Zori Noi, ianuarie 1967 (Anul 20, nr. 5926-5950)

1967-01-03 / nr. 5926

Anul XXI nr. 5926 4 pagini 25 bani marți 3 ianuarie 1967 Organ al Comitetului regional Suceava al P. C. R. și al Sfatului popular regional Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET pentru stabilirea datei alegerilor de deputați în sfaturile populare comunale Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează ART. unic. Alegerile de deputați pentru sfaturile populare comunale vor avea loc la data de 5 martie 1967. Constituirea sfaturilor populare comunale noi alese se va face după data de 7 martie 1967. PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE STAT CHIVU STOICA Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET pentru numirea tovarășului Ilie Verdeț în funcția de prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează ART, unic — Tovarășul Ilie Verdeț se eliberează din funcția de vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și se numește în funcția de prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE STAT CHIVU STOICA Anul în care am pășit Am pășit pragul unui nou an. Un an nou de muncă rodnică, în care eforturile, hărnicia și talentul sunt chemate să contribuie la înflorirea continuă a patriei. La temelia înfăptuirilor viitoare, stau realizările 1966. „O caracteristică anului importantă a planului pe anul 1966 — arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu la recenta Plenară a C.C. al P.C.R. — o constituie realizarea și depășirea prevederilor atît în sfera producției materiale cît și în activitatea social - culturală, în ridicarea nivelului de trai al populației“. Pentru 1967, Plenara C.C. al P.C.R. din 21—23 decembrie 1966, precum și lucrările sesiunii Marii Adunări Naționale au elaborat un vast și complex program de muncă. Coordonatele principale ale planului pe anul acesta înscriu eforturile consecvente ale partidului și statului nostru de ridicare calitativă a întregii activități economice la nivelul cerințelor pe care le ridică actualul stadiu de dezvoltare a vieții contemporane. Creșterea eficienței economice a producției, sporirea productivității pe baza organizării superioare a muncii, reducerea consumurilor specifice, perfecționarea tehnologiilor, îmbunătățirea permanentă a calității produselor pentru a le asigura competitivitate pe piețele externe sunt obiective de bază ale activității viitoare. . Conferința organizației regionale de partid, care a avut loc în decembrie anul trecut, a subliniat că întreprinderile noastre au mari rezerve pentru creșterea producției pe seama folosirii mai complete a spațiilor și capacităților existente. In ramura minieră, a industrializării lemnului, în unitățile de industrie locală ș.a. sunt posibilități ce se pot valorifica prin perfecționarea proceselor de producție și a muncii, eliminarea ștrangulărilor și a locurilor înguste, mai buna organizare a aprovizionării materiilor prime, materialelor și pieselor de schimb, întărirea disciplinei, reducerea timpului neproductiv. Acțiunile începute în anul trecut de colectivele de specialiști privind studierea și îmbunătățirea organizării producției și muncii trebuie să continue și să se materializeze în activitatea practică din fiecare întreprindere. Agricultura regiunii dispune de rezerve ce pot fi puse în valoare prin folosirea într-o măsură tot mai mare a îngrășămintelor chimice, irigațiilor și chimizării, prin a întrebuințarea în măsură sporită a semințelor de înaltă productivitate și perfecționarea modului de întreținere și hrănire a animalelor. Un loc special în cadrul acestor măsuri îl ocupă îmbunătățirile funciare, folosirea superioară a pămîntului, care anul acesta vor trebui să preocupe mai mult toate unitățile agricole. în curînd, în gospodăriile de stat, în Stațiunile de mașini și tractoare și cooperativele agricole, colectivele de muncitori, tehnicieni, ingineri, mecanizatori și cooperatori vor dezbate activitatea pe 1966 și cifrele de plan pe noul an, prilej de a evidenția căile prin care poate să crească continuu producția agricolă. Conducerilor unităților le revine răspunderea de a folosi elanul creator al maselor, propunerile valoroase, de a organiza astfel munca încît pentru fiecare sarcină stabilită prin planurile de producție și financiare să se creeze reale posibilități de îndeplinire și depășire. Avem de înfăptuit în acest an un mobilizator plan de investiții. Lucrările de dezvoltare a complexului minier Leșul Ursului și a minei de la Fundul Moldovei, a fabricii eletrietate din Suceava și a altor obiective, reprezintă un volum de investiții cu mult mai mare față de anii din urmă. Realizarea lor impune chiar din primele zile ale anului o activitate perseverentă. Aceasta va trebui să creeze premize ca încă din trimestrul I al anului, pe ansamblul regiunii, așa după cum a hotărît Conferința organizației regionale de partid, să se îndeplinească plănui anual de investiții în proporție de cel puțin 20—25 la sută. Comerțul socialist la orașe și sate trebuie să cunoască o substanțială îmbunătățire. Alături de unitățile de stat, la aceasta sunt chemate să-și " aducă" o mai importantă contribuție cuoperația de consum" și cea meșteșugărească. Se impune o diversificare a prestărilor de servicii către populație, îmbunătățirea calității acestora, înfăptuirea exemplară a sarcinilor noului an este legată de ridicarea pe o treaptă superioară a activității organelor și organizațiilor de partid. Conducerea întregii activități social - economice, munca politică, educația comunistă se cer îmbunătățite continuu, și raportate specificului activității din fiecare unitate, cerințelor majore ale producției. " ". Hărnicia, priceperea și inițiativa, spiritul inovator și constructiv, al maselor de oameni ai muncii sunt garanția fermă că sub conducerea organelor și organizațiilor de partid vom asigura creșterea contribuției noastre la înflorirea patriei socialiste. LA MULȚI ANI! KwwKRäB» -*um PRIMA ZI Prima zi de muncă a anului cuprinde în miezul ei incandescent o emoție profundă și proaspătă. Am intrat intr-un nou an al Patriei în sunet ,de zurgălăi și-n pocnet,de harapnice, tulburați de belșugul senin din urâturi și din cîntece. Continuindu-ne lucrul, încercăm în același timp senzația unei ascensiuni spre trei orizonturi. Sentimentul debutului, intens și reconfortant, își afirmă pretutindeni prezența. Au coborit cu el în adîncuri minerii și, imprimîndu-1 în roca dizlocată, salută cea dinții zi de muncă a anului 1967 cu sporite tone de minereu. In munți, forestierii urcă de asemeni spre noi zone ale hărniciei. Pe ecranul alb al anotimpului privim infinita coloană de aburi a combinatelor. Auzim vibrația miilor de motoare pornite spre un amplu și mare asalt asupra viitorului. Auzim războaiele de țesut și ringurile desfășurate sonor în alba revărsare a țesăturilor. Undeva, sub zăpezi, auzim foșnetul recoltelor de mîine. Se împlinesc în gîndurile și-n visele noastre. Înaltul coeficient de prospețime și inedit înscris în prima zi de muncă a anului ne transmite un adine sentiment al încrederii. 11 deslușiri în glasul fraged al copiilor din leagănele maternităților, dar și în strălucirea noilor mașini date în funcțiune, în tot ce izvorăște nou și curat din efortul brațelor și al gindirii. Incorporate universului nostru sufletesc, valențele timpului au rezonanțe adinei și mature. Asemeni unei pagini dense, investită cu perspective vaste, prima zi de muncă a anului 1967 debutează intr-un puternic contur de lumină. GEORGE SIDOROVICI Cuvântarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU secretar general al C.C. al P.C.R. rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățene și cetățeni. peste cîteva minute, anul 1886 — an încununat de mari realizări ale poporului român în întreaga viață socială, de afirmare activă a țării noastre pe arena internațională — se va adăuga la cronica glorioasă a Republicii Socialiste România, îmbogățind cu o nouă pagină istoria milenară a patriei. Cea mai de seamă realizare obținută de poporul nostru în 1966 este încheierea cu succes a primului an al planului cincinal Forțele de producție ale țării au continuat să se dezvolte, avuția națională a sporit, s-a ridicat nivelul de trai al maselor, s-au petrecut noi schimbări calitative în direcția dezvoltării democrației, înfloririi națiunii noastre socialiste. Rezultatele de seamă dobîndite în toate domeniile de activitate reprezintă un izvor de îndreptățită mîndrie patriotică pentru întregul popor. Doresc să evidențiez cu deosebire hărnicia, talentul și capacitatea muncitorilor, țăranilor și intelectualilor, entuziasmul și abnegația dovedită de toți cei ce muncesc, fără deosebire de naționalitate în înfăptuirea politicii marxist-leniniste partidului nostru, în vasta activitate închinată propășirii patriei. In acest prag de an nou, conducerea partidului și statului adresează tuturor locuitorilor țării cele mai calde felicitări pentru succesele obținute în măreața operă de construcție a României socialiste. Dragi tovarăși, întîmpinăm anul 1967 cu încredere și optimism, cu hotărîrea nestrămutată de a adăuga noi înfăptuiri edificiului înălțat de poporul român în anii socialismului, de a face noi pași înainte spre mărețele țeluri stabilite de Congresul al IX-lea al partidului. Analizînd sarcinile anului viitor, recenta plenară a Comitetului Central al partidului a subliniat, intr-un spirit de înaltă exigență comunistă, necesitatea ridicării pe un plan superior a întregii activități economice, marile îndatoriri ce revin în acest sens organelor de partid și de stat, tuturor oamenilor muncii. Plenara a relevat importanța deosebită a perfecționării muncii în toate direcțiile, în toate sectoarele vieții sociale, aceasta fiind o cerință imperioasă pe care ne-o impune legea dialectică a dezvoltării societății, pe cări ni-o dictejeră răspunderea față de viitorul țării. Dezbaterile Marii Adunări Naționale — înaltul sfat al țării — au evidențiat adeziunea deplină a tuturor categoriilor sociale ale țării față de măsurile elaborate de conducerea partidului și statului, hotărîrea fermă a celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă și externă a Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor vitale ale întregului popor. Ne exprimăm încrederea că anul care vine va aduce succese tot mai mari în construcția socialismului, în viața minunatului nostru popor, în făurirea viitorului strălucit al scumpei noastre patrii. Anul care a trecut a fost un an de activitate intensă a partidului și guvernului țării pe planul politicii internaționale, pentru dezvoltarea și întărirea relațiilor de prietenie și colaborare multilaterală cu toate țările socialiste, pentru lărgirea cooperării cu toate statele, indiferent de orânduirea lor socială, pentru securitate internațională și pace între popoare. Opinia publică din țara noastră, ca și din întreaga lume, a condamnat ferm continuarea și intensificarea războiului agresiv al Statelor Unite împotriva Vietnamului. Partidul și statul nostru, întregul popor cer cu hotărîre să se pună capăt acestei agresiuni, își manifestă activ solidaritatea cu lupta eroică a poporului vietnamez, cu lupta popoarelor împotriva colonialismului, a imperialismului, pentru dreptul lor sacru de a-și hotărî singure destinul. Fie ca anul ce vine să înregistreze noi progrese pe calea afirmării principiilor independenței și suveranității naționale în relațiile dintre state, pe calea luptei pentru democrație și socialism, să aducă noi împliniri aspirațiilor poporului român, ca și ale tuturor popoarelor, spre pace și colaborare internațională, înainte de a suna prima bătaie de ceas a noului an, să ridicăm paharul pentru toți acei care prin munca lor eroică și entuziastă dau viață politicii partidului : clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul nostru popor pentru Partidul Comunist Român — conducătorul încercat al celor ce muncesc , pentru prosperitatea patriei noastre, Republica Socialistă România , pentru pace și colaborare între popoare. Vă urez, dragi tovarăși, succese și mai mari in muncă, sănătate, fericire în viața personală, împlinirea tuturor dorințelor dumneavoastră de mai bine, LA MULȚI :ANI1 Primirea la Consiliul de Stat a șefilor misiunilor diplomatice acreditați în țara noastră Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, președintele Marii Adunări Naționale, Ștefan Voitec, secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, și ministrul afacerilor externe, nellu Mănescu, au primit Corîn ziua de 31 decembrie, la Palatul Consiliului de Stat, pe șefii misiunilor diplomatice acreditați în Republica Socialistă România, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului Nou. Mulțumind șefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările și urările exprimate, președintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, în numele Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri și al Marii Adunări Naționale a transmis diplomaților acreditați în țara noastră cele mai bune Urări de sănătate, de prosperitate popoarelor din țările pe care le reprezintă, toâstînd pentru pace, prietenie și colaborare internațională. Decanul corpului diplomatic, Manuel Yepe Meneridez, ambasadorul Republicii Cuba, a toastat în sănătatea conducătorilor de stat români, pentru prosperitatea poporului român, pentru pace și prietenie între popoare. (Agerpres). Interviul acordat de președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, 101 GHEORGHE MAURER, redacției ziarului bulgar „Otecestven Front“ ÎNTREBARE: Care este aprecierea dv. cu privire la dezvoltarea relațiilor dintre țările balcanice în cursul anului 1966 ? RĂSPUNS . Anul 1966 a marcat o evoluție pozitivă a relațiilor dintre țările din Balcani, o întărire a spiritului de înțelegere și respect între statele și popoarele din această parte a lumii, ceea ce corespunde intereselor lor fundamentale, cauzei păcii și securității în Europa și în întreaga lume. Rezultatele obținute pînă în prezent arată cît de utile și de întemeiate sînt eforturile în vederea transformării regiuni a continentului acestei nostru într-o zonă a păcii și colaborării rodnice. In cursul anului care a trecut, Republica Socialistă România a continuat să militeze cu consecvență pentru dezvoltarea relațiilor de prietenie și colaborare cu fiecare țară din Balcani, pe baza respectării principiilor suveranității, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc. Aceste principii, care își găsesc o tot mai largă aplicare în relațiile interbalcanice, constituie, după părerea noastră, singura bază rațională și acceptabilă pe care se pot clădi în lumea contemporană relații trainice între țări și popoare. ÎNTREBARE : Care sunt, după părerea dv., perspectivele colaborării dintre țările noastre ce se deschid în Noul An 1967 ? RĂSPUNS: Constatăm cu satisfacție că în 1966 s-au intensificat și lărgit în continuare relațiile de strînsă prietenie între Republica Socialistă România și Republica Populară Bulgaria. Intîlnirile și convorbirile între conducătorii de partid de stat ai Republicii Socialistite România și Republicii Populare Bulgaria au avut o mare însemnătate pentru întărirea prieteniei și colaborării multilaterale dintre partidele, țările și popoarele noastre. Succesele obținute de România și Bulgaria în construcția socialistă oferă noi posibilități de lărgire și diversificare a colaborării frățești între cele două țări. Prevederile pentru anul 1967 ale acordurilor de colaborare economică, tehnico - științifică și culturală ilustrează preocuparea conducerilor de partid și de stat din cele două țări pentru dezvoltarea în continuare a acestor relații, în interesul popoarelor român și bulgar, al întăririi sistemului socialist mondial, al consolidării forțelor progresului și păcii. tă Folosesc posibilitatea oferide ziarul „Otecestven Front“ pentru a transmite, cu prilejul Noului An, poporului frate bulgar cele mai sincere urări de noi succese în muncă, pentru înflorirea patriei sale socialiste, pentru pace în lume. în paginile 2-3: OBICEI DE MII DE ANI DE LA DACI, DE LA ROMANI r