Viața Studențească, aprilie-iunie 1974 (Anul 19, nr. 14-24)

1974-05-29 / nr. 22

reuniversitaria Continuam in acest numar ancheta noastră asupra unei probleme de mare interes Bibliografia pentru admitere Azi se pronunță cadre didactice din trei centre universitare : In unanimitate, interlocutorii noștri, cadre didactice de la Universitatea „Al. I. Cuza“, consideră chestiunea pregătirii „în afară de manual“, sau „pe lingă“ manual, drept una foarte delicată... în primul rînd, pentru că instrucțiunile Ministerului Educației și învățămîntului sînt clare în această privință, în al doilea rînd, pentru că în orice caz criteriul șansei egale pentru toți candidații nu poate fi decit instrumentul de lucru de care beneficiază toți potențialii candidați la studenție. Tovarășa conf. dr. Maria Platon, prodecan al Facultății de filologie se referea, în acest sens, la un anumit decalaj de pregătire care ar putea interveni nu numai între candidații din mediul rural și cel urban, dar chiar între cei proveniți din orașe mari și orașe mici. La fel lector dr. Ion Mercheș, de la Facultatea de fizică, atrăgea atenția asupra unui barem de cunoștințe, asupra unei ștachete egale pentru toți candidații și care, din nou, nu poate fi decît manualul de liceu. De aceea, completa prof. dr. docent Ioan Adam Schneider, decanul Facultății de chimie, membrii consiliilor de admitere corectează lucrările candidaților cu manualul de liceu în față. „Va lua același 10 candidatul care a scris în teză ceea ce a învățat numai din manual, ca și candidatul care s-a pregătit cu mult în afara acestuia, cu condiția să scrie bine“. Mai intervine o problemă, pe care tovarășul prof. dr. Liviu Copții de la catedra de socialism științific a Universități, o ridica , ce se întîmplă în cazul cînd manualele însele, cum este cazul celui de socialism științific, schematic o serie de tratează teme ? Răspunsul, în cazul special al socialismului fi deloc greu , științific nu are vorba de obligativitatea studiului documentelor de partid care se referă la teme recomandate de programa admiterii. O soluție general-valabilă în asemenea cazuri care nu poate fi de fapt dată, trebuie să incite Ministerul Educației și învățămîntului la a rediscuta cu toți factorii de răspundere din învățămîntul superior și mediu, chiar în perspectiva admiterii, acele manuale de liceu ce s-au dovedit necorespunzătoare. Pentru clarificarea unor chestiuni mai grele, pentru obținerea de către candidați a unei priviri sintetice asupra unor teme, interlocutorii noștri recomandă ca lecturi facultative următoarele : Pentru chimie, prof. dr. docent I. A. Schneider , „îndreptar pentru bacalaureat“ al prof. Neac, unde sînt tratate bine capitolele de chimie generală și organică, precum și "Culegerea de probleme de chimie pentru învățămîntul superior»“. Candidații se complică inutil studiind tratatul lui Nenițescu. Pentru literatura română, conf. dr. Maria Platon : „Așazisele «sinteze» publicate în ajutorul candidaților nu prezintă utilitate maximă. In chestiunile mai delicate de istoria și teoria literaturii, precum chestiunea clasicism-romantism ar fi mai bune volumele lui D. Popovici „Romantismul românesc“, Paul Cornea „Originile romantismului românesc“, D. Păcurariu "Clasicismul românesc“.“ Pentru fizică, lector dr. Ioan Mercheș , „Compendiul de fizică“ apărut în 1971 la Editura Științifică, culegerile de probleme ale lui Gheorghiu și Necșoiu, „Dicționar de fizică“, ca și „Fizica generală“ de Bărbulescu. Pentru socialism științific, prof. dr. Liviu Copiii , „Documentele de partid (Cuvîntările tovarășului Nicolae Ceaușescu), legate de temele din programă, Manualul del socialism științific al Universității din București, Culegerea de lecții pentru radio-televiziune, apărută sub titlul „Filosofie și socialism științific“, CONF. DR. ION PĂTRAȘCU, șeful catedrei de limbi moderne de la Facultatea de filologie . Cînd un candidat optează pentru o facultate, după un îndelung și obiectiv proces de conștiință, în mare măsură succesul este asigurat, în speță, cel ce s-a convins că poate să fie filolog știe ce și cum să se pregătească. Am ținut să menționez aceste lucruri deoarece practica examenelor de admitere arată că ele nu se desfășoară, din păcate, chiar așa, în privința bibliografiei un candidat care vine la noi trebuie să cunoască istoriile literare de bază și aș exemplifica prin Istoria literaturii române a lui George Călinescu, prin istoriile literare aparținînd lui Paul Doumik sau Ferdinand Brunetière pentru literatura franceză, istorii care au meritul de a fi foarte bine organizate, prin Istoria literaturii italiene a lui Francesco de Sanctis. De un mare ajutor în elucidarea diferitelor probleme ivite pe parcursul pregătirii sunt dicționarele de idei literare, în acest sens aș aminti Dicționarul lui Adrian Marino și pe acela al lui Harry Shaw : „Dictionary of literary terms“ Spunînd toate acestea, vreau să subliniez un lucru indispensabil în pregătire : punctul de plecare trebuie să-l constituie manualele de liceu pentru limbi și literaturi străine *. CONF. DR. VRACIU, decanul GHEORGHE Facultății de matematică : „Ca bază teoretică, manualele de liceu sînt de neînlocuit. Doar aprofundîndu-le temeinic candidații pot trece la aplicații practice. Pentru a-și forma tehnica de specialitate, noi credem că un candidat trebuie să parcurgă următoarele materiale bibliografice : Culegere de probleme de matematică pentru admiterea în învățămîntul superior, elaborată de Facultatea de matematică din Craiova, în două volume ; Culegere de probleme de matematică pentru admiterea în învățămîntul superior, apărută în 1972 la Editura „Junimea“ din Iași ; Culegere de probleme, editată de Editura Tehnică, 1972, aparținînd lui Ionescu-Țiu, Bîrsan, Mihăileanu, Bacai“. LECTOR UNIVERSITAR ION MAREȘ, șeful catedrei de specialitate de la Facultatea de studii economice : „Pentru proba obligatorie de „Teoria contabilității“, noi recomandăm „Cursul de teoria contabilității" pentru liceele economice. în privința probei de alegere pentru contabilitate în agricultură recomandăm Cursul de teoria contabilității întreprinderilor agricole de stat, curs editat pentru liceele agricole, secția de contabilitate agricolă și Instrucțiuni de aplicare a planurilor de conturi în I.A.S.-uri. Cei care optează pentru Contabilitate în industrie, cred că ar trebui să parcurgă Cursul de contabilitate a întreprinderilor industriale, apărut pentru liceele economice și Instrucțiuni de aplicare a planurilor de conturi în industrie, editate de Ministerul Finanțelor“. București CONF. DR. DOCENT DUMITRU MIȘCULESCU, șeful catedrei de biologie animală, Facultatea de biologie, în afara manualelor, recomand tratatul de Anatomie și fiziologia omului — Petricu și Voiculescu. După aceea, pentru lămurirea chestiunilor de structură, Manualul de histologie, histologie și embriologie — prof. I. Steopor. Acesta este general valabil și pentru Anatomie și pentru Zoologie. Pentru Zoologie există: Zoologia nevertebratelor — acad. V. Radu și Zoologia vertebratelor — prof. Grosu. Pentru anatomia vertebratelor și probleme de anatomia omului : „Anatomia comparată a vertebratelor“ — Dornescu și Necrasov. PROF. DR. DOCENT DUMITRU NEGOIU — șeful catedrei de chimie anorganică, Facultatea de chimie , în primul rînd sînt cărțile de școală. Noi nu le cerem nimic în afara acestora, dar nu-i putem împiedica să citească altceva. Dar, în mod sistematic, noi am respectat la examen materia de școală. Au manuale destul de bune. Totodată, catedrele de chimie organică și anorganică au scos niște cărți de sinteză, pe anumite capitole, cum ar fi : Procese metalurgice și Reacții chimice în chimia anorganică. Le recomandăm aceste cărți. Există foarte multe cărți publicate în sprijinul candidaților, dar e suficient manualul învățat „ca un LECTOR UNIVERSITAR PAULA CONSTANTINESCU STOLERU — catedra de psihologie, Facultatea de filosofie . Eu cred că trebuie să pornească de la adîncirea problemelor din manualele școlare și a bibliografiei minimale recomandate de profesorul de liceu. Ca materiale ajutătoare am recomanda, pentru cei ce doresc, manualul pentru liceele pedagogice, manualul universitar al prof. Al. Roșea, „Psihologia generală“, prin studierea selectivă a capitolelor introductive și a celor care se referă la inter-relații, pentru o viziune mai sintetică. Se poate consulta cu folos „Introducere în psihologie“ — Mihai Golu și Aurel Dica. Pentru că o viziune sintetică asupra psihologiei reclamă ca central studiul personalității văzută în totalitatea ei de manifestare, ar fi bine venit să se studieze „Personalitatea și cunoașterea“ — Paul Mereanu. LECTOR UNIVERSITAR ION STROIE. — catedra de materialism dialectic și materialism istoric, Facultatea de filosofie , în cadrul cursurilor de pregătire fiecare cadru universitar indică, în limitele programei, cele mai apropiate materiale de înțelegere. Este de menționat volumul apărut în Editura didactică și pedagogică, în care sunt reluate lecțiile de la Teleșcoală. După aceea, se pot urmări actualele lecții Teleșcoală. în plus, există bibliografia recomandată de revista „Tribuna școlii“. A apărut ultima ediție a manualului de filosofie pentru liceu care are o importantă : la fiecare calitate lecție sunt date textele fundamentale. CONF. DR. AURELIAN TACHE — catedra de istoria filosofiei, Facultatea de filosofie . Recomandarea mea pentru viitorii candidați este să citească atent, să pătrundă spiritul documentelor de partid și de stat, să participe la cursurile de pregătire ce au loc la facultate și în centrele județene. în ultimul manual de liceu apărut, partea de istoria filosofiei este tratată mai pe larg și este suficientă după părerea mea. CONF. DR. VOICU GRECU — șeful catedrei de fizică atomică, Facultatea de fizică : în ultimul an au apărut în Editura didactică niște volume pentru clasele speciale de fizică. Se recomand cu foarte multă căldură. De asemenea, cu anumite rezerve, Compendiul de fizică. Totodată o serie de culegeri (de Gheorghiu, spre exemplu), sunt foarte utile. Opinii consemnate de Andrei CORBEA Doru PATRU Aurelian VOINEA Nucleul universitar al Sibiului. Colegiul de redacție al revistelor „Viața studențească“ și „Amfiteatru“ Costin Antonescu, Ion Cristoiu (redactor șef-adjunct), Ion Dima, Nicolae Dan Fruntelată (redactor șef), Stelian Moțiu, Ladislau Malfay, Ion Sasu, Mihai Tatulici (secretar general de redacție), Mihai Todosia, Delia Trifu, Gheorghe Văduva. Prezentarea grafică . Tiberiu Petrescu Viața studențească 11