Vremea Nouǎ, iulie-septembrie 1968 (Anul 1, nr. 113-190)

1968-09-15 / nr. 178

SALUTUL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, CONSILIULUI DE STAT ȘI CONSILIULUI DE MINIȘTRI ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA ADRESAT CADRELOR DIDACTICE ȘI ELEVILOR CU PRILEJUL DESCHIDERII NOULUI AN ȘCOLAR Stimați tovarăși învățători și profesori, Dragi elevi, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România vă adresează un călduros salut cu prilejul deschiderii noului an de învățămînt — eveniment însemnat în viața cadrelor didactice și a elevilor, a tuturor celor care prin nobila lor strădanie aduc o contribuție valoroasă la progresul continuu al școlii, împreună cu dumneavoastră, iau parte cu bucurie la acest început sărbătoresc de an școlar părinții copiilor, întregul popor. Pe tot cuprinsul țării, școlile își deschid porțile într-o perioadă de puternic avînt constructiv, de intensificare a eforturilor poporului nostru pentru înfăptuirea programului istoric elaborat de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională a partidului, de adeziune și sprijin unanim din partea tuturor cetățenilor patriei, fără deosebire de naționalitate, față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, politică ce corespunde pe deplin intereselor majore ale națiunii noastre, cauzei socialismului și păcii. Prezentă permanent In decursul veacurilor In lupta poporului român pentru libertate, dreptate și progres social, școala, continuatoare demnă a tradițiilor înaintate ale culturii și științei din țara noastră, cunoaște în anii construcției socialiste o dezvoltare fără precedent. Gratuitatea completă a învățământului de toate gradele, cuprinderea în școli a aproape 4 milioane de tineri, creșterea continuă a numărului de cadre didactice, asigurarea invățămintului în limba maternă pentru copiii aparținînd naționalităților conlocuitoare, crearea celor mai bune condiții pentru ca toți copiii țării să-și formeze o cultură bogată și profundă, să-și însușească știința Și tehnica cea mai înaintată reprezintă realizări însemnate ale societății noastre socialiste. In toți acești ani, de adinei prefaceri, învățătorii și profesorii, cel mai numeros detașament al intelectualității noastre, s-au aliat alături de partid, de conducerea sa, au participat cu devotament la marile acțiuni socialpolitice. Prin munca lor plină de dăruire, ei au contribuit la formarea multor generații de tineri care participă cu abnegație și pasiune, împreună cu întregul popor, la edificarea socialistă a țării. Cu acest an școlar se deschide o nouă etapă în istoria învățămintului românesc, determinată de înfăptuirea prevederilor înscrise în Directivele Comitetului Central al partidului și în Legea învățămintului, documente programatice de mare însemnătate, care stabilesc direcțiile de dezvoltare ale școlii de toate gradele pentru o perspectivă îndelungată, căile pentru perfecționarea și modernizarea întregului nostru învățămînt, astfel ca el să poată răspunde, în tot mai mare măsură, nevoilor societății noastre socialiste. Prelungirea duratei învățământului obligatoriu la 10 ani, extinderea și diversificarea învățământului liceal, îmbunătățirea profilului învățământului profesional și tehnic, modernizarea planurilor, programelor și manualelor școlare, perfecționarea metodelor de predare, lărgirea continuă a bazei materiale, crearea unor condiții tot mai bune de muncă și viață corpului didactic, constituie obiective și sarcini de o importanță deosebită, a căror realizare va situa România socialistă printre țările cele mai înaintate din punct de vedere al dezvoltării învățământului și culturii. Ne exprimăm convingerea că învățătorii și profesorii, prin munca și hărnicia lor, vor transpune în viață aceste măsuri, vor depune întreaga lor pricepere și energie, vor acționa cu și mai multă pasiune pentru propășirea școlii românești, pentru înflorirea patriei noastre socialiste. Vă revine dumneavoastră, slujitori ai școlii, înalta îndatorire patriotică de a pregăti temeinic tineretul țării, de a-1 îndruma să-și însușească comorile culturii, științei și tehnicii, tot ceea ce gândirea umană a făurit mai de preț în decursul veacurilor, pentru a-și putea valorifica pe deplin talentul și capacitățile, pentru ca în orice loc de muncă să-și poată aduce contribuția activă la mersul înainte al societății noastre. Ca făuritori dintotdeauna ai valurilor și virtuților umane, aveți misiunea de onoare de a educa elevii în concepția marxist-leninistă despre natură și societate, de a sădi în conștiința tineretului școlar dragostea fierbinte față de patrie și partid, față de trecutul glorios de luptă al poporului român pentru libertate și independență națională, pentru progres social, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuiește prin efortul comun al oamenilor muncii — români, maghiari, germani și de alte naționalități — uniți sub steagul de luptă al partidului comunist. Educînd tineretul în spirit internaționalist, cultivând ideile pe care țara noastră le promovează în relațiile sale cu alte țări, școala are datoria să dezvolte la elevi sentimente de prietenie și respect față de popoarele țărilor socialiste, față de celelalte popoare ale lumii, formindu-i ca militanți neobosiți pentru cauza progresului și păcii. Elevi și eleve, sub îndrumarea dascălilor voștri aveți datoria să învățați cu sîrguință, să folosiți din plin anii atît de frumoși și rodnici ai copilăriei și adolescenței, anii plămădirii personalității, pentru a vă îmbogăți neîncetat cunoștințele. Studiați cu pasiune, dovediți prin întreaga voastră activitate, printr-o muncă perseverentă și sistematică că sînteți demni de încrederea și solicitudinea cu care sînteți înconjurați de partid și popor, că sînteți hotărîți să vă îndepliniți cu cinste sarcinile de înaltă răspundere ce vă vor reveni în viitor. Ca schimb de nădejde al înaintașilor, veți avea misiunea patriotică de a face ca România să devină tot mai bogată, mai puternică și înfloritoare, să se înalțe cu demnitate, liberă și independentă între națiunile lumii, înaintînd victorios pe drumul socialismului și comunismului. Organizațiile de pionieri și U.T.C. sînt chemate să se manifeste ca factori activi și dinamici ai educării tineretului școlar, să sprijine eforturile școlii, ale cadrelor didactice pentru ridicarea nivelului de pregătire al tuturor elevilor. Organizațiile de partid din școli au datoria să pună în centrul activității lor îmbunătățirea continuă a procesului instructiv-educativ, a conținutului său ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor, dezvoltarea deprinderilor practice ale acestora, să sprijine conlucrarea dintre școală și familie, să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret în crearea unui climat de exigență și înaltă responsabilitate în fiecare colectiv, să promoveze spiritul novator, înaintat în întreaga activitate pe care școala o desfășoară. In pragul acestui nou an școlar, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Guvernul Republicii Socialiste România urează tuturor educatoarelor, învățătorilor și profesorilor, din grădinițe, școli generale, licee, școli profesionale și tehnice, noi și însemnate succese în activitatea de mare răspundere pe care o desfășoară, iar elevilor spor la învățătură pentru a deveni demni cetățeni ai țării noastre, activi participanți la grandioasa operă de edificare socialistă a patriei. Proletari din toate țările, uniți-va! Organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. R. și al Consiliului popular județean provizoriu Ne-am interesat pentru dumneavoastră III Un nou depozit de mobilă la Bîrlad Recent, în municipiul Bîrlad a fost dat în folosință un nou depozit de mobilă. Așezat pe strada Tecuciului, pe o suprafață de aproximativ 2 000 m. p., depozitul are posibilitatea de a păstra mobila în condiții mult mai bune decit pînă acum. El este compus dintr-o mare sală de depozitare, un atelier de retușare a mobilei și o termocentrală proprie, care asigură o temperatură proprie păstrării calității produselor. De remarcat că mobila destinată depozitării nu mai este manipulată manual, ci cu ajutorul utilajelor electrostivuitoare. Noul depozit va permite cumpărătorilor ca, totodată, să aprecieze calitatea diferitelor tipuri de mobilă, asigurîndu-le astfel posibilitatea de a alege în funcție de preferințe. Programul de funcționare, pînă la 1 octombrie, este între orele: 8—13 și 17—20. Asigurări „Turist" La Direcția județeană A.D.A.S. Vaslui am aflat despre o nouă formă de asigurări, intitulată „Turist”, care credem că prezintă un deosebit interes pentru cei care pleacă să-și petreacă concediul în alte localități, în execursii sau delegații. Prezentăm mai jos cîteva amănunte utile: contractele se încheie cu persoane în vîrstă de 16—70 ani inclusiv; asigurarea se face pentru cazurile de invaliditate permanentă și de deces, survenite în urma unor accidente, precum și pentru bunurile gospodărești (îmbrăcăminte, televizor etc.) ale persoanei care încheie contractul. Pentru inaviliditate permanentă, sumele asigurate sunt diferențiate (între 10.000— 20.000 lei), în funcție de natura accidentului, iar pentru deces, între 5.000—15.000 lei; suma asigurată pentru bunuri gospodărești este de 20.000 lei. Menționăm că acest gen de asigurări se încheie numai pentru timp de o lună și că prima de asigurare este de numai 15 lei. În județul nostru, contractele pot fi încheiate la împuterniciții A.D.A.S., la sediul din orașul Vaslui, strada Gh. Racoviță, nr. 23, sau la punctele de lucru A.D.A.S. din municipiul Bîrlad (str. Republicii, nr. 125), orașul Huși (strada Republicii, nr. 1) și orașul Negrești (strada Mihail Sadoveanu, nr. 3), zilnic, între orele 7,30—15, în afară de duminică. Magazin cu etaj și brutărie la Tutova Comuna Tutova capătă, cu fiecare zi ce trece, fizionomia unei localități rurale a viitorului. Astfel, de curînd, a fost dat în folosință un modern magazin cu etaj, în care locuitorii comunei pot găsi mărfuri variate: confecții, tricotaje, țesături, încălțăminte, produse de cosmetică și parfumerie. La parter, funcționează o unitate cu autoservire, precum și un bufet cu o capacitate de 100 locuri. De asemenea, la Tutova a intrat în funcțiune și o brutărie sătească cu două cuptoare, care pot produce 2,4—2,5 tone de pîine în 24 de ore. In momentul de față, unitățile cooperativei de consum din satele comunei sunt aprovizionate cu pîine proaspătă. Cooperativa de consum va fi dotată cu o mașină pentru efectuarea transporturilor, astfel ca aprovizionarea cu produse magazinelor să se facă în cele mai bune condiții. A doua agenție „Loto-pronosport“ la Huși De la Direcția județeană „Loto—pronosport“ Vaslui am fost informați că în cursul acestei săptămîni (10—16 septembrie) în orașul Huși, pe bulevardul 1 Mai, nr. 10, va fi deschisă o nouă agenție „Loto-prono“. A doua de acest fel în orașul Huși, noua agenție va fi a zecea din județul Vaslui și va fi deschisă zilnic, între orele 8—22. De la publicarea anchetei „Căsnicie amară' au trecut aproape două luni. In tot acest răstimp, pe adresa redacției au continuat să sosească numeroase scrisori în care oameni de diferite profesii, de diferite vîrste au condamnat, într-un fel sau altul, atitudini la cele semnalate în ancheta amintită, au dezvăluit noi fațete ale relațiilor de familie, ale felului în care unii soți înțeleg să-și îndeplinească marile obligații ce le incumbă viața în cadrul acestei celule a societății care se cheamă FAMILIE. Din unele scrisori au reieșit, însă, și de această dată, atitudini iresponsabile față de familie ale unor indivizi cu o mentalitate străină oricăror norme de comportare socială, care nu vor să înțeleagă că societății nu îi este, nu ii poate fi indiferentă modalitatea de funcționare a acestei celule, în care prin nesocotirea legilor nescrise ale moralei, ca și a celor scrise de către unul din soți, sînt lezate direct interesele societății, iar faptul provoacă reacția firească, de reprobare a opiniei publice. Iată ce ne scrie un grup de cetățeni din satul Bărboși, comuna Hoceni : „Nu ne-am gîndit și parcă nici nu ne vine a crede că se mai găsesc printre noi oameni care au ajuns la limita de jos a degradării umane. Ne referim aici la loan Gr. Bostan din satul nostru, care își maltratează soția în fel și chip. Fără să se gîndească că tovarășa lui de viață are nevoie de foarte multă liniște, de înțelegere, fiind operată de mai multe ori și bolnavă încă, acesta vine deseori acasă in stare de ebrietate, și asta după miezul nopțiii, începînd încă de la poartă să-i adreseze vorbe de ocară, după care o amenință cu toporul, cuțitul sau spînzurătoarea, aceasta reușind să scape doar cu fuga pe fereastră. Cu ce e vinovată femeia să suporte chinurile acestei brute? Pînă cind organele locale vor tolera acestui individ să tulbure liniștea sătenilor ?". — Am citit cu foarte multă atenție cele scrise în articolul „Căsnicie amară", mai ales că la fel de amară este și căsnicia mea - ne scrie din comuna Hurdugi, tovarășa Alexandrina Bojianu. Soțul meu, Vladimir Bojianu, a uitat poate că este căsătorit și are doi copii , un băiețel în vîrstă de șase ani și o fetiță de cinci ani, așa cum de fapt nici copiii nu cred că l-ar mai recunoaște dacă l-ar revedea, l-a părăsit pe el, ne-a părăsit pe toți de dragul concubinei Geta Dumitru din aceeași comună, după care a plecat fără să-i mai știm de urmă... De ani de zile, această femeie nu și-a mai văzut soțul. Singură a rămas să facă față greutăților familiale, iar acum i se mai impune de unele organe să plătească și cele două mii de lei luați împrumut de la bancă de soț pentru a cumpăra un aparat de radio, care se află și astăzi la concubina acestuia. E posibil oare ca în loc de ajutor, această femeie să aibă de înfruntat și alte neajunsuri ? De ce nu este urmărită „pasărea călătoare" și pus să plătească nu numai cele două mii de lei, ci și pentru fapta sa antisocială care nu poate fi altfel calificată decit abandon - fugă din fața răspunderilor morale și materiale pe care le implică viața de familie ? In afara legilor firești, întemeierea unei familii presupune asumarea unor responsabilități atît de către bărbat, cit și de către femeie. Legile statului nostru prevăd obligația soților de a-și acorda unul altuia sprijin moral și material, de a se ocupa mai presus de orice de educarea și creșterea celor pe care i-au adus pe lume. Cum a înțeles aceste obligații Elena Vasilache, din comuna Duda - Epureni, veți vedea de îndată din cele relatate cu amărăciune de soțul acesteia — Constantin I. Vasilache : „Ani în șir mi-a făcut soția șicane. Cind voia pleca, cind voia venea. Am iertat-o de fiecare dată, crezînd că se va gîndi, dacă nu la mine, la copii cel puțin. Dar de unde ? Voiajoare, GEORGETA TAMAȘ (continuare in pag. a 3-a) Rezonante la ancheta CĂSNICIE AMARĂ“ La Constanța Prima dană de acostare a navelor mineraliere In noul bazin al portului Constanța a fost terminată, cu o lună mai devreme, construcția primei dane de acostare a navelor mineraliere. La acest chei se lucrează în prezent la alte două dane. Dragonii au excavat pînă acum 1 227 500 mc. de piatră și pămînt de pe fundul bazinului, deschizând astfel căi de acces pentru navele de mare tonaj spre noile dane de acostare. (Agerpres) INPAG, a 4 - a . Astăzi, alegeri parlamentare în Suedia ■ Lucrările Conferinței la nivel înalt a țărilor africane La întreprinderea de industrializare a laptelui, serealizarea nii se plea oglindește activitatea defectuoasa a idolii Cifrele înscrise în bilanțul activității desfășurată de întreprinderea județeană de industrializare laptelui. In perioada 1 ianuaarie — 81 august a.c., ne arată că niciunul din principalii indicatori de plan nu au fost în întregime realizați, înregistrîndu-se, la producția globală, o restanță de 2.326.000 de lei, iar la producția marfă—2.526.000 de lei. Una din cauzele care au dus întreprinderea la această situație nefavorabilă, o constituie lipsa materiei prime. O seamă de cooperative agricole de producție printre care cele din Blăgești, Pogana, Deleni,Vaslui și Bîrlad, Oltenești, Banca, Viișoara și altele, Ghermănești, nu și-au îndeplinit integral obligațiile contractuale rămînînd datoare centrelor de prelucrare a laptelui cu cantități mari de lapte. Este adevărat că printre cauzele care au dus la nerealizarea obligațiilor contractuale, din partea G.A.P.urilor amintite, a fost și seceta, dar aceasta nu este cauza principală pentru că, deși intensitatea secetei a fost aceeași în tot județul nostru, sînt multe C.A.P.-uri care și-au respectat obligațiile contractuale. Rezultă deci, că au existat și unele deficiențe legate direct de îngrijirea animalelor și de organizarea activității în general. Așa stînd lucrurile, s-ar părea că în asemenea împrejurări prinderii are conducerea întreun argument cu care să poată justifica nerealizarea sarcinilor de plan ce i-au revenit de la începutul activității și până la data de 31 august. Realitatea este că întreprinderea a avut obligația să organizeze cu maximum de exigență toate forțele în vederea preluării și transportării materiei prime, de la unitățile furnizoare, fără a se risipi și fără a se degrada unei un litru de lapte. In condițiile secetei, din acest an, se impunea ca Comitetul de direcție să ia o seamă de măsuri speciale pentru ca munca de preluare a materiei prime să se desfășoare în cele mai bune condiții, fără nici o pierdere. Acest lucru nu s-a făcut, iar activitatea s-a desfășurat ... la întimplare. Nu s-a ținut legătura mai des cu U.J. G.A.P.-ul, nu s-au luat măsuri prevenitoare împotriva C.A.P.-urilor care, pe parcurs, nu-și respectau obligațiile contractuale. Pe de altă parte, întreprinderea a avut planificat pe anul în curs să contracteze și să preia de la membrii cooperatori cantitatea de 160 de hectolitri de lapte, dar, pînă la 31 august a.c., nu a contractat și nu a preluat nici un litru de lapte. Nu există o organizare temeinică a preluării laptelui prin asigurarea unei bune funcționări și folosiri tuturor mijloacelor de transnport ale întreprinderii. Sunt mașini care stau mult timp în reparații, mașini care se defectează pe traseu. Sînt șoferi care fac ce vor lasă produsele proaspete, destinate populației, pe unde apucă, execută trafisporturile după bunul plac din care cauza cantități însemnate de lapte și smîntînă se depreciază sau se risipesc. De pildă, un șofer-recepționer n-a ridicat timp de trei zile laptele de la C.A.P. Ștefan cel Mare, fiind supărat pentru că a fost obligat să plătească o oaie pe care o călcase cu mașina! Alt șofer-recepționer, n-a ridicat smîntînă de la C.A.P. Ursoaia timp de 6 zile. Exemplele pot continua. Conducerea întreprinderii vorbește mereu de organizarea științifică a producției și a muncii. In practică, însă, nu se aplică mai nimic. In planul de măsuri pentru organizarea științifică a producției și a muncii au fost incluse peste 30 de studii din care cea mai mare par MIHAI BOTEZ (continuare în pag. a 3-a) Șah industrial Foto: I. Ghețiu V Pe frontul abecedarului, o singură blindă zeitate duce la asalt însuflețită oaste de școlari: învățătorul! El este egal cu oșteanulerou, care luptă și liberează. Vibrînd, așa cîntă poetul. Și din cîntecul poetului se desprind carate de adevăr, în tranșeele școlii, „în lumea largă și încă necunoscută a literelor, a cuvintelor, a cifrelor, a ideilor“, blinda lui stăpînire e deplină și fără rival. Nici un zeu nu este, mai aproape de supușii săi, ca învățătorul. Creator prin excelență — scrie, un prestigios filozof — este acela, a cărui acțiune, intensă ea însăși, este capabilă să acțiunea altor intensifice și oameni, și, generoasă, să aprindă centre de generozitate. învățătorul, profesorul, este acest om creator ; el știe să trezească și să disciplineze cu mintea, cu inima, torțele — mlădite, să le concu ORAȚIE BLÎNDEI ZEITĂȚI cĂ în direcția realizărilor rodnice. Lipsindu-i din pedagogic rutina, arsenalul rigiditatea, sterpul dogmatism, „limba veșnic ca sulița și gura hărțăgoasă ca trîmbița“, învățătorul, profesorul, dascălul de toate treptele, al zilelor noastre, se bizuie în esență, pe o singură certitudine psihologică : priceperea, tactul, afccsiunea, iubirea comunicativă, tandrețea, larga înțelegere, spiritul de bunăvoință, vibrația lăuntrică. E doar lucru știut: în finalitatea ei, școala cea nouă nu face dresaj. Nu operează cu avînturi frînte, cu porniri orizonturi strimte, cu refulate, de sclav. Școala trezește curiozitatea, interesul, inițiativa, patriotismul, umanismul. Naște pasiunea de lucru, de cercetare, de viață, de realitate nemijlocită. In școala cea nouă găsim povestire, joc, plimbări, poezie, muzică, artă. Și, firește, prietenie între învățători și elevi, colaborare între unul și altul și ca urmare și VALER MITRU (continuare în pag. a 3-aj /