Universul, octombrie 1934 (Anul 51, nr. 268-282)

1934-10-01 / nr. 268

Cât câştigă unii scriitori Cel mai mare succes financiar, în domeniul literaturii, a fost obţinut în ultimii ani de Erich Maria Remarque cu vestitul său roman „Nimic nou pe frontul de vest“, care in 3 ani i-a adus peste 80 de milioane lei. In Anglia, tânărul compozitor şi autor dramatic, Noel Coward, încasează 7 milioane lei pe an, cam aceiaşi sumă ca renumiţii scriitori Bernard Shaw şi Kipling. Cunoscuţii romancieri englezi Somerset Maugham şi Wells îşi fac un venit de peste 10 milioane lei în fiecare an. Toate recordurile au fost bătute insă de faimosul Edgar Wallace, autorul romanelor de aventuri ce se citesc cu atâta aviditate în lumea întreagă . Wallace primea, după scăderea tuturor cheltuelilor, până la 100 milioane lei pe an. Reamintim că autori ca Dostoiewski şi Ibsen au dus toata viaţa lor o existenţă materială, stânjenită In toate felurile. Dansatorul neobosit La Sheffield, trăește d. Joseph Palmer, o personalitate bine cunoscută în cercurile alese, și care cu toată vârsta înaintată este un dansator pasionat. D. Palmer are 80 de ani. Anul trecut el a participat la 246 de serate dansante, dansând în medie 15 dansuri pe seară. Anul acesta, el a totalizat până acum 196 de serate. In tot timpul cât cântă muzica, neobositul dansator este în mişcare. Doamnele şi domnişoarele de toate vârstele, se întrec a obţine o invitaţie, căci octogenarul este mai sprinten şi mai vesel ca un tânăr. D. Palmer se bucură de o sănătate admirabilă, pe care o atribue acestui sport. Li --------- Contra sinuciderilor 1 Intr’un mare număr de gări ale metropolitanului din Londra s’au luat serioase măsuri spre a Împiedica pe sinucigaşi să-şi execute funestele lor hotărîri. Numărul nenorociţilor cari Încercau să-şi pună capăt zilelor aruncându-se în faţa trenurilor crescuse într’un mod îngrijorător în ultimul timp. Căile ferate subterane au dispus săparea unui şanţ de o adâncime determinată în spaţiul cuprins între sine; astfel, persoana care se aruncă în faţa trenului, dacă nu este tamponată de primul vagon electric înainte de a cădea jos, are toate şansele să alunece in şanţul săpat, fără să se rănească grav şi să poată fi scoasă cu uşurinţă. Totodată, curentarea prin atingerea şinelor a fost înlăturată prin unele măsuri tehnice. Existenţa acestor şanţuri pune la adăpost şi persoanele care ar aluneca din greşală de pe peron. O nouă teorie asupra bâlbâitului După doctorul american ,night Dunlap, de la universittea John Hopkins din Statele unite, bâlbâitul la copii s’aratori în multe cazuri unor e- uri de regim alimentar în cei întâi ani ai vieţii. Vegetarianismul excesiv ar pricinui aceasta in trinitate. Mulţi copii refuză mănânce carne în primul an o alimentare solidă; după specialistul american, aceştia ar fi el mai predispuşi să nu vorească corect. Doctorul Dunla susţine că de la 2 ani în sus toţi opiii afară de cazuri excepţionale,ar trebui să mănânce carne în mod regulat. Sarrasani, clownul ingenios A murit la Rio de Janeiro Sans Sarrasani, cel mai cunosut şi mai popular director de irc din Germania. El şi-a îneuait aventuroasa carieră melitate de clown, devenind poi prin spiritul său de iniţiativă directorul circului în care a intrat ucenic. In 1902, circul nu avea cinci gâşte domestiite, un măgăruş şi un cal î ncetul cu încetul Sarrasani atinse la o caravană uriaşă, cu 60 membri şi cu 800 animale, printre care cei mai faimoşi eefanţi din lume. Priceperea lui Sarrasani în gestiuni de publicitate era treverbială. Acum câţiva ani, de când se găsea la Frankfurt ie Main, îi moare un elefant, Sarrasani era pe-atunci un conflict cu administrația __coaunei pentru taxa excesiva aplicată asupra spectacolelor, spre a protesta împotriva sârbilor fiscale. Sarrasani orga- niză funeralii solemne pentru lefantul său, încărca mortul ntr’un autocamion pe care-l fisă: „iată cea dintâi victima , taxelor pe spectacole! ’ Cortegiul funebru, urmat de eilalţi elefanţi ai circului de tre de animale şi de artiştii rupei, străbătu întreg oraşul lsând o impresie de neuitat, barele au deschis atunci^ campanie împotriva administraţiei comunale, care a fost ilită să reducă simţitor talele. Popularitatea lui Sarrasamtinsese culmea. In 1932, un mare incendiu aide la Anvers cea mai mare parte dintre elefanţii lui. In Germania, unii spun: „E o nouă lombă de publicitate a lui Sarasam”. Ingeniosul director a aclamat atunci: „Și când o voi nuri, lumea are să creadă că-mi ÎNTÂLNIRE in africa Albai Negru • • Jokiurt aiuzeu Deank Citim în „UNIVERSUL“ din 30 Septembrie 1885. = Un dar regal. — Regele a dăruit 10.000 lei pentru a contribui la înlesnirea pavărei orașului Galaţi. = Serbia este hotărâtă să înceapă răsboiu chiar dacă ar fi sigură că va fi bătută. Înfrângerea ei va pune din nou pe tapet ces- , tiunea sârbească. Viena. — „Noua Presă Liberă“ primește din sorginte autorizată o comunicare formală care zice că știrile cum că Poarta ar fi recunoscut chiar in principiu unirea Bulgariei cu Rumelia sunt lipsite de orice temeiu. r După o statistică publicată de Diario Espanol din Madrid, în 15 zile s-au suprimat de către autorităţi 150 de ziare. Frumoasă libertate a presei ! = Nu e adevărat că d. V. Alexandri a demisionat din postul de ministru al ţării la Paris. = „Lndependance“ spune că A. S. Principele Wilhelm de Hohenzollern, cel mai mare din nepoţii M. S. Regelui va sosi în curând in România şi se va opri la castelul Peleş. D-CAZIPOMÂINC rrilil umilim—'Ili M..... ii Hi—rni»wni«»«ii mu in«———» Trecătorul milos Pe una din străzile principale ale Capitalei un copilaş împinge o căruţă încărcată cu pachete. La intersecţia unei străzi cu bulevardul, căruciorul se împotmoli In pantă şi băeţaşul se munci zadarnic ca să scoată greutatea din noro. Lumea grăbită trecea şi nu observa chinurile bietului copil. Acesta se aşeză pe trotuar şi începu să plângă cu hohote. Un domn mai în vârstă, văzând suspinele bietului copil, puse umărul şi-l ajută scoţând căruţa din impas. Apoi adresându-se băiatului îi zise: — E revoltător să Încarce cineva un copil cu atâta greutate! Nu i-ai spus stăpânului că povara asta e prea grea pentru tine? — Ba i-am spus! — Şi ce ţi-a răspuns? Copilul tăcu o clipă şi apoi — având aerul că reconstitue cu mare fidelitate întreaga conversaţie — răspunse prompt: — Stăpânul mi-a spus: Tu porneşte-o singur pe drum că ai să găseşti vreun dobitoc care să-ţi ajute! Keops Aţi ştiut? In Australia, la Sidney, intr’o berărie vestită, publicul poate să privească pe un oarecare Charles Porter, care bea 12 halbe de bere stând cu capul în jos şi cu picioarele sprijinite de perete. Porter câştigă o avere cu reprezentaţia sa. JOCURILE NOASTRE SERIA XXI-a No. 1. CUVINTE ÎNCRUCIŞATE „CLOWN” ORIZONTAL: 1) Mică monedă turcească; 5) Un fel de şapcă pe care o poartă marinarii; 7) Provincie a Spaniei; 8) Societate de scriitori şi învăţaţi; 9) Aptitudine legală; 19) Situat numai pe o parte; 20) Plantă textilă; 21) Notă muzicală; 23) Gusturi pronunţate pentru lucruri de artă; 29) Fluviu în Siberia; 30) Auxiliar al viitorului; 31) Vergea subţire de oţel; 32) Oraş în Caldeea; 33) Adjectiv întrebuinţat într’o locuţiune care arată atentatul contra unui suveran; 35) Astăzi; 36) Poet şi prozator francez (1818—1891); 41) Oraş în Rumelia; 42) Noroiu (Tr.); 43) Interjecţie; 44) Fâşia ce se coase la mânecă; 49) Căpiat, zăpăcit (Mold.); 50) Picioare de animale. VERTICAL: 1) Suburbie în Constantinopole; 2) Oraş în Banat; 3) Suveranul unui regat; 4) Corpuscul presupus indivizibil; 5) Nimic (In jocul maca); 6) Diviziune de timp (Plural); 9) Episcop în Colonia la 623; 10) Diviziune de timp; 11) Literă grecească; 12) Articol; 13) Vas mai mare decât putina; 14) Râu în Franța; 15) Pronume; 16) Măsură; 17) Pronume ; 18) Pronume ; 20) Figură sau statuă a unei false divinităţi; 22) Preot italian (1515—1595) ; 24) Secol ; 25) Tragedian francez (1763—1826); 26) Tâlhar de mare (Invers); 27) Pană de despicat lemne (Tr.); 28) Clădiri în care sunt adunate obiecte de artă, ştiinţă, etc.); 34) Grăbit; 35) Râu aproape de Roma; 37) Foarte mirat; 38) Diviziune de timp; 39) Două litere din „Clown”; 40) Afluent al Oltului; 45) Epitet alăturat odinioară pe lângă ranguri boereşti; 46) Interjecţie; 47) Ţeava; 48) Şorecar. Incendiatori fără voe O revistă americană a publicat de curând un articol senzaţional care a fost remarcat şi comentat de întreaga presă de dincolo de ocean. Din această lucrare reiese că numeroasele incendii de păduri şi construcţii de lemn s’ar datori în parte diferitelor păsărele din regiunile respective. S’a constatat, într’adevăr, că majoritatea cuiburilor sunt alcătuite din materiale uşor inflamabile; pe de altă parte, personalul căilor ferate cât şi pădurari sau fermierii care trăesc în locuri singuratice, susţin că un mare număr de păsări se reped asupra mucurilor de ţigări aruncate, dar încă aprinse şi le duc în mod instinctiv în cuiburile pe care şi le clădesc. Acestea din urmă fiind aşezate, de multe ori, sub străşinile locuinţelor de lemn, atât de răspândite în America, casele iau foc din vina micilor zburătoare. Păsările fac la fel în păduri, cu focurile aprinse de lucrători din care desprind cu ciocul mici rămurele în parte incandescente. Lumina jarului pare să le atragă. Moda prenumelor Conform unui vechi obicei al poporului englez, un foarte mare număr din fetiţele ce se vor naşte în cursul anului acesta vor primi desigur numele „Marina”, după frumoasa logodnică a prinţului George al Angliei. Când regele Edward VII s-a logodit cu prinţesa Alexandra, numele cel mai favorizat la botezuri a fost Alexandra; tot astfel s-a întâmplat de curând şi cu prenumele Elisabeta al unei prinţese din casa domnitoare engleze. Aceste constatări au fost făcute de primăriile din majoritatea orăşelelor din Anglia. Reamintim cu acest prilej că în timpul marelui război mamele engleze botezau pe fetele lor cu numele de Lorraine, în amintirea provinciei franceze asuprită de germani, dând băeţilor prenumele de French, Haig, Beatty sau Jellicol, după marii generali şi amirali britanici. Cine ia măsurile trebuincioase ca să-şi apere turma de oi contra LUP SCO îl face foarte bine» Dar ar trebui să ştie că CEL MAI MARE DUŞMAN al oilor nu este lupul, ci GĂLBEAZa Călbează, boala oilor, este provocată de un microb care se află de obiceiu pe firele de iarbă verde. Oile mâncând iarba, înghit şi microbii aceştia, cari nu iartă. Mortalitatea este enormă, numai din cauza gălbezei. Ştiinţa a găsit însă o armă care nu dă greş nici o dată . CALBINOL, medicamentul preventiv şi curativ al gălbezei suprimă boala aceasta atât de păgubitoare. GALBINOL păzeşte turmele contra celui mai aspru flagel. De vânzare la toate farmaciile şi drogheriile din ţară. 10052 - THOMPSON - Bucureşti - 2401» * * LA iffifsE Când uiţi mâncarea pe foc Un lucrător dintr-o mină de ardezie din Anglia vrând să-şi prăjească nişte slănină şi neavând la îndemână nici-o tigae, alese în locul ei o bucată de ardezie. Tigaia improvizată fu uitată pe foc. Rezultatul acestei şederi prelungite pe flacăre a fost descoperirea unui nou beton, de o greutate mică şi foarte economicos. La căldură, ardezia se dilată, şi amestecată cu ciment, ea dă noul beton ce se poate întrebuinţa în construcţia imobilelor, mai cu seamă, la zidurile interne de despărţire. Maimuţe martori intr’un proces de crimă Londra, 28.— Autorităţile judiciare indo-britanice şi la cererea lor, forul cel mai înalt al justiţiei engleze, sunt în prezent preocupate de soluţionarea unei chestiuni juridice excepţionale. Adică dacă este admisibilă în drept, mărturia unor maimuţe într’un proces de crimă. Intr’o junglă din apropierea Calcutei, a fost ucis şi jefuit proprietarul unor menajerii, care est însoţit numai de doi urangutani ai săi. Cadavrul fusese îngropat. Cele două maimuţe martore, ale crimei, au fugit în sat unde locuia soţia victimei şi prin gesturile lor au atras atenţia populaţiei şi poliţiei. Urangutanii au condus poliţiştii la locul cri»♦»■♦■♦ + »♦♦»♦♦♦ 4-M-+++ + .» + + 1 mei, arătând unde fusese îngropat cadavrul. Inapoindu-se în sat, maimuţele s’au liniştit, dar deodată au devenit nervoase şi au început să sară şi să urle în jurul a doi locuitori din sat cari treceau pe stradă. Poliţia i-a arestat imediat. In locuinţele lor s-au găsit haine pline cu sânge şi unele obiecte ce au aparţinut victimei. Anchetatorii sunt convinşi că cei doi săteni sunt criminalii, dar întrucât ei tăgăduesc, forurile superioare trebue să clarifice chestiunea mărturiei maimuțelor, din punct de vedere juridic. 4-f ♦++♦++♦ ♦ ♦ | * ♦ Arterioscleroza Sclerolsgrup PmL Br. Mladejewsky Sclerozarea Aortei şi rapgn ei tratament cu o formă răspândită a arteriosclerozei, boala omului trecut de 40 ani, este sclerozarea Aortei. Efectul imediat al acestei sclerozări, este proasta funcţionare a valvulelor, cari ajung cu timpul să nu se mai închidă de loc. De aci o proastă repartizare a sângelui în artere, urcarea simţitoare a tensiunii arteriale şi slăbirea inimei. Bolnavul suferă de greutăţi de respiraţie, insomnii, dureri pectorale, oboseală permanentă şi sufocări. Singurul madsesment, care acţionează In mod serios şi cu deplin efect asupra Artietifiosclerozei.* este Skleroisyrup prof. dr. FVSsadejowsfcy. După cura de cinci flacoane, toate simptomele menţionate mai sus trebue să dispară. Skleroisyrup poate fi luat de oricine fiindcă nu conţine nici un fel de substanţă vătămătoare; diabeticii, cari nu suportă zahărul, vor cere Sklerolsyrup „D”, preparat fără zahăr. UN MEDIC, SUFERIND DE AORTA, SE VINDECA SINGUR CU SKLEROLSYRUP Sunt extrem de mulţumit de felul cum a acţionat în cazul meu Sklerolsyrup asupra sclerozării Aortei, cu atât mai mult, cu cât credeam că la vârsta mea — am 80 de ani — nu mai pot obţine vreun rezultat. (ss) Dr. E. Schreiber, Colonia Cereţi gratuit Ea ■farmacii şi droguerii sau prin poştă la Cep. G-ral E. & L. Cioară, Bus. Str. Sterea 23 broşura „Arterfoscleroza şi noul ei tratament cu Sklerolsgrup Prof. Dr. R Hadejowsky“. 1155 9 M71D71ME, Ayez la coquetterie de votae intérieur en lui dormant l’aspect gai et réluisarut au milieu duquel, tonte personne de goűt delicat ahne a se complaire. Pour cela ayez des meubles et de® parquets parfaitemeat entretenus. A cet effet, n’oubliez pas, que seuls Ies produits „EXPRESS AMERICAN WAX“ liquides et solides, portant comme embleme „La tété d’un Indien“, peuvent dormer cet éclat vif et durable que vous recherchez. Ils vous donneront ce résultat, sans fatigue, i L’„EXPRESS“ AMERICAN WAX se trouve chez tous les bans marchands de couleuxs, de quincaillerie, drogueries etc. 1444 Voiaj în jurul lumii cu vaporul de lux „RESOLUTE“ 11 Ianuarie — 26 Mai 1935 preţuri convenabile. Călătorii de plăcere în Insulele Atlantice cu vaporul de lux „MILWAUKEE“ dela 6 la 21 Octombrie 1934 şi dela 3 la 18 Noimbrie 1934. Preţuri începând dela 9000 lei. Voiaje de Crăciun pe ruta următoare : Hamburg, Lisabona, Tanger, Santa Cruz de Teneriffe, Funchal, Vigo, Hamburg etc. dela 22 Decembrie 1934 la 6 Ianuarie 1935. Preţ minimal de 9000 lei. Prospecte detaliate şi înscrieri la HAMBURG-AMERIKA LINIE, Bucureşti, calea Victoriei 84, şi la birourile din Timişoara, Cernăuţi şi Constanţa. „ Domnii abonaţi sunt rugaţi ca la orice reclamaţie sau schimbare de adresă să binevoiască a ne trimite eticheta cu care primesc ziarul, iar spre a fi prompt serviţi la reînoirea abonamentului, să lipească pe cuponul mandatului posta eticheta abonamentului expirat. NU se pot scoate cu băi. Ţesutul comos, din care este formată bătătura, trebue distrus pe cale chimică. îndepărtarea radicală a bătăturilor se va putea obţine doar cu un preparat care este făcut numai pentru acest scop. Aşa, dar, singurul preparat care scoate bătătura cu rădăcină cu tot, este PE DOL CITIŢI Veselia” Vă s«tare3 dasigur ch©5tuc» III® venind la Expoziţia din Butureşti, dacă nu uitaţi să vizitaţi , renumitul Depozit de fabrică e cea mai vastă expoziţie de cadoul utile şi convenabile iurii PFORZHEIM Strada COLTEI 6 Specialitate: Tacâmuri fine de masă în casete și vitrine. Servicii ^©rseiamsirS desene excesive 2807 Corsete-Senée Reîntoarsă din Paris, prezintă Centuri SCANDAL și LASTEX. Corsete fără balene. Str. Oituz 27. Tel. 412.74. 103 7, of'tr cu’ ~ a 10^ of° „Ae* - -a M i JALUZELE ; TRANSPERANTE de Damasc pentru ferestre furnizează in toată Ţara prompt şi după comandă Fabrica CAROL WECHSLER Str. Bărăţiei 37. Bucureşti, mun.HDlui in GARA BUDEŞTI-ILFOV Cereţi catalogul Ilustrat despre arbori roditori, vite, trandafiri, seminţe. Se trimete franco. 949 Fumigatorul C S M E X stârpeşte radical PLOŞNIŢELE Toate insectele şi ouăle lor. Produs întrebuinţat de Ministerul Sănătăţii pentru deparazitarea Basarabiei contra tifosului exantematic certificat No. 3865/34 Onor. Serv. Sanitar al Capitalei certif. No. 22.844 La farmacii şi drognerii. Executăm DEPARAZITĂRI Rp. g-Să S 14 N I T A S. Moşilor 53, București Tel. 394.644 MIEMIEI spaţioase şi perfect distribuite, confort ultra modern în APARTAMENT-PALACE din Strada Boteanu 3 (lângă Fundaţia Carol) SSiiTITE de IMPOZIT Planurile întocmite de Arch. I. SAVIDESCU In clădirea din str. Bolintineanu , care e aproape terminată, de vânzare ultimele apartamente, cu preţuri foarte avantajoase. Adresaţi: INGINER IGNAT Strada Poiană II Bâtâturile