Ziua, august 1998 (Anul 5, nr. 1017-1042)

1998-08-01 / nr. 1017

<1% EVENIMENT DEZVĂLUIRI sâmbăta 1 augUst 1998 ZIUA prezintă cinci metode ilicite folosite pentru a obține imobile de mare valoare contra unor sume infime MAFIA CASELOR NAȚIONALIZATE Legea 112 prevede și cum poate să fie încălcată • Complicii "mafiei caselor naționalizate" sunt autoritățile publice locale și Justiția • Cele cinci metode cel mai des folosite de "mafie" sunt: "future options"; "moștenitoarea din Occident"; "la notar se autentifică pe cuvânt de onoare"; "și judecătorul e bugetar" și "șpagă pentru toți" După 1989, în presă, pe stradă sau la coafor se vorbește despre: "mafia chinezească", "mafia țigănească", "mafia țigărilor", "mafia cupoanelor", "mafia privatizării" etc. Fiecare dintre aceste "mafii” au apărut ca urmare a unor legi ineficiente. Unele concepute intenționat in așa fel încât sa existe portițe pentru a pescui în apele tulbure ale tranziției. In ultimul timp, imediat dupa promulgarea Legii nr. 112 din 25 noiembrie 1995 pentru reglementarea situației juridice a unor imobile cu destinație de locuințe, trecute în proprietatea statului, a apărut "mafia caselor naționalizate”. Casele naționalizate se restituie numai cetățenilor români Conform Legii 112/1995, "foștii proprietari - persoane fizice - ai imobilelor cu destinație de locuințe, trecute ca atare în proprietatea statului sau a altor persoane juridice, după 6 martie 1945, cu titlu, și care se aflau în posesia statului sau a altor persoane juridice la data de 22 decembrie redobândesc dreptul de prietate în natură sau beneficiază doilea în linie colaterală, frații și surorile. Legiuitorii, pentru a proteja chiriașii, au decis prelungirea contractelor încheiate pe o perioadă de cinci ani de la data rămânerii definitive a hotărârii comisiei sau a unei instanțe. In dorința de a reduce specula cu casele naționalizate, parlamentarii au considerat că este necesară reglementarea înstrăinării apartamentelor, astfel ele nu pot fi vândute timp de zece ani de la data cumpărării, valoarea imobilului restituit depășește această sumă, fostul proprietar sau moștenitorul acestuia nu este obligat să achite diferența. în cazul măsurilor reparatorii prin despăgubire, calculul este identic. Astfel în situația imobilelor care fac parte din "locuințele cu destinație de case de oaspeți, de protocol, cele declarate monumente istorice și din patrimoniul național, precum cele folosite ca reședințe pentru foștii și actualii demnitari", fostul proprietar, chiar dacă imobilul valorează cu mult mai mult, nu primește decât 96.000.000 de lei. Aici trebuie subliniat că imobilele mai sus enumerate, au de regulă o valoare de trei - patru ori mai mare decât suma stabilită prin lege Anexa 1 - model de calcul din H.G. 20/1996 este un sistem îmbârligat cu sute de măsurători, coeficienți și aprecieri subiective ale membrilor Comisiilor. Complicii sunt chiar autoritățile publice localii și Justiția "Mafia caselor naționalizate" se folosește de multiple metode. Astfel infracțiunile săvârșite de persoanele care au ales această formă de îmbogățire de despăgubiri. Conform Hotărârii Guvernului nr. 20 din 17 ianuarie 1996, republicată, "beneficiază de măsurile reparatorii prevăzute de Legea nr. 112 din 1995 numai foștii proprietari, persoane fizice (...), precum și moștenitorii acestora". Fostul prorietar sau moștenitorii acestuia trebuie să aibă cetățenia română la data formulării cererii sau să facă dovada declanșării procedurii legale pentru obținerea cetățeniei române, indiferent de domiciliu sau reședință. Moștenitorii până la gradul al doilea sunt, în linie dreaptă, părinții și copiii - gradul întâi respectiv bunicii și nepoții - gradul al Stabilirea valorii caselor naționalizate este o alta portiță pentru a fura Valoarea despăgubirilor se acordă pe baza unor legi din anii '80. Valoarea apartamentului restituit sau suma despăgubirii cuvenite în cazul nerestituirii, nu poate depăși suma veniturilor salariale medii pe economie pe o perioadă de 20 de ani. Această prevedere în practică înseamnă următoarele: salariul mediu pe economie este stabilit la 400.000 de lei pe lună care se înmulțește cu 12 luni ori 20 de ani. Rezultatul este: 400.000*12 = 4.800.000*20 = 96.000.000 în cazul în care variază de la fals, uz de fals fals intelectual, escrocherie, înșelăciune, dare și luare de mită, abuz în serviciu până la "neglijență în serviciu" Fiind vorba de un câștig de cel puțin câteva zeci de milioane de lei, cei implicați în afaceri de acest gen sunt fără scrupule. Complicii sunt, de regulă, funcționari publici în prima etapă angajații primăriilor și membri cosiliilor locale, în calitate de membri ai Comisiilor de aplicare a Legii și notarii publici necinstiți. Dacă pe parcurs apare vreun "litigiu" care se soluționează potrivit dreptului comun, rolul principal revine judecătorilor corupți. Cinci metode ilicite practicate pentru obținerea dreptului de prorietate a unui imobil ZIUA vă prezintă câteva dintre metodele cele mai frecvent folosite de a ajunge proprietarul unui imobil naționalizat, pe căi necinstite: 1. Metoda "future option"s1."; 2. Metoda"moștenitoarea din Occident", combinat cu 3. Metoda "la notar se autentifică pe cuvânt de onoare"; 4. Metoda "șpagă pentru toți" împreună cu 5. Metoda "și judecătorul " bugetar". "Mafia caselor naționalizate" folosește o metodă de ultimă oră din economia de piață Metoda "future option s" este una dintre cele mai rafinate variante de a obține dreptul de prorietate al unui imobil luat cu japca în regimul comunist. Cei care practică această metodă, fără să recurgă la manevre primitive cum ar fi fals și uz de fals, fără procese care durează ani de zile, devin peste noapte prorietarii unor case de ma e valoare In prima etapă respectivii, publică anunțuri la rubricile de mică publicitate din diverse ziare. Ei oferă bătrânilor singuri îngrijiri și înmormântare contra încheierii unui contract de închiriere a locuinței cumpărate de "chiriașul titular de contract". De regulă, casele naționalizate, în care locuiesc persoane în vârstă nu au fost revendicate de nimeni; în toate cazurile întâlnite de noi, una dintre clauze se referă la încheierea în cel mai scurt termen al unui contract de intenție de vânzare-cumpărare între bătrân și chiriaș. Bătrânii, deseori cu vedere slăbită, auzul deficitar, semnează respectivul act, după care cu tot feluri de povești sunt convinși să semneze actul de intenție de vânzarecumpărare, care intră în vigoare peste cele zece ani prevăzută de lege. Această formă de contract - "future option's" - este foarte des folosită pe piața bursieră din Occident, în care cumpărătorul dă un acont pentru un pachet de acțiuni, iar dacă după timpul stipulat în act, îi convine afacerea, achită și restul sumei, în caz dacă afacerea este neconvenabilă, cumpărătorul poate renunța la tranzacție, pierzând doar avansul; în această variantă, bătrânii sunt expuși. Existând contractul de închiriere ei sunt obligați să semneze intenția de vânzarecumpărare. Pentru o sumă infimă, după moartea proprietarului, "afaceristul" folosește locuința în calitate de chiriaș, până când va dobândi dreptul de proprietate, fără să mai achite vreodată restul banilor. Am găsit un caz în care Notarul public se crede "ne cuvânt de onoare" Când pentru obținerea dreptului de proprietate se apelează la "moștenitorii din Occident", este imposibil să nu fi fost corupt vreun notar public, în aceste situații se fabrică o procură "venită" de peste țări și mări, prin care un "descendent" mandatează pe X sau Y, practic cel care se va alege cu titlul de prorietate, pentru a fi reprezentat în fața Comisiei sau dacă este cazul în fața instanței. Mandatarul prezintă și o xerocopie al unui act, indescifrabil, ("din cauza transmisiei defectuoase prin fax"), din care ar trebui să reiasă cetățenia română al descendentului. Actele ajung pe mâna unui notar public, care pe "cuvânt de onoare" și o mică atenție ascunsă intr-un plic, autentifică "actele". De aici este doar un pas. Ori Comisia pentru aplicarea Legii dispune de intrarea "descendentului" în proprietate, ori justiția decide acest lucru. Cu ajutorul aceluiași notar se mai face și un contract de închiriere pentru vreo zece ani, pe numele unuia dintre membri familiei mandatarului. Metoda "șpagă pentru toți" se aplică numai în cazuri grele Oameni descurcăreți de fel recurg la soluții tipice zonei din Balcan. Când este vorba de un imobil mai valoros având o situație neclară, cu o "investiție" de câteva zeci de milioane de lei. Comisia pentru aplicarea legii este "convinsă" de existența unor "acte", care în realitate sunt niște falsuri grosolane. Dacă apare un adevărat moștenitor, "descendentul" mai intervine pe la niște judecători ori procurori, iar după un proces sumar devine fericitul prorietar. Sunt situații în care judecătorul este de bună credință și acceptă actele, neavând posibilitatea tehnică de a verifica veridicitatea acestora Dacă moștenitorul adevărat este un om nevoiaș, "descendentul" profită de această situație, oferindu-i sume derizorii pentru a se retrage sau pentru a crea lipsei de proceduri Fără acte, o misterioasă franțuzoiacă a devenit proprietara unei vile cu 16 camere în timpul documentării am găsit un caz absolut spectaculos în joc fiind o vilă de 16 camere din Olănești, județul Vâlcea, cunoscut de localnici cu numele de "vila Rose-Blanche" Somptuoasa vilă a fost mai întâi rechiziționată, iar apoi naționalizată pe baza Decretului nr. 92 din 1950. Moștenitoarea, Ioana Nicolescu, soția fratelui fostului proprietar, înainte de a deceda a lăsat prin testament toată averea lui Ion Dieu. în același timp fosta soție a răposatului profesor Faust Nicolescu a dispus print-o procură autentificată pe numele aceluiaș Dieu "să îndeplinească toate formalitățile legale în vederea intrării în posesia vilei «Rose-Blanche»" După intrarea în vigoare a Legii 112, Ion Dicu înarmat cu acte și documente se prezintă în fața Comisiei Județene pentru Aplicarea Dispozițiilor Legii, constituit conform H.G. nr. 20 din 1996. Cererea lui a fost respinsă, iar din cerul senin a apărut un moștenitor, o anume Anca Manițiu din Paris. Manitiu susține că este unica moștenitoare a vilei, iar soția fratelui mamei sale, adică Ioana Nicolescu, "nu a fost niciodată, de jure sau de facto, proprietarul" imobilului. în data de 1 aprilie 1997, Comisia pentru aplicarea Legii decide: "respinge cererea lui Ion Dieu, deoarece este înaintată de o persoană fără calitate" Justiția nu are cunoștințe de procedură Decizia este de a dreptul incredibil, Anca Manițiu nu a prezentat nici un act doveditor că "are cetățenie română la data formulării cererii sau să facă dovada declanșării procedurii legale pentru obținerea cetățeniei române", dar nici acte din care să reiasă că vila a aparținut mamei sale. Franțuzoaica, pe care nu o cunoaște nimeni, a trimis procură și cerere de intervenție care s-au depus la dosar neautentificate și care au fost acceptate de justiție. După doi ani procese prin sălile tribunalelor și cheltuieli cu avocați, dosarul vilei "Rose Blanche" ajunge să fie judecat Hotărârea Comisiei este desființată, iar imobilul este împărțită între Ion Dicu și Anca Manițiu. Hotărârea este definitivă cu recurs în 15 zile. Privind decizia instanței, trebuie remarcat că dovezile prezentate de madatarul moștenitoarei din Franța sunt lipsite de procedură. De exemplu, conform art. 45, alin 6, pct. a. din H.G. nr. 20/1 996: "cererile se pot depune personal sau prin mandatar, cu procură specială, autentificată de notarul public", iar în realitate această procedură nu s-a îndeplinit. Mițaru se crede Atotputernicul Legii 112 din Vâlcea în legătură cu decizia Comisiei conduse de președintele Consiliului Județean, Anton Mitaru, ar fi trebuit aplicate dispozițiile art. 18 din Legea 112/1995, alin. 2, "Membri comisiilor, precum și toți funcționarii publici implicați în aplicarea legii, care îndeplinesc cu întârziere, greșit, sau nu îndeplinesc atribuțiile ce le revin, răspund, după caz, disciplinar, material sau penal". Pentru a încălca și mai mult litera legii, Mitaru, după sentința instanței, în numele Consiliului Județean Vâlcea a formulat recurs. Cu toate că nu există nici o reglementare privind calitatea autorităților locale publice în cadrul litigiilor apărute după aplicarea Legii 112/1995, președintele Comisiei vrea cu toate puterea, ca superba vilă "Rose-Blanche" să îi revină integral moștenitoarei din Franța. Pentru moment, rămâne o enigmă ce interese are Comisia pentru aplicarea Legii caselor naționalizate, ca un imobil foarte valoros să ajungă în proprietatea unui sau altui om. Laszlo KALLVI chiriașul-viitor proprietar, după moartea unei bătrâne, a subînchiriat apartamentul ultracentral, unei firme, contra 1.200 de USD pe lună. CÂȘTIGĂ CU ZIUA Lipește-ți pe mașină un autocolant ZIUA și ai șansa să câștigi lunar prin tragere la sorți cu TV COLOR Toți cei înscriși primesc obiecte promoționale ZIUA VINO ACUM la sediul ZIUA din str. Mendeleev, nr. 36, et. 4, sector 1 și vei avea numai de câștigat PIAȚA ROMÂNĂ METROU ROMAN/SEDUL. MAGHERU MAFNAF ZIU Antai | Miron Cozma l-a invitat pe Radu Vasile în Valea Jiului Premierul va vizita Valea Jiului numai după ce Parlamentul votează Legea Zonelor Defavorizate , solicită preluarea pierderilor de 1000 de miliarde de lei la datoria publică CSMR Victor Bădârcă, președintele executiv al confederației Sindicale Miniere din România (CSMR), s-a întâlnit ieri, la Palatul Victoria, cu primul-ministru Radu Vasile, întâlnire în cadrul căreia au fost abordate mai multe probleme cu care se confruntă minerii din Valea Jiului. Bădârcă a solicitat desemnarea unui secretar de stat din Ministerul Industriilor și Comerțului care să se ocupe personal de sectorul minier, reanalizarea proiectului de statut pentru viitoarea Companie Națională a Huilei pornind de la faptul că la întocmirea proiectului inițial s-a mizat pe disponibilizarea a 10.000 de mineri, numărul crescând până în momentul de față cu 8.000, aplicarea măsurilor de restructurare numai după ce li se oferă șomerilor o alternativă. S-a mai solicitat, de asemenea, preluarea celor 1000 miliarde de lei, pierderi la datoria publică, limitarea importurilor de huilă și stabilirea unui preț minim obligatoriu în vamă, creșterea valorii acordate asigurării mesei calde pentru mineri, care actualmente reprezintă 12.700 lei, solicitare acceptată de Radu Vasile care a dispus redactarea unui text de Hotărâre Guvernamentală, angajarea a circa 470 de tineri specializați în sectorul minier și urgentarea adoptării Legii Zonelor Dejafavorizate. Premierul Radu Vasile a retras deja de la Parlament proiectul acestei legi, urmând ca ea să fie propusă sub forma unei Ordonanțe de Urgență ce va fi adoptată după 1 septembrie, când Legislativul își va relua activitatea. Victor Bădârcă a mai cerut Guvernului ca drumurile Simeria - Tg. Jiu și Câmpu lui Neag - Herculane să fie desemnate drumuri naționale. în finalul întâlnirii, Victor Bădârcă i-a transmis primului ministru o invitație adresată de Miron Cozma, președintele CSMR, de a vizita Valea Jiului; în replică, Radu Vasile a acceptat invitația, menționând însă că îi va da curs numai după ce Parlamentul va adopta Legea Zonelor Defavorizate, act normativ care privește direct Valea Jiului. Floriana JUCAN Din nou acasă, la Timișoara - PHOENIX Lansarea albumului "Vremuri - Anii '60" și a Maxi CD-ului - sâmbătă, August 1998, ora 22.30 la discoteca Park Place CONCERT o BMSIÏIÏ • CONCERT o • CONCERT: *1®Î. CONCERT o IDÜBIlLf • CONCERT o BBUBULÎ* CONCERT Biletele se vând la Agenția Teatrului Național din Timișoara orar zilnic, 1O-19, la punctele de vânzare a presei și la stadion, în ziua concertului: . PHOENIX Luni, 3 august, ora 20 °’, Stadionul “Dan dă lui Dan”(fost 1 Mai) • Lint/1îiugust ora ddTM /Stadionul “Dan Păltinisan” (fost 1 Mai)