Veselia, 1925 (Anul 33, nr. 1-52)

1925-01-01 / nr. 1

a. - No. 1. 3 UUI.tii_t;. • tati VI4SELIA DE ANDI. NOU Joi,. 1 Ianuarie, 102^. 22 JAM. 1936 CRONICA, IARTAMANEI Anul nou! Zi de bucurie, zi de primit cadouri Anul nou ! zi de întristare, zi de dat cadouri... li bine de copii acum : ei știu că au să primească jucării, fără să le, ceară măcar. Dar cu femeile ,e altfel: vremurile, sunt curele, bărbaţii aşteaptă să le zici de două ori, şi campania pentru obţinerea cadourilor cere o strategie savantă... Nu vorbim, desigur, despre nenumăratele cutii de bomboane de ciocolată , ori (cea ce e mai rău) asortate, nici de asemenea nenumăratele jerbe de flori, care se ,află în circulaţie. Astea sunt glume proaste, suportate încă, te miri de ce !... Eu dac'aş fi femeie, m-aş supăra foc pe bărbatul care ar îndrăzni să-mi trimeată un kil de bomboane sau o duzină de flori. Astea sunt cadouri care cele maii adeseori se întorc la punctul de plecare. Madam X primeşte de la d. A., o cutie de bomboane.. Se strâmbă şi o trimete cu cartea de vizită d-lui I. Acesta măcar nici n’o desface* şi se grăbeşte să o repeadă la d-na Z, împreună cu sincerile sale urări. D-na Z, o aduce în persoana bunei sale, prietene, d-na A, care-şi mănâncă propria ciocolată , neapărat le găseşte de o calitate foarte inferioară. Astfel, o singură cutie a servit la patru cadouri; e ingenios şi bineînţeles, economic. Dar nu e mulţumitor. Buchetele de flori şi cutiile de borboane călătoare nu fin de foame prieteniei şi cu atât mai puţin , dragostei care e mai lacomă. In ziua de astăzi numai cadourile, de, valoare, rămân, şi cutiile de borboane, versurile, scrisorile de dragoste au valoare, când o au, doar la trimiţător, nu şi la primitor. Ar fi foarte nostim de studiat cele mai bune mijloace care se pot întrebuinţa pentru ca să ţi se ofere cadoul ce-l doreşti. Cel mai simplu e să-ţi cumperi singur bijuteria sau mobila aleasă; pe urmă trimeţi factura „amicului“ cu două-trei vorbe: Dragul meu, vezi că nu te uit, fii aşa de drăguţ şi achită nota asta , şi aibi delicateţea de a nu mai îmi aduce aminte niciodată despre ea. E un mijloc elegant dar sunt persoane strâmbe la cap care pot găsi procedeul de prost gust. Alt mijloc e să te prefaci că ai pierdut un inel ori o brăţară, într’o seară când erai invitată de un domn la teatru ori la bal. Dacă nu e mojic, va înţelege că-i e responsabilitatea angajată, şi-ţi va oferi un inel ori o brăţară ca o legitimă compensaţie. O singură condiţie, să nu laşi pe urmă la vederea domnului bijuteriile ,pierdute , şi-ar pierde încrederea şi, ar fi păcat.Unele femei au obiceiul să-ţi trimeată ele cadou, ca să te oblige. E micul capital vărsat în afacere, în vederea unui mare profit. Ferifi-vă de femeile ce vă trimit un ac de cravată de 200 lei ori o pereche de butoni de 300. Sunt alte femei atât de delicate încât le e rușine să ceară vreun cadou și însărcinează pe vreo prietenă să ceară în locul lor! E un procedeu bun dar trebue aleasă persoana ce va sluji de intermediar, căci poate să-ţi şteargă cadoul. E preferabil să pui, de exerplu, un copil. Sunt bărbaţi care ar rezista mamei, şi, care dezarmează, când o voce dulce de copil, gângure : — „O să-i dai, mămichii diamantul ăla, care-i trebue la cercel? Când primiţi un cadou de valoare, vă e permis să exclamaţi cu indiferenţă: „n’are a face valoarea; gestul îl apreciez!“ . Cadourile între soţi constitue un obicei prost; tot ce dă bărbatul soţiei e „ieftin“ ori „de prost gust“. Iar când primiţi de la soţie ceva, nu vă felicitaţi prea mult. Căci, un mare umorist a zis: „când îmi face nevasta un cadou, am două surprize : întâi cadoul al doilea factura!" Interim ' Mitul Moa Iţea Niţăprogresul Tetravanghelul lor dă oţi!... Auzi double, cică sântem în progresare ? Păi să nu te involţi ?.... Adicătelea cţacavem criză dă numeral în ţarăşi toate alea sântără scumpe, asta'nsemnează că progresăm, ai ?... Grebla lu D-zeu, cu care-adună stelii dă pă cer lu ăla care-a zis că progresăm !... Cum nu dau io dă iei, dom’le, că l-aş lua odată dă ştiaiu dela gât şi: „Mă fraire cu briton, pă cine crezi tu că duci cu lămâia ?... Pardonează-te capsomane în faţa publicului şi a subsemnatului, că de nu, te dilesc la scăfârlie de nu te ,mai scoală nici tat’tu mare !.. Cum mă, zbanghiilor, dacă voi ăştia, care mâncaţi după spinarea noastră, o duceţi bine cu mesticătoarea, îmbiaţi în ţoale d‘alea oate, cu şapte nasturi la mânică şi vă ţineţi numai dă iazbanuri, asta ‘nsemnează că progresează ţara ?... , Mă,să nu-mi vie ale mele, că io când mi-oi da drumu nu mă mai opreşte nici Macinste ăla, care joacă la „Vlaicu“ pă perete... Nu sânt şi io famelist?... ba da!... Am cinci copii cât degetaru şi-o soacră de patru metri pătraţi în volum proporţionel... Păi bine, musiu, ca să ‘ntreţii din haleală o asemenea trupă, îţi trebue frangi ori surcele ?... Până la o vreme, ce să zic, mergea cum, mergea, că în post nu le dam decât fasole cu zeama ei, da acuma, dă când cu schimbarea calindarului, m'am luat dă gânduri fratei-miu, că nu ştii nici când se lasă sec, nici cât tine postul... Şi toate astea cin'le face ?... go- Închinare Sfântului Vasile De când făcură calendarul, Din dania părinţilor, Ai fost şi eşti întotdeauna, Tambur majorul sfinţilor. De secoli Îi ocupi cu cinste O zi în capul anului, O zi în care nu contează, Prea mult valoarea banului. Ne-aduci „Vasilca’’ de cu seară, Spui viitorul fetelor, Prin apă, semne în oglindă, Sau înodarea betelor. Revelionul, pluguşorul Şi bucuria jocului Ne-o dai, să încercăm o noapte, Spaţiile norocului. In zori trimiţi din casă'n casă, Copii cu sorcovelele ; Micuţ capitol ce deschide, Pe-un an iar socotelele. Ne-aduci plăcintă cu răvaşe, (Modest produs al pletelor) Cu’nţepături pentru cucoane Şi tachinarea fetelor. Salvezi cât poli funcţionarii, Dai o munificaţie, Incurajându-i să tot spere La vre-o gratificaţie. Ne dai tot felul de speranţe Înmugurind lăstarele ; Ne dai cu pudră pe la tâmple Şi ne schimbi calendarele. Şi câte nu ne-aduci, prea sfinte, In prima zi a anului, Când nici copilul nu cunoaşte, Prea mult valoarea bănuim 1 Dinpoe