Zori Noi, noiembrie 1964 (Anul 17, nr. 5254-5278)

1964-11-01 / nr. 5254

) 4 A * ORGANXI COMITETULUI REGIONAL SUCEAVA AL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL PREGĂTIREA ÎNTREPRINDERILOR PENTRU IARNĂ Cînd măsurile sînt luate din vreme iarna, cum se spune, bate la ușă făcînd ca pregătirile pentru anotimpul rece să fie o preocupare de strictă actualitate. In multe întreprinderi, măsurile tehnico-organizatorice în vederea pregătirilor pentru iarnă au fost luate din vreme. Printre acestea se numără și Depoul C.F.R. Suceava Nord. Aici, ca și în toate celelalte unități C.F.R. din țară, pregătirile au început din primăvară. Planul elaborat în acest scop, încă din luna mai, prevede un număr de 200 obiective, eșalonate a se realiza pină la 15 octombrie. Respectarea strictă a termenelor de execuție a diferitelor lucrări a făcut posibil ca toate măsurile stabilite să capete viață. Acestea au fost fixate pe baza necesităților, ținîndu-se seama că raza de activitate a Depoului C.F.R. Suceava Nord se întinde de la Botoșani la Ilișești, de la Verești la Nisipitul. Pe aceste trasee sunt numeroase clădiri și instalații care au necesitat diferite revizuiri și chiar reparații. Așa, de pildă, s-au executat reparații periodice la remiza de locomotive din Botoșani. Este cunoscut faptul că, în tot timpul iernii, consumul de apă la locomotive este mare, iar instalațiile de alimentare cu apă se pot defecta din cauza frigului. De aceea, in cadrul pregătirilor pentru iarnă s-a acordat o deosebită atenție tocmai acestor instalații. La pompa de apă, din stația Verești, s-au executat reparații periodice care au costat peste 60.000 lei. Revizii periodice s-au făcut și instalațiilor de alimentare cu apă a motoarelor primare, cazanelor, motoarelor Diesel, electrice, precum și coloanelor hidraulice, la care s-a asigurat, totodată, o bună evacuare a apelor uzate. In stațiile Suceava Nord, Cacica, Dornești, Ilișești și altele s-au revizuit și înlăturat diferite defecțiuni la pompele centrifuge, la pompele de aburi și la pulsametre. S-au efectuat reparații necesare și la plăcile turnante din depou și din stațiile Nisipitul, Dornești, Suceava Nord, Verești și Botoșani, la elevatoarele de alimentare cu cărbuni, instalațiile de depozitat și distribuit păcură. In același timp s-au asigurat cantitățile necesare de combustibil solid și lichid. In centrul preocupărilor a stat pregătirea locomotivelor și a personalului care le deservesc. In acest scop, fiecare locomotivă în parte a fost revizuită și înzestrată cu toate cele necesare. Pentru a fi protejate împotriva înghețului, s-au izolat termic și etanșat diferite părți ca: pompele de uns, țevile de ulei, conductele de aer și apă etc. La toate locomotivele s-au revizuit turbogeneratoarele pentru iluminatul propriu, iar cele care n-au avut aceste instalații au fost dotate. De asemenea, cabinele personalului de pe locomotive au fost reparate și completate. La școala personalului de tip A, s-au predat lecții privind regulile de circulație pe timpul iernii, întreținerea și exploatarea locomotivelor în anotimpul friguros etc. Pentru asigurarea unor condiții bune de timpul iernii lucru în depou pe s-au făcut lucrări de etanșare la remize, s-au verificat instalațiile de încălzire și totodată s-a extins încălzirea cu calorifere, s-au reparat instalațiile electrice din depou, remize și staține de pompare. Instațiile unde există camere de odihnă pentru personalul de locomotivă, acestea au fost reparate și înzestrate cu cele necesare. Felul in care s-au făcut pregătirile pentru iarnă dă garanția că și în acest anotimp mecanicii lectiv de și fochiștii, întregul comuncă de la Depoul C.F.R. Suceava Nord vor obține rezultate bune în muncă, deoarece au create toate condițiile. P. OBERSCHI Colectivul consultativ de sugestii, ia lucru In scopul atragerii unor categorii largi de consumatori in acțiunea de studiere a cererii de mărfuri a populației, de așezarea și gospodărirea în mai bune condițiuni a fondului de mărfuri a fost constituit în orașul Suceava în după amiaza zilei de vineri, 30 octombrie, colectivul consultativ de sugestii de pe lingă direcția comercială regională. La constituirea acestui colectiv au luat parte tov. Mircea Stătescu, delegat al Ministerului Comerțului Interior, delegați ai organizațiilor comerciale, cooperației de consum și ai altor organizații obștești, precum și unii invitați din cadrul întreprinderilor și instituțiilor sucevene. După ce tov. Teodor Șelariu, director adjunct al direcției comerciale a arătat menirea și atribuțiile acestui colectiv, in partea a II-a a ședinței tivul consultativ de sugestii colectrecut la lucru vizionînd colecțiile a de mostre de încălțăminte și cataloagele de mostre la de confecții și tricotaje, grupele consemnând în fișele lor simbolurile mărfurilor pe care ar dori să le afle in magazinele noastre. Întîmpinînd „Săptămîna economiei“ După cum se știe, între 24— 20 noiembrie se va sărbători în acest an „Săptămîna economiei“ și „Centenarul Casei de Economii și Consemnațiuni". In vederea acestui eveniment, Casa raională C.E.C. Vatra Dornei face intense pregătiri pentru buna lui sărbătorire în tot raionul. Astfel, se află în pregătire programe artistice,cu conținut C.E.C. In cadrul „Săptămînii C.E.C.", în afară de programe artistice se vor organiza, și alte acțiuni educative, cum ar fi: concursuri , gen „Cine știe cîștigă“, seri literare etc. Coresp.: V. HRIMIUC ' Excelenței Sale Domnului AHMED BEN BELLA președintele Republicii Algeriene Democratice și Populare Cu ocazia sărbătorii naționale cratice și Populare, a X-a anigeriene, în numele Consiliului de mine, al guvernului și poporului dresei Excelenței Voastre, guvern în cele mai călduroase felicitări prosperitate și progres. Folosesc acest prilej pentru prietenia și colaborarea dintre revolta continuu în interesul ambe internaționale. Cu înaltă considerație, ALGER a Republicii Algeriene -Demoversare a începerii revoluției al- Stat al Republicii Populare Roromîn, precum și personal, anului și poporului algerian prinși sincere ,urări de fericire, a-mi exprima convingerea că zile noastre, se vor întări și dezlor popoare, al păcii și cooperării GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ președintele.Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne Un nou magazin universal Zilele trecute a fost dat în folosință, în comuna Pojorîta, localul în care se află un magazin alimentar cu autoservire, precum și secțiile confecții, tricotaje și încălțăminte. Pentru darea în folosință a acestui obiectiv o contribuție de seamă au adus-o cetățenii, care au efectuat circa ■ 560 de muncă voluntară, aducând o economie de peste 1.500 lei. In cursul acestui an, in comuna Pojorîta,a fost înființat un restaurant modern, iar unele secții ale cooperativei au fost renovate și dotate cu mobilier nou, Coresp.. GH GÜDLEC Anul XIX nr. 52544 pagini 20 bani duminică 1 noiembrie 1964 In foto: muncitorul Petru Huțanu, de la secția timplurie a I.M.N. Rădăuți, montind piesele unei noi garnituri de mobilă. Foto : D. HUSEANL DE PE OGOARE Cu însămînțările terminate • G.A.C. Bivol, raionul Săveni, a avut planificat să mințeze în această toamnă însă 900 ha. cu grîu. Datorită hărniciei colectiviștilor și mecanizatorilor, acum cîteva zile se însămînțau ultimele suprafețe. O contribuție deosebită au adus la executarea lucrărilor mecanizatorii Viorel Bran, Remus Gavril, Nicolae Alupoaie, Coresp. FILARE VICOVAN • Și colectiviștii din Lozna — Dorohoi se prezintă cu însămînțările de toamnă terminate. Cele 17 ha. cu orz și 545 ha. grînsocară au fost semănate în bune condiții. Merită evidențiați canizatorii brigăzii conduse mede loan Badragan și, în special, Pavel Amariei și Constantin Leontescu. Coresp. D. A. RAILEANU Ultimele hectare După ce in ziua de 30 octombrie colectiviștii din Bunești, raionul Fălticeni, au raportat că au terminat insâmințatul la griusecară pe cele 410 ha., iari ei recoltau cartofii de pe ultimele două hectare din cele 142 ha. cultivate. La grăbirea siriusului cartofilor s-au evidențiat în mod deosebit colectiviștii din brigăzile I-a Bunești și a B-a Podelii. De altfel, la brigada l-a a și început împărțirea cartofilor la ziua-muncă, dindu-se cite 4 kg. De menționat este și faptul că gospodăria a predat statului, în contul contractului încheiat, 550 tone cartofi din 560 tone. De asemenea, s-au achitat datoriile privind muncile executate de către S.M.T. Totodată, s-au luat măsuri și s-au depozitat la locurile de ansilozare cantitățile de cartofi destinate pentru sămînță și pentru furaje. Coresp. MARIA STEFANESC! INSTANTANEE Răsplată binemeritată Din primăvară și pînă în toamnă, colectiviștii din Bosancii Sucevei au putut fi văzuți lucrînd, cu hărnicia lor caracteristică, pe întinsele tarlale. Știind că vor primi și retribuție suplimentară, ei au făcut totul pentru a-i smulge pămintului rod cil mai bogat. Cină poposeai pe aceste meleaguri, ți-era mai mare dragul să privești oamenii, care dădeau bătălia semănatului sau a întreținerii culturilor. Numai cultura cartofului se întindea pe 500 de hectare. Prășite la vreme, gospodărește, plantele s-au dezvoltat frumos și au dat rod bogat. " ■ Cină a sosit vremea simiusului recoltei, din nou drapările au fost inundate de-’ simfonia muncii ’ avântate. 1 Iar , recent, la G. A.C. Bosanci s-a ’ terinat' recoltatul ' cartofilor. Producția planificată : fostdepășită, cu'2.500 kg. la ha. a .Gospodăria colectivă a avut contractate cu statul 2.271 tone cartofi de toamnă. Din această cantintate s-a și livrat pina la data de 30 octombrie, 2.221 tone și, bineînțeles, s-a achitat și plata muncilor S.M.T. Acum, colectiviștii duc acasă cartofii ce le revin pentru zilele-muncă efectuate. Răsplata este binemeritată , tot li se împart ’cile 6 kg. la ziua-muncă. 1 — ’ Afara de asta — a ținut să precizeze tovarășul Nicolae Klinoiu, președintele colectivei — ei vor mai primi și retribuție suplimentară 40 la’ sută din depășirea producției planificate. Acum, tocmai se întocmesc borderourile. întreaga cantitate de cartofi ce se va da colectiviștilor ca retribuție suplimentară se ridică la cîteva sute de tone. Și de ,poposești în, aceste zile la Bosanci,țini .mai mare dragul să-i vezi pe colectiviști îndreptîndu-se , veseli spre case cu căruțele ,pline cu cartofi — binemeritată răsplată a muncii lor. ' ty- c * DUMITRU -TURTA La G.A.C. Negostina — Rădăuți se împart cartofii la ziua-muncă. Iată un grup de colectiviști, printre care N. Goroșciuc, N. Abramiuc și V. Andriciuc, încărcînd în căruțe cantitățile de cartofi ce le revin. DE AZI CLAXONATUL INTERZIS LA SUCEAVA ȘI VATRA DORNEI Incepînd de astăzi, în orașele Suceava și Vatra Dornei șoferii vor circula fără a mai folosi claxonul. Interzicerea claxonatului este menită să contribuie la asigurarea liniștii în orașele noastre și buna aplicare a acestei măsuri trebuie sprijinită de toți cetățenii. Ea impune o atenție sporită din partea conductorilor de autovehicule, o respectare severă a normelor de circulație. De asemenea, pietonii trebuie să circule cu atenție, traversarea străzilor trebuind să fie făcută numai in linie dreaptă și numai prin locurile marcate. Pentru evitarea accidentelor, părinții și educatorii trebuie să supravegheze cu atenție copiii, sa-i învețe să circule pe stradă. Interzicerea claxonatului în cele două orașe trebuie sprijinită de fiecare om al muncii ! Pe gustul consumatorilor Sortimentele de brânzeturi produse de I.C.I.L. Vatra Dornei sunt bine cunoscute și apreciate nu numai în regiune, dar și-n întreaga țară. Unele dintre ele, cum e brînza topită „Carpați“, se și exportă în cîteva țări. Pentru satisfacerea gusturilor consumatorilor, conducerea întreprinderii studiază posibilitatea introducerii în fabricație a noi sortimente superioare de brînzeturi. După cum se știe, noul produs, brînza topită, afumată „Moldovța", a cucerit aprecierile unanime ale consumatorilor. In ultimul timp au fost aduse și o serie de îmbunătățiri brînzei topite tip „Olanda“. In afara calității ei superioare, brînza Olanda este ambalată într-o formă nouă, în cutii de polietilenă. In momentul de față întreprinderea produce 6 sortimente de brînză topită. In turneu Un colectiv artistic al Teatrului de Stat din Galați, aflat in turneu în regiunea noastră, prezintă în cursul zilei de astăzi, în sala „Ciprian Porumbescu“ din orașul Suceava, „Se caută un mincinos“, comedie in 3 acte de Dimitris Psathas. Regia artistică — Ion Dinescu, scenografia Napoleon Costescu, regia tehnică Petru Dimitriu. Excursii Aseară au plecat intr-o excursie de două zile, la București, pentru a viziona „Expoziția realizărilor economiei naționale“ două grupuri de excursioniști, ce cuprind 40 de muncitori de la Combinatul de celuloză și hârtie și Combinatul de industrializare a lemnului Suceava și 72 de elevi de la Liceul militar „Ștefan cel Mare“ din Câmpulung. . Un alt grup de 34 de turiști pleacă astăzi dimineață la Iași, intr-o excursie de o zi, pentru a cunoaște cîteva dintre frumusețile orașului și pentru a viziona meciul de fotbal de categoria A dintre C.S.M.S. și Dinamo Pitești. Vineri, 47 de turiști din raioanele Vatra Dornei, Câmpulung, Gura Humorului și din orașul Suceava au plecat intr-o excursie de 3 zile, la Cernăuți (R. S. SUcraineană). Adăposturi corespunzătoare pentru animale In raionul Dorohoi, construirea de grajduri,maternități și ingrașătorii pentru porcine, puternițe și incubatoare pentru păsari, saivane pentru oi etc., se fac în strinsă legătură cu sporirea efectivelor , de animale și de păsări. Obiectivele construite asigură condiții bune,de adapostire,f cazăre ' și furajarea animalelor. La indicația biroului comitetului raional de partid, conducerile G.A.C. s-au orientat sn construi adăposturi bune, la un preț de cost cet mai scăzut pe' cap de animal, 'folosind în foarte mare parte materiale din resursele locale. Pentru aceasta: •la fundație și elevație ’ s-a folosit piatra de carieră • intercalată între straturile de beton, zidăria s-a construit din chirpici sau furci și nuiele lipite cu pămînt, iar pentru acoperiș multe gospodării au întrebuințat stuful și paiele de secară. Prețul de cost al construcțiilor zootehnice , variază între 700 lei pe cap de bovină la G.A.C. Văcuilești, care a întrebuințat în cea mai mare măsură materiale din resurse locale (chirpici, piatră, stuf, lemn C.R.) și 860 lei la G.A.C. Broscăuți, care întrebuințează la șarpantă cherestea și țiglă. In ce privește materialele necesare pentru gospodăriile agricole colective, aprovizionarea s-a făcut prin repartiție în mod ritmic, astfel incit 55 obiective construite in acest an sunt terminate, complet amenajate și animalele pot intra la iernat, iar alte 2 sunt acoperite, și li se fac amenajările interioare. La amplasarea construcțiilor s-a avut grijă ca prin aceasta să nu se reducă din suprafața arabilă a gospodăriei. Pentru executarea obiectivelor noi și terminarea amenajărilor la construcțiile vechi, numai în acest an, statul a repartizat credite pe termen lung în valoare de 1.900.000 lei, prioritate în ce privește alocarea lor acordîndu-se gospodăriilor agricole colective slab dezvoltate, iar GAC au participat la executarea acestor obiective cu fonduri proprii de peste 6.500.000 lei. Pe lângă credite s-au mai repartizat unităților materiale de construcții la preț degrevat: ciment, cherestea, bile manele, cărămidă, țiglă, araci și însemnate cantități de fier beton, bitum, var și altele. Deosebită atenție au acordat conducerile G.A.C. amenajării interioare a obiectivelor, în sensul de a asigura condiții corespunzătoare de adăpostire, igienă și deservire. Grajdurile sunt amenajate cu plafoane construite din araci sau deșeuri provenite de la prelucrarea lemnului, unse cu lut pentru a fi călduroase ; pardoseala — din lemn de plop, răchită sau anin ; liniile de grajd sunt construite din beton, cu rigole de scurgere și bazine de colectarea uzinei. De asemenea, ele sunt prevăzute cu iesle, sistem de aerisire și alte amenajări. In această privință bune rezultate s-au obținut la G.A.C. Broscăuți, Cîndești, Dersca, Mileanca, Lișna și altele, unde construcțiile zootehnice sunt bine grupate. In anii trecuți s-au construit în unele G.A.C. o parte din grajduri cu tavane înclinate, fixate pe căpriori și clești centrali, care în condițiile climaterice din raionul nostru s-au dovedit nu fi corespunzătoare, fiind friiguroase din cauza volumului mare pe care îl au. Datorită acestui fapt animalele n-au iernat bine. Astfel de neajunsuri s-au remediat în cursul acestui an prin construirea plafonului la înălțimea elevației. De asemenea, în urma generalizării metodei preparării furajelor grosiere, înainte de administrarea lor în hrana animalelor, in grajdurile pentru bovine s-au amenajat la capătul lor sau în camere speciale 192 bazine de beton pentru prepararea furajelor, unde în prealabil furajele tocate, amestecate cu borhoturi și nutrețuri concentrate, sînt lăsate să dospească 24 ore, căpătînd un gust și miros plăcut, mărindu-li-se digestibilitatea. tru fiert și preparat hrana Penta porci. în 24 G.A.C. s-au construit bucătării speciale în care aceasta se pregătește înainte de administrare. Un tip de construcții auxiliare de mare trebuință sunt silozu-Ing. EUGEN MIGHIU președintele Consiliului agricol raional — Dorohoi (Continuare în pagina a 3-a). Construcții zootehnice la G.A.C. din Ssipiceni, raionul Săveni, foto: D, șiNflJLÂ I