Zori Noi, mai 1968 (Anul 21, nr. 6338-6362)

1968-05-03 / nr. 6338

> A ) 'A A i A A-' Proletari din toate țările, uniți-va ! Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean provizoriu Anul XXII ■ 63384 pagini 30 bani REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA Suceava, str. Tipografiei nr. 1 j telefoane i redactor șef - 2766 , redactor șef-adjunct - 3198 i secretariatul de redacție - 2692; Industrie, Informații - 2765 ; agrară, viață de partid - 2764 i cultură - 3195 i construcții de stat, scrisori $1 corespondenți - 3096, vineri 3 mai 1968 SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI ÎN CAPITALĂ La București, demonstrația oamenilor muncii s-a desfășurat în Piața Aviatorilor. Peste 250 000 de bucureșteni au venit la demonstrație cu flori, cu numeroase grafice și pancarte care ilustrează progresele patriei noastre socialiste, rezultatele transpunerii în viață a istoricelor hotărîri ale Congresului al IX-lea și ale Conferinței Naționale a partidului. Piața Aviatorilor a îmbrăcat haină festivă. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămîntesc și un steag roșu cu data festivă — 1 Mai. Pe o eșarfă purpurie ce înconjoară globul este înscrisă chemarea : „Proletari din toate țările, uniți-vă !“, iar dedesubt urarea : „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni !“. Sunt, de asemenea, înscrise urările : „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul victoriilor noastre !“, „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România !“. De cealaltă parte a pieței, deasupra tribunei se înalță un mare medalion cu portretele dascălilor proletariatului : Marx, Engels, Lenin, iar dedesubt urarea : „Trăiască unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale !“. Medalionul este încadrat cu urările „Trăiască poporul român, constructor al socialismului !“, „Trăiască pacea și prietenia între popoare Sute de drapele roșii și tricolore flutură deasupra mulțimii aflate în piață pentru a lua parte la miting. Oamenii muncii poartă stema partidului și a țării, portretele membrilor Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. Ora 9 — Miile de oameni ai muncii aflați în piață salută cu aplauze și urale îndelungi sosirea conducătorilor partidului și statului nostru. In tribuna centrală iau loc tovarășii: Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Paul Niculescu-Mizil, Bodnaraș, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekas, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vilcu, Ștefan Voitec, membrii supleanți ai Comitetului Executiv și secretarii P.C.R., vicepreședinții C.C. al Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. In tribună iau loc, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului. Sunt prezenți conducători instituțiilor centrale și organiaizațiilor obștești, reprezentanți ai întreprinderilor și instituțiilor bucureștene, muncitori fruntași în producție, academicieni și alți oameni de știință și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști. La demonstrație asistă șefi ai misiunilor diplomatice acre(Continuare în pagina a IlI-a) Cuvîntarea tovarășului EMIL BODNARAȘ Dragi tovarăși, Stimați oaspeți de peste hotare, Sărbătorim astăzi, împreună cu clasa muncitoare de pretutindeni, cu forțele muncitorești revoluționare din toate țările, cu întreaga omenire progresistă, Ziua solidarității și frăției internaționale a oamenilor muncii în lupta lor pentru o viață demnă și liberă, pentru independență națională și eliberare socială, pentru democrație, socialism și pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri adresează muncitorilor, țăranilor, inginerilor și tehnicienilor, oamenilor de știință, cultură și artă, întregului popor muncitor al țării un salut tovărășesc și calde felicitări pentru bogatele înfăptuiri în economie, știință și cultură, în înflorirea României socialiste. Salutăm cu căldură pe toți delegații și invitații de peste hotare, a căror prezență la această tradițională manifestare populară exprimă prietenia și solidaritatea dintre popoarele noastre, însuflețite de țelurile nobile ale păcii și progresului social. Sărbătorim ziua de 1 Mai sub semnul activității intense și larg desfășurate pentru realizarea programului de desăvîrșire a construcției socialiste elaborat de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, întregit de importantele hotărîri ale Conferinței Naționale — izvoare de profunde înnoiri în societatea noastră socialistă. Măsurile complexe de îmbunătățire a organizării economice și administrative, a tuturor formelor și metodelor de conducere a vieții sociale dau un puternic impuls construcției socialiste, creează condiții pentru afirmarea largă a spiritului novator, constructiv al oamenilor muncii, pentru afirmarea cu mai multă vigoare a potențialului material și spiritual al națiunii noastre socialiste. Desfășurînd o muncă plină de energie și pricepere, colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni realizează cu succes obiectivele planului pe anul în curs, asigurînd dezvoltarea în ritm susținut și modernizarea continuă a industriei — temelia propășirii întregii economii naționale, a creșterii nivelului de civilizație și bunăstare al întregului popor. Preocuparea perseverentă de organizare științifică a producției și a muncii, de mobilizarea rezervelor și valorificarea deplină a posibilităților de care dispun întreprinderile noastre se concretizează în noi și însemnate succese, în ridicarea producției și a productivității muncii, în creșterea eficienței economice în industrie, construcții, transporturi și în celelalte ramuri ale economiei naționale. Constatăm cu deosebită satisfacție că pe trimestrul întîi al anului curent, planul producției industriale a fost realizat în proporție de 102,2 la sută, ceea ce reprezintă o creștere față de aceeași perioadă a anului trecut de 12,1 la sută. Productivitatea muncii a crescut pe aceeași perioadă cu 9,9 la sută, ilustrînd din plin dinamismul caracteristic economiei noastre. Răspunzînd chemării partidului, întreaga țărănime, mecanizatorii, inginerii și tehnicienii, toți lucrătorii de pe ogoarele țării muncesc cu hărnicie pentru ridicarea producției, pentru efectuarea în bune condițiuni a tuturor lucrărilor agricole și asigurarea unor bogate recolte. Crește continuu contribuția agriculturii la avuția națională și la ridicarea nivelului de trai al populației. Invățămîntul, știința, arta, literatura — factori esențiali în procesul de edificare a societății socialiste — înregistrează noi și remarcabile realizări care îmbogățesc patrimoniul spiritual al patriei și contribuie la progresul ei multilateral, la desăvîrșirea valorilor spirituale ale poporului nostru în tezaurul culturii și științei universale. Măsurile adoptate de recenta plenară a Comitetului Central privind perfecționarea învățămîntului de cultură generală, profesional, tehnic și superior vor întări și mai mult funcția socială a școlii, rolul ei în procesul de ridicare a nivelului de cultură și civilizație al poporului nostru. în înfăptuirea marilor sarcini ale construcției socialiste a continuat să se întărească unitatea dintre muncitori, țărani și intelectuali, dintre toți cetățenii țării, indiferent de naționalitate — temelia de granit a societății noastre socialiste. Dezvoltarea impetuoasă a economiei, științei și culturii, adîncirea continuă a democrației socialiste creează condiții tot mai prielnice pentru participarea constructivă a maselor largi la conducerea treburilor obștești și de stat. O importanță deosebită, principială și practică pentru dezvoltarea democrației socialiste revine hotărîrilor recen(Continuare în pagina a IlI-a) In pagina 2 : CREAȚIE, DEMNITATE, FERICIRE Demonstrația oamenilor muncii din municipiul Suceava Masa tovărășească din parcul Palatului Snagov Comitetul Central Partidului Comunist Rem mân a oferit, după marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, o masă tovărășească în parcul Palatului Snagov. Au luat parte tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekas, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vilcu, Ștefan Voitec, membrii supleanți ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., vicepreședinți ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, numeroși membri de partid din ilegalitate și alți vechi militanți ai mișcării muncitorești din țara noastră, activiști de partid, generali și ofițeri superiori, unor mari conducători ai bucureștene, întreprinderi oameni de știință, cultură și artă. In timpul s-a desfășurat mesei, care într-o atmosferă caldă, tovărășească, a luat cuvîntul, primit cu puternice și îndelungi aplauze, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R. (Agerpres) Zi de 1 Mai 1968. Străzile municipiului sunt adevărate exuberanțe primăvăratice de culori ce se revarsă cald și generos din faldurile drapelelor tricolore și purpurii, din lozinci și ghirlande, la care se adaugă frumusețea și bogăția costumelor pitorești, ale buchetelor de flori și eșarfelor. Mii și mii de oameni, locuitorii străvechii, astăzi modernei și viguroasei cetăți socialiste sucevene, în grupuri sau coloane, își manifestă sentimentul trăirii plenare a rezultatelor majore cu care acum celebrează sărbătoarea muncii și a primăverii. Orele 9.00. In tribuna din piața 23 August iau loc tovarășii Emil Bobu, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Suceava al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu,Tudor Done, Alexandru Iliescu, Ștefan Panaitiu, secretari ai Comitetului județean Suceava al P.C.R., Dumitru Țambric, prim-vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu, membrii biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu, membri de partid cu stagiu din ilegalitate, conducători de întreprinderi și instituții, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, fruntași și evidențiați în întrecerea socialistă. Tovarășul Nicolae Morari, prim-secretar al Comitetului municipal Suceava al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal provizoriu, deschide mitingul și demonstrația oamenilor muncii din municipiul Suceava cu prilejul zilei de 1 Mai. Despre semnificația sărbătorii vorbește tovarășul Ion Tărniceriu, președintele Consiliului județean Suceava al U.G.S.R. „A devenit o tradiție ca poporul nostru să-și aducă omagiul său fierbinte zilei de 1 Mai, simbol al înfrățirii și solidarității internaționale a tuturor celor ce muncesc, al luptei pentru libertate, pace, progres social, pentru triumful în întreaga lume a ideilor socialismului. Și în acest an, oamenii muncii din întreaga țară — muncitori, țărani, intelectuali, tineretul din școli și facultăți — întîmpină marea sărbătoare a muncii cu succese remarcabile în producție, pe tărîmul științei și culturii, în efortul comun de ridicare a patriei spre noi trepte ale civilizației. Vastul program de perfecționare a întregii activități economico - sociale a patriei, elaborat de Congresul al IX- lea, de Conferința Națională a Partidului Comunist Român, a imprimat întregii noastre vieți economice și social - culturale un puternic dinamism, a creat un cadru mai favorabil afirmării inițiativei și simțului de răspundere ale oamenilor muncii, contribuind prin aceasta la accelerarea procesului complex al desăvârșirii construcției socialiste. Realismul, caracterul profund științific, clarvăzător ale politicii partidului nostru se dovedesc prin faptul că an de an economia noastră națională devine mai viguroasă, mai dinamică, se armonizează cu uriașul suflu înnoitor determinat de revoluția tehnico - științifică contemporană. Un deosebit interes și satisfacție au oamenilor trezit în rîndurile muncii din țara (Continuare în pagina a IlI-a) LA SUCEAVA Foto : D. VINTILA Suceava : Tribuna oficială din piața „23 August“ Cuvîntul rostit de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Această masă este închinată tradiționalei zile de 1 Mai, sărbătoarea primăverii, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc din întreaga lume. Mulți dintre dumneavoastră au participat la numeroase sărbătoriri de 1 Mai în condițiile grele ale regimului burghezo-moșieresc. Era în tradiția mișcării noastre muncitorești, a partidului nostru, de a sărbători 1 Mai ca zi de luptă împotriva asupririi, pentru drepturi și libertăți democratice, pentru o viață mai bună, pentru o societate în care cei ce muncesc să se simtă cu adevărat stăpîni pe munca lor, pe destinele patriei lor. Sărbătorim acum ! Mai în condițiile în care clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul popor a devenit stăpîn pe destinele sale, și sub conducerea partidului comunist făurește orînduirea pentru care s-au jertfit mulți din luptătorii de frunte ai poporului român. Putem spune, într-adevăr, că pentru noi, astăzi ! Mai e o zi de sărbătoare, în care poporul nostru trece în revistă victoriile obținute în construcția socialismului, în făurirea vieții noi, în dezvoltarea continuă a economiei, științei, culturii, în ridicarea nivelului său de viață. Sînt minunate victoriile pe care poporul român le-a obținut sub conducerea partidului în făurirea noii orînduiri sociale. Aceste victorii au fost dobândite pentru că partidul nostru a știut să învingă greutățile, a știut să conducă poporul român, în condiții grele, din succes în succes pe calea socialismului. Tot ceea ce a cucerit poporul român se datorește faptului că el i-a avut în frunte pe comuniști, care au dat totul, unii chiar viața, pentru fericirea maselor muncitoare. Știm, tovarăși, că în această luptă au existat, așa cum am subliniat la ultima plenară, și o serie de greșeli, s-au comis și unele abuzuri. Se știe însă că acestea nu caracterizează partidul nostru, ele au fost și sunt condamnate de partid, de poporul român. In decursul veacurilor poporul nostru a trecut prin multe greutăți, dar întotdeauna a dat dovadă de omenie, de umanism, de dragoste pentru toți oamenii muncii. Lui nu i-a plăcut, nu-i place și nu-i va place nici o dată nedreptatea și mai cu seamă nedreptatea împotriva propriilor săi fii de seamă, a militanților ridicați din rândurile sale. Iată de ce Comitetul Central a considerat ca o obligație în fața partidului, a națiunii, să restabilească adevărul, să dezvăluie abuzurile care s-au comis. Noi aim pornit la luptă pentru a făuri societatea socialistă, considerînd că aceasta trebuie să fie cea mai dreaptă societate din lume , de aceea trebuie să înlăturăm tot ceea ce nu este în firea și în caracteristica acestei societăți, să luăm toate măsurile pentru ca nici o dată să nu mai poată avea loc în societatea noastră socialistă abuzuri și ilegalități. Noi ne îndeplinim prin aceasta și o îndatorire față de clasa muncitoare internațională, care privește cu simpatie și speranță spre țările care construiesc socialismul. Avem obligația internaționalistă față de clasa muncitoare, față de toate popoarele care doresc să făurească orînduirea socialistă, să demonstrăm că socialismul, orînduirea noastră nouă este incomparabil superioară orânduirii vechi capitaliste. Am realizat mult în domeniul dezvoltării bazei materiale a socialismului, în ridicarea nivelului de trai al poporului. Oamenii spun însă pe bună dreptate : e bine că se ridică fabrici, că se dezvoltă agricultura, știința, cultura, dar ne interesează și cum trăiesc oamenii și cum se manifestă personalitatea umană în viața socială. Există, într-adevăr, posibilitatea ca socialismul să asigure dezvoltarea multilaterală a personalității umane ? Noi răspundem : da. Numai socialismul asigură această posibilitate, pentru că el este orînduirea socială cea mai dreaptă, în care au fost lichidate odată pentru totdeauna clasele exploatatoare. Inegalitățile economice, au fost create condițiile pentru asigurarea egalității depline a cetățenilor, pentru manifestarea multilaterală a personalității umane. Iată sensul hotărîrilor ultimei plenare a Comitetului nostru Central. (Continuare în pagina a III-a) 4