Drum Nou, iulie 1954 (Anul 11, nr. 2970-2996)

1954-07-22 / nr. 2988

TASI proletari KÍN TO? PI VA! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN Joi 22 iulie 1954 4 pag. 20 bani Anul XI. Nr. 2988 Pregătirea anului şcolar în învâţâmîntul de partid, sarcina importantă a organizaţiilor de partid Organizat după sistemul studiului de doi ani, anul şcolar 1953—1954 în învăţămîntul de partid a dat o serie de rezultate pozitive. Rezultatele educării marxistleniniste a membrilor şi candidaţilor de partid, precum şi a celorlalţi oameni ai muncii cinstiţi, se apreciază după atitudinea lor faţă de muncă şi după creşterea conştiinţei lor politice. Experienţa dovedeşte zi cu zi, că prin însuşirea în mod creator a învăţăturii marxist-leniniste, oamenii muncii obţin posibilitatea să depună o muncă mai rodnică, iar rezultatele muncii lor sunt de o calitate mai bună. La Uzinele de tractoare din Oraşul Stan, numeroşi cursanţi, printre care amintim pe Matei Cristoloveanu, Nicolaie Manu, Gheorghe Gall, Ilie Micu şi mulţi alţii, îmbogăţindu-şi cunoştinţele politice şi însuşindu-şi mai bine sarcinile legate de construirea socialismului, au devenit fruntaşi ai întrecerii socialiste. La gospodăria agricolă colectivă din comuna Şomartin, raionul Agnita, după convorbirea de încheiere de an în învăţămîntul de partid, cursanţii lucrează cu mai mult spor. Ei se situează în fruntea muncilor agricole de vară, exemplul lor fiind urmat şi de ceilalţi colectivişti. Un alt rezultat al ridicării nivelului ideologic şi politic al oamenilor muncii fără de partid, constă în apropierea lor de partid. Mulţi dintre cursanţii din regiunea noastră, elemente înaintate, cinstite, devotate cauzei partidului, au făcut cereri pentru înscrierea lor în partid. Asemenea exemple găsim la toate acele organizaţii de bază, pentru care conducerea învăţămîntului politic a fost una din preocupările principale. Pe de altă parte, preocuparea slabă în problema educării comuniste a oamenilor muncii se răsfringe în atitudinea lor faţă de muncă şi asupra producţiei însăşi. Iată de ce la întreprinderile „Măgura Codlei” din oraşul Codlea şi „Constantin David” din Prejmer, raionul Stalin, se observă o serie de lipsuri în muncă. In aceste întreprinderi, cit şi în altele unde nu se pune accent pe învăţămîntul politic, întrecerea socialistă este organizată formal, reducerea preţului de cost nu se realizează în procentajul planificat, lupta pentru economii nu se duce cu hotărîre. Nivelul calitativ şi organizatoric al învăţămîntului de partid pe anul şcolar trecut, a fost superior nivelului anilor precedenţi. Dar cu toate acestea, el a rămas în urma sarcinilor. Comitetele raionale şi orăşeneşti, comitetele de partid din întreprinderi, organizaţiile de bază, au datoria de seamă ca pe baza succeselor obţinute, să consolideze rezultatele şi să le dezvolte. In acelaşi timp trebuiesc folosite toate mijloacele politice şi organizatorice aflate la îndemînă, pentru a lichida deficienţele ce au existat în anul şcolar 1953— 1954. Care este sarcina principală a organizaţiilor de partid în vederea pregătirii anului şcolar 1954- 1955 în învăţămintul de partid? Este îndeobşte cunoscut, că figura centrală în învăţămintul de partid este propagandistul. Avînd o pregătire ideologică suficientă formei de învăţămînt la care va funcţiona, avînd la bază o cultură generală, inspirînd în acelaşi timp Încredere politică, propagandistul va putea asigura buna desfăşurare a cercului sau cursului respectiv, însuşirea de către cursanţi a învăţăturii marxist-leniniste. Prin urmare, organizaţiile de partid trebuie să acorde cea mai mare grijă în selecţionarea propagandiştilor, acordînd o atenţie deosebită recrutării lor şi din rîndul intelectualilor. Totodată se va avea în vedere ca în măsura posibilităţilor, aceştia să facă parte din aceeaşi organizaţie de bază pe lingă care funcţionează cursul sau cercul. înarmarea propagandiştilor cu problemele ce se pun în cursul noului an şcolar, calificarea lor în domeniul metodologiei, se va face la cursurile de vară- Comitetele raionale şi orăşeneşti de partid vor trebui să ia măsuri ca propagandiştii trimişi pentru calificare să se prezinte la timp, evitînd cazurile petrecute anul trecut, cind o serie de propagandişti din raionul Făgăraş, din motive diferite, nu au participat la cursuri. Pentru propagandiştii neincluşi la cursurile de calificare, comitetul de partid al oraşului Stalin, comitetele de partid ale oraşelor Sibiu şi Mediaş, vor organiza în lunile iulie şi august, o dată pe săptămînă, sendarii serale pentru pregătirea politică şi metodologică. Organizaţiile de partid au datoria să desfăşoare o muncă politică susţinută pentru atragerea spre formele de învăţămînt de partid a membrilor de partid, a candidaţilor de partid şi a oamenilor muncii cinstiţi fără de partid, care manifestă hotărîre de a participa regulat la lecţii şi convorbiri in seminarii. Organizaţiile de partid trebuie să ţină cont de principiul strict al liberului consimţămînt cit şi de un minim de cunoştinţe politice şi culturale al celor ce se înscriu la cursuri. In această muncă, este bine ca organizaţiile de partid să caute să nu cadă în cele două extremităţi: goana după un mare număr de cursuri şi de cursanţi, în dauna calităţii — pe de o parte; iar pe de altă parte, renunţarea la organizarea de cursuri acolo unde există totuşi condiţii. învăţămîntul de partid este o muncă vie şi creatoare, care cere din partea organizaţiilor de partid iniţiativă, perseverenţă şi o justă orientare. Organizaţiile de partid din regiunea noastră au datoria şi obligaţia de a ridica învăţămîntul de partid la nivelul sarcinilor perioadei de faţă. Deschiderea expoziţiei de animale şi păsări din contractări Astăzi, în oraşul Rupea, are loc deschiderea primei expoziţii de animale şi păsări provenite din contractări, organizată de Oficiul regional de achiziţii şi contractări de animale. In cadrul expoziţiei vor fi expuse animale şi păsări de diferite rase, iar producătorii care prezintă cele mai frumoase ani- ’ male contractate, atît din punc- tul de vedere al calităţii, cit şi al sporului obţinut, vor fi premiaţi. | in cuprinsul ziarului: Roadele unei strînse colaborări (pag. 2). Instructaje practice la alti model (pag. 2). Noi instalaţii de gaz metan (pag. 2). Comitetul orăşenesc de partid Mediaş neglijează îndrumarea activităţii sportive (pag. 2). Marea sărbătoare a poporului frate polon (pag. 3). O nouă izbîndă a forţelor păcii (pag. 4). Semnarea acordurilor cu privire la încetarea operaţiunilor militare în Indochina (pag. 4). Convorbirea dintre Ciu En-lai şi Morgan Phillips (pag. 4). A 10-a aniversare a eliberării Poloniei Tovarăşului ALEXANDER ZAVADSKI Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone VARŞOVIA Cu ocazia celei de a 10-a aniversări a eliberării Poloniei de către glorioasa Armată Sovietică, vă rog să primiţi, tovarăşe preşedinte, din partea prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române calde felicitări. Poporul român ia parte din toată inima la această mare sărbătoare a poporului frate polon. Urez poporului polon noi şi mari victorii în munca sa rodnică pentru înflorirea Poloniei democrat-populare şi în lupta comună pentru apărarea păcii în fruntea căreia se află eliberatoarea şi prietena noastră, marea Uniune Sovietică. Dr. PETRU GROZA Preşedintele prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române Tovarăşului JOSEF CYRANKIEWICZ Preşedintele Consiliului de Miniştri ai Republicii Populare Polone Cu prilejul celei de a 10-a aniversări a eliberării Poloniei de către glorioasa Armată Sovietică, vă rog să primiţi, tovarăşe preşedinte, din partea poporului român şi a guvernului Republicii Populare Române sincere felicitări frăţeşti. Poporul român salută cu căldură marile rezultate obţinute de Polonia în cei 10 ani de la renaşterea sa, in opera de construire a socialismului şi în lupta consecventă pentru apărarea păcii, în fruntea căreia se află marea Uniune Sovietică. Urez poporului frate polon noi succese în munca sa pentru prosperitatea Republicii Populare Polone. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romîne Tovarăşului STANISLAW SKRZESZEWSKI Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Polone VARŞOVIA Cu ocazia marii sărbători naţionale a poporului polon, cea de a 10-a aniversare a zilei eliberării Poloniei de către Armata Sovietică, vă rog să primiţi tovarăşe ministru, călduroase felicitări. Urez poporului frate polon noi izbinzi in munca sa paşnică pentru construirea socialismului și în lupta comună pentru apărarea păcii în fruntea căreia se află marea noastră prietenă, Uniunea Sovietică. SIMION BUGHICI VARȘOVIA Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Romîne Acordarea Premiului de Stat al R. P. R. pentru lucrările deosebit de valoroase realizate în anul 1952 Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Romîne a hotărît Stat al Republicii Populare Romîne, pentru lucrările deosebit de 1952, după cum urmează: A. In domeniul știinţelor fizico-matematice Clasa I-a, în valoare de 50.000 lei Academicianului Simion S. Sioilov, profesor universitar — pentru lucrarea „Teoria funcţiilor de variabilă complexă”, vol. I. Clasa II-a, în valoare de 40.000 lei Gheorghe C. Vrînceanu, profesor universitar — pentru „Tratatul de geometrie diferenţială“, vol. I şi II. B. In domeniul ştiinţelor chimice Clasa IlI-a, în valoare de 25.000 lei 1. Ernest E. Varadi, inginer şi losif A. Csörsz, mecanic — pentru fabricarea uleiului polar din nisipul bituminos. 2. Ilie Vasilescu, inginer — pentru obţinerea acidului citric pe cale fermentativă din melasă. 3. Colectivului format din: Ion Gh. Gavăț, chimist; Salo W. Noehovici, chimist și Adela R. Theodora, chimistă — pentru realizarea de produse spumante. 4. Colectivului format din: Carol I. Lakner, inginer; Dumitru V. Dobrescu, inginer; Nelu I. Lupan, inginer; Ion Gh. Mihăila, operator chimist pentru realizarea de coloranţi şi produse intermediare. 5. Colectivului format din: Cristofor I. Simionescu, profesor universitar; Vasile Diaconescu, profesor universitar; Elena Calistru, conferenţiar universitar; Eugen Popa, conferenţiar universitar şi Dorel Feldman, lector universitar — pentru contribuţii la valorificarea proteinelor vegetale. C. In domeniul ştiinţelor tehnice şi invenţiilor Clasa I-a, în valoare de 50.000 lei 1. Dumitru Leonida, profesoringiner — pentru întreaga sa activitate didactico-ştiinţifică şi pregătirea de cadre în domeniul energeticei. 2. Dorel I. Damscher, inginer — pentru lucrarea „Acţionarea şi automatizarea în curent alternativ a unui furnal modern de mare capacitate“. Clasa II-a, în valoare de 40.000 lei Colectivului format din: Vasile N. Dima, inginer; Alexandru A. Babeş, inginer și Nicolaie S. Hopîrtean, maistru , pentru metoda exploatării sării prin dizolvare dirijată. Clasa III-a, în valoare de 25.000 lei Colectivului format din: Ahile Sinescu, inginer; Geza Egy, inginer; Liviu Ilcău, tehnician; Titus Bartiş, tehnician; Eugen Takács, tehnician şi Ion Ratz, tehnician, — pentru cercetări asupra transformării prăjitoarelor de minereu; acordarea Premiului de valoroase realizate în anul D. In domeniul ştiinţelor biologice Clasa I-a, în valoare de 50.000 lei Academicianului Traian Săvulescu, profesor universitar, preşedintele Academiei R.P.R. — pentru lucrarea „Monografia uredinalelor“, vol. I şi II. Clasa Il-a, în valoare de 40.000 lei Sergiu I. Cărăuşu, profesor — pentru „Tratatul de Ichtiologie“. Clasa îlI-a, în valoare de 25.000 lei W. Knechter, profesor pentru lucrarea „Thysanoptera“. E.In domeniul ştiinţelor agricole Clasa III-a, în valoare de 25.000 lei 1. Colectivului format din: Horia N. Groza, inginer agronom; Natalia Savu-Simulescu, inginer agronom şi Mihai C. Georgescu, inginer agronom — pentru succese deosebite in mărirea recoltelor plantelor de cultură. 2. Colectivului format din: Emilian C. Popescu, inginer agronom; Gheorghe S. Ştefănescu, inginer agronom şi Dumitru T. Ivănescu, tehnician agronom — pentru rezultatele obţinute in activitatea de producţie şi ştiinţifică. 3. Colectivului format din: Ion Z. Lupe, inginer; Nicolaie I. Avramescu, inginer; Eugen V. Costin, inginer; Nicolaie Arfiri, inginer; Alexandru Gh. Ionescu, (Continuare în pag. 2 a)