Zori Noi, ianuarie 1961 (Anul 14, nr. 4065-4089)

1961-01-03 / nr. 4065

- PnMart dH) not» férik, míM! ( ORGAN AL COMInULUI REGIONAL P.M.R. SUCEAVA ȘI AL SFATULUI POPULAR RIPNAQ ANUL XV NR. 4065 MARȚI 3 IANUARIE 1961 4 PAGINI - 20 BANI DIN FRIMELE ZILE ALE NOULUI AN SĂ îndeplinim planul de producție în mod ritmic și la toți indicii Oamenii muncii din regiunea noastră au încheiat anul 1960 cu realizări însemnate in toate domeniile de activitate. Desfășurind larg întrecerea socialistă pentru înfăptuirea angajamentelor luate în cinstea Congresului al Ill-lea al partidului, colectivele de muncă a 80 unități industrial - economice și-au îndeplinit înainte de termen prevederile de plan pe anul 1960. Gospodărind mai bine materialei bănești, mijloacele oamenii muncii din întreprinderile industriale și organizațiile economice din regiune - numai în 11 luni din anul trecut - au realizat, la prețul de cost, economii în valoare de peste 27 milioane lei peste plan. In obținerea succeselor enumerate, un rol deosebit de important l-au avut buna organizare a producției, asigurarea condițiilor pentru îndeplinirea în mod ritmic - lună de lună, decadă de decadă a planului la toți indicii. Uzinele textile „Moldova“ din Botoșani, fabrica de „Mucava“ Molidul din raionul Cîmpulung, întreprinderea minieră Vatra Dornei, fabrica de spirt din Rădăuți și altele, care au evitat munca „în asalt“, au reușit să folosească mai bine capacitatea mașinilor și suprafețelor de producție, să îmbunătățească calitatea produselor și să reducă prețul de cost al acestora. Dar alături de numeroasele întreprinderi care au raportat îndeplinirea planului înainte de termen sunt unități industriale ce au rămas in urmă cu planul cum sunt I.C.I.L. -urile Suceava și Vatra Dornei, întreprinderile de industrie „Siretul“ și „Cheile Dornei“ locală I. F. Suceava. Colectivele acesșitor întreprinderi trebuie să primească un sprijin operativ și substanțial spre a păși cit mai repede în rîndul celor care-și Îndeplinesc cu cinste sarcinile de plan la toți indicii. Plenara lărgită a C.C. al P.M.R.din 31 octombrie - 1 noiembrie 1960, a aprobat planul de dezvoltare a economiei naționale pe anul 1961, stabilind un program concret de activitate, in vederea continuării in ritm susținut a industrializării socialiste, creșterii simțitoare , producției agricole și ridicării bunăstării materiale și culturale a oamenilor muncii. Din planul de stat pe 1961, sarcini sporite revin și întreprinderilor din regiunea noastră. Cunoașterea din vremea cifrelor de plan pe anul 1961 a dat posibilitate colectivelor de muncă ale întreprinderilor socialiste să analize temeinic posibilitățile existente la fiecare loc de muncă, să pregătească toate condițiile pentru desfășurarea ritmică a producției chiar din primele zile ale noului an. Cu prilejul dezbaterii sarcinilor de plan pe anul 1961, muncitorii, inginerii și tehnicienii din întreprinderile industriale ale regiunii noastre au făcut 2.100 propuneri pe baza cărora conducerile întreprinderilor, sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, au întocmit un plan de măsuri concrete și au trecut de îndată la aplicarea lor în practică. Aproape toate întreprinderile industriale economice din regiune s-au pregătit temeinic pentru producția anului 1961, întreprinderea ..Străduința“ Suceava, de pildă, și-a asigurat din timp materia primă și combustibilul necesar, luînd și alte măsuri menite să asigure un ritm susținut în desfășurarea producției. In expunerea tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej făcută la plenara C.C. al P.M.R. din 51 octombrie și noiembrie 1960 se arată că „Organele și organizațiile partid trebuie să desfășoare de intensă muncă politică și organizatorică de mobilizare a oamenilor muncii la îndeplinirea planului de producție, creșterea productivității muncii, reducerea prețului de cost, îmbunătățirea calității produselor, intrarea in producție la termenele prevăzute a construcțiilor și introducerea în producție a tehnicii noi“. Din primele zile ale noului an, munca trebuie să se desfășoare în așa fel, incit în fiecare ramură de producție, în fiecare întreprindere, planul să fie îndeplinit ritmic, nu numai sub raport cantitativ, ci, neapărat, și in ce privește calitatea, sortimentele, prețul de cost. De asemenea, fiecare colectiv prindere să considere de întrecă și-a făcut cu adevărat datoria numai atunci cind s-a achitat întocmai de toate obi națiile contractuale ce le are față de alte întreprinderi. In economia forestieră, așa după cum a arătat plenara lărgită a C.G al P.M.R. din 31 octombrie - 1 noiembrie 1960, eforturile vor fi îndreptate în continuare spre valorificarea superioară a masei lemnoase, pentru ca dintr-un metru cub de masă lemnoasă să se obțină în 1961 o producție cu o valoare de circa 10 la sută mai mare decit in 1960. Partidul cheamă pe lucrătorii forestieri să respecte cu strictețe regulile de exploatare, să ridice indicii de utilizare a masei lemnoase rășinoase și fag, să reducă pierlderile de material lemnos, să scoată dintr-un metru cub de masă lemnoasă exploatată produse de o valoare cit mai mare. In acest scop, va trebui generalizată organizarea muncii în brigăzi mari și mici cu acord global, vor trebui folosite cu maximum de randament utilajele și mecanismele, mijloacele auto de transportației In noul an, creșterea producindustriale se va realiza în cea mai mare parte pe seama creșterii simțitoare a productivității muncii. Aceasta pune in fața fiecărui colectiv sarcina de a îmbunătăți continuu organiza (continuare în pag. 3-a) La mulți ani cu bucurie ! Pe lucrătorii de la G.A.S. Coțușca, Anul Nou i-a găsit adunați la colțul roșu. Erau acolo directorul Nicolae Puiu, Eroul Muncii Socialiste Constantin Adochiței, mulgătorul fruntaș Nicolae Costin, mecanicul Vasile Verniceanu, în total vreo 120 de persoane, împreună au pășit cu bucurie pragul lui 1961. Nu au lipsit nici urătorii. Mecanizatorii fruntași Ion Crețu, Minu Adochiței și Haralambie Leonte au venit cu plugușorul. Prin glasul lor, cuvintele plugușorului pătrundeau în ființa oamenilor, făcîndu-i de o veselie... așa ca la revelion. Ei le-au urat turor „la mulți ani, cu bucurie“. «js»! m La revelionul textiliștilor _ _ *i multe n-am reușit să de la tovarășul Tudorașcu. Orchestra, alcătuită din „amatorii“ intre- ] [ prinderii, au „atacat“ o Periniță și un buchet de fete vesele, 1 l-au invitat pe tovarășul direct1 tot la dans... 11 (Continuare in pag.ue). 11. SIMICIUC cuvivitarea tovarășului Ion Maurer, rostita sa postume de radio si televiziune cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarășul Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic C.C. al P.M.R., președintele Prealzidiului Marii Adunări Naționale; a rostit în noaptea de 31 decembrie 1960 la posturile noastre de radio și televiziune următoarea cuvîntare Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Populara Romînei Ne aflăm în pragul Anului Nou. Anul ce se sfîrșește a fost bogat în evenimente de o deosebită însemnătate în viața poporului român. Făcînd bilanțul strălucitelor succese obținute de oamenii muncii sub conducerea încercată a partidului, cel de-al Ill-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român a înfățișat întregului popor un program măreț de muncă și luptă care îl însuflețește în grandioasa operă de dezvoltare a economiei naționale, a științei și culturii socialiste, de ridicare a nivelului de trai. Munca plină de entuziasm, energia creatoare, talentul și priceperea poporului român au făcut ca prevederile acestui program pentru anul 1960 să fie îndeplinite cu succes și, într-o serie de domenii, chiar depășite. Cu profundă bucurie vedem cum pe întinsul țării se ridică noi întreprinderi, cum se consolidează și se extinde sectorul socialist al agriculturii, cum apar noi și moderne cartiere de locuințe, case de odihnă, școli, așezăminte de artă și cultură. Republica noastră devine tot mai frumoasă, mai bogată, mai prosperă, și în această minunată realizare este întruchipată munca fiecăruia dintre noi. Succesele obținute arată ce viitor luminos, ce perspective se deschid patriei noastre. In anul 1960 s-au obținut noi și importante succese în lupta pentru consolidarea păcii. Ele se datorează influenței determinante pe care o exercită asupra întregii dezvoltări a societății sistemul socialist mondial și existenței frontului larg al luptătorilor pentru pace, căruia i se adaugă mereu noi și noi forțe. Pășim în noul an cu ferma convingere că el va aduce noi victorii cauzei păcii între popoare, cauzei socialismului și progresului. In aceste clipe, muncitorii, țăranii muncitori, intelectualii, la mijlocul familiilor, prietenilor, tovarășilor de muncă, noul an cu voie bună, intîmpinl hotărîți să obțină noi succese în munca pentru propășirea și înflorirea patriei noastre socialiste, în lupta pentru apărarea păcii. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, al guvernului Republicii Populare Romîne, al Prezidiului Marii Adunări Naționale, urat din toată inima oamenilor muncii din patria noastră, bărbați femei, tineri, care muncesc cu abnegație in fabrici și uzine, pe ogoare, pe frontul științei și culturii - sănătate și fericire. La mulți ani, dragi tovarăș și prieteni ! Tovarășului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ, prim-secretar al Comitetului Central al P.M.și Tovarășului CHIVU STOICA, președintele Consiliului de Miniștri a R.P. Româno Tovarășului ION GHEORGHE MAURER președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P. Româno Dragi tovarăși, Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. și întregul popor sovietic vă felicită din inimă pe omi și pe toți oamenii muncii din Republica Populară Romînă cu prilejul Anului Nou. Anul care a trecut s-a caracterizat prin creșterea continuă a puterii și prestigiului sistemului socialist mondial. Cu fiecare zi se manifestă tot mai mult pe arena internațională socialismului asupra imperialismului, superioritatea precumpănirea forțelor păcii asupra forțelor războiului. Consfătuirea reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești a constituit o nouă etapă în întărirea continuă a forțelor mișcării comuniste internaționale. Oamenii sovietici se bucură sincer de realizările obținute in anul care a trecut de poporul român, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, în construirea socialismului, în lupta pentru pace între popoare. Ne exprimăm convingerea fermă că prietenia frățească și colaborarea rodnică între Uniunea Sovietică și Republica Populară Romînă se vor dezvolta și în viitor spre binele și fericirea popoarelor noastre, în interesul întăririi unității și coeziunii tuturor țărilor marelui lagăr socialist. Urăm din inimă poporului frate român, în noul an care vine, noi succese în construcția socialistă,în lupta pentru întărirea păcii. N. HRUȘCIOV S. BREJNEV Moscova. Kremlin, 31 decembrie 1960 Tovarășului N. S. HRUȘCIOV, prim-secretar al Comitetului Central al P.C.U. președintele Consiliului de Miniștri al U.R Tovarășului S. S. BREJNEV, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Dragi tovarăși. MOSCOVA Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Romîne, Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne și întregul popor român vă trimit dame neavoastră și întregului popor sovietic, sincerele lor felicitări și cele mai bune urări. Poporul sovietic, condus de gloriosul Partid Gomunist al Uniunii Sovietice, a obținut în anul care a trecut succese strălucite în înfăptuirea grandios*selor sarcini ale planului septenal, a înregistrat noi realizări epocale în domeniul științei și tehnicii. înaintarea drumul făuririi victorioasă a Uniunii Sovietice șt comunismului, politica sa externă leninistă, promovată cu consecvență de Partidul Comunist și guvernul sovietic în frunte cu tovarășul N.S. Hrușciov, atrag de partea ideilor păcii și socialismului noi și noi forțe sociale din toate țările lumii. Ne exprimăm ferma convingere că, în anul care vine, prietenia de nezdruncinat și colaborarea fruțească dintre popoarele noastre se vor întări și mai mult spre binele marii comunități a țărilor socialiste și al păcii in întreaga lume. Vă urâm, dragi tovarăși, An Nou și fericiți mari succese în munca av creatoare pusă în slujba cauzei nobile a construirii comunismului în uiunea Sovietică, a păcii și fericirii omenirii. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român CHIVU STOICA, președintele Consiliului de Miniștri al Republici Populare Române ION GHEORGHE MAUREP, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române TELEGRAME Anul trecut, colectivul de muncitori de la secția de richtwifr » Întreprinderii „Străduința“ din Ițcani - Suceava realizat economii la materiale auxiliare în valoare de iș.ood lei. IN CLIȘEU 2 Un aspect de munci din aceatift gec țk»y Foto: D. VINTILA ----- ♦ [UNK] [UNK]*•♦ [UNK]«------— »♦ [UNK] [UNK] '•....------------------------------------ Constituirea birourilor comunale ale F.D.P în întreaga regiune au avut și au loc ședințe ale organelor de partid, ale conducerilor sindicatelor, organizațiilor tineretului, femeilor, cooperației și altor organizații obștești, care și-au desemnat reprezentanții în birourile comunale ale F.D.P. Din birouri fac parte reprezentanți ai organizațiilor locale de partid și ai organizațiilor de masă, colectiviști, întovărășiți, intelectuali. Suceava In comunele Mihoveni, Șcheia și altele, a avut loc constituirea birourilor F.D.P. Din Biroul comunal al F.D.P. Mihoveni fac parte tovarășii : Gheorghe I. Maroneac, secretarul organizației de bază P.M.R., președinte ; Alexandru Cucu, director de școală; Liveria Chiriac, președinta comitetului comunal al femeilor ; Vasile Lucaciuc, președinte al comitetului executiv al sfatului popular comunal și alții. In comuna Șcheia, din Biroul F.D.P. fac parte tovarășii : Adrian Cojocaru, director de școală, președinte ; Aurica Iacob, toarea căminului cultural ; direct; Sologiuc, președintele G.A.C. „Drum nou“; Olimpia Olaru, colectivistă etc. Fălticeni rea In raion a avut loc constituibirourilor comunale ale F.D.P. în 23 de comune. Din Biroul comunal al F.D.P. Vorona fac parte tovarășii: Ariton Rusu, secretar al comitetului comunal P.M.R., președinte ; Mihai Pinteală, președintele comitetului executiv al sfatului popular comunal ; Elisabeta Olaru, întovărășită ; Mihai Iacoja, țăran întovărășit etc. In comuna Baia, din Biroul comunal al F.D.P. fac parte tovarășii Teodorina Popa, secretară a comitetului comunal P.M.R., președintă ; Elena Diaconiță, colecțiivistă și alții. De asemenea, s-a* constituit birourile comunale ale F.D.P. la Bogdănești, Șosea, Baroaia, Bunești, Ciumulești, Dol»hești, Drăgușeni și în alte comun** Cîmpulung In 13 comune din raion s-a* constituit Birouri comunale aii F.D.P. In comuna Vama, dln Biroul F.D.P. fac parte tovarășii : Traian Pireu, secretar al comitetului comunal P.M.R., președinte ; Marghita Croială, învățătoare ; N. Belei, muncitor Din biroul comunal al F.D.P| Pojorîta fac parte tovarășii ; Gheorghe Cudlic, secretar al organizației de bază P.M.R., preeședinte ; Elisabeta Uicar șii alții. 17.000 lei venit la hectar Din experiență, colectiviștii din Vlăsinești, raionul Săveni, și-au dat seama că grădina de legume și zarzavaturile asigură venituri mari. De aceea, în anul ce a trecut, ei au mărit cu 12 hectare suprafața cultivată cu legume. Lucrînd pămîntul mai bine, recoltele și veniturile ce le-au obținut au răsplătit eforturile. Astfel, la varza de toamnă, au obținut 30 tone la ha., la varza de vară - 23,5 tone la ha., roșii timpurii și tîrzii - 37 tone la ha., la ardei grași - 26,9 tone la ha., la ceapă - 28 tone la ha. Producțiile mari obținute le-au dat posibilitate colectiviștilor să valorifice nn tone varză, peste 73 tone roșii, peste 21 tone ardei grași, aproape 47 tone morcovi și alte legume, realizînd un venit de peste 400.000 lei. Calculînd veniturile realizate de pe cele 23 ha. de grădină de legume, revin peste 17.000 lei d* fiecare ha. cultivat* fără a mai pune la socoteală valoare* produselor ce au fost împărțite membrilo* colectiviști pentru zilele - muncă efect tuate. GH. BADRAGAN (Din subredacția va*:luntară * ziarului, nostru);