Universul, aprilie 1937 (Anul 54, nr. 90-104)

1937-04-01 / nr. 90

s Anul al 54-lea Nr. 90 Joi 1 Aprilie 1937 UnfecoMrtf Comori şi şomaj Comorile nu sunt numai căldăruşe cu galbeni, din care joacă flacăra în nopţi de sărbătoare — ci toate zăcămintele de minerale, că te zac neînchipuit de multe, în baierile pământului nostru — iar şomajul nu e numai un nenoroc individual al câtorva cari nu’şi găsesc loc în muncă, este boala care macină multe din orăşelele noastre căre nu îşi mai găsesc o activitate rodnică — şi e chiar pacostea milenară pentru toată ţărănimea şase luni pe an câte se pierd într’o iernare apropiată amorţirei urşilor în bârlog. Iată ce îmi aminteam citind zilele trecute că petrolul ar gâlgăi în Vâlcea, şi în primăvara trecută că până la Snagov ar mai fi să nădăjduim bogăţia lui. Ţara pe care o avem acum subt aceleaşi hotare nu e îndestul cunoscută. Despre bogăţiile ei nesfârşite abia îndrăznim să avem o slabă închipuire; nu ne-am putut învrednici nici măcar să le cunoaştem toate dar să le exploatăm înteţit, deşi nu sânt comori furate la care prin descântece să ajungi! Ştiute de toţi sânt lipsurile şi suferinţele celor mulţi, cu toate bogăţiile ce au fost înzestrate acestui blagoslovit pământ. E drept că s’a întâmplat ades ca un munte să fie despădurit fără ca satele lui să simtă alt decât în cârciumă preţuirea folosului. Sânt şi regiuni unde din adânc puţurile au lăsat să ţâşnească până la sleire păcura, fără ca în comunele învecinate să apară semnele civilizaţiei cu darurile cuvenite, ci cel mult cu acele câte au istovit de vlagă o populaţie. Dacă vom şti să ne organizăm o muncă sănătoasă, dacă dorul de hărnicie îl vom înbina cu tot câştigul înţelept pe care îl putem atât de îndreptăţit aştepta de la acest pământ — vom avea mai puţini oameni de afaceri, şi mai mulţi fericiţi de lucru. E destul de vechi adevărul pentru ca să începem a-i da ascultare. E destul de uşor să înţelegem că e singurul leac pentru obşteasca fericire pentru ca să nu lăsăm încă odată să se irosească darurile minunate, pe care numai prin muncă dreaptă dovedim că suntem îndreptăţiţi să le stăpânim. ADRIAN MANIU _____ • In contra ploaiei Impermeabilul de celofan, transparent, uşor, nu cântăreşte de cât 45 de grame, — şi oricând la îndemână, deoarece poate fi ţinut intr’un simplu buzunar sau chiar în poşetă. Maxime , cugetări Atât de înfierbântaţi suntem în scărmănelile dintre noi şi atât de asurzitoare sunt învinuirile ce ni le aducem unii altora, încât nici chip, nici vreme nu avem ca să prindem şoaptele de ameninţare din jurul nostru. Prof. Simionescu Fericirea are îndoielile sale, iar nenorocirea speranțele ei. Ignotus ȚINUTE DE TENIS Trei costume pentru tenis purtate de jucătoarele engleze. UN SANATORIU ORIGINAL la Paris s’a deschis de curând cel mai original sanatoriu din lume, în care bolnavii sunt supuşi unui tratament, — ca să zicem aşa, — colorat. Fiecare cameră a acestei instituţii e zugrăvită cu o anumită, culoare medicinală. Se spune, că s’au obţinut rezultate mai mult decât satisfăcătoare în diferite boale. Aşa, o boală de piele extrem de rebelă a fost complet vindecată printr-un tratament cu lumină verde mai proiectată într-o cameră de aceeaşi culoare. Un bolnav care-şi pierduse cu totul pofta de mâncare şi-a recăpătat-o mulţumită galbenului-ocru. Cât pentru culoarea portocalie, ea a dat minunate rezultate în paizuri de insomnie. Iată un tratament, care dacă s’ar reduce numai la atât ar fi foarte ușor de urmat de oricine acasă la dânsul- In orice caz, nu e greu de încercat. Pălărie periscop Cu prilejul încoronării regelui George al VI-lea, industria britanică produce o imensă cantitate de obiecte cu totul speciale. Astfel, s-au fabricat milioane de obiecte de olărie cu efigia nouilor suverani, precum și batiste cu portretele lor. Vin apoi bastoanele, statuetele, medaliile şi nenumărate alte articole, care vor alcătui mult apreciatele „amintiri“ de la încoronare. Acei, însă, care vor face desigur afaceri frumoase vor fi fabricanţii de ochiane şi binocluri de tot felul, cu care oricine se înarmează pentru marea zi a cortegiului regal. In acest domeniu periscopul are întâietatea. Unul mai ales adaptat la o pălărie înaltă, care poartă numele de „jobenul-periscop“ va fi desigur foarte căutat, fiindcă se prezintă sub un aspect foarte elegant. Această pălărie-joben e de fetru cenușiu, iar marginea sa prezintă în faţă, o deschizătură ovală sau rotundă. Din fundul jobenului se ridică în vârful unei vergele subţiri o oglindă, care trimite imaginile pe care le reflectează într’o a doua oglindă susţinută printr’un cadru la o distanţă de 25 centimetri de ochii observatorului. Imaginea trece exact prin deschizătura din borul pălăriei, al cărei fericit posesor vede spectacolul fără să se obosească, fără să fie nevoit să se ridice în vârful picioarelor, sau — şi mai grav, — să pui mâinile pe umerii vecinului din faţă ca să se mai înalţe puţin... Se naşte însă întrebarea dacă și doamnele vor purta astfel de pălării, sau dacă pentru ele s’a găsit ceva, — nu mai ingenios, căci n’ar fi cu putință, — dar mai cochet. PROGRES MECANIC Locomotiva aero-dinamică: „Vulpea albă“ intrând în gara Newcastle. De curând ea a bătut recordurile de viteză, fanând, fără nici o oprire 435 kilometri între Londra și Newcastle. Sfatul medicului Intoxicaţia cu oxid de carbon Acest fel de Intoxicaţie este bine cunoscut gospodinelor „bătute la cap“ de maşina de călcat, precum şi cititorilor de fapte senzaţionale, din „otrăvirile cu mangal“. Oxidul de carbon ia naştere din arderea incompletă a cărbunelui, în urma lipsei de oxigen. Este ceea ce se întâmplă într’un lighean cu mangal aprins unde focul arde încet fără tiraj. Intoxicaţia se poate produce şi în aer liber, dar mai greu; într’o cameră sau un spaţiu oarecare închis, se uşurează intoxicaţia. Oxidul de carbon pătrunde în organism prin plămâni; el se fixează pe hemoglobină şi împiedicând prin acest proces oxigenarea sângelui, pricinueşte o adevărată asfixie. Această fixare nu este însă definitivă şi oxigenul poate să înlocuiască oxidul de carbon, restabilind normalul. Când cineva se pune în situaţia de a respira o mare cantitate de oxid de carbon, intoxicaţia este foarte repde, cade la pământ, are convulsiuni şi moare. In cazuri mai uşoare intoxicaţia începe cu o durere de cap, care ajunge foarte puternică, mai ales la tâmple şi la frunte, cu ţiuituri de urechi şi un rău în tot corpul; bolnavul trage la somn şi e obosit. Chiar dacă i se dă ajutor, tot nu sunt excluse unele complicaţii In aceste cazuri pot eşi pete pe corp, se iveşte o tuse de neînvins, o bronşită sau chiar broncopneumonie, uşoare paralizii, etc. Importante tulburări mintale se pot observa de asemeni, lipsă de memorie şi o slăbire a facultăţilor intelectuale pentru o vreme oarecare. Delirul intoxicaţiei poate simula beţia şi nebunia. Obişnuita „bătaie la cap“ a gospodinelor este o intoxicaţie foarte uşoară care se traduce prin dureri de cap, oboseală şi zăpăceală la cap. Primul ajutor care se poate da unui intoxicat cu oxid de carbon, este scoaterea lui afară la aer. In primul rând însă trebuesc deschise ferestrele încăperii in care se află gazul otrăvitor; fără această precauţie de aerisire pot cădea victime înşişi salvatorii Odată scos afară intoxicatul, va fi liberat de haine şi i se va face respiraţie artificială chiar dacă este în stare de moarte aparentă. Dacă se găseşte în apropiere o farmacie cu baloane de oxigen se va da intoxicatului acest gaz preţios; e nevoe însă de mult oxigen care trebue introdus direct în căile respiratorii cu o sondă legată la balon şî introdusă pe nas, în gât. Lăsarea de sânge nu este totdeauna necesară şi folositoare. In cazurile mai grave se poate recurge şi la transfuzie. O deosebită atenţie trebue dată profilaxiei intoxicaţiei prin oxid de carbon; s’a dovedit că cine a fost odată intoxicat, a doua oară suferă mai greu pentru că s’a sensibilizat. De aceea trebuesc luate măsuri serioase ca să nu se scape oxidul de carbon din sobe, din conductele de gaz aerian şi gaz metan (care conţin un procent însemnat de oxid de carbon), din motoarele cu benzină, etc. ?*r. NICOLAE VATAMANU u UNIVERSUL ci efectul unui laxativ care să-şi facă acţiunea lent, dar sigur. In felul acesta evitaţi durerile colitice sau diareea. „Leopius" Întruneşte condiţiunile unui laxativ ideal, deoarece efectul acestor pilule nu este violent şi rămâne constant. Chiar şi în cazurile de constipaţie cronică, „Leopius" aduce scaun regulat. E un produs din materii pur vegetale. Cutii cu lei 30— şi lei 80 — se găsesc la toate farmaciile şi drogheriile. LEOPIUS Strângerea raporturilor dintre Grecia şi România înfiinţarea Ligii greco-române din Atena Atena, (Martie). — Din iniţiativa d-lui Pericle Argyropoulos, ministru plenipotenţiar, fost ministru de externe, şi cu concursul factorilor oficiali şi al celor mai de vază personalităţi politice, culturale şi ştiinţifice ale Greciei, s’au pus bazele unei Ligi greco-române având de scop desvoltarea şi adâncirea legăturilor politice, culturale, economice şi turistice dintre Grecia şi România. Şedinţa de constituire a Ligii greco-române s-a ţinut la sediul grupului elen al Uniunii Balcanice, din Atena, preşedinte al Ligii fiind ales d. Argyropoulos. D-sa este un încercat prieten al României şi un convins adept al ideii colaborării statelor balcanice; alături de regretatul Papanastasiu a luat parte activă la diferite conferinţe ale Uniunii Balcanice, iar după moartea acestuia, a primit preşedinţia grupului elen al acestei Uniuni. Soţia d-lui Argyropoulos este soră cu d-na Olga Sturza. Odată cu constituirea Ligii, s-au alcătuit trei comitete : uinul de onoare, unul activ şi unul de „colaborare”. Printre membrii comitetului de onoare figurează d-nii: general Metaxas, primul ministru al Greciei; Maximos, Mihalacopoulos, Argyropoluos, foşti miniştri de externe; Pezmazoglu, fost ministru; Nicolouczo, subsecretar de stat al presei şi al turismului; etc. Comitetul activ cuprindre 29 de membri, printre cari d-nii general Botezaris, fost ministru şi fost ataşat militar la Bucureşti; Tricupis, fost ministru; Soferiados, profesor universitar şi membru al Academiei elene; Valaority, fost subsecretar de stat; Amantos, Economu, Lascaris, profesori universitari; Nicopopoulos, preşedinte al asociaţiei ziariştilor; Aravandilos, directorul ziarului „Vladini”. Finanţele, industria şi comerţul sunt reprezentate prin d-nii: Charilaos, fost ministru, preşedintele Uniunii Camerilor de comerţ şi al acelei grecoromâne; Stringos, preşedintele Camerei de comerţ din Pireu; Poulopoulos şi Papastratos, mari mari industriaşi; Embiricos, armator, etc. Artele şi literele prin d-nii: Pangalos, pictor; Ouranis, scriitor, etc. Comitetul de colaborare cuprinde pe consilierii tehnici ai legaţiunei României, d-nii: Dragu şi Mănescu şi consulul general al României la Salonic, cărora se vor adăuga eventual unele persoane din România. Programul de activitate al Ligii greco-române prevede organizarea de conferinţe, expoziţii, călătorii de studii, etc. O primă excursie în România a membrilor Ligii va fi probabil organizată chiar în primăvara aceasta. întâmplări din Capitală încercare de sinucidere Bătae în cârciumă D-na Atena Ionescu, de 26 ani, din str. Teodor Taranu 34, a încercat, aseară, să-şi pună capăt zilelor, asfixiându-se cu mangal. Cu ambulanţa Salvării, a fost dusă la spitalul Colţea. Motivul disperatului act e o ceartă familiară. I-a tăiat nasul... Un derbedeu cunoscut sub numele de Brună, în comuna suburbană Marele Voevod Mihai, unde locueşte, când trecea pe şos. Giuleşti, a tăiat cu un cuţit nasul lui Ion Turcu, din aceeaş comună, str. Corneşti 20. Cauza agresiunii este o ceartă. Rănitul a fost pansat de un medic particular, iar agresorul a dispărut. Accident de tramvai Un accident de tramvai, s-a întâmplat astă noapte, pe str. Carol Davilla, la intersecţia cu b-dul Regele Carol II. Un tânăr, care se agăţase de tamponul vagonului motor, şi-a pierdut echilibrul, şi căzând pe linie, a fost călcat de remorcă. Cu ambulanţa Salvării, a fost dus la spitalul de urgenţă, unde s-a constatat că avea o fractură deschisă a piciorului drept. In momentul când urma să i se facă intervenţia chirurgicală, rănitul a murit Din cercetările făcute de comisarul circumscripţiei, reese că victima este Constantin Cazacu, de 18 ani, din str. Dr. Iatropol 55. In cârciuma lui Nicolae Ionică, din calea Dudeşti 229, chefuiau eri seară mai mulţi inşi. Doi din ei, Ion Drăgănescu zis Sârbu, din str. Părului 86 şi Ştefan Tică, din fund. Părului 14, le-au venit aşa din senin să se încaere. In bătaia care au făcut-o, cei doi s’au folosit de scaune şi mese din local, distrugând o parte din ele. Când cârciumarul s’a văzut ameninţat în avutul său, a sărit şi el cu un sifon în mijlocul încăerării şi l-a pocnit sdravăn în cap pe Ion Drăgănescu-Sârbu. Dintr-o singură lovitură, numitul chefliu şi scandalagiu de... paradă a fost desfiinţat şi scos din luptă, prăbuşindu-se gata să dea ochii peste cap. Cum încă mai sufla, el a fost transportat şi internat la spitalul Colţea. Poate scăpa. Cârciumarul şi tovarăşul victimei răspund acum la diferite interogatorii ale poliţiei. Moarte subită Muncitorul Nicolae Trinofte, de fel din com. Darabani (Dorohoi), a fost găsit mort la locuinţa sa din str. Sf. Niceta 29, unde locuia. Numitul era suferind. Accident de circulaţie Un autobuz de pe linia 53, condus de şoferul Dumitru Sorea, a lovit pe şos. Olteniţa pe copilul Constantin Vacasciuc, de 6 ani, din şos. Olteniţa 168. Victima a fost dusă la spitalul de copii ,iar şoferul se află reţinut pentru cercetări şi devastare PRIMĂVARA IN 8 ALGERIA S S5 TUNIS Constantine-Cartagina SICILIA Messina—TAORMINA—Palermo I W AI |A Veneţia—Florenţa—Roma—Napoli I A — ' riviera franceză, Nisa — Monte Carlo — riviera italiană—San Remo—Milano. 25 nprllie-16 Mai Bei 23500 jk PmWIM A FaIea*o-Coi*lnt* A JL ör! A Istanbul 26 Aprilie—9 Mai Lei 5800 EXPOZIŢIA INTERNAŢIONALĂ IPARIS - Milano-Veneţia 25 Aprilie—9 Mai categoria GAUTĂ 23 Aprile — 9 Mai A A Excursie de lux I Venezia Hotel Danieli — Florenţa Boglioni Milano — I Pincipe Savoia Roma — Excelsior Napoli — Royal Lei 17.560 pentru D-nii Parlamentari Lei 15.500 ! I înscrieri şi informaţiuni la ,,Drumeţia“ condusă de I ing. Ion Dinescu organizatorul marei excursii a I ziarului Universul al treiului special Coasta I Barmatiei de sub patronajul D-lui ministru Ciolac 5 Antici. — Singura asociaţie pur românească de turism. Iaza Victoriei — Pasajul Román Titelef. 3.12.51. Doamna S V Pentru a nu ne abate de la acest principiu care a creat reputaţia şi constitue onoarea intreprinderei noastre, suntem siliţi din pricina urcărei preţurilor materiilor prime şi mai ales a majorării în ultimul timp a tuturor taxelor va- - male, de cifra de afaceri, de lux, de aviaţie, etc. să scum-. pim cu începere de la 1 Aprilie 1937, preţul ciorapilor de mătase produşi de noi. Având de ales intre soluţia degradărei calităţii şi aceea a urcării preţurilor, ne-am hotărit pentru aceasta din urma, cu ferma convingere, că onorata noastră clientelă va înţelege situaţia de forţă majoră ce ne-a impus această alegere. Fabrica ADY roagă Doamnele consumatoare să fie convinse, că majorarea care se face corespunde numai In mică măsură poverii greutăţilor şi a taxelor pe care marfa o suportă azi şi că ea nu provine dintr’o dorinţă de speculă, ci ne este impusă, in mod exclusiv, de vitregia împrejurărilor. Hotărîţi a menţine şi mai departe, cu orice sacrificii, calitatea excepţională a produselor noastre, ne Îngăduim a mulţumi anticipat distinsei noastre clientele, pentru acordarea şi de aci înaintea increderei și sprijinului ei. Fabrica de ciorapi Societate Anonimă Română SQ Renumita şi fenomenalaSe caută de către Societate importantă Miss ELLY NEE Profesoară Medium-Spiritistă Este consultată de toată elita Capitalei, tocmai pentru că este recunoscută ca o adevărată descoperitoare, a secretelor omeneşti. Puterea ei magică, spiritul ei de observaţie face adevărate minuni. Documentele vorbesc. Prezice cu o precizie surprinzătoare numele dv. şi orice chestiuni în legătură cu destinul dv.: judecăţi, comori, loterii, amor, căsătorii, etc. Celor bolnavi le dă sfaturi de vindecare (deslegarea farmecelor). Corespondenţă întreaga ţară şi străinătate. Trimiţând data naşterii şi orice întrebări doriţi strada Vespasian No. 23 (dosul gării de Nord), Bucureşti. Uşa 2-a sunaţi. Consultaţii 8-1 şi 3-8 seara. 26 250 lei un kg. de peşte Galaţi, 29 Martie La balele pescăriilor statului au sosit 44.000 kg. peşte proaspăt. S’a vândut: cegă lei 250 kg.; nisetru lei 93 kg.; morun lei 72 kg; păstrugă lei 77 kg.; pană de somn lei 79 kg.; larma lei 67 kg.; iaprac lei 50 kg.; şalău lei 80 kg.; somotei lei 44 kg.; albitură lei 21 kg.; plătică lei 45 kg.; ştiucă mare lei 65 kg.; ştiucă mică lei 27 kg.; biban lei 25 kg; lin lei 25 kg.; babușcă lei 21 kg.; caras argintiu lei 18 kg.; scrumbii de mare lei 53 kg.; scrumbii de Dunăre lei 53 kg.; calcan lei 35 kg.; rizeafcă lei 34 kg.; govizi lei 23 kg.; avat lei 23 kg.; mreană lei 20 kg.; caras lei 20 kg.; rad dela 0.500,90 lei bucata. UN INTTMENT căsătorit, de preferat fără copii. UH imcrimi om cult, la curent eventual cu diferite sporturi, cu cunoştinţe de conducerea şi exploatarea unui restaurant. Preferabil să ştie a conduce o maşină (automobil). Oferte scrise, cu referinţe, transmite agenţia de publicitate CAROL SCHULDER 23 București, Strada Carada 2, sub „Intendent“. —— —XXX# XXX----------- Şedinţa asociaţiei culturale „Graiul nostru“ Asociaţia culturală „Graiul nostru“ a ţinut şedinţă Duminică, la sediul său din str. Carol 77. S-a procedat întâi la alegerea comitetului, constituindu-se astfel: preşedinte suprem, d. prof. Nichifor Crainic; preşedinte, d. col. Popescu-Lumină; vice-preşedinţi, d-nii prof. Agopian şi Tomescu; secretar general, d. Paul Mihăilescu, iniţiatorul asociaţiei; membrii în comitet: Elena Constantin, Constanţa Georgescu, Victoria Prescură şi Mircea Rădulescu; şefi de secţii: literatură, B. Găldea; muzică, I. Buzatu; teatru, Costin Rădulescu; jocuri naţionale, N. Mim teatru. D. colonel Popescu-Lumină a mulţumit pentru alegerea d-sale ca preşedinte, după care a vorbit d. B. Gâlea, îndemnând tineretul la muncă şi dându-i ca exemplu munca fără preget a d-lui Stelian Popescu, directorul ziarului „Universul". Şedinţa s-a încheiat cu recitări de versuri : d-na Gheorghiu şi d. Rădulescu. După care a urmat jocuri naţionale. SE« CAUTA DE CĂTRE SOCIETATE IMPORTANTA UN GRĂDINAR cu putina necesară pentru întreţinere de parcuri. Oferte scrise, cu referinţe, transmite agenţia de publicitate CAROL SCHULDER , Bucureşti, Strada Carada 2, sub „Grădinar“« CORSETE-CENTURI Orce linie fie câtde dificilă primeşte prin centurile şi scutiene executate la casa Nicolescu o siluetă suplă şi modernă. A sosit un nou transport de centuri superbe Lastex Scandal. Dentellastex. Mare specialitate in centuri medicale, sarcină, proză, hernie etc. Casa Nicolescu, Victoriei 112 (Biserica Albă). 244 ♦+♦+♦++++++♦++++++++♦♦+ Un student s’a impuşcat din imprudentă Galaţi, 29 Martie O tragică nenorocire s’a înregistrat în comuna Jorăşti (Covurlui). Studentul Gavriilă Eugen Savin, anul I, trimis acasă în urma închiderii universităţii, a umblat cu o armă de vânătooare a tatălui său, încercând să facă un studiu asupra mecanismului. Studentul nu ştia că arma este încărcată. Apăsând pe trăgaciii, glontele, ce se afla pe ţeavă, a luat foc nimerind pe nefericitul student drept în inimă. Moartea i-a fost instantanee Cel din casă, alarmaţi de detunătura armei, au alergat la locul dramei. Toată comuna era în picioare şi jandarmeria a anunţat autorităţile din Galaţi. Studentul era fratele ajutorului de judecător Savin de la judecătoria de ocol şi moare în etate numai de 18 ani. Publicaţie Mercur! 21 Aprilie 1937, ora 11 se va ţine o licitaţie publică, la sediul Direcţiei de Exploatare C.F.R. Cluj, pentru procurarea cantităţii de aproximativ 1.500 vag. lemne de foc, destinate personalului C.F.R. Amatorii vor consulta pentru detalii Foaia Licitaţiilor C.F.R. 12011 Preţul abonamentului la ziarul UNIVERSUL este Lei 750 pe un an 380 pe 6 luni NOUA LEGE a Fondului naţional al aviaţiei care schimbă vechiul regim de taxare sub îngrijirea d-lui M. G. Constantinescu Orice comandă şi prin mandat poştal la ziarul „Universul*41 Se găseşte la toate librăriile. Preţul Lei 20