Scânteia Tineretului, iulie 1953 (Anul 8, nr. 1303-1329)

1953-07-22 / nr. 1321

In plină vacanţă Acum vacanţa este un tot. In gări forfote este mare. Sute de pionieri şcolari şi elevi, echipaţi de drum aşteaptă trenurile cu care vor pleca la munte, la mare, sau în satele natale. Şi anul acesta s’au deschis peste 350 de tabere, unde se vor odihni mii şi mii de copii ai oamenilor muncii din patria noastră. Pe an ce trece tot mai largi sunt posibilităţile creiate de partidul şi guvernul nostru elevilor şi şcolarilor pentru a-şi petrece vacanţa cât mai util şi plăcut. Şi cum să nu fie plăcut să-ţi petreci vacanţa într’o tabără la Atamaia, Eforie, Vasie Roaită sau Sinaia. Cum să nu fie plăcut să-ţi petreci vacanţa la Homorod tabăra unde se odihnesc acum peste 630 de pionieri fruntaşi la învăţătură. Şi viaţa în club este atractivă, atunci când este bine organizată. O Întâlnire cu un scriitor, cu un stahanovist, o discuţie asupra unei cărţi interesante, un match de volei, atrage la club mulţi participanţi. Frumoasă este vacanţa şi nu satele patriei noastre. Aici natura oferă pionierilor, şcolarilor şi elevilor minunate posibilităţi de a se distra. Pentru cei care-şi petrec vacanţa în satele matale, nu-i greu să-şi găsească locul potrivit de odihnă, distracţie şi învăţătură. Pionierii şi şcolarii aduc o preţioasă contribuţie campaniei agricole de vară; mâine lor harnice strâng zilnic de pe ogoare, zeci şi zeci de spice de grâu. Acolo unde comisiile de organizare a vacanţei de vară, s-au preocupat din timp de pregătirea condiţiilor necesare desfăşurării unei activităţi plăcute în tabără, copiii au găsit totul pregătit pentru a-şi începe activitatea. La taberele de la Mamaia, Vasile Roaită, Homorod, Buşteni, Lipova şi altele activitatea este în plină desfăşurare. Copiii se odihnesc aici şi prind forţe de muncă Cercurile şiau început activitatea Tinerii geografi au început expediţiile, tinerii naturalişti lucrează de-acum la întocmirea ierbarelor, insectarelor, iar prietenii cărţilor au şi organizat discuţii asupra diferitelor cărţi. Nici tinerii artişti amatori nu s-au lăsat mai prejos. La focurile de tabără au şi dat primele reprezentaţii artistice, iar cei din cercul mâinilor îndemânatice pregătesc cu drag darurile lor pentru oaspeţii ce vor veni la Festival. La oraşe şi sate în multe tabere de curte şi orăşeneşti s’au înălţat pe catarg steagurile care arată că activitatea a început. Corespondenţa Geta Sulică din comuna Zăvoaia raionul Insurilei regiunea Galaţi, ne scrie într’o scrisoare despre deschiderea taberei de curte din comuna sa „In tabără activitatea a şi început. Pionierii îşi petrec plăcut timpul în cercuri, în excursii. Deasemeni ei îşi îndeplinesc angajamentul luat de a strânge in cinstea Festivalului cât mai multe spice şi plante medicinale". Şi despre începutul unei activităţi bogate în taberele de curte şi orăşeneşti, ne scriu corespondenţi din multe regiuni. Iată de pildă ce ne scriu pionierii unităţii Nr. 7 din Călăraşi. „Noi am organizat o grădină micturinistă, unde cultivăm plante despre care am învăţat anul acesta la Botanică“. Şi pionierii din regiunea Ploeşti au obţinut rezultate frumoase. Ei au strâns până acum 2478 kg. plante medicinale, peste 200 kg. boabe de grâu şi 97.773 kg. fier, vechi. Am fost înştiinţaţi că şi activitatea în cluburile de elevi a început să aibă rezultate bune. Ni s-a scris despre excursiile organizate, despre activitatea sportivă, şi despre munca de folos patriotic pe care o duc elevii din multe cluburi in cinstea Festivalului. Faptele arată însă că în multe locuri în activitatea de vară mai există serioase slăbiciuni. Aceasta dovedeşte că nu peste tot comisiile de organizare a vacanţei de vară s’au preocupat de îndeplinirea sarcinilor ce le reveneau. In unele locuri aceste comisii s’au înfiinţat târziu. In regiunea Bacău de pildă comisia şi-a început activitatea cu mare greutate după ce elevii intraseră de acum in vacanţă. Din această cauză in regiunea Bacău nu a existat un plan de pregătire şi desfăşurare a vacanţei de vară şi o activitate pregătitoare cât de cât serioasă. De această lipsă se face vinovat biroul regional U.T.M. Bacău şi în primul rând tovarăşa Petronica, secretara comitetului, regional U.T.M., care răspunde de munca cu şcolile şi care a neglijat în mod nepermis organizarea vacanţei de vară. In unele tabere ca, de pildă la tabăra din Baia Sprie, regiunea Baia Atare nu se ţine seama de particularităţile de vârstă ale copiilor Planul de activitate, este acelaş pentu copiii de 10—12 ani şi pentru cei de 7 ani Conducerea este lipsita de experienţă in munca cu pionierii şi nu reuşeşte să coordoneze cum trebue programul taberei şi din această cauză copiii sunt indisciplinaţi şi nu respectă programul de activitate. Asemenea lipsuri ne sunt semnalate şi din unele tabere de curte. In multe din aceste tabere, programul este neatractiv din care cauză copiii nu vin la tabără. Aşa s-a întâmplat cu tabăra de curte din Baia-Mare unde în prima zi au venit 150 de copii, iar acum mai vin doar 7—8 copii pe zi. Şi în unele cluburi de elevi situaţia nu este prea bună Elevii nu sunt atraşi în activităţi distractive, sunt lăsaţi să se plictisească, aşa cum se întâmplă destul de des la clubul de la Centrul Şcolar 5,7,8 şi la cel de la Liceul de Băieţi nr. 11 din Bucureşti, unde vin zilnic la club, datorită programului neatractiv, doar câpva elevi. Acum toţi acei care lucrează cu pionierii şi elevii trebue să-şi pună serios problema cum să facă mai frumoasă vacanţa acestora, cum să îndrepte lipsurile care se mai manifestă în activitatea de vară. Rolul activiştilor, al instructorilor de pionieri, al profesorilor şi al tuturor cadrelor care lucrează cu elevii, este mare în această direcţie. De felul în care instructorii de pionieri vor sprijini conducerile taberelor şi se vor ocupa de organizarea unui program plăcut pentru copii, depinde în mare măsură succesul formării unei vieţi trainice de colectiv în tabără. Creearea unui colectiv unit, va da posibilitate instructorilor să desfăşoare o largă activitate educativă. Aceasta se va putea face însă numai dacă în tabere, se va desfăşura o activitate bogată, atractivă. Copiilor le place sportul. Să se organizeze deci mai multe competiţii sportive. Lor le plac deasemenea excursiile, focurile de tabără, activitatea distractivă în cercuri şi dacă acestea vor fi bine organizate, vor atrage mulţi pionieri să participe la desfăşurarea lor. Instructorii din taberele de curte şi orăşeneşti au deasemeni un rol deosebit. In oraşele sau satele natale copiii îşi petrec majoritatea timpului şi dacă ei nu vor fi atraşi în activităţi plăcute şi interesante, nu vor mai veni la tabără, şi îşi vor pierde timpul şi cluburilor de elevi trebue să li se dea deasemeni o mare atenţie. In două luni elevii pot petrece bine timpul în colectiv, organizând excursii de cunoaşterea patriei, participând la activitatea în cercuri, reuniuni tovărăşeşti, întâlniri cu scriitor şi la alte acţiuni care vor contribui mult la îmbogăţirea cunoştinţelor elevilor. In cluburi ca şi în tabere elevii pot duce acţiuni de folos patriotic, pot pregăti daruri în cinstea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie, de care ne mai desparte puţin timp şi pe care toţi tinerii trebue să-l întâmpine cu noi succese în muncă. Deasemeni în cluburi elevii vor putea urmări în mod organizat lucrările Congresului Mondial al Tineretului, vor putea participa la diferitele manifestări culturale artistice şi sportive care vor avea loc cu ocazia Festivalului. Toate acestea impun comitetelor regionale, raionale U.T.M. şi organizaţiilor de bază U.T.M., sarcina de a se preocupa mai îndeaproape de activitatea pe care o duc pionierii şi şcolarii în timpul verii, pentru ca aceştia să-şi poată petrece vacanţa cu folos, să capete noi forţe de muncă pentru anul şcolar ce-i aşteaptă. Sosirea unor reprezentanţi ai tineretului francez Marţi la amiază au sosit in Capitală, Léo Lorenzi, secretar al Uniunii Tineretului Republican din Franţa şi Mauricette Van Houtte, secretară generală a Uniunii Tinerelor Fete din Franţa, care vor participa la lucrările celui de al Ill-lea Congres Mondial al Tineretului. Pe aeroportul Băneasa reprezentanţii tineretului francez au fost întâmpinaţi de Jacques Denis, secretar general al F.M T.D., Bereanu, preşedintele U.I.S., de reprezentanţi ai Federaţiei Mondiale a Tineretului Democrat, precum şi de numeroşi tineri, care au făcut oaspeţilor o călduroasă primire. Islanda trimite o delegaţie numeroasă REYKJAVIK 21 (Agerpres). — Agenţia Reuter anunţă că Islanda, cu o populaţie de mai puţin de 150.000 de locuitori, trimite 220 de delegaţi la cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor de la Bucureşti. Agenţia preciza că, proporţional, numărul reprezentanţilor Islandei este mai mare decât al oricărei alte ţări participante. Emisiune de timbre poştale Cu ocazia celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie, Ainisterul Poştelor şi Telecomunicaţiilor va emite o serie de timbre poştale compuse din patru valori. Prima valoare va fi de 20 bani şi va reprezenta insigna sportivă a Festivalului. Culoarea dominantă a timbrului va fi cea portocalie. Cea de a doua valoare va fi de 55 bani, de culoare albastră şi va reprezenta insigna Festivalului. A treia valoare, va fi de 65 bani, de culoare roşie, reprezentând primirea solilor tineretului lumii la Festival. Ultima valoare de 1,75 lei de culoare violet deschis va reprezenta un dans naţional românesc. Timbrele vor avea dimensiurva de 26/42 mm. Emisiunea de timbre va avea un tiraj total de 8.000.000 exemplare. Lucrări de artă în cinstea Festivalului BERLIN 21 (Agerpres). Artiştii plastici din RD Germană au pregătit numeroase lucrări de artă pentru cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prieerie La Berlin a fost organizată o expoziţie a celor mai bune picturi, gravuri şi sculpturi, care urmează să fie trimise la Bucureşti. Printre aceste lucrări se remarcă tabloul pictorului Hainz Wagner „Ucenicii lăcătuşi Zinna şi Glasenapp în Aparte 1848“, un portret al lui Karl A4arx de Bruno Bade, un portret al unui pionier din tabăra „Ernst Tălmann" etc. Juriul care a ales operele ce urmează să fie trimise la Bucureşti l-a desemnat pe pictorul Franz Tippel să reprezite peMerii artişti plastici germani la Festival. Opera sa „Activistul Walter Rentsch“ a fost considerata cea mai bună dintre picture expuse. Împreună cu Tippel va pleca la Bucureşti şi sculptorul Gerhard Markwald, autorul sculpturii „Zidarul". Oaspeţi la Festival Marţi dimineaţă au sosit în Capitală poetil Hanri Bassis, pictorul Jean Venien (Franţa) şi dr. Alarcel Rubin, compozitor, secretar general al Uniunii Compozitorilor Austriai, membri ai juriilor concursurilor culturale internaţionale organizate în cinstea Festivalului, precum şi regizorul Claude Somer (Franţa) invitat la cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Totodată a sosit şi Hubert Schwab, preşedintele Tineretului Liber Austriac, care va participa ca delegat la cel de al IIl-lea Congres Mondial al Tineretului. Pe peronul Gării de Nord, oaspeţii au fost întâmpinaţi de reprezentanţi ai Comitetului Internaţional de Pregătire a Festivalului. Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R.P .„ Institutului Român pentru Relaţiile Culturale cu Străinătatea, Uniunii Artiștilor Plastici și ai Sfatului Popular al Capitalei. (Agerpres). Proletari cfin toate adinfe, nttiţi-vd t Anul IX Seria Il-a Nr. 1321 4 PAGINI — 20 BANI Miercuri 22 Iulie 1953 Să grăbim să asigurăm predarea cotelor către stat ★ ★ Utemiştii — agitatori entuziaşti In comuna Gânjani din raionul Giurgiu, campania de recoltare şi treeriş se desfăşoară în ritm tot mai viu. Munca politică susţinută desfăşurată in rândul ţăranilor muncitori din comună, de către organizaţia de partid, a determinat pe ţăranii muncitori, tineri şi vârstnici, să depună eforturi sporite pentru a strânge recolta la timp şi fără pierderi. In desfăşurarea muncilor de strângere a recoltei, organizaţia de bază U.T.M. din comună, îndrumată temeinc de organzaţia de partid, a adus o contribuţie de seamă Utemiştii, urmând pilda vie a comuniştilor, au fost în primele rânduri ale bătăliei recoltei. Cei mai buni utemişti au fost recomandaţi organizaţiei de partid, ca agitatori. Agitatorii utemişti Nie Barascu, secretarul organizaţiei de bază U.T.M., Traian Andrei, Dumitru Păslău, Marin Duţă şi alţii se numără printre cei care au obţinut succese însemnate în munca de lămurire a ţăranilor muncitori din comună ca să secere la vreme şi, îndată după seceriş, să înceapă treerişul. Tineretul a participat, deasemeni, în mare măsură, la amenajarea ariilor. Găseşti la arii tot ce este necesar. Vrei să citeşti ceva? Iei o carte din bibliotecă. Vrei să ai ce se mai petrece prin lumea întreagă? Te uiţi tn colecţiile de zare Scânteia, Scânteia tinerelului, etc. sau asculţi aparatul de rad . La ariile de treer, ca responsabili ai bibliotecilor volante, utemişti ca Maria Roşu, Costea Stanciu, Ioan Mangu, etc., desfăşoară o continuă muncă de lămurire printre ţăranii, muncitori, ca, îndată ce au treerat, chiar de la arie, să meargă la baza de recepţie şi să-şi îndeplinească datoriile faţă de stat. In comuna Gânjani, secerişul a fost terminat de multă vreme Iar acum se desfăşoară, din zi în zi mai intens, treerişul. Până acum s’a treerat recolta de pe o îmsemnată suprafaţă. Iar îndată ce termină treerişul, ţărani, muncitori se îndreaptă spre bazele de recepţie şi îşi predau cota către stat. Astfel fameia tinerlor Maria şi Constantin Alanga ca şi tovarăşul Florea Tocale au fost primii din comună la treeriş ,şi tot primii au fost şi la predarea cotelor către stat. Ţăranii muncitori din Gânjani sunt hotărîţi să termine şi treerişul mai înainte de data planificată, aşa cum au terminat şi secerişul. Pentru aceasta ei muncesc din zi în zi cu mai mult avânt, cu mai mult spor, asigurând strângerea la timp şi fără pierderi a pâinii poporului muncitor. Corespondent JEAN PICIU Unii au şi predat cota iar alţii nici nu au terminat reparaţiile Secerişul se desfăşoară cu intensitate şi în regiunea Suceava. In fruntea îndeplinirii sarcinilor din campania de vară se află gospodăriile de stat şi gospodăriile colective In gospodăria de stat Drăguşeni-Săveni, secerişul orzului a început încă de la 26 iunie, iar acum se seceră grâul. In câteva zie, membrii gospodăriei colective din Jureşti au recoltat 40 hectare de grâu, trecând imediat la treeriş Gospodăria colectivă „Aşa s’a călit oţelul“ din Todireni-Truşeşti, a obţinut chitanţa nr. 1 pe regiune pentru predarea cotelor către stat. In regiunea Suceava însă nu sunt terminate toate pregătirile, din care cauză campania de vară are defecţiuni. Aşa de pildă în raionul Truşeşti, treerişul a început doar pe alocuri. S.A.T.-urile Drogeni şi Albeşti n’au asigurat încă sabe pentru tractoarele R.D. 35, vinciuri, curele pentru cupe, etc. Deasemeni, la S.A4 T. Rădăuţi nu sau terminat încă toate reparaţiile. Trebue ca în cel mai scurt timp aceste S.A4 T.-uri să îndeplinească sarcinile ce teren, pentru ca treerişul să poată începe la cel mult 5 zile după începerea secerişului, așa cum prevede Hotărîrea din 994 a. a. c. a partidului şi guvernului. Corespondent SIGY SONNTAG Veşti de pe frontul recoltării • FOCŞANI (De la corespondentul nostru, lancu Trifan). — Ţăranii munctori din Mărăşeşti, raionul Focşanii, depun toate eforturile pentru a grăbi treerişul, pentru a strânge recolta la timp şi fără pierderi. In munca lor, ei sunt sprijiniţi puternic de staţiunea de maşini şi tractoare din Adjud, care a electrificat aria. De electromotor şi de batoză răspunde atemistul Ştefani Taciu. Pentru a folosi din plin întreaga capacitate de lucru a batozei, ţăranii muncitori au fost organizaţi în 3 schimburi. Faptul că aria este electrificată şi buna organizare e muncii permit ca pe aria dela Mărăşeşti să se treere fără întrerupere, zi şi noapte. • TIA41ŞOARA. (Dela corespondentul nostru Svetislav Isacov). — Printre cei care s’au alăturat cu entuziasm patrioticei iniţiative a ţăranilor muncitori din comuna Boldu, regiunea Ploeşti, sunt şi ţăranii muncitori din comuna Peciul Nou — regiunea Timişoara. Zi de zi, tot mai multe din angajamentele luate prind viaţă. Astfel, secerişul a fost terminat încă de la 7 iulie — conform angajamentului — şi îndată a început desmirstitul. Deasemeni recolta a fost strânsă la arii iar acum, în comună, treerişul se desfăşoară cu intensitate. De la arie, ţăranii muncitori îşi predau Îndată cotele către stat. Ţârăncile muncitoare Constantina Tuţaru şi Ioana Căpitălescu şi-au predat cotele către stat de îndată ce au terminat treerişul. De pe mirişti, pionierii şi şcolarii au strâns peste 200 kg. spice de grâu. Suma rezultată din valorificarea lor au depus-o la contul Festivalului. Totodată au fost amenajate un teren de volei şi unul de baschet. Deasemeni s-au amenajat şi curăţat şoseaua şi şanţurile pe o lungime de 2 km. In toate acţiunile, utemişti ca Vasile Crişan, Stan Bercuţi şi alţii au fost In primele rânduri, evidenţiindu-se prin munca plină de avânt depusă. • Muncind cu Însufleţire pentru a întâmpina cu realizări cât mai mari în muncă Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor, muncitorii tineri şi vârstnici din G.A.S Zorleni, regiunea Bârlad, au obţinut succese importante în muncile din campania agricolă de vară. Brigada tineretului care este fruntaşă pe gospodărie, în urma aplicării metodei Breduc la una din batozele pe care le deserveşte, a reuşit să treere pe zi 45.000 kg. cereale. Aceasta înseamnă depăşirea cantităţii planificate cu peste 150 la sută. Tineretul Portugaliei va fi reprezentat la Congresul şi Festivalul de la Bucureşti Zilele acestea a sosit la Comitetul Internaţional de Pregătire a Congresului şi Festivalului o delegată a tineretului din Portugalia. Ne-am adresat acestei tinere, rugând-o să ne povestească despre viaţa tineretului din Portugalia şi despre pregătirile ce au loc acolo in cinstea Congresului şi Festivalului de la Bucureşti. Delegata — al cărei nume nu-l putem publica pentru a nu fi expusa la represiuni în patria ei — ne-a declarat următoarele: „Tineretul din Portugalia se pregăteşte cu mult entuziasm în vederea Congresului şi Festivalului de la Bucureşti, căci tinerii din ţara mea doresc pacea şi prezenia cu tineri din lumea întreagă Deşi autorităţile caută să izoleze pe tinerii din Portugalia de tinerii din restul lumii, tineretul din ţara mea nutreşte vii sentimente de admiraţie şi prietenie faţă de tinerii din Uniunea Sovietică, din ţările de democraţie populară, faţă de tinerii iubitori de pace din toate ţările lumii In Portugalia există o organizaţie aşa zis legală a tineretului progresist. Dar această .,legalitate’ nu are nimic comun ,cu realitatea E suficient să afirmi deschis că faci parte din mişcarea progresistă a tineretului, ca să fi arestat. Tineretul portughez trimite la Congres şi Festival şapte delegaţi Delegaţii au de întâmpînait foarte mari greutăţi înainte de a ajunge în capitala României . Alai întâi lipsa de bani pentru cheltueliile de călătorie apoi, chiar acei care vor avea banii necesari, riscă sa fie opriţi şi arestaţi la graniţă. Cu toate aceste greutăţi, tinerii Portugaliei vor fi reprezentaţi la al IlI-lea Congres Mondial al Tineretului şi la al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor lu o biutării de azi . CONSTANTIN PATRAŞCU : In sprijinul iniţiativei tinereşti (pag. 2-a) O. VINOGRADOV : Grupa de Comsomol dintr'o întreprindere sovietică (pag. 2-a) ION GHIŢUICA : De ce întârzie treerişul în raionul Hârşova ? (pag. 2-a) PAGINA SPECIALA: In ajutorul agitatorilor : Să ducem în massele largi ale tineretului ideile de pace şi prietenie ale Congresului şi Festivalului. — Cel de-al III-lea Congres Mondial şi al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor — măreţe acţiuni pentru pace şi prietenie ale tineretului lumii (pag. 3-a) — Convorbirea agitatoarei Iliescu Ioana cu tinerele de la F.R.B. secţia ring: Despre ospitalitatea poporului nostru (pag- 3-a) — 9 ani de la eliberarea Poloniei : Tineretul Republicii Populare Polone (pag. 4-a) JOHN MOSS : Tineretul englez se pregăteşte pentru cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului (pag. 4-a) SCRISOARE DIN U.R.S.S.: D. Lăzărescu: Corul din Omsc va cânta pe scenele Bucureştiului (pag. 4-a) Ii vom întâlni in August pe stadioanele Bucureştiului. (pag. 4-a)" TELEGRAME Tovarăşului ALEXANDER ZAWADSKI Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone VARŞOVIA Cu ocazia celei de a 9-a aniversări a eliberării Poloniei de către glorioasa Armată Sovietică, vă transmit, tovarăşe Preşedinte, în numele Prezidiului A Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române cele mai sincere şi călduroase felicitări. Vă urez dvs şi poporului polon noui succese pe drumul construirii socialismului in Republica Populară Polonă şi în lupta noastră comună pentru apărarea păcii, in fruntea căreia se află marea Uniune Sovietică. Dr. PETRU GROZA Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române Tovarăşului BOLESLAV BIERUT Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Polone VARŞOVIA Cu ocazia celei de a 9-a aniversări a eliberării Poloniei de către glorioasa Armată Sovietică vă rog să primiţi, tovarăşe Preşedinte, din partea poporului român şi a Guvernului Republicii Populare Române felicitările cele mai călduroase şi frăţeşti. Urez din toată inima poporului frate polon noi succese în munca sa rodnică pentru construirea socialismului, pentru propăşirea şi înflorirea continuă a Republicii Populare Polone, prietenă şi aliată, noi succese în lupta pentru victoria cauzei păcii şi colaborării între popoare, in fruntea careia se afla bastionul de neclintit al păcii şi securităţii popoarelor, marea Uniune Sovietică. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române Tovarășului STANISLAW SKRZESZEWSKI Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Polone VARȘOVIA Cu prilejul celei, de a 9-a aniversări a eliberării Poloniei de către invincibila Armată Sovietică, vă transmit tovarășe Ministru felicitări cordiale. Poporul român urează poporului frate polon noi izbânzi în opera de construire a socialismului și in lupta pentru apărarea păcii, în fruntea căreia se află marea Uniune Sovietică. SIMION BUGHICI Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Române Festivalul de la Bucureşti — sărbătoarea tineretului din lumea întreagă Oamenii simpli din lumea întreagă participă la pregătirile pentru cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. La recenta sesiune a Consiliului Mondial al Păcii a fost accentuată marea importanţă a desvoltării schimburilor culturale între ţări, care permit cunoaşterea directă şi creiază o stimă reciprocă între popoare , factori de seamă ai unei convieţuiri paşnice. Fiecare schimb de delegaţii, de publicaţii şi de grupe culturale şi sportive contribue la sprijinirea campaniei în favoarea tratativelor şi la desvoltarea prieteniei între popoare Prin această prizmă, este limpede adânca semnificaţie a Festivalului de Bucureşti, enumerat în documentele Consiliului Aondial al Păcii de la Budapesta ca o acţiune importantă pe calea apărării păcii. Intr’adevăr este fără îndoială că măreaţa sărbătoare a tineretului va aduce o mare contribuţie la asigurarea păcii în lumea întreagă. Timp de 15 zile, în frumoasa Capitală a României, tineri şi tinere de diferite rase, vorbind limbi deosebite, de cele mai variate credinţe religioase, îşi vor da mâna şi cântând şi dansând, vor strânge legăturile de prietenie între ei arătând astfel că nu sunt dispuşi să se ucidă unii pe alţii de dragul intereselor provocatorilor la război. Americani şi coreeni vor merge braţ la braţ pe străzile însorite ale Bucureştiului, cântând bucuria de a trăi. Francezi şi vietnamezi vor dansa împreună în Parcul Stalin. Tineri negri din Africa vor face schimb de păreri cu fineii din Germania. Tinerelul lumii nu vrea război. Sentimentele lui de fraternitate omenească surii desvoltate. Tineretul vrea să danseze, să cânte, să studieze, să iubească şi să construiască Festivalul de la Bucureşti va fi tocmai expresia reală a acestor sentimente Al patrulea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie are sprijinul popoarelor. In toate continentele va răsuna ecoul serbărilor de la Bucureşti pentru că ele înseamnă o chemare la pace, la viaţă, la bucurie. Această chemare a tineretului din întreaga lume va fi un avertisment dat aţâţătorilor la război, va arăta că este imposibil ca tânăra generaţie să fie târîtă intr'un nou măcel. Tineretul brazilian, ca şi cel din toate ţările lumii, înţelege uriaşa semnificaţie a Festivalului de la Bucureşti. De aceea el întâmpină cu dragoste şi entuziasm pregătirile pentru măreaţa sărbătoare mondială a tineretului. Din iniţiativa Federaţiei Braziliene a Tineretului, s-a format un comitet larg pentru desfăşurarea celui de al II-lea Festival brazilian al tineretului, din care fac parte tineri artişti cunoscuţi, scriitori şi sportivi, precum şi numeroşi muncitori din toate domeniile. Acest comitet, care are ramificaţii în cele mai importante regiunii ale ţării a iniţiat întâlniri între echipele de fotbal precum şi alte turnee sportive. La Rio de Janeiro, capitala Braziliei 1200 de tineri din industria de încălţăminte au organizat o frumoasă excursie in timpul căreia echipele a 20 de cluburi au disputat matchun însufleţite de fotbal. Alţi 900 de tineri din industria textilă au organizat o mere serbare sportivă — recreativă. La San Paolo, Pernambuco, Ceara, Bahia, Rio Grande tineretul a dansat, e cântat, a deschis expoziţii şi a ales cei mai buni reprezentanţi ai săi în delegaţia de 200 de tineri care vor veni la Bucureşti ca să se întâlnească cu tinerii din lumea întreagă. Fotbaliştii din San Paolo, dansatorii din Rio de Janeiro, din Pernambuco sau Bahia, vor arăta tineretului lumii sportul, folklorul, arta braziliană, ceea ce are Brazilia mai bun şi mai progresist. Sentimentele lor de pace, de progres şi de libertate se reflectă în conţinutul cântecelor, poeziilor, picturilor şi jocurilor lor. Astfel va participa tineretul brazilian la măreţul Festival de la Bucureşti La marea sărbătoare mondială a tineretului, tinerii din lumea întreagă vor demonstra dorinţa lor de pace şi hotărîrea de a lupta împotriva celor care vor să târască popoarele intr'un nou măcel, împotriva acelora care sunt indiferenţi faţă de soarta popoarelor şi care — făurind uzine de armament şi bombe atomice — urmăresc să extermine pe locuitorii paşnicelor oraşe coreene şi plătinesc distrugerea întregii omeniri. Suntem alături de tinerii şi tinerele celor 5 continente care îşi unesc vocile tot mai puternic pentru a intona cântece de pace, de iubire şi de speranţă intr’o lume mai bună, o lume care se arată de pe acum frumoasă ca un zâmbet de eonii. Elisa Branco Membrii Consiliului Mondial al Pieii Laureată a Premiului Internaţional Stalin „Pentru întărirea păcii intre popoare".