Zori Noi, februarie 1966 (Anul 19, nr. 5640-5663)

1966-02-01 / nr. 5640

u Anul XX nr. 5640 4 pagini 25 bani marți I februarie 1966 Organ al Comitetului regional Suceava al P.C.R. și al Sfatului popular regional fi.558 ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ I. F. Gura-Humorului . Odată cu dezbaterea criteriilor privind desfășurarea întrecerii socialiste în 1966, colectivele de muncă ale întreprinderii forestiere din Gura-Humorului și-au stabilit și angajamentele pentru acest an în care au prevăzut: — sporirea producției globale planificată cu 439.000 lei; — depășirea producției marfă vîndută și încasată cu 439.000 lei ; — creșterea productivității muncii cu 0,24 la sută pe salariat; — obținerea unei economii la prețul de cost în valoare de 56.000 lei; — beneficii peste plan 51.000 lei. Pînă la 8 mai a.c., ziua aniversării a 45 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, vor realiza : — 239.000 lei la producția globală ; — 239.000 lei la producția marfă ; — 28.000 lei economii la prețul de cost;— 27.000 lei beneficii peste plan. Angajamentul valoric la producția globală se va materializa în depășirea planului anual cu 300 m.c. bilemanele, 100 m.c. lemn de fag pentru celuloză, 200 m.c. lemn pentru construcții rurale, 100 tone crăci legate în snopi destinate fabricării plăcilor fibrolemnoase. Acordînd și în continuare atenție deosebită valorificării bogățiilor pădurii, forestierii humoreni s-au angajat să depășească în anul 1966 indicele de utilizare a masei lemnoase cu 0,3 la sută la rășinoase și cu 0,2 la sută la foioase. Din reducerea consumurilor specifice în unitățile de industrializare se vor obține suplimentar 70 m.c. cherestea de brad și 80 m.c. cherestea de fag. Realizarea ritmică a sarcinilor de plan și a angajamentelor luate va fi asigurată de măsurile tehnice și organizatorice stabilite, care prevăd sporirea gradului de mecanizare, organizarea muncitorilor în brigăzi permanente, ridicarea calificării profesionale. I.G.O. Suceava Valorificarea din plin a rezervelor materiale existente și mai buna organizare a muncii vor asigura muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor întreprinderii de gospodărie orășenească Suceava obținerea de noi succese în producție. Pentru anul 1966, ei s-au angajat vederile să depășească preplanului de la principalii indicatori stat cu următoarele valori: — 780.000 lei la producția globală; — 530.000 lei la producția marfă ; — productivitatea muncii să crească cu 1700 lei pe salariat; — 190.000 lei economii pe seama reducerii prețului de cost; _ 120.000 lei beneficii peste plan. Pînă la 8 mai, din angajamentul anual se va realiza : — la producția globală 260.000 lei ; — la producția marfă 180.000 lei; — productivitatea muncii va spori cu 570 lei pe salariat; — 60.000 lei economii la prețul de cost; — 40.000 lei beneficii suplimentare. Anul acesta se vor distribui 120.000 m.c. de apă potabilă peste plan. Din dezvoltarea transportului în comun se va realiza un venit suplimentar de 90.000 lei, iar diversificarea prestărilor de servicii către populație instituții vor asigura creșterirea producției globale cu 270.000 lei. Planul de măsuri tehniceorganizatorice ce fost întocmit cuprinde măsuri menite să ducă la îmbunătățirea muncii tuturor sectoarelor. Se vor construi 10 stații de așteptare pe traseele transportului în comun, se va amenaja un atelier central de reparații și întreținere, bine dotat tehnic și un atelier mobil pentru repararea autobuzelor etc. In legătură cu războiul de agresiune dus de S.U.A. în Vietnam Ho Și Min, președintele Republicii Democrate Vietnam, a adresat tovarășului Chivu Stoica, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, o scrisoare în legătură cu războiul de agresiune dus de Statele Unite ale Americii în Vietnam. Potrivit agenției vietnameze de informații VNA, președintele Ho Și Min a adresat scrisori în aceeași problemă șefilor statelor socialiste, ai statelor semnatare ale acordurilor de la Geneva din 1954 și ai altor state interesate în situația din Vietnam. (Agerpres) IN ACEST NUMĂR: Ha Hanul domnesc de la Suceava (Pagina a II-a) g• „Luna cărții la sate” (Pagina a II-a) S3 Din p °§ta zilei (Pagina a II-a) Ü Ultimele știri externe (Pagina a IV-a) Parametri minimi pe diagrama utilizării surselor energetice Energiile electrică și termică intervin tot mai mult în procesele de producție ale industriei din regiunea noastră aflată în continuă dezvoltare, ușurînd eforturile omului și sporind productivitatea muncii prin mecanizarea și automatizarea operațiunilor. Față de 1964, în anul trecut, consumul de energie electrică a crescut cu 4,2 la sută, iar cel al energiei termice — cu 14,4 la sută. Prin sfera sa de preocupări, serviciul energetic trebuie să contribuie la mărirea eficacității întregii activități economice a unităților. Deoarece activitatea serviciului energetic cuprinde obleme multiple și complexe, conducerile întreprinderilor sunt datoare să manifeste competență în îndrumarea și asigurarea cu cadre corespunzătoare a acestui sector de activitate. In multe unități, serviciul energetic rezolvă operativ și cu competență sarcinile care îi revin, în altele, activitatea energetică nu se desfășoară în mod corespunzător. La Uzinele textile „Moldova“ din Botoșani, prin extinderea capacității productive și construirea unei centrale electrotermice, volumul lucrărilor ce trebuie coordonate a crescut foarte mult. In fața serviciului mecanoenergetic se pun multiple probleme ca : urmărirea calității lucrărilor noi, cunoașterea amănunțită a utilajelor și a schemelor de alimentare cu energie electrică și termică, însușirea noii tehnologii, ridicarea nivelului profesional al muncitorilor din exploatare și întreținere. Se constată însă că la această întreprindere serviciul mecano-energetic nu are suficient personal specializat în probleme energetice. Pînă acum, conducerea uzinelor n-a reușit să îmbunătățească situația acestui compartiment de a cărui activitate depinde în mare măsură realizarea în bune condițiuni a sarcinilor de producție. Din această cauză, numai la centrala termică se risipește anual cantitatea de circa 425 tone combustibil convențional, adică 9 la sută din cantitatea total gospodărită. Față de situația existentă, se impune mai multă preocupare pentru a asigura serviciului posibilitatea desfășurării unei activități corespunzătoare cerințelor gradului de dezvoltare și modernizare actual și viitor. O situație aproximativ similară este și la Fabrica de zahăr „Siretul“ din Bucecea, care este dotată cu o centrală electrotermică interconectată la sistemul electroenergetic național, avînd obligația să debiteze o putere cit mai apropiată de cea nominală. Deși existau posibilități pentru micșorarea puterii indisponibile, fie prin curățirea evaporatoarelor de piatra depusă, fie prin creșterea debitului de căldură, aceste lucruri nu au fost făcute, fapt pentru care începînd cu luna noiembrie 1965 puterea debitată de cei doi generatori a scăzut cu circa 400 Kw. Este un aspect de utilizare nerațională a agregatelor, care se soldează cu însemnate pierderi. Normal, personalul de specialitate din domeniul energetic trebuie să studieze îndeaproape regimurile de funcționare ale agregatelor energetice, să execute măsurători și determinări de randamente, să întreprindă adevărate cercetări, bine tuning. T. CHETRICEANU din Ministerul Energiei Electrice, inspector șef energetic pentru regiunea Suceava (Continuare în pag. a II-a) .Kifliik Șef de echipă în brigada a II-a de cîmp de la Buhăceni - Botoșani, țăranul cooperator Gh. Mighiu se află printre fruntașii în muncă în cooperativa agricolă din localitate cit și în activitatea obștească Foto. D. VINTILĂ Sosirea de la Belgrad a tovarășului Ion Gheorghe Maurer Duminică noaptea a sosit în Capitală, venind de la Belgrad, tovarășul Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv și al Prezidiului Permanent al C.C. al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, care la invitația tovarășului Petar Stambolici, membru al Comitetului Executiv al C.C. al Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, președintele Vecei Executive Federale, a făcut o vizită prietenească în Iugoslavia. (Agerpres) Plecarea la Londra a unei delegații guvernamentale române Duminică după-amiază a părăsit Capitala, plecînd la Londra o delegație guvernamentală română condusă de Alexandru Bîrlădeanu, prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, care, la invitația guvernului britanic, va face o vizită oficială în Marea Britanie. Din delegație fac parte Gheorghe Cioară, ministrul comerțului exterior, și George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. Delegația este însoțită de consilieri și experți. La plecare, în Gara de Nord, membrii delegației au fost conduși de tovarășii Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, János Fazekas, Gheorghe Gaston Marin, Roman Moldovan și Ion Marinescu, Constantin Scarlat, Aurel Vijoli, Emil Drăgănescu, miniștri, Mircea Malița, adjunct al ministrului afacerilor externe, precum și membri ai conducerii unor ministere economice. Au fost prezenți Leslie Charles Glass, ambasadorul" Marii Britanii la București, și membri "ai ambasadei. (Agerpres). TELEGRAMĂ Tovarășului JANOS KADAR Prim-secretar al C.C. al P.M.S.U. Tovarășului ISTVÁN DOBI Președintele Consiliului Prezidențial al R.P. Ungare Tovarășului GYULA KALLAI Președintele Guvernului Revoluționar Muncitoresc Țărănesc Ungar Dragi tovarăși, BUDAPESTA Cu prilejul celei de-a XX-a aniversări a proclamării Republicii Populare Ungare, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, al poporului român și al nostru personal, vă transmitem dv. și prin dv. poporului ungar, un călduros salut tovărășesc și cele mai cordiale felicitări. Poporul român se bucură din toată inima de succesele însemnate obținute de poporul frate ungar, sub conducerea Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, în dezvoltarea economiei și culturii socialiste, în cei douăzeci de ani ai Republicii Populare Ungare. Constatăm cu satisfacție că între țările și partidele noastre s-au statornicit și se dezvoltă neîntrerupt relații de prietenie și colaborare frățească în folosul ambelor noastre popoare, al unității țărilor socialiste și mișcării comuniste și muncitorești internaționale, al cauzei socialismului și păcii în lume. Vă urăm din toată inima, dumneavoastră și întregului popor ungar, noi și mari succese în activitatea consacrată înfloririi continue a Ungariei socialiste. NICOLAE CEAUȘESCU CHIVU STOICA Secretar general Președintele al Comitetului Central al Consiliului de Stat al Partidului Comunist Român Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România Tehnicianul T. T. Vladimir Lucaci, de la stația de frecvență P.T.T.R. Suceava, în fața tabloului sistemelor de curenți scurtători. \ Cultură de masă Instantanee duminicale ■ Obișnuitul nostru raid de duminică a vizat, de data aceasta, ceva instituții de cultură din oașul și raionul Botoșani, înainte de a păși, însă, fruntașul?.. .«»ului am poposit, cu legitimă curiozitate, la căminul cultural din Salcea — Suceava. La acel pas al dimineții (10 a.m..) am afla-o acolo numai pe femeia care făcea curățenie ; de asemenea, vre> cîțiva copii ce se uitau la afiș,țe űe fum. Prin bunăvoința unui, dintre ei, am reușit s-o invitațt la cămin pe bibliotecara Rodiei ungureanu. Intr-adevăr ne-a spus tovarășa Ungureanu, duminica care un program la biblică între orele 8 și 13, dar în dimineața aceasta m-a învoit tovășa Elena Ciobanu, directoarea căminului cultural, pentru a-mi rezolva unele probleme samilare. In schimb, voi deschide biblioteca după-amiază. . . — Intrucît, potrivit indicaților comitetului regional pentru cultură și artă, ziua de astăzi trebuie să fie închinată festivităților de deschidere a „lunii cărții la sate“, vă rugăm să ne spuneți ce ați pregătit în acest sens ? — N-am avut timp să facem prea multe, deoarece abia ieri după-amiază am primit îndrumările și planul întocmit la nivelul orașului. Vom prezenta după-amiază cuvîntul de deschidere. — Dar nu vedem nicăieri nici un afiș. Cum veți reuși să mobilizați auditoriul ? — Am anunțat în sat, încă de aseară, prin copiii care au fost la bibliotecă. — Dar colectivul de conducere al căminului, organizațiile de masă, cooperativa de consum, cum au sprijinit organizarea acestor manifestări ? — Vă spuneam că abia ieri am primit indicațiile necesare din partea comitetului orășenesc pentru cultură și artă. Practic, n-a fost timp să se ia nici un fel de măsuri. . . ... La orele 16,00, căminul cultural din Salcea păstra aceleași. . . liniște și calm. Numai vîrsta celor ce-și pierdeau timpul privind doar la afișele cinematografului se schimbase , de data aceasta erau tineri de 18-20 de ani. Căminul cultural din Vlădeni a găzduit, duminică, o adunare generală a cooperativei de consum. Activitatea culturală s-a redus la schimb de cărți la bibliotecă și jocuri de table în sala de lectură (doi tineri au jucat chiar șah !). Bibliotecara Maria Hofman ne-a informat că deoarece nu a primit încă nici un fel de indicații de la raion, s-a „luat inițiativă pe plan local, să se deschidă luna cărții abia duminica viitoare“. . . Botoșani. La clubul „23 August“, vreo treizeci de persoane joacă șah. Printre ei distingem pe tovarășii Ion Burdujan și Pavel Sharov — muncitori la „Flamura roșie“, Petru Vîrnă — mecanic la I.P.S.D., Mihai Roman — sortator la I.C.R.T.I., Ioan Larivanov — tehnician la sectorul energetic, cu toții șahiști vechi și pasionați. Un mare afiș plasat la intrare face cunoscut oamenilor muncii botoșăneni că după-amiază sunt invitați să participe la un concurs „cine știe răspunde“ pe tema „Ion Creangă — marele nostru povestitor“, organizat de biblioteca clubului, împreună cu cinematograful *,7 Noiembrie“. Celelalte instituții culturale și artistice au oferit, duminică, 30 ianuarie, oamenilor muncii din oraș : două spectacole cu piesa „Intrigă și iubire“ (teatrul „Mihai Eminescu“), acces la televizor (casa de cultură), filme (cinematografele), iar pentru copii, teatrul de păpuși „Cravata roșie“ a prezentat piesa „Motanul încălțat“. ★ . . .Cam puțin, totuși, pentru un centru raional cu tradițiile și posibilitățile Botoșanilor. Cu privește comunele citate, întreaga activitate de duminică a stat sub semnul improvizației și hazardului. Și acestea, cu toate că ziua oferea prilejul minunat al inaugurării unui șir de manifestări importante cu cartea. . . OLTEA, TANASE ■ cu începând acest număr ziarul publică zilnic o rubrică SPORT“