Universul - Provincie, august 1943 (Anul 60, nr. 207-237)

1943-08-01 / nr. 207

"s . V ’Anul al 604ea Nr. 207 Duminică 1 August 1913 PRIVIGHERILE SPIRITUALE DE LA CERNĂUŢI „PREOT FĂRĂ VOIE“ Reînviind o veche tradiţie a ortodoxismului de care aminteşte episcopul şi cronicarul polon Ion Dlugotz, atunci când afirmă că după fiecare biruinţă Ştefan cel Mare postea patruzeci de zile şi de nopţi oprind sub pedeapsă de moarte să i se atribue lui, ci numai lui Dumnezeu meritul biruinţelor, Mitropolia Bucovinei a organizat în anul acesta săptămâni de reculegeri spirituale pentru clerici şi mireni. Este surprinzător şi totodată îmbucurător sa vezi zeci de intelectuali de seamă, din toate domeniile vieţii noastre sociale, luând drumul Cernăuţilor, pentru ca acolo, printr’o viaţă de absolută reculegere să caute să se ridice prin rugăciuni, privigheri şi trăire în duh, din frământările pline de tristeţe obositoare şi de ură ale vieţii, spre marginile ei, spre lumina şi pacea Dumnezeirei. Biserica noastră, făcând din ascetism şi singurătate calea mântuirii, a urmat de fapt străvechei tradiţii geto-dace care-şi avea puternicele organizaţii de cenobiţi, acei ctişti şi polişti amintiţi de clasicii greci şi a căror misiune era să întemeieze comunităţi de viaţă spiritualizată şi superioară. Acest mijloc de înnobilare morală n’a găsit totdeauna înţelegere la filozofi. Dintre cugetătorii contimporani singur Ibsen proclamă prin constructorul. Solress pe singuratec, drept „omul cel mai tare”. încolo, pe linia marilor gânditori de la Aristotel până la Voltaire, toţi pretind omului să fie fiinţă sociabilă şi desăvârşită prin societate, afirmând că îndepărtarea de lume te îndepărtează de fapt de virtuţile ei. Ca şi Marc Aureliu, Aristotel atribuia societăţii însuşirea superioară de a spiritualiza pe om. Aceasta, ca simplu raţionament Aşa cum în omul „desăvârşit” marele filozof grec vedea „pi cel mai bun dintre animale”, socotind totodată că nu poate fi fiară mai grozavă decât omul fără simţul dreptăţii şi al legii, şi creştinismul cere omului desăvârşirea, dar în sensul divin, aşa cum ne îndeamnă Mântuitorul: „fiţi desăvârşiţi, cum desăvârşit este Tatăl vostru din ceruri" şi pe calea însingurării religioase: „privegheaţi şi vă rugaţi, stăruind in rugăciune”. zv.ccietci ucultuuc luuumacu- itală de concepţie între creştinism şi aristoteliana, se desprindi de şi mai clar din afirmaţia fi- i lozofului grec că „numai zeu şi fiarele sălbatice“ pot trăi fără so- I cietate, făcându-se abstracţie de lumea spirituală a Cerului. Ideia reluată de Voltaire şi de enciclopediştii cari pregăteau inconştient revoluţia franceză, duce cultul socialului, până la aberaţia că „nu societatea, ci fuga de societate degradează pe om". După opinia lui Voltaire, ca acerb raţionalist, prin viaţa în singurătate s’ar pierde nu numai însuşirea de a gândi şi a se exprima, ci s’ar „metamorfoza omul în dobitoc“l Acestui fel, destul de original de a gândi. Carlyle îi opune concepţia inspirată din creştinism a luminei revelate, adevăr proclamat şi de Biserică în stilul liturgic, „căci tot gândul cel bun şi toată lumina, de Sus vine de la Tine Părintele Luminilor’... Ca şi Biserica creştină, Carlyle crede, că evoluţia omenirii este inspirată prin cei aleşi, oamenii mari sau eroii, cum îi numeşte el şi în care găsesc glas toate gândurile şi lucrurile pe care alţii nu pot să le expună. Prin reculegerea pe care aceştia o capătă pe cale de tăcere şi de sinceritate deplină, mintea lor limpede şi pătrunzătoare dă viaţă gândului obscur al unei întregi epoci. Ei aduc la lumină, formulate clar, aspiraţiile şi dorinţele confuze, ale unor generaţii întregi. Datorită acestor inspiraţii, omul mare sau eroul, croeşte. — după marele cugetător englez, — drumurile pe care păşeşte multă vreme omenirea, drumuri cari ajung din ce în ce mai largi. Un învăţământ se desprinde deci din tot trecutul istoric şi religios al omenirii. Acela, că, cu cât se va reculege mai mult omul şi omenirea, cu atât va fi mai multă pace şi omenie, mai multă iubire şi respect pentru suflet şi viaţă. In mijlocul mulţimilor frământate de vremurile noastre, reculegerea religioasă de la Cernăuţi dă putinţa conducătorilor de surflete, cum sunt preoţii şi intelectualii de seamă, ca să-şi păstreze independenţa spiritului şi să realizeze acel suprem bun moral care-i pacea sufletului. G. LUNGULESCU Bisericii este recrutarea clerului, adică a cadrelor menite să cârmuiască destinele ei pământeşti. Soluţia a fost găsită în Serminarii, care pregătesc pe tineri în acest scop, de la vârsta de 12 ani. Cu acest sistem avem clerul pe care-l vedem: foarte mulţi buni, unii mediocri şi ici colo câte un vrej uscat. Sistemului Semiinarial i se aduce însă învinuirea că luând pe tineri la o vârstă când încă nu-şi pot da seama de chemare şi când însuşirile specifice carierei nu sunt bine relevate, intră în cler foarte mulţi nechemaţi. Mai de voe, mai de nevoie, aceşti nechemaţi se adaptează, dar ei nu au puterile necesare unei acţiuni mai deosebite care să scuture şi să înlăture păianjenul sufletesc al credincioşilor, pentru a croi drumuri noi solide şi curate în ogorul vieţii creştine. De aci atâtea neajunsuri semnalate în Biserica ortodoxă, care se pun pe seama lipsei de pregătire a clerului şi mai ales a lipsei lui de vocaţiune. Duorul este în parte adevărat, dar dacă ne imaginăm problema invers ,adică recrutând clerul numai dintre cei ajunşi la o vârstă când candidaţii pot să-şi dea seama, dacă au sau nu chemare, vom constata o foarte accentuată penurie de candidaţi. Atunci? Este fără îndoială de preferat sistemul seminarial, care recrutând pe candidaţi de tineri, prin educaţie, se formează şi cei care eventualar fi nechemaţi. De bună seamă, între ei vor fi iinii cu adevărat fără vocaţie, dar aceştia îşi vor găsi cum îşi şi găsesc de fapt, o plasare în altă parte, unde fac treabă cu atât mai serioasă, cu cât au la temelie educaţia seminarială, care s’a dovedit a fi fost serioasă. Această problemă atât de însemnată pentru Biserica ortodoxă, o găsim tratată în noul roman al scriitorului Damian Stănoiu intitulat „Preot fără voe“. Cu alese însuşiri de stil care sunt îndeobşte cunoscute la acest scriitor, autorul creează un şir întreg de situaţii dintre cele mai grele pe care le trăeşte eroul romanului, un tânăr lipsit de însuşirile cerute unui preot şi care fiind conştient de această lipsă, ezită să se facă preot Cu răbdare şi tact, el ajunge totuşi un preot foarte bun rezolvă toate problemele care se pun în parohie. Fără exagerări sau situaţii imposibile, conducând acţiunile în chip natural, dar puternic şi îmbietor, autorul face din Ilie Drumeţu, fost şef de serviciu întro cancelarie episcopală, unde se refugiase pentru a, scăpa de preoţie, un preot dintre cei mai stimaţi şi mai ascultaţi în satul unde s’a dus ca slujitor. Tot romanul e un admirabil manual de teologie pastorală, cu mult mai plăcut şi mai in- I structiv decât manualul însuşi. In acest sens l-aş recomanda cu căldură preomei noastre ca şi mai ales, tinerelor generaţii care ie găsesc în pragul carierei. ________________Pr. C. DRON „Universul“ acum cincizeci de ani 31 Iulie 1893 *= Turcii din Dobrogea se opun la facerea autopsiei celor morţi de boale suspecte. La 1 August vor fi gata toate baracele ce se construes© pentru izolarea bolnavilor în cazul când cholera s’ar ivi în București. Baracele prnpoiiei sunt instalate la Filaret, lângă spitalul comunal Zerlendi; baracele Iepitropiei spitalului Brâncovenesc în grădina Trocadero; și cele ale eforiei spitalelor civile la Colentina. _______ VICTORIA UNUI SUBMARIN GERMAN IN MAREA NEAGRĂ " T După cum a anunţat zilele acestea comunicatul militar german, un submarin german a scufundat in Marea Neagră un vas de transport de 2.000 tone. Aflăm următoarele amănunte: Acest succes a fost obţinut în condiţiuni deosebit de grele; el a fost atins într’o înverşunată luptă contra forţelor sovietice de suprafaţă şi contra unei puternice protecţii din aer. Vasul, care avea la bord o încărcătură deosebit de preţioasă, naviga apărat de mai multe unităţi de pază puternic înarmate şi de numeroase avioane care se roteau fără întrerupere deasupra sa, făcând recunoaştere în toate direcţiile; drumul era în apropiere de coastă pentru ca în caz de nevoie să se aibă la dispoziţie şi bateriile de pe ţărm. Toate aceste măsuri de siguranţă nu au putut opri pe comandantul submarinului german de a porni la un îndrăzneţ atac. Printr’o manevră dibace submarinul a putut pătrunde în apropiere de vas, şi a lansat torpilele sale nimicitoare. Duipă o formidabilă explozie vasul de transport sovietic s’a dus la fund cu întreaga şi preţioasa lui încărcătură. In cursul aceleiaşi acţiuni submarinul a mai scufundat alte două unităţi sovietice, anume un vas de 800 tone şi unul de 1000 tone, în aceleaşi condiţii grele. Aceste succese atrag din nou atenţia asupra activităţii submarinelor germane în Marea Neagră, care în ultimul timp, cu toate împrejurările extrem de neprielnice, au putut provoca bolșevicilor pierderi insuportabile, totodată făcând goluri de neînlocuit în traficul lor de aprovizionare. (E.S.S.). Transporturile de grâu in jurii Capitalei spre Bucureşti, sunt scutite de orice formalitate Subsecretariatul de stat al aprovizionării armatei şi populaţiei civile aduce următoarele la cunoştinţa producătorilor de grâu din jurul Capitalei: 1. Transporturile de grâu cu carele şi auto-camioanele pe o rază de 50 de km. în jurul Capitalei spre Bucureşti, sunt scutite de orice formalitate sau autorizare de transport, cu începere de astăzi şi până la 10 August 1943. 2. Vânzarea grâului adus cu carele şi cu auto-camioanele la Bucureşti se va face exclusiv către morile comerciale din Capitală cari vor cumpăra toate cantităţile ce se oferă la preţul oficial de 260.000 lei vagonul. In caz de refuz de cumpărare sau oferire de preţuri sub preţul oficial, producătorii se vor adresa Subsecretariatului de stat al aprovizionării armatei şi populaţiei civile, calea Victoriei nr. 133, care va sancţiona imediat pe cei vinovaţi. Problems in legătură cu medicina şcolară In cadrul zilelor de studiu al medicinei şcolare, organizate de „Oficiul Educaţiei Tineretului“ din ministerul culturii naţionale, între 1—4 August 1943, în oraşul Râmnicul-Vâlcea se vor prezenta următoarele probleme medicale :r. Iacob Simion despre: Factorul Fiziologic în desvoltarea copiilor; d. dr Enacovici D. despre : Manifestările anormale la unii şcolari; dm® dr. Virginia Şeicaru despre : Problema boalelor contagioase în mediul şcolar, şi acţiunea policlinicilor şcolare, factor , important în lupta preventivă; d. dr. Moga Petrescu despre : Cercetări asupra variaţiunilor în creştere a elevilor de la liceul din Petroşani; d-na dr. Alis Claudian despre : Studiul puericulturii în toate şcoalele secundare de fete; d-na dr. Ionescu despre : Corelaţiunii psiho-somatice constatate printre elevele şcoalei normale de la Măgurele- Ilfov. Discuţiunile generale despre învăţământul igienei în şcoalele de toate gradele, se vor ţine în sala de expoziţie a lucrărilor direcţiei de igienă şcolară, care se află în localul liceului de băeţi „Alexandru Lahovari“. universul. LA HlIMULEŞTII LUI ION CREANGĂ Boroaia, 28 Iulie Zi caldă şi plăcută ! Maşina scoboară în orăşelul Târgul- Neamţ. Pe un pisc acoperit de o frumoasă pădure de brazi, se înalţă falnic către cer, monumentul închinat în amintirea eroilor din vânătorii de munte. Pe un alt pisc, se înalţă zidurile „Cetăţei Neamţului“, ridicată de cavalerii teutoni. Este impunătoarea cetate, cu trecut istoric, în care o mână de plăeşi au apus la respect pe falnicul Sobieski, regele Poloniei. Trecem podul depe pârâul ,,Ozawa“ apă în ale cărei valuri limpezi s’a scăldat marele povestitor Ion Creangă în copilăria sa. Intrăm în Humuleşti, sat mare şi frumos, cu gospodării alese. Prin acest sat trec drumurile spre frumoasele mănăstiri ale jud. Neamţ. Vorba lăsată de Ion Creangă „n’a fost Domn al Moldovei, care să nu treacă prin Humuleşti”. Ne îndreptăm spre casa unde s’a născut şi a copilărit marele povestitor. La intrare un bătrân binevoitor ne iese în întâmpinare. Casa este aşa cum a fost în timpul copilăriei lui Creangă, acoperită din nou cu draniţă, cu mici modificări înăuntru. Pe peretele dinspre miazăzi este o frumoasă placă comemorativă, iar în faţa casei, pomi fructiferi, alcătuiesc o frumoasă grădină. Pe prispa casei e o măsuţă la care a învăţat şi a scris Ion Creangă. Ne aducem aminte cu drag de povestirile lui din „Amintiri din copilărie“,,scrise aşa de frumos. In sat, se ştie locul unde a fost cireşul în grădina „mătuşei Mărioara”, teiul în care el a prins pupăza pe ouă şi a vândut-o apoi în târg, apoi locul unde a fost pe vremuri casa lui „Moş Ciorpec Ciubotarul”, astăzi o casă de toată frumuseţea. Atât cireşul cât şi teiul au dispărut în decursul vremurilor, dar în locul lor au fost sădit alt tei şi alt cireş, tineri. După vizitarea acestei case istorice ne îndreptăm şi vizităm muzeul căminului cultural „Ion Creangă“, instalat într’o fostă chilie din curtea bisericii. In această casă, veche, a înhăţat Ion Creangă primele buchii cu „Bădiţa Vasile” care a fost luat la oaste cu arcanul, şi tot în această casă el era mângâiat cu „Sf. Neculai” biciul din cuiul de deasupra uşei. In curte se află cimitirul, unde el prindea muşte cu ceaslovul, împreună cu Smărăndiţa, fata preotului. Piesele care se găsesc în acest muzeu sunt foarte importante. Pe lângă arme vechi, o râşniţă, bani vechi din care unul de la împăratul Traian, se mai găsesc icoane vechi, cărţi bisericeşti, cămăşi şi covoare vopsite în culori naturale, patrafire vechi, cărţi bisericeşti scrise cu mâna, apoi câteva cu autografe de Ion Creangă. In legătură cu povestitorul se găseşte stâlpul hornului dela casa unde s’a născut, o depănătoare cu care el depăna lână, o buturugă pe care se găseau uneltele de lucru ale lui moş Ciorpec Ciobotaru, la care Creangă se ducea des de tot şi îi cerea curele pentru biciu, ca el să-l ungă cu „diuhat” pe la gură. Se mai găsesc apoi, cărţi de şcoală primară, al cărui autor a fost Ion Creangă, fotografii de-ale elevilor lui, etc In sfârşit acest preţios muzeu, posedă câteva sute de obiecte, făcând sala neîncăpătoare. Credem că acest muzeu aşa de important, înfiinţat prin grija vrednicului învăţător Ivan Papuc, directorul şcoalei, va fi înzestrat în curând cu un local propriu, ori va fi mutat în noul local al monumentalei şcoli primare aflate în construcţie. Pentru ca piesele din muzeu să fie mai bine cunoscute, căminul ar trebui să editeze un album, unde ele i să fie reproduse. Bisericuţa din lemn, în care Ion Creangă cânta la strană , în zile de sărbători, nu mai este, i se cunoaşte numai locul. Alăturea, s’a ridicat o frumoasă biserică din piatră, care a fost sfinţită în anul 1908, care este curată şi bine întreţinută. Slujitor al altarului este părintele Cosmar, un priceput şi harnic preot, un devotat muncitor al căminului cultural „Ion Creangă” din Humuleşti. Acest valoros muzeu a fost vizitat de oameni de ştiinţă, profesori, studenţi, elevi şi de sute de alţi cercetători. Din cartea de aur a muzeului, se constată, că la 20 iunie 1939, a fost vizitat de M. S. Regele Mihai I, pe atunci Marele Voevod de Alba Iulia, iar masa a luat-o în grădina casei unde s’a născut Ion Creangă. Ne facem o datorie să amintim cititorilor noştri, că atunci când au, ocazia şi trec prin Humuleşti, să viziteze şi aceste interesante urme din trecutul neamului nostru. ALEX. ŢĂRĂNIŢA I ŞC0ALA°DE ZBOR FĂRĂ MOTOR PETROŞANI Şcoala de sbor fără motor a aeroclubului Petroşani, oferă pentru sezonul de vară, pe lângă posibilitatea de a urma cursurile de sbor ca pregătire preliminară pentru cariera aeronautică şi posibilitatea unei recreaţiuni binevenite pentru tineretul şcolar. Şcoala are locuri disponibile pentru seria curentă astfel că, candidaţii se vor prezenta imediat cu actele necesare pentru a începe instrucţia. Durata pentru obţinerea brevetului „B“, este de 45 zile. „C“ tot 45 zile iar antrenarea piloţilor categ. „C” necesită 30 zile. Elevii trebue să îndeplinească condiţiunile următoare de admitere: vârsta între 16-20 ani, origina etnică română, cetăţenia română, cel puţin 4 clase secundare, industriale, comerciale sau echivalente absolvite (cei cu şcoala de ucenici nu se primesc). Cei care le îndeplinesc, primesc cazare, întreţinere şi instrucţie de sbor în mod absolut gratuit. Elevii minori, vor aduce şi consimţământul părinţilor dat în faţa organelor poliţieneşti. Deasemenea fiecare elev va aduce un certificat de bună purtare de la poliţie sau postul de jandarmi cu menţiunea că, solicitantul nu a luat parte la organizaţiuni subversive interzise. In locul actelor enumărate, se primesc şi adeverinţe legale eliberate de şeful instituţiunei de stat unde eventual, actul ar fi depus. --------$-♦©-------CUTREMUR VIOLENT ÎNREGISTRAT LA LENA lena, 29 (Rador). — Instrumentele institutului seismologie (i în lena au înregistrat .Tot la orele 4,13 un cutremur îndepărtat însă extrem de violent ,al cărui epicentru ar fi situat la 7.600 km. distanță. Aparatele institutului seismologie au înregistrat oscilări până la orele 6. După diagrama înregistrată de ele focarul cutremurului este situat în America Centrală (Marea Antilelor). ir aventurile POETULUI MAZARE K. GEORGE VOINESCU •warn 1 STRUNGURI, - ♦ i 3- -■U—— de 1000. 1500, 2000 mm., complet automate, cutie Norton. > _AAAAAA AZI şi MÂINE RADU” care oftineste viaţa CALEA VICTORIEI 81 Vinde următoarele: 1 I reine 72% Cânepă478 Imprimate în culori moderne şi garantate la spălat şi purtat WWW ELECTROMOTOARE, TRANSFORMATORI SARMA DE BOBIKAJ, ° 51 GRUPURI DE POMPE CENTRIFUGALE dimensiuni. De vânzare la: CONSTANTIN BĂ L UŢ A — Bucureşti Căsuţa Poştală 258 — Telef. 5.81.87. Căutăm reprezentanţi serioşi şi de specialitate în centrele industriale din provincie. ' 96 MATERIAL FOTOGRAFIC Produs superior )german Plăci 6,5x9 9x12 10x15 Rolfeme 6x9 şi filme 24x36 mm. (leica) Preţuri avantajoase, numai en-gros. Aparate de mărite si pv Material Sototechnic Maşini de scris SEVER CERNESCU Bucureşti, Str. Cogu Can tacuzino 59, telf. 2.21.29 LAPTARI, FERMIERI, c u m pă raţi Bidoane Ermetice 30 — 50 litri Stoc mare Depozitul Teodorescu București, Mosifor 283 Telefon 292.36 2500 2500 VÂND PARCUL FILIPESCU ȘOSEA Bloc nou construit solid de 4 ani formând colț, cu 3 etaje confort modern, având 8 apartamente, din care 6 apartamente compus din vestiar, hol, 3 camere şi dependinţe, una garsonieră cu bae şi bucătărie şi un apartament din vestiar, hol şi 5 camere terasă, 2 camere servitori şi garaj care se dă liber la vânzare, teren 350 metri. Oferte numai de la cumpărători serioşi ziar sub 57 R. 11 SUBSECRETARIATUL DE STAT AL MARINEI Servicul de Geniu şi Domenii ORAȘUL SUEZ, DECLARAT ZONĂ CONTAMINATĂ DE TIFOS 1911 IM SUEDEZE CU RENUME MONDIALE ORIGINAL B* ICHNER Se găsesc de vânzare la: Liaieail depozitar din țară. Reprezentanți mașinilor de scris OLIVETTI*4 •99 J. NATER& Co. Str. Est ste 5 9 turile cauzate de bărbierit dispar repede! TARSIABERlin Coşurile mici şi leziunile pielei sunt în stare să transforme barbieritul într'un chin. Pielea se irită, devine aspră şi arde ca focul. Cine întrebuinţează Tarr, nu mai cunoaşte neplăcerile bărbieritului. Pielea devine moale şi fragedă având în permanenţă un aspect îngrijit impecabil. Tarr are o puternică acţiune desinfectantă. Ea constitue o ader ,vârâtă binefacere pentru piete. Wi BORHMASCHINE, diametru, 600 MOTOARE DIESEL kg. şi de benzină dela 2 la 75 C. P. de curent continuu şi alternativ dela Vi la 60 CP. DE SUDURĂ, modele de 10 la 300 Amp. şi de 15 la 200 Amp. Ankara, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Ştefani” comunică: In urma răspândirii tifosului în mai multe localităţi ale Egiptului, oraşul Suez a fost declarat zonă contaminată. Fiuil Naţiune Nr. 1818 Se publică spre cunoştinţă întreprinzătorilor că, în ziua de 9 August 1943 ora 11 a. m., se va ţine licitaţiune în localul S. S Marină B-dul Elisabeta Nr. 1 Camera de Informaţii pentru darea in întreprindere construcţia a trei barăci, — în garnizoana Tulcea în valoare totală de lei circa 10 mil. rOo.OOO (zecemilioanedouăsutemii) Licitaţiunea se va ţine in conformitate cu dispoziţiunile art. 79—101 din legea asupra contabilităţei publice a Statului şi condiţiunile generale şi speciale de ordine şi administraţiune. Garanţia provizorie prevăzută în condiţiunile speciale de ordine şi administraţiune se va depune la Casa de Depuneri şi Consemnaţiuni, iar la licitaţiune se va prezenta numai recipisa. Ofertele însoţite de garanţia în numerar sau efecte în natură nu vor fi primite. Dosarul special compus din : plan, deviz cadtul de sarcini, condiţiunile generale şi speciale technice şi de ordine şi adminstraţie, etc., se pot vedea de doritori, în toate zilele şi orele de lucru între orele 12—13/2 în localul S. S. Marinei Camera de Informat luni 1943 luna Iulie ziua 27. Şeful Serv. de Geniu şi Domenii Marină Colonel, Gr. Rădulescu 9210 Huma Albă ŞI EXTRA albA CRETĂ fin măcinată; IPSOS Stucatur şi Alabastru; CĂRĂMIZI refractare; MORTAR refractar de la1 28—35 S. R.; TUBURI DE BAZALT, toate dimensiunile; TRESTIE, etc. ; Vindem orice cantităţi. ^ Expediţie în toată ţara. Livrarea promptă. WILHELM MENCER Şos. Colentina 6, Bucureşti Tel. 2.02.06. 93 De ce talpa din crupon Azi se vinde fara bon ? Lustrageria Cociu spune de ce Vânzând pingele r. c.“ Calea Victoriei 30 Str. Degală 4 Str. Academiei 30 TEATRU pentru o sală de teatru în plin centru, se caută asociat serios, capital necesar circa 2.000.000. Adresaţi ziar 65 R. 15 Vând moşie Ilfov aproape Bucureşti 140 pogoane arabile pământ prima calitate în care intră şi 5 pogoane vie, cu ecarete şi o moară cu instalaţia nouă de un vagon grâu şi valţuri de mălai Oferte direct cumpărător ziar sub 55 R. 10 RUGAM NOTAŢI ADRESA. ANUNŢUL APARE RAR ! 801 ARSENALUL ARMATEI Şcoala de Maiştri militari, Armurieri şi Artificieri EXAMENUL DE ADMITERE Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi, că înscrierile pentru examenul de admitere în Şcoala de Maiştrii Militari Armurieri şi Artificieri, din Str. Uranus 7, se primesc până la 5 August, iar examenul va începe în ziua de 10 August 1943 ora 8. Pentru ocuparea celorl câte 50 locuri vacante în clasele 5 şi 7 pot candida numai absolvenţii a 4 respectiv 6 clase de liceu industrial, Secţia Construcţii în fier şi mecanică. Condiţiile de admitere în detaliu sunt cuprinse în Decizia Ministerială Nr. 220 din 25 Iulie, publicată în M. Of. Nr. 173 partea din 27 Iulie 1943, pag. 6618. 9173 MASINILE de CIJSJ pentru GOSPODARII MESERIAŞI $1 INDUTIE CUNOSCUTE de 75 ANI omoim-MicromN MUNOLUS renumite prin calitate şi progres technic. Maşini de cusut „MUNDLOS“ se vând la : 1 Calea Victoriei 108 (Bis. Albă) 2500 Mecanicilpecalişti maşini cusut şi blănărie găsesc lucru imediat la fabricile D. MOCIORNIŢA Strada Apele Minerale 75 angajare imediată 1900 Anggiăiai doamne 25~~45 ani de bună condiţie sociala, prezentabile, dornice de muncă pentru colaborare serviciul extern, existenţa asigurată de la începutul activităţii. Agricola Fonciera Soc. Anonimă de Asigurări Generale, Piaţa Senatului nr. 1, Secţia Organizarea Capitalei, etajul V. 106 Eforia Ostăşească PENTRU MulITARI ŞI INVALIZI — Palatul Invalizilor — angajează imediat: 1 contabil şef 1 contabil ajutor 2 dactilografe perfecte. Ofertele însoţite de acte şi curiculum vitae se primesc în fiecare zi la sediul Eforiei, str. General Angelescu 140. 444 ► + * 4-Domnii abonaţi sunt rugaţi ca Im orice reclamaţie sau schimbare de adresă să binevoiască a ne trimite eticheta cu care primesc ziarul, iar spre a fi prompt serviţi la reînoirea abonamentului să lipească pe cuponul mandatului poştal eticheta abonamentului expirat. 100 37M ► 4*^4