Viața Nouă, iulie-septembrie 1972 (Anul 28, nr. 8567-8644)

1972-09-15 / nr. 8631

\\ -4 r < ■s y 1 f / 1 Ü í IS L o CENTRALA Útla. EMINK Ă __J ? Proletari din toate țările, ținiți-vă ! Organ al Comitetului județean Galați al P. C. R. si al Consiliului popular județean ANUL XXIX — Nr. 8631 VINERI 15 SEPTEMBRIE 1972 6 PAGINI — 30 BANI (Continuare în pag. a II a) în unități industriale din orașul Sebeș Luîndu-și rămas bun de la cei veniți în întîmpinare, de la Sibiu, la bordul unui elicopter special, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat, au survolat zona colinară de la poalele munților Cibinului, pînă la Sebeș. Secretarul general al partidului este întîmpinat aici cu multă dragoste, cu entuziasm de locuitorii orașului, de cetățeni din localitățile învecinate, care își exprimă satisfacția, bucuria pentru prilejul de a se întîlni cu conducătorul iubit al partidului și statului nostru. La coborîrea din elicopter, tovarășul Nicolae Ceaușescu este salutat de tovarășii George Homoștean, prim-secretar al Comitetului județean de partid Alba, Traian Bradu, prim-secretar al Comitetului orășe taJ Citiți In pag. a VI-a — Vizita tovarășului Ion Gheorghe Maurer in R.S.F. Iugoslavia — Comunicat cubanezo-peruan Ședința comună a Biroului Politic al C.C. al P.M.U.P. și a Prezidiului guvernului — Atmosferă de tensiune în Irlanda de Nord — Guvernele R. P. Polone și R. F. a Germaniei au căzut de să stabilească relații acord diplomatice Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a făcut joi o vizită de lucru în județele Alba și Hunedoara, unde s-a întîlnit cu colective de oameni ai muncii, a analizat la fața locului căile pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului, pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru creșterea continuă a nivelului de viață și civilizație al populației. Tovarășul Nicolae Ceaușescu fost însoțit în vizita pe care a întreprins-o în unități economice din județul Alba de tovarășii Iile Verdeț, Miu Dobrescu și Ion Dincă. La plecarea din București, pe aeroportul Băneasa, au fost prezenți tovarășii Paul Niculescu-Mizil, Maxim Berghianu, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Ieonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Stănescu și Ștefan Andrei. Vizita secretarului general al partidului în cele două județe are loc la scurt timp de la consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R., în cadrul căreia s-a analizat modul cum acționează și cum trebuie să acționeze în viitor comitetele județene, organele și organizațiile de partid din toate unitățile economico-sociale în vederea înfăptuirii în cele mai bune condiții a hotârîrilor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Este încă o dovadă a consecvenței cu care se aplică în viață noul spirit de muncă, întronat în întreaga noastră activitate politică, social-economică de conducerea partidului, de secretarul său general, o confirmare a preocupării statornice pentru a dezbate la fața locului, împreună cu oamenii muncii, căile prin care obiectivele stabilite să fie îndeplinite, în așa fel încît tot ceea ce ne-am propus să devină realitate vie, spre binele și în folosul țării, al celor ce muncesc. La sosirea pe aeroportul din Sibiu, unde a aterizat avionul oficial, conducătorul partidului și statului a fost salutat cu căldură de un mare număr de oameni ai muncii. Era prezent tovarășul Richard Winter, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Sibiu al P.C.R., reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat. Pe frontispiciul aerogării se afla portretul tovarășului Nicolae Ceaușescu, încadrat de urările : »Bine ați venit, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu »Trăiască Partidul Comunist Român !. Tovarășul Nicolae Ceaușescu răspuns cu căldură manifestărilor prietenești cu care oamenii muncii — români, germani, maghiari — l-au întîmpinat, ca în atîtea rînduri, exprimîndu-și astfel adeziunea deplină la politica marxist-leninistă, înalt patriotică, promovată cu consecvență de partid, hotărîrea de a o sprijini prin faptele lor de muncă, prin întreaga lor activitate. Stimați tovarăși. Voi începe prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Alba Iulia și ai județului Alba, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România (Aplauze puternice, urale). Mi-a făcut o deosebită plăcere să mă pot întîlni din nou cu locuitorii acestui străvechi oraș, cu oamenii muncii din întreprinderile pe care le-am vizitat, din comunele și satele prin care am trecut. Am constatat cu deosebită satisfacție avîntul minunat cu care muncitorii, țăranii, intelectualii, toți oamenii muncii din județul Alba înfăptuiesc hotărîrile Congresului al X-lea al partidului și ale conferinței Naționale din acest an. Realizările din județul dumneavoastră și din municipiul Alba Iulia — în producția industrială, în agricultură, în înfăptuirea programului de investiții prin construirea în ritm rapid a noilor capacități de producție — sunt o dovadă elocventă a felului în care întregul nostru popor dă viață politicii partidului comunist, văzînd în aceasta singura cale pentru asigurarea bunăstării și fericirii națiunii noastre. (Aplauze puternice, se scandează „Ceaușescu și poporul“). In toate cele șase întreprinderi industriale pe care le-am vizitat am constatat că, sub conducerea organizațiilor de partid, colectivele de oameni ai muncii se străduiesc să obțină rezultate tot mai bune în producție. De altfel, după cum am fost informat, pe primele luni întregul județ a îndeplinit în bune condiții și chiar sarcinile planului. Pentru a depășit toate aceste rezultate doresc să adresez cele mai calde felicitări muncitorilor, tuturor celor care și-au adus contribuția la aceste mari realizări și să se urez noi și noi succese. (Aplauze puternice, urale). Am vizitat, de asemenea, o întreprindere agricolă de stat, am văzut cum se prezintă culturile, am ascultat pe președintele consiliului intercooperatist din Alba Iulia care a vorbit despre realizările cooperativelor; într-adevăr, se pare că județul Alba se înscrie și în domeniul agriculturii cu rezultate bune. De aceea aș dori ca de la această tribună să adresez felicitări călduroase lucrătorilor din agricultură, tuturor cooperatorilor din județul Alba. (Aplauze puternice, orale). După cum cunoașteți, Conferința Națională a trasat sarcini vederea realizării mai devreme în a prevederilor actualului cincinal. Multe județe, răspunzînd chemării organizației de partid din ciprul București, și-au luat muniangajamentul de a realiza planul cincinal în 4 ani și jumătate. După cîte am văzut în întreprinderile vizitate, după cele ce citesc pe aceste pancarte cu care ați venit aici, se pare că și dumneavoastră vă angajați în această întrecere națională pentru a realiza planul cincinal în 4 ani și jumătate. Văd că față de municipiul București v-ați propus, în plus, ca realizarea cincinalului în 4 ani și jumătate să se concretizeze în produse de bună calitate. (Aplauze prelungite). In unele din întreprinderile pe care le-am vizitat astăzi am discutat cu conducerile posibilitățile de a asigura o devansare a realizării planului și în ce privește punerea în producție a noi capacități. Sper că cele discutate aici, la Alba lulia, cît și la Aiud și la Sebeș nu vor rămîne numai angajamente, ci realmente se va obține o producție mult sporită, ca de exemplu la oțel de aproape 3 ori mai mult decît se gîndiseră inițial tovarășii să realizeze în 1975, la fontă turnată de aproape 2 ori mai mult, precum și la alte produse. Sunt, desigur, sarcini mari; ne-am gîndit însă că trebuie să vă venim în ajutor în mod concret, pentru a putea realiza planul în 4 ani și jumătate, de aceea am căutat să stabilim și prin ce mijloace să realizăm planul în 4 ani și jumătate. Este de înțeles că noi dorim ca realizările suplimentare obținute în îndeplinirea cincinalului cu o jumătate de an mai devreme să fie concretizate în producție fizică, în produse care să exprime realmente valoare nouă și care să contribuie la ridicarea generală a economiei țării noastre, a civilizației niei, a bunăstării și fericirii Romaîntregului nostru popor. (Aplauze puternice, orale). După cum știți, în întreaga țară se desfășoară o intensă activitate pentru a concretiza noile suplimentare pe următorii 3 sarcini ani. Trebuie spus că de pe acum s-au evidențiat rezerve mari, că se relevi condiții pentru a se obține îndeplinirea nului cincinal mai devreme a plași realizarea unei producții suplimentare în toate sectoarele de activitate, inclusiv în agricultură. Această preocupare constituie o expresie elocventă hotărîrii cu care oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, edifică noua orînduire, înfăptuiesc societatea socialistă multilateral dezvoltată, totul pentru înaintarea cu pași mai repezi a României spre culmile înalte ale civilizației și progresului socialist, ale bunăstării și fericirii. (Aplauze puternice, se scandează „Ceaușescu— P.C.R.“). Partidul nostru se preocupă continuu ca, pe măsura dezvoltării producției, a sporirii venitului național, să crească și nivelul de trai al poporului. Vedeți cum însăși în orașul dumneavoastră se făurește viață nouă — se dezvoltă industria, o agricultura, se construiesc locuințe și așezăminte culturale, instituții de învățămînt. De altfel nu există oraș, nu există localitate a patriei noastre care să nu cunoască asemenea schimbări, care fac parte din marile transformări revoluționare care au loc în întreaga Românie. Iată de ce avem ferma convingere că sarcinile trasate de Conferința Națională vor fi realizate cu succes ! Eu sînt convins că oamenii muncii din Alba Iulia, din județul Alba nu vor rămîne mai prejos decît ceilalți cetățeni ai patriei și vor aduce o contribuție importantă la progresul general al poporului român. (Aplauze puternice). După cum știți, tovarăși, în anul 1974 se împlinesc 375 de ani de la intrarea lui Mihai Viteazu în Alba Iulia, de la unirea Țării Românești, Ardealului și, după un an, și a Moldovei. De aceea, aș dori să adaug la motivele întrecerii în care sînteți angajați și pe acela de a întîmpina acest moment important din istoria poporului nostru cu îndeplinirea multora din rnguiamentele luate astăzi. (Aplauze puternice, orale). Noi ne gîndim, încă de pe acum, să sărbătorim aici acest eveniment — și aș dori ca, la această sărbătoare să constatăm că județul dumneavoastră a obținut succese mari în toate domeniile de activitate. Eu sunt convins că vom putea constata acest lucru 1 (Aplauze puternice , se scandează »Ceaușescu — P.C.R.“). Tot în 1974 se împlinesc 30 de ani de la eliberarea patriei noastre de sub jugul fascist, care a deschis calea trecerii la făurirea orînduirii noi, socialiste. Iată deci două evenimente mari pe care le vom sărbători în același an. Oamenii muncii din Alba lulia, care au un trecut istoric așa de minunat, vor trebui să dovedească că știu să făurească prezentul, că știu să asigure și viitorul — viitorul copiilor lor, al copiilor copiilor lor. (Aplauze puternice, prelungite). Preocupîndu-ne de dezvoltarea cu succes a socialismului în patria noastră noi ne aducem totodată contribuția la cauza generală a socialismului, la întărirea forței tuturor țărilor socialiste, la creșterea prestigiului socialismului în întreaga lume. Este bine știut că, pînă la urmă, cu cît sînt mai mari succesele pe care fiecare popor reușește să le obțină în activitatea sa — în făurirea orînduirii noi — cu atît este mai mare contribuția sa la întărirea forței țărilor socialiste, unității lor, cu atît este mai mare a aportul său la creșterea prestigiului socialismului în întreaga lume. (Aplauze puternice). Știm că este necesar să depunem totodată eforturi mari pentru a se realiza o politică de pace, de colaborare între toate popoarele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Tocmai de aceea partidul nostru, guvernul nu precupețesc nici un efort pentru a dezvolta colaborarea cu toate statele, pentru înfăptuirea securității europene, pentru o lume a păcii și colaborării între toate popoarele. (Aplauze puternice). Nu doresc să mă mai opresc asupra altor probleme. Conferința Națională a trasat un larg program de activitate. In recenta întîlnire cu primii secretari ai comitetelor județene de partid am discutat cum să unim mai bine eforturile comuniștilor, ale tuturor oamenilor muncii, pentru a înfăptui acest minunat program. Aș dori, și cu acest prilej, să apreciez felul în care comitetul județean, organele și organizațiile de partid din județul Alba își îndeplinesc sarcina de a întări continuu unitatea și colaborarea tuturor oamenilor muncii, de a fi permanent în mijlocul celor ce muncesc, numai și numai în strînsă legătură cu toți cei ce muncesc, fără deosebire de naționalitate, organizațiile de partid își vor îndeplini menirea lor de forță politică conducătoare a poporului pe calea făuririi unei vieți fericite, a socialismului și comunismului. (Aplauze puternice, orale , se scandează : "Ceaușescu — P.C.R."). In manifestarea călduroasă de astăzi, în felul în care am fost primit peste tot, văd o expresie a încrederii dumneavoastră, a tuturor oamenilor muncii din județul Alba — ca de altfel a întregului popor — în partidul nostru comunist, în conducerea sa, care face totul pentru a-și îndeplini cu cinste misiunea istorică asumată în fața poporului român. (Aplauze prelungite, orale). Ducem cu noi impresii deosebit de plăcute despre felul în care oamenii muncii din Alba muncesc și se preocupă de îndeplinirea sarcinilor trasate de Conferința Națională. Desigur, aceasta nu înseamnă că în județul dumneavoastră nu mai sunt lucruri de îmbunătățit. Dar nu doresc să vorbesc acum despre lipsuri , le cunoașteți singuri și sunt convins că le veți analiza și veți face totul pentru a le înlătura și a asigura astfel mersul înainte al întregii activități. In următorii ani va trebui să începem construirea de noi întreprinderi, să dezvoltăm întreprinderile miniere. Vă așteaptă deci sarcini și mai mari. De aceea, preocupîndu-va să realizați programul actual trebuie să vă gîndiți totodată la perspectivă, la măsurile pe care trebuie să le luați de pe acum spre a asigura in continuare dezvoltarea economico-sociala a județului. Sunt convins că organizația de partid, oamenii muncii din județul Alba — muncitorii, țăranii, intelectualii — fiecare în domeniul său de activitate, inclusiv în domeniul educației, al creării de noi cadre, al creșterii tinerei generații vor face totul pentru a traduce în viață spiritul Conferinței Naționale a partidului ! Plecînd de aici cu încrederea că veți ști să lucrați mai iute, mai bine și mai eficient în toate domeniile de activitate vă doresc mult, mult succes în tot ceea ce veți întreprinde, multă sănătate și fericire ! (Urale puternice, aplauze, se scandează : „Ceaușescu—P.C.R.“, „Ceaușescu și poporul"). VIZITA DE LUCRU A TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU ÎN JUDEȚELE ALBA Și HUNEDOARA Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la mitingul oamenilor muncii din municipiul Alba Iulia în pagina a III.a Relatări de la miting Scrisoarea adresată de către Biroul Comitetului județean de partid și Comitetul executiv al Consiliului popular județean organizațiilor de partid din școli, tuturor cadrelor didactice, părinților și elevilor cu prilejul deschiderii noului an de învățămînt Cu ocazia deschiderii noului an de învățămînt 1972—1973, Biroul Comitetului județean de partid, Comitetul executiv al Consiliului popular județean, adresează slujitorilor școlii - profesori, învățători, educatoare — tuturor elevilor calde felicitări și le urează succes deplin în activitatea didactică, în însușirea valorilor științei și culturii, în pregătirea politico-ideologică, pentru a deveni demni cetățeni ai României socialiste. Vă adresăm chemarea de a vă mobiliza întregul potențial de care dispuneți în vederea ridicării învățămîntului pe noi trepte calitative, la nivelul înaltelor exigențe și cerințe pe care partidul le pune în fața școlii, la nivelul rezultatelor obținute de harnicele colective de oameni ai muncii din industria și agricultura județului nostru. Anul 1972-1973, aflat sub semnul celor două mari evenimente din istoria patriei - Conferința Națională a partidului și sărbătorirea jubileului Republicii - se deschide sub auspicii luminoase. Este preconizată, în virtutea noilor dotări, a noilor condiții de studii și cercetare, in virtutea noilor exigențe la care școala românească trebuie să răspundă cu maximum de responsabilitate, o etapă nouă, de ridicată eficiență pedagogică, care tînăra generație să fie instruientă și educată în spiritul marilor idealuri comuniste, în spiritul muncii, al inițiativei și dăruirii patriotice. Marea familie a elevilor din județul nostru, care numără în această toamnă peste 111 000 de tineri, beneficiază prin grija părintească a partidului, de condiții bune de studiu, fiind posibilă, la nivelul tuturor școlilor noastre, desfășurarea unui proces de învățămînt modern, adecvat cerințelor epocii. Peste 80 de săli de clasă noi își vor primi în acest an elevii, noi laboratoare și noi ateliere școlare, dotate satisfăcător, vor BIROUL COMITETULUI JUDEȚEAN GALAȚI AL P.C.R. desăvîrși principiul educației prin și pentru muncă. Cele 142 de ateliere existente în județ vor contribui, după un an fecund de experiență, la consolidarea unui atribut nou, pe care școala mânească și-l revendică acum reca prioritate: acela de a pregăti viitorului cadre de nădejde, complete ca educație, adevărate personalități de constructori comuniști. încă din prima zi a acestui an, organizațiile de partid colectivele de conducere, din școli, cadrele didactice, comitetele de părinți, elevii vor trebui să alcătuiască un front unit de colaborare și creație pedagogică, un climat prodigios de studiu, astfel încît 1972-1973 să se transforme practic intr-un an de virf al realizărilor care înnobilează mare competiție a cunoașterii." De la voi, dragi elevi, așteptăm să învățați cu sîrguință, să vă pregătiți cît mai temeinic pentru muncă și viață, pentru a fi cît mai folositori societății și a vă afirma ca făuritori de nădejde ai socialismului și comunismului în patria noastră. Arînd tuturor succese depline în muncă, inalte satisfacții pe linie profesională, Biroul Comitetului județean de partid, Comitetul executiv al Consiliului popular județean Galați își exprimă convingerea că școala gălățeană va găsi, pe linia îmbunătățirii procesului instructiv- educativ, căi de afirmare strălucită, răspunzînd astfel chemării partidului, înmatricuindu-se prestigios în marele front al întrecerii cialiste, întrecindu-se pe sine soin dorința de a dărui țării oameni bine pregătiți, patrioți înflăcărați de înaltele idealuri ale evului pe care-l trăim, așa cum o cere secretarul general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. COMITETUL EXECUTIV AL CONSILIULUI POPULAR AL JUDEȚULUI GALAȚI CITIȚI IN PAGINA A V-A NOUL AN ȘCOLAR sub semnul marilor responsabilități | _ _ __Pjrteiopora —_____! La pregătirea temeinică a adăposturilor din C.A.P. trebuie să contribuie și organele agricole județene La 30 august, în cadrul unui raid, ziarul nostru a criticat stadiul de pregătire a adăposturilor pentru iernarea în bune condițiuni a animalelor proprietatea C.A.P. Bucești. De atunci și pînă la 12 septembrie s-au încheiat lucrările de reparație capitală a grajdului destinat vacilor cu lapte, s-a continuat reamenajarea adăposturilor vechi, s-a procurat sticla necesară completării geamurilor, s-au reparat ușile. Dar la grajdul pentru 200 taurine, început cu doi ani în urmă, nu s-a făcut mai nimic. Semnalam atunci că specialiștii constructori de la Direcția generală a agriculturii motivează stagnarea lucrărilor prin lipsa chesoanelor pentru acoperiș. Pentru a nu mai enumera schimburile de adrese, făcute între proiectant și C.A.P. Bucești pe parcursul anului, vom preciza doar că zilele trecute unitatea a primit o altă adresă prin care organul amintit (s-a hotărît în spirțit) solicită de la conducerea cooperativei o nouă adresă prin care aceasta să ceară modificarea proiectului în vederea acoperirii grajdului cu scîndură și tablă zincată. In această situație sîntem nevoiți să aprobăm punctul de vedere al președintelui unității, tov. Grigoraș Andrei : „Pînă ajunge adresa, pînă se modifică proiectul, pînă se obțin aprobările, vine iarna și zidurile vor rămîne din nou sub cerul liber. Se poate oare numi operativ acest stil de muncă al tehnicienilor constructori de la Direcția generală a agriculturii ? Și cum ploile toamnei au și sosit, repetăm întrebarea adresată la 30 august ! Cine va suporta paguba, dacă zidurile se vor dărîma pînă la primăvară ? Buni gospodari, țăranii cooperatori din Suceveni au încheiat, în general, pregătirea adăposturilor pentru anotimpul friguros. După recepționarea instalației electrice și a celei de alimentare cu apă, grajdul de 250 taurine a fost dat în folosință zilele trecute. Și pentru a nu se mai face cheltuieli suplimentare, s-a renunțat la repararea saivanelor pentru anul acesta, oile urmînd a fi adăpostite în cele două grajduri care s-au eliberat după mutarea taurinelor în noul adăpost. In prezent aceste spații de cazare a animalelor sînt în curs de amenajare, confecționîndu-se la exterior, în locul padocurilor, perdele de protecție. După cum ne-a informat tovarășul Vasile Staicu, președintele C.A.P. Suceveni, s-au luat măsuri și pentru îmbunătățirea condițiilor de cazare a porcinelor. Ca urmare, la maternitatea scroafelor este în V. PARLOG [Continuare in pag. a IV-a) *