Universul, septembrie 1910 (Anul 28, nr. 239-268)

1910-09-15 / nr. 253

Casa Rurală A VI Se aduce la cunoștința domnilor acționari că sunt chemați a efectua varsâmintele al 6-lea si al 7-lea la epocele de mai jos: Al 6-lea vărsămint de 15 la sută sau 75 lei de acțiune se va face cu începere, dein 15 până la 30 Septembrie 1910 inclusiv, fără nici o dobândă. De la 1 Octombrie 1910 până la 1 Noembrie 1190 se va percepe o dobândă de întârziere de S ° 0 pe an. Al 7-lea varsamánt de 10% sau 50 lei de acțiune se va face cu începere de la 15 până la 30 Noembrie 1910 inclusiv fără nici o dobândă. De la 1 Decembrie 1910 până la 1 Ianuarie 1911 se va percepe o dobânda, de întârziere de S//0 pe an. Cel ce nuaui plătit vreunul din vârsâmintele anterioare, le mai pot, achita până la 1 Ianuarie, 1911 cu o dobândă de întârziere, de £ 1/0 pe an socotită de la data până la care trebue efectuat fiecare vărsămînt. Toate vârsâmintele se vor face în București la Sediul Casei Rurale, Palatul Nifon (Calea Victoriei colț cu Strada Doamnei), iar in provincie la Sucursalele și Agențiile Bancei Naționale a României. DIRECȚIUNEA. CĂRȚI de ȘCOLl, CURS PRIMAR și SECUNDAR Requisite de scris și obiecte pentru pictură, pentru desemn și pirogravură, etc. -------- -■ ■ [UNK] £ A ——___ LIBE&BHLEG. SPETEA Vis-a-vis de grădina Sfântu Gheorghe și la Sucursala vis-a-vis de Teatrul National (sub Hotel Continental) 5S08 ______ foarte mari a Regelui lor, îi datoresc recunoștință pentru tot ce a făcut pentru țara lui adoptivă, în special pentru armată, și au încredere în simțul său politic. Distinsul scriitor încheie importantul său articol, bogat în amănunte istorice asupra relațiilor dintre România și Turcia, cu următoarele cuvinte: ..Daca România a încheiat acordul de care se ocupă presa europeană, a făcut-o numai spre a ține în șah Bulgaria de ale cărei aspirații, sprijinite pe o puternică dezvoltare militară, se teme. Este sigur însă că România a făcut acest pas numai în dorința de pace, deoarece pacea e astăzi interesul ei suprem”._______• PRUNCUCIDEREA din strada Știrbey-Voda — Căutarea cadavrului — Eri după amiază, la orele 5, procuror Duca însoțit de d-nu N. Popp, șeful siguranței, comisarul Vrânceanu și agentul Diamandopol s'a dus in șoseaua Filantropia No. 26 unde locuise țiganca Softa Nicolae, aceea care îngropase cadavrul copilului fercei Veta, Popa. Atât țiganca cât și criminala mumă au arătat că au îngropat copilul in dosul unei căsuțe mici. Din ordinul d-lui procuror Duca s'au pus atunci douî oameni de s'a săpat pământul. Cadavrul copilului nu a fost insă găsit. Femeile susținând cu tărie că ele au îngropat copilul acolo, d. dr. N. Minovici, care se afla de față, a arătat că este posibil ca vreun porc sau un câine să fi desgropat cadavrul și să fi mâncat, mai ales că copilul fusese îngropat la o adâncime mică. Tis- Convorbire cu un efor al comunităței românești din Turtucaia — Asupra rechemarei directorului școalei din acel oraș — Am publicat memoriul comunităței românești din Turtucaia asupra rechemării în țară, a d-lui G. Ionescu, directorul școalei românești din localitate. Iată acum și convorbirea ce am avut, asupra acestei chestiuni, cu d. Cristescu, unul din membrii delegați unei și efor al acestei școli. D-sa ne-a declarat că, aflând de rechemarea în țară, a d-lui Ionescu, a rămas surprins, ca și ceilalți efori, ca și întreaga comunitate, de această, hotărâre a ministerului. Imediat, românii din Turtucaia au semnat un memoriu către M. S. Regele și către cei în drept și au trimis o delegațiune din sânul lor că să înainteze acest memoriu organelor competente. ..La primul-ministru și la ministerul instrucțiune! — îmi spunea interTocu tonul meu....am fost, întrucâtva, satisfăcuți. La ministerul afacerilor streine au fost primiți de două ori: in prima zi numai un delegat și cu toții în ziua următoare. Cu toate stăruințele ce am pus, totuși un ministru ne-a spus că, sub nici un cuvânt, nu poate reveni asupra acestei rechemări, iar d. Ionescu nu mai poate să rămână la postul sau din Turtucaia. Ni s’a spus lămurit că dacă nu admitem această rechemare, se poate ca școala noastră să fie închisă, la un moment dat. Delegațiunea s’a înapoiat la Turtucaia, dar românii de acolo sunt ferm hotărâți să nu primească un alt director în locul celui rechemat.“ L. I. Haine șic la Bertheil Dr.Eraclie Sterian SPECIALIST IX BOALE SIFILITICE și INTERNE Vechi si medic al Eforiei spitalelor Civile Consultații de la 10-12 și de la 3-7 Sir- BIBESCU VODĂ 22 (colt Sf Ecatarina) SCOALA INDUSTRIALA JEFETE ELLA EM. SAVOPOL 1—Strada Jules Michelet—4 Internat, semi-internat, externat In atelierele școalei se predă practic și teoretic de numeroase maestre speciale și profesoare titrate cursuri de Mode (pălării). Rochii, Confecțiuni, lingerie, broderie, desemn industrial, comptabilitatea necasară in comerț, Higiena, gospodăria in general limba Română, Franceză, Germană și Piano. Curs special de Croitorie și Mode pentru Doamne și Domnișoare durata șease luni câte două ore pe zi. Local mare, higienic, bac, parchete chiar în Ateliere, grădină cu arbori etc.—La cerere se trimete prospectul școalei. 2634 TRATAMENTUL SIFILISULUI și al celorlalte Boale Secrete asalisa Sângelui pentru SIFILISTM 5773 Doctor GALIMIR Telefon _ Str. Doamnei Vinul KONYA Tonic, Nutritiv și Reconstituant Cu principiile conținute in Kola, Coca, Guarana și Cacao reunite Indication*: Debilitate. Anemie, Chiorosa, Hipocondrie, Afecțiuni cardiace,Maladii nervoase, Convalescenta. 5590 Prețul Buteliei Lei 4.500 se cere pretutindene la farmacii și Drogueria cu marca «Fortuna» depusă și semnătura. Unde nu se găsește se trimite contra ramburs prin depozitul general . FARMACIA CURTE! REGALE FRAȚII Dr. KONYA, fast Păcat «serreă că aveți lozuri și nu le controlați. La 1 Septembrie »"au tras loturi sârbești cu franci 80.000, 75.000 etc. Trimiteți însemnare cu taxa 1 Leii de 10 bucăți prin mandat la Biroul ,,Financiarul", Galați, str. Mare No. 73, unde se controlează tot felul de lozuri. Abonații cari au trimis mărci, le facem cunoscut că au fost sustrase. PAVAGIU îsi caută lucrători pavagii la lucrările tramvaiului nou, București. A se adresa : Ing. Publichy, strada știrbeiu-Voith No. III. Le plătește voiajul, celor din provincie._____________________5S04 Ieșirele vinzare Pentru ieșire din indiviziune se va vinde prin licitație publică, in ziua de 7 Octombrie 1910, la trib. Botoșani, moșia Starosila- Stihi,plasa Meletin, jud. Botoșani. Întinderea, de 150 hect. cu depărtare de 8 km. de stațiile Trușești și Dângeni. A se adresa : Alexandru Stihi, Tg.Neamț. 3758 Dr.Th.Ștefănescu Fiele, Sifilis, Venerice, Păr Baze x, curenți de înalta frecvență electroterapie, aer cald, etc. Laborator de Microscopie clinicii Consultatorii 1-3 — Str. Lucaci 21 Pentru bolnavi cu mijloace mai restrinse la Clinică din str. Plantelor 48 (tramvai electric). Consult. 3 lei TO—12 femei 3—6 bărbați 5691 se cauta un bun corespondent (creștin) pentru limba, franceză și engleză la o casa, de agentură «și Comision» Oferte sub Brăila 100» la Agenția de Publicitate Carol Schulder* Comp., București. ____________ 5786 COLOSEUL SI ORIDEA BRAGADIRU — IAȘI — DE ÎNCHIRIAT de la 1 Octombrie 1910 Amatorii se vor adresa fabricei de Bere Bragadiru, București.—5787 ȘMaia Modernă 22 — Str. M. Bălcescu — 22 — BUCUREȘTI — Curs primar, liceu cu 8 clase, curs facultativ. Limbi străine, canto, muzică, desen, pictură, lucru manual, dans, etc. Școala este pusă sub direcțiunea D -nei Maria, B. Delavrancefi, profesoară, fostă inspectoare și a D-nei C. Pavlu. 5737 Dr. S3. IâlSâ Chirurg la serviciul de ginecologie de la Spitalul Filantropia BOALE de TEMEI 111 — Calea Victoriei — 11 î ___________Consultații 575784 MOTOARELE se găsesc numai la Soc. Anon. Româna de Comerț| fost Nicolae Fehér & Cie Furnișoare a Curiei Regale București, Brăila, Craiova, Botoșani | FOST vacant Pentru 2 Domnișoare cu scriere frumoasă și repede, se va da preferință acelora ce vor avea și scriere caligrafică frumoasă, posedând certificate de absolvirea unei școli secundare. Oferte in scris să se adreseze la " BANGA LOTO“ — Str. Sărindar, Bio. 4 — AVIS Anunț onorata mea clientelă pentru sănutul Românesc de ieșie calitatea Tia, că din cauza linsei de searî in țară și ridicăre înondiare a prețurilor la searî, am fost L "idica Săpâliul meu Românesc de ieșie caii!. I ia 1 leu și 50 bani kg.., fără insă a atinge câtuși de puțin calitatea lui, care a rămas intactă ca in trecut. Cu toata stima: T. C. ZAMFIRESCU Fabrică Fondată in 1840 in București 5807 " Papagal verde cu dungă roșie la gât, răspunde la numele ..Cocoană", zburat de o săptămână. Recompensă bună persoanei care il va aduce in strada Armeneasca No. 2 (Colț Moșilor, etaj 1 . 3101)1 REMET! Bucureși, Str. Traian) 158 Se organizează pentru a ține in pensiune numai elevi de la Școalele Statului. 5678 CURIERU AUDICIAR TRIBUNALELE CIVILE — Procesul tâlhăriei din Cernavoda Intr o noapte din 1909 comermerciantul Iosef Stern din Cernavoda, e trezit, din somn de un zgomot. Aprinzând repede un chibrit, observă cu groază, că, trei indivizi inaintau spre el cu revolverele întinse. Strigând ajutor, sunt treziți din somn soția și copiii, cari dormeau in altă odaie. Tâlharii, de teamă să nu fie prinși, trag mai multe focuri de revolver, rănind pe d. Stern și pe o fată a sa, apoi fug. • Cu toate cercetările făcute, Biliarii nu au putut fi descoperiți decât abia în luna Martie a. c., și aceasta datorită unei întâmplări, p. Stern ducându-se la biroul vamal din localitate. Observă, la un funcționar o tabacheră de argint ce-i dispăruse în noaptea când s’a comis tâlhăria, întrebând pe acel funcționar de unde o are, îi spune că a cumpărat-o de la un anume Ion Coșerescu. Acesta, cercetat de către poliție, mărturisește că el este autorul tâlhăriei, împreună cu Anghel Constantin și Petre Sârbu, acesta din urmă dispărut. Coșerescu fiind dat in judecata împreună cu ceilalți. Curtea, criminală, din Galați l-a condamnat pe Coșerescu la 2 ani închisoare ,iar pe tovarășii lui la câte 9 luni. Această deciziune a fost confirmată cr și de Curtea de Casație. Condamnat pentru seducerea unei fete D-va Lenuța Constantinescu, din Capitală, a dat în judecată pe d. sub-locotenent Gh. Gâlcă, cerând daune pentru că, a făcut-o să fugă de la părinți și să trăiască cu el, in urma promisiunei formale că o va lua de soție, apoi a părăsit-o. Tribunalul respingândui acțiunea, d-sa a făcut apel care s’a judecat ori de secția I a Curței din București. Curtea a admis în paria acțiunea și a condamnat pe d. sublocot. Gâlcă, să plătească d-rei Constantinescu, sub titlu de daune, 3000 lei, plus plata tuturor cheltuelilor de judecată. NĂSCUȚI ȘI MORȚI — Pe ziua de II Septembrie — Născuți 13. Morți 25 ți anume: Elisa Jovensoim 60 ani, Nicola Dan 15 ani, Ioana Ioai luni, Mima Moise Neacșu 20 ani, Horia Lelarzdub 85 ani’, Iosef Vineler, 53 ani,Gheorghe Elena D. Eftimi 3 luni, Felie Mitrescu 40 ani, Neaga Dumitru Vandic 60 ani, Iulia Tone 2 săpt., Maria Vraicu 3 sapt., Gheorghe lonescu 30 ani, Luca Jitivoiu 21 ani, Floarea Hie 1 an ți 8 luni, Maria Leibovici n. m., Emanoil Eugenia 3 luni, Lisandru D. Constantin 2) ani, Mihai G. Niforeanu 7 luni, Tica Ionescu 15 ani, Sanda G. Petre 35 ani, Teodorita Popescu 9 Inn., laraschiva Păcurarii #6 luni, Tirol Luliushon 58 ani, Alexandrina Costachi 3 ani și 1 luni, Elena Dauetscu 27 ani. . . » str. Regala 5 București Miercuri 15 Septembrie „UNIVERSUL" in provincie (Prin poșta dela corespondenții noștri particulari ALEXANDRIA. — Moartă de turbare. — Femea Maria Petre Ion Ciobanu, fiind mușcată de un câine turbat, a fost trimisă la București spre a fi tratată la institutul antirabic. Nevoind să stea până la sfârșitul tratamentului, a venit acasă, unde s’a declarat teribila boală. După crude suferințe, femeea a încetat din viață. BUZĂU. — Incendiul din piața Oborului. (Noi amănunte).— Comerciantul D. Dimitrof, arestat in primul moment, sub bănuiala că el a dat foc prăvăliei sale, a fost liberat deoarece s’a constatat, că el era asigurat pentru 30 mii lei, pe când marfa sa de cuțitărie și ferărie din prăvălie avea o valoare cu mult mai mare. Asemenea s’a găsit în casa sa de bani 16 mii lei în numerar. Acest comerciant suferă și el o mare pagubă prin sustragere și deteriorare de marfă, fără a fi despăgubit, deoarece marfa se găsește în prăvălie, în valoare mai mare ca asigurarea. Nu se știa precis până acum de unde a provenit incendiul. Cercetările continuă înființarea unei obști. — Locuitorii din partea sud-estică a orașului, având neapărată trebuință de sulfat pentru vitele lor, mai cu seamă, pentru vacile cu lapte, deoarece sulfatul actual e la o depărtare de 3 kilometri de acea parte a orașului, s’au constituit, în obște, sub denumirea, de obștea Sf. Nicolae, în scopul de a lua de la comuna Buzau mai multe suhfaturi de islaz, situate în apropierea orașului. Obștea, e compusă, din 80 locuitori și în adunarea generală ce a avut loc acum câteva zile, la care a asistat și d. controlor agronom Petre Morărescu, în unanimitate au ales ca mandatari ai ei pe d-niî: economul stavrofor Ilie Jugureanu, parohul bisericei Sf. Nicolae, sachelar Iordan Popescu, preot și Radu Ionescu, pensionar. Ca censori au fost aleși d-nii : Nicolae G. Batea, Ion T. Tașcu și Ion Iștefănescu , iar ca supleanți d-niî : Vasile Popescu, Gheorghe Panait și Ion D. Coifciu. îndată ce obștea a fost constituită după toate formele legale, s'a intervenit, la primăria urbei Buzău pentru satisfacerea dreptei lor cereri. Constituirea acestei obștii se datorește în primul rând mandatarilor cari o reprezintă în fața autorităților, preoților Ilie Jugureanu și Iordan Popescu, precum și d-lui Radu Ionescu,—persoane cu mult dor de muncă, și multă râvnă pentru a face fericirea acelora ce i-a ales. C 0 RABl A.- For. — Sâmbătă, 11 c., pe la orele 2 d. a., un violent incendiu a isbucnit în mahalaua Valea Seacă la. Tudor St. Velica, a nimicit un hambar cu porumb și lral multe instrumente agricole. Pagubele sunt de vre o 1500 lei. Nenorocire. — Cu ocazia incendiului de mai sus, avem de înregistrat și o nenorocire care va costa viața, unui pompier. Caii de la sacaua mare a pompei, condusă de pompierul Nicolae Radu Luca, în etate de 24 ani, luându-și vânt pe str. Regina, Elisabeta, au ciocnit sacaua de cea a lui Ion St. Grîiuzelea, care mergea la foc. Tibitura a fost, atât de puternică încât s’a răsturnat, sacaua pompei,care a apucat sub ea pe nefericitul pompier, iar caii au căzut grămadă jos. Pompierul a fost transportat, în completă nesimțire la spital. Sunt puține speranțe de scăpare. CAMPINA • —* Derai.art. — Azi Luni, la orele 7.45 dimineața, de la trenul de marfă ce venea de la Doftana, în apropierea podului de pe Prahova, a deraiat, un vagon. Personalul trenului a reușit să așeze iute vagonul pe șine. In timpul deraiere, frânărul Grigorescu a căzut făcându-și mici leziuni. Amenda. — Casa Bisericilor a amendat cu 500 lei pe comerciantul Osias Israilovici, pentru că a pus în vânzare lumânări de ceară, falsificate, întrunirea meseriașilor disidenți.—Eri, la orele 3 d. a.., meseriașii disidenți s'au întrunit ca să protesteze contra conducătorilor corporațiilor unite din localitate. DOROHOI. — Dispariția, unui agent de percepție delapidator.— Eri după amiaza parchetul a fost anunțat, că agentul de percepție N. Niculescu din ]bănești a dispărut, luând cu el suma de 7000 lei. Agentul de percepție Niculescu era chinuit în ultimul timp de o boală fără leac și nu se știe dacă nu comva în drum nu și-o fi găsit moartea. FĂLTICENI — Amănunte, asupra sinuciderii fericei Ana Andraș.—Ana Andraș, zisă Bogdan, de 23 ani. Care s’a sinucis în ziua de 10 cor., după cum Va fi telegrafist, este originară din Târgul Trotuș (Bacău) unde are o mătușă care a fost înștiințată de parchet despre sinuciderea nepoatei sale. Sinucigașa trăia de 4—5 ani în concubinaj cu d. Holban, profesor la gimnaziul local. Actul disperatia comis intr’un moment, de rătăcire. Otrava, a fost acid fenic concentrat amestecat cu terbentină, care servea pentru uciderea păduchilor de lemn. Ajutor medical nu i s’a putut da deoarece cantitatea luată fiind mare (30 grame), agonia a fost scurtă. Urmele de violență de pe corpul sinucigașei se datoresc sbuciumului ei în timpul agoniu. Accidente.— Gh. Grigore de 28 ani, din Preoțești, pe când se dedea jos dintr’un păr, a alunecat și și-a fracturat coapsa stângă. GIURGIU. — Explozia din str. Principele Nicolae. Băiatul Ion Stan Rizsa, de 12 ani, din serviciul d-lui Șerban Singureanu, comerciant în str. Principele Nicolae, ducându-se aseară cu lumânarea aprinsă în camera unde se afla instalat cazanul cu carbid, gazele ce eșiseră au luat, foc producând o puternică explozie. Rizea a fost ars pe față, iar d. Singureanu, puțin pe mâini. In stare gravă băiatul a fost dus la spital. Furtul, unei biciclete. — D. Vasile Cordela, a reclamat politiei, că băiatul P. Stăncescu găsind pe fratele sau, sub pretext că-i datora 2 lei, i-a luat cu forța din mâini bicicleta cu care se afla la preumblare în oraș. Poliția a luat măsuri pentru prinderea autorului acestui nou gen de furt. Atentat la pudoare. — Hamalul Ion Dumitru de 58 ani, din str. Dunărei ademenind acasă pe fata. Constanța Ștefan Alexe Ivan de 8 ani, din str. Tudor Vladimirescu a încercat să o siluiască. Copila opunându-se, a reușit, să fugă din mâinile monstrului. Părintele copilei reclamând poliției, Ion Dumitru a mărturisit faptul. Satirul a fost înaintat parchetului. De la banca populară Regele Carol. Membrii băncii populare „Regele Carol“ a bivolarilor s’au întrunit ori la sediu la vederea începere) înscrierea acelora cari vor să contribue pentru luarea în arendă a domeniului Giurgiului. MARAȘEȘTI. — Furt. — Ion Naidenof, servitorul lui Nicolae Ghenof, grădinar, furând 500 lei și mai multe obiecte, a dispărut. Se crede că a luat drumul spre Giurgiu, manastirea agapia. — înmormântare. — Sâmbătă s’a făcut aci înmormântarea P. C. Sale maica Epraxia Cozmescu, stareța acestei mănăstiri, încetată din viată în ziua de 8 Septembrie, in vârstă de 68 ani. Defuncta era bolnavă, încă din primăvara anului curent, ocupată însă peste măsură, cu grijile mânăstirei, a neglijat să-și caute la timp de sănătate, așa că în ziua când își făcea, pregătirile spre a merge la un sanatoriu în Capitală și când totul era aranjat, pentru plecare, regretata stareță, a murit subit, spre marea dezolare a întregului corp monahal al mânăstirei Agapia. Originară dintr’o veche și nobilă familie moldovenească, maica Epraxia Cozmescu a intrat în mănăstire în vârstă de 7 ani și s’a devotat cu totul vieții monahale. Prin îngrijirea ucenicelor defunctei starețe Cozmescu și a maicii Epraxia. Busuioc, casiera mânăstirea Agapia, s’a făcut defunctei starețe o înmormântare frumoasă, vrednică de dânsa. PITEȘTI Alegere. — Azi s’a făcut alegerea, comitetului definitiv al corporațiilor unite din localitate. A fost proclamată aleasă, lista d-lui Gh. Drăghescu SLATINA. — Sinuciderea din Str. București. — Am telegrafiat despre sinuciderea din str. București, acum dau amănunte. Astăzi, pe la orele 10 dimineața*d. Gh. Bulbeș, în urma unei discuțiuni cu soția sa, a plecat de acasă supărat. Venind înapoi după un sfert de oră, găsi ușa încuiată și cerând soției sale să-i deschidă, dânsa nu a voit; atunci plecă din nou în oraș. Dar nu apucă să se depărteze decât 10 metri de casă și auzi două detunături. Speriat, alergă înapoi spre casă și, spărgând ușa, intră, înăuntru unde își găsi soția într'un sac de sânge. Autoritățile, in urma cercetărilor făcute, au constatat că, într-un moment, de disperare cauzat de desele certuri ce avea cu bărbatul sau, femeea a căutat să-și răpite viata. Din cele 2 focuri trase cu un revolver calibru 6, având gloanțele de nichel, unul a ricoșat, iar celalt, intrând în partea dreaptă a toracelui sub mamelă, a trecut prin plămâni, eșind prin spate. Gloanțele au fost găsite în pereți. In stare extrem de gravă, sinucigașa a fost transportată la spitalul județean, unde i s-au dat primele ajutoare de d. dr. Pohl, medicul spitalului, insă sunt puține speranțe de scăpare. inspector al camerei, —s’au dus in corpore atât la Camera de comerț cât și la ministerul de interne spre a cere o cât mai grabnică îndeplinire a cererior lor. — Corporația barbierilor-coaforî din București invită toate corporațiile bărbierilor din țară ca să fie întrunirî pentru obținerea repaosului duminical in ziua de Luni, având dreptul ca, să fie deschis Duminică. In urma acestor întruniri, bărbierii vor face, pe corporații, câte un memoriu în acest sens pe care îl vor înainta d-luî ministru al industriei spre a hotăra ca bărbierii să aibă dreptul să lucreze Duminica, fiind închis Luni. ♦ O delegație a corporației meseriașilor s’a prezentat ori la nisterul de interne spre a înmâna d-lui I. Brătianu primministerul de interne spre a încere darea în judecată a acelor cari au comis nereguli și prevaricații la diferite corporații din Capitală. In curând : m DOUĂ MUME in „Universul" m jtoata așezărei statuei lui Cuza- Vodă Iași. 13 Septembrie. Se știe că mâine se tine o întrunire de protestare contra intenției de a se așeza statua, lui Cuza pe piața din fața adiției financiare, iar nu in piața ,.Unire! ". In vederea acestei întruniri, se observă, mare agitație in oraș. D. N. Gane, primarul orașului, a trimes azi o scrisoare d-lui Ghica-Deleni, președintele comitetului pentru ridicarea statuei lui Cuza. In acea scrisoare d. Gane afirmă, că comitetul a aprobat odată ca statua să fie așezată în piața de lângă ac-ua financiară, pentru care comuna ieși a. .și făcut însemnate jertfe materiale. D. Gane, după ce arată avantagiile ce le oferă, locul din piațetă,față de cel din piața Unirea, cere cui președinte să convoace de urgență comitetul statuii și să comunice formal încă odată în ce loc să se așeze statua. D ale meseriașilor . Noua percepție a Corporațiilor din București, de sub controlul statului, face cunoscut patronilor și lucrătorilor că, odată cu cererea de ajutor, să prezinte și chitanțele de plata consatiei pe lângă brevetul de maestru sau carnetul de lucrător. Ei se vor prezenta personal și vor semna ordonanțele de plată, spre a se evita orice fraudă. — Percepția corporațiilor din București caută încasatori cu o garanție de 200 lei. — Ori meseriașii din București s’au întrunit la Clubul meseriașilor, unde au protestat contra înființarea nouei percepții și a fraudelor de la Corporații. După ce au redactat două memorii,— unul către camera de comerț și un altul către primul-ministru, prin care cer convocarea camerei de meserii și înlăturarea actualului secretar Târgul financiar si comercia din țară si străinuiai © Cota valorilor la Bursa din București București, 13 Septembrie, împrumuturi de Stat române: roata 5% din 1994 SăturaH lai 101*A—102 /*: id.50/„ impr. tS5 ml. din 1903 lei 10271-100/; iden <•/« de 321/1 mil. interne iei au.7S— 99.30 ; idem 4 % de 50 mil. 1889 lei 91.40-907,: id. 4 V„ de 274 mil. din 1890 lei 95'/1—91/„; id. 4«/# de 45 mil. din 1891 lei vr. 4Ve de 120 mil, din 1894 lei 92— 91»/: idem. 4»/» de 90 mil. din 1896 lei 92~91.66; idem 4% de 180 mil. din 1898 1=502 — 9!.6< : iden 4 ■*/# de 100 milioane din 1905 Seria A și B 92i/_,—92mit; idem 4*', convertită din afinî 1903 lei 02.75 inch. ; id. 4 °/o de 70 milioane din 190S lei 97V - 9420; idem 4% impv. 12S mil. din 1910 lei 91.ih ; idmitentă amort. pentru cumpărare de păduri CREDITUL județean și comunele °.1 lei 100.7uiou.; ; id. 4Vj cu lei 92.30 inch.; obligațiunile Cred. viticol. 9 I/,_ol OBLIGAȚIILE com. Bucu»•cșir 4 ori o in lOtiv 87.75*87.00;<k 4 «/»din anul 1906. Si.70—87.50 "k 4% din 1910 lei SZV--87ij,: id. comunale Craiova 5*/9 din 1906 lei 991/1907/t: id. com. Kipesti 5 jo din 1906 lei 9SG ; idem comi. Iași din 190.6 lei 963 . 1,1. 191Q lei 965 .> d din lO.XCIARE rurale 5 % lei 99.80 inch. ; idem 40/n lei 98.15-n6.65 L’RBARE București 5 °/# lei 99.45 inch. ; id. urbane Iași 5 °/# lei 95.30-95.20 ; Bonurile Casei Rurale 5 °/ lei 99.40 inch.: obligii. Camerei de comerț din București lei 90—98. ACȚIUNI : Banca Nation. 420- 4800; Casa Aur. 438—432; Banca Agricolă 541—539 ; Bank of. Romania Ltd. 238—236; Banca de Scont din Bucureștii.140-138; Banca. Marindoroach-Blank . Comp. S. 950-946 Banca Gen. Română lei 2005—1995; Banca populară din Pitești. 250j Loc. com. Irataivaetor București, 335 — 378 . Loc. anonimă Rom. «‘Speranța» 480. SOCIETĂȚI de ASIGURARE: Soc. Dacia-România lei 1035 inch. : Naționala 1st 1170-1160. Generala lei 1179 inch. SCHIMB: Cek Londra 1. 25.221/125.173/„ cek Pari» lei 100—99 S0— 99.820.G cek Berlin lei 123.427* — 123.171/1; cek Viena 105.—104.80; cek Reieia 99.521A-99.321 MONEDE : Napoleon tei 20.15— 20.10; coroana austriacă lei 1.05- 1.u5. Rubla de banié lei 2.69-2.68. SCONTURI și AVANSURI Banca National«, scont 5%> 'd®111 avans, pe dep. SVaVo Casa de Pep. avans, pe dep. £*/:• București. 13 Septembrie. _ La Bursa de cereale din București s'au înregistrat astăzi: Grâu nou: 1400 hector. cu prețul pe tt.18 hector. prompt gara Ciocănești . ’ " Porumb vechia . II vag. porumb mocănesc din 1979 lei 12.90 suta kgr. prompt gara obor. iMmîstr. DIM CAPITALA Accidentul de la fabrica Általion La fabrica Aftalion, din str. Vântului No. 2, făcându-se lucrări noul, un lucrător anume Ion Radu, de fel din comuna Domneștii-de-Sus, a căzut, de pe o punte așezată, deasupra pivniței, rănindu-se grav la nas și piciorul drept. Doctorandul Rosenblatt, de la Salvarea, după ce i-a dat îngrijirile necesare, l-a transportat cu ambulanța, la spitalul Colțea. Atacat de derbedei Constantin Breazu, din str. St. Nicolae Tei No. 75, trecând ori, însoțit de două doamne, pe str. Făinari colț cu strada Câmpului, a fost atacat și bătut până la sânge de niște derbedei, cari apoi au dispărut. Rănirea din câmpul Moșilor Constantin Costache, din str. Coțofeni No. 21, luându-se la băiae, la o nuntă din câmpul Moșilor, cu Costică Dumitru, din șos. Pantelimon No. 55, cel dintâi a dat celuilalt o puternică lovitură de cuțit în antebrațul drept. Rănitul a fost pansat la spital, iar agresorul arestat la circ. 8. Arestarea nani satir La circ. 10 a fost arestat Damian Nicolau, servitor la. dna. Teodorica Marnea, din str. Țăranilor No. 123, pentru că a atentat la pudoarea fetei Anica Golocanu, de 14 ani, servitoare în str. Pătrașcu Vodă No. 24. Diverse — Din cercetările făcute de către șeful circ. 5, s’a constatat că d. Jean Fotescu, din str. Imprimeriei e strem de orice complicitate în furtul reclamat de Jeana Ionescu. — Taximetrul automobil cu No. 1007, venind cu mare viteză pe «alea Victoriei, a isbit birja cu No. 652, rupându-I o aripă. — Lăcătușul Ion Pară, din str. Dincă ștefan No. 42, s’a intoxicat, cu pește stricat. La, Salvare i s’au făcut spălături stomacale. — Copilul Moritz Weiss, de 2 ani, din str. Emigratului No. 20, din greșală a fost lovit, in frunte cu o piatră de un alt copil. Rana fiind gravă, victima a fost adusă la Salvare și pansată. — La azilul de noapte a încetat din viață Dumitru Mălac, de 40 ani, fără ruda în Capitală. — La sediul Salvărea a fost pansat Niță Georgescu, măcelar, din fundătura Delea Veche No. 3, căruia i-a căzut o cărămidă in cap, spărgându-i-1. _______________ _ O depeșe din Sigmaringen anunță cu AALS RR, Principele Ferdinand și Principesa Maria a României împreună cu copiii, și Principii Friederic Victor și Frantz Josef de Hohen- Zollern au plecat la București. ♦ M. S. Regele a fost zilele acestea cam indispus, din cauza unui ușor atac de colici hepatice. M. S. Regina nu va pleca la Constanța până la deplina însănătoșire a Suveranului. ♦ Postul de directoare la societatea „Materna” a fost încredințat, pe ziua de 1 Septembrie a. c. doamonei Pulcherie Gheorghiu, născută I. Barozzi. ♦ Ultimele noutăți pentru domni la Derby 44 Victoriei. ♦ Prefectura de Romanațî a cerut ministerului de interne la să intervie la direcția poștelor și telegrafelor ca să construiască un local propriu pentru oficiul telegrafo-poștal din Caracal. ♦ D. Gr. Popescu a fost numit șef al cantonierilor din jud. Gorj, în locul d-lui Angelescu, demisionat. ♦ Prefectura, jud. Ilfov a suspendat pe timp de 20 de zile pe primarul com. Bofimanu-Luceanca, iar pe notar l-a amendat, cu 40 lei, pentru neglijență în executarea măsurilor ordonate de medicul plășel. ♦ Pe la sfârșitul lunei Septembrie va apare Manualul de gimnastică suedeză, ediție oficială a ministerului instrucțiunii publice.. Acest manual a fost adaptat pentru școalele noastre de către d. I. Bucovineanu în colaborare cu d. D. Ciotori. Ministerul instrucțiunii pregătește acest îndrumător pentru maiștrii și maistrele școalelor secundare, spre a pune în aplicare sistema de gimnastică suedeză, ca un rezultat al cursurilor ținute în București în vara anilor 1909 și 1910 cu maiștrii din învățămînt, sub direcția d-lor I. Bucovineanu și D. Ciotori. Măsura luată de ministerul instrucțiunii a avut ecou și în cercurile militare, căci ministerul de război a hotărît introducerea anumitei sisteme și în școalele pendinte de el. Astfel, ca un început, s-a construit, pe lângă școala militară de infanterie din București o sală, amenajată cu aparate, a căror distribuire și întrebuințare a fost ridicată, de către dulii I. Bucovineanu și D. Ciotori. ♦ Au fost detașați învățători : I. Voicu, de la Chilia,-Veche (Tulcea) la școala de băeți No. 4 din Tulcea ; Teodora A. Nițescu, de la Ocnele-Mari la Cârligațî (Teleorman). ^ In urma unei anchete La mănăstirea Ciorogârla, I. P. S. S. Mitropolitul Primat a destituit pe maica Agafia Christescu din econoamă și pe măica Haritina Niculescu din eclesiarhha. ♦ Principele Constantin D. Soutzo după o lucrare neîntreruptă de 3 ani cu 2 pluguri cu aburi Fowler ale d-sale, a comandat acuma de la. d. inginer Julius Saxon un al treilea plug cu aburi „Original-Fowler“, convingându-se că acestea sunt singurele pluguri pe cari se poate basa sub orice împrejurări, și cari lucrează cel mai economic. ♦ Aflăm cu deosebită plăcere că ori a avut loc la conacul moșiei Saidia, căsătoria domnișoarei Aurelia Oancea, fiica d-lui Luca Oancea, maire proprietar din Dobrogea, cu d. Orațiu Guliotti, magistrat din București. Urăm tinerilor căsătoriți o căznicie fericită. ♦ Pentru zborurile ce se vor face azi. Marți, 14/27 Septembrie, se vor elibera din București bilete de ducere și întoarcere pentru Chitila la trenurile ce au fost avizate ca și in trecut. ♦ Elevi pregătiti în particular pentru clasele TI, V și VI de liceu din București, nu vor mai depune examenul, cum s’a anunțat, la liceul „Sf. Sava“. Elevii de cl. TI vor da examen la liceul .,Lazar“ ,iar cei de cl. V și VI la liceul „Mihai Viteazul“. ♦ In urma celor publicate prin ziare, cu privire la cazul comisarului Victor Bursan, d-nul Emil Petrescu, prefectul poliției Capitalei, a cerut, relațiuni parchetului de Ilfov. E. d. a. a sosit la prefectura poliției Capitalei informațiunile parchetului. În urma relațiunilor primite prin cari se confirmă cele publicate prin ziare. d. prefect, a adresat ministerului de interne un raport prin care cere darea comisarului Victor Bursan în judecata consiliului de disciplină. ♦ Mâine. Miercuri, Sf. Visarion, fiind hramul bisericei Schitu Măgureanu, liturghia va fi oficiată, de P. S. arhiereii Evghenie Piteșteanu, secondat de mai mulți preoți și diaconi, iar răspunsurile vor fi date de corul bisericei Popa-Tatu, sub conducerea dirigintelui V. Totolicî. ^ Vici-consulatul Franței la Iași a fost desființat. Jr-adicisore er P. advocat Stelian Popescu s’a reîntors din străinătate și și-a relua ocupațiunea. Ar Secția IV-a a Curții de apel a condamnat ori la 3 luni închisoare și la perderea dreptului de a mai ocupa funcțiuni pe fostul agent fiscal Ion Mănescu din Nucșoara (Muscel), pentru delapidare de bani publici. in Secția a IV-a a Curții de apel din București a condamnat ori la 100 lei amendă pe fostul agent polițienesc Stelian Teodorescu din Capitală, fiindcă și-a însușit niște bani ce-i fuseseră încredințați pentru plata unor amenzi. D. judecător al cat. 5 a continuat ori cercetările în privința moașeii Maria Voiculescu, bănuită că, ar fi administrat medicamente avortive femeei Irina Predescu din str. Horei, din care cauză aceasta a murit. ♦ Mâine, Mercur, se deschide Curtea cu jurați din Ilfov. Curtea e compusă din d-nn consilier Mavius, președinte, C. C. Bosie și Antoniade, asesori. Fotoliul ministerului public va fi ocupat de d. procuror Cezar Parteniu. Curtea de casație, secția IIa, făcând divergență, a amânat la 12 Octombrie judecarea recursului lui T. Gh. Dima din Colți (Buzău), condamnat, la 5 ani , muncă silnică, fiindcă a omorât Mlclitasr ♦ D-ni’i general Crâiniceanu, ministrul de război, general Aslan Mihail, locot.-colonel Mladian și căpitan Mircescu, șeful de cabinet al ministrului de război, au sosit oni dimineață in Capitală, venind din inspectiunea trupelor cari se află în Dobrogea. ♦ Concediații contingentului 1908: aparținând companiei 2-a sanitare, sunt chemați pe ziua de 16 Septembrie stil vechiu la acea companie pentru manevre. Cei cari nu se vor prezenta vor suferi rigorile legei. Sublocotenenții în rezervă mai jos notați, urmând să ia parte la concentrare pentru manevrele regale cu regimentul Vlașca No. 5, pe timpul de la 16 Septembrie la 3 Octombrie 1910, trebue să se prezinte la regiment în Giurgiu în ziua de 16 Septembrie 1910 orele 6 dimineața (având ținuta de campanie complectă și regulamentară, pe lângă îmbrăcămintea de postav și bluza de pânză): Dumitrescu Ioan, Popișteanu Gheorghe, Moldoveanu N. Gheorghe, Eroul Ion, Lilovici Ruse, Paleologu Mihail, Dristorian Cesar, Boțea Vasile. Sanitare ♦ D. dr. Grădinescu, medicul circ. La Jilava (Ilfov), a fost transferat ca medic al spitalului și circ. 2-a Ianca (Brăila), în locul vacant. ♦ In com. Bobeștii-Bălăceanca din Ilfov s’a declarat epidemia de scarlatina, iar în com. Ferbind epidemia de tuse convulsivă. __ J De la. C. jF.R. Cu începere de Sâmbătă, ÎS Septembrie st., v. până la 1 Octombrie st. n. a. cu haltele Preasna, Sichiteanu, Bogdana, Ivănești și Bărăganu) situate pe linia București-Fetești, care sunt deschise pentru traficul de călători și bagaje, se vor deschide, și pentru traficul de mărfuri de mare și mică iuțeală numai în vagoane complete, a căror încărcare și descărcare incumbă părților. Fapte bune . D. Ferechide a donat un teren comunei Urziceni pentru clădirea unui local de școală. ♦ Iconomul Pavel Savin, din Iași, a donat Casei școalelor o casă și un teren în satul Bibirești, com. Leca (Bacäu), spre a se înființa o școală rurală. 1 Bibliografii Au apărut: — Noua revistă română, vol. 8, No. 18. — „Holera, disenteria, etc . origina ?i vindecarea lor”, de L. Kakas INFORMATION MAPITI pe un consătean al sau cu care se certase. Tot din această cauză se va judeca la 12 Octombrie și recursul lui Al. Carpen din Gornetu-Cuib (Prahova), condamnat la 10 ani muncă silnică pentru asasinat. Divergențele s’au produs în urma motivelor de casare invocate de d. adv. Gh. Vasiliu-Berești din Buzău. Curtea de apel din București a respins d apelurile mai multor comercianți condamnați la amendă pentru că au vândut alimente cari nu corespundea cu cerințele igienei. Iată numele lor: Andrei Z. Celan din calea 13 Septembrie, Spirea Gh. Papadopol din str. Cotroceni, Chiriac Stavropol din str. Popa Tatu 63 și Niță Marin, lăptar din Pantelimon. Școlare . Școala normală „Elenă Doamna“ aduce la cunoștința celor interesați că elevele trebue să se prezinte la școală cu începere de la 20—24 Septembrie, între orele 8 dimineața și 6 d. a. Elevele, cari vin cu trenuri de noapte, vor sta la corespondent până a doua zi. înainte de a veni la școală, elevele se vor conforma în toiul anunțului din „Monitorul“ de la 10—15 Sept. Contrariu nu vor fi primite. ♦ Ministerul instrucțiunei publice a transferat pe ziua de 15 Septembrie a. c. pe d. C. Alexandrescu, inspectorul școlar al circ. Ii din Focșani la Galați, în locul d-lui I. I. Teodoru, inspector, care trece in locul d-sale. Ț D. D. Rava, actual maestruajutor, a fost înaintat pe ziua de 1 Octombrie maestru tinichigiu la școala inferioară, de meserii din Vaslui, în locul d-lui Șt. Teodoru. ♦ D. Ilie Popescu a fost numit profesor suplinitor de limba germană, la școala comercială din Slatina. ♦ Casa școalelor a împrumutat comuneî petricani (Suceava) 13.750 lei și com. Cocorești-Mislea (Prahova) 2000 lei pentru construirea de localuri de școli. ^ S’a aprobat, construirea unui local de școală, în comunele Traian (Bacău) și Budeasa (Argeș). ♦ De la 1 Ianuarie 1910 până în prezent s'au construit sau sunt în lucru 9 școale rurale în Argeș, 4 în Bacău, 4 în Brăila, 1 Constanță, 13 Covurluiu, 13 Dâmbovița, 3 Dolj, 10 Dorohoi, 2 Gorj, 17 Ialomița, 2 Muscel, 8 Neamțu, 17 Olt, 12 Prahova, 1 Putna, 13 B.Sărat, 4 Roman, 14 Romanațî, 1 Suceava, 5 Tulcea, 12 Vlașca și 1 Vâlcea. ♦ Deschiderea cursurilor la orfelinatul din Focșani s’a amânat, din nou, pentru 20 Septembrie a. c. Părinții, cari au primit înștiințare pentru 15 Septembrie, vor aduce copiii in ziua deschidere!. ♦ Concursul pentru admiterea în institutul ..Ion Oteteleșanu“ de la Măgurele, începuturi, la Academia Română, se va termina astăzi. Rezultatul concursului—la, care iau parte peste 57 copile—conform regulamentului, se va supune zilele acestea M. S. Regelui, înaltul protector al institutului, spre a decide in privința primirea elevelor. ♦ Administrația domeniilor Coroanei s’a angajat să facă reparațiunile școalelor rurale din județele Neamțu, Suceava, Dolj, Vaslui, Ilfov, Prahova, Brăila și R.Sărat. Prefecturile respective au fost înștiințate de casa școalelor să pună la dispoziție acestei administrații sumele necesare. ♦ D. T. Ionescu, învățător din Fotești (Govurlui), a fost numit la școala română din Sofia (Bulgaria), în locul d-lui N. Dinescu. ♦ D-na Teodora Filoteia a fost numită institutoare suplimentară la catedra de aritmetică de la școala profesională de fete din Galați, în locul d-nei Teodoru, care a fost transferată.