Zori Noi, ianuarie 1963 (Anul 16, nr. 4687-4711)

1963-01-03 / nr. 4687

Mets fi din födte tértié, Mlttvét rRGAIT AL COMITETULUI REGIONAL RM R. SUCEAVA $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL 1 Anul XVII nr. 46B7 4 pagini 20 bani Joi 3 ianuarie 1963 Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou DRAGI TOVARĂȘI ȘI PRIETENI, CETĂȚENI AI REPUBLICII POPULARE ROMÂNE, întimpinăm intr-o atmosferă sărbătorească, cu voie bună și încredere in viitor, anul 1963, an nou de muncă creatoare pentru înflorirea patriei, pentru prosperitatea tuturor făuritorilor de bunuri materiale și spirituale — oamenii muncii, care îmbogățesc și înfrumusețează an de an Republica noastră. A 15-a aniversare a proclamării Republicii Populare Române a prilejuit un însuflețitor bilanț al realizărilor obținute de poporul român. în aceste realizări este Întruchipată munca fiecăruia dintre noi, muncitori, țărani, intelectuali, activiști de partid și de stat. Pe întreg intinsul țării, în uzine, pe șantiere, în gospodării colective și de stat. In instituții de știință, invățămînt și cultură domnește o atmosferă de muncă plină de avint, fiecare ișî aduce contribuția la opera comună de făurire a vieții noi, socialiste. Anul de care ne despărțim a dat rod bogat In Înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de partidul nostru în domeniul sporirii producției industriale, al dezvoltării și întăririi agriculturii socialiste, în transporturi și construcții, în ridicarea continuă a nivelului de trai material și cultural al poporului. Prevederile planului de stat pe 1962 au fost îndeplinite și depășite, creîndu-se astfel o bază trainică pentru noi victorii ale construcției socialiste in anul care vine. Imaginea țării noastre este o mărturie strălucită a justeței politicii partidului, călăuză încercată și clarvăzătoare a poporului. Anul care s-a scurs a fost încă un an de luptă pentru apărarea păcii — bunul cel mai scump tuturor oamenilor de pe pămînt, un an al întăririi forțelor socialismului, păcii și progresului, a forțelor care luptă pentru coexistența pașnică între toate statele, pentru libertatea și independența popoarelor, întregul mers al istoriei ne arată că, în ciuda tuturor piedicilor, aceste forțe cresc mereu, că lor le aparține viitorul, întîmpinînd Anul Nou in mijlocul familiilor, prietenilor și tovarășilor de muncă, ne exprimăm cu toții dorința caldă ca în anul care vine pacea între popoare să fie consolidată, omenirea să-și poată consacra toate forțele muncii pașnice, creatoare, pentru făurirea unei vieți de belșug și bunăstare. DRAGI TOVARĂȘI. Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Române adresează Întregului nostru popor calde felicitări. Urăm muncitorilor și muncitoarelor din industria noastră socialistă să lucreze cu spor pentru indeplinrea sarcinilor de plan, să dea țării produse tot mai multe și mai bune , țărănimii colectiviste, lucrătorilor din gospodăriile de stat și stațunile de mașini și trac ore — să asigure prin munca lor harnică o recoltă îmbelșugată , tinerilor și tinerelor din uzine și de pe ogoare — să-și consacre tot entuziasmul și elanul lor pentru a aduce din plin contribuția la avîntul economiei socialiste, tneretului studios — să muncească cu sîrguință pentru a-și însuși tezaurul de cunoștințe pe care i le pune la îndemînă școala pentru a fi ci mai de folos patriei. Vă dorim tuturor succese in munca voastră plină de abnegație, sănătate și fericire dumneavoastră și celor ce vă sunt dragi ! Să ridicăm paharul pentru poporul nostru muncitor, pentru patria noastră dragă, pentru viitorul ei luminos, pentru pace, prietenie și colaborare între toate popoarele ! Vă urăm La mulți ani, iubiți tovarăși și prieteni ! TELEGRAME tovarășului GHEORGHE GHEORGUIU-DEJ Prim-secretar al C.C. al P.M.R., Președintele Consiliului de Stat al R. R Romîne Tovarășului ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Române BUCUREȘTI DRAGI TOVARĂȘI, Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniștri al U.R S.S. și întregul popor sovietic vă transmit dv. și întregului popor romîn frate, felicitări cordiale și cele mai bune urări cu ocazia Anului Nou. Pentru oamenii muncii romîni, ajunul anului 1963 a coincis cu remarcabila dată — împlinirea a 15 ani de la abolirea monarhiei și proclamarea Romîniei, Republică Populară, care a însemnat constituirea primului stat al muncitorilor și țarinilor din istoria poporului român. Ca rezultat al muncii pline de abnegație a poporului român, sub conducerea partidului munitoresc, socialismul a obținut in Republica Populară Română victorii hotărîtoare in toate ramurile economiei naționale. Aceste victorii constituie un nou pas pe drumul înfăptuirii sarcinilor trasate de cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Romín pentru desăvîrșirea construcției socialiste în R. P. Romina. Poporul soviet ezează din toată inima poporului român ca în noul an să obțină succese continue In muncă, in construcția socialistă și în sp'a nobilă pentru triumful cauzei păcii și prieteniei între popoare. Suntem ferm încredințați că noul an va însemna o dezvoltare și întărire continuă a prieteniei frățești de nezdruncinat și lărgirea colaborări multilaterale intre popoarele noastre și toate popoarele familiei frățești a trtor socialiste, va însemna noi victorii ale forțelor păcii asupra forțelor agresiunii și războiului. N. S. HRUȘCIOV Prim - secretar al C.C. al P.C.U.S., Președintele Constin de Miniștri al UR.S.S. S. S. BREJNEV Președintele Prezidiului Sovietului Suprem al URSS Moscova, Kremlin 30 decembrie 1962. tovarășului A. S. HRUȘCIOV Prim-secretar al C.C. al P.C.U.S. Președintele Consiliului de Miniștri al Uniunii Sovietice Tovarășului L. /. BREJNEV Președintele Prezidiului Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice MOSCOVĂ DRAGI TOVARĂȘI. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliului de Stat, Consiliului de Miniștri ai Republicii Populare Romîne, al întregului popor român și al nostru personal, vă transmitem dv., și prin dv. poporului frate sovietic cele mai calde felicitări cu prilejul Anului Nou. Poporul nostru se bucură sincer de realizările ”cni»reale.continuîc ucrupului sovietic fsmanul care a trecut, sub conducerea înțeleaptă a partidului său comunist, în toate domeniile construcției comunismului și acordă o înaltă prețuire luptei neobosite a C.C. al P.C.U.S. și a guvernului sovietic, in frunte cu N. S. Hrușciov, pentru preîntimpinarea unui nou război mondial, pentru instaurarea unei păci trainice în lume. Suntem convinși că in anul care vine relațiile de strinsă prietenie și colaborare frățească dintre țările și popoarele noastre se vor dezvolta continuu spre binele marii comunități socialiste, al cauzei păcii și comunismului. Vă trimitem, dragi tovarăși, dv. și poporului sovietic cele mai bune urări de sănătate și feicire, de noi succese în înfăptuirea mărețelor obiective trasate de istoricul Congres al XXII-lea al P.C.U.S. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim - secretar al C.C. al P.M.R., Președiitele Consiliului de Stat al R. P. Romina ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Romine PREZENŢI 14 DATORIE Noapte de revelion. In jurul meselor încărcate cu fel de fel de bunatafi, oamenii ciocnesc pahare cu vin in cinstea succeselor obținute, isi urează „La multi ani“, se îmbrățișează, petrec. Toți sunt veseli, bucuroși că sărbătoresc trecerea unui an care le-a adus numeroase victorii. Vinul curge în pahare, acordurile muzicii îndeamnă perechile la dans. Peste tot — voie bună, bucurie, fericire. Bucuroși, entuziaști, sunt și cei care în noaptea revelionului se află la datorie, la locurile de muncă, acolo unde procesul de producție și deservirea populației nu pot fi întrerupte. La maternitatea din Suceava se aflau de gardă tînărul medic George Molnar și sora Genoveva Gorgoi. In sala de nașteri se găsea cetățeana Valeria Azamfirei. Supravegheată cu atenție de medic și de soră, ea a dat naștere unei fetițe, cel mai tînăr cetățean al orașului Suceava. • Anul 1963 l-a găsit la datorie și pe meteorologul Mihai Apostolescu de la stația meteorologică din masivul Rarău. Vîntul șuieră cu putere, suflind zăpada. Prin noapte, se zăresc siluetele uriașe ale „Pietrelor Doamnei". Ninsoarea, gerul nu-l împiedică pe meteorolog să culeagă datele necesare întocmirii buletinului meteorologic pe care le transmite stafii. • Tabloul de comandă al stației de pompare a apei pentru Suceava era supravegheat cu atenție. Șeful de tură, Gh. Șvedoneac, urmărea funcționarea agregatelor. Au fost luate probe de laborator privind compoziția apei. Acum, spre miez de noapte, citind rezultatele analizei, el se gîndea că peste puțin timp apa va ajunge prin sutele de conducte, la dispoziția cetățenilor. E ora 24. Lucrătorii care fac de serviciu la stația de pompare se felicită, își urează „La mulți ani!“. Stafia e nouă, colectivul fluor și format din oameni harnici care in anul care a trecut au obținut primele succese. Se apropie ora de alimentare cu apă a bazinelor. Șeful de tură dă indicații precise. Acele manometrelor de presiune se mișcă și, prin conductele de fontă și otel, sunt împinși in rezervoare sute de metri cubi de apă potabilă. • — Aici Sectorul mixt mm**. I getic? Aici cantina Sfatului popular al orașului Suceava. Vă anunță n că nu sa întrerupt lumina. S-a produs un scurtcircuit. Vă rugăm sări înlăturați cit se poate de repede... ■— Imediat luăm măsuri, se auzi la celălalt capăt al firului. După ce au trecut in registru datele primite prin telefon, electricienii de serviciu Richard Moșuc și Alexa Bologa s-au deplasat urgent la cantina sfatului popular, unde, descoperind defecțiunea, au înlăturat-o operativ. Mulțimea prezentă in sala cantinei a continuat petrecerea de revelion. O Vrei să feliciți un prieten, sau dorești să transmiți un mesaj telefonic unei cunoștințe. Ridici receptorul și auzi glasul telefonistei de serviciu. La oficiul telefonic Suceava erau de serviciu in noaptea de revelion tovarășele Maria Cocioabă și Silvia Chirilă. Toate comenzile telefonice au fost efectuate prompt și conștiincios. * Cei care în naptea de revelion au fost prezenți la datorie sînt mulți. Noi îi felicităm, urîndu-le la mulți ani și noi succese în 19631 'L. DOBRE r început de an, la locul de muncă ” ““'I Cu Întrebările: Cum ați Inceput munca In 1963 și ce s[ v-ați propus să realizați In noul an ? ne-am adresat ci ■torva lucrători ai stației C.F.R. Suceava-Nord. Iată răspunsurile primite: î GHEORGHE MOȚOI, mecanic pe locomotiva nr. 140328. — „Cînd sunetele tradiționalului orologiu au vestit sfîrșitul anului 1962 și Începutul noului an, am sosit pe peronul Stației C.F.R. din Vatra Dornei, întorcîndu-mă cu trenul de persoane nr. 5092 de la lira mică. Continuarea drumului pînă la Suceava a însemnat pentru mine și începutul muncii în noul an. Am ajuns la destinație în bune condiții, iar pentru diseară (2 ianuarie) mă pregătesc s-o iau din nou la drum. Anul trecut, am economisit 47 tone de combustibil și lubrifianți. In noul an sunt hotărît să întrețin locomotiva în perfectă stare de funcționare din punct de vedere tehnic și termotehnic și să economisesc cu 2 la sută mai mult combustibil decit anul trecut". PETRU ARBOREANU, impiegat de mișcare. — „In cei 20 de ani de muncă in această meserie am primit și expediat nenumărate trenuri. Prima tură din 1963, am început-o la ora 6.30 și, de atunci, am primit și expediat deja 5 trenuri. Chiar acum, am dat plecarea acceleratului de la București spre Vicșani. In 1963 sînt hotărît să veghez cu strășnicie la siguranța și regularitatea circulației trenurilor, să contribui la micșorarea staționării vagoanelor la încărcare-descărcare și la mărirea rulajului pe vagon“. IOAN PINZARU, șef de tură ia revizia de vagoane. — „Echipa noastră este cea care execută revizia tehnică la toate vagoanele care sosesc in stație și incă o revizie a frînelor înainte de plecarea trenului din statie. De asemenea, datoria noastră este să asigurăm iluminatul și Încălzitul tuturor vagoanelor de călători. La sfîrșitul primei ture din noul an — 1963 putem rapota cu mîndrie că ne-am făcut datoria. Vagoanele acceleratelor care au sosit de la București, a trenurilor locale spre Vet,a Dornei, Rădăuți și Botoșani — și a celor 11 garnituri de marfă au fost revizuite la timp și expediate la drum In condiții de siguranță a circulației și de confort pentru călători. De altfel, crearea condițiilor pentru siguranța deplină a circulației și confortului călătorilor constituie pentru noi obiectivele principale în întrecerea pe care o vom desfășura cu avânt sporit în noul an“. Printre muncitorii de la ..Străduința 81 w © si ~~ La fel ca în fiecare an, in cantina fabricii de încălțămin'e j .Străduința", numeroși muncitori și-au petrecut noaptea di revelion împreună cu familiile și tovarășii lor de muncă. Printre ei se aflau richiuitoarele Olga Bandor, Elena Ștefan, cizmarul Mihaescu Simion, mecanicul Ioan Vizitiu și alți vrednici muncitori care au transformat în renume faima de buni meșteșugari și gospodari a pielarilor și cizmarilor suceveni. Sala frumos pavoazată, becurile și ghirlandele multicolore, toasturile ridicate au creat o atmosferă sărbătorească. Muncitorii pielari au ridicat paharul pentru realizările obținute în cursul anului 1962 și pentru noile succese pe care le vor obține în viitor. In anul care s-a încheiat ei au economisit prin reducerea consumului specific de materie primă 175.500 dm.pe piele, din care s-au putut confecționa în plus 6.500 perechi de încălțăminte. Pielării suceveni au petrecut și această nopte de tolefon cu multă voie bună și veselie... T. DUMITRESCU J I DECRET pentru stabilirea datei alegerii deputaților în sfaturile populare ale orașelor raionale și ale comunelor In baza art. 52 din Constituția Republicii Populare Romine ți a art. 69 din Decretul nr. 391/1951 , cu privire la alegerea deputaților in sfaturile populare. Consiliul de Stat al Repubicii Populare Romine DECRETEAZĂ: ART. UNIC. — Alegerile de deputați pentru staurile populare ale orașelor raionale și ale comunelor vor avea loc la data de 3 martie 1963. Constituirea staturilor populare noi alese se va face după data de 5 martie 1963. Președintele Consiliului de Stat GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ, DECRET pentru stabilirea datei alegerii unui deputat în Marea Adunare Națională în vederea alegerii unui deputat pentru Marea Adunare Națională. In locul rămas vacant de circumscripția electorală Hațeg, regiunea Hunedoara, Consiliul de Stat al Republicii Populare Romine DECRETEAZĂ: ART. UNIC. — Alegerea unui deputat pentru Marea Adunare Națională. In circumscripția #5*®?, totală Hațeg, regiunea Hunedoara, va avea loc la data de 3 martie 1963. Președintele Consiliului de Stat, GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ REVELION 1968 La cabana turistică „Rarău“ La cabana „Rarău", în mijlocul naturii îmbrăcată în haină argintie de nea, s-au întîlnit pentru a-și petrece împreună reveponul, o sută de oameni ai muncii veniți din toate colțurile țării Muncitori și tehnicieni de la șantierele navale din Galați, medici, ingineri și elevi fruntași la învățătură din Cluj, silvicultori din Broșteni, profesori din Suceava, salariați ai diferitelor întreprinderi cîmpulungene. Veselia, vena bună, au început încă de dimineață, cînd oaspeții au trecut la împodobirea pomului de iarnă și la pregătirea de surprize fiecărui invitat. Printre ei în noaptea de revelion s-a aflat un oaspe și prieten drag , un inginer sovietic, căruia i s-au împărtășit cu bucurie tot ce s-a înfăptuit în anii noștri, în țară. Au avut ce povești și cu ce se mîndri gălățenii, vorbind lor renăscut și întinerit, de orașul viitoare cetate a metalurgiei romînești. Au avut ce povești sucevenii pe a căror meleaguri se făurește o nouă istorie, au avut cu ce se mîndri vecinii Bistriței, silvicultori din Broșteni. In jurul orei 22, scaunele au fost ocupate în jurul meselor încărcate cu mincăruri și băuturi alese, pregătite cu multă iscusință de cabanierul Constantin Rîșnoveanu și tînărul bucătar Nicolae Nisici. Oaspeții Rarăului au ascultat mesajul de Ă«nul Nou al tovarășului Gheorghe Gheorghiu - Dej, prim - secretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat al R.P.R., au dresat oamenilor muncii din țara noastră. S-au ciocnit apoi pa« harele, pentru sănătatea și fericirea familiilor și a tovarășilor lor de muncă, pentru tot ce au realizat și pentru viitorul luminos al patriei dragi. Și ca la orice rev ®«lion, dansul și veselia au continuat pînă în zori, după care odtii« nu n-a mai început cu somnul, el cu o plimbare colectivă pe schiuri și săniuțe, și cu „lupte“ cu bulgări, de omăt, în jurul omului de zăpadă. ART. IGNATESCUII Ambianța nop ții de Anul No« e din ce In c» mai intimă, p» măsura impuni « ce se scurg» încetișor... La« sirea lui 1963 » intîmpinată cu cu multă voi» bună, cu veseli» și pline, ca păhărel» (Noaptea de revelion la fabrica de confecții din Botoșani). Cu milionarii din Roma ...»• — *** vuocic uui și aici luase, pe ulițele largi și drepte ale comunei, zeci și zeci de familii de colectiviști din Roma s-au îndreptat în noaptea de revelion, spre sediul căminului culural, spre a-Și perz«« ,nu, împreună, noaptea de Anul Nou. În pragul lui '63, fruntașii gospodăriei colective „Ilie Pintie", decorată în primăvară cu Ordinul Muncii clasa I-a, pentru realizările deosebite obținute în producție, s-au întîlnit din nou, de data aceasta însă, în fața unei mese îmbelșugate și a paharelor pline cu vin. Au petrecut împreună, brigadierul Ion Șelaru, colectivistul Ion Guliciuc, viticultorul Ilie Costin, tractoristul Ion Moruz și multi alți colectiviști care au contribuit din plin ca gospodăria colectivă să realizeze în cursul anului 1962 venituri apreciabile : peste 4.800.000 lei. Tradiționalele urări de Anul Nou au fost rostite de tovarășii Mihai Bîrliga, Erou al Muncii Socialiste și președinte al gospodăriei colective, de directorul școlii de 8 ani din comună, Constantin Huc. Ei au felicitat pe colectiviști pentru priceperea și hărnicia de care au dat dovadă, urîndu-le ca noul an să le aducă succese tot mai mari în întărirea și dezvoltarea gospodăriei, în creșterea bunăstării colectiviștilor. " E ora 21. Pe strada, grupuri de cetățeni se amestecă cu grupurile de copii care umblă cu plugușorul. Peste tot se aud clinchete de clopoței și urâturi. Orașul și-a început revelionul. Cetățenii se îndreaptă cu pași grăbiți spre so ui unde vor petrece in această noapte. In oraș s-au organizat numeroase reveloane colective. Peste tot geamurile luminate feeric, prin care se văd brazi frumos împodobiți, dau orașului un aer sărbătoresc. Majoritatea tinerilor pe care îi văd pe stradă se îndreaptă spre școala de 8 ani nr. 4 unde anul acesta s-a organizat revelionul tineretului. Sala, frumos Împodobită cu ghirlande din hîrtie colorată, a devenit neîncăpătoare pentru cei aproximativ 200 de tineri și tinere veniți să petreacă revelionul aici. Dar iată că se apropie ora 22. Tinerii sunt invitați să ia loc la Iswiel Tov. Aurel Hrib, prim secretar al comitetului orășenesc U.T.M., areasă tinerilor „La mulți ani". Cu toții Închină paharul in cinstea realizărilor obținute în 1962. Apare o echipă de urători, in frunte cu tinărul Mihai Adămăchioaie. Cu plugușorul pe care-l prezintă, felicită tinerii pentru munca lor. Pe nesimțite timpul trece. De- odată se face liniște. Vorbește la«varășul Gheorghe Gheorghiu-De! Toți ascultă. Izbucnesc apoi aplaulize. Lumina se stinge pentru citeva clipe. Din nou se umplu paharele și se toastează în cinstea noului an. Petrecerea continuă. Tinerii se simt foarte bine. Dansează, glumesc, nud. Cu toții sunt încrezători în viitorul lor luminos.■ TEODOR CIUCLEA TINERII BOTOȘANENI Telegramă Excelenței Sale a Domnului dr. OSVALDO DORTE COS TORRANO Președintele Republicii Cuba Excelenței Sale Domnului Comandant dr. FIDEL CASTRO RUZ Primul ministru al Guvernului Revoluționar al Republicii Cuba HAVANA In numele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romane, al guvernului și al poporului roman, ca și în numele nostru personal, vă transmitem dumneavoastră și prin dumneavoastră eroicului popor cuban și guvernului revoluționar în frunte cu eminentul conducător al poporului cuban — Fidel Castro — cordiale felicitări cu prilejul celei de-a patra aniversări a victoriei revoluției cubane. Cu deosebită satisfacție constatăm că prietenia trainică și relațiile de colaborare dintre Republica Populară Romînă și Republica Cuba se întăresc neîncetat și se dezvoltă în interesul comun al ambelor noastre țări și al cauzei păcii între popoare. Exprimînd calda simpatie și solidaritatea frățească a poporului român cu lupta poporului cuban care își apără cu curaj independența și cuceririle sale revoluționare împotriva amenințărilor imperialiști, vă urăm, dumneavoastră și întregului popor cuban, noi succese în construirea unei vieți socialiste, prospere în patria dumneavoastră. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Stat Președintele Consiliului de Miniștri . I. P. Äönaneo al R. P. Româno, Aspect de la revelionul Staeretului dim Suceava,