Universul - Capitala, august 1943 (Anul 60, nr. 207-237)

1943-08-01 / nr. 207

A 4- y * Antif flT G0rrea Nr. 207 trumfaica 1 August 19. PENTRU ÎNGERII Y'aţi dăruit vreodată toată puterea de Înţelegere ţi v’aţi căsnit «& pricepeţi minunea ce ie petrece In căpşorul unui copilaş care Începe să adune lumea în cea dintâi mirare a ochilor larg deschişi in lumină? Aţi desprins dinrământul micei lui fiinţe tot nesaţiul acela nesfârşit, casa lui de a lega imagini, sunete, toate sosite pe nealese la poarta minţii lui, tocmai ca să le dea o explicaţie, o legătură logică, firească numai la puterea lui de înţelegere? Dacă aţi făcut aceasta, e cu neputinţă să nu rămâneţi uimit în faţa forţei mintale, a felului de a lega noţiuni, de a Ie exprima, de a le dărui un sens, o explicaţie, mai ales atunci când la darul observaţiei se mai adaugă şi acela al tălmăcirii in vorbe. Uitaţi-vă atenţi la sforţarea copilului de a exprima o idee, la truda lui pe care o trăieşte intens ca să-şi traducă, cu mijloacele lui puţine, o impresie. Bineînţeles că nu este vorba de un copil care a ajuns la o vârstă când toate sensurile capătă o logică a lor, când poate să se orienteze singur. E vorba de vârsta acela a începutului, cuprinsă Intre un an şi jumătate ,când Începe să rupă Intâile cuvinte şi trei ani, când puterea de percepţie capătă profunzime şi diferenţieri. E In pasna aceasta o risipă de energie pe care n’ai cum e’o cataloghezi: o simţi. Uitaţi-vă atenţi la ochii copilului când vrea să spună ceva: nu exprimă aceşti ochi o lumină nouă, o Încordare prin care parcă ar voi să-ţi transmită gândul lui mic şi înflorit cald? Ascultaţi-i bogăţia de cuvinte, pe care le exprimă nu fără o legătură între ele, simţiţi-i strădania pe care o arată prin gesturi. El poate că-şi dă seama că nu poate să se facă înţeles şi-atunci îşi adună grijuliu toate cunoştinţele lui cele mai apropiate de obiectul pe care Încearcă să ţi-l facă cunoscut, tocmai pentru ca să suplinească neputinţa de a se exprima clar. E un proces psihologic simplu pe care-l întrebuinţează şi omul matur atunci când nu cunoaşte o limbă streină şi Încearcă să se facă totuşi înţeles. Apoi nu toate cuvintele pot fi pronunţate uşor. Şi-atunci copilul IN FIECARE ZI PĂMÂNTULUI procedează simplu: elimină tot ceea ce ii face lui greutate in exprimare, creind astfel cuvinte noul care exprimă o noţiune certă. In felul acesta limba lui e o limbă pitorească, plină de culoare şi neprevăzut, pe care aveai cei din jurul Iui o Înţeleg.Percepţia e temelia vieţii de cunoaştere acopilului. Prin ea el face cunoştinţă îndeaproape cu lumea înconjurătoare. E singura valoare psihologică valabilă, care creiază raporturi şi dă dimensiuni un timp şi spaţiu. De aceea lumea interioară a copilului e o lume de mari surprize pentru cel care Încearcă să se apropie de ea. E un complex de adevărate sensuri şi impresiuni care se ciocnesc conţinu sub voinţa de afirmare a personalităţii copilului, căutând să se împlinească unele pe altele, să se limpezească, să-şi făurească contururi. E o frământare continuă. Fiecare gest, fiecare aruncătură de privire nu e o simplă mişcare mecanică. Ea represintă direct un gând, e preocupare, o impresiune, o căutare. O za dintr’un lanţ carese leagă şi de zi, ceas «le ceas, devenind tot asal mare, alcătuind cunoaşterea. El caută In natură obiectul, exemplul, pe care 11 înregistrează, il imită. Atenţia sfredelitoare a ochilor e mărturisirea cea mal evidentă. Ea caută ceva nou, ceva neprevăzut. Această pândă e permanentă. Deaceia grijă cât mai multă pentru copiii noştri, îngerii pământului. Grijă nu numai ca să fie curaţi şi bine îmbrăcaţi, bine hrăniţi, ci grijă ca lumea Înconjurătoare, prin exemplu, să le fie temelia cea dintâi a cunoaşterii... Căci numai această temelie va Îngădui mai târziu dăituirea adevăratului caracter şi zidirea unui om întreg la minte şi la trup... Grijă mai multă pentru lumea primilor paşi pentru gândul curat şi pentru zâmbetul copiilor noştri, iată cea dintâi datorie a noastră.. Zâmbetul viitorului să le fie tot atât de cald ca acela al întâielor silabe. DAN BALTEANU .Universul“ acum cincizeci de ani 31 Iulie 1893 ” Turcii din Dobrogea •• •" pun la facerea autopsiei celor morţi de boale suspecte. „ La 1 August vor fi gata toate baracele ce se construe®* pentru izolarea bolnavilor in cazul când cholera s’ar ivi în București. Baracele primăriei sunt instalate la Filaret, lângă spitalul comunal Zerlendi; baracele et*ltropter spitalului Brâncovenesc în grădina TVocaderOt «col« ale eforiei spitalelor civile Is Colenti na. Automotoare transformate in trenuri rapide Pentru a se evita aglomeraţia de călători trenurile automotoare rapide M 31 şi M 32 dintre Bucureşti Nord-Braşov şi M 91 şi M 92 dintre Bucureşti Nord-Constanţa au fost transformate în trenuri rapide cu vagoane clase. Aceste trenuri circulă după mersurile următoare: Trenul rapid 31 pleacă din Bucureşti Nord la ora 7.40 ca şi până acum şi soseşte în Braşov la ora 11.26 în loc de 11.00. Trenul rapid 32 pleacă din Braşov la ora 18.50 în loc de 19.00 şi soseşte în Bucureşti la ora 22 43 în loc de 22.35. Trenurile rapide 91 şi 92 au fost prelungite cu această ocazie până la Mangalia circulând după mersurile următoare : Trenul rapid 91 pleacă din Bucureşti Nord la or® 18.20 în loc de 18 50, soseşte în Constanţa ora 21.47 în loc de 22.18 şi la Mangalia la ora 23.10. Trenul rapid 92 pleacă din Mangalia la ora 5.25, din Constanţa la ora 6.45 în loc de 6.55 şi soseşte în Bucureşti Nord la ora 10.25 în loc de 10.10. Toate aceste trenuri au locuri de clasele întâia şi a doua. Au fost puse în circulaţie între Bucureşti Nord - Cernăuţi trenurile automotoare rapide M 51 şi M 52 care circulă după mersurile următoare : Trenul automotor rapid M 61/ 51 pleacă din Bucureşti Nord la ora 7.05 din Buzău la ora 8.52 din Focşani la ora 10.17 din Paşcani la ora 13.23 şi soseşte în Cernăuţi la ora 15.55. Trenul automotor rapid M 52/ 62 pleacă din Cernăuţi la ora 13.05 din Paşcani la ora 15 39, din Bacău la ora 16-55, din Focşani la ora 16-12 din Buzău la ora 21.01 şi soseşte în Bucureşti Nord la ora 28. Aceste trenuri au locări de clasele întâia şi a doua. SCHIMBĂRI IN DIPLOMAŢIA TURCA Istanbul, 30 (Rador). — Corespondentul agenţiei „D. N. B.“ transmite : Monitorul Oficial turc anunţă că în locul ambasadorului de la Vichy, d. Behir Erkin, care a ieşit la pensie, ajungând la limită de vârstă, a fost numit d. Şefki Berker, secretar general în ministerul de externe. In locul său, a fost numit d. Gevat Acikalin, ambasadorul turc la Moscova, care a fost înlocuit cu d. Ragip Baydur, ambasadorul turc la Roma. Ambasador la Roma a fost numit fostul ministru la Budapesta, d. Rusen Esref Uenaidin, care a fost înlocuit cu d. Sefket Fuad Kegegi, actualul ministru turc la Lisabona. La Lisabona, va fi trimis ministrul Agah Alesei, al cărui post va fi luat de d. Afizamedin Ayahli, fost până acum ministru pe lângă Regele Ibn Saud în Gida. In locul său, este numit d. Aii Ispahi din ministerul de externe. Numiri în ministerul de externe al Suediei Stockholm, 30 (Rador). — Corespondentul agenţiei „D. N. B.“ transmite : După cum anunţă agenţia oficială suedeză, în domeniul ministerului afacerilor străine au fost făcute anumite numiri. Consilierul de legaţie Ribbing de la legaţia suedeză din Washington, a fost numit ministrul Suediei la Mexico. Profesorul Bummar Myrdal a fost numit consilier financiar al legaţiei suedeze din Washington, pe când consilierii de legaţie Soederblom şi Haegglef au fost numiţi miniştri. In plus, s’a mai produs o remaniere şi în unele consulate şi consulate generale ale Suediei. In legătură cu aceasta se subliniază că s’a operat astfel o întărire a reprezentanţelor diplomatice suedeze în America centrală și America de sud. ----------©♦CD--------- EXPLOZIE PUTERNICĂ IN CALIFORNIA Buenos Ayres, *30 (Rador). — Se anunță din San Francisco că o groaznică explozie s’a produs într’un depozit de dinamită al unui stabiliment pentru extragerea de minereuri, situat la Tron Montain (Muntele de fier), în apropiere de Redding în California. Explozia a provocat violente incendii și s’au putut observa imense coloane de fum și de praf ce s’au ridicat în aer până la mai multa sute de metri. UNIVERSTIY CATEDRE VACANTE IN INVATAMANTUL SECUNDAR AL BĂEŢILOR Ministerul culturii naţiontai se aduce la cunoştinţă că pentru nuntiri de titulari în învăţământul secundar teoretic al băeţilor (licee şi gimnazii) sunt vacante următoarele catedre : Religia ortodoxă: Tg.Ocm., gim. mixt, cu compl. Sc. Profesională şi Şc. meserii, Petroşani, Arad, lic.t. fomeţi + 3 ore lie. com. băieţi, Lugoj, lie. b. 12 ora+3 ore gimn com. b., Timişoara, Oraviţa (12 ore+2 ore Şc. Meserii, Reşiţa (8 ore 4-8 ore lie. t. fete) Timişoara (lie. b. 12 ore+2 ore Şc. Tectonică ind. -J11 or® Sc. tectonică construcţii), Orhei (religie,muzică), Lipnic (religiemuzică), Comrat (religie-muzica). Religie greco-catolică: Cernăuţi. Română: Olteniţa, Călăraşi, Baia de Arieş, Caransebeş, Otatea-Albă, Chilia Nouă, Ismail, Bolgrad, Orhei, Soroca, Comrat, Oraviţa (13 ora+2 Şc. de meserii), Dorohoi, Pomârla, Hotin, Rădăuţii, Storojineţ, Suceava, Dorohoi, Corabia, Tr. Severin, Slatina, Tr. Măgurele, Găeşti, Dumbrăveni. Latina, Bacău, Fălticeni (latina .elienă) Botoşani, Botoşani (lat -el.), Huşi (lat.-el.) Iaşi (lie. internat (lat.-el.) Roman, Roman, Vaslui, Aiud (lat.-el.) Deva (latel.) Deva, Dumbrăveni, Petroşani (lat.-el) Turda (lat.-el.) Caransebeş (lat.-el.) Griviţa (11 ore 4- 6 ore gim. teoretic fete) Cerbăuţi (lt.-el.) Suceava, Pomârla (lat-el.) Craiova lie. Carol I. R. Vâlcea sem. teologic, Tr. Măgurele, Tr Măgurele, Slatina. Franceza, Botoşani, Abrud (+ 3 ore latină) Aiud, Deva, Dumbrăveni, Făgăraşi, Orăştie, Si- rghişoara, Turda, Turda, Aradul Nou, Caransebeş, Oraviţa, Reşiţa, Bălţi, Cetatea Albă, Cahuil, Chilia Nouă, Ismail, Bolgrad, Soroca, Lipnic, Tighina, Comrat, C-lung Moldovenesc, Pomârla, Hotin, Rădăuţi, Rădăuţi, Rădăuţi, Suceava, Suceava, Sonoca, Alexandria, Calafat, Caracal, Corabia, Drăgăşani, Tg. Jiu, Tr. Măgurele, Germana, Câmpina, Găeşti, Giurgiu, Constanţa, Botoşani, Iaşi lbc. Internat, Roman, Aiuri, Alba-Iulia, Deva, Dumbrăveni, Petroşani, Caransebeş, Oraviţa, Bălţi, Chişinău Jie, „Al. Rusu“, Chişinău B. P. Haşdeu“, Ismail, Soroca, C.-lung Moldovenesc, Dorohoi, Pomârla, Rădăuţi, Storojineţ, Suceava, Craiova lie, „Fraţii Buzeşti“, Caracal, Slatina, Tg. Jiu, Tr. Severin, Tr. Măgurele, Turda, Italiana , Braşov „Meşota" Buzău, Câmpina, C.Lung Muscel, Constanţa, Călăraşi, Giurgiu, Ploeşti, Piteşti, Târgovişte, Bacău, Fălticeni, Botoşani, Huşi, Iaşilie. Internat, P.Neamţ, Roman, Vaslui, Aiud, Alba-Iulia, Deva, Dumbrăveni, Făgăraş, Orăştie, Petroşani, Sibiu, Sighişoara, Turda, Caransebeş, Arad, Lugoj, Oraviţa, , Timişoara, Bălţi, Cetatea Albă, Chişinău lie. „Al. Russo", Chişinău lie. „B. P. Haşdeu”, Ismail, Soroca, C.Lung Moldovenesc, Cernăuţi „M. Silvestru”, Dorohoi, Pomârla, Rădăuţi, Storojineţ, Suceava, Craiova, Col. „Carol I” Craiova, lie. „Fraţii Buzeşti" Caracal, R.Vâlcea, Slatina, Tg. Jiu, Tr. Măgurele, Tr. Severin. Istorie : C. Lung-Moldovenesc, Cernăuţi lie. Aron Pumnul, Hotin (ist. geogr.), Rădăuţi (ist.geogr.), Slatina, Tr. Măgurele, Calafat (ist.-geogr.), Roşiorii de Vede (ist.-gogr.), Tg. Jiu (ist.geogr.), Corabia (ist-geografie), Câmpina. Geografie: Huşi, Orăştie, Cernăuţi fie. A. Pumnul, Pomârla, Rădăuţi, Găeşti. Filosofie : Soroca, Dorohoi. Matematici: Buzău, Câmpina, Câmpina (mat.-fizică), Călăraşi, Călăraşi (mat.-fiz.), Constanţa,Găeşti, Găeşti (mat.-fiz.), Ploeşti, Piteşti, Botoşani, Botoşani, Huşi, Iaşi lie. Internat, Iaşi lie. Internat, Roman, Vaslui, Abrud (mat.fiz.), Aiud, Aiud, Alba Iulia, Alba Iulia, Baia de Arieş, Dumbrăveni, Dumbrăveni, Petroşani, Sălişte, Aradul Nou, Caransebeş, Caransebeş (mat.-fiz.), Lugoj mat.-fiz.), Orşova, Bălţi (mat.fiz.), Cetatea Albă, Cetatea Albă, Chilia Nouă, Chişinău „Al Russo", Bolgrad, Soroca, Soroca, Tighina, Comrat, C. Lung-Moldovenesc, C. Lung-Moldovenesc, Cernăuţi „A. Pumnul”, Cernăuţi „A. Pumnul”, Dorohoi, Dorohoi, Pomârla, Pomârla, Rădăuţi, Storojineţ, Suceava, Rădăuţi (mat.-fiz.), Corabia, R. Vâlcea Roşiorii de Vede, Tg. Jiu, Tg. Jiu, Tr. Măgurele, Tr. Măgurele, Reşiţa, Olteniţa. Fizico-Chimice: Fălticeni, Huşi, Iaşi lie. „Naţional”, P. Neamţ, Roman, Vaslui, Arad, Alba Iulia, Deva, Orăştie, Petroşani, Oraviţa, Cetatea Albă, Chilia Nouă, (fiz.chim. - şt. naturale, drept), Bolgrad (fiz. chim. naturale), Soroca (fiz. chim.-naturale), Tighina (fiz. chim.-naturale), Comrat (fiz. chim-naturale), Hotin (fiz. chim.-nat., drept), Soroca (fiz. chim. naturale-drept), Tr. Măgurele, Calafat (fiz. chim.-nat.), Corabia (fiz. chim. naturale), Drăgăşani (fiz. chim. naturale). Şt. Naturale: Piteşti, Bacău, Fălticeni, P. Neamţ, Roman, Vaslui, Aiud, Sighişoara, Reşiţa (12 ore şt. naturale, fizico-chimice, drept, 1 oră sc. meserii), Pomârla, Rădăuţi, Storojineţ, Tr. Severin. Desen-caligrafie: Constanţa, Tg. Ocna, Fălticeni, Roman, Baia de Arieş (des.-cal., ed. fizică), Făgăraş, Devi, Petroşani, Aiul, Cetatea Albă, Chilia Nouă (descal., ed. fizică), Chişinău liceul „B. P. Haşdeu”, Soroca, Lipnic, Comrat (desen-caligr., ed. fizică), Lugoj (12 ore+8 ore lie. corn. b), Oraviţa (11 ore + 8 ore gim. t. fete), C. Lung Moldovenesc, Cernăuţi Uc. „M. Silvestru”, Dorohoi, Pomârla, Hotin (des.-cal., ed. fizică), Rădăuţi, Storojineţ, Soroca (de*. caligr. ed. fizică), Caracal ,Tr. Măgurele. Muzică: Bălţi, Soroca, Cernăuţi „M. Silvestru” 11 ore. Ed. Fizică, Iaşi, lie. Naţional, Lipnic, Pomârla, Storojineţ, Timişoara (13 ore+3 ore lie. com. bălţi). Candidaţii cu examen de capacitatea până în 1942 Inclusiv, care doresc să ocupe una din aceste catedre, vor Înainta cereri direct mimisteruri până la 5 Aufluet »4S. Orerile vor cuprinde: a) Numele și pronumele; b) Specialitatea principală cu media şi data examenului de capacitate; c) Specialitatea secundară cu media şi data examenului de capacitate, d) Localităţile în ordinea de preferinţă în care doreşte să fie numit, e) Adresa exactă. Orice cerere care nu va cuprinde vreuna din aceste date sau nu va fi înaintată în termen sau în altă parte decât la minister nu va fi luată în considerare. Cei care doresc să se prezinte personal vor veni: 1) Cei de partea litrară în ziua de 12 August a. c. 2) Cei de partea ştiinţifică în ziua de 13 August a. c. ♦ şi învăţământul secundar al fetelor nu se vor face numiri de titulare conform legii nr. 809/ 942, din lipsă de catedre vacante, afară de învăţământul profesional, (catedre de specialităţi, rufărie, croitorie etc) şi de învăţământul normal (catedre de pedagogie) In consecinţă toate candidatele, cu şi fără examen de capacitate, vor face cerere de suplinire adresate numai inspectoratelor şcolare regionale în cuprinsul cărora doresc să fie numite suplinitoare. Vor face astfel de cereri chiar și cele care au cerut să fie numite titulare suplinitoare, întrucât cererile sosite la minister nu vor fi trimise inspectoratelor. —— 0*0---------- FILME A fi sau a nu fi bursier în străinătate ? A absolvit cu distincţie Academia de arte frumoase şi râvneşte la desăvârşirea studiilor. Temele pânzelor de concurs fiind lăsate la aprecierea candidaţilor, şi-a ales: „O scenă de la periferie“. Ajuns in zori la capătul liniei de tramvai, o ia la stânga, căci i se pare din capul locului că a brodit ce căuta. Pavată cu bolovani, printre cari se răsfaţă fire de iarbă (ceva poetic !), prada, întortochiată, se joacă de-av’aţi-asiunselea cutânărul pictor: când crede că s’a terminat, observă că se prelungeşte. Căsuţele nealiniate, unele acoperişuri într’o rână, giurgiuvele‘ de toate] culorile, grădiniţe nepieptănate, dar purtând în cosiţe muşcate şi petunii zâmbitoare (ceva rustic). Fantezia intră în acţiune. De ce n’ar începe să fixeze ce vede şi ce simte? Dar când să deschidă cutia cu capacul pestruiat de urmele pensulelor, este oprit de un dialog. Două cumetre, în ca poate bălţate, lăsând pe „trotal“ mătura şi foraşul, se aşează pe băncile de la porţi şi reîncep taifasul matinal Locuinţele înfipte pe ambele părţi ale uliţei şi nu faţă în faţă. Vorbele se schimbă în traectorie, peste capetele celor ce umblă prin mijloc, nefiind circulaţie vehiculară la această oră. — Cum a mers, soro ? — L-am cotonogit cu cârligul de la sobă. Să vie iar la patru, duhnind , usturoi şi basamac ! Acu zace. Să se înveţe minte ! — Degeaba, soro. Năravul nu se sperie de bătae. Mai bine am procedat eu. Fermecele l-au desbărat de beţie şi când vine acasă, îmi face aşa bezele de la poartă, de crapă de necaz alea din fundul curţii, încântat de filmul sonor, cu plimbarea mâinilor de la şolduri la gură, când nu stau încrucişate pe şorţurile balonate, cu acompaniamentul papucilor de lemn, pictorul se reazimă de un gard şi dă drumul creionului. — Ne împozează, soro ! — Să ne aranjăm! răspunde cealaltă, manevrându-şi papiotele. După ce schiţează cadrul şi figurile, tânărul Îşi netezeşte pletele, surâde mulţumit şi se îndreaptă spre tramvai. — Să ne trimiți și nouă câte una ! — Bine te-ai gândit, soro ! — Ce păcat că nu m’a prins sorcovindu-l pe dumnealui cu cârligul dela sobă ! DON JOSÉ AVIZ Către magazinele de fierărie, vopselărie şi Birouri Technice Vă puteţi aproviziona din prima sursă, cu următoarele produse : PERII DIN SÂRMĂ de oţel cu şi fără mâner, de 4, 5, 6, 7, 8 rânduri SÂRMA de parchete din oţel „Coroana" PLASE de parchete din oţel importate BUREŢI de vase din sârmă galvanizată, Granda, Dublu şi Mici SMIRGHEL de pânză şi pe hârtie toate numerile ! SMIRGHEL-BLOC pentru curăţat tacâmurile SĂPUN POTASIC (pastă) DOPURI de plută toate dimensiunile, etc. etc. etc. PREŢURILE la cerere. LIVRĂRI prompte în toată ţara, contra ramburs. „C O R O A N A” SECŢIA ARTICOLE TECHNICE ŞI FIERĂRIE Dr. VASILE N. TAUTU BUCUREŞTI, CALEA VĂCĂREŞTI NR. 103, TEL. 3.95.23 S ■. Apartament parter extra central luxos, 3 camere, hol, baie, dependințe DE VANZARE bun pentru birou. Informații în str. Lipscani Nr. 100 ,etajul V apart. 17. SANDAL. NEACȘOFANI TOMITZA CĂSĂTORIȚI ^ R- Sărat Focșani o-v-vf-vv-i* ^ ANUNŢ Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că examenul pentru ocuparea a 40 locuri de impiegaţi şi 10 locuri de dactilografe ce urma să se ţină la Administraţia Comercială M. A. T. pe ziua de 9 August a. c. se amână pentru data de 17 August a. c. Administraţia Comercială M. A. T. 9227 AVENTURILE POETULUI MAZARE de GEORGE VOINESCU M Societatea de Telefoane angajează personal feminin pentru deservirea centralelor telefonice din provincie. Solicitatoarele trebue să aibă : origina etnică română, vârsta între 18—23 ani și ca studii minime 4 clase liceu teoretic sau comercial, liceu industrial 8 clase, școala normală 8 clase. Pentru informaţiuni detailate asupra condiţiunilor de admitere, se vor cere relaţii în Bucureşti la Dir. Trafic din Palatul Soc. de Telefoane, Calea Victoriei No. 37, etajul IX, între orele 11—13 şi în provincie la diriginţii şi şefii de oficii telefonice. înscrierile se primesc până la 10 August a. c., inclusiv. , 1148 Saci de Hârtie Natron Celuloză Suedeză Pentru cereale, leguminoase, chimicale şi Apărarea Pasivă simpli şi impregnaţi, rezistenţi şi impermiabili din 3, 4 şi 5 foi Livrează prompt orice cantitate din depozitul fabricii La prețurile maximale în vigoare ISAROM D. CAȘOLJEANU Calea Victoriei Nr. 29 Telefon 5.17.94—5.40.44 PANA LA 15 AUGUST Magazinul „FLORIMAR“ punând în vânzare un important stoc de metraje vinde cu Lei 616 metrul material lavabil Lei 712 Schantung. Deasemeni mătăsuri, stofe, bemberg, etc. Str. C. A. Rosetti 14 (Bloc Algiu) colt Brătianu tel. 1.34.15 ................. »5 GOSPODINELE gasesc Unt bănăţean de masă, zilnic proaspăt direct la depozitul fabricei, Piaţa Amzei, Compartimentul 953 ’•+♦♦♦♦♦♦♦♦♦ »■»■»■» ttmlM Lei 20.000 «fer recompensă pentru un ceas de buzunar, aur, „Longines" cu lanţ platină, pierdut in tramvaiul 25 între Tribunal şi Mântuleasa, în ziua de 30 Iulie, ora 1 p. m. Depozitată zborului 4. M.IM 115 ADMINISTRAŢIA PUBLICA AUTONOMA ARSENALUL ARMATEI PUBLICAŢIE DE LICITAŢIE din Iulie m3 Se aduce la cunoştinţa generală că Arsenalul Central al Armatei ţine licitaţie publică în ziua de 10 August 1943, orele 10, pentru procurarea următoarelor materiale şi efecte tip militar : 17.400 mtr. Pânză ptr. rufărie lat. 0,75 cm. 7.400 mtr. Pânză ptr. cearceafuri lat. 1,20 mtr. 7.400 mtr. Pânză ptr. dos de saltele lat. 1 itr. 1.200 mtr. Pânză ptr. dos de pernă lat. 0,78 cm. 3.000 mtr. Pânză ptr. feţe de pernă lat. 0,70 cm. 2.400 mtr. Pânză ptr. ştergare lat. 0,68 cm. 1.700 buc. Pături de lână. 3.400 per. Ciorapi de bumbac, 850.000 mtr. Aţă albă de cusut. 13.600 buc. Nasturi de cămăşi. 6.800 buc. Nasturi de ismene. 5.400 mtr. Şiret alb. Caetul de sarcini se poate consulta în toate zilele lucrătoare intre orele 10—12 la Arsenalul Armatei (Biroul Informaţii) unde se va ţine şi licitaţia. Concurenţii pot oferi şi pânzeturi de care dispun şi In acest caz odată cu oferta va depune şi mostrele respective precum şi garanţia provizorie de 5% In recipisa Cassel de Depuneri Costul Inserării prezentei publicaţii În Monitorul Oficial şi ziar se va suporta de adjudecatari. 16 DIRECŢIUNEA MONDIAL Aparat de stropit via şi pomii, Zugrăvit şi Desinfectat Un produs 100°/» românesc Piese de rezervă pentru orice sistem de stropit Clapete pentru Vermorel Aparate de stins incendii MONDIAL“ Articole pentru stins incendii şi apărare pasivă, încărcături pentru orice sistem de aparat de stins, , Expediţiuni în toată ţara Bucureşti, Str. Carol 6, Tel. 5.26.28 Teatrul Nostru Tel. 4.11.56 Di** Cocea, Fory Etterle, N. Sireteanu, J. Constantinescu şi Fl. Scărlătescu dela Teatrul Naţional în spectacolul în care dragostea, umorul, aventura şi eleganţa se îmbină într’un cadru scânteetor. ---- ------------------- “n '-“vu «ooauiit DOMINO Comedie în 3 acte de Marcel Gchard Matineuri: .Toi și Duminică ora 4. Teatrul de Artă COLORADO Str. tt. G. Astm, tel. 4.41.32 Sală cu aer rece Adăpost Seara ora 8 ARLECHINADA ___ 2 ecte — 30 de tablouri In curând se deschide teatrul de ora 5,30 cu o spirituală comedie de moravuri femenine CÂNTECUL LEBEDEI 131 a INGINER etnic român, energic, cu practici bun organizator, caut post conducere întreprindere industrială sau comercială, eventual combinaţie cu capitalist serios, având firmă In, scrisă. Oferte transmite „Pubiicom” S. A. R., Pasajul Comedia « sub „frigent”. 103 In podgorie principală Vie cu renume, 68 pogoane, lucrate la zi, varietăţi superioare, perfect selecţionate, inventar vinicol complet, prese, zăcători şi vase circa 20 vagoane capacitate, casă boerească 12 camere, electricitate, atenanse, grajduri, grădini, circa 1000 pomi fructiferi, total venit mijlociu anual netto 8—10 milioane, se vinde cu Lei 48.000.000 netto. Intermediari excluşi. Oferte la ziar sub „C. G. 18“ 100 ►♦++»+♦♦ ♦♦.♦»♦»»o ♦+♦■♦♦♦♦» 2500 Romanizăm în cordiţiunî avantajoase I industrie chimică, alimentară sau cosmetică. Oferte ţi propuneri la Firma „LINDA“ Văcărești 14, Telefon 5.59.55 ♦~»+4 4-14 44+4« 2500 150« „CAMUFLAJUL“ GRIGORE A. IONESCU Bucureşti Bd. Ferdinand No. 76 Telefon 2.82.73—2.35.39 Trimitem Agenţi la domiciliu "H’Uii 1 .um».«.. /, ■ REPREZENTANTE: ARAD Vlad Miron Str. Moisă Nicoară 16 BRAŞOV „Import-Export“ Str. Lungă 149 BRĂILA Optica Medicală „Astra“ Str. Regală No. 22 CONSTANŢA „La Munteanu“ E. Blaga Str. Ştefan cel Mare 20 CERNĂUŢI Ioan Carp Agentură şi Comision GALAŢI Optica Medicală „Astra“ Str. Domnească 54 PITEȘTI „La Informator" Str. Doamna Bălașa 50 TG.-.FIU Philips Radio Salon Str. Victoriei 3 TIMIȘOARA „Coverit", Bd. Carol 81 2500 VIN VECHIO si NOU EXCELENT de Dealul Mare. Ţuică. Tescovină Extra, vinde în sticle Desfacerea Produselor Viilor Eugen I. Papiniu, Roma 54 11111111 1111 m H . PUBLICAŢIE Nr. 15826/943 ‘ Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că în ziua de 9 August 1943, orele 11 a. c., în Cazarma General Staur Simionescu „Cotroceni“ se va ţine tratare prin bună învoială pentru procurarea a 185 m. c. nisip şi 50 m. c. pietriş necesar la transformarea barăcilor Nr. 3 şi 4 din curtea acestui Regiment. Tratarea se va ţine în conformitate cu prevederile L. C. P. şi regulamentul de funcţionare C. C. L C actul de sarcini şi condiţiunile de livrare se pot vedea în orice zi de lucru la reşedinţa Regimentului Serv. Cazarmărei. Comandantul Regimentului I Grăniceri !Lt. Colonel, Indescifrabil 2 Matineuri azi şi mâine ora 4 un spectacol de bun gust şi voie bună 44