Universul - Capitala, mai 1945 (Anul 62, nr. 100-120)

1945-05-02 / nr. 100

■sssa* ŞTIRI CONTRADICTORII DESPRE MOARTEA LUI HITLER Goebbels ar fi fost ucis de marinarii germani revoltaţi Stockholm, 30 (Rador). — Corespondentul agenţiei »Reuter" transmite: O ştire din Berna transmisă lui „Svenska Dagbladet" anunţă că Hitler a murit Duminică la amiază,— după ştiri neconfirmate din cercurile militare care au parvenit în capitala Elveţiei. In baza acestor ştiri, moartea lui Hitler s'a produs în cartierul general nazist subteran din Tiergarten (Bern). In momentul morţii lui Hitler era de faţă şi Goebbels. O altă ştire anunţă că Schuarz, şeful departamentului economic al partidului nazist, s'a sinucis Duminică. REVOLTA FLOTEI GERMANE Stockholm, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Reuter" transmite: O ştire din Berna primită de ziarul „Svenska Dagbladet" anunţă că flota germană s'a răsculat şi că se dau lupte violente în portul Rostock. Din aceeaşi sursă s'a artunțat că Goebbels a fost omorît, iar Hitler a fost grav rănit. ♦ Londra, 30 (Rador). — „Hitler este pe punctul de a muri“, „S’ar putea ca războiul să se termine astăzi", — acestea sunt titlurile mari de pe prima pagină a numărului de Luni al lui DAILY MAIL după svonurile de la sfârşitul săptămânii trecute. Iminenţa capitulării Germaniei este caracteristica articolelor de fond ale presei britanice de Luni dimineaţa. Această părere este întemeiată mai ales pe ştirea ca contele Folke Bernadotte, intermediant suedez, a avut o nouă întrevedere cu Himmler. In vreme ce d. Wilson Broadbent, redactorul diplomatic al lui DAILY MAIL, declară că o înaltă personalitate oficială dela White Hall i-a declarat că „Hitler este pe moarte și că s’ar putea ca el să şi fi murit“ și că „înalta personalitate oficială crede că războiul din Europa poate fi socotit ca terminat din punct de vedere practic, d. Ralph Heroins, corespondentul din Stockholm al aceluiași ziar, afirmă că cercurile diplomatice din capitala Suediei cred că contele Bernadotte se va înapoia „cu o nouă ofertă de capitulare“, de astădată nu numai către Marea Britanie şi Statele Unite, dar şi către Uniunea Sovietelor. D. Heroins citează pe contesa EStella Bernadotte, soţia de origină americană a intermediarului suedez, care a spus că aşteaptă înapoierea soţului său din Danemarca, unde, după cum se afirmă, el s-a întâlnit Luni din nou cu Himmler. „Faptul că Himmler a făcut oferta de capitulare necondiţionată Marei Britanii şi a Statelor Unite fără a a ţine seamă de Uniunea Sovietelor, nu înseamnă în realitate nimic, scrie d. Wilson Broadbent. Ideea că el ar putea să încerce să desbine pe aliaţi a fost respinsă cu hotărîre noaptea trecută ca fiind o idee fără sens“ Şi DAILY MAIL adaugă în editorial: „Ivirea lui Himmler ca principalul şef nazist care oferă capitularea înseamnă că Hitler este mort sau că el şi-a schimbat gândul de a duce lupta în mod fanatic până la capăt sau că partidul nazist s’a împărţit în mod iremediabil între cei ce vor să opună rezistenţă până la urmă şi cei care s’au săturat de luptă“. TIMES îşi începe articolul său de fond declarând: „Terminarea războiului din Europa este iminentă“. Ziarul se referă la ştirea că Hitler este pe punctul să-şi dea sfârşitul din cauza unei hemoragii cerebrale despre care a fost făcută menţiune in mesajul lui Himmler şi declară : ,,Dacă acest lucru este adevărat, se prea poate ca de atunci Hitler să fi încetat din viaţă". TIMES adaugă: „Himmler trebue să fi prevăzut răspunsul aliat la prima sa ofertă şi el nu are nimic de câştigat mărturisind situaţia sa desnădăjduită dacă nu intenţionează să persiste în a căuta pace“. NEWS CHRONICLE spune : „Oferta lui Himmler trebue să aibă un efect salutar în ceea ce priveşte scurtarea războiului. Ea subliniază pentru toţi germanii de pretutindeni faptul că continuarea rezistenţei este inutilă. Respingerea ei poate fi urmată sau de o ofertă de capitulare necondiţionată din partea lui Himmler, de capitularea faţă de cele trei puteri mari, sau de o ofertă similară provenind din partea unei autorităţi militare suficient de înalt situată pentru a vorbi în numele întregei armate germane. Dacă Himmler se hotărăşte să capituleze necondiţionat, desigus, că atât el, cât şi ceilalţi gangsteri nazişti de seamă, care nu au fost încă lichidaţi, vor trebui să se pună la dispoziţia aliaţilor. Dacă se va întâmpla acest lucru, nu trebue să se piardă nici o clipă pentru ca ei să fie aduşi în faţa justiţiei“. DAILY HERALD afirmă că „este probabil ca Martine Churchill să facă o declaraţie în legătură cu capitularea Germaniei“. Redactorul politic declară : „La Londra se crede posibil ca mai înainte chiar de a se produce această declaraţie prăbuşirea naziştilor să se fi desăvârşit“. EXAMINAREA RĂSPUNSULUI LUI HIMMLER Londra, 30 (Rador). — Redactorul politic al ziarului DAILY MAIL, semnalând înapoerea d-lui Churchill de la țară la Londra, crede că se va întruni cabinetul de război pentru a examina răspunsul lui Himmler îndată ce acesta va fi primit. Răspun- ' va fi examinat în acelaşi timp de guvernele din Washington şi Moscova. Dacă el va fi satisfăcător, s’ar putea să se ordone încetarea focului înainte de mijlocul acestei săptămâni. Răspunsul va fi probabil transmis la Londra de ministrul Angliei la Stockholm. Dacă cei trei aliaţi vor socoti că acest răspuns merge destul de departe în sensul dorit de aliaţi, este probabil că va urma după el un „instrument de capitulare", semnat de conducătorii germani inclusiv comandanţii militari. Aliaţii au declarat că singura capitulare pe care o vor accepta-o va fi aceea a înaltului comandament german, așa încât, dacă răspunsul lui Himmler nu va cuprinde și acordul principalilor generali germani, s’ar putea ca el să fie considerat ca nesatisfăcător. Pe de altă parte, capitularea făcută de Himmler cu acordul generalilor, va fi socotită valabilă, deoarece Himmler este considerat ca singurul om care are suficient control asupra organizaţiei naziste în curs de prăbuşire pentru a face o capitulare efectivă. Dacă oferta sa este acceptată, ea va trebui să fie urmată de capitularea formală a şefilor militari, atât către generalul Eisenhower, cât şi către căpeteni- f ile armatelor ruseşti. După acea-sta se va ordona încetarea focului şi se va anunţa victoria din cele trei capitale ale aliaţilor victorioşi. ★ Londra, 30 (Rador). — După cum anunţă ziarul „Daily Mail” în serviciul său special, Agenţia daneză de presă liberă a confirmat Luni că într’un oraş din sudul Danemarcei, contele Bernadotte s’a întâlnit cu Himmler din nou în cursul zilei de ieri şi a avut cu el negocieri care continuă încă în Danemarca. •ie San Francisco, 30 (Rador). — D. Paul Scott Rankine, trimisul special al agenţiei „Reuter“, anunţă că declaraţia domnului Churchill că „numai o capitulare necondiţionată a Germaniei faţă de cele trei mari puteri va fi admisă“ a fost însuşită cu entuziasm de către delegaţii la conferinţa de securitate internaţională. CONFERINŢA DUH MINISTRU GHEORGHid-DEJ LA RADIO şi măsurile economice pentru ridicarea nivelului de trai al maselor muncitoare. Acest t Mai mad are o însemnătate capitală prin aceea că se sărbătoreşte sub egida victoriei asupra hitlerismului. Datorită sacrificiului armatelor aliate pe porţile Berlinului fâlfâie astăzi drapelele glorioase ale Armatei Roşii. Conferenţiarul şi-a încheiat conferinţa printr-un apel adresat tuturor, pentru sporirea eforturilor până la completa nimicire a fascismului şi pentru sporirea producţiei Vienna realizarea reformei agrare atât la sate cât şi la oraşe. D. Gheorghiu Dej, ministrul comunicaţiilor, a vostit aseară la Radio o conferinţă despre 1 Mai 1945. Conferenţiarul a scos în evidenţă valoarea morală a acestui 1 Mai, prima oară sărbătorit liber de muncitorime, sub semnul Frontului unic muncitoresc. Mai depărtat. Gheorghiu-Dej a scos in relief importanţa acţiunii de guvernare a d-lui Dr. Petru Groza prin încrederea ce i-au acordat marii noştri aliaţi din răsărit prin desfiinţarea dictatului de la Un ultim termen pentru restituirea bunurilor achiziţionate din Rusia Sovietică Comisiunea Română pentru Aplicarea Armistiţiului face cunoscut tuturor acelora care au adus ori au achiziţionat sub orice formă bunuri din teritoriile URSS după 22.6.1941 şi care nu le-au declarat încă, că se acordă un ultim termen până la 20.5.1945 pentru depunerea acestor declaraţiuni întrucât anumiţi cetăţeni, fie din neştiinţă, fie din rea credinţă, nu au depus aceste declaraţiuni până la 1 Februarie 1945, tribunalele din ţară au procedat la judecarea lor, pedepsind grav pe cei vinovaţi. Toţi cei care vor face de astă dată declaraţiile prevăzute de legea nr. 571/1944 vor fi puşin adăpost de orice urmărire în vis . Termenul de 20 Mai 1945 este ultimul; nici o altă amânare nu se va mai acorda sub nici un motiv. După această dată se va proceda la urmărirea neîntârziata şi aspra pedepsire a celor vinovaţi. Declaraţiunile se vor depune conform legii nr. 571/1944 la comisariatele de poliţie în municipii şi oraşe şi la posturile de jandarmi în comunele rurale. Nu sunt supuse restituirii: a) Bunurile de tot felul duse după 22.6.1941 în URSS şi apoi readuse în ţară şi care nu sunt bunuri sovietice (conform comunicatului publicat în Mon. Of. nr 20/1945). b) Rămân în folosinţa particularilor care au locuit în Basarabia sau Bucovina de Nord următoarele bunuri proprietate personală, evacuate în ţară după 22.6.1941: 1. îmbrăcămintea, 2. Rufăria de pat, 3. Vasele de bucătărie, demasă şi de ceai, afară de cele confecţionate din metale preţioase, cristale sau porţelanuri. 4. Mobila neîncrustată şi fără stil (conform comunicatului publicat In Mon. Of. nr. 58/1945). . ... .i'. ~ *.***i A j&lft «8SJ Is £&v j VWo.S UNIVERSUE Mari localităţi germane ocupate de forţele sovietice Moscova, 30 (Rador). — Comunicatul militar sovietic dat de Biroul de Informaţiuni asupra operaţiilor din ziua de 29 Aprilie are următorul cuprins: Trupele celui de al 2-lea front bielorus, continuând ofensiva, au ocupat la 29 Aprilie oraşele şi importantele centre de comunicaţii Anklan, Friedland, Neubrandenburg, Lichen şi au pătruns pe teritoriul provinciei Mecklenburg, unde au ocupat deasemeni importantele localităţi Juckermuende, Menkebune, Rosenhagen, Ducherow, Putzar, Schoenbeck, Woldeck, Kelpin, Burg-Stargart, Kramelow, Kandenitz şi Hammelsspring. In luptele din cursul zilei de 28 Aprilie, trupele acestui front au făcut prizonieri circa 2.000 ofiţeri şi soldaţi germani şi au capturat 107 tunuri de câmp. Trupele primului front bielorus, continuând luptele de stradă în Berlin, au ocupat cartierul Mohabit, gara Anhalt şi circa 178 de blocuri de case în partea centrală a oraşului. La nord de Berlin, trupele acestui front au cucerit prin lupte crâncene marile localităţi Joachimsthal, Gross-Delm, Gross- Schoenbeck, Klandorf, Marienwerder, Wesendorf, Liebenthal, Hammer şi Liebenwalde. In luptele din ziua de 28 Aprilie, date in Berlin, trupele acestui front au făcut prizonieri peste 6.000 ofiţeri şi soldaţi germani şi au capturat următoarea pradă de război: 83 de avioane, 150 tunuri de câmp, 480 mitraliere, 2.500 autocamioane, 139 locomotive, 3.190 vagoane de cale ferată și 30 depozite cu material de război. Trupele primului front ucrainean au continuat luptele de stradă în partea de sud-vest a Berlinului și au ocupat partea de sud a cartierului Wilmersdorf până la Berlinestrasse, gările liniei de centură Hochenzollern şi Hallensee. In luptele din ziua de 28 Aprilie, trupele acestui front au făcut prizonieri în această zonă peste 5.000 ofiţeri şi soldaţi germani. La sud-est de Berlin, în zona localităţii Wendisch - Buchholz, trupele primului front bielorus şi ale primului front ucrainean au terminat lichidarea grupului de trupe germane încercuite. In luptele de la 28 şi 29 Aprilie date în această zonă, trupele noastre au făcut prizonieri peste 40.000 ofiţeri şi soldaţi germani dintre care peste 34.000 au fost făcuţi prizonieri de trupele primului front bielorus. Pe teritoriul Cehoslovaciei, la est de oraşul Sano, trupele celui de al 2-lea front ucrainean, continuând ofensiva, au ocupat prin lupte crâncene localităţile Borsice, Osvietomany, Vrjesovice, Nehvalin, Lovcice, Jdianice, Budovice, Orlovice, Moravski-Prusy și Danovice. In celelalte sectoare ale frontului nu se semnalează schimbări importante. In cursul zilei de 28 Aprilie, pe toate fronturile, au fost scoase din serviciu sau distruse 50 tancuri și tunuri auto-motoare germane. In lupte aeriene și de artileria anti-aeriană au fost doborite 17 avioane inamice. MUSSOLINI A FOST ÎMPUŞCAT DE PATRIOŢII ITALIENI Londra, 30 (Rador). — Intr’o declaraţie radiodifuzată, comitetul naţional de eliberare din Italia de nord a spus: „împuşcarea lui Mussolini şi a complicilor săi înseamnă terminarea bătăliei de insurecţie care promite renaşterea şi reconstrucţia Italiei. Epurarea necesară a elementelor fasciste rămase încă va trebui efectuată în cea mai strictă legalitate. Fascismul poartă întreaga responsabilitate pentru explozia de ură a poporului, care în această singură ocazie a atins violenţa extremă. Comitetul naţional de eliberare a efectuat justiţia împotriva celor vinovaţi pentru unicia ţării el este hotărît ca asemenea acte de violenţă să nu mai fie repetate în noua eră ce se deschide pentru poporul italian“. CADAVRUL LUI MUSSOLINI A FOST EXPUS Roma, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Reuter“ transmite: Postul de radio Milano a anunţat că cadavrul lui Mussolini şi ale celorlalţi fruntaşi fascişti ce au fost executaţi se află acum depuse în piaţa Loreto din Milano, pentru a putea fi văsuţe de public. Roma, 30 (Rador).— Postul de radio Milano controlat de partizani a declarat noaptea trecută că o femeie a tras cinci focuri de revolver în cadraionul lui Mussolini când acesta a fost expus în piaţa centrală a oraşului, unde acum un an fuseseră împuşcaţi de către fascişti 15 partizani, exclamând: „Cinci gloanţe pentru cei cinci copii ai mei asasinaţi". ★ Roma, 30 (Rador). — D. Cecil Sprigge, trimisul special al agenţiei „Reuter“, transmite: Din partea aliaţilor nu s-a dat încă nici un comunicat în legătură cu ştirea executării lui Mussolini. Totuşi nu există nici un motiv de îndoială în ce priveşte autenticitatea acestei ştiri difuzată de postul de radio Milano. Londra, 39 (Rador). — Posturile elveţiene de radio au anunţat luni seara că văduva lui Mussolini a fost arestată la Como, împreună cu cei doi copii mici ai ei, Romano şi Anna-Maria. Amândoi copii au fost internat într’o mănăstire. -----©♦©-------* Alte ordine de zi ale Mareşalului Stalin Moscova, 30 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Renter“ transmite: Intr’un ordin de zi adresat Duminică seara mareşalului Rokosovski, mareşalul Stalin anunţă: „Trupele de pe cel de al doilea front bielorus, continuându-şi ofensiva, au ocupat Duminică oraşele şi importantele noduri rutiere Anklam, Friediland, Neubrandenburg şi Lischau şi au intrat pe teritoriul provinciei Mecklenburg“. Anklam este un important nod feroviar aflat la 53 km. nordvest de Stettin. Friedland se află în aceiaşi regiune la aproximativ 7,5 km. sud-vest de Anklam. Neubrandenburg, un alt important nod rutier şi feroviar, se găseşte la 60 km. vest de Stettin ir Moscova, 30 (Rador). — Mareşalul Stalin a adresat Luni seară Mareşalului Rokosovski, care comandă al doilea front al Rusiei Albe, un ordin în care spune: „Trupele de pe al doilea front al Rusiei Albe, continuându-şi ofensiva, au ocupat astăzi 30 Aprilie oraşele Greifswald, Treptow, Neustrelitz, Fürstenberg şi Granste, importante noduri de şosele în Pomermania de nordvest şi Mecklenburg”. Moscova, 30 (Rador’. — Al doilea ordin de zi dat Luni seara de Mareşalul Stalin anunţă ocuparea oraşului Moravska-Ostrava, important punct de sprijin al sistemului de apărare german din Cehoslovacia. TRUPELE ALIATE ÎNAINTEAZĂ VERTIGINOS PE TOATE FRONTURILE Londra, 30 (Rador). — Se află că trupele aliate au pătruns în localitatea Oberammergau, la 63 km. sud-vest de Muenchen. Armatele a 7-a şi a 3-a americane îşi continuă înaintarea dinspre Dunăre. Poziţia germanilor din reduta bavareză devine din ce în ce mai desnădăjduită având în vedere nouile primejdii pe care le constitue înaintările realizate de aliaţi în nordul Italiei. Armata a 7-a stăpâneşte râul Lech pe o întindere de aproximativ 110 km. şi a pătruns în Austria în două puncte. Armata a 3-a americană a cucerit localitatea Moosburg, pe râul Iser. Ea a întâlnit dealungul Dunării prima rezistenţă germană organizată de forţarea trecerii Rinului. Se pare că germanii fac un ultim efort pentru a păstra căile de acces spre partea despre sud a redutei. In nord, trupele britanice au trecut cursul inferior al Elbei la sud-est de Hamburg, cu formaţii puternice şi îşi continuă înaintarea rapidă spre a face joncţiunea cu trupele sovietice. Trupele canadiene se află la 9,5 km. de Emden. TRUPELE BRITANICE AU INTRAT IN HAMBURG Londra, 30 (Rador). — Postul de radio New York anunţă că trupele britanice dau lupte în cartierele periferice ale oraşului Hamburg. FORŢELE AMERICANE AU PĂTRUNS IN MÜNCHEN Londra, 30 (Rador). — Trimisul Agenţiei Reuter pe lângă marele cartier aliat de sub comanda generalului Eisenhower transmite: Elemente înaintate din grupul de armate americane au pătruns în oraşul Muenchen, capitala Bavariei. Duminică după amiază, după o înaintare de 32 km. Muenchenul este leagănul tradiţional al mişcării naziste. In el s’a născut partidul nazist al lui Hitler. Oraşul era venerat atât de Hitler, cât şi de toţi fruntaşii nazişti. Aici se află vestita berărie în care a fost pus la cale primul „putsch” nazist şi unde în fiecare an Hitler obişnuia să rostească o cuvântare adresată vechilor săi camarazi de luptă. Având o buna poziţie strategică pe povârnişul munţilor bavarezi, Muenchenul este centrul comunicaţiilor principale cu Berlinul, Austria, Franţa şi Italia. ❖ Baris. 30 (Rador). — La cartierul general al armatei a 7-a americane s-a anunţat în noaptea de Luni spre Marţi că Muenchen, capitala nazismului ,a fost ocupat în întregime, de către divizia a 3-a a armatei a 7-a. ŞTIRI EXTERNE ” Corespondentul Agenţiei Reuter transmite : Guvernul belgian a dat Sâmbătă noaptea o disimnţiie oficială a ştirii după care Regele Leopold al belgienilor s’ar găsi actualmente in elveţia. In comunicat se spune: „inserarea suveranilui şi prezenta Sa pe un teritoriu neutru nu a fost confirmată pana acum. Regue nu a sosit in Elveţia şi nu este aşteptat acolo. Atunci când se va cunoaşte exact care este soarta Regelui şi a familiei sale, ţara va fi informată”. (Rador). • După aproape 1500 nopţi, camuflajul va fi ridicat la Leningrad, al doilea mai mare oraş din Uniunea Sovietica cu începere de la 30 Aprrilie 1945. (Rador). • După ştiri primite de ziarul „financial Times ’, ofiţeri de intendenţă anglo-americani cari s’au înapoiat de curând din Germania, au raportat că trupele aliate au putut recupera până acum, o bună parte din aurul furat de germani în Europa. Cu toate că până acum nu s’a stabilit valoarea totală a aurului regăsit, cercurile competente cred că ea se ridică la suma de 60.000.000 lire sterline. Stabilirea originei acestui aur este făcute cu cea mai mare grijă înainte ca el să fie redat guvernelor ţărilor cărora aparţine. (Rador) Rezultatul alegerilor municipale de la Paris arată că 40 la sută din numărul total al voturilor au fost date partidului comunist. (Rador). • La Helsinki s’a anunţat Sâmbătă printr’un comunicat că toate forţele germane au fost izgonite de pe teritoriul finlandez. Operaţiunile de curăţire în regiunea Vilpisurrvi au fost terminate in cursul zilei de Vineri. (Rador). vezi, a atins localităţile Leutkirch. O NOUĂ JONCŢIUNE INTRE TRUPELE AMERICANE ŞI SOVIETICE Paris, 30 (Rador). — După cum s’a anunţat la cartierul general al armatei a noua americane, trupele generalului Simpson şi forţele sovietice au făcut contact Luni la sud de Magdeburg, Londra, 30 (Raidor). — Un corespondent special al ziarului „Daily Mail” anunţă că armata a 9-a a stabilit Luni contactul cu forţele ruseşti în oraşul Apollensdorf, la aproape 50 km. sudest de capul de pod aliat de pe Elba. FORŢE AMERICANE ŞI SOVIETICE SE APROPIE DE LINZ Londra, 30 (Rador). — Postul de radio Oslo a anunţat că formaţiuni sovietice şi americane se apropie de oraşul Linz, din valea Dunărei, dinspre est şi vest. Agenţia „Reuter” subliniază că, după ultimele ştiri, trupele sovietice şi americane erau semnalate la o depărtare de circa 140 km, unele de altele, în valea Dunărei. Aliaţii nu mai întâmpină nici o rezistenţă in Italia Roma, 30 (Rador). — Iatr’o de la 21 de km. nord-vest de Kempelaraţie, generalul Clark a anunţat Luni, la cartierul general aliat din Italia, că forţa militară germană în Italia a încetat în mod practic. Generalul Clark a spus că germanii nu mai pot să mai reziste cu efect armatelor aliate. Peste 25 de divizii germane au fost spulberate, iar numărul prizonierilor se ridică acum la peste 120.000 de oameni. Generalul Clark a făcut declaraţia sa de la postul său de comandă, situat undeva în nordul Italiei. Generalul a mai anunţat că au fost capturate mii de vehicule şi mari cantităţi de arme şi material. OCUPAREA VENEŢIEI ŞI A TURNULUI Londra, 30 (Rador). — Un mesaj al trimisului special al agenţiei „Reuter“ pe lângă marele cartier aliat din Mediterana confirmă ştirea că armata a 8-a a pătruns în Veneţia. ★ Roma, 30 (Rador) — La cartierul general al forţelor aliate din Italia s-a anunţat că oraşul Turin a fost ocupat de trupele americane. Pe de altă parte, trupe americane şi sudafricane au ocupat oraşul Treviso, la nord de Veneţia, şi se îndreaptă spre Udine. ALTE ORAŞE OCUPATE Roma, 30 (Rador). — înaltul comandament aliat din Mediterana anunţă că armata a 5-a a ocupat oraşul Alessandria din nordul Italiei, tăind în acelaşi timp şoseaua importantă ce duce de azi spre Genova. Unităţi din armata a 8-a au ocupat oraşul Chieggia. TRUPELE FRANCEZE AU TRECUT FRONTIERA AUSTRIEI Paris, 30 (Rador). — Postul de radio Paris a anunţat în noaptea de Duminică spre Luni că armata întâia franceză, după o înaintare de 39 km. înspre extremitatea dinspre Austria a Alpilor Kava ten, şi Weingarten, la 23 km. nord-vest de Friedriehshafen. ■ér Paris, 30 (Rador). — Postul de radio francez a anunțat Luni după amiază că armata întâia franceză a trecut frontiera Austriei în regiunea Brengene, la sud-est de lacul Constadțn. Capitularea forţelor germane din Italia şi Danemarca Londra, 30 (Rador). Postul de radio Berna a anunţat în noaptea de Sâmbătă spre Duminică : „Generalul Rafaele Cadorna, comandantul suprem al forţelor italiene din Italia de nord, însoţit de doi ofiţeri britanici şi de doi ofiţeri nord-americani a luat contact cu un general german şi un colonel în cursul zilei de Sâmbătă şi s-a hotărît ca ostilităţile să înceteze în Piemont şi în Lombardia. Partizanii au primit ordin să înceteze focul, iar unităţile germane să rămână pe locul unde se găseau în acel moment“. * Londra, 30 (Rador). — Corespondentul din Stockholm al lui „Evening Standard“ anunţă că comandanţii germani din Danemarca, inclusiv Werner Best, ministrul plenipotenţiar german, au informat pe aliaţi că sunt dispuşi să capituleze şi să-şi retragă trupele din Zealand şi poate şi din Jutland. Şi această ofertă a fost făcută aliaţilor prin intermediul contelui Folke Bernadotte. TRUPELE IUGOSLAVE AU AJUNS LA TRIEST Balgrad, 30 (Rador). Fostul de radio Belgrad a anunţat Luni dimineaţă că trupele iugoslave au pătruns în Triest, marea bază navală italiană din golful VeneţiaIn acest fel, precizează corespondentul agenţiei „Reuter“, trupele mareşalului Tito au ajuns acum la o depărtare de numai 110 km. de armata 8-a de sub comanda generalului Mac Creery, care a înaintat, după ultimele ştiri, peste 25 de km. dincolo de Veneţia. Belgrad, 30 (Radar). — Postul de radio Belgrad anunţă că actualmente să dau bătălii înverşunate pe străzile oraşului Trieste. Rezultatul alegerilor municipale din Paris Paris, 30 (Rador). — Rezultatul final al alegerilor municipale din Paris este următorul: Comuniştii au luat 27 de locuri; Socialiştii, 12; Mişcarea republicană populara (catolicii de stânga) 14; Radicalii, 6; Alţii (inclusiv diferitele grupuri de rezistenţă) 31. -------0 0------- Lucrările conferinţei de la San Francisco San Francisco, 30 (Rador). —_ In cursul reuniunii plenare de Sâmbătă a conferinţei Roosevelt, Abdul Hamid Badavi Paşa, ministrul de afaceri străine al Turciei, a luat cuvântul propunând desvoltarea solidarităţii şi cooperării internaţionale. ❖ San Francisco, 30 (Rador). ■— In şedinţa plenară de Sâmbătă a conferinţei Roosevelt, şefii delegaţiilor Libanului şi Iranului au declarat că nici un mecanism de pace nu va putea funcţiona dacă nu se va baza pe înţelegerea ce trebue să domnească între naţiuni. P ’Lstafa Adi, ministrul de Justiţie şi preşedinte al delegaţiei iraniene, a declarat: „Şi eu doresc să insist asupra colaborării intelectuale şi morale dintre naţiuni. --------0*0-------- Bugetul Rusiei Sovietice • Moscova, 30 (Rador). — Ziarele publică textul legii prin care cea de a 11-a sesiune a Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice adoptă bugetul statului Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste prezentat de consiliul comisorilor poporului Uniunii Sovietice pentru anul 1945, împreună cu amendamentele introduse după citirea rapoartelor comisiilor bugetare ale Sovietului Uniunii şi Sovietului Naţionalităţilor. Bugetul se cifrează la 307.714.754.POO ruble la venituri şi cheltueli. Zdrobiţi de durere : Frosa, soţie ; Sandu, fecior; Gheorghe şi Alexandru, părinţi; Marin şi Ştefania, fraţi; Alexandru şi Ignereţia, cumnaţi; Tudor şi Maria, socri, anunţă parastasul de 6 luni al dragului lor FRUNTAŞ BARBALATA VASILE Cgt. 1943 căzut vitejeşte Parastasul se va oficia la 12 Mai a. c. în Biserica din com. Piatra-Teleorman. 6731 Cu nemărginită durere . Doamna Ştefania Dan, anunţă paratasul de 40 zile al neuitatului ei soţ MITICĂ GH. DAN parastasul se va oficia Joi 3 Mai a. c. ora 11 la Biserica Izvor, cei ce l-au iubit sunt rugaţi a lua parte. D-na Margareta I. Bălăcescu, soţie, cu Întreaga familie, roagă rudele şi cunoscuţii sa ia parte la parastasul de 6 luni pentru pomenirea scumpului său soţ DR. I. BALACESCU Profesor Universitar ce se oficiază Joi 3 Mai orele 11 în Sfânta Biserică Hagiu (Hala Traian). Azi ca şi ieri cu nemărginită durere copiii anunţă parastasul de un an al neuitatei şi bunei lor mame MARIA LONGEGO 59 ani parastasul Miercuri 2 Mai ora 9 dim Biserica Italiană. 27 Soţia, copiii, nepoţii şi strănepoţii, anunţă parastasul de şase săptămâni de la moartea dragului lor TEODOR BÂRLEANU învăţător pensionar în ziua de Joi, 3 Mai la Bârla-Teleorman. 6733 D-na Antoaneta Dr. I. Pascu, soţie şi fiul său costi, aduc la cunoştinţă că în luna de 23 Aprilie 1945 orele 11% s’a oficiat parastasul de un an dela moartea năpraznici a scumpului lor DR. IOAN PASCU Subdirector P. T. T. in capela Mânăstirei Sft. Elisabeta din Cluj-Sibiu. 21 Nemângâiata fiică Henriette anunţă că requiemul de 3 ani pentru buna scumpa ei mamă ANNA SURBOR se va oficia în Catedrala Sf. Iosif. Luni 7 Mai 1945 ora 8 jumătate. Un gând de pioasă amintire sufletului ei nobil şi generos în Cu profundă şi nemărginită durere: Aneta Mangu, Irina Plătăreanu, cu copiii . Puia şi Dimitrie Mangu, Dr. George Mangu, anunţă că Joi 5 Maiu oral se oficiază la biserica Floreasca (Dorobanţi) parastasul de 6 luni şi de nouă ani al scumpului lor NICU I. MANGU MIHAIL M. PLATAREANU 15 Doamna Plena I. Solacelu, Alfred şi Nicolae Solacolu, Yvonne şi Cantemir Minculescu anunţă că slujba religioasă a pomenirei de un an de la moartea bunului lor soţ şi tată ION D. SOLACOLU se va oficia Joi 3 Mai orele 11% în Biserica Precupeţii Noul str. G-ral Broşteanu prin Dorobanţi. 5vmmmamznmaiwivmammmm Alice Duca, Locot. Al. Tell- Duca cu întreaga familie anunţă cu durere încetarea din viaţă a scumpului lor GHEORGHE I. DUCA Consilier onorific la Înalta Curte de Casaţie Slujba religioasă se va oficia Miercuri 2 Mai, ora 15 la domiciliul defunctului str. Frumoasă 56. 2 Guvernatorul şi Consiliul General al Băncii Naţionale a României, cu mult regret anunţă săvârşirea din viaţă a elaboratorului lor G. I. DUCA Censor al Băncii Naţionale a României căruia îi vor păstra o pioasă amintire. Familiile : Rădulescu, Teodorescu şi Vasilescu, anunţă rudele şi prietenii stingerea din viaţă a fratelui şi unchiului lor Alex. Popitscu- Boh&mkh9 decedat In ziua de 36 Aprilie 1945, înhumarea va avea loc la 2 Mai 1945 la Cimitirul sf. Vineri. 38 + Sdrobiţi de durere: Florica şi Iosif Cheiemcn, părinţi; avocat Mihail Cheiemcn, frate şi familiile înrudite vestesc pierderea prea timpurie a dragei lor MARY CHEIMEN înmormântarea se va face Marţi, 1 Mai ora 16, la Cimitirul Bellu. 17 Adina şi Niculae Polizu-Micşunes cu familia, Lisetta Grecianu cu familia Alina şi Dr. Costinescu, familia Ghyka-Deleni, anunţă că s’ai împlinit 2 ani dela moartea iubitului lor fiu NICOLAE N. POLIZUMICŞUNEŞTI Locot. rez, aviator - Parastasul are loc Joi 3 Mai, ora 11 la Biserica Albă. 31 Adina şi Niculae polizu-Micşuneşti cu familia, Lisette Grecianu cu familia, Alina şi Dr. costinescu, familia Ghyka-Deleni, aduc la cunoştinţa rudelor şi prietenilor ţi * Împlinit 1 an de la moartea iubitei lor ]SANA GHYKA-DEJEANU Parastasul va avea loc în ziua de joi 3 Mai ora 11 la Biserica Albă + Adelina, soţie; Magdalena, Mihai, copii; Theodora Titu Lungăcescu, socri; Dr. Iosef Frey, Profesor Andrei Frey, Francisc Mari, fraţii şi soră, împreună cu familiile înrudite au nemărginita durere a anunţa încetarea din viaţă a VET. MAIOR DR. FREY CAROL în etate de 40 ani înmormântarea. 2 Mai ora 5 Cimitirul Ghencea Militar. 1« Ba Doamna Viorica avocat Mar■119 ceanu şi Rodica Marceanu, cu neţărmurită durere anunţă pierderea scumpului lor fiu şi frate LOCOTENENT VIOREL MARCEANU de 25 ani dintr’un Regiment Care Luptă căzut pe front la 26 Martie 1945 Trista ceremonie a pomenirii sufletului fiu la Biserica Icoanei, Joi 3 Mai orele 10. ________________* aevescwvCT'jHsasssBisw'WViUttiMiiu»»!» + îndurerata soţie Olimpia cu Doina şi Puşa, precum şi familiile Hamsea, Traian şi Gh. Şoraru, Steluţa şi Ioan Sebe, anunţă moartea eonică a bunului lor CPT. REZ. NICOLAE ŢĂRANU-RÂŞHOV Decorat cu Coroana şi Steaua României cu spade căzut pe frontul din Ungaria şi înmormântat la Cimitirul Eroilor din Miskoîtz, m îndureraţi : Istrate, soţ, fraţi, surori, cumnaţi, cumnate, aM nunţă încetarea din viaţă a tuTrmopl lor______________ UŢA ISTRATE VÂLCEANU 32 ani Ceremonia înmormântărei are Miercuri 2 Mai 1945, ora 16 la Cimitirul Bellu. 49 gg Casa Naţională de Economii Kip şi Cecuri Poştale, anunţă, cu fie adâncă părere de rău, încetarea din viaţă a distinsei şi valoroasei sale colaboratoare MARY CHELMEN licenţiată în Drept înhumarea are loc in ziua de 1 Mai, la orele 16, la Cimitirul Bellu, in consiliul de Administraţie şi personalul fabricei „LEUL" R8 S.A.R. din Bucureşti, cu multă durere anunţă pierderea distinsului şi valorosului lor colaborator TEODOR ROZNOVAN administrator delegat decedat în ziua de 28 Aprilie 1945. 24 . Sindicatul Profesional al funcţionarilor Casei Naţionale de Economii şi Cecuri Poştale, are durerea a anunţa încetarea din viaţă a hunei şi blândei sale membre MARY CHELMEN licenţiată în Drept Rămăşiţele pământeşti ale distinsei dispărute se află depuse în Capela Cimitirului Bellu. înhumarea are loc în ziua de 1 Mai, la orele 16. El Vasile Bordeianu, Aurelia şi RSSP Avocat Voicescu, Doctor Nl Bicolae Bordeianu, Dora şi industrie George Nicolaevici, Elvira şi Farmacist George Bordeianu, Dimitrie Bordeianu, Sylvia şi Avocat Gorbănescu, soţul, copiii, anunţă moartea iubitei lor VASILICHIA BORDEIANU 62 ani Slujba religioasă Joi 3 Mai orele 14,30 domiciliul Bulevardul Pache 136, înhumarea cimitirul Iancu Nou. 11 , prietenii şi colaboratorii de la Uzinele „Skoda“, anunţă cu profundă durere săvârşirea din viaţă, în împrejurări năpraznice a aceluia care a fost STANISLAV PONIZil Incinerarea a avut loc Luni 30 Aprilie 1945, ora 16, la Crematoriul „Cenuşa“. 8 J. In veci nemângâiaţi: Elisabeta, soţie: Gheorghe, Nicolae Săcu familiile Petre, Ion, C-tin şi Bucur, fii; familiile: Lupescu, General Theodorescu, profesor Voiculescu şi familiile înrudite, anunţă moartea scumpului lor soţ, tată, bunic şi fiu GHEORGHE N. ŞUCU invalid de războiu 65 ani înmormântarea Miercuri a Mai, orele 17 în comuna Măţău-MuşceL + Căpitan Liviu Durma, Burma, fiu şi fiică, Durma, soră; Ivanna şi cea Durma, nepoţi şi fari Durma, Lecca, Râmniceanu, Poeanu fac cunoscut încetarea din ţă a scumpei lor EDMEEA N. DURINA (născută C2HABUDEANU) Ceremonia religioasă Mieren Mai, ora 11 dim. în str. Vasiiecăr 95, înhumarea la Cimitirul I Corina şi Achim Dinu an nemărginită durere de a anunţ încetarea din viaţă a scumpului lor tată şi socru DOCTOR dimitrie ştefaniu înmormântarea a avut Ioc Ltin 1945, la Giurgiu, ss. Nemângâiaţii: silvia, Locot Colonel Sburlan şi Panlin Tudosaiul, fiică, ginere şi stai au nemărginita durere d a anunţa rudele şi cunoscuţii Incetarea din viaţă a hunei şi scumpelor în ziua de 24 Aprilie 1945 ELISABETA UNGUREANU care nu va fi uitată niciodată, înhumarea s’a făcut în Cimitiri din Slatina. Familia face cunoscut Cu durere că MIHAIL PANDELE fost administrator al „Domeniului Găiceana“, Inspector al Culturii Fabricii de Zahăr Sascut şi la Domeniul Luciu Giurgeni, a încetat din viaţă în ziua de 12 Aprilie 1945 după o lungă şi grea suferinţă 2* Adânc îndureraţii: Nicolae, soţ, Marie Louise şi Ing. Bădescu, fiică şi ginere şi familiile înrudite, anunţă încetarea din viaţă a scumpei lor AGLAE DIAMANTESCU 55 ani înmormântarea Marţi ! Mai ora 18 Capela Cimitirului Bellu. « Cu nespusă durere , Jenica, soţie, Geta, fiică, precum şi familiile înrudite, anunţăm stingerea din viaţă a mult iubitului nostru TOADER ALEXANDRU (NICU) Adjutant Centrul de Instrucţie al Cavaleriei Sibiu în etate de 40 ani, mort într’un groaznic accident la 2 Aprilie 1945. Rămăşiţele pământeşti sunt depuse în Cimitirul Militar Sibiu. 25 + ♦ + +