Cuvântul Nou, aprilie 1995 (Anul 6, nr. 1334-1352)

1995-04-01 / nr. 1334

commnicui-pihic m juntmin ehhshh Jéj -tösh, Anul VI Nr. 1334 Sâmbătă, 1 aprilie 1995 4 pagini — 100 lei Producţia industrială, în uşoară creştere Cea de-a doua lună a anului a marcat un progres sensibil faţă de prima, producţia fizică realizată de unităţile din industria covăsneană în acest interval de timp fiind superioară cu 2,5 procente. Creşteri înregistrează produsele zaharoase (3 tone), carnea de porc (36 tone), preparatele din carne (o tonă), brânzeturile (11 tone), ţesăturile din bumbac (45 mii mp.), cherestea de fag (69 mc.), produsele prelucrate din mase plastice (43 tone), motoarele electrice mai mici de 0,25 KW (1627 bucăţi), motoarele electrice de 0,25 KW şi peşte (486 bucăţi) şi mobilierul din lemn (77,1 milioane lei). Pentru contrast, să notăm că la unele produse incluse în gama de fabricaţie, cum ar fi pâinea, vinul pentru consum, carnea de bovine, carnea de pasăre, laptele pentru consum, laptele praf, produsele lactate proaspete, untul, ţigaretele, confecţiile textile şi cheresteaua de răşinoase apar minusuri. La sfârşitul lunii februarie, în depozitele agenţilor economici din industrie se aflau, stocate, produse finite în valoare de 18,96 miliarde lei, cu 142,8 milioane lei mai puţin decât în 31 ianuarie. La aceeaşi dată (28 februarie), în Industrie exista un efectiv de 24.626 persoane, cifra fiind inferioară cu 136 persoane celei din luna precedentă. Veniturile salariale medii nominale nete au fost, în februarie, de 156.671 lei/ persoană. Nivelul acestora e mai mic decât cel atins în ianuarie, dar nu cu mult (0,08 la sută). S. NICOLAE Cu dezinvoltură... In cadrul aceleiaşi „Primăveri culturale" de la Sfântu Gheorghe, atât de bogată în manifestări, miercuri, 29 martie, in sala „STUDIO" a Teatrului „Andrei Mureşanu“, de la ora 17, a avut loc o evocare a vieţii şi operei scriitorului Romulus Cioflec, prilejuită de aniversarea naşterii sale. Protagoniştii, şi ne face plăcere să o spunem, au fost, elevi ai Liceului ,,Mihai Viteazul", pe care, tot mai mult în ultima vreme, îi întâlnim în cadrul manifestărilor culturale ale municipiului. După cuvântul evocator al d-nei profesoare Luminiţa Cornea, în care au fost punctate momentele importante ale vieţii şi activităţii artistice ale celui aniversat, ni s-a oferit un tablou dintr-o comedie inedită. „Moarte cu A. MORAR !Continuor din page 2-a) Anul acesta primăvara ne-a tras o păcăleală la... recel Alcoolil, sucurile şi ardelenii Dinspre Vinalcoo! Covasna S.A. vin zvonuri „rele“, cică am fi invitaţi să dăm în mintea copiilor şi să trecem pe sucuri. - Adevărat, domnule director, Mihai Aldescu? - Nici chiar aşa, dar este real faptul că vom trece pe îmbutelierea unor băuturi răcoritoare şi altor băuturi, carbogazoase, într-o gamă foarte largă. - Largă, largă, da’ la ce preţ? - Negociabil. - Negociabil şi mai cum. Şi mai cânci? - Prima serie cuprinde un lot de patru sortimente - lămâie, struguri, zmeură, căpşuni - şi va fi lansată pe data de 1 aprilie. - Ziceţi doi... - Nu, că e duminică.. Deci, pe trei. - Unde? - La magazinul nostru, „Vitis", din centrul municipiului şi la o serie de alte magazine, între care „Eves“ și „Unicum“. - Sucurile sunt bune? Vă cred pe cuvânt... - Nu bune, foarte bune! - Ce are alcoolul (era să zic prefectura) cu sucurile? In politica noastră, de diversificare a producţiei şi de combinare a lor în consum intră şi preocuparea pentru sucuri şi băuturi slab alcoolizate. Este o datorie a noastră faţă de consumator. E bine ca, într-un sector în care totul este confundat cu Coca Cola să avem şi un sector de astfel de băuturi: indigene, curate și ieftine. Ioan DRÁGÁN (Continuare in pag . 2 a) IN ZIARUL DE AZI: • Graiul documentelor • Programul TVR și Satelit (1-3 aprilie) Jandarmeria Română 3 aprilie 1850 se înscrie în istoria armei jandarmeriei ca dată de apariţie a instituţiei cu acest nume - Jandarmeria Română. In ansamblul măsurilor de modernizare a aparatului administrativ al Principatelor Române cu aplicarea Regulamentelor Organice în Ţara Românească (1831) şi Moldova (1832) continuate după Revoluţia de la 1848 figurează şi „Legiunea pentru reformarea corpului slujitorilor în jandarmi" — act emis în Moldova în timpul — 145 de ani de atestare ca armă — domniei lui Grigore Alexandru Ghica (1848-1853, 1854 -1858). Legea în sine este un document constitutiv, dar formaţiuni cu atribuţiile jandarmeriei le aflăm din documente încă de la sfârşitul secolului al XVIII-lea sub denumirea de „slujitori“. Lt. col. Aurel ŞERB, Dan RAICU, Arhivele Statului (Continuare în pag . 2a) „Cred că vom reuşi să fim la înălţimea aşteptărilor " Dl. consilier Lajos ördög se ocupă şi în acest an de pregătirea „Zilelor Sf. Gheorghe", sprijinit fiind de membrii fundaţiei „Pro Georgio Sancto" şi în primul rând de conducerea primăriei Sf. Gheorghe. Intr-o discuţie pe care am avut-o recent cu dumnealui, am aflat amănunte despre desfăşurarea „Zilelor". Au fost invitaţi toţi cei înfrăţiţi cu municipiul nostru. Adică „fraţii" noştri din Ungaria, Serbia şi Slovacia, dar şi o trupă numeroasă din Novosibirsk (peste 30 de persoane, artişti, dansatori, sportivi, ziarişti şi, bineînţeles, însoţitori). După multe căutări de oraşe care se numesc „Sf. Gheorghe“ în toate limbile pământului, s-a găsit unul în Franţa, Saint George de Rennes, către care s-a trimis o invitaţie, dar care nu a confirmattrimiterea unei delegaţii la noi. In rest, vor fi cam tot cei care au fost şi mai mult decât atât. HS03 nu va lipsi nici primarul din Sf. Gheorghe-Deltă, prietenul nostru dl. Niţu. Manifestările vor începe vineri, 21 aprilie, la ora 10,00, printr-un cuvânt rostit de primarul municipiului Sf. Gheorghe, dl. Albert Almos. Va fi montată o scenă (posibil acoperită) în centrul oraşului, se va organiza, ca şi anul trecut, un târg de primăvară pentru societăţile comerciale, vor fi expoziţii, muzică de promenadă, întreceri sportive, concerte, seri distractive, spectacole de teatru şi rock. Sâmbătă, 22 aprilie, la ora 12:00, la Muzeul spiritualităţii româneşti va avea loc o interesantă dezbatere pe tema „Relaţii interetnice în sud-estul Transivaniei - trecut, prezent, perspective", organizată de Liga „Andrei Şaguna". Cen- Dumitru MANOLĂCHESCU (Continuare In pag a 2-a) „ZILELE SF. GHEORGHE" : 21—24 APRILIE Un om necăjit Zilnic vine în audienţă la ziar felurită lume, cu necazuri mari şi mici, destăinuindu-ne că... nu mai au unde să se ducă şi să-şi verse oful. Cine să-i asculte? Cine să se soluţioneze păsurile? La tot pasul se vorbeşte doar TRACASARI COTIDIENE de inflaţie, recesiune, macrostabilizare şi alte asemenea vorbe, pe care oamenii simpli nu prea le înţeleg, insă le simt din plin pe propria piele. Unul dintre aceşti oameni ce bat zadarnic pe la uşi închise este dl. Gheorghe Turcu, domiciliat în municipiul Sfântu Gheorghe şi fost până acum un an angajat la ISAMA din localitate. De atunci, din aprilie 1994 a inceput calvarul său. Dar să-l ascultăm: „Am lucrat din 1979 la cunoscuta întreprindere de pe platforma industrială a municipiului ca fierar la secţia 520, acum 560. Horia C. DELIU (Continuare in pag.e 2-o)