Zori Noi, august 1964 (Anul 17, nr. 5175-5200)

1964-08-01 / nr. 5175

A X. < Anul XVIII nr. 5.1754 pagini 20 bani sîmbătă 1 august 1964 OIMIM ȘI FAPTE DIN MAREA ÎNTRECERE IN CONSFĂTUIRILE DE PRODUCȚIE: Discuții vii, masuri pentru îndeplinirea angajamentelor In aceste zile, în toate întreprinderile din regiunea noastră se țin consfătuirile de producție pentru perioada celui de-al doilea trimestru al anului. Oamenii muncii fac bilanțul desfășurării întrecerii socialiste, al realizărilor obținute în cinstea celei de-a XX-a aniversări a Eliberării patriei și stabilesc măsuri de punere în valoare a noi rezerve de creștere a producției, productivității muncii, îmbunătățirii calității produselor, de reducere a prețului de cost și sporire a volumului de economii și beneficii peste plan. Angajamentele devin fapte în consfătuirea de producție care a avut loc recent la șantierul nr. 6 din Suceava al I. S. C. M. s-a subliniat că, sub conducerea organizației de partid, colectivul acestui șantier muncește cu mult entuziasm pentru ca angajamentele luate în cinstea celei de-a XX-a aniversări a Eliberării patriei să devină lapte. Harnicii constructori au reușit să dea în folosință noul sediu al băncii de investiții cu 4 zile înainte de termenul planificat, să termine lucrările la fabrica de oxigen și tocătorie cu 45 zile înainte de data stabilită. In trimestrul II a.c., planul a fost îndeplinit și depășit la toți indicatorii, recuperîndu-se astfel și restanțele din trimestrul I. Realizările se prezintă astfel : 138,9 la sută valoarea producției globale, 117,5 la sută productivitatea muncii, iar la prețul de cost s-a realizat o economie de 174.000 lei peste sarcina planificată. Aceste succese au fost posibile și datorită preocupărilor comitetului sindicatului și a conducerii tehnico - administrative pentru aprovizionarea la timp a locurilor de muncă cu materiale, îndeplinirea prevederilor planului MTO, asigurarea asistenței tehnice, ridicarea cunoștințelor tehnicoprofesionale ale constructorilor, întrecerea socialistă, care a cuprins pe toți constructorii din cele 4 sectoare, 4 brigăzi și 37 de echipe, își afirmă tot mai puternic forța sa de mobilizare și educare a maselor. In această perioadă s-au evidențiat lună de luna 27 de echipe, 2 brigăzi, 3 sectoare și 121 constructori. Printre constructorii evidențiați se numără maiștrii Gh. Lesenciuc, T. Mocanu, A. Vasiloiu, I. Ciocan și M. Grecu ; brigadierii N. Melnic, T. Constantin ; șefii de echipă D. Acălmei, A. Rusu, Șt. Farcaș, D. Voinea, C. Crișu, D. Ondreiciuc și mulți alții. In cadrul consfătuirii de producție participanții au făcut propuneri prețioase pentru îmbunătățirea proiectului de hotărîre comun al conducerii șantierului și a comitetului sindicatului, în vederea grăbirii ritmului de lucru, pentru ca obiectivele ce se construiesc să fie timp și de bună calitate,predate la Răsplata muncii harnice In avîntata întrecere socialistă desfășurată în cinstea celei de-a XX-a aniversări a Eliberării patriei, colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la fabrica de mobilă — C.I.L. Suceava — obține noi și însemnate realizări. In trimestrul II a.c. planul producției la principalii indicatori a fost depășit între 4 — 8 la sută. Aceasta a făcut posibil ca planul pe primul semestru a.c să fie îndeplinit în proporție de 105,80 la sută la producția globală, 103,88 la sută la producția marfă, 103,86 la sută la valoarea mobilei, iar producția fizică să fie realizată la toate sortimentele și de calitate corespunzătoare. Productivitatea muncii s-a realizat în procent de 102,1 la sută. Angajamentul mobilizator luat în întrecerea socialistă de a da pină la 23 August peste plan 100 garnituri mobilă, o producție globală de peste 450.000 lei și o producție marfă de peste 350.000 lei, a fost îndeplinit cu succes. Colectivul de muncă de la fabrica de mobilă a in primul semestru a.c. produs peste L. MIRCESCU (Continuare la pagina a 3-a) concrete In întrecerea socialistă, muncitorii secției finisaj I de la IPROFIL Rădăuți au ca principal obiectiv calitatea produselor. De aceea maistrul Vasile Florea discută deseori cu ei despre condițiile care trebuie să le îndeplinească fiecare piesă. • \ Cu sprijinul cetățenilor RĂDĂUȚI întîmpinînd măreața aniversare a Eliberării, cetățenii din Rădăuți lucrează cu hărnicie pentru a pune haină nouă orașului. Făcând bilanțul întrecerilor patriotice, sfatul popular a raportat că de la începutul anului în oraș s-au efectuat lucrări de folos obștesc în valoare de peste 900.000 lei. E de-acum obișnuit ca în parcuri să vezi grupuri de bărbați și mai ales femei venite să facă lucrările de întreținere necesare. Localnicii au participat la muncă patriotică pentru întreținerea străzilor, spațiilor verzi, locuințelor etc. Totodată, colectivele de muncă din întreprinderi și instituții au prestat un număr de aproximativ 130.000 de muncă patriotică. ELEONORA BENTEU (din a subredacția voluntară ziarului nostru) BĂLĂCEANA Deputații Constantin Ciudă, Ilie Tipuriea și Dumitru Ciuhan din comuna Bălăceana, raionul Gura Humorului, sînt considerați ca oameni harnici în colectivă și buni gospodari în circumscripțiile lor electorale. Cînd a fost vorba să se construiască niște necesare atît de mult mai podețe ales acum, intinsul muncilor agricole, ei au solicitat sprijinul comitetului executiv, care le-a pus la dispoziție materialul lemnos necesar, împreună cu mai mulți alegători, au construit, în cîteva zile un număr de 5 podețe noi. GH. SOFIAN secretarul sfatului popular comunal Prin contribuția fiecărei echipe Printre obiectivele pe care muncitorii de la I.R.U.M. tra Dornei le urmăresc în Vaîntrecerea socialistă este și acela care prevede ca la fiecare loc de muncă să se realizeze cu mai multe economii. Un bilanț făcut cu citeva zile în urmă a scos în evidență faptul că majoritatea echipelor își respectă cuvîntul dat. Echipa condusă de comunistul Gavril Florea de la secția construcții metalice a realizat economii în valoare de 3.385 lei, echipa de la turnătorie condusă de comunistul Constantin Adomniței a realizat economii în valoare de 13.200 lei, iar echipa lui Eugen Mihuță, — 572 lei. Deși sumele nu sunt prea mari, totuși ele reprezintă contribuții prețioase la realizarea, în primul semestru al anului, de economii, peste plan, la prețul de cost în valoare de 247.000 lei. Coresp. ELENA NICOLAE, GH. POȘTARU, VASILE SCHIPOR închiderea cursului de pregătire a propagandiștilor din invățâmintul de partid sus Intre 16 — 30 iulie a.c., In oraCîmpulung s-a desfășurat cursul de calificare a propagandiștilor de la învățămîntul ideologic, organizat de comitetul regional de partid. La acest curs au fost instruiți 638 propagandiști, care vor conduce în anul școlar 1964 — 1965 cercurile și cursurile învățămîntului de partid. In decursul celor 15 zile, propagandiștii au ascultat un număr de lecții pe teme comune și diferențiate, legate de cele mai actuale probleme ale politicii interne și externe a partidului și statului nostru socialist, de sarcinile concrete privind dezvoltarea economică și social - culturală a țării și a regiunii Suceava. Dintre secțiile ținute amintim pe cele intitulate „Politica P.M.R. de dezvoltare a economiei naționale", „Adincirea crizei generale a capitalismului“, „Victoria insurecției armate de la 23 August 1944", „Mișcarea comunistă internațională, cea mai influentă forță politică a contemporaneității", predate de lectori ai C. C. al P.M.R. Lecțiile diferențiate pentru propagandiștii din întreprinderile industriale și unitățile agricole socialiste au fost predate de către tovarășii Gheorghe Pop, Petre Berică, Constantin Iftodi, secretari ai comitetului regional de partid, de membri ai biroului și ’comitetului regional , de ‘ partid, de activiști ai comisiei economice a comitetului regional etc. i In cadrul instruirii au avut loc cîteva consfătuiri realizîndu-se : un valoros metodice, schimb de experiență privind: metodica, conducerii , cercurilor, învățământului de partid, a prădării lecțiilor și ținerii,seminăriilor. Propagandiștii prezenți au participat, de asemenea, la cîteva vizite de documentare. In încheierea cursului, tov. Ene Țureanu, membru al C. C. al P.M.R., prim - secretar al comitetului regional de partid, vorbit propagandiștilor despre saracinile actuale ale organelor și organizațiilor de partid din întreprinderile industriale, unitățile agricole socialiste etc., cu privire la îndeplinirea și depășirea angajamentelor luate în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 23 August și a sarcinilor de plan pe 1964. De asemenea, tovarășul Ene Țureanu s-a referit pe larg la sarcinile ce revin propagandiștilor, la felul cum trebuie să muncească ei pentru ca în noul an școlar învățămîntul de partid să ale, să răspundă cerințelor actucontribuie în măsură tot mai mare la educarea partinică a comuniștilor, la mobilizarea maselor de oameni ai muncii în lupta pentru înfăptuirea politicii partidului nostru. Depășiri însemnate La întreprinderea de industrie locală din Fălticeni, in perioada care a trecut din acest an, planul ia valoarea producției globale a fost realizat în procent de 112,4 la suli, iar la producția murfă — 116 ln sute. De asemenea, în primul semestru, productivitatea muzicii a sporit cu 16,2 la subi. Prețul de cost a fost redus, fată de pian, cu 204.000 lei și s-au obținut in plus beneficii in valoare de 223.000 lei. Coresp. I. CIUDIN Vizita delegației guvernamentale române la Paris PARIS 31 (Agerpres). In legătură cu vizita delegației guvernamentale a Republicii Populare Române în franța, la Paris a fost dat publicității următorul comunicat: Comunicat romíno-írancez Președintele Consiliului de Miniștri al României, Ion Gheorghe Maurer, însoțit de Alexandru Bîrlădeanu, vicepreședinte al Consiliului, și de Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, a făcut o vizită oficială în Franța, intre 27 și 31 iulie, la invitația guvernului francez. Ion Gheorghe Maurer a fost primit de generalul de Gaulle, președintele republicii. Președintele și vicepreședintele Consiliului, precum și ministrul afacerilor externe român, au avut întrevederi cu dl. Pompidou, primul ministru, dl. Joxe, ministru de stat, primul ministru ad-interim, și dl. Couve de Murville, ministrul afacerilor externe. Aceste întrevederi au permis schimburi de vederi aprofundate asupra relațiilor dintre cele două țări și asupra principalelor probleme ale politicii internaționale. Cele două părți au constatat cu satisfacție că există posibilități pentru a dezvolta și mai mult bunele relații tradiționale dintre Romînia și Franța. Alexandru Bîrlădeanu s-a întîlnit cu Gaston Palewski, ministru de stat, însărcinat cu cercetarea științifică, W. Giscard d'Estaing, ministrul finanțelor și al afacerilor economice, și cu Maurice Bokaniovski, ministrul industriei, și a avut convorbiri la Comisariatul general pentru Plan. Discuțiile s-au referit, de asemenea, și la problemele economice și au permis, îndeosebi, să se examineze condițiile în care se execută acordul comercial româno-francez. Au fost trecute,în revistă metodele și mijloacele susceptibile de a favoriza o creștere a schimburilor. In această ordine de idei, a fost subliniat interesul pe care l-ar prezenta o dezvoltare a importurilor de mărfuri românești in Franța, mai ales a produselor petroliere, precum și intensificarea fluxului regulat de comenzi românești de utilaj industrial din Franța. Cele două guverne au căzut de acord sa trateze ansamblul acestor chestiuni cu prilejul negocierilor care vor fi angajate in vederea încheierii unui nou acord comercial, a cărui durată ar putea, eventual, să fie mai lungă decit aceea a acordului în vigoare. Convorbirile s-au referit, de asemenea, la relațiile culturale, științifice și tehnice dintre cele două țări. S-a hotărît să se dea o nouă extindere acestor relații. A fost recunoscută de ambele părți necesitatea de a dezvolta schimburile in numeroase domenii, mai ales în acela al studiului limbilor și al difuzării cărții și culturii. Ansamblul acestor probleme urmează să constituie obiectul unui acord cultural, care va fi negociat in toamnă. » In cursul șederii delegației române a fost semnat un aranjament de colaborare științifică și tehnică. De asemenea, cele două guverne au căzut de acord să înceapă, tot la toamnă, convorbiri in vederea încheierii unei convenții consulare. Diferitele schimburi de vederi, care au avut loc, și care s-au desfășurat într-o atmosferă de înțelegere reciprocă, vor fi continuate la nivel corespunzător, cu dorința exprimată și de o parte și de alta, de a dezvolta relațiile românofranceze in spiritul de prietenie care caracterizează sentimentele celor două popoare unul față de altul. întrevedere la Consiliul de Miniștri al Franței .PARIS. 31.. —. Trimisul special Agerpres transmite 1 . Vineri ,/după^mișză,' membrii delegațilrr" guvernamentale:romi ’ ne,, Ion ,,Gheorghe Mier, * Tpre • ședințele Consiliului,de Miniștri, al R. P. Romînie,' ^' conducătorul delegației, 'Alexandru U Bîrladeanu, ' vicepreședinte ial...Consiliului de Miniștri, și ‘‘ Corneliu Mănescu,, ministrul, afacerilor externe, , au avut o ,rintrevedera , la ‘ 'Hotelul’ Matignon, președinția' Consiliului de Miniștri,al Franței,'; cu Georges Pompidou, primul, •' ministru , al Franței.^ După întrevedere, la solicitarea ziariștilor, președintele Consiliului de 'Miniștri, ' Ion" "Gheorghe ’ Maurer, a făcut următoarea declarație : i Schimbul de păreri .pe care l-am avut cu domnul prim-ministru Georges.Pompidou, cătîtL în timpul întrevederii, de dupăamiază,' ca’ și în timpul I dejunului, atît'de‘ agreabil, oferit1 în onoarea delegației' noastre, a fost, după părerea mea',, foarte-util-și rodnic. ■ Acest schimb de păreri cu Excelența sa, d primul prim-ministru Pompidou, m-a convins o dată mai mult că contactele , directe între, oameni de stat prezintă un mare interes pentru cauza cunoașterii reciproce, a înțelegerii și colaborării internaționale. .Am analizat posibilitățile care există pentru a , promova , între Romînia și Franța relații reciproc avantajoase. Nu aș vrea să anticipez asupra comunicatului final referitor la tratativele noastre, care va putea foarte curînd să vă lumineze pe deplin. De pe acum, însă, țin să vă exprim satisfacția mea cu privire la rezultatele acestor întrevederi. Folosesc și acest prilej pentru a-i mulțumi primului ministru Georges Pompidou , de a fi avut amabilitatea să ne invite să vizităm frumoasa ..dv. țară. Sunt convins, și îmi place să o repet, că această vizită își va da roadele în opera de dezvoltare a ..relațiilor franco-romîne. Dejun oferit de primul ministru Pompidou PARIS 31. — Trimisul Agerpres; Mircea Moarcăș transmite : Vineri la amiază, primul ministru al Franței, Georges Pompidou, a oferit un dejun în cinstea delegației guvernamentale a Republicii Populare Române. La dejun au participat: președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Române, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Bîrlădeanu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Mihai Petri, adjunct al ministrului comerțului exterior, Mauriciu Novac, vicepreședinte al Comitetului de Stat (Continuare în pagina a 4-a) Mecanizatorul fruntaș Mihai Suhan, de la G.A.S. Albești, rîzind soarelui și... grînelor care se înclină supuse în fața tractorului și combinei sale. Foto : I. NEGREA Tragere Loto-Central la Suceava Aseară, in grădina Teatrului de vară din Suceava, un numeros public din oraș a participat la tragerea săptămînală la Loto-Central. Intricît la tragerea specială din 24 iulie a.c. au existat mai multe bilete ciștigătoare în obiecte, aseară s-a procedat la tragerea la sorti a biletelor ciștigătoare pentru cele 3 autoturisme. Cu acest prilej, Dumitru Ciobanu din Bacău a ciștigat un autoturism „Moskvici", iar Al. Petrescu din București și Al. Musaiac din Galati au ciștigat câte un autoturism „Skoda Octavia“. Restul posesorilor de bilete ciștigătoare în obiecte au primit motociclete, frigidere, televizoare și aparate de radio, în valoarea a cite unui autoturism. După tragerea la sorti a biletelor ciștigătoare în obiecte s-a trecut la tragerea obișnuită, săptăminală. Au fost extrase din urnă următoarele numere: 5 ; 18 ; 12; 34; 47 ; 56 ; 24; 86 ; 30 ; 44. Numere de rezervă : 28 ; 3 ; 19. Fondul de premii este de 747.782 lei. Au terminat recoltatul cerealelor păioase Raionul Dorohoi Munca politică și organizatorică dusă de către organele și organizațiile de partid și însuflețită întrecere desfășurată de către colectiviștii din raionul Dorohoi în cinstea măreței sărbători s-au soldat cu un rezultat îmbucurător: în seara zilei de 31 iulie a.c. s-a terminat recoltatul griului, secarei și orzului de pe mai mult de 28.000 hectare. Cei mai harnici, care de altfel au terminat printre primii sirusul grînelor, au fost colectiviștii din Mileanca (1.276 ha.), Havîrna (1.060 ha.), Lișna, Fd. Herții, Mihăileni și alții. Peste tot s-a lucrat cu grijă pentru a evita pierderea de boabe, in știrea transmisă de tovarășul VASILE CABA, secretar al comitetului raional de partid, se arată că în prezent toate forțele sunt mobilizate pentru urgentarea transportului recoltei pe arii și intensificarea treierișului — lucrări care sunt rămase în urmă. Paralel cu acestea au fost luate măsuri pentru folosirea din plin a tractoarelor disponibile la executarea de arături adinei de vară și însămînțarea de culturi furajere în miriște. Organele raionale de partid, de stat și agricole și conducerile unităților agricole socialiste sunt hotărîte ca să muncească in așa fel incit pină la 23 August să realizeze întocmai angajamentul luat Tr acția de a termina și treierișul cerealelor păioase. Raionul Săveni Zilele trecute, ziarul nostru și-a anunțat cititorii că mai multe G.A.C. din raionul Săveni, printre care cele din Vorniceni Sîrbi, Știubieni, Miorcani, Iacobeni, Zoițani și altele, au terminat cu seceratul griului și orzului. Potrivit informației primită recent de la tovarășul VASILE APETROAIE, secretar al comitetului raional de partid, recoltatul cerealelor păioase s-a terminat în toate G.A.C. din raion. Mobilizați de către organele și organizațiile de partid, colectiviștii, în frunte cu comuniștii, au muncit neobosiți și, într-o scurtă perioadă de timp, au reușit să stringă la vreme și fără pierderi întreaga recoltă de grîu și orz de pe cele aproape 22.009 ha. Paralel cu aceasta, prin folosirea batozelor și combinelor a fost treierată mai bine de jumătate din recoltă. Și colectiviștii din Săveni s-au angajat ca în cinstea zilei de 23 August să încheie cu strinsul grînelor. Pentru realizarea întocmai a angajamentului este necesar ca toate atelajele să fie folosite din plin la transportul recoltei pe arii și, prin folosirea întregii capacități de lucru a batozelor și combinelor, să fie urgentat ritmul treierișului. Paralel cu aceasta trebuie mobilizate și folosite cu pricepere toate tractoarele disponibile la efectuarea de arături a dinei de vară, și insămințarea de culturi duble!