Steaua Roşie, octombrie 1953 (Anul 2, nr. 112-120)

1953-10-03 / nr. 112

3 Octombrie 19537 STEAUA ROȘIE Tot mai multă pâine pentru oamenii muncii Pentru a satisface nevoile mereu crescânde ale oamenilor muncii, Trustul de panificaţie din Regiunea Autonomă Maghiară cu sediul la Tg.-Mureş, îşi lărgeşte necontenit reţeaua de producţie, punând în acelaş timp un mare accent pe sporirea sortimentelor şi pe îmbunătăţirea calităţii produselor. In cadrul trustului, funcţionează un număr de 5 întreprinderi, având în total 43 secţii de fabricaţie, în toate colţurile regiunii. Producţia de pâine pe regiune a crescut în semestrul I. al anului 1953 cu 19 la sută faţă, de perioada respectivă din anul trecut, la pâine albă cu 49%, iar la specialităţi cu 8 la sută. In luna Iulie a anului în curs s-a produs cu 189 tone pâine, cu 69 tone pâine albă şi cu 20 tone specialităţi mai mult, decât media lunară din trimestrul II, al anului curent. In luna August producţia a crescut şi mai mult. Astfel, în August s-a produs cu 248 tone pâine liberă şi raţionată, cu 126 tone pâine albă şi cu 59 tone specialităţi mai mult decât media lunară din trimestrul II. In ceea ce priveşte sortimentele, se constată deasemeni o creştere considerabilă. Astfel, pe când în anul 1952 secţiile de fabricaţie din cadrul întreprinderilor din Tg.-Mureş, Gheorgheni, Miercurea-Ciuc, Sf.Gheorghe şi Odorhei produceau abia 4 sortimente, în prezent pe lângă cele două sortimente de pâine neagră, pâine albă de 500 grame şi cornuri, se mai fabrică pâine albă rotundă de 1 kg., pâine intermediară cu un conţinut de grâu de 75 la sută, cât şi o serie de specialităţi noi ca: batoane de câte 50 gr., crochete cu zahăr şi ulei de câte 100 grame, braşoave de 150 grame etc. In vederea măririi capacităţii de producţie, a fost pusă în funcţie în cursul acestui an o nouă fabrică de pâine cu 6 cuptoare la Odorhei, iar fabrica din Gheorgheni a fost dotată cu două cuptoare noi. Deasemeni a fost preluată fabrica de pâine de pe şantierul termocentralei din Sângiorgiul de Pădure cu două cuptoare, folosind drept combustibil gazul metan. Pe lângă aceasta mai sunt în curs de construcţie 3 fabrici noi moderne de pâine. Fabrica de pâine din Tg.-Mureş va fi înzestrată cu 10 cuptoare şi două malaxoare. Fabrica este pardosită cu plăci de faianţă. Cele 80 cărucioare speciale prevăzute cu câte 6 rânduri de rafturi ce vor fi folosite pentru transportul pâinii de la cuptoare la magazie au şi sosit. Construcţia noii fabrici de pâine este pe terminate. La Miercurea-Ciuc se construieşte deasemeni o noua fabrică de pâine cu 4 cuptoare, pe lângă fabrica veche care are 3 cuptoare. Deasemeni este în curs de construire şi fabrica de pâine din Sf.-Gheorghe, dotată cu 6 cuptoare. Fabrica din Tg.-Mureş va folosi drept combustibil gazul metan, iar cele din Miercurea-Ciuc şi Sf.Gheorghe păcura. La începutul anului 1954 se vor mai începe construcţiile fabricilor de pâine din centrele muncitoreşti şi staţiunile de odihnă Vlahiţa, Tg.-Secuiesc, Sovata şi Borsec, fiecare dintre ele fiind prevăzute cu câte 4 cuptoare. Tot la începutul anului care vine, fabricile de pâine din centrul forestier Topliţa şi din staţiunea balneo-climaterică Tuşnad vor fi lărgite cu încă două cuptoare. Să însămânţăm la timp pentru o recoltă îmbelşugată Executarea lucrărilor agricole din toamna aceasta la timp şi în condiţiile prevăzute în agrominim are o importanţă deosebită pentru recolta anului viitor. Pe cuprinsul Regiunii Autonome Maghiare, în unele raioane lucrările de toamnă se desfăşoară într-un ritm mulţumitor. Până la data de 30 Septembrie, pe regiune, arăturile pentru însămânţările de toamnă au fost realizate în proporţie de 50 la sută, iar însămânţările de toamnă în proporţie de 20,6 la sută. Lucrările agricole de toamnă sunt mai avansate în raionul Miercurea-Ciuc, unde arăturile pentru însămânţări au fost realizate în proporţie de 49,1 la sută, iar însămânţările de toamnă în proporţie de 40,7 la sută. Deasemeni, în raionul Gheorgheni arăturile pentru însămânţări au fost executate în proporţie de 50 la sută, iar însămânţările de toamnă în proporţie de 37,8 la sută; în raionul Sf.Gheorghe însămânţările de toamnă au fost executate în proporţie de 34,6 la suta. Gospodăria colectivă din Angheluş din acest raion a terminat în întregime însămânţarea grâului şi secarei. Neţinându-se cont de epocile optime de însămânţare fixate, însămânţările de toamnă au rămas în urmă în raioanele Odorhei, Reghin şi Tg.-Mureş. In raionul Odorhei, de pildă, până la data de 30 Septembrie însămânţările sunt executate abia în proporţie de 8,9 la sută, în timp ce araturile pentru însămânţări au fost executate în proporţie de 64,6 la sută. Rămânerea în urmă se datoreşte în mare parte faptului că comitetele executive ale sfaturilor populare nu s-au ocupat îndeaproape de îndrumarea campaniei agricole de toamnă, că organizaţiile de bază nu au dus o muncă temeinică mobilizatoare în vederea intensificării ritmului muncilor agricole. Timpul cel mai prielnic pentru efectuarea arăturilor şi însămânțărilor de toamnă se scurtează de la o zi la alta. De aceea comitetele executive ale sfaturilor populare şi organizaţiile de bază ale partidului trebue să-şi intensifice activitatea, să mobilizeze ţărănimea muncitoare pentru realizarea la timp a însămânţărilor de toamnă. 15 ani de la apariţia „Cursului scurt de Istorie a P.C.U.S." La 1 Octombrie s-au împlinit 15 ani de la apariţia genialei opere staliniste: „Cursul scurt de Istorie a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice“. Această măreaţă operă cuprinde experienţa istorică a PCUS sintetizată în mod ştiinţific de către marele Stalin. De aceea, ea a devenit cartea de căpătâi a tuturor partidelor comuniste şi muncitoreşti, a milioanelor de oameni din lumea întreagă care năzuiesc spre pace şi fericire, spre triumful comunismului pe întreg globul pământesc. Studierea istoriei P.C.U.S. înarmează pe comunişti cu cunoaşterea legilor dezvoltării sociale şi a luptei politice, cu cunoaşterea forţelor motrice ale revoluţiei, le insuflă încredere în victoria definitivă a comunismului. Partidul marxist-leninist, partid, de tip nou, se deosebeşte principial atât prin caracterul său cât şi prin formele sale de organizare şi tactica sa, prin metodele şi scopul luptei sale, de toate celelalte partide, inclusiv partidele social-democrate, putrede până în măduva oaselor, partide îmbibate de oportunism şi transformate în agenturi ale imperialismului. * De la naşterea sa, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice a dus o luptă intransigentă împotriva tuturor oportuniştilor de soiul narodnicilor, al marxiştilor legali, economiştilor, menşevicilor, troţkiştilor, orzoviştilor şi al idealiştilor de toate nuanţele. Partidul Comunist al Uniunii Sovietice a crescut şi s-a călit în focul a trei revoluţii : Revoluţia burghezo-democratică din 1905, Revoluţia burghezo-democratică din Februarie 1917 şi Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie 1917. Organizând alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare. Partidul Comunist al Uniunii Sovietice a înfăptuit cu succes Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie care a inaugurat o nouă eră în istoria omenirii: era revoluţiilor proletare şi a luptei de eliberare a popoarelor din colonii şi ţările dependente. Sub conducerea partidului lui Lenin şi Stalin popoarele sovietice au alungat de la putere şi au zdrobit pe capitalişti şi moşieri, au înscăunat dictatura proletariatului, formând cel mai puternic stat din lume, stat al muncitorilor şi ţăranilor. Ducând o politică justă în problema naţională, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice a unit într'un singur şuvoi lupta popoarelor sovietice pentru lichidarea definitivă a oricărei exploatări şi asupriri naţionale, organizând statul Sovietic, stat multinaţional. Zdrobind orice împotrivire din partea duşmanilor interni şi externi, orânduirea de stat sovietică a înfăptuit construirea socialismului în condiţiile încercuirii capitaliste. Aceasta a fost posibilă pentru că Partidul Comunist al Uniunii Sovietice a apărat cu fermitate marxism-leninismul, a dus o luptă principială şi consecventă împotriva agenţilor imperialismului, camuflaţi în rândurile sale ca buhariniştii, troţkiştii şi alţi deviatori de dreapta sau de „stânga“, în orice domeniu de activitate s-au manifestat. Sub conducerea partidului lui Lenin şi Stalin, Uniunea Sovietică s'a transformat într'o uriaşă putere industrială, într'o ţară cu cea mai înaintată agricultură şi cea mai înfloritoare cultură din lume, făcând să triumfe socialismul pe a 6-a parte a globului. Viabilitatea fără de precedent şi incomparabilă a Statului Sovietic s-a dovedit şi cu prilejul Marelui Război pentru Apărarea Patriei. Victoriile repurtate de armatele sovietice asupra fascismului au dovedit lumii întregi legătura de nezdruncinat dintre muncitori şi ţărani, au dovedit unitatea popoarelor sovietice. Zdrobirea fascismului şi eliberarea unui şir de ţări din Europa şi Asia de sub jugul imperialismului şi ajutorarea acestor ţâri spre a putea construi socialismul, marchează o nouă victorie istorică a politicii internaţionaliste dusă de marele Partid Comunist al Uniunii Sovietice. Experienţa acumulată de Partidul Comunist al Uniunii Sovietice în cursul glorioasei sale istorii, prin rezolvarea unor probleme fundamentale cum ar fi de pildă revoluţia rusă, alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare sub conducerea clasei muncitoare, înfăptuirea revoluţiei burghezo-democratice şi transformarea ei în revoluţie socialistă, doborîrea puterii capitaliste şi moşierilor şi instaurarea dictaturii proletariatului, rezolvarea problemei naţionale, victoria socialismului într'o singură ţară şi trecerea treptată spre comunism, serveşte drept exemplu tuturor popoarelor şi le dă răspuns la problemele ce şi le pun în lupta lor pentru o viaţă mai bună. Iată de ce experienţa de luptă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice are şi un profund caracter internaţionalist şi este studiată ca nesaţ de comunişti, de oameni ai muncii din toate ţările lumii. ★ Inspirându se din nesecata experienţă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, clasa muncitoare din ţara noastră şi-a făurit un partid al său propriu revoluţionar, liber de orice oportunism, intransigent faţă de conciliatorii social-democraţi trădători, un partid revoluţionar faţă de burghezie şi de puterea ei de stat Dela naşterea sa, partidul nostru s'a dovedit devotat cauzei marxism-leninismului, cauzei revoluţiei sociale. In anii grei de luptă ai ilegalităţii, partidul nostru şi-a strâns tot mai puternic rândurile sub steagul biruitor al marxism-leninismului, chemând cu înflăcărare clasa muncitoare la luptă pentru înfăptuirea revoluţiei burghezo-democratice, organizând alianţa clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare, unind lupta oamenilor muncii, indiferent de naţionalitate, într-o singură forţă împotriva exploatării şi a asupririi naţionale, împotriva fascizării ţării şi a pregătirii de către imperialiştii străini în cârdăşie cu burghezia băştinaşă a războiului mişelesc împotriva Uniunii Sovietice. Istoria Partidului Comunist al Uniunii Sovietice ne învaţă că partidul nu-şi poate îndeplini rolul său de conducător şi organizator al luptei clasei muncitoare dacă nu şi însuşeşte teoria înaintată a mişcării muncitoreşti, teoria marxist leninistă. Aplicând în mod creator această învăţătură, partidul nostru desfăşoară o intensă activitate în vederea educării continue a membrilor săi, ştiut fiind că de pregătirea politico-ideologică a comuniştilor depinde în mare măsură asigurarea rolului de avantgardă a partidului, educarea şi mobilizarea oamenilor muncii la lupta pentru construirea socialismului în ţara noastră. Călăuzindu-se după învăţăturile ce decurg din experienţa P.C.U.S, partidul nostru a zdrobit fără cruţare toate partidele burgheze şi agentura lor, social-democraţii de dreapta, care au acţionat în rândurile elementelor înapoiate ale clasei muncitoare Astfel s-a realizat unitatea deplină a clasei muncitoare din ţara noastră. Istoria P.C.U S. ne învaţă că fără o luptă intransigentă împotriva oportuniştilor din propriile sale rânduri, partidul clasei muncitoare nu poate menţine unitatea şi disciplina în rândurile sale, nu-şi poate îndeplini rolul de conducător şi organizator al luptei revoluţionare. Descoperirea de către CC al PMR şi zdrobirea de către partidul nostru a devierii de dreapta, a cărei purtători au fost V. Luca, A. Pauker şi T. Georgescu ,a constituit un pas important în întărirea şi bolşevizarea partidului nostru, confirmând în mod strălucit justeţea tezei leninist-staliniste cu privire la întărirea rândurilor partidului, prin curăţirea sa de elementele oportuniste. O altă învăţătură ce decurge din experienţa gloriosului P.C.U.S. este aceea că partidul este de neînvins dacă nu se teme de critică şi autocritică ,dacă nu-şi ascunde greşelile şi neajunsurile activităţii sale. Inspirânduse din această învăţătură, conducerea partidului nostru a oferit în repetate rânduri şi oferă tuturor membrilor partidului şi oamenilor muncii un înalt model de critică şi autocritică. Izvorul tăriei partidului, — ne învaţă istoria P.C.U.S. — constă în legătura sa indisolubilă cu massele, însuşind această preţioasă învăţătură, partidul nostru îndrumă pe membrii săi să-şi intensifice necontenit legăturile lor cu oamenii muncii, să înveţe massele şi sa înveţe de la ele, să aplece urechea la nevoile masselor şi să le rezolve cerinţele, sa stimuleze iniţiaţii va lor şi să le îndrume pe drumul vieţii noi, fericite. ★ Congresul al XIX lea al P.C U.S. constitue o nouă etapă în lupta glorioasă a P.C.U S. In cel de al doilea război mondial Uniunea Sovietică s'a întărit. Raportul de forţe pe plan internaţional s'a schimbat in favoarea lagărului socialismului, prestigiu! Uniunii Sovietice a crescut imens, politica U.R.S.S. de apărare a păcii este sprijinită de întreaga omenire progresistă, într-un timp relativ scurt, Uniunea Sovietică nu numai că şi-a vindecat rănile războiului, dar s-a dezvoltat considerabil, creindu-şi condiţiile de trecere treptată la construirea comunismului. Realizarea celui de a 1 5-lea plan cincinal va constitui un nou şi uriaş pas înainte, pe această cale. Studierea şi însuşirea „Cursului scurt de Istorie a PC.U.S.“ este o necesitate vitală pentru fiecare comunist. Istoria P.C U.S constitue un îndreptar de mare valoare în activitatea noastră de zi cu zi, ea ne învaţă cum să însuşim marxismul şi sa aplicăm în mod creator la condiţiile noastre specifice, ne învaţă cum să învingem greutăţile şi să ducem lupta in toate domeniile de activitate spre binele şi fericirea celor ce muncesc ,spre triumful păcii, democrației și socialismului. CAMPIANU V. 3 Luna prieteniei Ne despart doar câteva zile de ziua de 7 octombrie când începe Luna Prieteniei Româno-Sovietice, marea sărbătoare care de câţiva ani încoace a intrat în tradiţia poporului nostru. Ca în fiecare an, Luna Marii Prietenii dă naştere la o intensificare a acţiunii de cunoaştere a realizărilor măreţei Ţări a Socialismului, prilejueşte o extindere a bogatei experienţe sovietice, scoţând în acelaş timp la iveală politica de pace a Uniunii Sovietice, ajutorul multilateral pe care ea ni-l dă. Prietenia româno-sovietică are rădăcini adânci în istoria ţării noastre. Poporul român îşi reaminteşte curecunoştinţă de acele timpuri când în lupta sa pentru Independenţă, pentru eliberarea ţării de sub jugul Otoman a primit un ajutor frăţesc din partea armatelor ruseşti. Azi, după nouă ani de la eliberare, oamenii muncii din RPR, văd mai limpede ca oricând cum ţara lor păşeşte cu paşi uriaşi pe calea desvoltării, văd cum înfloreşte ea pe zi ce trece. Succesele dobândite de oamenii muncii sub conducerea partidului, ar fi fost imposibil de realizat fără prietenia, fără ajutorul Uniunii Sovietice. Un vechi proverb popular spune că „prietenia la nevoie se cunoaşte“. Intr-adevăr, Uniunea Sovietică n‘a zăbovit nicio clipă să ne întindă mâna de ajutor în cele mai grele momente din viaţa noastră, cum au fost de pildă zilele grele de după război, sau seceta cumplită de acum câţiva ani. lată de ce Luna Prieteniei Româno- Sovietice este o sărbătoare a întregu-I lui popor. In regiunea noastră ca şi în toată I ţara, acţiunile şi manifestările ce vor avea loc în Luna Prieteniei, vor contribui la adâncirea prieteniei şi dra- I gostei poporului muncitor faţă de I Uniunea Sovietică, patria constructorilor comunismului. In comunele şi satele regiunii noastre, deschiderea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice va avea loc în ziua de 4 octombrie. In oraşul Tg.-Mureş, centrul administrativ al Regiunii Autonome Maghiare, festivitatea deschide-rii Lunei Prieteniei se va ţine în ziua de 6 octombrie, în sala mare a Palatului Cultural. Pentru reuşita programului cultural ce va avea loc cu acest prilej îşi vor da concursul Teatrul Se Icuiesc de Stat, Orchestra Filarmonică, precum şi câteva echipe artistice din româno-sovietice dicate. Tot în această zi vor avea loc in şcoli întâlniri cu stahanovişti, oameni de ştiinţă şi tovarăşi care au vizitat Uniunea Sovietică. In ziua de 11 octombrie în toate satele regiunii noastre se vor desfăşura primele schimburi de experienţă în domeniul cultural, sportiv şi economic. Această zi se va întitula „Ziua sportivilor“ şi vor avea loc numeroase competiţii sportive pentru câştigarea „Cupei Prieteniei.“ In ziua de 13 octombrie încep „Zilele tehnicei sovietice“. In toate fabricile şi uzinele din regiune, se vor ţine conferinţe şi se vor populariza pe larg metodele de muncă sovietice, cele mai înaintate din lume, realizările şi succesele poporului sovietic. „Săptămâna cărţii sovietice“ va începe la 18 octombrie. Deschiderea festivă a acestei săptămâni va avea loc în sala mare a Palatului Cultural, cu care ocazie se va ţine o conferinţă cu titlul „Literatura Sovietică în lupta pentru pace.“ Pionierii,, cadrele de mâine îşi vor aduce şi ei aportul lor la reuşita acţiunilor din cadrul Lunii Prieteniei Româno-Sovietice. Astfel, în ziua de 20 octombrie se vor organiza întreceri între echipele de pionieri pentru difuzarea cărţii sovietice. Toate formaţiunile Instrumentale se pregătesc pentru a prezenta programe închinate prieteniei Româno-Sovietice. In zilele de 16, 24 şi 26 Octombrie Filarmonica va da diferite concerte, iar în ziua de 1 Noembrie se va deschide „Săptămâna Muzicii Sovietice“, la care vor lua parte toate orchestrele de Instrumente din regiune. In cadrul „Festivalului Filmului Sovietic", care va avea loc între 2—3 Noembrie în raioanele Gheorgheni, Miercurea-Ciuc şi Reghin şi între 4— 10 Noembrie la Tg.-Mureş, se vor rula numeroase filme sovietice printre care „Neuitatul an 1919“, „Chestiunea rusă“, „Fartizana“, „Anul marii cotituri“, etc. In cinstea zilei de 7 Noembrie în Tg.-Mureş se va deschide o expoziţie agricolă. In tot timpul Lunei Prieteniei Româno-Sovietice vor avea loc manifestaţii culturale în cadrul căminelor culturale, colţurilor roşii şi cluburilor. Deasemeni se vor organiza schimburi de experienţă între gospodăriile agricole colective, de stat şi SMT-uri.