Zori Noi, mai 1965 (Anul 18, nr. 5408-5432)

1965-05-03 / nr. 5408

* V  A ) intr-o atmosferă % , plină de entuziasm 1 Mai 1965. In această zi de sărbătoare, Ziua solidarității internationale a celor ce muncesc, aproape 250.000 de bucureșteni și-au dat intilnire în Piața Aviatorilor — tradiționalul loc al demonstrațiilor bucureștene. Piața Aviatorilor este împodobită sărbătorește. Steagurile fîlfîie în vîntul de primăvară, iar marele platou al pieței pare o grădină de flori multicolore. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de o panglică purpurie pe care sunt înscrise cuvintele: „Proletari din toate țările, uniți-vă !“, iar deasupra se desfășoară un mare steag roșu, pe fondul căruia este înscrisă data festivă „1 Mai“. Dedesubt, urarea „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, Ziua frăției, muncitorilor de pretutindeni!“. In fața tribunei centrale, de cealaltă parte a pieții, se înalță un medalion cu portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin. Sub medalion se poate citi chemarea: „Trăiască unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale“. Deasupra tribunelor se află două mari steme, a statului și partidului nostru, însoțite de urările : „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Română!“, „Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul Și organizatorul tuturor victoriilor noastre!“. Străjuite, de asemenea, de steaguri roșii și tricolore, se pot citi urările : „Trăiască poporul român, constructor al socialismului !“, „Să întimpinăm cel de-al IV-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român cu noi succese in opera de construcție a socialismului!“. Ora 9. Miile de oameni ai muncii aflați în piață, precum și invitații, salută cu aplauze îndelungi și urale apariția la tribuna oficială a tovarășilor Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeț, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston-Marin, Gheorghe Rădoi, partidului și statului nostru. In Gogu Rădulescu — conducătorii tribună iau loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat și ai guvernului. Sunt prezenți în celelalte tribune conducători ai organizațiilor de masă și ai instituțiilor centrale de stat, reprezentanți ai întreprinderilor și instituțiilor bucureștene, numeroși fruntași in întrecerea socialistă, academicieni și alți oameni de știință și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști-In tribuna corpului diplomatic se află șefii misiunilor diplomatice acreditați în R.P. Română și alți membri ai corpului diplomatic. Se află prezenți, de asemenea, numeroși oaspeți de peste hotare, invitați ai poporului nostru la sărbătorirea Zilei internaționale a oamenilor muncii. Fanfara militară aflată în piață intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarășul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. la cuvintul tovarășul Alexandru Drăghici, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R.P. Române. Cuvintarea este subliniată de urale și ovații puternice. Anul XIX nr. 5408 4 pagini 25 bani luni 3 mai 1965 Oamenii muncii au sărbătorit ziua de 1 Mai N CAPITALĂ înfățișarea nouă a patriei noastre, bilanțul bogat al tuturor înfăptuirilor de pînă acum sunt rodul muncii poporului nostru sub conducerea partidului. Masele largi populare urmează cu nemărginită încredere, dragoste și devotament Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central. Mărețele succese repurtate pe drumul socialismului își au izvorul în politica înțeleaptă a partidului. Mergînd înainte pe drumul arătat de partid, oamenii muncii de la orașe și sate vor obține noi și strălucite victorii. Tovarăși și prieteni. In întreaga lume uriașe forțe sociale luptă împotriva imperialismului, pentru apărarea păcii, pentru dreptul popoarelor de a-și hotărî destinele lor, pentru democrație și libertate. In primele rînduri ale acestei lupte se află țările socialiste. Existența sistemului mondial socialist, succesele poporului sovietic în construirea comunismului, realizările celorlalte țări socialiste în construirea socialismului exercită o puternică înrîurire asupra întregii evoluții istorice a umanității, constituie un factor de seamă al luptei pentru pace și progres social. In prezent, este necesară mai mult ca oricînd unitatea țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești — chezășia principală a triumfului cauzei socialismului în întreaga lume. Profund credincios principiilor marxist-leniniste ale internaționalismului proletar, partidul nostru militează perseverent pentru întărirea continuă a prieteniei și alianței frățești cu toate țările socialiste, pentru unitatea și coeziunea mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Adresăm popoarelor prietene ale țărilor socialiste — Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Republica Populară Democrată Coreeană, Cuba, Republica Democrată Germană, Iugoslavia Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică și Republica Democrată Vietnam — un fierbinte salut frățesc, sincere urări de noi succese în construirea socialismului și comunismului . Transmitem un salut călduros de solidaritate frățească clasei muncitoare, tuturor forțelor progresiste din țările capitaliste care, în frunte cu partidele comuniste și muncitorești, luptă împotriva exploatării, împotriva dominației monopolurilor, pentru interesele lor vitale, pentru socialism. Exprimăm întreaga noastră simpatie, solidaritatea și sprijinul nostru popoarelor Asiei, Africii, Americii Latine, care luptă cu avînt pentru lichidarea definitivă a apărarea colonialismului, pentru și consolidarea independenței naționale, pentru dezvoltare economică și socială ! Alături de întreaga omenire iubitoare de pace, poporul român condamnă cu fermitate agresiunea imperialismului american împotriva poporului vietnamez, văzînd în aceasta un real pericol pentru pacea lumii. Ne exprimăm solidaritatea cu lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru deplina eliberare și reunificare a patriei sale, cerea retragerea trupelor americane din Vietnam și respectarea dreptului poporului vietnamez la libertate și independență. Republica Populară Română promovează consecvent pe plan mondial relații bazate pe respectarea independenței și suveranității, egalității în drepturi și avantajului reciproc, neamestecului în afacerile interne. Țara noastră duce o politică externă de consolidare a păcii, de luptă activă împotriva acțiunilor agresive ale cercurilor imperialiste, de coexistență pașnică între țări cu sisteme social-politice diferite. Interesele vitale ale popoarelor impun, mai mult ca oricînd, unirea tuturor forțelor care luptă pentru apărarea păcii. Se împlinesc luna aceasta două decenii de la istorica victorie asupra Germaniei naziste în cel de-al doilea război mondial. Aniversarea acestei victorii dă noi imbolduri luptei tuturor forțelor păcii și progresului pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru salvgardarea și consolidarea păcii. Dragi tovarăși și prieteni. In viața partidului și poporului nostru va avea loc în curînd un eveniment istoric — Congresul Partidului Muncitoresc Român. Comitetul Central al partidului își exprimă convingerea că muncitorii, țăranii, intelectualii, toți oamenii muncii își vor înmulți eforturile pentru a obține, în cinstea Congresului partidului, noi victorii pe calea progresului economic, social și cultural al patriei noastre scumpe — Republica Populară Română . Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, a Comitetului său Central, înainte spre noi victorii în desăvîrșirea construcției socialismului 1 Trăiască poporul român, constructor al socialismului 1 Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc 1 Trăiască unitatea și coeziunea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale sub steagul marxism-leninismului 1 Trăiască pacea în întreaga lume 1 Cuvîntarea tovarășului Alexandru Drăghici Dragi tovarăși și prieteni. Stimați oaspeți de peste hotare. Sărbătorim astăzi, împreună cu oamenii muncii de pretutindeni. Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare internaționale pentru interesele ei vitale, pentru pace și socialism, pentru viitorul luminos al întregii omeniri. De douăzeci de ani oamenii muncii din România cinstesc în condiții de libertate ziua de 1 Mai, sărbătoare scumpă a poporului muncitor. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Române adresează clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor cetățenilor patriei un călduros salut și felicitări pentru succesele obținute în dezvoltarea economiei și culturii, în opera de construire a socialismului și înflorire a patriei noastre scumpe! Salutăm din inimă pe oaspeții de peste hotare care iau parte împreună cu noi la marea sărbătoare a solidarității și frăției muncitorilor din toate țările ! A devenit o minunată tradiție a oamenilor muncii din țara noastră să cinstească măreața zi de 1 Mai cu realizări însemnate în toate domeniile de activitate, însuflețiți de un fierbinte patriotism și de o înaltă conștiință socialistă, pătrunși de un optimism profund, oamenii muncii pun inepuizabila lor energie și capacitate creatoare în slujba înfăptuirii politicii partidului de dezvoltare economică și culturală a patriei, în interesul bunăstării și fericirii poporului. Muncitorii, inginerii, tehnicienii, desfășurînd larg întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai, au îndeplinit în proporție de 101,6 la sută planul de stat pe primul trimestru al anului 19S5, ultimul an al sesenalului. Producția industrială obținută în primele 3 luni ale acestui an depășește cu peste 14 la sută producția din aceeași perioadă a anului trecut. Importante sporuri de producție s-au realizat în industria siderurgică, chimică, energetică, a construcțiilor de mașini, în industria bunurilor de larg consum. Țărănimea cooperatistă, lucrătorii din gospodăriile de stat și stațiunile de mașini și tractoare muncesc pe ogoare cu hărnicie pentru a asigura recolte bogate, pentru a spori producția vegetală și animală în interesul ridicării bunăstării lor și a întregului popor. Oamenii de știință și cultură aduc o contribuție prețioasă la dezvoltarea în ritm rapid a economiei naționale, introducerea tehnicii moderne în producție, la îmbogățirea vieții spirituale și a tezaurului cultural al poporului român. începe demonstrația oamenilor muncii Mitingul ia sfîrșit într-o atmosferă de puternică însuflețire. Participanții la miting părăsesc apoi piața purtind, prin fața tribunelor, pancarde cu urări închinate atot biruitoarei învățături marxistleniniste, unității și coeziunii mișcării comuniste și muncitorești internaționale, saluturi adresate oamenilor muncii din țările socialiste și prieteniei cu aceste popoare, lozinci in care slăvesc partidul nostru, in care reafirmă cu tărie hotărirea întregului nostru popor de a înfăptui politica înțeleaptă a partidului, de a întimpina cel de-al patrulea Congres cu noi și mărețe realizări. Sunt (Continuare în pag. a 3-a) LA SUCEAVA 1 Mai 1965. Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. Suceava a îmbrăcat haine de sărbătoare. Steaguri roșii și tricolore împinzesc mulțimea străzilor întinerite. Pe fațadele luminoase ale clădirilor portretele clasicilor marxism-leninismului, ale membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M R, panouri și lozinci care înscriu chemările marii sărbători. Tribuna oficială este împodobită festiv. Deasupra tribunei, se află un mare glob pămîntesc, pe care este înscrisă chemarea: „Proletari din toate țările, uniți-vă !“. Dedesubt, înscris: „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, Ziua frăției muncitorilor de pretutindeni!“. In dreapta și stiigă tribunei sunt înscrise chemările: „Trăiască Partidul Muncitoresc Român!“ și „Trăiască Republica Populară Română !“. Este ora 9. O mare masă de oameni ai muncii din orașul Suceava, prezenți în piață pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, întimpină cu aplauze îndelungi și urate pe conducătorii organelor locale de partid și de stat. In tribună oficială iau loc tovarășii Ene Țurcanu, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional Suceava al P.M.R., Emil Bobu, membru supleant al C.C al P.M.R., președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional Suceava, Gheorghe Pop, Ștefan Panaitiu, Petre Berică, Constantin Iftodi, secretari ai Comitetului regional Suceava al P.M.R., conducători ai organizațiilor de masă și obștești, activiști de partid și de stat, conducători de întreprinderi și instituții, fruntași în întrecerea socialistă. Fanfara intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarășul Nicolae Moraru, prim-secretar al Comitetului orășenesc Suceava al P.M.R. la cuvintul tovarășul Ștefan Panaitiu, secretar al Comitetului regional Suceava al P.M.R. Cuvîntarea este subliniată de urale și ovații îndelungi, începe apoi demonstrația oamenilor muncii. Cuvîntarea tovarășului Ștefan Panaitiu Dragi tovarăși. Poporul român cinstește astăzi o sărbătoare scumpă oamenilor muncii din întreaga lume . Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, comitetul regional de partid și comitetul executiv al sfatului popular regional adresează muncitorilor, țăranilor muncitori, intelectualilor, tuturor celor ce muncesc din orașul și regiunea Suceava un călduros salut și felicitări pentru succesele dobindite în îndeplinirea sarcinilor trasate de partid și guvern, în lupta pentru dezvoltarea economică și social - culturală a regiunii. întregul nostru popor sărbătorește ziua de 1 Mai intr-o atmosferă de puternică însuflețire, determinată de realizările trainice obținute în toate domeniile de activitate sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, de victoria definitivă a socialismului la orașe și sate, lichidarea pentru totdeauna a oricărei exploatări și asupriri. In orașele și satele patriei, în marile unitățile combinate și uzine, în socialiste din agricultură, pe șantierele noilor obiective industriale, oamenii muncii desfășoară o rodnică activitate pentru realizarea prevederilor planului de stat și a angajamentelor luate în întrecerea socialistă în cinstea Congresului partidului. Bogat și mobilizator este tabloul înfăptuirilor de pînă acum. Marile obiective stabilite de Congresul al III-lea al P.M.R. au devenit o realitate vie. Dînd viață programului stabilit de partid, oamenii muncii au clădit impunătoare fabrici și uzine, mari combinate siderurgice și constructoare de mașini, chimice și de prelucrare a lemnului, dotate cu tehnica modernă. S-a confirmat pe deplin justețea politicii leniniste de industrializare, promovată cu consecvență de partid și guvern ca verigă principală a întregii opere de reconstrucție socialistă a României. Intr-un interval de numai ani (1960—1964) volumul producției industriale s-a dublat față de 1959, realizîndu-se un ritm mediu anual de creștere de 14,3 la sută. Forța industrială a Republicii Populare Române este în prezent de 8 ori și jumătate mai mare decit în 1938. Țara noastră se situează astăzi printre primele țări din lume in ceea ce privește ritmul de dezvoltare a producției industriale. Au cunoscut o creștere accelerată principalele ramuri ale industriei — industria chimică, energetică, constructoare de mașini. Ele dau aproape jumătate din întregul volum al producției noastre industriale, încheierea procesului de cooperativizare socialistă a agriculturii a deschis căi largi pentru creșterea producției vegetale și animale. Se înfăptuiește cu succes politica partidului orientată înspre dezvoltarea intensivă și multilaterală a agriculturii, în vederea ridicării agriculturii și a dezvoltării tuturor ramurilor ei (Continuare in pag. 3-a) SUCEAVA. Aspect de la mitingul oamenilor muncii y