Mişcarea, noiembrie 1927 (Anul 21, nr. 247-271)

1927-11-01 / nr. 247

% INFORHATMINI — Atragem atenţiunea d-lui administrator financiar asupra serviciului casieriei «ta-ţiei de Iaşi. Primim o serie dereclamaţiuni asupra modului cum se poartă funcţionarul respectiv de la casa de plăţi, şi credem ci la un serviciu de importanţa aceasta nu se detaşează un funcţionar lipsit complect de orice titlu, buni-cuviinţi şi pricepere. Credem că nu vom mai fi nevoiţi şi revenim. — „Epitropia Institutelor Şcolare Gh. Gh. Mârzescu" constituită zilele trecute la Iaşi a fost recunoscută persoană morală. — Direcţiunea generală a căilor feral© a luat dispoziţiunea ca de la 1 Ianuarie 1928 să se procedeze la preschimbarea tuturorpermiselor de liberă circulaţie, atât permanente cât şi anuale şi temporare,Dpn formulare noul. — Astăşi după amiază la orele 4, are loc instalarea nouilor membri ai Camerei de comerţ. — Amicul şi fruntaşul nostru d. Victor Iamandi vice-preşedintele organizaţiei partidului naţional-liberal fiind uşor suferind, este reţinut din această casă în localitate. — In curând va lua fiinţă în localitate o nouă Bancă cu un capital de câteva milioane. — Dl. Marian, directorul Băncii Naţionale din Iaşi s-a întors ieri în localitate pe deplin restabilit in urma accidentului de automobil suferit la cursa de l Duminică a Auto-Clubului. Membrii «Cercului Ziariştilor profesionişti» din Iaşi se întrunesc astăzi Luni 31 octombrie la ora 6 jumătate în redacţia ziarului «Lumea». Se vor discuta chestiuni urgente. — D. prof. universitar dr. George Bogdan va ţine o interesantă conferinţă în aula Univisitaţi, în ziua de Duminică 6 Noembrie, ora 4 tura, în folosul cantinelor Şcolare din Iaşi. Subiectul conferinţei va fi «Eroismul feminîn». — TAXA PE VIN.—Comisiunea însărcinată cu verificarea cererii podgorenilor, relativă la taxa „ad-vaiorem“ şi-a depus avizul la primărie. Camera de Comerţ şi angrosiştii au cerut respingerea taxelor aşa cum Ie propun podgorenii. In principiu se admite triplarea taxei, adică 1200 lei de vagon, însă socotită la kilogram şi nici intr’un haz la litru. Taxa sa se perceapă la vinuile venite din alte judeţe, iar ele din jur î. Iaşi să fie scutite. Podgorenii prin d-nii Teodorescu, I. Sica şi Bădărău, cât şi Camera de agricultură sunt pentru aplicarea taxei de 1 leu la Kilogram însă pentru vinurile din alte judeţe iar celor din Iaşi să nu li se aplice nici o taxă. Chestiunea rămâne să se discute în sânul delegaţiunei permanente, când tăi vor depuneavizul şi d-nii Th. Zippa şi I. Şoarec delegaţii primăriei. — Societatea «Cantina Şcolară» din Iaş!, aduce vii mulţumiri d-nei Maria Lăzărescu directoarea şcolii de fete «Al. Lambrior» pentru stăruinţa ce a depus pe lângă elevele şcolii, de la care a colectat suma de 2000 le în folosul cantinelor şcolare din Iaş!. Viza livretelor militare DaMii IMU11 La 5 Noembrie a. c. va începe la biroul de Recrutare viza libretelor militare ale oamenilor din confingetele 1900-1925 inclusiv, cari domiciliază în oraşul Iaşi. „ Bănşile, instituţiile şi persoanele care se interesează de Radiofonie sunt încanostiatate ca la oficiul centralizator P. T. T. Iaşi se potface subscrieri pentru acţiuni nominative a 500 lei de Societăţii de Difuziune radio-telefonice. Subscrierile se primesc în fiecare zi de la orele 9-12. Situaţia sanitară a oraşului şi judeţului In ultimele zile spitalul de izolare a înregistrat numeroase cazuri de febră tifoidă. Maladia prezintă simptome destul de grave și atacă în special sistemul nervos. Deasemeni scarlatina progresează. E'au luat întinse măsuri de dezinfectare, cu atât mai mult cu cât mâine 1 Noembrie urmează a se deschide școlile primare. RADIO LA IAȘI.— Se aduce la cunoştinţa posesorilor de instalaţiuni de Radio rămaşi în urmă cu plata abonamentului să depună în termen de 8 zile la cancelaria acestui oficiu taxele respective, cunoscând că orice întârziere atrage după tine anularea autorizaţiei. Iar acei ce încă n’au adus spre verificare îşi marcare aparatele sunt ruate a le transporta în acelaş termen la acest oficiu aducând şi taxele respective pentru a evita consecinţale. Accidentul de automobil dri dimineaţă s-a întâmplat în localitate un grav accident de automobil. Rănită este o femeie bătrână de vreo 60 ijani, surdă după câte se spune. Pe când voia să traverseze strada, in dreptul Palatului Ad-tiv, a fost puternic lovită de un automobil care venia în plină viteză dinspre strada Ştefan cel Mare. Femeia se numeşte Sevidla Fumară din str. Mitropoliei. Maşina este a d-lui dr. Cazacu de la Regiunea 7 sanitară. Cu numeroase leziuni grave, femeia a fost transportată la spitalul Israelit. — A fost reclamată poliţiei femeia Eiem» Idi»« care dându-se drept dentură se introducea în locuinţe de unde fura lucruri casnice şi adele. — Ministerul de instrucţiune ceho-siovac a adus la cunoştinţă universităţilor noastre, că se acordă o cursa unui student bun, pentru Universitatea din Praga, şi care să-şi ia obligaţiunea să studieze limba, literatura şi istoria cehoslovacă. Adeziunile pentru Iaşi se primesc la decanatul Facultăţii de utere şi filozofie. — Examenele pentru istoria filozofiei vechi şi medievale sunt fixate in 2 Noembrie a. c. — O CĂSĂTORIE.“ In seara de Joi I 27 Octombrie în saloanele «Societăţii de I Sport şi Muzică» a avut ioc celebrarea I cununiei religioase a d lui locotenent C. Frasin cu d-ra Henriette Mtrateanu. I Naşi au fost d-na şi d-l C. Toma, gree- I preşedintele Senatului. I Serviciul religios a fost oficiat de preoţii Vuzs, Petrovsnu şi Mihailescu. Printre numeroasaasistenţă am putut remarca şi cunoaşte următoarele familii : C. Toma, d-na şi d-l Maior Tironovici, Leonida Gheorghiu, dr. Alexandrescu, colonel Reiu, Bădărău, V.zante, dr. Weintraub, Andreescu, Frasin, Gali, Munteanu, Teodor, Floareş, Vasilache, C. Munteanu, Topor, dr. Obreji», căpitan Iancu, Radu Constantine®«, Negel, Vârlănescu, Scripci, Baldovín, D-rele Roiu, Badicău, Vizante, Berbeidu, Lisetle Negei, Teodora, Frasin, Viorescu, Topor, Gheorghiu, Mândrea. D-nii căpitan dr. Vâja, Seb. Toma, Frasin, Ferraru, Vizsate, , Draghici, căpitan Constentínescu, Tudor. La masa tradiţională cu toastat d-nii C. Toma,dr. Alexandrescu, pr. Vuza, d-1 Floarea, Vasilsche şi pr. Mihailescu. D-1 locot Frasin în câteva cuvinte a mulţumit tuturor. Intr’o veselie caracteritică petrecerea a ţinut până în zorii zilei. De aici familia şiprietenii au plecat la dl. Munteanu în str. Sârărie unde au petrecut până la 12 din zi, O sută „Siluete Literare“ Se cuprind în cele trei volume ale scrii- torului renan H. Eulenberg, traduse de d. C. Săteanu şi anume: Siluete Literare Alte Situate, literare şi artistice Ultime Siluete Noul volum intitulat «ULTIME SILUETE» are următorul cuprins: Van Gogh, Jean Paul, Luther, Goethe S şi^Italia, RobenjSahumann,„Giordano B-tino, Tiepol >, Columb, Pascal, Butov, Mil» ton, Eichendotff, Ei Greco, Andersen, I Auzeagruber, Berlioz, Washington, Li-Tai- I Pe, Balzac, Reynolds, D’Assisi, Leopardi, \ Dürer, Gluck, Ruckert, Geibel, Keller, : Conrad F. Meyer, Goldoni, Bismark, II Bleichröder, Maeterlink și H. Eutenberg. împreună cu cele două volume anterioare „Siluete Literare“ și „Alte Siluete literare“, acest nou volum „ULTIME SILUETE“ instituie o adevărată enciclo- S pedie de o mie pagini cu o sutii de studii literare şi artistice. I Volumul costă 50 lei. I Librarii din provincie își vor adresa co- Imenzile la Tipografia ALBINA str. Seu- Ilescu No. 1 Iași. k MIKAKBA. Sosirea la Iaşi a d-nului Gb. I. I. C. Brătianu — Manifestaţia din gară — Astăzi dimineaţă cu al doilea tren de Bucureşti a sosit în localitate şeful orgainizaţiei noastre, dr. Gh. I. I. C. Brătianu. D-sa a fost întâmpinat în gară de toţi , membrii partidului liberal din Iaşi şi de numeroase delegaţiunî din judeţ. Primit în urare şi entuziaste aclamaţiunî dl. Brătianu a fost salutat de fruntaşi, prieteni politici şi numeroşi cetăţeni. Din marea azistenţă, foarte greu, de rertfel, de a putea fi în întregime notată, am remarcat: - D-nii vice-preşedinţi ai organizaţiei cen- trale a partidului naţional-liberal din Iaşi: Dimitriu D.Flamandi Victor, Racoviţă Os- tvald, deputaţi şi Toma Coc st. senator. Apoi d-nii : I. Zippa senator, Ch. Vaslimu Voinea şi C. N. Krim deputaţi: dr. Ed. Lăzărescu prefectul poliţiei, Gr. Teodora efor, I. Ariace, T. Zippe, Emil Colcovechi, I. SoasWNj^Jobsovici, sjutori de primari, Vale.l^raigtjru, I. Bisnsâs, I. Criveanu, Andrei Cherneux, Gh. Nă-dejde fost președinte al comisiei interi- ; mare, C. N. Teodorescu dir. Conserva- f torului, dr. Alixandrescu, D. Sachelarescu ;; comandor Ene, Emil Daconeacu, dr. Boschen, dr. Iamandi, Margucis, dr. Ochs, dr. Frühling dr. Carpus, Mihai Popovici, Gh. Băileanu directorul Casei Sf. Spiridos, I. Dafin, C. Săteanu, I. Fr. Botez, dr. C. D. \ Petrescu, V. Applecher, ing. Andriescu- \ Caie, Airrcca Bädarau, M. Msnea, avocat Rahoveanu, avocat Marinescu, av. Gh. I Fr. Botez, Toma Zahari, A. Morţun av. Carp, P.ataD, av. Dimitriu Pâuşeşti I. Führing, av. Cerghicl, av. Gron, preoţii Agapi, Tudurache, lonescu, Dinercu şi * Vuza, Lecuida Gheorghiu, Th. Stihi, col. Tulea, P. Gh. Şerban, Marcel Leica, To- ma Stoian, Tautu, N. Stanciu, dr. Bu- zenchi, av. Batiuescu, Camil Gall, Em. Manak, av. Oniseu, Nathan Gheler, Gus- * tav, Ulrich, av. Dragau, av. Stefan, P. Gafencu, prof. Florea, Mocanu, Al. Fu- • aiak, C. Asimo, Munteanu, C. Gheor- . ghîade, Vsisitiu, D. P. Cristeia, O. Fried-man, Marcopol, I. Popovici ajutor de primar etc. etc. . Pe tot parcursul dl. Gh. Brătianu a fost salutat de cetăţeni. Şeful nostru a fost condus acasă de toţi parlamentarii, fruntaşii şi membrii partidului, cu cari s’a întreţinut. Parlamentarii ieşeni şi Conservatorul — Demersul pe lângă dl. ministru Al. Lapedacu.—Infiinţare societăţii „Simfonice“. — A venit la sfârşit vremea, când laşu nostru îşi va ridica din nou faima muzi- ■ cstă pe care o avea pâne acum. Societatea simfonică „George Enescu“ dispărută, se va reînfiinţa din nou, sub numele de „Societatea filarmonică din laşi“. Aceasta, o datorim în cea mai mare parte, muncei înverşunate şi neobosite a d-lui Theodorescu, director şi profesor al Conservatorului din localitate. D sa împreună cu d-nii Mircea Bârsan, Antonia Ciolan, Carol Nosec şi Ludwic Acker, însoţiţi fiind şi de maestru Baeacu, le-au prezentat d-lui ministru al Artelor. Delegaţia a fost cu atât mai binevenită cu cât însăşi parlamentarii Iaşului au în- tervenit pentru înfiinţarea acestei instituţii. Delegaţia artiştilor eseni împreună cu d-nii George Brâtianu, Zippa, Vasiliu I Voina, I. Simionescu, Irim şi Xenofon Erachde au cerut reînfiinţarea societăţei atât de dorită de publicul eşan. Dl. Teodorescu a prezentat d-lui Lape ; date, cererea pentru acordarea subvenţiei pentru reînfiinţarea societăţei simfonice. In urma celor discutate cu dl. ministru, jj delegaşi» are promisiunea cu deviia- 1 mane se va inscrie o subvenţie în pud- get, argumentâEda' ac cu suma necesară şi din creditul cultural pentru realizarea mult doritei filamoaici. Ministrul a fost încunoştiinţat îa acela? | timp de asociaţia de muzică de cameră, care a luat fiinţă în localitate sub nu- | mele de «Iaşi». | Formaţiunea este compusă din d-nii | Theodorescu, Mucea Bârsan, Acker, Ghi- | gha şi Radu Constantinescu. Dl. Teodorescu a prezentat ministrului | actul constituiv al acestei asociaţii. Mi- S nisterul Artelor acordând o subvenţie pen- jj tru asociaţia sa de muzică de cameră. Publicul leşan, nu poate să vada de- | cât un succes, pe care e dator sa-l apre- cieze aşa cum se cuvia e. Urăm atât societâţei filarmonice cât şi asociaţiei de muzică de cameră „Iaşi“ I succesul pe care îl doreşte. F. RARU 1 ... Mar© Economie de bani, aţi avea dacă veţi întrebuinţa becu- | nie electrice cumpărate la depozitul general Zăharii Weiss Piaţa Uni- | rea. Becuri verificate şi garantate cta I curentul vechi şi nou al uzinei cm- | trate a Iașului. Toate se vând cu prețurile fabri- cei, mărcile Philips, Tungsram, O- Irion, Osram. ULTIMA ORA Atentat contra preşedintelui republicei în Grecia Buc.—Un ravoluţionar a atins cu un foc de revolver pe preşedintele republicei greceşti, d. Conduriottis. Agresorul a fost arestat. Poliţia a luat Întinse măsuri pentru descoperirea instigatorilor. S'au operat numeroase arestări între şefii organizaţiei pangaliste. asmmtmnmmmarnom [LUCRĂRILE PARLAMENTULUI Buc.— După terminarea discuției la Mesaj, se vor depune în Parlament, următoarele proecte de legi: Proectul pentru abrogarea legii impozitului mobiliar şi agricol. Proctul reorganizării ministerului de finanţe. Proectul amnistiei delictelor militare. Proectul pentru modificarea codului civil. Proectul budgetului general al statului. Nu este exclus ca parlamentul să înceapă câte două ședințe pe zi având în vedere însemnătatea proectelor. Revizuirea tarifului va 1 mai Buc.Membrii delegaţiei economice a guvernului au fost convocaţi pentru Vineri sub preşidenţia d-lui Vintilu Brătianu. Se va discuta revizuirea actualului tarif vamal. Lucrările Parlamentului Buc.—Camera şi Senatul nu ţin astăzi şedinţă. Ele vor fi reluate de mâine. Marţi. Va continua discuţia asupra Mesajului. „ La curând a luat fiinţă în Piaţa-Vatrei No. 6 din localitate, „PUBLICITATEA“, agenţie teatrală şi de presă. Se primesc în afară de orice comisioane, reclame pentru toate gazetele locale, din ţară şi străinătate , condiţiuii avantagioase. Secţie specială de Agenturi, comideii, cumpărări şi vânzări de caiac, rapssi, păduri, etc. APEL Serviinul Saatist al Municipiului Iaşi, faţă de întimierea epidemiei de scerlatună, a căreia una din cauze este şi modalitatea tra.sportului bolnavilor de la dorateiSiu, la spitaliul de izolare, prin trăsuri de piaţă, care odată ajunse la poarta spitalului, fug, pentru a se sustrage desinfectirei vechicuielor; invită în mod stăruitor pe toţi domnii Medici, ca deîndată ce constată prezenţa unui caz de boală contagioasă, să inştiinţeze imediat printriun bilet, trimis printr’un membru al familiei bolnavului respectiv, pe domnul Medical Circumscripţiei respective, care transportându-se de îndată la faţa locului, 31S poată lua imediat măsurile cuvenite de poliţie sanitară şi izolarea bolnavului, prin trăsura specială a serviciului transportări bolnavilor contagioşi. Serv. sanitar al Municip. Iași rafis^Tipografist »Albiua^Strada Sculesus Ne* I Sărbătorirea d-lui Ştefan C. loan Buc.— Cu prilejul alegerii d-lui Ştefan C. loan—pentru a treia oară— vice-preşedinte al Camerii — demnitate care face cinste şcoalei şi mândrie corpului didactic—profesorii de la lceul „Matei Basarab“ i-au oferit o agapă colegiailă la restaurantul „Iordache“. Au vorbit d-nii: D. Constantineleu, directorul liceului, D. Dimo, E. Cupagea, Fr. Crisriae, O. Lefteriu şi Buricescu, cari au evidenciat meritele sărbătoritului, ca profesor şi om politic. ROMÂNIA Trib. jud. Iaşi Secţia lil-a Publicaţie de vânzare No. 7612 din 17 Octombrie 1927. Dr. Eugen ?E. Balş major dornic. Iaşi, prin petiţia înreg. la No. 31710927 a cerut Trib. Iaşi S. 3-a să autorize Corpul Portăreilor Iaşi să facă din nou formele de vânzare prin licit, public a imobilului ] din Iaşi str. Carp No. 4 comp. ndrade-ij catarului Th. Ci. Ionescu avocat dornic, jj Iaşi str. Toma Cozma No. 57, pentru ne- depunerea preţului; imobilul este copro- fprietatea petiţionarului şi a minorei Uru- I duri Henrieta reprezentată prin tutorele ei dl. Rudolf Soutzo dornic. Iaşi str. Făl curari Căminul Studenţilor şi Lucia ma- joră doric. laşi str. I. C. Brătianu No. 18 şi Ednxeea Soutzo reprez, prin tutris cea lor d-na Ecaterina Bănculescu dornic.aşi str. L C. Brătianu. Tribunalul admiţând cererea prin jurna- l lui No. 7308927 a autorizat Corpul Portăreilor Iaşi să facă din nou formele de vânzare prin licitaţie publică şia nobi- lului menţionat în contul adjudecatarului CI. Ionescu avocat din Iaşi pentru nede- f punerea preţului conf. art. 551 pr. civ. şi care imobil are următoarea descriere conform cu raportul de expertiză făcut cu o cazia contractărei unuiimprumut la Cre ditul Funciar Urban Iași este: Imobilul • din Iaşi str. Carp No. 4 se megieşeşte la Răsărit cu şcoala Ortodoxă de Fete şi str. Carp în linie frată, la Apus cu proprietatea d-nei Meksner, la Est cu şcoala Normală de Fete, la Sud cu str. Carp. Corpul principal situat în curte cu un etaj cu subsol şi pivniţa, construită din cărămidă masivă pe temelie de piatră acoperită cu tablă, având în etaj 9 camere şi 2 antreuri iar în subsol 7 încăperi şi un antret, având duşameie de brad, uşile şi ferestre în stare bună, corpul al doilea tot în curte cu un etaj, cu pivniţă de piatră pe dedesupt, zidită de cărămidă pe temelie de piatră scop. cu tablă având 5 camere în bună stare, corpul 3 ,situat tot în curte cu un singur etajde cărămidă scop. cu tablă cu 5 camere, având sobe cu plite, cuptor, cazan şi care serveşte de bucătărie corpurilor I şi II. Corpul IV din cărămidă servind de cameră pentru portar. Clădirile îmi posedă geamlâc, zidit cu schi de piatră şi scară de km, acoperite cu tablă şi scânduri, scară de serviciu şi balcon cu grilaj de fier, toate la corpul I. La corpul II are geamlâc şi scânduri cu antret şi paravan, la corpul III o intrare iar la corpul IV un paravan de scânduri, imobilul are la salaţie de lumină electrică apă şi canal, împrejmuit cu zid cu grilaj de fier spre brradă zid de piatră spre apus şi împrejmuiri de scânduri spre nord, o parte din curte petruită, şi care imobil are ca sarcini împrumutul făcut la crediul funciar Urbanisa Iaşi pentru suma de 40.000 le cu contractul da împrumutare înscris la No. 117 din 8 iunie 1916. Se încunoştiinţează că v&nzarea şi adjudecarea acestui imobil va avea loc în pretorul Tribunsiunii Iaşi secţia iii-a, în ziua de 28 Noembrie 1927 ora 12 am!ză, începând licitaţia publică dela suma de 910 000 lei oferită de adjudecătar, căruia i se va trimite un exemplar de publicaţie. Sunt somaţi toţi cei ce au vreun drept de arendă, chirie, ipotecă sau alte privilegii ca înaintea adjudecări să arde toaimea Tribunalului pretenţiile lor cunoscând că în urmă nu li se vor ma ţine în seamă. Președinte, MESIANU Portaiei, (No.descifrabil) Dosar No. 135 | 919, 284 | 921 și 305 I 921 conexate. ____ Vinefanase la Sidan cu reviste noi de actualitate, cu o trapă grandioasă şi cu un balet uriaş. Vineri 11, Sâmbătă 12 şi Duminică 13 Noembrie. Bilete la cassa teatrului. Procuraţiile din timp, spre a evita aglomeraţiile şi a obţine locuri bune. “ O BIBLIOTECA sau dulapuri pentru cărţi. A se adresa administraţia ziarului «UNIREA» zilnic între orele 8—12 a. m. .""SE LĂUTĂ i ra . *