Mişcarea, aprilie 1919 (Anul 13, nr. 72-83)

1919-04-01 / nr. 72

;jsíístmrníiaitíaiisma mene** Scrisori din Basarabia ■Munca, primăverii. Sămănăturile de toamnă. Şosec seminţe şi alimente Despăgubirile de război. Activitatea extraşcolară. Cântecul românesc. Execuţii. Fragment politic. Munca de primăvară s’a întins, ca un Dăiangeniş, peste întinsul Basarabiei. Taranii au eşit la munca câmpului, cu mai multă dragoste în anul acesta pentru că, cu prinavata aceasta, ei încep să lucreze pământul lor. E o plăcere să-i vezi împânziţi pe lanurile întinse, ori adulaţi prin viile bogate, prin podgoriile mari Sămănăturile de toamnă s’au făcut în Basarabia mai mult ca’n orice altă provincie. Cum iarna a fost îmbrăcată în toamna şi primăvara ploioasă, e de prevăzut un rod supra aboptent Şi apoi munca a potolit şi spiritele celor câţiva rătăciţi cari, neavând ce face în cursul iernei, aţinteau urechile să prindă toate vorbele de uneltire ce le debitase vrăjmaşii noştri. Se continuă arăturile de primăvară şî se aşteaptă seminţele cari s’au angajat în străinătate de către ceî doi delegaţi Basarabeni, d. Protopopesicu şi Chiorăs- Nou. au cumpărat 1200 vagoane ovăs şi orz cari vor sosi în ţară la 1 Aprilie st. v . Din Anglia au cumpărat 70 vagoane sulfat de cupru, 375.000 viţe altoite 300 aparate vermorel, 100 teascuri, 100 zdrobitori pentru fabricarea vinului, 30 Kgr. seminţe vermi de matasă, 3 milioane Kgr. orez şi 3 mil. Kgr. zahăr cari — aceste din urmă — se vor vinde în Basarabia cu 4 lei Kgr Nădăjduim aştrii!, prin mânurile ce se iau, că, în curând criza alimentară să fie desăvârşită înlăturată, iar bărbiile şi alimentele să sufere o simţită scădere de preţ. Ca şi în vechiul regat ocupat vremelnic de inamic, s’fiu intocmit si aici listele de despăgubiri, în urma pagubelor săvârşite de germani, austro ungari şi ruşi, s’a ajuns la suma de 3.524084.840 ei. De la sate tot mai îmbucurătoare ştiri cin despre mişcarea culturală ce prinde ramirilii, în sufletele poporului basarabean Taranii cer cărţi şi ziare româneşti, cer desfinţarea denistveior, şi vojostîîor şi înlocuirea prin comuni şi piaţi. Noua a.tîvi a e axtraşcolară a păşit pe drumul .crept şi bun al propagandei . âeîa 1 Fearuarie şijână astăzi sCu îmdin cărţile ziarul «Oi pă-'ţţi la sate 45000 volume adunate prin donaţiuni, iar vânt Moldovenesc" şi-a mărit tirajul de la 2000—8000 numere. Ţăranii cer editarea ziarului cu litere latine căci „ne-am săturat de buche porcească“. Şcoli de adulţi şi biblioteci s’au înfiinţat prin toate capitalele de judele. Şezătorile cari se ţin atrag din zi în zi un mai mare număr de auditori. In Chişinău soc. muzicală » Armonia" a contribuit în mare măsură la propagarea cântecelor româneşti. Astăzi auzi pe străzile Chişinăului ruşii cântând: „Sa mărită Leanca noastră“, „Du-te dor la badea în sâa“, „Pe lângă plopii fără soţ“, asemenea precum auzi francezii cântând „La crâşmuţa din şosea“ cu acel stricat accent străin care dă un farmec deosebit cântării. Dacă primăvara, după cum spuneam, prin chemarea ei la muncă, a cizelat asperităţile unor suflete rătăcite,execuţia celor trei omorâtori ai subcomisarilor Ifrimescu şi Măgurele, a vârât mraţele în cap celor câţiva tâlhari caii colindau străzile şi jefuiau cu o îndrăzneală haiducească. A fost un spectacol trist, înfiorător înPiaţa Nemţească. Venise şi din judeţ lumea să asiste la această răsplată a unor fapte mârşave. Când cele trei trupuri au rămas inerte sub apăsarea fringhiilor ce le ţineau legate de stâlpi, nu s’au văzut lacrimi în ochii vre-unui spectator In curând asemeni îşi vor lua pedeapsa cei S omorâtori ai doctorului francez, maiorul Crocagliet şi omorâtorii bravului general Stan Poetaş. Ar trebui de adăogat câtva rânduri asupra politicei locale, dar aceasta va forma o corespondenţă viitoare. Ţin să amintesc că fracţiunea politică de sub conducerea d-hrida Herţa a scos săptămâna aceasta ziarul „Desrobirea“ în jurul căruia s-au grupat proprietarii moldoveni. Ca o contrabalansare a acestei acţiuni partidul ţărănesc scoate ziarul „Bcsarakia" scris in ruseşte, ca urmaş al ziarului „Bcsarabski Vestnic“ care a trebuit sa şi înceteze apariţia în urma poeziei false care, de neobservate, a publicat-o. A fost ceva asemănător cu acrostihul ndecent publicat pe vremuri la revista „Versuri şi Proză“* din Iaşi. D. iov iut % n ifîrin" $UInagia SERBAREA STALPĂILOR. La orele 9 toate scoticele din Iaşi s’au adunat la biserica Bărboi.»La ora 11 a pornit procesiunea grandioasă, venea in frunte şcolile primare, venea apoi seminarul Veniamin, preoţi cu corul şi şcoalele secundare. In dealungul drumului preoţii oficiau rugăciuni, iar corul seminarului intocă cântări religioase., Im ordinea cea mai perfectă s’a ajuns la Mitropolie, unde s’a oficiat un serviciu religios! — D-1 Victor Iamandi avocat s’a mutat, din strada I. C. Brătiaru No. 71 în stada Bărboi No. 12. — La 21 Aprilie a. c„ se va ţine examenul de maior intendaat în întreaga ţară. — Circulaţia între Belgrad şi Ni® a fost reluată, podul de cale ferată fiind restabilit. Cofetarii din localitate s’a întrunit din nou aseară, şi au votatstatutele, prin care se întemeiază sindicatul industriei cofetărei. S’a procedat apoi la alegerea consiliului de administraţie. Au fost aleşi în consiliu, d-nii AL Feniak, Ig. Strei, Tufu, Danoeur, Cehcovski, N. V. Ştefăniu şi larii. Cenzorii d-nii Vlăiescu, Moldoveanu şi Speran ia. Consiliul se va întruni zilele aceste pentru constituire. Aseară la ora 4 după prânz s’a închis la tribunalul din localitate cererile de încetăţenire. Aceasta pentru că în virtutea decretului lega terminul era fixat până la 1 Aprilie. si Ministerul de război acordă pe c. f. r călătoria gratuită invalizilor chemaţi de Cercările de recrutare sau de societatea invalizilor de război, pe baza unui ordin de serviciu vizat de secţia de jandarmi respectivă. Pentru căutarea drepturilor lor, văduvele şi orfanii de război nu trebue sa vină la Bucureşti. Li urnează să se adreseze Cercului de recrutare în judeţul lor, care le va întocmi actele necesare. 38 M. S. Regele a semnat decretul-lege ca pentru exerciţiul 1919-1920 judeţele să poati percepe pe mm a fe»gst*ier arwswrilor, până la cel mult 3 zecimi adiţionale asupra fonciereî, patentei şi taxei pe deca litru şi brevet. «3 TAXELE AiILITARE.—In administraţia financiară s’a primit înştiinţarea ministerului de finanţe, cu privire la tinerii cari au a fi scăzuţi de taxele militare. Sunt scăzuţi : 1) Tinerii scutiţi şi reformaţi, revizuiţi şi găsiţi buni de serviciul militar au dreptul să fie scăzuţi de taxele militare, de la încorporare până la finele perioadei de impunere. 2) Dispensaţii pe motive familiare, cari de asemenea au fost mobilizaţi, vor beneficia de plata acestor taxe numai pentru timpul cât au fost mobilizaţi şi anume: a) Cei reobiizaţi pe tot timpul războiului pe anii 1916-1917 şi 1917-1918. b) Cei demobilizaţi înainte de între 1918 numai pentru anii 1916-1917, 1917-1913 Actele doveditoare ale tinerilor care intră în precedarile dispoziţiunilor de mai sus, au a fi prezentate la percepţiile respective, spre a lua notă şi a se dresa actele pentru scădere. Cei care nu se vor prezenta, vor fi urmăriţi la plata taxelor. Fabrica de bolsgerie şi spălătorie chimică „Martin Bucholzer" aduce la cunoştinţă că pentru sărbătorile execută orice comandă atât pentru, curăţit cât şi boit prompt şi în timpul cel mai scurt. Comenzile se primesc la filiala Buchholzer din str. Cuza-Vodă No. 42 şi la biroul fabricei str. Păcurari No. 105. Totodată fac cunoscut că de la 23 Aprilie se va deschide o flială CertiFacă la strada Lăpuşneanu No. 52. Eu Domnii membri ai Sindicatului Agricol din Iaşi sunt cu insistenţă rugaţi a lua parte la adunarea generală ordinară ce va avea loc în localei Sindicatului Agricol Miercuri 3 ] 16 Aprilie 2019 or® 3 p m. deoarece la adunarea din 24 Martie a. c. nu s’a prezentat de cât un număr foarte restrâns de membri. In esz de nepresenţă, adunarea se va ţine cu ori câţi membri vor fi presenţi. 01 Seminarul Veniamin va lua vacanţii cu începere de Mercuri 16 Aprilie st n* E S Azi s’a serbat hramul isiseicei Silozăr, Serviciu! religios a fost cldat de Părintele Nîculcea, protosreul oraptuj, jawjpmi ftgfp- fewlsol. O MIȘCAREA m Mâine Duminecă 31 Martie, urmează a se închide operaţiunele anului financiar la toate insuituţiiinele. Omisiunea însărcinată cu această operaţiune se compune din administratorul financiar, un delegat al comunei şi unei din partea judeţului. 838 La Bacău s’a a consttuit o secţie al asociaţiunei profesorilor, alegându-se ca preşedinte pe d. C. Damian. 83 In ziua de 27 Martie, d. Vasile Gr. lonescu, controlor fiscal din localitate a psrdut an pornisoneu in care sa găsea inputCFB lcbele de controlor fiscal, carnetul de identitate si biletul de demobilizare. Bani au avea, aşa că găsitorul ar face bine să’l înapoieze. BIBLIOGRAFII. — A apărut No. 9 al revistei săptămânale «Insemnări Literare» Viaţă un vis de Artur Gorovei, Tristeţe atavice de Demosteae Botez, In Bucovina de Mihail Sadoveanu, Privind Viaţa de C. Vraja, Lună de E. Marghita, Un roman din viaţa Ardealului de Octav Botez, Cronica veselă de Dem. şi diferite recenzii şi dări de geamă judicioase. De vânzare pretutindeni. Preţul 1 leu A apărat, o broşură care tratează despre „Starea naţiunilor din lume şi despre pacea generală", scrisă de d-l Dina. Vasilescu şi depozitată la «Tipografia Modernă» din Iaşi, str. Ştefan cel Ilare No. 13. Preţul broşurei gate de 1 leu 50 bani . Domnii acţionari ai „Cooperativei Podgorenilor din Moldova“ simt invitaţi încă odaia a face şi ultimul vărsăraânt al acţiunilor ca posadă, cunoscând că art. 7 din statute dă drept consiliului de administraţie de a vinde acţiunile neplătite în termen de o lună de la înştiinţare, fără vre-o prealabilă formalitate. Plăţile se fac la sediul societăţei Ştefan cel Mare 38, la curte. Termenul de a luna expiri la 20 Aprilie st. v. „ Se aduce la cunoştinţa tuturor celor interesaţi că în str. Arca No. 3 funcţionează la bune condiţiuni un curs preparator liceal cu profesori de stat pentru cursul inferior şi superior, real şi modern. înscrierile continuă zilnic de la 8—12 şi 2—6 în localul şcoalei până la complectarea locurilor. Autorităţile din ţară vor face controlul tuturor persoanelor care vin din Rusia. Al. Paptelimon Halippa, preşedintele Sfatului Ţarei din Basarabia, a fost numit secretar general al d-lui ministru dr. Daniel Ciugureanu, delegatul guvernului în Basarabia. 88 Intre nouii încetăţeniţi se află şi d. E. I. Braraer cel mai vechi depositor de ziare din ţară. 38 Asociaţiunea generală a profesorilor va ţinea şedinţă planara Luni I (14) Aprilie ora 4 p. m. în laboratorul din str. Slulescu. Se va face comunicări şi propuneri. Spectacole, Cinematografe Astăzi în matineu şi seara, program excepţional: CATASTROFA dramă în 3 acte în care apare Clara Wieth, Dragoste după Barometru, ilariantă comedia în 3 acte şi „Eclair-Journal“ cu ultimele noutăţi femenine. Atât la matineuri cât şi seara artistul Ciorobea va distra onor public cu cântece naţionale şi opere, cântate cu flueraşul şi din coajă asmesteacăn. Luni 1 Aprilie 1919, varula pe pânza acestui cinematograf: „VIAŢA LI'i MOIS1*. Cinem.!S1D0L1 Ziînc câte 2 matineuri şi represemaţie serală. Cu începere de a şti şi rulează opera complectă şi originală SAPANASSO, extraordină dramă defectivă şi de aventuri. Ultima creaţiune a celebrului scriitor american Conan Dougle cu concursul celebrului detectiv englez Wilson. O prea frumoasă vedere din Japonia şi hazlia comedie „O pedeapsă bine meritată““ , complectează programul. Cu începera da Luni 1 Aprilie 1919 foarte nteresante filme originale de răsboi, ultima actualitate. Wilson ia Paria în 1919. Grandioasă primire făcută de Franţa, asistă milioane de oameni.—Hotăline de la Trentino şi Rombay, Companiile de mitraliere în prima linie. Lupte în poziţiile cele mai înalte ale munţilor Alpi precum şi intrarea triumfală în Metz. Cinema. ELI SĂRUTA Astăzi în matineu şi seara: „MISTERUL DIN NEAPOLE“, mare dramă de senzaţie în 5 acte cu peripeţii din cele mai bizare. Spectatorul are prilejul să admire în acela timp feericul oraş Neapels în ale cărui pitoreşti regiuni se desfăşoară întreaga acţiune. Vederi da pe satură şi o splendidă comedie complectează programul. Ia curând „Judith Simon“, puternicătransă în Gacta, primul film estreesc. Ciaema LUX La ciema Qhiarilor de risboi a Corp. 4 armata, se poate admira cea mai frumoasă artistă a cassi Mordisk celebra Elsa Tomssa iH robii prințesei Irena și Wald.ss^î Psfișuier îb ,r^l locot. Raviov din extraordinarul film „CANCELARUL NEGRU“ mare dramă în 4 mari acte, din viaţa intimă a curţilor domnitoare. Cu începere de Luni 15 Aprilie, rulează TAIFUN după celebrul roman cu acelaş nume a nemuritorului scriitor Melchior Lenghel. Această piesă a fost jucată pe principalele scene din ţară cu neuitatul artist Petre Zian. Circul FRANCO-ITALIAN L. Presecpi str. Lăpuşneanu (Grădina Traian), Duminică 31 Martie şi Luni 1 Aprilie, primele mai reprezentaţii DE DESCHIDERE cu un program din cele mai alese şi cu cele mai frumoase numere de atracţie. CASSA deschisă de la 11 — 2 şi da ia seara în sus. N. B. Circul Proserpi este pentru prima oară In România şi aceasta numai pentru un scurt timp. Teatral BASARABIA trupa asociată israslită din Bucureşti, în frunte cu eminenţii artişti CA. M. Segalescu şi C. luovici având şi concursul celebrilor artişti din Moscova, d-na Leiţi John şi d-l. Zlotnitzki, a jucat aseară pentru prima oară frumoasa revistă FOAE VERDE... care a obţinut un succes desăvârşit. Astăzi Sâmbătă 30 Martie, se va juca pentru a 2-a oară revista FOAE VERDE.. KsvneeiKWsisaxssm. Indemnizaţiile de război Bazinul Saarei. — Ţărmul Rinului Privitator la indemnizaţii din război. Franţa va avea dreptul să exploreze basinul Saarei, având şi oarecare puteri administrative. Basinul va constitui un atat neutru fără legătură cu Germania. Germania va varsa imediat 25 miliarde plătibile numerar valori străine materii prime. Drept garanţie se va ocupa ţărmul stâng al Rinului. Regina României la Primăria din Paris Lyon.—Regina României a fost primită astăzi la ora 4 la Primărie. Recepțiunea a avut loc în salonul arcadelor unde s’a oferit un ceai Suveranei. Cu această ocaziune s'a propus ca o stradă din Paris sâ se numească București.* Marchiza Dancy a oferit o recepțiune în onoarea Reginei României și a Principeselor Regale. TELEGRAME Serviciul al ziarului «Mişcarea. — Anglia va da României materia! pentru Caile Ferate Carnavon.—In Consiliul suprem economic s’a hotărât ca Anglia să ia asupra ei furnizarea stocului de material rulant de cale ferată pentru România. Armata americană spre Franţa Buc. — Statul major general al armatei Americane anunţă că din cei 50 mii de recruţi voluntari care vor face parte din armata de ocupaţiune în Europa prima mie se va îmbarca peste o săptămână pentru Franţa. Princesa Beatrice la Paris Bucureşti. — n. S. R. Principesa Beatrice sora Reginei României a sosit eri la Paris venind din Spania pentru a petrece câteva zile. Senzaţional Nou Modern In curând se va deschidă in centrul oraşulupusmageria americană aranjată cu un lux extraordinar şi cu tot confortul conform celor din străinătate, având Lucrători specialişti in lustruirea ghetelor de orice fel, şi Maeştrii de scoatere de peta şi schimbarea culorilor. Vhr OT11Q adevărat Ştefăneşti-Stai a ea Vai gras mai resistent pentru lucru, claie , foarte spornic pentru d-nii podgoreni şi bun pentru văruit, se găseşte numai la depozitul Piaţa Sf. Spiridon No. 13 Iaşi. Tuburi de cauciuc SoJS, piele bună, pentru lucrători se găsesc la „Cooperativa Podgorenilor din Moldova‘,Matr. Ştefan cel Mare No. 38, în curte. De umvsro un covor frumos nou. Str. VIlJZdlL Mârzeseu 32. ATENŢIE! Cine doreşte să se hrănească mai cutin ca oriunde să viziteze Magazinul de Consum al Societăţii „Basarab“ din str. I. C. Brăteanu 137, colţ cu str. Alexandri (casele Dr. Negel). Se găseşte tot soiul de alimente cu preţuri de angro. Comenzile mai mari se trimit la domiciliu franco. Având fabricii proprie de mezeluri de calitate Superioară se primesc comenzi pentru sărbători cari se vor prepara special in ziua predând. Preţuri mai mici ca oriunde. Magazinul începe a funcţiona în ziua de 30 Martie a. c. Societatea Basarab. Depozitul Central de Subsistenţă — IAŞI - PUBLICAŢIUNE Se aduce la cunoştinţa d-lor antreprenori de lucrări că la acest depozit simt de reparat, tencuit şi zugrăvit (opt) camere şi 2 (oouă) săli. Doritorii de a face aceste lucrări sunt rugaţi a se prezenta de urgenţă ln acest depozit spre a se întocmi devizul, lucrarea fiind de urgenţă necesară. Misiunea parlamentară franceză în Capitală București.— Misiunea franceză care a sosit aseară se compune din d-nii Charles Mentin, Gustave de Kerguezec și Georges Goitre. . Tartarii ameninţă Armenia BUCUREŞTI. — Ddelegaţii Armenieni au primit din Tromscaucazia o telegramă arătând că forţe tartare ameninţă Armenia. Exportul grâului din America WASHINGTON. — Departamentul Agriculturei a anunțat că recolta de grâu a Statelor Unite cuprinde 837 milioane bande ; 450 milioane sunt pentru export. Serviciul aerian în Anglia CARNAVON. — Serviciul aerian englez a luat înzestrat cu cele mai bune aparate de telefoane fără fir, lucrând la 30 mile distanță. Președintele statului Lituanian Kowno.—Atanas Swetonia ziaristul cunoscut a fost numit Președintele Consiliului statului Lituanian. VICTOR IAMÂN Dl AVOCAT — Strada Bărboi No. 12 — Orele de consultaţii de la 7 juni. la 6 seara Curs preparator liceal cu profesori de stat Iaşi, str. Arcu No. 5. , Se aduce la cunoştinţa tuturor celor interesaţi că pentru sesiunea de Iunie, funcţionează in bune condiţiuni un curs preparator liceal pentru cursul inferior şi superior real și modern. Înscrierile continuă zilnic între orele 8—12 s. m. şi 2 — 6 p. m. în localul şcoalei până la complectarea locurilor. DE ÎNCHIRIAT &SB« ROMANS DE LÂNGĂ Tl.TL’l In total sau în partea sa «dresa d-lui D. Iliescu, ograda bismicai 8«ls, Strada Ștefan «1 Mare — lați % 0 fr