România Liberă, decembrie 1944 (Anul 2, Nr. 106-130)

1944-12-01 / nr. 106

CONDUCEREA PARTIDULUI NAȚIONAL-ȚÂRĂNESC SABOTEAZA aplicarea armistițiului , timp ce două sute de mii de pa „resistând Intre lege ți dreptate, Intra triofigurați in (a)a mormintelor adevăr ți morală", proaspete ale antifasciștilor căzufi că vor lupta cu strășnicie pentru aplicarea Convenției și a viitorului unei Românii libere și Independente — domnii Andrei Vâșinski, primul comisar adjunct al poporului pentru Afaceri Străine și generallocotenent Vinogradov vice-președintele comisiei Aliate de Control făceau importante declarații delegației Sindicatelor Unite din România. Declarațiile publicate în presa de ieri sunt de o importanță covârșitoare pentru Țara noastră și, credem, nu este patriot care să nu-și dea seama de acest lucru. Aplicând sincer convenția de Armistițiu vom putea duce țara și poporul nostru, cu fermitate și hotărâre, pe drumul de a deveni sinceri participanți fn marea familie a Națiunilor Unite. Da, de noi, de români, depinde felul în care vor evolua relațiile noastre cu marea Uniune Sovietică și primul pas este acela de a asigura îndeplinirea condițiunilor Convenției de Armistițiu. In fața noastră se află un dușman feroce, hitlerismul, autorul nenorocirilor prin care ne-a fost dat să trecem. Acest dușman, fiara nazistă, este rănit de moarte. Dar pentru doborârea lui este necesară încordarea tuturor forțelor noastre. Sarcina principală este ducerea până la sfârșit victorios a războiului drept împotriva Germaniei și Ungariei. Pentru împlinirea acestei sarcini, d. Vâșinski arată că „trebue să se unească toate forțele cu adevărat naționale și democratice ale țării". Da, știm acest lucru. Mărturie acestuia sunt anii cât s'a militat, s'a luptat pentru unirea forțelor democratice. Mărturie este constituirea F.N.D. Mărturie au fost concesiunile făcute de conducătorii F.N.D. și răbdarea de for cu care a dus tratativele cu conducerile reacționare ale partidelor „istorice”. Popoarele din Franța, Italia, Bulgaria, etc. au știut să realizeze un front național eliberator și patriotic. Poporul român, cu toate fibtrele sufletului său, cu secolele de prigoană, cu milenii de suferință ,I vrea, II chiamă. Muncitorii, țăranii, meseriașii, comercianții, II reclamă continuu, furtunos. Dar concentrarea tuturor forțelor democratice încă n'a fost realizată. N'a fost realizată datorită aceloraș motive pentru care în mod criminal se tărăgănează executarea clauzelor Armistițiului, datorită cărora nu sunt arestați criminalii de război, nu sunt epurați legionarii și naziștii, nu sunt luate măsuri împotriva sabotorilor, economia țării este lăsată în paragină, etc. Cauza este la sabotarea conștientă din partea conducerilor partidelor național-țărănesc și liberal de a trece, cu forțe unite, la salvarea țării de la pieire. Presa oficială și semioficială a d-nor conducători ai partidelor „istorice” a început să se lamenteze, cică au vrut și vor să rămână „pe liniile adevăratei democrații", dar aceasta N. Moraru . Care sunt legile propuse de d-Iorl Legile lui Antonescu ți Hitler, Care este dreptatea d-lor. Dreptul moderilor trădători de a înfometa țara, a directorilor fascițti de a cobor produrția cu 50 la sută, a prefecților hitlerițti de a trage In popor, a criminalilor de război de a fi liberi. Care este adevărul d-lorî Fățărnicia, duplicitatea. Afirmând că's democrați să imbrăftieze legionarii (Comaniciu), afirmând că's aliați cu Națiunile Unite să saboteze efortul de război prin eliberarea naziștilor arestați, afirmând că's patrioți să organizeze jaf, omorți teroare asupra populației civile. Care este morala lor! Lipsa de curaj de a recunoaște cel putin cele făptuite ți de a trage consecințele. Morala d-lor îl Cercetafi consiliile de administrație a marilor bănci și carteluri — veți vedea. Și nu numai pe Augustin Popa — mare „democrat" ți membru In Consiliul Superior Bancar. Cercetafi cine-l susține pe Cezar Popescu de la Distribuția, în timp ce noi ne uscăm după un strop de petrol — ți veți înțelege. Dar massele mari, organzațiile patriotice, partidele consecvent democratice cunosc acest lucru. N cunosc și acei sinceri cetățeni din toate colțurile țării care au urmat pe vremuri cu crdință pe conducătorii partidelor „istorice". Și pentru toți, când se pun interesele superioare ale țării, drumul de urmat apare clar. Iată de ce organizații de Jos național-țărăniste ți liberale aderă la F. N. D. țl platforma lui. Și istă de ce, împreună cu delegația Sindicatelor Unite, împreună cu fruciții întregei noastre țări credem că, vom reuți cu forțe unite să împiedicăm tărăgănarea clauzelor Armistițiului, vom ridica producția, vom îmbunătăți aprovizionarea populației, vom înfrâna specula, vom demasca pe acei care nu restitue cele jefuite din U.R.S.S. — așa cum a cerut d. general-locotenent Vinogradov. Dar în aceiați vreme suntem conștienți că nu este posibilă calea spre viitorul luminos al țării noastre, spre prietenie și buna vecinătate cu U. R. S. S., decât lichidând toate citadelele naziste, legionare și reacționare din țara noastră. N'avem nevoe de citate din Montesquieu, Gambeta și Maiorescu pentru a dovedi dreptatea cauzei noastre, cauzei poporului. Faptele sunt prea limpezi, prea cunoscute. Nici sforăria din cluburi, nici conciliabulele de cabinet nu le pot acoperi. La demonstrații iau parte sute de mii de oameni. Vin în picioarele goale, în saboți, în haine rupte. Iți spun cuvântul, îți afirmă voința. Și aceasta este cea mai bună chezărie că nici forțele iadului nu ne vor opri din drumul nostru spre realizarea unei Românii libere într'o lume democratică, înfrățită. ADEVĂRATA FAȚA A LUI IULIU MANiU, VECHIUL ADMIRATOR AL LUI HITLER SI MUSSOLINI Ce declara Maniu in 1937 despre dictatorii fasciști In ședința de ori a Consiliului de Miniștri, reprezentanții partidului national-tărănesc și national-liberal au făcut declarații provocatoare la adresa F. N. D. I Sabotorii aplicării Armistițiului, acei care papuează pe legionari și naziști, acei care mențin prefecți antonescieni, omoară pe patrioți, terorizează satele, acei care iau apărarea moșierilor trădători și acelor șefi de întreprinderi care sabotează Producția, acei care fac totul pentru ai sparge rândurile democrației —[ acei cari fac jocul dușmanului! trădând interesele poporului român au avut neobrăzarea de a ataca F. N. D. Ridicoli, ei nu încetează a fi dușmani periculoși. Căci în jurul conducerii partidului N. T. se grupează întreaga reacțiune românească. Alături de ei vin profitorii de război, acei care au jefuit popoarele U.R.S.S.-ului, poporul român, popoarele conlocuitoare. In momentul de față, acei care sfidează poporul merg pe calea dispariției din rândul partidelor democratice. „Nașii” lui Comaniciu s’au demascat”. Dar aceasta nu s’a întâmplat deodată. Președintele P.N.Ț. este un vechi admirator al nazismului, a lui Hitler și Mussolini. A venit timpul să spunem că asasinul muncitorilor de la Lupeni și Grivița, acela care a împiedicat realizarea frontului popular, acela care a încheiat un pact de „neagresiune” cu Zelea Codreanu — acesta, Iuliu Maniu, de multă vreme este adeptul fasciștilor și axei. Redăm mai jos un fragment din textul cuvântării ținută de Iuliu Maniu în 1937 la Cluj, pe ziua dei 1 Decembrie, data eliberării Ardealului, (din „Adevărul” nr. 16517, 2 Decembrie 1937) „Avem ca exemplu pe Mussolini în Italia și pe Hitler în Germania, cari prin voințele lor nestrămutate au reușit să trezească conștiințele națiunilor respective, ajungând azi la realizări invidiate de lumea întreagă. O. Adolf Hitler în Germania, prin felul cum a știut să-și impună voința dârză, nu numai că și-a salvat țara de anumite curente oare de care mai periculoase, dar a reușit să concentreze asupra și atenția lumii întregi. E drept că atunci când pe firmamentul politic internațional au apă-Hitler și Mussolini au trezit conștiințele popoarelor german și italian — iată ce propovăduia Iuliu Maniu. Ei au ajuns la realizări invidiate. In adevăr, ei au deslănțuit războiul sângeros, ei au cotropit toate țările inclusiv România, ei au adus foamea celor mulți, moartea și boala, ei au omorât milioane de cetățeni pașnici. Iată realizările lor. Iată ce invidia încă din 1937 Iuliu Maniu, căci lumea știe unde duce fascismul: Hitler a salvat țara de „anumite curente care mai de care mai periculoase” spune Iuliu Maniu. Da, Hitler a dizolvat partidele politice, dar nu numai cele muncitorești subversive”, ci toate, și cel catolic. El a aruncat în închisori muncitorii comuniști și social democrați — dar și preoți protestanți și catolici. Hitler a „salvat” țara de „curente periculoase” statornicind odioasa dictatură fascistă. Iată ce admiră Iuliu Maniu. Și iată de ce azi spune că „prin organizarea muncitorilor în sindicate se face imposibilă conviețuirea armonioasă dintre conducători și muncitori”. Iezuitul Maniu este consecvent. Numai că admiratorul de ori al lui Hitler acuză F. N. D., ci ar camufla pe legionari. Maniu, acel care „admira” atunci pe Hitler, astăzi se declară partizan al Națiunilor Unite. Minciună. Prin întreaga îndrumare cedat-o partidului N. Ț. — Iuliu Maniu l’a împins pe calea devenirii unui instrument la mâinile dușmanului Dar în momentul de față s'a demascat. Să-I cunoască opinia publică așa cum este! Să-I cunoască partidul naționalțărănesc! Să-i cunoască organizațiile cinstite, de jos, care vor democrație și libertate! Și să se știe în țara întreagă că reacțiunea românească, trădătoare și sabotoare are ca șef pe acel ce poarta numele Iuliu Maniu! VIRGIL MAUGEARU : Acuz !zat un Mussolini și apoiifică azi cu prisosință exi un Hitler, noi i-am privit stema și noi, ca spectatori cu oarecare neîncredere, obiectism, trebue să-l ad faptele lor însă se justii mirăm”. » PENTRU ARDEAL, ANTONESCU N’A FOST DOBORÂT! PREȚUIM, PREFECȚII îN PRIMARII ANTONESCIENI FOLOSESC TEROAREA, EXPLOATAREA, SABOTAJUL, TRĂDAREA Moldova și Ardealul se găsesc in această perioadă a războiului legate printr'o comună suferință. In săptămâna care a trecut și desigur in multe altele ce vor urma, numele lor va stăm pe buzele și in conștiința tuturor patrioților cinstiți, căci aceste două provincii — dintre toate provinciile țării — au prinit cele mai crunte lovituri. Moldova — am văzut în articolele noastre precedente —, după ce a fost supusă bestialităților hitleriste germane si autoritare a sfârșit prin a deveni teatru de războiu cu tot ce poate însemna ca dezastru acest lucru. Ardealul, a îndurat stăpânirea hitlerista sub toate formele ei. Astăzi încă proV’r> de peste munți, continuă să Situația in județul Hunedoara Pentru a ilustra situația, vom începe cu o scurtă trecere în revistă a celor ce se petrec în județul Hunedoara. Nicăieri aplicarea savantă a sabotajului nu este mai evidentă ca în Transilvania în general și în regiunile industriale ale Hunedoarei în special. Spionii și saboreurii în slujba nemților nu neglijează nici unul din sectoafie „condusă" de elementele reacționare, dușmane eliberării sale. Pentru Ardeal, Antonescu încă n'a fost doborât. Cu mici excepții, întâlnim mai pretutindeni, prefecții și primarii lui Antonescu. Aceasta înseamnă teroare, exploatare, sabotaj, trădare rele vitale ale muncii de războiu. Se merge de la proclamarea fățișă a demobilizării în Industria de armament, până la epuizarea fizică a muncitorilor prin înfometare. De la concedierea în massă până chiar la încercare de lock-out. Fostul director Săvulescu de la Soc. „Astra"-Orăștie a îndrăznit nu de mult, să anunțe în plină luptă pentru eliberare „trecerea de la economia de războiu la cea de pace", încercând apoi să concedieze în prag de iarnă 800 de muncitori sub pretextul lipsei de materii prime. Muncitorii au priceput manevra și directorul fascist a fost dat afară. Cu toate că producția medie din Valea Jiului este depășită, cantitatea de cărbuni obținută este cu mult inferioară aceleia pe care o dădeau minele sub regimul lui Antonescu. Pentru ce? Explicația este simplă. Minierii sunt nevoiți să spargă pereții de cărbuni cu ciocanul. Direcția refuză să le dea explosibilul necesar. Cuprinși de o dragoste subită, declară că au redus la o treime cantitatea de dinamită pentru a-i feri pe bieții minieri de eventuale... accidente, in schimb muncitorii de pe Valea Jiului execută muncă de distrugere fizică plătiți cu salarii de mizerie. Aceasta este explicația (Continuare în pag. 3-«}) yvnr-nf-‘fin"-rifl-‘nin-iir-‘~”———~n rin uiumul NAȚIONAL ȚĂRĂNIȘTII IN FATA REALITĂȚILOR n dosul fațadei oricărui fenomen politic, determinându-i aspectul, se petrec frământări mai mult sau mai puțin adânci. Desfășurarea zilnică e vieții noastre politice este determinată de situația reală a țării noastre și de lupta ce se duce dintr’o parte — a vorba de masele cetățenilor — pentru refacerea și democratizarea neîntârzită a țării, iar din cealaltă parte — dedica reacțiunii, care se opune asaltului spre viață liberă și înstărită a mulțimilor. Nu se poate judeca bine nici o manifestare publică, nici o întâmplare, la fel cum nu se poate judeca bine nici-un aspect al vreunei frământări, fără să se ia in seamă această realitate dominatoare. Dacă nu am lua ca pidă decât așa numita „întâmplare” a uciderii celor doi muncitori in cartierul Apărătorii patriei, a împușcăturilor trase ca pe vremea Griviței din 1933 în popor, la Călărași ca și la București, ajunge pentru a vedea legătura *■dâncă dintre diferitele „întâmplări” politica dușmănoasă intereselor poporului, dusă cu perseverență de clica reacționară din guvern și din afara lui Fiindcă nu poate exista îndoială asupra faptului că cele petrecute în Apărătorii Patriei sau oriunde aiurea pe întinsul țării Românești, când elemente ale jandarmeriei, poliției sau armatei sunt gata să strigă și chiar trăia în mulțime. — sunt rezultate imediate nu numai ale tărăgănării curățirii acestor instituții de elementele profasciste dușmănoase noii orientări a țării, ci sunt chiar rezultatele instigării necurmate a elementelor vechiului regim antipopular, împotriva maselor în acțiune. # Să revenim. Spuneam că în dosul fațadei oricărui fenomen politic se petrec anume frământări cari îl determină. Deja o vreme P.NȚ. a ocupat opinia publică, nu numai prin aceia că, spre pildă, a devenit — prin conducerea sa responsabilă — polarizatorul politic al tuturor forțelor reacționare din țară, ci mai cu seamă cu un șir de discuții, demisii și ședințe, pe care unele situații speciale interne de partid, le-au făcut necesare S’ar putea, spune și de data asta, ca de multe ori în trecut, că din cutare sau cutare pricină neînsemnată sau pe deplin justificată — condiționată de participarea, la guvern sunt necesare unele schimbări de posturi, unele locuiri. Numai că asemenea afirmații necorespunzând adevărului, îl mistifică. Privit prin irizma desvoltării și existenței sale în raport cu desvoltarea și orientarea poporului român PNȚ, se află în fața unor frământări ce se adâncesc, și cari corespund faptului că istoricește conducerea sa responsabilă, prin reacționarismul ei, este depășită de masele poporului care merg înainte luminându-se și progresând, de masele pe care nu le mai poate încadra si înfrâna. P.N.Ț. este condamnat, de aci înainte, frământărilor. Ele iși află rădăcina în încercarea conducerii sale responsabile, de preface partidul, dintr’un partid socotit democrat și apărător al intereselor păturilor mijlocii, cum izbutise să se înfățișeze prin prep osânde, sa, intr’un partid al reacțiunii celei mai aprige, într’un partid de concentrare a tuturor forțelor dictatoriale și antisovietice, care reprezintă rămășițele vechiului regim. Ele își află rădăcina, în al doilea rând, în pierderea, popularității față de largile mase țărănești, ca urmare firească a politicii antițărănești pe care a inaugurat-o deschis în perioada de după 23 August, în pierderea aceleiași popularități — fapt ce se află un proces de desvoltare — față de masele micii burghezii, în urma aspectului nou pe care l-a căpătat prin adăpostirea in cadrele partidului și apărarea lor publică, a tuturor criminalilor de război, responsabili de nenorocirea către care țara a fost târită. In al treilea rând, frământările in Niculae Bellu (Continuare în pag. 3-a) PREȘEDINTELE KALININ RĂSPUNDE TELEGRAMEI DE FELICITARE A M. S. REGELUI La telegrama de felicitare trimisă în ziua de 7 Noembrie Excelenței Sale Domnului Mihail Ivanovici Kalinin, Președintele Prezidiului Consiliului Suprem al Uniunii Republicelor Sovietice Socialiste. AUGUSTUL, PREȘEDINTELE KALININ nostru SUVERAN a primit următorul răspuns: " 1 . MAJESTAȚII SALE MIHAI REGE AL ROMÂNIEI. Rog primiți mulțumirile mele pentru caldele felicitări exprimate în telegrama Voastră cu ocazia aniversării înfăptuirei revoluției Sovietice“. M. KALININ DE LA CAZ LA CAZ COLȚII SAU RĂDĂCINA Lacom și obraznic te întinde cat pecinginea, împânzind ogoarele, înăbușe grănele cărora le răpește și soarele și sucul pământului. Cănd este an bun e mai hrăpăreț, că ni ț e secetă e mai lacom. De pierdut nu t pierde niciodată. Așa.fel, mărăci inele. !rebue să vă fi săgetat cu ghimpii lui și pe dos.! Cine nu a simțit mușcătura? ! Aține potecile, ba se întinde până și’n bătătură, sugrumând firavele flori, iar ghimpii lui mereu la păndă, numai ce zăresc o talpă goală, că și.a și înfipt lacomi colții. Abia atunci gospodarul nostru, străpuns de durere rămâne locului, ca un cocostărc intr’un picior și zmulgănăs f colțul hain din talpa invărtoșită, sfarmă odată cu stropul roșu ivit pe mușcătură și o sudalmă. Dar bun ia f suflet cel , mult de iretează ciuful ghimpos, apoi ișicată de truda lui de veacuri. Dar rădăcina rămăne și-n curăna alți ghimpi mai ascuțiți, mai lacomi I și ascut colții in altă talpă. In aceeaș talpă: Talpa Țării. Mai există altă bălărie cu colți, mai răi, mai veninoși. Nu.1 căutați prin botanică; nu.l veți găsi. Este marele moșier „ciocoiul", sau „bas frul" cum i se mai spune. El, uine ? ori își ascute colții și se numește modest, „agricultor“ sau cum li desmiardă de curând unii logofeți ,cultivator de pământ". Ca și buruiana ghimpoasă se întinde peste milioane de hectare, ca o uriașă pânză de păianjen, in care se zbate , până-și dă duhul plugarul, talpa țării, iar prinsă de ghimpele veninos al moșierului. Și moșia, lințoliul țării, punctată de conacuri, acareturi ba și parcurg ” prevăzute nu numai cu ghimpele baionetei jandarmerești ci și cu obraznica tăbliță „încălcarea oprită, domeniu strlit partcular", este rădăcină ghimpelui de care vorbim. Cu rădăcina înfiptă adune in moțșie, marele meșter, își plimbă ghimpele, vârful obraznic, la oraș. Are ț trecere peste tot, cu tașca plină cal și burbat, cu capul sec, e mreț ■ctitor, stâlp al ordinei și al are.f Și ghimpii lui deven'ți politicienii vorbesc de țară, de ordine; sunt făucuți miniștri, prefecți, magistrați, consilieri, se înfig cu lăcomie in cel ce cumva îi nesocotește. Cu toate că nu-i decât o buruiană otrăvită pretinde câ i o plantă de leac. ! Minte! Și marele moșier ca și mărăcinele lui decât o buruiană ? neputincioasă și dăunătoare. Azi, talpa țării, nu-l mai rabdă. \ Dar înțeleaptă nu se mulțumește să-i dea prilej să-și schimbe colții . Nu, ii smulge rădăcina! Și odată rădăcina lui smulsă din pământul pe care l’a secătuit, colții lui vor fi deveni neputincioși. Nu vor mai fi împânzii pământul, iar rodul acesta a nu va mai fi supt de ghimpele veninos. Talpa Țării va putea călca fără grije glia lipsită de obraznica tăbliță „încălcarea oprită, homeniu strict particular". J Vasile Dumitrescu I -VI.. Sfe *V -VIv. PENESCU ȘI BUCUR CAMUFLEAZĂ PE LEGIONAR! Descoperirea dela Tinerimea Română Eri Tineretul progresist democrat a, descoperit la ediul Tinerimii Române din bd. Schitu Măgureanu lo. 4 un depozit de laPreședintele Tinerimii Române av. C. Pascu a chemat poliția în ajutor. Col. BUCUR S’A OPUS LA FACEREA PERCHEZIȚIEI LA DOMICILIUL PREȘEDINTELUI FASCIST. Tinerii democrați sprijiniți de comisarul Rădulescu Ion din Siguranța Generală și comisablouri, svastici, pozele înrămate ale lui Antonescu și Octavian Goga, un stoc de broșuri fasciste și anti- sovietice. Intre ele se află fotografia M. S. Regelui încadrată cu o ramă împodobită cu svastici. lul Prună, șefii circ. 2i Polițienească, au irsweautariat cele găsite, dispunând paza localului. Colonelul Bucur tolerează în plin centru al Capitalei oficina nazistă. Ministrul de interne Penescu-Aldea, îl sprijină. Cerem arestarea lor. MUNCITORII TIPOGRAFI REFUZĂ SĂ TIPĂREASCĂ DECLARAȚIILE PARTIDELOR NAȚIONAL-ȚÂRĂNESC ȘI NAȚIONAL LIBERAL Comunicat Comitetul Sindicatului Muncitorilor Tipografi din Capitală luând act de declarațiile infime și provocatoare ale partidelor Național-Țărănesc și Național Liberal la adresa Frontului Național democrat, făcute în ședința Consiliului de miniștri din 29 Noembrie ert., hotărăște ca ele să nu fie publicate în nici unul din ziare. Din partea Sindicatului „Arte Grafice” (ss) GHEORGHE BODNARESCU