Viața Nouă, iulie-septembrie 1969 (Anul 25, nr. 7635-7713)

1969-07-01 / nr. 7635

Proletari din toate țările, unifi vul Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXV — Nr. 7635 MARȚI 1 IULIE 1969 4 PAGINI — 30 BANI Citiți in pag. a 11-a — Vizita delegației parlamentare române în Anglia — Sesiunea Comisiei mixte ministeriale româno-iraniene. — Sărbătoarea națională a Canadei — Ziua independenței Republicii Burundi ■— Din nou tulburări în Malayezia. ÍN INTIMPINAREA CELUI DE-AL X-LEA CONGRES AL PARTIDULUI TEZELE ȘI PROIECTUL DE DIRECTIVE ÎN DEZBATEREA PUBLICĂ A TUTUROR COMUNIȘTILOR, A ÎNTREGULUI POPOR Creșterea rolului partidului în conducerea societății*1 CONSTANTIN DASCALESCU prim-secretar al Comitetului județean de partid Galați Valoarea inestimabilă a Tezelor C. C. al P. C. R. pentru Congresul al X-lea al partidului, a proiectului de Directive privind planul cincinal pe anii 1971 — 1975 și liniile directoare ale dezvoltării economiei naționale pe perioada 1976 — 1980, documente aflate în prezent în dezbaterea organizațiilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, constă în primul rînd în aplicarea creatoare a marxism-leninismului, a principiilor generale ale construcției socialismului la particularitățile concrete, ale țării noastre. Din ele se desprind cu claritate principalele direcții ale progresului economiei naționale, ale dezvoltării impetuoase a tuturor ramurilor producției materiale, a întregii vieți sociale. Este firească deci participarea efectivă la dezbateri în cadrul organizațiilor de partid, de masă și obștești a tuturor comuniștilor, majorității covîrșitoare a poporului nostru. A apar ca firești în același timp răspunderea și chibzuință cu care sînt abordate fiecare dintre prevederile referitoare la dezvoltarea industriei, agriculturii, care privesc investițiile, știința, învățămîntul și cultura, perfecționarea întregii vieți sociale, a formelor și metodelor de muncă ale organelor și organizațiilor de partid. Este un adevăr verificat istoricește în cei 25 de ani care au trecut de la eliberarea patriei că sursa principală a victoriilor partidului, izvorul tăriei și unității sale rezidă în capacitatea de a conduce și atrage milioane de oameni ai muncii la rezolvarea problemelor legate de făurirea noii orînduiri. Conducerea conștientă a ansamblului proceselor vieții sociale în vederea accelerării ritmului dezvoltării, conținutul formelor sale de expresie, măsura și modul în care reflectă cerințele dezvoltării societății au o determinare istorică obiectivă, cunosc o evoluție dinamică specifică, în funcție de etapa în care se află . construcția socialistă. Iar noua etapă a construcției socialismului în România, complexitatea sarcinilor ce se pun în toate domeniile, amploarea crescîndă a participării conștiente a maselor la viața economică, politică și socială, procesul neîntrerupt de dezvoltare a democrației socialiste, importanța deosebită pe care o capătă activitatea ideologică și educativă in dezvoltarea societății sporesc nemăsurat răspunderile ce revin partidului comunist. Fundamentarea de către marxism-leninism a tezei cu privire la rolul conducător al partidului comunist în revoluția și construcția socialistă, cunoașterea direcției în care evoluează acest rol, a sferei de cuprindere și modalității sale de exercitare au o deosebită însemnătate principială, teoretică. Dar aceasta este abia premisa, principiul general-valabil, rolul partidului comunist de forță politică conducătoare realizîndu-se cu adevărat numai în urma activității tenace, a muncii persistente, fructuoase desfășurate pe baza unei Unii politice clare, corespunzătoare aspirațiilor și năzuințelor poporului, politică elaborată cu participarea acestuia, înțeleasă și însușită de mase. Așa cum se arată în Teze, partidul nostru își realizează rolul de conducător în societate prin activitatea politică și organizatorică intensă a organelor și organizațiilor de partid în toate domeniile, prin munca desfășurată pentru ridicarea conștiinței socialiste maselor, prin legătura strînsă cu clasa munciatoare, țărănimea, intelectualitatea, cu întregul popor. Perioada care a trecut de la 23 August 1944 a fost în ansamblul ei o verificare, un examen trecut cu succes de către comuniștii români, in sensul că au reconfirmat în condițiile țării noastre că societatea socialistă nu poate fi construită și nici nu poate fi dezvoltată fără ca în fruntea acestui proces amplu ,profund revoluționar, să se afle un partid marxist-leninist, oțelit și încercat în lupte. Rolul de forță politică conducătoare pe care-1 îndeplinește partidul în societatea românească, prestigiul și autoritatea de care se bucură în rîndul maselor sînt rezultatul unui proces obiectiv, al unei îndelungate evoluții istorice, în cursul căreia poporul s-a convins că partidul este exponentul intereselor sale fundamentale, călăuza sa încercată, forța cea mai înaintată, mai hotărîtă și consecventă națiunii, în lupta pentru înlăturarea regimului burghezo-moșieresc, cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare și aliații săi, pentru edificarea socialismului. Schimbările radicale petrecute în structura societății românești, încununate prin victoria deplină și definitivă a socialismului și înscrierea consecventă a României pe calea progresului economic, în ridicarea nivelului de trai al poporului, în dezvoltarea învățămîntului, științei și culturii, închegarea pe baza deplinei egalități în drepturi a prieteniei frățești dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, unitatea socialistă a întregului popor — toate acestea sînt urmarea înfăptuirii consecvente a politicii științifice, realiste a partidului. Proiectele de documente pentru Congresul al X-lea definesc un multilateral program de activitate, ale cărui obiective, structuri și priorități îmbrățișează existența materială spirituală a poporului în întrega ei complexivitate, prefigurînd înfățișarea viitoare a societății românești. Intre calitatea de forță conducătoare a societății și structura și compoziția partidului nostru există o indisolubilă unitate dialectică. De aceea, în Tezele Comitetului Central se relevă că : „Structura partidului — pregătirea politică și profesională a membrilor săi, compoziția sa socială, în care rolul preponderent revine elementului muncitoresc, asigură partidului nostru caracterul de avangardă a clasei muncitoare, a tuturor oamenilor muncii, conferindu-i totodată o înaltă competență, posibilitatea de a acționa nemijlocit în abordarea și soluționarea tuturor problemelor pe care le ridică dezvoltarea economică și socială a țării". Calitatea de avangardă, de forță motrice a societății este determinată, înainte de toate, de faptul că Partidul Comunist Român reunește în rîndurile sale elementele cele mai înaintate, devotate cauzei socialismului, cu un acut simț al responsabilității, militanți activi pe toate tărîmurile vieții sociale. Pe baza indicațiilor Congresului al IX-lea al P.C.R., în județul Galați ca și în întreaga țară s-a desfășurat o susținută activitate pentru întărirea rîndurilor partidului. Organizația noastră județeană numără în prezent aproape 54 000 de comuniști, reprezentînd cca. 17 la sută din populația majoră a județului, numărul preponderent fiind reprezentat de oameni ai muncii angajați nemijlocit în sfera producției materiale. Ținînd cont de faptul că în județul nostru se desfășoară o largă activitate de construcții, că am urcat rapid pe treapta industrializării, comitetul județean s-a orientat spre primirea în partid a celor ce lucrează în ramurile de bază ale economiei, urmărinduse îmbunătățirea necontenită a structurii și componentei organizațiilor de partid. In prezent, la fiecare șase salariați din rîndul constructorilor de pe șantierele marilor obiective industriale și social-culturale avem cîte un membru de partid, iar din rîndul muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor industriei siderurgice și constructoare de mașini la fiecare trei salariați unul este membru de partid. Pe aceeași linie a întăririi calitative a compoziției organizațiilor de partid se situează și preocuparea în ce privește unitățile de producție din agricultură. In cooperativele agricole de producție, peste 15 la sută din țărani sînt comuniști. Desigur, cifrele, din orice unghi ar fi privite, exprimă un raport cantitativ. Este cazul însă să arăt, repetînd de altfel un lucru cunoscut, că spre partid se îndreaptă oamenii cei mai bine pregătiți, caracterizați prin energie și dinamism, care s-au remarcat în activitatea profesională și obștească, conștienți că înregimentați în partid își pot pune mai deplin în valoare capacitatea lor creatoare, își pot consacra mai eficient forțele cauzei socialismului, întărirea rîndurilor organizațiilor de partid, atenția acordată calităților moral-politice și profesionale ale comuniștilor, preocuparea pentru educarea marxist-leninistă a acestora au determinat îmbunătățirea activității de partid la toate nivelele. După cum este lesne de înțeles, exista o corelație organică între îndeplinirea misiunii ce revine partidului ca forță conducătoare a societății și activitatea concretă pe care o des-.) Din revista 1969. „Lupta de clasă" nr. 6, iunie (Continuöie in pog. a l!|-a) Conferința comuniștilor ti de la 1.0. tecuci # Calitatea producției — un deziderat al întregului colectiv a Progresul tehnic — factor important în ridicarea eficienței economice a Spiritul critic — garanție a dezvoltării vieții de partid Tezele Comitetului Central al partidului și proiectul de Directive ale Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român privind planul cincinal Pe anii 1971—1975 și liniile directoare ale dezvoltării economiei naționale pe perioada 1976—1980 constituie o nouă dovadă a politicii partidului nostru, de continuare neabătută a industrializării țării, de ridicare a economiei naționale pe noi trepte ale progresului și civilizației. Luînd în dezbatere aceste documente de o deosebită importanță teoretică și practică pentru viitorul luminos al României socialiste, conferința extraordinară a comuniștilor de la întreprinderea de reparații auto Tecuci, care a avut loc recent, făcînd o amplă dezbatere a acestor documente, a manifestat adeziunea deplină a tuturor comuniștilor din această unitate industrială nouă față de politica partidului, fată de noile perspective ce se deschid în fața poporului nostru pe drumul desăvîrșirii construcției socialismului în patria noastră. Iuntîmpinînd cu legitimă mînie prevederile proiectului de Directive, expuse în informarea prezentată de tovarășul Matei Porumboiu, secretarul comitetului de partid, participanții la discuții s-au referit pe larg la sarcinile ce derivă din aceste documente pentru întreprinderea lor, pentru dezvoltarea ei în continuare și în același timp, au venit cu propuneri adecvate care să faciliteze transpunerea în practică a sarcinilor izvorîte din Tezele C.C. al P.C.R. și proiectul de Directive. Problemele majore asupra cărora s-a insistat în mod deosebit în cadrul discuțiilor purtate, s-au axat, în principal, pe măsurile ce trebuie luate pentru creșterea calității producției executate, introducerea progresului tehnic, organizarea științifică a producției și a muncii, concomitent cu creșterea rolului organizațiilor de partid, a comuniștilor în organizarea și GH. LUPOAE (Continuare în pag. a IlI-a) M Hd tNKIBtFCI NOI OBIECTIVE PREDATE BENEFICIARULUI Cinematograful de 500 locuri Ieri a fost recepționat de către beneficiar noul cinematograf de 500 de locuri din cartierul Țiglina III. Sala de spectacole, de formă hexagonală, are o suprafață de 476 mp, locurile fiind dispuse în amfiteatru. Ecranul are dimensiunile de 10 m X 3,90 m, și este înzestrat cu două cortine acționate electric. Pentru asigurarea unei difuziuni optime a sunetului în sală, plafonul, executat din ipsos, are un profil sinusoidal. De o deosebită atenție s-au bucurat din partea constructorului — Grupul 1 C.M. Galați — lucrările de finisaj. Exteriorul în special executat din marmuroc și placaj de cărămidă aparentă lasă o impresie estetică deosebit de plăcută. In completarea celor cîteva caracteristici privind noua instituție culturală gălățeană, amintim că cinematograful este prevăzut cu încălzire centrală și instalație de ventilație. Depozitul C. L. D. C. Tot ieri. Grupul 1 constructii-montaj Galați a anunțat terminarea depozitului C.L.D.C. Amplasată în zona industrială din nord-vestul orașului, noua construcție are o suprafață totală de 1 625 mp din care spațiile de depozitare ocupă o suprafață de 1 322 mp, restul reprezentînd birourile conducerii și ale personalului de evidență. Parterul este executat din cadre de beton armat monolit cu deschideri de 6 m, iar acoperișul din chesoane prefabricate. Depozitul este prevăzut cu rampe de beton pentru încărcarea și descărcarea mărfurilor. Cu prilejul zilei învățătorului Ieri s-a sărbătorit în întreaga țară „Ziua învățătorului“, ziua tuturor cadrelor didactice din România, a oamenilor care și-au dedicat activitatea instruirii și educării noilor generații. In județul Galați au fost sărbătorite astfel peste 4 300 cadre didactice cuprinse în învățămîntul de cultură generală, mediu, profesional și de specialitate, peste 280 cadre didactice care activează în învătămtntul superior. Cu prilejul adunărilor festive care au avut loc la Galați, Tecuci, Berești, Tg. Bujor, Tudor Vladimirescu, vorbitorii au insistat asupra realizărilor de pină acum pe linia modernizării procesului instructiv-educativ, subliniindu-se în același timp cerințele învățămintului modern în lumina documentelor pentru Congresul al X-lea al partidului. In deplin acord cu programul de dezvoltare a României pe drumul desăvârșirii construcției socialiste, educatorii, învățătorii și profesorii s-au obligat cu acest prilej să-și înnoiască metodele de predare, să folosească scară mai largă cuceririle pe o de pină acum in acest domeniu, astfel incit țara să primească an de an promoții mai bine pregătite, apte să-și îndeplinească datoriile cetățenești pe frontul competițiilor de muncă socialistă. O serie de cadre didactice au primit cu ocazia Zilei învățătorului titlul de profesor emerit, Ordinul muncii, ordinul „Meritul cultural“, medalia muncii, gradații de merit sau au fost evidențiate pentru activitatea exemplară la catedră. Vacanță studențească Așadar — pe toată linia — vacanță ! Timp de trei luni — floarea verii și preludiile toamnei — cele cîteva studenți gălățeni vor unii de la discreție numeroase avea prilejuri de bucurii inedite. Vom începe prin a enumera doar cîteva din taberele unde ei sînt invitați în acest timp : Costinești, Piriul Rece, Timișul de Sus, Izvorul Mureșului. La Herculanie, Sinaia, Sovata, Tușnad sau Călimănești îi așteaptă cabane însorite, cărări ascunse in luminișuri de pădure, terenurile de sport. Excursiile gălătenilor, mult mai numeroase fată de alti ani, vor confrunta metaforic, culorile Dunării cu aerul stîncos al Făgărașului, Rodnei, Retezatului, cu peisajele, întotdeauna încintătoare, ale nordului Olteniei și Deltei, ale însoritului Maramureș. Cițiva dintre universitarii noștri vor vizita Franța, U.R.S.S., Anglia. Pe malurile Senei și Tamisei, în nopțile albe, atît de cîntate de poeți, ale Leningradului, la Paris și Londra tinerii mesageri ai științei și culturii românești vor depune, de bună seamă, în numele tuturor colegilor lor salutul de prietenie al marelui port dunărean. La casa de cultură a studenților din Galați, tovarășa profesoară Beatrice Răileanu, metodistă cu probleme cultural-artistice, ne-a comunicat programul alcătuit pentru tinerii care își petrec vacanța în localitate. Activitățile sportive (volei, șah, tenis de masă, handbal, baschet) vor conduce, fiecare în parte la obținerea Cupei „A 25-a aniversare de la eliberarea patriei“. La Pădurea Hanu Conachi, lacul Spahiu, Mausoleul de la Mărășești și castrul Dinoge- VIRGIL ȚIGĂNUȘ (Continuare în pag. a II-a) In fotografie, laboratorul central de analiză al fabricii de produse lactate din Galați. Foto : G. BERCOV GEOGRAFIA SOCTRLISTĂ A ANULUi XXV Un nume nou pe platoul Combinatului: FABRICA DE BLOCURI DOLOMITICE Pe data de 28 aprilie a.c. cmd, elaborînd prima sa șarjă cu 62 de zile mai devreme față de termenul stabilit, convertizorul nr. 3 al oțelăriei se alătura în funcțiune celorlalte două, completînd capacitatea instalată din prima etapă de 2,5 milioane de tone de oțel pe an, un alt obiectiv industrial batea la poarta premierii industriale. Era vorba de fabrica de blocuri dolomitice, din cadrul secției de refractare a Combinatului siderurgic gălățean, care pornise în probe la rece. Rodajului i-a urmat, la puține zile, prima operație de presare, ce a marcat începerea ultimelor probe tehnologice a celor la cald. In această perioadă de punere la punct în cele mai intime amănunte a procesului de producție, de însușire a condițiilor de exploatare a modernelor agregate, personalul fabricii, făcînd dovada unei înalte pregătiri profesionale, a și reușit să furnizeze oțelăriei primele 74 de tone de blocuri dolomitice apte pentru înzidirea convertizoarelor. Acest lucru a determinat grăbirea zilei de intrare efectivă în exploatare a noului obiectiv. Evenimentul, la care am luat parte, a avut loc în cursul zilei de ieri. Așadar, începînd cu data de 30 iunie 1969, in cartea realizărilor de prestigiu ale constructorilor și siderurgiștilor gălățeni s-a înscris un nou nume : fabrica de blocuri dolomitice. Noul obiectiv, ne declara inginerul Ion Păcuraru, șeful secției refractare C.S.G., dispune în prima etapă de o capacitate de 25 000 tone blocuri dolomitice pe an, respectiv corespunzînd nevoilor unei producții anuale de oțel de 2,5 milioane tone. Unică în țară, pe seama căreia se renunță la importul de astfel de produse, fabrica este concepută să realizeze blocurile dolomitice în formatele de bază necesare zidirii căptușelilor de uzură ale convertizoarelor și, în paralel, formatele speciale - dolomite magnezitice blocuri dolomitice cu grasi fit. Un lucru demn de reținut — materiile prime necesare procesului de fabricație sînt de proveniență indigenă, respectiv furnizate de Hunedoara. Conform parametrilor calitativi prevăzuți de tehnologie, blocurile corespund regimului de lucru din convertizoare, avînd o mare rezistență la temperaturile înalte la care sînt supuse și împotriva fenomenelor chimice ce se nasc în timpul elaborării oțelului. Toate operațiile legate de fabricația blocurilor dolomitice, pornind de la primirea materiilor prime și pină la presare. Se desfășoară în baza unui proces complet mecanizat și automatizat. „Preluînd în exploatare acest nou și important obiectiv, ne-a declarat în încheiere inginerul Ion Păcuraru, colectivul nostru se angajează să-l exploateze în modul cel mai rațional, furnizînd oțelăriei întreg necesarul de material refractar pentru căptușirea convertizoarelor, înlăturind astfel complet importul. Alăturîndu-se eforturilor tuturor siderurgiștilor de pe platforma Combinatului nostru, de a întîmpina cel de-al X-lea Congres al partidului cu succese deosebite în creșterea producției de metal, colectivul fabricii noastre și-a propus ca pînă la data de 1 august a.c. să realizeze o șarjă de 300 tone blocuri dolomitice, cantitate necesară înzidirii unui convertizor și pe baza căreia se va putea obține, pe parcursul unei campanii de exploatare, o producție de cca 80 000 tone oțel. Deși ne aflăm încă la începutul „carierei" noastre, sîntem hotărîți să muncim cu toată vigoarea, organizației sub conducerea de partid pentru a ne respecta angajamentul". GH. TEODORESCU Corpul principal al noii fabrici.