Glasul Bucovinei, august 1934 (Anul 17, nr. 4361-4384)

1934-08-01 / nr. 4361

Cernăuți, Miercuri 1 August 1934 Numărul 3 lei Anul XVII. No 4361 Tipografia: Telefon Nr. 286 ANUNȚURI ȘI RECLARE se calculează după tarif și se primesc la administrație: Strada Iancu Flondor No. 33 Pentru inserare în interiorul ziarului se urcă taxa i flGSie Redacția și Administrația Cernăuți, Strada Iancu Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. Porul de Judecată in Cerniuri. 1 Exemplar ONFIdENTUL : P* «o an 500 lei, pe 12 an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru țărani, zilnic, pe un an 300 lei, pe l/t an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică, pe un an 120 lei, pe un an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuți ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe 12 an 700 lei. Plățile se fac la sediul ziarului. Elevii de liceu și cartea extra-școlară Deși vacanță, e bine să ne aducem aminte și acuma, când liniștea domnește în sălile de cursuri, de problema, întotdeauna actuală, a tineretului școlar. In articolul nostru de ieri, am arătat cum se prezintă actualmente situația școlii primare. Azi, vom scrie câteva gânduri despre elevul școlii secundare, încercând să fixăm în linii generale nu însăș problema* învățământului mediu, ci aspectul pedagogic al lecturii extra-școlare, cu, care trebue să lucreze profesorul la modelarea caracterului celor ce-i sunt încredințați pentru educația nu numai științifică și culturală, ci și morală, atât de necesară în aceste timpuri de acută criză socială. De multe ori, materialul uman, încredințat școlii, e refractar îndrumărilor ce i se dau. Profesorul va trebui să vegheze strict viața particulară a elevului și să-l încredințeze cu blândeță de utilitatea sfaturilor oferite în orele de cursuri. Atenția cea mai mare se va acorda lecturii extrașcolare, căci există, din nefericire, și cărți rele, dintre acelea, cari pervertesc sufletul tânăr, conducându-l nu spre gândul nobil și bun, ci spre aventură. Cu o oarecare sforțare, profesorul va putea să-l determine pe fiecare elev să-și întocmească o bibliotecă de cărți potrivite vârstei. Odinioară, lucrul era cam greu, căci operele scrise pentru tineretul școlar lipseau. Astăzi, avem numeroase lucrări de aleasă substanță morală și intelectuală. Notăm, în special, cărțile apărute anul acesta în colecția „Energia“ a Fundațiilor Regale, cari n’ar trebui să lipsească de pe masa niciunui școlar. Acestora, li s’ar putea adăuga, in cursul superior, cărțile de mari elanuri ale lui Carlyle, R. W. Emerson și Thoreau, menite să suscite interesul elevului pentru aspectele multiple ale vieții interioare și să-i creeze curajul necesar vieții sociale, care trebue trăită în toată plenitudinea ei. Desigur, profesorul va trebui să renunțe la o parte din timpul său liber, însă jertfa aceasta îi va fi răsplătită printr-o binefăcătoare mulțumire de sine, mai nobilă decât orice altă satisfacție, de ordin material și imediat. Elevul, încredințat de dragostea ce i-o Un important succes al țării — In urma tratativelor dela Paris — După încheerea acordurilor cu creditorii străini, se pot trage concluziile necesare ale acestor aranjamente. Prin reducerea cuponului datoriei publice, finanțele statului realizează un câștig de peste 5 miliarde jumătate. Am publicat condițiunile acordurilor, din care s’au putut vedea avantagiile rezultate pentru țară prin aranjamentele de plăți înscrise in aceste acorduri. Tratativele duse de către dl Victor Slăvescu, ministru de finanțe, au avut ca efect numai această importantă reducere, dar se pot înregistra încă alte două concluzii favorabile pentru țară. In toate discuțiunile ce au avut loc, a fost înlăturată problema reducerii cu ponutlui datonei publice interne. Pe lângă faptul că această reducere nu era posibilă deoarece rentele iterne nu au fost revalorizate, dar se păstrează piața internă pentru eventualitatea unui nou împrumut de stat. Tot prin aceste acorduri, au fost înlăturate expertizele tehnice viitoare, umilitoare pentru prestigiul statului român. Am relevat toate acestea pentru a arăta succesul important obținut de țară. In al doilea loc, sforțările făcute de dl Victor Slăvescu ministru de finanțe și delegația română, chibzuință pusă și tactul întrebuințat de d-sa nu pot fi trecute cu vederea de opinia publică românească și vor fi apreciate în toată valoarea lor. Deasemeni, trebue relevată și înțelegerea nevoilor noastre de către creditorii streini. Dl Victor Slăvescu ministru de finanțe se întoarce astfel din străinătate cu rezultate fericite pentru întreaga economie națională. arată profesorul, îi va purta recunoștință și nu-l va pierde din amintire. Intre profesor și elev va exista astfel, o continuă comuniune spirituală, atât de necesară echilibrului dintre generația veche și cea nouă. Mircea Streinul -------------•-------------- Cercetășești La 26 d. M. S. Regele Carol însoțit de A. S. Regală Principele Nicolae și înalții demnități au vizitat Jamboreea de la Mamaia. Inspectând Cohorta Cernăuți, au luat o mică gustare, gătită de cercetașii noștri. La prânz M. S. Regele a invitat la masa intimă pe d-l Maior Sidorovici Teofil, ajutorul Secretarului General al Oficiului de Educație al Jamboreei, discutând probleme importante. La șezătoarea focului de seară M. S. Regele a decorat pe d-l Maior Sidorovici cu ordinul „Meritul Cultural“ clasa I, deasemenea o serie de comandanți au fost decorați cu medalia, între aceștia și comandanții bucovineni profesorii Rafiu, Botezat, Lupășteanu și Durst. O vizită ministerială a sosit în localitate d-l ministru plenipotențiar francez Clement Simon, fost ministru al afacerilor franceze la Petersburg, Belgrad, etc. D-sa este însoțit de d-na și d-l Bădăuță, dir. de propagandă externă. Oaspeții vor vizita Hotinul, mănăstirea Putna și Sucevița. Ziarul nostru se află la ora 1 după amiază în toate chioșcurile din localitate Despelirea talului Regelui Ferdinand la Brașov Duminică dimineață a avut loc la Brașov solemnitatea desvelirii bustului Regelui Ferdinand și inaugurarea noului stadion sportiv. Sosirea Suveranului M. S. Regele a sosit cu automobilul la orele 12 a. m. In aceiaș mașină se mai aflau M. S. Regina Maria și arhiducii Ileana și Anton de Habsburg. Desvelirea bustului în jurul bustului care este opera sculptorului O. Han au luat loc toți ofițerii garnizoanei în mare ținută. Un sobor de preoți a oficiat slujba religioasă, după care M. S. Regele și membrii familiei regale au luat loc în tribuna specială. M. S. Regele a tras pânza tricoloră care acoperea bustul. Discursul d-lui col. N. Strat Primul a luat cuvântul d-l colonel N. Strat comandantul grupului de vânători de munte din localitate, din inițiativa căruia s’a ridicat bustul. In câteva cuvinte deja arată importanța acestei așezări de la poalele Ardealului și mulțumește M. S. Regelui și membrilor familiei regale pentru cinstea de a fi asistat la această înălțătoare solemnitate. De asemenea mulțumește sculptorului O. Han a cărui operă este bustul turnat în bronz. După cuvântarea d-lui col. N. Strat M. S. Regele la felicitat călduros pe sculptorul Han. — ■ 1 • •------