Zori Noi, mai 1972 (Anul 25, nr. 7578-7602)

1972-05-16 / nr. 7589

Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVI NR. 7589 | marți 16 mai 1972 | 4 PAGINI 30 BANI IN PREZENȚA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU, locuitorii municipiului Drobeta Turnu Severin au sărbătorit ieri: • 1850 DE ANI DE LA ATESTAREA DOCUMENTARĂ A MUNICIPIULUI DROBETA TURNU SEVERIN • NOUĂ DECENII DE EXISTENȚĂ A UZINEI DE VAGOANE DIN LOCALITATE Vizita la Uzina de vagoane Turnu Severin, oraș cu glorioase tradiții istorice, a sărbătorit luni, 15 mai, 1850 de ani de atestare documentară. O dată cu această importantă sărbătoare, colectivul uneia din importantele întreprinderi constructoare de mașini a țării — uzina de vagoane din localitate — a aniversat nouă decenii de activitate. In această zi de mare sărbătoare, oamenii muncii din municipiul Turnu Severin și, împreună cu ei, reprezentanți ai altor localități din județul Mehedinți, au avut bucuria de a avea din nou în mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, au venit la acest jubileu tovarășa Elena Ceaușescu, precum și tovarășii Ion Gheorghe Maurer, împreună cu soția, Elena Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Ștefan Andrei. Conducătorii de partid și de stat au sosit la Turnu Severin cu elicoptere speciale. La ora 10,00, elicopterul, la bordul căruia au călătorit tovarășii Nicolae Ceaușescu, Elena Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Elena Maurer, aterizează în uralele mulțimii. In întîmpinarea conducătorilor de partid și de stat au venit tovarășii Traian Dudaș, prim - secretar al Comitetului județean Mehedinți al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Ion Radu, prim - secretar al Comitetului municipal de partid Turnu Severin, primarul municipiului, membrii birourilor comitetelor județean și municipal de partid și ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal. Sunt prezenți prim - secretari ai comitetelor municipale de partid și primari ai municipiilor din întreaga țară, precum și delegații de partid și de stat din orașele riverane Kladovo și Negotin din R.S.F. Iugoslavia, invitate la marea sărbătoare a severinenilor. O companie de onoare, formată din militari, din membri ai gărzilor patriotice și ai detașamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, prezintă onorul conducătorului partidului și statului nostru, comandantului suprem al forțelor noastre armate, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Se intonează Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. Apoi, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășul Ion Gheorghe Maurer, trece în revistă garda de onoare. Un bătrîn din partea locului, pensionarul Vasile Fota, însoțit de băieți și fete, îmbrăcați în costume populare mehedințene, oferă conducătorilor de partid și de stat tradiționala pîine și sare, ploști cu vin din renumita podgorie Corcova. Pionieri oferă tovarășului Nicolae Ceaușescu, tovarășei Elena Ceaușescu, celorlalți oaspeți garoafe roșii. în această atmosferă de entuziasm, conducătorii de partid și de stat părăsesc aeroportul. Mașinile trec pe sub un impunător arc de triumf împodobit cu covoare multicolore. (Continuare în pagina a Il-a) Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU LA ADUNAREA JUBILIARĂ Dragi tovarăși. Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Turnu Severin și județului Mehedinți, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, orale). Sărbătorim astăzi două evenimente deosebit de importante pentru locuitorii acestor meleaguri, pentru muncitorii Turnu Severin : împlinirea din 1850 de ani de la prima atestaare documentară a municipiului Turnu Severin — antica Drobeta — și a 90 de ani de existență a Uzinei de vagoane din orașul dumneavoastră. Cu acest prilej, doresc să felicit, în mod călduros, pe locuitorii municipiului, pe muncitorii uzinei de vagoane și să le adresez tuturor cele mai calde urări de noi succese în activitatea lor. Intr-adevăr, sînt două evenimente de o deosebită importanță — și dumneavoastră, oamenii muncii din municipiu, din întregul județ, întîmpinați sărbătorirea lor cu succese remarcabile în înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului, în toate domeniile de activitate. (Aplauze puternice, prelungite). Vă înfățișați la această sărbătoare măreață cu succese deosebite, atît în industrie, cît și în agricultură, în activitatea politico - educativă ; aveți o organizație de partid puternică, care constituie garanția înfăptuirii neabătute a politicii partidului de către toți oamenii muncii. (Aplauze prelungite). Istoria vorbește că încă cu 5.500 de ani în urmă pe aceste meleaguri existau așezări omenești. în epoca statului geto - dac s-a dezvoltat așezarea Drobeta care, după cum știți, dăinuit multă vreme ; descoperirile atestă că, practic, în toată perioada de la înființarea sa și pînă astăzi, această așezare a fost — dacă se poate spune așa — un sîmbure al dezvoltării poporului român, deoarece timp de aproape 2.000 de ani, în împrejurări grele, locuitorii au înfruntat năvălirile, au făcut față greutăților, păstrîndu-și existența, contribuind, prin aceasta, la menținerea și afirmarea ființei poporului român. (Aplauze puternice, îndelungate). Vă mîndriți cu primul pod construit acum aproape 2.000 de ani, așa cum, pe bună dreptate, astăzi vă mîndriți cu cea mai mare hidrocentrală de pe Dunăre — expresie a geniului creator al poporului român, a forței societății socialiste pe care o edificăm în România. (Aplauze puternice, orale). Desigur, cunoașterea istoriei, prețuirea ei, constituie un important factor de educație, un izvor de învățăminte și, totodată, un îndemn de a face totul pentru a duce mai departe făclia civilizației materiale și spirituale, de a înălța tot mai mult edificiul socialismului și comunismului în România. (Aplauze puternice). Avînd în vedere că sărbătorim existența de 1850 de ani a orașului, ne-am consfătuit aici, cîțiva membri ai conducerii de partid și de stat, și am hotărît să dăm municipiului dumneavoastră denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. (Aplauze puternice, orale, se scandează „Ceaușescu — P.C.R."), înmănunchind aceste două denumiri ale municipiului, într-una singură, dorim să subliniem și mai mult unitatea dintre trecut, prezent și viitor, faptul că poporul român există de veacuri și va dăinui peste veacuri pe aceste meleaguri, edificînd cea mai înaltă societate din lume — comunismul (Aplauze puternice, orale , se scandează : „Ceaușescu și poporul"). Alături de glorioasele tradiții de luptă împotriva jugului străin pentru eliberarea națională și socială, orașul și județul dumneavoastră sînt și purtătorii unor vechi tradiții revoluționare ale clasei muncitoare, încă în secolul trecut s-au dezvoltat aici organizații muncitorești, au avut loc lupte de clasă împotriva asupririi capitaliste, pentru libertate și o viață mai bună. Aici, la Turnu Severin, în anii 1918—1920, au avut loc puternice lupte revoluționare. Reprezentanți ai organizației revoluționare de aici au luat parte la constituirea Partidului Comunist Român, în 1921. Iată de ce se poate spune că, într-adevăr, municipiul Turnu Severin și județul Mehedinți întruchipează și înmănunchează în mod minunat tradițiile poporului nostru de luptă împotriva asupririi străine, pentru eliberare națională și socială, de luptă împotriva claselor asupritoare burghezo - moșierești, pentru cucerirea puterii, pentru făurirea socialismului. (Aplauze puternice, prelungite), întotdeauna, în anii ilegalității, am avut la Turnu Severin o puternică organizație revoluționară ; aș menționa numai faptul că în alegerile din 1936 mehedințenii au provocat înfrîngerea forțelor reacționare, înscriind prima victorie a forțelor unite democratice din România. (Vii aplauze). In timpul războiului, la 23 August 1944, mehedințenii au răspuns cu însuflețire apelului Partidului Comunist Român, aducînd o contribuție de seamă la realizarea cu succes a insurecției naționale antifasciste, la transformarea democratică, revoluționară a României și apoi la toate acțiunile care au urmat în opera de construcție socialistă. După cum am mai spus și altă dată, cunosc organizația de partid din Turnu Severin din 1935, am cunoscut-o, de asemenea, și în primii ani de după eliberare și pot afirma că, într-adevăr, aceasta a fost întotdeauna o organizație de nădejde, care și-a făcut în permanență datoria de a organiza și însufleți masele muncitoare atît în lupta împotriva asupririi cît și în activitatea pentru construcția socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). Astăzi, organizația de partid din municipiul Drobeta Turnu Severin, ca și întreaga organizație din județul Mehedinți sunt puternice, își îndeplinesc cu cinste sarcinile încredințate de partid. Cunoașteți singuri succesele obținute prin munca pe care o desfășurați, se dezvoltă uzinele, se transformă orașul, viața locuitorilor și, fără îndoială, în toate acestea un rol de frunte îl au comuniștii, organizația de partid, comitetul județean de partid. (Aplauze puternice). Acordarea unor înalte distincții atît municipiului Drobeta Turnu Severin, cît și uzinei de vagoane, precum și unor muncitori, activiști de partid și de stat și altor oameni ai muncii constituie o expresie a înaltei aprecieri pe care Comitetul Central, Consiliul de Stat guvernul o dau activității orgainizațiilor de partid și consiliilor populare ale municipiului și județului, oamenilor muncii, tuturor cetățenilor pentru realizările obținute în munca desfășurată pînă acum. (Vii aplauze). Astăzi au fost declarați „Eroi ai Muncii Socialiste" 2 muncitori ai uzinei de vagoane, iar mîine vor mai apare— ca să spun așa — în Turnu Severin încă 3 Eroi, am dori ca la sfîrșitul cincinalului din rîndul mehedințenilor să se ridice noi și noi Eroi, în așa fel încît ceea ce s-a cîntat astăzi „Eroi au fost, eroi sînt încă" să constituie o expresie a realității și în muncă. (Aplauze puternice, prelungite). Adresez cele mai calde felicitări noilor „Eroi ai Muncii Socialiste“, tuturor celor care au fost distinși astăzi cu ordine și medalii și, în primul rînd, oamenilor muncii de la uzina de vagoane. (Aplauze puternice). Desigur, aprecierile date implică și obligații, sunt și un îndemn de a munci mai bine — și am reținut cu satisfacție din cele spuse aici de primul secretar al comitetului județean, de directorul uzinei, de ceilalți tovarăși care au luat cuvîntul că vor milita cu și mai multă fermitate pentru ca fiecare la locul său de muncă să-și îndeplinească sarcinile tot mai mari ce le revin în prezent cît și în anii viitori. După cum știți, Congresul al X-lea al partidului a trasat un vast program de dezvoltare a patriei noastre, a stabilit ca obiectiv fundamental făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în România. In orașul dumneavoastră urmează să fie dezvoltate unele întreprinderi și să se construiască noi obiective economice și culturale. In anii acestui cincinal, producția industrială urmează să se dubleze, dar, după cele ce am văzut astăzi la uzina de vagoane, și după cele ce am văzut în toamnă la șantierul naval, cred că există posibilități ca aceste unități, cît și noua unitate de celuloză care a început deja să producă, să dea o producție mult mai mare decît cea prevăzută în plan; în felul acesta, oamenii muncii din Turnu Severin vor aduce o contribuție și mai importantă la înfăptuirea cu succes a programului elaborat de Congresul al X-lea al partidului. (Aplauze puternice, prelungite). Cunoașteți că oamenii muncii din țara noastră, fără deosebire de naționalitate, întregul popor, înfăptuiește cu succes prevederile cincinalului. Nu mă voi mai referi la anul 1971, deoarece vă sunt cunoscute realizările — faptul că planul pe anul trecut a fost nu numai realizat, dar și depășit. De asemenea, pe primele 4 luni ale acestui an ritmul de creștere în industrie a fost de 12,4 la sută față de perioada anului trecut, fiind superior prevederilor planului. Trebuie spus că întreprinderile din județul dumneavoastră au adus și în aceste 4 luni un aport însemnat la succesele obținute de întreaga noastră țară." Din toate aceste realizări, din felul cum se îndeplinește planul cincinal, reiese că prevederile și obiectivele stabilite de Congresul al X-lea sunt pe deplin realiste, că stă în puterea muncitorilor, țăranilor, inginerilor și tehnicienilor, a tuturor oamenilor muncii din patria noastră de a înfăptui cu succes aceste prevederi. In felul acesta, țara noastră va parcurge o etapă importantă pe calea industrializării, a dezvoltării sale economice în general, pe calea apropierii de țările avansate din punct de vedere economic, pa calea făuririi unei puternice baze tehnico - materiale a socialismului și comunismului în România.Aplauze puternice, prelungite). Dintotdeauna partidul nostru a acordat o mare atenție învățămîntului, științei, culturii — factori hotărîtori pentru progresul oricărei națiuni, pentru făurirea societății socialiste. Cu atît mai mult în condițiile de astăzi, ale puternicei revoluții tehnico - științifice mondiale, ale eforturilor pentru realizarea programului elaborat de Congresul al X-lea, dezvoltarea învățămîntului, științei și culturii constituie una din cele mai importante sarcini: municipiul Turnu Severin trebuie să se preocupe de această latură de activitate, hotărîtoare pentru progresul industriei, agriculturii, pentru ridicarea nivelului general de cultură și civilizație al oamenilor muncii. (Aplauze puternice). Preocupîndu-ne de dezvoltarea economică - socială, punem (Continuare în pagina a IlI-a) \ TOVARĂȘUL NICOLAE CEaUȘESCU A PLECAT IERI DIMINEAȚA LA TURNU SEVERIN Secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, a plecat, luni dimineața, la Turnu Severin, pentru a participa la inaugurarea oficială a Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier. Tovarășul Nicolae Ceaușescu este însoțit de tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, cu soția, Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Paul Niculescu - Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului Central al U.G.S.R., Emil Drăgănescu, membru al Comitetului Executiv al C. C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele părții române în Comisia mixtă românoiugoslavă de colaborare economică, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. La plecare, pe aeroportul Băneasa, se aflau tovarășii Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Florian Dănălache, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec cu soțiile: Iosif Banc, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan. Erau prezenți Bojidar Bukumirici, consilier al Ambasadei R.S.F. Iugoslavia la București, cu soția, și membri ai ambasadei. Pe aeroportul municipiului Craiova, în întîmpinare, au venit primul secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., Constantin Băbălău, membrii Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, activiști de partid și de stat. Conducătorii de partid și de stat se îmbarcă apoi în elicoptere, continuîndu-și drumul spre Turnu Severin. (Agerpres) . CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA DECRET Cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existență atestată documentar a municipiului Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL UNIC. — Incepand cu data prezentului decret, municipiul Turnu Severin va purta denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE STAT, NICOLAE CEAUȘESCU Astăzi, 16 mai 1972, în jurul orei 11,45, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite direct de la Porțile de Fier, întîlnirea dintre tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, și tovarășul Iosip Broz Tito, președintele Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, președintele Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, cu prilejul inaugurării oficiale a Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier. • ÎN AGRICULTURĂ • TIMPUL FRUMOS DE DUMINICĂ FOLOSIT INTENS DE LUCRĂTORII OGOARELOR Potrivit datelor de direcția generală centralizate agricolă județeană, prin participarea mecanizatorilor și hărnicia dovedită de cei peste 2.000 de membri cooperatori, duminică, pe județ, s-a pregătit patul germinativ pe 1.342 ha. teren, au fost semănate cu porumb 1.213 ha. și plantate cu cartofi 222 ha. Astfel la numărul celor ce au încheiat plantatul cartofului și semănatul porumbului s-au adăugat noi unități. Mai bine a fost organizată munca și ca urmare s-au însămînțat cele mai mari suprafețe în raza consiliilor intercooperatiste Bosanci (238 ha.), Siret (205 ha.), Zvoriștea (202 ha.), Salcea (192 ha.) și Liteni (146 ha.). Exemple edificatoare ale bunei organizări, ale hărniciei și conștiinciozității în muncă ne-au fost oferite de lucrătorii fermelor de stat și ai unităților cooperatiste, întîlniți pe ogoare cu ocazia raidului efectuat. Ferma agricolă de stat Sinăuți, aparținînd I.A.S. Rădăuți. De dimineață, toate forțele, umane și mecanice, ale fermei sînt angajate la lucru pe cîmp. Intr-o tarla este pregătit patul germinativ pe ultimele 10 ha. 6 mecanizatori, printre care Gheorghe Pîrpă, Irimia Nistor, Ion Mazureac, mînuiesc cu îndemînare mașinile de plantat cartofi, iar Aurel Nistor și Gheorghe Cojocaru, potrivit indicațiilor specialiștilor fermei, prepară soluția și fac ultimele verificări ale agregatelor, pentru a trece apoi la erbicidarea celor 160 ha. cultivate cu in. Prezent printre lucrători, controlînd densitatea de plantare, l-am găsit pe tovarășul Marcu Prodan, tehnicianul fermei, care ne-a informat că „din cele 300 ha. de cartofi planificate, ne mai rămîn de azi vreo ha." In perimetrul fermei Negostina lucrau din plin 5 mașini de plantat, alte două agregate pregăteau terenul. îngrijorat de rămînerea în urmă a lucrărilor în această fermă, directorul I.A.S. Rădăuți, tovarășul inginer Ion Popescu, a ținut să fie prezent, de dimineață, la fața locului. Interlocutorul ne relata că „singurul impediment pentru a termina grabnic semănatul este timpul nefavorabil (sîmbătă seara a plouat intens în unele zone ale Rădăuțiului), ceea ce face ca pe unele parcele de la Dornești, Mitoc și Negostina să nu se poată intra nici la pregătirea terenului. Cu mijloacele mobilizate azi vom planta, pe toată unitatea, în jur de 80 ha. cu cartofi, în următoarele două zile, dacă timpul va fi favorabil, încheiem această lucrare". P. SIMINICEANU (Continuare în pagina a IlI-a)