Viața Nouă, ianuarie-martie 1965 (Anul 21, nr. 6242-6317)

1965-01-03 / nr. 6242

F Profetori din toate țarile, unified! ANUL XXI Nr. 6242 DUMINICĂ 3 IANUARIE 1965 4 PAGINI — 25 BANI Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou r Dragi tovarăși și prieteni. Peste cîteva clipe vom rupe ultima filă din calendarul anului 1964. Marcînd hotarul a două decenii de la eliberarea țării — anul de la care ne luăm acum rămas bun a dat roade bogate în înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de partid, a înscris noi succese ale poporului nostru în toate domeniile construcției socialiste. Lucrările recentei Sesiuni a Marii Adunări Naționale au înfățișat tabloul acestor realizări. A continuat să se dezvolte armonios și în ritm susținut întreaga economie națională ; prin munca entuziastă și perseverentă a muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, prevederile planului de stat pe anul 1964 au fost îndeplinite și depășite. Harta țării s-a îmbogățit cu noi obiective industriale prin intrarea în producție a numeroase întreprinderi dotate cu tehnică modernă; alte întreprinderi și combinate se află în construcție, urmînd să fie date în funcțiune în anii 1965 și 1966. Toate ramurile agriculturii au continuat să se dezvolte, statul alocînd în acest scop însemnate resurse materiale; țărănimea muncitoare, lucrătorii din gospodăriile agricole de stat și stațiunile de mașini și tractoare au făcut ca și în acest an ogoarele să dea rod bogat; un mare număr de gospodării de stat și cooperative agricole de producție au încheiat anul cu realizări remarcabile. S-au obținut noi progrese în ridicarea bunăstării oamenilor muncii — obiectiv fundamental al politicii partidului și statului nostru. Au fost luate măsuri de sporire a salariilor, construire de locuințe, lărgirea rețelei de învățămînt și sănătate, dezvoltare a științei, artei și culturii. La capătul acestui an de muncă, patria noastră se înfățișează mai frumoasă, mai bogată, iar în această minunată imagine pe care ne-o oferă, este întruchipată munca fiecăruia dintre noi. Toate acestea sînt mărturii ale justeței politicii partidului, căreia cetățenii țării noastre îi dau viață cu entuziasmul propriu acelora ce se simt stăpîni deplini pe soarta și pe roadele muncii lor. Pe agenda anului 1964 au fost înscrise noi succese ale forțelor socialismului și păcii din întreaga lume. Crește rolul și influența sistemului mondial socialist in toate problemele majore ale contemporaneității, în întreaga dezvoltare a societății omenești. Alături de celelalte țări socialiste, România sa manifestat ca un factor activ al vieții internaționale, militând cu perseverență pentru promovarea principiilor coexistenței pașnice între țări cu orînduiri sociale diferite, pentru instaurarea unui climat de înțelegere, prietenie și colaborare între popoare. Republica Populară Romina și-a lărgit continuu relațiile internaționale, bucurîndu-se de prietenia și simpatia popoarelor iubitoare de pace și progres. Dragi prieteni și tovarăși. Acum, cînd trecea în revistă realizările anului care se încheie, permiteți-mi ca în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Populare Române, să adresez cele mai călduroase urări de fericire, muncă spornică și sănătate muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, activiștilor de partid și de stat, bărbați și femei, vîrstnici și tineri, oameni ai muncii de toate naționalitățile tuturor acelora care nu-și precupețesc forțele și energia pe vastul șantier al țării noastre în plin avînt. Privim înainte cu optimism și încredere, convinși că noul an va aduce poporului nostru noi victorii în lupta pentru înflorirea și prosperitatea patriei noastre socialiste, iar pe plan international noi succese ale forțelor socialismului, democrației și păcii, destindere în relațiile internaționale, dezvoltarea colaborării pașnice dintre toate țările. Frumos și minunat este viitorul care stă în fața țării și a poporului nostru. Pentru înfăptuirea acestui viitor vă invit să ridicăm paharul și vă adresez tradiționala urare La Mulți Ani. Primirea la Consiliul de Stat a șefilor misiunilor diplomatice din R. P. Română ' Președintele Consiliului de Stat al R. P Române, Gheorghe Gheorghiu- Dej, împreună cu președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, și președintele Marii Adunări Naționale, Ștefan Voitec au primit joi la amiază la Palatul Consiliului de Stat, pe șefii misiunilor diplomatice acreditați în R. P. Romînă. Au participat Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, și George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. Șefii misiunilor diplomatice au prezentat felicitări Consiliului de Stat guvernului, tovarășului Gheorghe Gheorșighiu-Dej, personal, cu prilejul Anului Nou, și urări de prosperitate poporului român. Tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer și Ștefan Voitec au mulțumit pentru felicitările și urările exprimate și s-au întreținut, într-o atmosfera cordială, prietenească, cu șefii misiunilor diplomatice. Președintele Consiliului de Stat al R.P. Române a felicitat pe șefii misiunilor diplomatice, urîndu-le prosperitate pentru popoarele țărilor lor și a toastat pentru prietenie, colaborare internațională și pace. In numele corpului diplomatic a răspuns ambasadorul R.S.F. Iugoslavia, Arso Milatovici. (Agerpres). Preocupari fructuoase In ianuarie anul acesta, se împlinesc doi ani de cînd a intrat în producție noua unitate de industrializare a lemnului, I.P.R.O.F.I.L. Focșani. In timpul care s-a scurs, colectivul de muncă de aici a înregistrat noi succese în îmbunătățirea calității mobilei, și în realizarea sarcinilor de plan. Dacă în primul an de producție s-au înregistrat numeroase refuzuri din cauza calității produselor, în anul 1964 beneficiarii au trimis multe scrisori de mulțumire pentru mobila fabricată aici, iar în ultima jumătate a anului nu s-a mai primit nici un refuz de calitate. Preocuparea pentru îmbunătățirea calității mobilei este mereu în atenția organizației de bază și a conducerii întreprinderii. S-a întocmit documentația privind introducerea în producția de serie a unor noi sortimente de mobilă și pentru folosirea unui nou procedeu tehnologic în aplicarea peliculei de lacuri cu poliesteri. Datorită măsurilor luate, planul de producție pe anul 1964 a fost încheiat cu 7 zile mai devreme, iar productivitatea muncii a crescut cu 0,3 la sută. Fotografia de mai jos reproduce un aspect cotidian din una din secțiile modernei fabrici de mobilă din orașul Focșani. Pregătiri pentru primăvară In fiecare an, prin lucrările pe care le efectuează, mecanizatorii din Stațiunea de mașini și tractoare Tulucești, raionul Galați, contribuie substanțial la obținerea de producții sporite în cooperativele agricole de producție din raza de activitate. De aceea, încă de pe acum, harnicii mecanizatori, se pregătesc intens pentru lucrările agricole de primăvară. Ei revizuiesc și execută reparații curente la tractoarele și mașinile agricole ce le au în dotație. Pînă în prezent, ca urmare a unei bune organizări a muncii, s-au reparat 47 tractoare, 45 semănători de porumb, 20 semănători cereale, 35 pluguri, 30 grape diferite și alte utilaje agricole. In întrecerea socialistă se evidențiază pentru lucrările de bună calitate efectuate mecanizatorii Ion Căpățînă, Radu Toderițu, Popa Gheorghe și alții. 'Ctiti îmn pagină a ?-a. — Rezoluția Consiliului de Securitate — problema congoleză. — Adunarea Generală a O.N.U. își va relua activitatea la 18 ianuarie. — 1964 a fost un an al dezvoltării cu succes a societății sovietice. — Corneliu Mănescu și-a încheiat vizita în S.U.A. — Vietnamul de sud : La Binhuia continuă luptele. — La cea de-a 6-a aniversare a revoluției populare cubane. — Scurte știri externe. .CONSHIUI] DE STAT AL REPUBLICII POPULARE ROMÂNE DECRET pentru fixarea datei alegerii deputaților în Marea Adunare Naționala și în Sfaturile Populare Avînd în vedere că mandatul Marii Adunări Naționale și al sfaturilor populare expiră la 5 martie 1965 . Față de dispozițiile art. 28 și 52 din Constituție, Consiliul de Stat al Republicii Populare Romîne DECRETEAZĂ: Art. unic. — Alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională, precum și pentru toate sfaturile populare, vor avea loc la data de 7 martie 1965. Președintele Consiliului de Stat, București 2 ianuarie 1965 GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ nr. 1 Revelion 1965 Printre constructorii noii cetăți de oțel a patriei este al 3-lea revelion pe care constructorii marelui Combinat siderurgic și-l petrec împreună aici pe platoul dintre Cătușa și Mălina la 12 km de Galați, locul unde se înalță noul și puternicul plămîn de oțel al patriei. Intîlnirea și-au dat-o de data aceasta în sala cantinei-nord, o clădire cu o arhitectură modernă terminată de curînd, a cărei eleganță ne reamintește litoralul. Alături se înalță obiectivul nr. 1 al șantierului pe 1965 — laminorul de la uriașele lui hale o tablă groasă, început în preajma noului an montajul utilajelor. La ora 21,00 în sala luminată feeric sunt prezenți peste 600 de constructori. Recunoaștem printre ei pe maistru Nicolae Alexa, pe Ion R. Ion, lăcătuș montor, pe Ionel Dobre, lăcătuș și pe mulți alții veniți împreună cu familiile lor. Domnește o atmosferă sărbătorească plină de voie bună. Crainicul stației de radio amplificare vestește începutul sărbătorii revelionului. Maistrul Ștefan Vasiliade unul dintre veteranii șantierului însoțit de un grup de constructori rostește tradiționalul plugușor. Orchestra își începe programul. Tatiana Mihai funcționară la serviciul social și Domnița Talangă, bibliotecară, doua artiste amatoare neîntrecute au apărut pe estradă. Cântecele interpretate de ele sunt răsplătite cu aplauze. Conducerea Combinatului, comitetul de partid toastează în cinstea constructorilor, le urează noi succese în 1965. Vechiul an își trăiește ultimele clipe. O singură bătaie de gong și pășiri în 1965. In sală izbucnesc urale, se aprind artificii. Constructorii ciocnesc paharele se îmbrățișează. Petrecerea revelionului este în toi — începe carnavalul. Organizatorii au pus la dispoziția participanților măști, coifuri din hîrtie colorată. N-au lipsit nici tradiționalele răvașe. Constructorii siderurgiști din Galați au petrecut pînă în zori, înainte de a se despărți ei au încins după tradiție o veselă și mare permită. A RACUȚ Tradiționala urare „La mulți ani și noi succese în muncă". Patru constructori ai marelui Combinat siderurgic, Nicolae After, Alexandru Velici, Gheorghe Ghețu și Ioan Dinu au ținut să și-o ureze în ambianța plăcută a revelionului constructorilor. La revelionul tineretului. Toast pentru... calitate In rîndul celor peste 250 textiliști, ce petrec revelionul laolaltă, domnește o atmosferă de intensă veselie. De la o masă la alta, în dese rînduri, se ridică și se ciocnesc pahare în cinstea succeselor de pînă acum, a celor viitoare, întru sănătate și fericire. Iată că a venit și clipa despărțirii de anul 1964. Oamenii ascultă și vizionează cu vie emoție, la cele două televizoare instalate în sală, cuvintele tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, președintele Consiliului de Stat al R. P. Române. Și, la primele bătăi de gong, marcînd primele secunde ale noului an 1965, toasturile sînt reluate cu multă intensitate. — la mulți ani și noi succese! La această urare secretarei comitetului r de partid, Aglaia Calvinescu, i se răspunde : — In primul rînd la calitate ! — Mult noroc și... vînzări fără refuzuri! Cei care toastează acum, de la serviciul de vinzări, nu uită să precizeze: „cu concursul filatoarelor și țesătoarelor". Pe inginerul V. Stoenescu, directorul întreprinderii, îl găsim cinstind paharul de „Fetească" cu doi maiștri : Gh. Turcea și Vasile Carastoian. Turcea serbează ultimul revelion colectiv : peste cîteva luni va ieși la pensie. Carastofan doar pe primul venit de la școală a preluat de curînd conducerea unui schimb în filatura A. Cum s-ar spune se predă „ștafeta". Se ivește și o întîmplare puțin hazlie. Patru studenți din Tîrgu Mureș, sosiți să-și petreacă revelionul la Galați, între prieteni, au uitat adresa și au rugat pe directorul I.T.G. să-i primească la revelionul textiliștilor. Gazdele, ospitaliere, cum îi stă bine romînului, i-au primit bucuroși. Intre timp, într-o sală alăturată, orchestra de amatori a întreprinderii a atacat acordurile unui vals. Mesele încărcate cu bucate, televizoarele, sînt acum abandonate. Ne pregătim să plecăm prin alte locuri. Sîntem opriți de tovarășul S. C., muncitor la I.S.C.L. . — E al treilea revelion pe care-l petrec ani, de minune, în colectiv la I.T.G. Oare conducerea și comitetul sindicatului nostru nu ar fi putut proceda la fel ? In orice caz răspunsul îl va putea primi la... revelionul anului 1966. 1 GH. TEODORESCU Dezbaterea cifrelor de plan pe anul 1965 Dezbătute initial la nivel de conducere și organizații de partid, cu care prilej au fost întocmite și planurile de măsuri tehnico-organizatorice, cifrele de plan ale anului 1965 au fost supuse discuției, in ultimele zile ale anului trecut, masei largi de muncitori, ingineri și tehnicieni din toate secțiile și sectoarele unităților industriale și șantierelor de construcții. Cu acest prilej luind cunoștință de ele, oamenii muncii și-au luat însufletUe angajament au venit cu noi propuneri de măsuri în stare să garanteze îndeplinirea și depășirea lor. Construcții realizate în termen și la un înalt nivel calitativ Pentru realizarea în termen și la un înalt nivel calitativ a celor 1.100 apartamente de locuit și a altor obiective de interes social, planificate pe 1965, constructorii Grupului 1 de construcții-montaj Galați, au propus cu prilejul discutării cifrelor de plan o serie de măsuri tehnico-organizatorice deosebit de eficiente. Astfel, se va extinde mica mecanizare prin procurarea și darea în funcțiune a unor utilaje ca: macarale fereastră, pistoale pneumatice de vopsit și de împușcat cipluri, mașini de curățat parchet etc. In privința calității la propunerile constructorilor, se vor extinde folosirea prerecepției la toate lucrările înainte de predare, in construcția de locuințe se va folosi metoda apartamentului etalon pentru finisajele generale Pentru o mai bună organizare și folosire a forței de muncă se va trece la constituirea de brigăzi specializate și complexe și vor fi cuprinși în cursurile de calificare și ridicare a calificării peste 500 constructori. Analiză temeinică Dezbaterea cifrelor de pian pe anul 1965, la C.I.L Brăila, după cum ne informează inginerul Dumitru Stroe, a constituit nu numai o ședință de informare, ci în primul rînd o amplă analiză a rezultatelor dobîndite și a lipsurilor care s-au mai manifestat pe linia calității produselor. Așa cum se sublinia în referatul conducerii, îndeplinirea cu 14 zile mai devreme și la toți indicatorii a planului pe 1964 a constituit un frumos succes, determinat de eficacitatea măsurilor tehnice aplicate, extinderea micii mecanizări etc. Din păcate succesele în ansamblu au fost umbrite oarecum de cele 53 reclamații și refuzuri înregistrate, a spus tov. Eugen Pascaru, șeful serviciului C.T.C. Care au fost cauzele care le-au determinat și spre înlăturarea cărora trebuie să ne concentrăm atenția ? Sunt aici deficiențe generate de colaborarea insuficientă dintre maiștrii și controlorii C.T.C., efectuarea controlului numai de către laborator, asistența tehnică incompletă. E vorba deci de deficiențe proprii care pot și trebuie lichidate. Ocupîndu-se de problema ridicării pe o treaptă superioară a calității produselor, alți vorbitori au subliniat necesitatea efectuării unui control de calitate pe faze de fabricație, ridicarea nivelului de pregătire profesională a cadrelor etc. Angajîndu-se să depășească producția globală și marfă pe anul 1965 cu 2.200.000 și respectiv 1.800.000 lei, muncitorii, inginerii și tehnicienii Complexului de industrializare a lemnului de la Brăila au prevăzut să sporească în același timp cu 3 la sută volumul de plăci aglomerate calitatea A. In acest scop, din cele 40 măsuri tehnico-organizatorice înscrise în plan, multe se referă exclusiv la calitate. Tinerețe. Iarna aceasta a călcat peste tradiții. Nu-i viscol, nici gheață, nici pomii cu ramurile golașe poleite cu promoroacă. Noaptea de revelion și-a păstrat însă peste tot tradiția. ... 31 decembrie 1964. Seara s-a lăsat ca și altă dată cu cortina sa de întuneric. Aud prin curți voci tinere recitind melodic plugușoare după care harapnice sintetice pocnesc, grupurile de urători le însoțesc cu refrenul: Minați măi, hăăăiți... Curg ca un șuvoi pe străzile orașului Galați din toate părțile grupuri de tineri gălăgioși, unii fiind de bras fete frumoase, alții se speresc cu magnetofoane cu nădejdea că In revelion vor cunoaște fața pe care au căutat-o tot anul. Grupurile acestea ca niște afluenți, au inundat sala Teatrului muzical. Interior de basm cu ghirlande fulguite, cu panglici de carnaval, peste tot consete, voie bună antrenament pentru veselie, in giuscuri se spun glume, fetele unele circumspecte rid lipindu-se tot mai mult de atmosfera generală. Văd în sală numai tineret. Băieți cu costume bine croite, fete in rochițele lor concepute cu multă vreme în urmă, expre pentru revelion, strungari, constructori navali, studenți, feroviari, țesătoare, cooperatori etc. Le-am făcut fotografia alăturată! N-am ales, n-am avut preferințe! Un grup in spatele căruia era pomul de iarnă ! In grup am recunoscut o profesoară de educație fizică. Doar atți! Restul tineri ce ciocnesc pahare simbol al veseliei, punctul ce se pune după fiecare urare și înainte de a bea vinul. Revelionul tinereții a strîns in jurul meselor încărcate cu bucate, in fața televizorului, sau în iureșul petrecerii al dansului tineri din toate întreprinderile și instituțiile orașului, studenți. In rest ca la orice revelion. Toasturi, felicitări, muzică și veselie. Cîteva rînduri vreau să dedic petrecerii revelionului ce a avut loc la bufetul T.A.P.S. „Panciu". S-au distrat aici, muncitori, tehnicieni, întregul colectiv de muncă de la întreprinderea orășenească nr. 1. In vitrina bufetului a fost amenajat un reușit montaj peisagistic din zăpadă sintetică. S-au ridicat aici pahare pentru toate „motivele". Pentru sănătate, pentru fericire, pentru producție și un pahar a fost ciocnit și urmat de aplauze pentru... cei ce au amenajat sala și au pregătit revelionul! Pentru colectivul bufetului T.A.P.L. „Panciu" Apoi paharele și-au făcut datoria și împreună cu atmosfera și prilejul, au înveselit oamenii ca la o veritabilă bucurie și petrecere : Revelionul. GEORGE STEFANESCU Cu navaliștii gălățeni Chiar de la intrarea în sala cantinei S. N. G. simți suflul sărbătoresc al revelionului organizat de constructorii de nave gălățeni. E ora 22,30. Se ridică primul pahar. La una din mese, președintele comitetului sindicatului Măricel Ștefănescu, îndemnat de comesenii apropiați, salută cu paharul în mină într-un mod sobru dar totuși sărbătoresc: „La mulți ani". La o altă masă, ornată cu dichis și cu paharele pline, se află constructorul montor Vasile Stanimir iar aproape de el, maistrul Anton Radu, șeful atelierului mecanică-montaj, ciocnesc și-și urează noroc. Relațiile de serviciu sînt parcă uitate cu totul. Se desprind însă, cuvinte care dovedesc gîndurile majore ale constructorilor de nave pentru anul ce avea să vină. „Toastez pentru succesul construcției cargoului de 10.000 tone pe care-l vom instala pe casă în anul 1965“ — rostește Panait Roman, secretarul organizației de partid din atelierul sudură. Urarea sa este răspîndită mai departe de alți și alți constructori de la mesele vecine. Unul dintre ei, ajustorul Gh. Petre oprește paharul în dreptul ochilor. Salută și ciocnește cu tovarășii din jurul său. Pînă la capătul anului 1964 și începutul anului 1965 mai sînt puține minute. Intre constructori este prezent secretarul comitetului de partid, tov. Ionel Ghebț. Cuvintele felicitării sale sînt rostite cu sobrietatea și emoția obișnuită evenimentului. „Tovarăși, spune el, anul 1964 a fost un an de succese frumoase, în acest an secțiile și atetelierele, îndrumate de organizațiile de partid și sprijinite de comitetele sindicale, au realizat indici înalți la producția globală și marfă, la productivitatea muncii și au dat o permanentă atenție calității. Să ridicăm paharul pentru succesele obținute și pentru noile sarcini de răspundere ce le avem de îndeplinit în 1965". Aplauzele se contopesc cu vocile pe tonuri călduroase, cu veselia generală. Constructorii răspund cu paharul ridicat. Mîinile care au modelat metalul navelor făurit în 1964, fac parcă o pauză la răscrucea dintre ani, mîngîind cristalul paharelor. Presimți în aceste miini asaltul pe care-l vor începe în noul an, 1965. Trecerea în noul an, 1965, se face intr-un tumult de aplauze și toasturi, de sute de rostiri a tradiționalei urări „La mulți ani!". I. PALAMIUC Actorii Teatrului de Stat din Galați au fost întîlniți in ultima noapte a anului la multe revelioane în costumele născute din basmele lui Creangă. J 1