeplinesc condițiunile cerute și voesc a ocupa acest post, trebue să-șî adreseze cererile d-lui Al. Gălășescu, șeful serviciului spitalelor Eforiei. ♦ Bri după amiază s’a întrunit la ministerul de domenii comisiunea însărcinată cu examinarea lucrărilor concurenților la catedra vacantă de amenajament, și legislație silvică, de la școala superioară de silvicultură de Brănești. Comisiunea a lucrat sub președinția d-lui C. F. Robescu, primarul Capitalei. ♦ Zilele acestea se va face o importanta mișcare în personalul inspectorilor comunali din țară. ♦ Cele 11 nouî localuri de băi populare din județul Ilfov se vor construi în comunele: Oltenița rurală, Obilești-Nouî, Lipia-Bojdanî, Hotarele, Buftea, Podul Pitarului, Crețești, poenarii Vulpești, Belciugatele, Țighinia Crivina și Moara Domnească. ♦ In urma experiențelor făcute la ferma Studina, cu cultura grâului de munte și în localitățile muntoase, ministerul de domenii a luat dispozițiuni ca această cultură să se facă pe întinderi mai mari și la celelalte ferme, avîndu-se în vedere cu timpul înlocuirea cât mai mare a porumbului prin grâu pentru combaterea pelagrei. ♦ Azi se va supune semnăturei M. S. Regelui, tabloul pentru mișcarea in magistratură. ♦ Lucrările pentru construirea arestului de la poliția Capitalei, au fost terminate. Ele au costat 18.000 lei. ♦ Un caz curios . In orășelul Baia de Aramă, care numără 1100 de locuitori, în luna Iunie n’a fost nici o căsătorie, nici o naștere și nici un deces. O Ministerul de domenii a luat dispozițiunea a nu se mai vinde semințe de soia, ci a se utiliza la toate fermele și stațiunele agronomice la întinderea culturei.. ♦ Duminecă, 10 Octombrie, se va face solemnitatea punerea pietrei fundamentale a sanatoriului de tuberculoși, ce se construește la Filaret. La acea solemnitate vor asista d. V. Lascar, ministrul de interne ; d. Petrini-Galațî, președintele societăței pentru profilaxia tuberculosei ; d. dr. Manolescu, directorul general al serviciului sanitar superior, etc. ♦ In comisia pentru examinarea candidaților la posturile de interni, ce se află vacante în spitalele Eforiei, au fost aleși prin tragere la sorți, d-ni. Herescu Serviciul telegrafic al ziarului „Universul“ din România Telegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL Din obor. — Din port Brăila, 29.—La obor au sosit 61 care cu cereale, ce s’au vîndut, socotite pe 4 hect., cu următoarele prețuri : Grâul 49 — 52.75, orzul 21.50 — 32.75, secara 32—33.50, ovăzul 17.50-18, porumbul 39-40.50, rapița 19.25. — In port 5 vapoare. Vagoane cu cereale sosite 33. Cota apei 1. 12, în scădere cu 2 c m. Piața cerealelor.—încercare de sinucidere. Furt.-Proces Brăila. 29.—Știrile din străinătate aduc o urcare de 1[4 la grâu și 318 la porumb. Piața e calmă. Navlurile fluviale sunt neschimbate, cele maritime sunt susținute cu tendința spre urcare. Cerealele s-au vîndut cu următoarele prețuri : Grâul de 76—78.500 cu 14.60— 16 ; secara de 69—71 cu 10.25— I1. 85 ; orzul de 56—59 cu 9.70— 9.90; ovăzul de 36—40 cu 10.40—11.05 ; orzoaica de 66—68 cu 12—1280. — Sultana Nicolau, din str. Griviței 191, a încercat sa se sinucidă cu substanțe otrăvitoare. In agonie, disperata femee a fost dusă la spital. — Necunoscuți au furat 1000 lei .și obiecte de la Mateiu Slegarou din str. Soarelui. 33. — Tribunalul a achitat pe doctorul Plavănescu pentru ultragia adus d-rului Iorgandopulo. Despre mișcarile țstrimești din județul Brăila Brăila. 29.—In urma măsurilor luate la timp de prefectul Gabrielescu, mișcarea țăranilor din Cioara și Doicești și din comunele învecinate, a fost impedicată, restabilindu-se liniștea în toate părțile. învățătorul Popescu, dovedit ca instigator al acestei mișcări, care putea să aibă urmări grave, a fost adus sub escortă la parchet. El va fi dat in judecata tribunalului pentru îndemnare le revoltă. Delegații țăranilor din comunele învecinate, întruniți de învățâtorul Popescu, au fost trimiși pe la locurile lor, punându- se sub supravegherea autorităților respective. Moartea lui Al. Economu.— Confirmarea mandatelor d-rului Marcu și loc. Troceanu Craiova, 29. — Bătrânul Alexandru Economu, în etate de 75 ani, fost președinte la tribunal și funcționar superior în administrație, tatăl actualului director de prefectură, s-a sinucis azi dimineață trăgându-șî un foc de revolver în tâmpla dreaptă. Moartea a fost instantanee. Cauza sinuciderei este un imceput de paralizie generală. Primul procuror Neațu a sosit imediat la fața locului și a constant moartea sinucigașului. Decedatul a lăsat o scrisoare adresată parchetului, în care arată cauza sinucidere! și anume progresarea boalei și teama de a nu deveni astfel o grea povară familiei. Impresia produsă de acest fapt e dureroasă în întreg orașul, defunctul având mulți amici. — Tribunalul secția 3, com* pus din d. Marinescu prim-președinte, asistat de membrii Galețeanu și Mâldărescu a fost chemat azi să se pronunțe asupra mandatelor de depunere contra doctorului Marcu și lopot Tronceanu, acuzați în afacerea de avort. Acuzarea a fost susținută de*■*d. prim-procuror Neam. Inculpatul Marcu a fost adus de la penitenciar sub santinelă. Locotenent Troceanu a fost însoțit de locot. Dobriceanu, aghiotantul pieței. Deliberarea a durat mai bine de o oră, după care tribunalul în unanimitate a confirmat mandatele ambilor inculpați. Pentru inundații —.Judiciare Procesul primăriei Tecuenü cu moștenitorii Anastasiu.— Din port Galați, 29. — D. prefect Atanasiu a plecat astăzi în județ, spre a împărți la sătenii, cari au fost victimele inundației, sumele strînse pentru ajutorarea lor. La suma strînsă până în ziua de 25 cor. s’au mai adăugat o nouă donație a M. S. Reginei, de 506 leî și o donație de 50 leî a soc. «Alinarea Durerei». — Primăria Tecuciu a cerut revizuirea contra deciziunei Curtei de apel în procesul cu Academia și moștenitorii defunctului Anastasiu. Termenul judecare nu a fost fixat. — In port se lucrează cu multă activitate la întărirea și înălțarea cheiului Dunărea din dreptul vadului Rașca Această lucrare va aea o lungime de 300 metrii 0 lărgime , de 12. — Apele Du^61 ca ?> ale Prutului sunt : Creștere. Nenorocire Inspectorul Galați, 2.— Fetița Kiranica Petre, ’din’Sf- Virgolici, în etate de J ani, jucându-se în curte un c&£ fun cu a căzu‘Q e*' TrifomîțîunT JOUl * Azi, la orele 9 seara, Suveranii, prinții moștenitori, prințul Carol, prințesa Elisabeta și prințul Wilhelm de Hohenzollern kv