Familia, 1896 (Anul 32, nr. 1-52)

1896-01-14 / nr. 2

Numerul 2.__Gpadeamape 14/26 ianuarie 1896.__________Anul XXXII. Ese dumineca Abonament pe an 10 fl., pe 7, de an 5 fl., pe trei luni 2 fl. 70 cf. Pentru România pe an 25 lei. Torquato Tasso. Anul trecut s’a serbat in Italia a treia sută de ani, de când a murit marele poet italian Torquato ^Tasso. Din incidentul acesta, oferim şi noi deste astă-dată locul de frunte al foii nos- I tre memoriei lui, publicându-i aci portretul şi biografia. Torquato Tasso a fost fiul marelui poet italian Bernardo Tasso, pe care l’a şi întrecut, inftălţându-se mai sus in sfera marilor poeţi. S’a născut la 11 mărţişor 1544 in Lorenzo. Prima sa poemă „Rinaldo“ i-a făcut numai decât un nume admirat, cu atât mai vertos că densul atuncea n’avea decât 17 ani. Cardinalul Ludovico la poftit in curtea sa din Ferrara, unde a obţinut o funcţiune, pe care a primit-o cu plăcere, de și nu convinia naturelului seu nestatornic. Aci inse poetul s’a inamorat de principesa Leonora, din care causă principele Carol Emanuil l’a aruncat in casa nebunilor, unde nenorocitul poet a petrecut doi ani de chiite, cântând in versuri admirabile amorul lui nefericit și scriind drame care i-au făcut numele nemuritor. Astfel nenorocirea a cuite pentru literatura italiană, produs comore nepre-ieşind din casa de sănătate, a luat lumea in cap, ducând o viaţă de vagabond. Intr’aceste vise, protectorul seu de demult urcându-se la tronul papal, i-a întins mâna-i de ajutor, l’a chiemat la curtea sa in Roma, in mijlocul splendorei domnitare. Aci a dus o viaţă fericită şi era p’aci să fie încoronat in capitoliu ca rege al poeţilor, când deodată a murit la 25 aprile 1595, jelit de totă ţara şi înmormântat cu mare pompă. După mortea lui nu peste mult i s’a ridicat statue la Ferrara, apoi la Sorrente, Bergamo și Neapolea. Din lucrările lui s’au tradus in toate limbile și in românesce au apărut câteva, la Bucuresci. Torquato Tasso. 2