Trybuna Ludu, sierpień 1956 (IX/213-243)

1956-08-01 / nr. 213

# ■ v / \ / 1/ <£ / 1/ Proletariusze /T P \ "B V M 1|| ^ B B jT" B B *B Organ KC wszystkich krajów ||p|l B Ipy I 1 18 B B fyvfljj BB| 1 B ■ fi i B B Polskiej Zjednoczonej łączcie się! 11113 H8 y JoL W Jjf[ Jä. fl^lllL Partii Robotniczej N?. 213 (2725) ROK IX mŁ/ WARSZAWA — ŚRODA 1 SIERPNIA 1956 R. WYDANIE F Cena 20 gv Na otwarciu Centralnego Stadionu im. W, Lenina iv Moskwie Przemówienie tow. N. Chruszczowa Osłabnięcia radzieckiego rolnictwa $ Zadania w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego Q Polityka zagraniczna ZSR5* — polityką pokoju i wrpóiistnienia • Sprawa nacjonalizacji Kanału Śueskisgo MOSKWA (PAP). W dniu 31 Ilpra odbyło się uroczyste otwarcie Centralnego Stadionu Moskiewskiego w Łużnikach. Na otwarcie tego wspaniałego obiektu sportowego przybyli N. A. Bulganin, N. S. Chruszczów, G. M. Malcnkow, W. M. Moiotow. M. G. Pierwuchin, K. J. Woroszyłow, G. K. Zuków, L. I. Breżniew, D. T. Szepiiow, J. A. Furcewa, A. B. Aristow, N. 1. Biciajew. P. N. Pospielow. Honorowe miejsce zajęli na trybunach budowniczowie stadionu. Do zebranych przemówiła sekretarz Komitetu Centralnego i Moskiewskiego Miejskiego Komitetu KPZR J. A. Furcewa. W imieniu sportowców radzieckich załogę budowniczych pozdrowił serdecznie zasłużony mistrz sportu Szczerbakow. Hucznymi oklaskami powitali zebrani pierwszego sekretarza KC KPZR N. S. Chruszczowa, który wygłosił obszerne przemówienie. Na wstępie N. S. Chruszczów pozdrowił w imieniu KC KPZR Komsomol, młodzież radziecką i wszystkich tych, którzy brali udział w budowie wspaniałego Stadionu Centralnego, oraz oznajmił, że na mocy dekijptu Prezydium Rady Najwyższej 7SRR Centralny Stadion Moskiewski został nazwany imieniem Włodzimierza Lenina. Podkreślając, że nowy stadion został zbudowany w wyjątkowo krótkim czasie, mówca życzył budowniczym Moskwy, aby również na odcinku budownictwa mieszkaniowego wykonali i przekroczyli planowe zadania. -— Zadania te — oświadczył N. S. Chruszczów — są niemałe. W 1956 r. powinno się zbudować w Moskwie i oddać do użytku dcmj mieszkalne o ogólnej powierzchni 1.360 tys. m kw. Flan pierwszego półrocza został wykonany, ale w ciągu drugiego półrocza jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Następnie N. S- Chruszczów poinformował zebranych, o odbytej podróży po okręgach rolniczych Uralu, Syberii, Kazachstanu. gdzie omawia! z rolnikami tych okręgów problemy zwiększenia produkcji rolniczej, zagospodarowania ugorów i odłogów. — Naród radziecki — podkreślił mówca — poparł szlachetną iajciątywę zagospodarowania leżących od wieków odłogiem ziem i odniósł na tym polu duże sukcesy. Na wezwanie partii przybyły na te tereny setki, tysięcy patriotów radzieckich, którzy dokonali prawdziwych cudów, przeobrażając pustynne stepy w pola uprawne. Takiej ilości zboża, jak w roku bieżącym — powiedział N. S Chruszczów — kraj nasz nigdy jeszcze nie miał. W roku bieżącym sama tylko Federacja Rosyjska zbierze 2 miliardy 200 milionów pudów zboża, tj. prawie tyle, ile zbierano dawniej w całym Związku Radzieckim. Mówca wskazał następnie na ogromne osiągnięcia Kazachstanu w dziedzinie zagospodarowania nowych ziem i uwielokrotnienia produkcji rolniczej. N. S. Chruszczów poinformował zebranych, że w roku bieżącym zapotrzebowanie kraju na zboże, przy tym zboże towarowe, zostanie • całkowicie zaspokojone. Chruszczów stwierdził dalej, że pracownicy rolnictwa, wcielając w życie uchwały partii, osiągnęli znaczne sukcesy w dziedzinie produkcji artykułów mięsnych i mleczarskich. W roku 1953 skupiono do 20 łipca łącznie 5 min 918 tys. ton mleka, zaś w tym samym okresie roku bieżącego 9 min 320 tys. ton. Skup mięsa wynosił do 20 lipca 1953 r. — 978 tys. ton, zaś w bieżącym roku wynosi już 1 min 177 tys. ton. W pierwszym półroczu br. tucz trzody chlewnej zwiększył się trzykrotnie w porównaniu z tym samym okresem roku 1953. Obecnie w wielu miastach kraju zapotrzebowanie na mleko, masło i inne artykuły mleczarskie jest prawie całkowicie zaspokajane. Jest to jednak dopiero początek. Trzeba obecnie postawić zadanie, by wszystkie dosłownie miejscowości były w pełni zaopatrywane we wszystkie artykuły mleczarskie. Mamy , ku temu wszelkie możliwości. Stoi też problem pełnego zaopatrzenia ludności w mięso i przetwory mięsne. Nasze zasoby mięsne rosną, ale niemniej szybko wzrasta na nie popyt. Dlatego też powinniśmy obecnie mobilizować wszystkie wysiłki, aby zapasy rosły szybciej niż popyt. Zadanie to możemy i powinniśmy wykonać w najbliższej przyszłości. Rozwój hodowli — powiedział dalej N. S. Chruszczów — wiąże się ściśle z podniesieniem stopy życiowej narodu, 2 zaspokojeniem jego rosnących potrzeb, z zapewnieniem surowców dla naszego przemysłu lekkiego, by stworzyć lepsze możliwości zaopatrzenia ludności w obuwie, odzież i inne artykuły powszechnego użytku. Nie ulega wątpliwości, że zadanie to, postawione przez XX Zjazd Partii, zostanie wykonane tak, jak rozwiązuje się obecnie problem zapewnienia krajowi dostatecznej ilości zboża Przemyśl nasz także pomyślnie wykonuje ustalone plany. Trzeba jednak stwierdzić, że w przemyśle istnieją jeszcze wielkie rezerwy. Ń. S. Chruszczów wskazał na szereg braków w różnych dziedzinach przemysłu i na sposoby ich usunięcia. . Rozw .iając przemysł — powiedział on — powinniśmy poświęcać specjalną uwagę dalszemu rozwojowi i iężklego i budowy przemysłu maszyn, podstawowych gałęzi gospndar(Dokończcnle na sir. 2) Egipt gwarantuje wszystkim państwom wolność żeglugi na Kannie Sueskim LONDYN (PAP). Z Kairu donoszą, że 30 lipca wieczorem prezydent Nasser odbył kilkugodzinną rozmowę z ministrem finansów El Kaissouni i ministrem handlu Nosseirem. El Kaissouni poinformował przedstawicieli prasy, że tematem . >zmowy była sprawa zablokowania kont egipskich w bankach W. Brytanii. Żegluga po Kanale — powiedział Kaissouni — będzie odbywała się bez przeszkód. Należności za przejazd statków będzie można w dalszym ciągu wpłacać w Londynie, Paryżu i Kairze. We wtorek rząd egipski skierował do rządów wszystkich państw notę w sprawie żeglugi po Kanale Sueskim. Rząd egipski stwierdza w tej nocie, że wolność żeglugi po Kanale Sueskim, zarówno dla statków handlowych, jak i okrętów wojennych, w okresie pokojowym, jak i w czasie wojny, będzie w pełni zachowana. Nota wskazuje, że rząd egipski będzie nadal respektował traktat podpisany w Konstantynopolu w 1888 r. ustalający wolność żeglugi po Kanale Sueskim, jak również porozumienie angielskoegipskie z 1954 r. w tej samęj sprawie. Tekst powyższej noty został także doręczony sekretarzowi generalnemu ONZ D. Hammarskjoeldowi. Rzecznik kancełarii prezydenta Egiptu, Sabri oświadczył przedstawicielom prasy, iż rząd egipski wypłaci odszkodowanie akcjonariuszom Towarzystwa Kanału Sueskiego według ostatnich notowań na giełdzie paryskiej z 26 lipca. Odszkodowanie wypłacone zostanie w gotówce w walucie kraju akcjonariusza. Sabri oznajmił, że od momentu upaństwowienia Towarzystwa Kanału Sueskiego statki uiszczają opłaty za przepływ przez Kanał w gotówce albo w czekach wystawianych na imię nowego zarządu Kanału w Londynie, Paryżu albo Kairze. Żaden statek nie odmówił zapłaty za przejazd. Rzecznik zapowiedział, że obcokrajowcy zatrudnieni przez administrację Kanału otrzymywać będą nadal zapłatę i korzystać • z praw przysługujących im na mocy umów zawartych z .dawnym Towarzystwem. Będą oni mieli zagwarantowaną pracę do momentu wygaśnięcia umowy. Dulles üda! się do Londynu NOWY JORK (PAP). Amerykański sekretarz stanu Dulles opuścił Waszyngton udając .się samolotem do Londynu, by wziąć udział w rozmowach brytyjsko-francuskich w związku z decyzją Egiptu upaństwowienia Towarzystwa Kanału Sueskie£ NOWY JORK (PAP). Ministerstwo Skarbu USA podało do wiadomości, że „chwilowo“ zostają zablokowane na terenie całych Stanów Zjednoczonych wszystkie aktywa rządu egipskiego i Towarzystwa Kanału Sueskiego. LONDYN (PAP). We wtorek odbyło się pod przewodnictwem premiera Edena posiedzenie gabinetu, na którym minister spraw zagranicznych Lloyd poinformował o dotychczasowym przebiegu obrad trójstronnej konferencji. Członków gao binetu poinformowano również decyzjach podjętych przez ścisłą grupę ministerialną. Jak wiadomo, grupa ta obradowała kilkakrotnie z udziałem szefów sztabów i zarządziła m. in. zablokowanie aktywów egipskich w Anglii oraz wstrzymanie dostaw broni dla Egiptu. Przed posiedzeniem gabinetu z Eden odbył krótką konsultację ministrem wojny Headem, ministrem transportu Watkinsonem oraz imperialnym szefem sztabu, generałem Templerem. Jak podają agencje zachodnie, Eden złoży prawdopodobnie w środę oświadczenie w Izbie Gmin na temat prac trójstronnej konferencji. Dalszy ciąg rozmów francusko-brytyjsko-amerykańskich na lemat Kanału Sueskiego wyznaczony był na wtorek po południu, jednakże w ostatniej chwili termin ten przesunięte na środę rano. We wtorek wieczorem Lloyd spotkał się z Pineau, (Dokończenie na str. 2) DZIŚ W NUMERZE: ALICJA SOLSKI! Na barykadach Warszawy M2 lat temu) Bohaterowie z AL i AK MARIAN PODKOWIŃSKI W dolinie Renu I Nekaru M. RÓG-ŚWIOSTEK Poglądowa lekcja Rosnodarowania MARIAN BIELICKI U podnóże Araratu (Z podróży po’ ra.u~*oCkieJ Armenii) W Augustowie i Siemiatyczach powstaną fabryki obuwia BIAŁYSTOK (kor. wl.). Wojewódzki Zarząd Przemysłu w Białymstoku planuje budowę dwóch nowych fabryk obuwia: w Augustowie i Siemiatyczach. Augustowska-fahrykff zostanie uruchomiona , w pierwszym kwartale przyszłego roku i zatrudni około sześciuset robotników. Wyposażana w nowoczesne maszyny • importowane z Czechosłowacji i NRD, będzie produkowała około 600 tys. par obuwia rocznie, w tym około 60 proc. obuyida dziecięcego. Fabryka w .Siemiatyczach ma ruszyć na początku trzeciego 'kwartału br; Zatrudni ona ha razie około/1Ó0 ''robotników, a produkcja «ej wyniesie o.kołc 3 tys. par /butów miesięcznie. ihm) Akademia ku czci Kasprowicza Na ulicach Zakopanego rozwieszono transparenty informujące o obchodzie 30 rocznicy śmierci Jana Kasprowicza. W witrynie zakopiańskiej księgarni umieszczono portret poety. Do miasta przybyło wielu gości w związku z rozpoczęciem Roku Kasprowiczowskiego. 29 lipca odbyła się na Haren dzie uroczystość inaugurująca Rok Kasprowiczowski. Wokół domu poety zebrało się przeszło 2 tys. osób. Uroczystość uświetniły występy góralskich zespołów artystycznych. Wczoraj 31 lipca odby a się w kinie „Giewont“ uroczysta rkademia ku czci Jana Kasprowicza. Akademie zagaił Tadeusz Bocheński. Twórczość wielkiego poety omówii prof. Konrad Górski, Na część Artystyczną programu złożyły się recytacje utworów poety w wykonaniu artystów krakowskich Marii SvviętonioAvskiej i Danuty Michałowskiej oraz pieśni do słów Kasprowicza w wykonaniu Adama Szybo wskiego i kompozycje Karola Szymanowskiego w wykonaniu Tadeusza Żmudzińskiego 1 Zofii Stachurskiej. Inauguracja uroczystości kasprowiczowskich została zorganizowana przez Społeczny Komitet Obchodu Roku Kasprowi czows,kiego i Oddział Kultury MRN w Zakopanem. W ciągu sierpnia Biblioteka Publiczna. w Zakopanem organizuje czwartki literackie poświęcone twórczości Jana Kasprowicza. (Kr.) W 12 rocznicę Powstania Warszawskiego Odsłonięcie tablic pamiątkowych ku czci żołnierzy AK i AL Sl lipca rozpoczęły się obchody ]z rocznicy bohaterskich walk ludu stolicy na barykadach Powstania Warszawskiego. Mieszkańcy stolicy wzięli tłumny udział w uroczystościach odsłonięcia tablic pamiątkowych w miejscach upamiętnionych szczególnie ważnymi akcjami bojowymi żołnierzy Polski Podziemnej. Wieńce i wiązanki kwiatów z’ożonc na grobach powstańców. przed pomnikami ku czci ż-in.icrzy I Armii WP, spieszących z pomocą walczącej Warszawie, i poległych w walkac i o wyzwolenie stolicy żolni.rzy Armii Radzieckiej. Aleje Ujazdowskie między ulicąmi Piękną a Chopina — miejsce, gdzie w 1944 roku 9- osobowa grupa AK-owskiego oddziału „Parasol“ wykonała wyrok śmierci na inicjatorze eązekucji ulicznych, szefie bezpieczeństwa na dystrykt warszawski, hitlerowskim generale policji i SS — Kutscherze. Przy kamieniu pamiątkowym płonie znicz. Wartę honorową pełnią żołnierze Wojska Polskiego i b. bojownicy podziemia czerwonymi opaskami. z biało- Wokół tłumy ludności. Do kamienia z płytą pamiątkową podchodzą: I sekretarz Konrtetu Warszawskiego PZPR S. Staszewski, przewodniczący Prezydium Rady Narodowej m. st.. Warszawy J. Zarzycki oraz przedstawiciele Zarządu Głównego Związku Bojowników o Wolność i Demokrację. Bojowników Polski Podziemnej reprezentują b. członkowie Komendy Głównej AK, Komendy Głównej AL, przedstawiciele innych organizacji niepodległościowych, b. żołnierze polskiej armii podziemnej, a wśród nich jedyny pozostały przy życiu uczestnik zamachu na Kutscherę — Michał Tssajewicz — „Miś“ obecnie , wicedyrektor ZBM Warszawa - Południe. Obecne są rodziny uczestników wspaniałej ak/ cji bojowej. Krótkie przemówienie wygłasza przewodniczący Prezydium Sf. RN Janusz Zarzycki — jeden z wybitnych bojowników Gwardii Ludowej i Armii Ludowej. uczestnik zamachu na „Cafe Club“. Mówi on m. inn.: — i lutego 1944 r. 9-osobowy oddział bojowy jednostki AK „Parasol“ wykonał sprawiedliwy wyrok na kacie narodów — generale policji i SS Kutscherze. Tutaj Kutscherze, kaiowi narodu czeskiego, duńskiego, holenderskiego, serbskiego i poi kieg została wreszcie z polskie! broni wymierzona sprawiedliwość.' Wielka i tragiczna jest hi-;toria narodu polskiego. Szc :egó nie dramatyczna Dyla ona w okresie minionej wojny. Wielkie 1.1 reki waliły sir wówczas ha nasz naród. Mówca stwierdza następnie, że hitlerowski okupant został jednak rozgromiony przez Armię Radziecką i w wyniku tego zwycięstwa powstała Polska, w której władzę przejęła klasa robotnicza w sojuszu z chłopstwem pracującym i wszystkimi ludźmi pracy, stworzyło to podstawy do ugruntowania jedności narodu, kióry p.zepędzii obcych i rodzimych wyzyskiwaczy i otworzyło nowy szczęśliwy etap historii Polski. — Kierunkiem naszego działania — mówi dalej j. Zarzycki — jest zapewnić narodowi pokój. Zapewnić ludziom pracy stale polepszanie waru a ko w życia materialnego i kulturalnego. Rozwinąć, demokratyczne formy zarządzania, państwem, jego gospodarką. To jest platforma jednocząca wszystkich ludzi pracy, przeciwko mąciciclom, egoistom, przeciwko tym, którzy marzą o powrocie kapital.s ów i obszarników. W AK, niezależnie od teorii politycznych kierownictwa i jego taktycznej spekulacji, przytłaczająca większo ć żołnierzy to byli ludzie pracy, to byli ludzie, którzy w swoim własnym przekonaniu nic bili się o interesy kapitalistów i obszarników. Oni chcieli sic bić o niepodległość i gdzie i kiedy mogli robili to z bohaterstwem i poświęceniem. Tak czynili wykonując tu wyrok na kata Kutscherę. Tak czynili występując z bronią 12 lat temu w Powstaniu Warszewskim. Czcimy pamięć mętnych bojowników. Zacieramy stare linie podziaiu i stare krzywdy. Każdy, kto w latach okupacji był patriotą — bił się z okupantem o woinoś', każdy kto jest obecnie patriotą — bierze udział w budowie Ludowej Rzeczypospolitej; swą codzienną uczciwą pracą walczy o nowe, sprawiedliwe, wolne, socjalistyczne państwo. W imieniu ludu Wars-awy odsłaniam tę tablicę pamiątkową ufundowaną przez Radę Narodową m. st. warszawy ku chwale foliał "rów walk o wolność Ojczyzny. Napis na odsłoniętej przez przewodniczącego Prezydium St. RN tablicy głosi: „Chwała bohaterom walk o wolność Ojczyzny. W tym miejscu 1 lutego 1944 roku grupa żołnierzy Armii Krajowej dokonała udanego zamacha na kata Warszawy — generała hitlerowskiej Policji i SS — Kutscberę‘‘. Przed okrytą kwiatami tablicą długo jeszcze gromadzą się mieszkańcy stolicy. £ Uroczysty przebieg miało odsłonięcie tablicy pamiątkowej w miejscu jednej z najbardziej udanych akcji odwetowych przeciwko hitlerowcom w Warszawie — ataku Gwardii Ludowej na hitlerowski lokal rozrywkowy w 1943 roku, podczas której zginęło i zostało rannych kilkudziesięciu gestapowców, policjantów i SS-manów. Ulicę Nowogrodzką przy rogu Kruczej musiano zamknąć dla ruchu kołowego, ponieważ zebrało sie tu tak wielu mieszkańców stolicy. Obok wmurowanej w ścianę tablicy, żołnierze WP i b. członkowie ruchu cporu na warcie honorowej. W uroczystości biorą udział: I sekretarz KW PZPR — S. Staszewski, przewodniczący Prezydium St. RN J. Zarzycki, przedstawiciele Zarządu Głównego ZBoWiD, przedstawiciele AU i AK •— wśród nich jeden z trzech żyjących uczestników pamiętnej akcji —i .Tadeusz Dąbrowski, dziś dyrektor Centralnego Zarządu Portów. Również i tu przemawia przewodniczący Prezydium St. RN —• J. Zarzycki. 23 października 1943 roku grupa — mówi on — bojowa Gwardii Ludowej w składzie 7 gwardzistów dokonała w tym miejscu uderzenia odwetowego na SS-mański lokal, w lokalu tym zbierały się najpodiejsze szumowiny hitlerowskie. Tu celnie skierowana została broń Gwardii Liidowoi W najciemniejsze dni okupacji ludzie dzielni i zdecydowani, ludzie klasy robotniczej stolicy podnieśli rewolucyjne tradycje’ Warszawskiego Proletariatu. Gwardia Ludowa była podziemna armią narodu polskiego. Wychodząc z łona klasy robotniczej kierowana przez jej robotniczą partię, walczyła o interesy całego narodu. Walka o wolność ojczyzny i o jej sprawiedliwy ustrój społeczne stanowiła jednolitą podstawę Rojowego dz ataiv'a Gwardii. Jej zdecydowane działania wskazywały prawdiowa drogę całemu podziemnemu ruchowi oporu w Polsce, Mówca stwierdza następni", że Gwardia Ludowa nawiązywa a braterską bojową współpracę każdym, kto chciał bić i bit fakz tycznie faszys.owskicgo okupanta. Dlatego też. te oddziały AL, k óre w chwili wybuchu Powstani. znalazły się w Warszawie — podjęły walkę powstańczą. Podj li walkę mimo iż uważali — i jak to historia wykazała uważali słusznie — że decyzja Powstania była politycznie fałszywa, a militarnie lekkomyślna. Podjęli walkę dlatego, że ich broi była zawsze skierowana przeciw faszystom; zawsze nawet w najbardz ej niesprzyjającej sytuacj . / dyscyplinowane w partyzanckich wal o' h oddziały AL z „Czwartakami“ na czele były na czołowych pozycjach Powstania. Krew żotnie“zy AL obficie zrosiła ulice stolicy. W imieniu ludu Warszawy odsłaniam tę pamiątkową tablicę ufundowaną przez Radę Narodową Warszawy ku chwale bohaterów waik o wolność Ojczyzny. Napis na odsłoniętej przez przewodniczącego Prezydium St. RN tablicy głosi: „Chwała bohaterom walk o wolność Ojczyzny. W tym miejscu 23 października 1943 roku grupa żołnierzy Gwardii Ludowej dokonała zamachu na lokal hitlerowski. W wyniku tej akcji zginęło 18 SS-manów i gestapowców.“ Przedstawiciele Związku Bojowników o Wolność i Demokrację, organizacji partyjnych, składają przed tablicą wieńce i wiązanki kwiatów. Głowy uczestników uroczystości chylą się w hołdzie poległym. ib W przeddzień 12 rocznicy Powstania ^Warszawskiego zapłonęły znicze, zaciągnięte zostały warty honorowe WP orąs złożone wieńce: przy Płycie Pamiątkowej Armii Ludowej na Krakowskim Przedmieściu, przy Pomniku Bohaterów Getta, na Cmentarzu Wolskim przy grobach powstańców i esób cywilnych, zamordowanych hitlerowców, przy Płycie przez Pamiątkowej na Przyczółku Czerniakowskim oraz na Cmentarzu-Mauzcleum Żołnierzy Armii Radzieckiej, poległych w walce o wyzwolenie Warszawy. W czasie składania wieńców przez delegacje Związku Bojowników o Wolność i Demokrację, różnych instytucji i organizacji społecznych oraz przez m:esz> kańców stolicy — warty honorowe pełnili także uczestnicy bohaterskich walk powstańczych b. członkowie AK i AL. -i> Wielkim zainteresowaniem cieszą się urządzone w Klubie Międzynarodowej Prasy i Książki w Zarządzie Głównym Związku Bojowników o Wolność i Demokrację oraz w innych punktach miasta wystawy dokumentalnych fotografii z okresu Powstania. (PAP) Tablica pamiątkowa w miejscu akcji żołnierzy AL przeciw hitlerowcom Tablica pamiątkowa w miejscu zamachu żołnierzy AK na Kutscherę Folo J. Ziółkowsk; Trzeci dzięsięciotysięcznik spłynął na wodę GDANSK (kor. wl.). We wt.or.Pk ąi ljnoa br. ódbyło się w Stoczni Gdańskiej wodowanie trzeciego •/, kolei — po „Marcelim Nowotko“ „Bolesławie Bierucie* dziesięciotysięcznika. Dzięsięciotysięcznik! ten, jako pierwszy z serii lego typu statków, przeinaczony jest na eksport; zbudowany został na zamówienie ZSRR. O godzinie 16,48. potężny kadłub drgnął i przy dźwiękach hymnu państwowego, syren statków stojących w porcie — powoli majestatycznie zsunął się po torach ślizgowych do wody. Wodowany wczoraj kadłub trzeciego kolosa o nośności 10 tys. nWT żostal zbudowany w terminie znacznie skróconym. Stępka pod ten statek została założona 21 grudnia ubiegłego roku; budowa jego trwała zai tem 7 miesięcy, a więc o dwa pół miesiąca krócej niż budowa kadłuba dziesięciotysięcznika „Marceli Nowotko”. W Stoczni Gdańskiej trwają już przygotowania do budowy następnego cfżfeśięciotysięczniką. I Zgromadzone wokół pochylni bloki konstrukcji kadłuba czekają na założenie stępki. (c. st.) U dniu święta armii chińskiej Depeszo Marszałka Rokossowskiego Wicepremier Rady Państwowe! i Minister Obrony Narodowej Chińskiej Republiki Ludowej Towarzysz Marszałek PENG TEH-HUAI Pekin Z okazji święta bratniej Ludowo - Wyzwoleńczej Armii Chińskiej w imieniu żołnierzy Wojska Polskiego i swoim własnym, przesyłam Wam, Towarzyszu Ministrze oraz bohaterskim żołnierzom chińskim gorące i serdeczne pozdrowienia. Życzę Ludowym Siłom Zbrojnym wielkiego narodu chińskie^ go, stojącym na straży wolności i niepodległości swojej Ojczyzny. jak najlepszych osiągnięć w podnoszeniu gotowości bojowej wojska dla zabezpieczenia socjalistycznego budownictwa swego narodu. Wiceprc7.es Rady Ministrów i Minister Obrony Narodowe) KONSTANTY ROKOSSOWSKI Marszalek Polski Wycieczka Polaków z Francji przybyła do kraju Do Warszawy przybyła 57- osobowa wycieczka Polaków z Francji. Rodacy, z Francji przyjechali do kraju, aby odwiedzić swych bliskich. Uczestnicy wycieczki rozjadą się z Warszawy, aby odwiedzić swe rodziny. Przed opuszczeniem Polski zwiedzą oni wspólnie Kraków, Nową Hutę, Oświęcim oraz Stalinogród, Depesza z okazji święta narodowego Szwajcarii Przewodniczący Rady Państwa Aleksander Zawadzki wystosował do Prezydenta Konfederacji Szwajcarskiej Dr Markusa Feldmanna telegram gratulacyjny z okazji Święta Narodowego, 665-rocznicy utworzenia Konfederacji Szwajcarskiej, przypadającego ty dniu i sierpnia br. SpolkanSc tow. E. Ochaba i («w. F. Mazura z kierownictwem Stronnictwa Demokratycznego Dnia 31 lipca br. I Sekretarz KC PZPR Edward Ochab wraz z Sekretarzem KC Franciszkiem Mazurem spotkali się z przedstawicielami Prezydium CK Stronnictwa Demokratycznego vV osobach: Sekr. Gen. CK SD Leona Chajna oraz członków Prezydium CK SD — Jerzego Jodłowskiego, Zygmunta Moskwy i Jana Karo’« Wendego i poinformowali ich o przebiegu VII Plenum KC PZPR. W rozmowie poruszano m. in. sprawy inteligencji, rzemiosła, Frontu Narodowego, pracy Sejmu oraz dalszego zacieśniania współpracy PZPR i SD. (PAP) Powrót delegacji polskich planistów i ekonomistów ze Związku Radzieckiego Wróciła do kraju po trz/H półtygpdniowym pobycie/ w ZSRR 15-osobowa .-drU^gacia polskich planistów i ekonomistów, której przewodniczył zastępca przewodnicsjjjećgo PK.I-G — minister E. Sznajder. W skład delegacji wchodzili przedstawiciele różnych resortów przemysłowych .i PKPG. Przedstawi/el PAP zwrócił się do przewodniczącego delegacji z prośbą o informacje o przebiegu i wynikach pobytu polskich planistów w Związku Radzieckim, — Byliśmy gośćmi Państwowej Komisji Rady Ministrów ZSRR do Spraw Gospodarki Narodowej i Planowania oświadczy! min. Sznajder której kierownictwo umożliwiło nam przeprowadzenie konsultacji w Państwowej Komisji Rady Ministrów ZSRR do Spraw Perspektywicznego Planowania Gospodarki Narodowej oraz zapoznanie się z wieloma istotnymi zagadnieniami gospodarczymi w Rosyjskiej FSRR i Ukraińskiej SRR. Mieliśmy również pełną możliwość zapoznania się z metodami pracy aparatu zaopatrzenia i zbytu w licznych ministerstwach zakładach przemysłowych Krai ju Rad. — Bogaty materiał, jaki zebraliśmy w ZSRR, wymaga dokładnego opracowania oraz przystosowania go do naszych warunków. Jechaliśmy do Związku Radzieckiego z myślą zwrócenia szczególnej mvagi na sprawy związane z zaopatrzeniem i zbytem —- glówmie na sposoby uproszczenia metodologii planowania i sprawozdawczości, metody decentralizacji systemu zaopatrzenia oraz uproszczenia planowania terenowego. Tematyka konsultacji była więc bardzo szeroka. W wyniku ich zdobyliśmy cenne materiały dotyczące m. in. organizacji i struktury planowania wraz z metodą i formami opracowywania planów zaopatrzenia i bilansów materiałowych, organizacji i struktury jednostek planistycznych zaopatrzenia i zbytu itp. Tematem naszych rozmów były również problemy normowania zapasów, ich zużycia, kontroli realizacji planów' oraz sprawozdawczości. Zebraliśmy materiały dotyczące kierunków decentralizacji zaopatrzenia i zbytu oraz kierunków reorganizacji tego aparatu. Zapoznaliśmy się również z działalnością Inspekcji Mocy Produkcyjnej, problemami związanymi z bilansowaniem 1 gospodarką maszynami oraz gospodarką ściśle określonymi materiałami, jak węgiel, materiały budowlane, metale nieżelazne, drewno, papier i artykuły chemiczne W celu pełnego wykorzystania tych bogatych materiałów, w' zespole delegacji omówiono już tryb pracy mającej na celu ich przestudiowanie, a następnie ostateczne opracowanie wniosków dotyczących wprowadzenia ,w-życie zdobytych doświadczeń, głównie w celu usprawnienia naszego aparatu zaopatrzenia i zbytu. Pobyt polskich ekonomistów ■ stwierdził na zakończenie min. Sznajder — dowiódł nam wyraźnie konieczności systematycznej wymiany doświadczeń w' tej dz-ledzinie ze Związkiem Radzieckim, tym bardziej, że zarówmo kierownictwo partii i rządu naszego kraju jak. i Związku Radzieckiego stawia zadania .dalszej decentralizacji życia gospodarczego. (PAP)