Moldova Socialista, 1970 (XLVI/102-126)

1970-05-26 / nr. 121

ПРОЛЕТАРЬ ПИН ТО АТЕ ПЭРИЛЕ, ПТИЦИ-ВЭ? ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУИ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕИ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТБ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 121 (11189). Марць, 26 май 1970 Прецул 2 коп. АЗЬ АА МОСКОВА ЫШЬ ЫНЧЕПЕ АУКРЭРИАЕ КОНГРЕСУА XVI АА КОМСОМОАУАУЙ ДИН УНИУНЯ СОВЕТИКЭ ТИНЕРЬ КОНСТРУКТОРЬ АЙ КОИУНИЗМУЛУЙ Ын вяца тинерей женераций дин цара ноастрэ аре лок ун евенимент ремаркабил — ла Москова ышь ынчепе астэзь лукрэриле чел де-ал ХУ1-ля Конгрес ал Униуний .Ленинисте Комунисте а Тинеретулуй дин Униуия Советика. Делегаций, дин партя ши ын нумеле челор де песте 25 де милиоане де тинерь комсомолишть, вор фаче биланцул активитэций, плине Де патос креатбр, вор рапорта партидулуй ши нородулуй деспре ачея, кум тинеретул советик, крединчос традициилор револуционаре але пэриицилор, традуче ын вяцэ мэрецеле порунчь але луй Ильич. Конвокаря конгресулуй комсомолулуй ануме ын анул чентеиарулуй наштерий луй Владимир Ильич Ленин аре о профундэ семнификацие. Се штие, че ынсемнэтате уриашэ атрибуя В. И. Ленин едукацисй комунисге а тинеретулуй, ын каре ведя пс бунэ дрептате вииторул цэрий. Ынконжурат де о атенцис ши драгосте пэринтяскэ а партидулуй ши а ынтрегулуй попор, тинеретул советик прин фаптелс сале е демн де ындрумэриле ленинисте; ын тот декурсул историей фэуририй веций ной а фост ла ынэлциме атыт ын мункэ пашникэ, кыт ши ын челе май греле ынчеркэрь историче. Ын презент ын фаца комсомолулуй ши а ынтрегулуй тинерет советик стау сарчинь ной, май комплексе. КэлэузинДу-ее де хотэрыриле Конгресулуй XXIII ал ПКУС, де хотзрыриле Пленарелор Комитетулуй Чентрал ал партидулуй, комсомолул урмязэ сэ традукэ ын вяцэ индикаций де о радикала импортанцэ пентру дезволтаря ын континуаре а економией национале ши а културий Цэрий Советиче. Сынтем ын периоада унор марь трансформэрь калитативе привинд модул де реализаре а сарчинилор конструкцией комунисте. Е ворба, ын примул рынд, де спориря ефичиенцей продукцией сочиале пе база унуй путерник прогрес техникоштиинцифик. Ын кондицииле актуале аста ши ва ынсемна ынфэптуиря практика а порунчий ленинисте «де а ынвэца комунизмул». Суб кондучеря партидулуй комсомолул ва интенсифика ши май мулт мунка едукативэ ын рындуриле тинеретулуй, ый ва култива ын континуаре челе май фрумоасе калитэць де карактер, хотэрыря ферма де а партичипа актив ла конструкция комунистэ, де а ынсуши ку персеверенцэ куноштинце дин комоара ынвэцэтурий марксист-ленинисте, де а фи патриоць советичь ши интернационалишть, де а контрибуи прин тоате мижлоачеле ла ынтэрнря потенцналулуй економик ши де апэраре ал Патрией скумпе. Анул ачеста жубилиар, май мулт ка орькынд, милиоанеле де тинерь дин Патрия ноастрэ шь-ау манифестат ын мод стрэлучит нецэрмурита драгосте ши адынкул респект фаца де мемория вешняк вие а марелуй кондукэтор. Прин фапте дестойниче а ынтымпинат комсомолул, тот тинеретул советик луминосул жубилеу денинист. Меритэ сэ фие менционатэ, ын спечиал, инициатива де а петрече Екзаменул ленинист, принчипалул сенс ал кэруя конста ын а студия профунд моштениря теоретика а луй В. И. Ленин, ын а прегэти ун кадоу де мункэ персонал жубиЛеулуй ши а фи ын авангарда тутурор (Ьаптелоп буне. Деташамент комбатив ал Комсомолулуй ленинист, Униуия Тинеретулуй Ленинист Комунист дин Молдова трэеште, луптэ, мунчеште, ынвацэ, резолвэ ку ардоаре ачеляшь сарчинь мэреце, ка ши тинеретул дин ынтряга ноастрэ Патрие сочиалистэ мултинацноналэ. Солий комсомолулуй дин Молдова вор авя че рапорта ла Конгресул униоиал ал комсомолулуй. Челе апроксиматив 3 мий де колективе комсомолисте де тинерет дин републикэ сынт ун сприжин ши ажутор де надежде ал организациилор де партид ын едукация комунистэ а тинеретулуй, ау иницият о серие де инициативе патриотиче де ларгэ резонанцэ економикэ ши политика ын конструкций, индустрие ши ын агрикултурэ. Е демиэ де лаудэ партичипаря актива а комсомолулуй Молдовей ла ыиэлиаря унор обьектс де ынсемнэтате унионалэ, ла аменажаря лоКалитэцилор дин републикэ ши дин цара. О контрибуцие сериоасэ адук комсомолиштий ла десфэшураря мунчий милитаро-патриотиче. ымбинынд-о ку едукацйя интернационалиста а тинерилор. Ын пряжма, кыт ши ын зилеле сэрбэторирий унуй сферт де вяк дин зиуа викторией нородулуй советик аеупра фасчизмулуй жерман комсомолиштий ау фост ннициаторий а суте де ынтылнирь але тинеретулуй ку ветераний Марелуй разбой пентру апэраря Патрией, ау сэвыршит маршурь пе локуриле глорией де луптэ але пэриицилор, ау дескоперит нумеле мултор ерой, каре ау кэзут витежеште пе кымпул де луптэ, елиберынд плаюл ностру натал де суб жугул котропиторилор жермано-фасчишть. Комсомолиштий, пионерий, елевий партичипа актив ла кампания де ажутораре а Виетнамулуй луптэтор. Мижлоачеле агонисите ын тимпул суботничелор ши воскресничелор сынт вэрсате ын фондул де ажутораре а Виетнамулуй. Астэзь ын капитала Патрией ноастре се ва дескиде форул супрем ал Комсомолулуй ленинист. А шайспрезечя оарэ се ынтрунеск солий тинеретулуй советик суб болциле кэрунтулуй Кремлин, адукынд аич суфлул романтичий револуционаре, авынтул нестэвилит ал тинерецей, хотэрыря нестрэмутатэ а фечорилор ши фийчелор Патрией де а кучери, ла кемаря ши ындемнул скумпулуй партид, ной кулмь ын маршул спре комунизм. Тинеретул советик е демн де глория пэриицилор сэй, каре ау дескис примеле кай спре минуната зи де астэзь. «Женерация май веке а лупгэторилор пентру социализм, — а спус Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС тов. Л. И. Брежнев ын рапортуя презентат ла адунаря солемнэ, консакратэ чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин, — а едукат ун скимб дестойкик, й-а транемис експериенца са, куноштинцеле сале, штафета ленинистэ внкториоасз. Партидул есте адынк конвинс, ка тинеретул советик ши деташаментул луй ынаинтат — Комсомолул ленинист, ын рындуриле кэруя ау фэкут де акум шкоалэ политика песте о сутэ де милиоане де оамень советичь, ва прослэви Патрия прин ной реализэрь стрэлучите». Комсомолул републичий а тримис солий сэй ла Конгресул унионал. ЫН ФОТОГРАФИ Е: делегаций Конгресулуй XVI ал УЛКТ дин Униуня Советинэ (де ла стынга ла дряпта): агроном ын колхозул «Дружба», районул Дондушень, Валерий ЦИМБАЛИСТ, майструл фабричий де мобилэ дин Орхей Вера ЗЕМЦОВА, ин>«инерул-шеф ал колхозулуй «XX партсъезд», районул Комрат, Иван МАРИНОВ, кондукэтоаря де звеноу дин нолхозул «50 лет Октября», районул Орхей, Елена БОЛДЕСКУ ши нондукэтоаря де звеноу дин совхозул «Победа», районул Бричень, Елена АНДРОС. Фото де С. Галперин ши А. Симановский. КОНВОРБИРЯ ЛУЙ А. Н. КОСЫГИН КУ АМБАСАДОРУЛ РПДК Прешединтеле Советулуй ларе Демократе Коревое ын Миништрилор' ал Униуний РСС Униуня Советикэ Рем ТХе Дюн. А Н. Косыгин а примит ын ши а авут ку ел о конворбире, зиуа де 25 май ла Кремлин пе каре а декурс ынтр’о атмосферэ амбасадорул Републичий Попу- приетеняскэ. (ТАСС). \ -3 Конгресулуй ал ХУ1-ля ал Униуний Ленинисте Комунисте а Тинеретулуй дин Униуня Советикэ Драэ&ь товарэшь! Комитетул Чентрал ал партидулуй Комунист ал Униуний Советиче тримите ун салут фербинте делегацилор Конгресулуй ал Х\Ч-ля ал Униуний Ленинисте Комунисте а Тинеретулуй ди« Униуня Советикэ. комсомолиштилор ши комсомолистелор, тутурор конструкторилор тинерь ай комунизмулуй. Чел де-ал Х\Ч-ля Конгрес ал УЛКТ дин Униуня Советикэ аре лок ынтр’о периоадэ де маре семнификацие, лумннатэ де чеитенарул наштерий луй Владимир Ильич Ленин. Сэрбэториря жубилеулуй ленинист с’а трансформат ынтр'о путерникэ демонстрацие а триумфулуй идеилор марксизм-ленинизмулуй—ынвэцэтура атотбируитоаре а класей мунчитоаре, а тутурор оаменилор мунчий. Нумеле немуритор ал луй Ленин, маря фаптэ ероикэ а веций луй, луминосул з&ениу ал луй В. И. Ленин сынт пентру тинеретул советик ун несекат извор де инспирацие. Фэуритэ пе база принчипиилор идеолойшче ши органнзаториче ленинисте, УЛКТ дин Униуня Советикэ есте авангарда комбативэ а тинеретулуй советик, чиментязэ маселе ларйгь але тинерилор ши тинерелор ын журул Партидулуй Комунист, ыл ажутэ сэ едуче луптэторь дыржь, идеоло&ичеште кэлиць ши енерйшчь пентру кауза класей мунчитоаре, пентру феричиря попорулуй мунчитор. Партидул Комунист се мындреште ку тынэра Аенерацие ши консидерэ ку тоатэ дрептатя Униуня Ленинистэ Комунистэ а Тинеретулуй дрепт о резерва де надежде а са ши ун ажутор комбатив. Комсомолиштий ши тинеретул, ка ши тот попорул советик, маркязэ анул жубилиар прин марь сукчесе де мункэ. Ла узине ши фабричь, ын мине ши пе шантиере, ын колхозурь ши совхозурь, ын лаборатоареле штиинцифиче ши ла ашезэминтеле де ынвэцэмынт тинеретул ышь демонстрязэ о датэ ын плус. прин акциунь практиче, фиделитаТя фацэ де порунчиле ленинисте, девотаментул фацэ де мэряца каузэ а партидулуй. Комитетул Чентрал ал ПКУС дэ о ыналтэ ап. речиере минунателор фапте але комсомолулуй, але тинеретулуй советик, активитэций лор плиие де абнегацие спре бинеле Патрией ши нэдэждуеште, кэ комсомолиштий, тоць тинерий ши тинереле дин Цара Советелор вор партичипа ку ши май мултэ дырзение ши персеверенцэ ла ындеплиниря сарчинилор историче але конструирий сочиетэций комунисте. О даторие примардиалэ- а комсомолулуй есте мобилизаря ынтрегулуй тинерет пентру дезволтаря ын континуаре а индустрией ши агрикултурий, пентру ывдеплиниря ынаинте де термен а планурилор ши ангажаментелор пе ултимул ан ал чинчиналулуй, пентру ридикаря ефичиенцей продукцией сочиале ши а продуктивитэций мунчий, пентру апликаря пе скарэ ларгэ ын економия националэ а челор май ной реализэрь але штиинцей ши техничий ши пентру фолосиря кыт май бунэ а резервелор продукцией. Ын фаца тинеретулуй советик се дескид ной перспективе пентру кутезанцэ ын мункэ, ын домениул штиинцелор ши креацией. Есте маре ролул жукат де УЛКТ дин Униуня Советикэ ын едукаря комунистэ а тинерей з&енераций. Ын презент чей май мулць динтре ачея, каре ынтрэ ын рындуриле Партидулуй Комунист, еынт оамень дестойничь, едукаць де Комсомолул ленинист. Униуня Комунистэ а Тинеретулуй, ындеплининд порунка ленинистэ, требуе сэ-шь организезе ши де акум ынаинте «активитатя са практикэ ын аша фел, ынкыт, ынвэцынд, организынду-се, чиментынду-шь рындуриле, луптынд», мембрий ей сэ-шь факэ о едукацие де комуништь. Комитетул Чентрал ал ПКУС кямэ пе ко.мсомолишть, пе тоць тинерий ши тинереле: сэ партичипе ши май актив ла мунка конструктива, ла ынтречеря сочиалистэ, сэ адукэ прин труда лор максимум де фолос посибил сочиетэций, сэ лупте пентру тот че есте ноу, прогресист, сэ апере авутул нородулуй, сэ акционезе хотэрыт ымпотрива липсей де спирит господэреск ши а рисипей, сэ ынтэряскэ дисчиплина де мункэ ши де продукцие; сэ ынвеце стэруитор комунизмул, сэ-шь ымбогэцяскэ мемория ку куноаштеря тутурор коморнлор, пе каре ле-а агонисит омениря, сэ-шь формезе о профундэ кончепцие марксист-ленинистэ деспре луме, сэ пунэ ын легэтурэ ынвэцэтура, инструиря ши едукаря лор ку мунка продуктйвэ, сэ прокламе морала комунистэ; сэ ындеплиняскэ ку сфинцение порунка ленинистэ — де а се прегэти ну нумай де мункэ, чи ши де апэраре, де а-шь ынсуши куноштинце милитаре, де а фи ынтотдяуна виЖиленць ши а пэзи ка лумина окилор кучеририле Марелуй Октомбрие, де а ынтэри пе тоате кэиле капачитатя де апэраре а цэрий ноастре, форца комбативэ а Арматей Советиче ши а Флотей Маритимё Милитаре; сэ ынтэряскэ неабэтут приетения фрэцяскэ а попоарелор Униуний РСС, коезиуня. цэрилор комунитэций сочиалисте, сэ фие интернационалишть конвиншь, приетень крединчощь ай тинеретулуй прогресист, ай тутурор оаменилор мунчий дин луме ын лупта лор ымпотрива орькэрор асуприторь ши експлоататорь. О сарчинэ де чя май маре импортанцэ а комсомолулуй есте де а ридика ын перманенцэ дисчиплика ши спиритул де организаре ын рындуриле сале, инициатива ши комбативитатя фиекэруй колектив комсомолист, де а интенсифика ши май мулт ынрыуриря комунистэ аеупра ынтрегулуй тинерет, де а-л ынвэца сэ трэяскэ, сэ мунчяскэ ши сэ лупте ын спирит ленинист. Сэ-шь ынсушаскэ стилул ленинист де мункэ, сэ дукэ ынтотдяуна лукруриле ынчепуте пынэ ла капэт, сэ едуче симцул де ыналтэ рэспундере а фиекэруй мембру ал УЛКТ дин Униуня Советикэ пентру акциуниле Униуний Тинеретулуй. Комсомолул требуе сэ дее май мултэ атенцие активитэций организацией унионале де пионерь «В. И. Ленин». Фиинд ындрумэторул ей супериор, ел есте кемат сэ едуче пионерий ши школарий ын спиритул драгостей де мункэ, нэзуинцей де а ынвэца бине, де а фи крединчошь Патрией лор. Партидул аре ын перманенцэ грижэ сэ атрагэ пе скарэ ларгэ тинеретул ла кондучеря требурилор сочиетэций ши але статулуй. Акум, кынд попорул советик се прегэтеште де алеЛериле ын Советул Супрем ал Униуний РСС, принтре кандидаций пентру алейгериле де депутаць ау фост пропусе нумеле мултор комсомолишть ши тинерь. Комитетул Чентрал ал ПКУС ышь експримэ конвинзйеря, кэ комсомолиштий ши тинеретул вор партичипа актив ла алеЖерь ши вор вота пентру блокул де нездрунчинат ал комуништилор ши челор фэрэ де партид, пентру политика Партидулуй Комунист ши а Гуверкулуй Советик, пентру ынфлориря континуэ а Патрией ноастре. Драйц, товарэшь! Ын етапа актуалэ а конструкцией комунисте ын фаца попорулуй советик се пун ной сарчинь марь ши де рэспундере. Ну ынкапе ындоялэ, кэ тинеретул советик ши деташаментул луй ынаинтат — Комсомолул ленинист — вор мер*е, ка: ши пынэ акум, ын примеле рындурь але конструкторилор сочиетэций ной, вор слэви Патрия юбитэ прин минунате реализэрь де мункэ, вор фи ажуторь активь ай партидулуй ла ындеплиниря сарчинилор историче але луптей пентру комунизм, паче ши прогрес сочиал. Трэяскэ глориосул Комсомол ленинист! Трэяскэ тинеретул советик! Трэяскэ ши сэ ынфлоряскэ маря ноастрэ Патрие мултинационалэ — Униуня Републичилор Советиче Сочиалисте! Суб кондучеря Партидулуй Комунист — ына-инте.-спре виктория комунизм$.туи! КОМИТЕТУЛ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ УНИУНИЙ СОВЕТИЧЕ Х ОТЭРЫРЯ СОВЕТУАУЙ СУПРЕМ АЛ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Ку привире ла мэсуриле ын ведеря ымбунэтэциркй ын нонтинуаре а комерцулуй ши десврвирий сониале а популацией РСС Молдовенешть Советуя Супрем ал Републичий Советиче Сочиалисте Молдо венешть констатэ, кэ мунчиторий, колхозничий, интелектуалмтатя трудитоаре а Молдовей, ындеплининд хотзрыриле Конгресулуй ал ХХШ-ля ал ПКУС ши алё конгресулуй ал ХП-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ау обцинут сукчесе марь ын дезволтаря индустрией, агрикултурий, штиинцей ши културий. Ын патру ань ай чинчиналулуй волумул продукцией индустриале а крескут ку 47 проченте. Волумул медиу ануал ал продукцией агриколе а Молдовей ын аний 1966—1969 с'а мэрит, фацэ де чей патру ань пречеденць, ку 21 проченте. Даторитэ грижий неконтените а Партидулуй Комунист ши а Гувернулуй Советик пентру бинеле попорулуй, пе база дезволтэрий фуртуноасе а економией сочиалисте с'а ридикат нивелул де трай ал оаменилор мунчий. Ын резултатул мэсурилор ынтрепринсе де партид ку привире ла мэриря салариилор категориилор де лукрэторь ку саларий мичь ши мижлочий, стабилирий пенсиилор пентру колхозничь ши крештеря венитурилор колхозурилор, венитуриле реале пе кап де локуитор ал републичий ау спорит ку 26 проченте. С'а ынфэптуит о мункэ маре пентру ымбунэтэциря тутурор фелурилор де сервичий престате популацией. С'а ынтэрит симцитор база технико-материалэ а комерцулуй ши десервирий сочиале. Ын аний 1966—1969 ын републикэ ау фост дескнсе 1.130 де ной ынтреприндерь де комерц ку амэнунтул пентру 3.488 де локурь де лукру, 640 де ынтреприндерь де алиментацие публика пентру 34,5 мий де локурь. Ау фост конструите ши дате ын експяоатаре 420 де обьективе де десервире сочиалэ а популацией. Ын презент ын републикэ лукрязэ песте патру мий де ателиере ши секций. Пе база споририй продукцией индустриале ши агриколе ши мэририй венитурилор бэнешть але популацией ын републикэ креште неконтенит чиркулация мэрфурилор ку амэнунтул. Ын аний чинчиналулуй курент волумул чиркулацией мэрфурилор с'а мэрит ын компарацие ку анул 1965 ку 56,5 проченте, чиркулация ла ынтреприндериле де алиментацие публика а крескут ку 57,2 проченте, реализаря продукцией проприй — ку 68,9 проченте. А крескут ку мулт ын анул 1969 ын компарацие ку анул 1965 вынзаря кэтре популацие а челор май ынсемнате мэрфурь де консум популар: карне ши продусе де карие—ку 44 проченте, лапте ши продусе лактате—ку 68 проченте, улей—ку 67 проченте, захЭр — Ку 39 проченте, цесэтурь, ымбрэкэмйнте ши трикотаже — ку 75 проченте, фрижидере — де 4,6 орь ш. а. Ын презент се сатисфак апроапе пе деплин черинцеле популацией привинд мажоритатя продуселрр алиментаре, мулте фелурь де ымбрэкэмйнте, ленжерие трикотатэ, чораоь, машинь де спэлат руфе, телевизоаре, пиане, мэрфурь але кимией де уз касник. Ын ултимий патру ань а крескут де1,9 орь волумул сервичиилор де трай ын републикэ, инклусив ла сате — де 2,5 орь. Акум популацией и се акордэ песте 300 фелурь де сервичий де трай. С'а мэрит симцитор култура десервирий комерчиале ши сочиале а популацией. Ачестор кестиунь ау ынчепут сэ акорде май мултэ атенцие министереле ши департаментеле републичий, Советеле орэшенешть, районале, сэтешть ши де орэшел де депутаць ай оаменилор мунчий. Ын ачелаш тимп ын организаря комерцулуй *ши сервичиулуй де трай май ау лок неажунсурь сериоасе, каре инфлуенцязэ негатив аеупра стэрий комерцулуй ши десервирий сочиале а популацией дин републикэ. Рецяуа екзистентэ а ынтреприндерилор де комерц, де алиментацие публикэ ши а челор де десервире сочиалэ ну асигурэ сатисфачеря деплинэ а черинцелор популацией. Фоарте лимитатэ есте рецяуа де комерц пентру вынзаря пегумелор, картофилор, фруктелор, поамей ши културилор де бостэнэрие. Пынэ ын презент ын мулте сате ну сынт ынтреприндерь де десервире сочиалэ а популацией. Неажунсурь сериоасе ау лок ын организаря мунчий, мулте ынтреприндерь де десервире сочиалэ ну сынт асигурате ку браце де мункэ, чере о ымбунэтэцире симцитоаре култура десервирий комерчиале ши сочиале. Ну сынт раре казуриле де ынтрерупере ын вынэаре кяр а унор мэрфурь, каре екзистэ ын кантитэць суфичиенте, ку ынтырзиере ши ну ынтотдяуна калитатив ындеплинеск комензиле оаменилор мунчий ынтреприндериле де десервире сочиалэ. Ын деосебь несатисфэкэтор се ынфэптуеште комерцул ку легуме, фрукте ши поамэ. Министерул комерцулуй ал РСС Молдовенешть, «Молдавпотребсоюз»-ул, «Молдплодоовощ», комитетеле екзекутиве але унор Совете орэшенешть ши районале де депутаць ай оаменилор мунчий ну акордэ дестулэ атенцие организэрий комерцулуй ку фрукте ши легуме, деачея кяр ын периоада, кынд еле се кок, ын мулте магазине липсеште ын вынзаре сортйментул де фрукте ши легуме, че сынт ын колхозурь ши совхозурь. Ын урма редучерий черинцей дин партя унор органе агриколе, де колектаре ши де комерц дин републикэ мулць кондукэторь де колхозурь ши совхозурь дау довадэ де липеэ де дисчиплинэ ла ындеплиниря ын терменеле стабилите а планулуй де колектаре ши ливраре а фруктелор ши легумелор пентру орашеле републичий. Министерул агрикултурий ал РСС Молдовенешть, комитетеле екзекутиве але Советелор локале де депутаць ай оаменилор мунчий, колхозуриле ши совхозуриле ну поартэ дестулэ грижэ де спориря продукцией легумелор тимпурий, а вердецурилор, устуроюлуй, културилор де бостэнэрие. Черинца популацией ла ачесте фелурь де продукцие ну се сатисфаче. Ау лок неажунсурь ши ын мунка пецелор колхозниче; ын еле ну сынт креате кондиций пентру десервиря челор сосиць дин алтэ парте. Мулте неажунсурь ау лок ын мунка ынтреприндерилор де алиментацие публикэ. Ын унеле оспэтэрий ши рестауранте сортиментул фелурилор де мынкаре есте лимитат, ну есте фелурит, листа де букете ын курсул тимпулуй де лукру ну се менцине. Ну есте креат конфорт пентру визитаторь, ну ажунже веселэ ши инвентар, есте жоасэ култура десервирий. Популацией и се вынд ынкэ пуциме продусе де кулинэрие ши семифабрикате. Министерул комерцулуй ал РСС Молдовенешть, «Молдавпотребсок>з»-ул, комитетеле екзекутиве але Советелор локале де депутаць ай оаменилор мунчий контролязэ слаб активитатя ынтреприндерилор де алиментацие публикэ, се компортэ ку индулякенцэ фацэ де неажунсурь, поартэ пуцинэ грижэ де ридикаря рэспундерий лукрэторилор пентру лукрул ынкрединцат. Ын републикэ ну се депуне мунка кувенитэ пентру прэгэтиря кадрелор де професий де масэ, ын спечиал ын системул Министерулуй десервирий сочиале а популацией ал РСС Молдовэнешть. Ачаста дуче ла о маре нефолосире а капачитэцилор де продукцие. Фоарте несатисфэкэтор се ынфэптуеште конструкция обьективелор де комерц ши десервире сочиалэ. Ын аний 1966—1969 н'ау фост ынсушите мижлоаче чентрализате пентру конструкция капитала пе линия комерцулуй де стат ын сума де 2,8 млн. де рубле, сау 21 проченте дин план, ши пе линия десервирий сочиале — 2,4 млн: де рубле, сау 27 проченте дин план. Планул лукрэрилор де конструкцие ши монтаж ын аний чинчиналулуй курент а фост ындеплинит де Министерул конструкциилор сэтешть ал РСС Молдовенешть ла обьективеле комерцулуй де стат ку 61,6 проченте ши ла обьективеле де десервире сочиалэ — ку 52 проченте, де Министерул конструкциилор ал РСС Молдовенешть респектив — ку 73,4 ши 64,6 проченте. Сериоасе ынтреруперь ын вынзаря унор мэрфурь сынт резултатул фаптулуй, кэ мулте ынтреприндерь индустриале дин репубдикэ ну ындеплинеск плануриле стабилите де продукцие, ну ливрязэ ла тимп мэрфуриле пентру организацииле де комерц, десеорь здмит фабрикаря унор мэрфурь де калитате инфериоарэ, яр унеорь ынтреруп фэрэ нич ун мотив продукция унор артиколе нечесаре популацией. Ла рындул лор, организацииле де комерц ну фолосеск дрептул де а рефуза рримиря унор мэрфурь де калитате инфериоарэ, чея че дуче ла акумуларя унор стокурь де мэрфурь ши ла ынрэутэциря десервирий комерчиале а популацией. Ын скопул ымбунэтэцирий континуе а десервирий комерчиале ши сочиале а популацией Советуя Супрем ал Републичий Советиче Сочиалисте Молдовенешть хотэрэште: 1. А облита Министерул комерцулуй ал РСС Молдовенешть, Министерул десервирий сочиале а популацией ал РСС Молдовэнешть, министереле индустриале, каре продук мэрфурь де консум популар, «Молдавпотребсоюз»-ул, Асочиация републиканэ «Молдплодоовощ» ши алте министере ши департаменте дин републикэ, каре се окупэ ку комерцул ши десервиря сочиалэ а популацией, комитетеле екзекутиве але Советелор орэшенешть, районале, сэтешть ши де орэшел де депутаць ай оаменилор мунчий: сэ елаборезе ши сэ ынфэптуяскэ мэсурь пентру ликидаря неажунсурилор че ау лок ши пентру дезволтаря ши перфекционаря континуэ а комерцулуй ши сервичиулуй де трай ын републикэ, пентру ымбунэтэциря калитэций ши лэржиря сортиментулуй мэрфурилор де консум популар; сэ асигуре ындеплиниря нумайдекыт де кэтре тоате ынтреприндериле ши организацииле а планурилор пе анул 1970 ла продукция мэрфурилор де консум популар, чиркулация мэрфурилор ку амэнунтул, алиментация публикэ ши десервиря сочиалэ а популацией. 2. Министерул комерцулуй ал РСС Молдовенешть, «Молдавпотребсоюз»-ул, Министерул десервирий сочиале а популацией ал РСС Молдовенешть, Комитетул де Стат пентру пресэ ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, комитетеле екзекутиве але Советелор орэшенешть ши районале де депутаць ай оаменилор мунчий' сэ елаборезе ши сэ апробе пентру фиекаре ораш ши район плануриле де перспективэ пентру дезволтаря ши репартизаря ынтреприндерилор де комерц ку амэнунтул, де алиментацие публикэ ши де десервире сочиалэ а популацией, каре асигурэ чя май деплинэ сатисфачере а черинцелор популацией ла мэрфурь де консум популар ши ла тоате фелуриле де сервичий де трай; сэ ее мэсурь пентру ымбунэтэциря калитэций хранен, пентру лэржиря сортиментулуй фелурилор де мынкаре ши ефтиниря прецулуй лор ла ынтреприндериле де алиментацие публикэ; сэ ридиче ку хотэрыре култура десервирий комерчиале ши сочиале, сэ ынтродукэ актив формеле прогресисте ын комерц, алиментацие публикэ ши десервире сочиалэ, сэ мэряскэ нумэрул магазинелор де аутодесервире ши кулинэрие, сэ практиче пе ларг вынзаря мэрфурилор ла команда популацией ши адучеря лор акасэ ла кумпэрэторь, ымбунэтэциря комерцулуй ку легуме, картофь, фрукте, поамэ, лапте ши продусе лактате, пыне ши продусе де ланификацие, мэрфурь културале, де трай ши де уз касник. Сэ ымбунэтэцяскэ симцитор комерцул ку кэрць; сэ асигуре дезволтаря рзпидэ а сервичиулуй де трай ын аша фел, ка ын тимпул апропият претутиндень сэ се акорде популацией челе май де самэ сервичий, сэ креезе ынтреприндерь спечиализате ку ун ынаят нивел де меканизаре, пункте де примире ши пункте де ынкириере, сэ обцинэ ындеплиниря калитативэ ши ла тимп а комензилор; сэ ынтродукэ май пе ларг аша фелурь де сервичий, ка репараря обьективелор де менире културалэ ши сочиалэ ши де уз кас(Сфыршитуп ын паж, 2].