Transilvania, 1869 (Anul 2, nr. 1-24)

1869-09-15 / nr. 18

qm* ifA Acesta faia ese 'V^ ] cate 3 cale pe luna si costa 2 fiorini v. a. pentru membrii asociatiunei, era pentru nemembrii 3 fr. Pentru strainatate 10 franci cu porto V? postei. t/y --------l/ffgot. Abonamentulu se face numai pe cate 1 ani intregu. Se aboneaza la Comitetulu asociatiunei in Sibiiu, sau prin posta sau prin domnii colectori. vjip c/y smk -----------Ar. 18. Brasiovu 15. Septembre 1889. Aimlu II. Foia Asociatiunei transilvane pentru literatura romana si cultur’a poporului romanu. Actele adunarei generale ticnute in Siomolit’a mare la 10. si 11. Augustia. 1869. Raportulu secretariului IL cu privire la activitatea comitetului asociatiunei transilvane in decursulu an. 1868/9. I. Comitetulu asociatiunei transilvane romane, conformii §lui 32 lit. g) din statute are onoare prin subscrisulu a aduce la cunosciintia si apretiarea strălucitei adunari generale, lucrările sale cele mai importante de pre an. cursalu asociatiunei 1868/9 , carele espireaza cu presentai adunare generale. Comitetulu in decursulu a. 186% a tienutu 16 siedintie, dintre cari fura ordinarie seu lunarie 12, or 4 estraordinarie. Comitetulu si-a tienutu de datoria principale, ca pe langa alte afaceri curente, se se ocupe mai inainte de tòte, cu punerea in lucrare a conduselo adunarei generale, tienute la Gherl’a in a. trecutu. Conformu condusului numitei adunari p. XXI, inca in siedinti’a comitetului din 15. Sept. a. tr. se luara dispositiunile necesarie, pentru impartirea stipendialoru si ajutorialoru preliminate pre a. scol. 186% , statorinduse si cu asta ocasiune de regula, cu aceli teneri studenti stipendiati ai asociatiunei, carii in anulu precedente se bucurara de vreunu stipendiu din partea asociatiunei, se se lase si pre ascol. 186% in usuarea avuteloru stipendia, deca le-au meritatu prin progresu si purtări; deci pre bas’a acestui principiu, teneric Dionisiu Radesiu, ascultatoriu de politechnica la universitatea din Vien’a cu stipendiu de 300 fr., Georgiu Vintila, ascultatoriu de agronomia la Ung.Altenburg in Ungari’a cu stipendiu de 330 fr., Iosifu Masimu ascultatoriu de scoal’a reala din Sibiiu, si Constantinu Popoviciu, ora si ascultatoriu la scoalta reala din Brasiovu, ambii cesti din urma cu cate 50 fr. stipendia, se lasara si pre a. scol. 186% degia espirata, in usuarea avuteloru stipendia (siedinti’a comit, din 15. Sept. 1868 p. 6). Celealalte stipendia se conferira pre calea concurseloru, publicate in dinariele romane in modulu urmatoriu: a) Cele doue stipendia de cate 100 fr. destinate pentru ascultătorii de drepturi afara de patria, se conferira teneriloru Demetriu Teodoru si lui Constantinii Coti, ambii iuristi in IV. ani la universitatea din Pesta; stipendiulu de 80 fr. destinata pentru unu iuristu in patria, se conferi lui Nic. Prosternit, ascultatoriu de drepturi in alui IV. anu la academia din Sibiiu; b) unu stipendiu de 330 fr. destinata pentru unu agronomistu, se conferi tenerului Stefanu Chirila, gimnasistu absolutu si maturisatu; c) alte doue stipendia de cate 300 fr. destinate pentru 2 ascultători de filosofia, se impartiva teneriloru Petru Prodanu si Ioana Marcusiu, ambii gimnasisti absoluti si maturisati si acum ascultători de filosofia la universitatea din Viena si Pesta ; d) doue stipendia de cate 50 fr. pentru gimnasisti, se impartiva teneriloru Nicolae Calefariu, ascultatoriu de VII. clase (gimn.) la gimnasiulu de statu din Sibiiu si lui Lazaru Bosioroganu, studente in VII. cl. la gimnasiulu din Orastia. Se intielege de sine, cu tenerii impartasiti cu stipendiale asociat, fara indatorati a se legitimă cu finea fiacarui semestru despre progresulu in studiu, cum si despre portare si partea cea mare din aceli stipendiati si pana acum satisfacura acestei conditami; e) unu ajutoriu de 50 fr. pentru unu sodali de meseria, se dede unicului concurente Nicolae Vestemeanu, sodata de cojocariu in Sibiiu, or cele doue ajutorie de cate 25 fr. preliminari pentru 2 invetiacei de meseria, se dedera lui Ioane Tohati, invetiacelu de cismariu in Bistritita, si lui Ioane Avramu, invetiacelu de pantofarii in Sibiiu; f) in urma unu premiu de 25 fr. destinata pentru aceli invetiatori comunali, cari voru prasi mai multi altoi prensi s’a. data concurentelui Petru Grama, docente in Bocsu; or pentru altu premiu de 25 fr. preliminatu pentru aceli invetiatori comunali, cari vom dovedi, ca au prasitu celu pusinu 200 altoi prensi, s’a publicatu concursu cu terminulu de 1. Augustu a. c. E de insemnatu, cu sumă totale impartita cu stipendia si ajutoria pre a. asoc. 186% face 2165 fr. (si unu premiu de 25 fr. neimpartitu inca) (vedi siedinti’a comit, din 3. Noembre 1868 §. 148 si 149). Comitetulu petrunsu de importanti’a floiei asoc. „Transilvania“ si dorindu, ca aceea se se latiesca pre catu se pote mai tare la publiculu romanu, nu numai a facutu fire an. cur. unele inbunatatiri cu privire la partea technica a numitei foi, ci inca pentru sprijinirea aceleia atatu materialmente, catu si moralmente, a si emisu unu apelu caldurosu, catra onor. publicu; dar acesta apelu, publicatu in téte diuariele romane din monarchia, si trimisii deadreptulu in tote părțile, pre la barbatii nostri inteliginti, nu si-a aflatu resunetulu doritii si asteptatu, ceea ce se vede destatu de lamuritu din numerata abonatiloru de pre a. cur., carele pana in presente e numai 239. (Siedinti’a 35