Cuvântul Nou, ianuarie 2005 (Anul 16, nr. 4179-4202)

2005-01-04 / nr. 4179

Anul XVI Numărul 4179 8 pagini Marți 4 ianuarie 2005 3000 lei Unde-i leatul următor? Gabriel FLORESCU Se spune îndeobşte că fiecare popor îşi are conducătorii pe care îi merită. Aşa să fie? îi merităm pe cei pe care îi avem? Probabil, dacă n-am fost în stare să “producem” ceva mai bun. Iar realitatea este că de unde nu-i, nici nu are sita ce să cearnă. Privind “sine ira et studio” cam ce există pe scena politică românească ajungi să te îndoieşti dacă respectivii actori pot fi numiţi cu adevărat oameni politici, ajungi să te întrebi dacă mult-trâmbiţatele slogane cu promovarea tinerilor au măcar un sâmbure de adevăr sau urmăresc doar ademenirea acestei categorii de cetăţeni spre partide. Practic, în ultimii 15 ani sau fluturat pe la conducerea ţării mereu aceiaşi oameni, mereu reprezentanţi ai unor vremi apuse. Privind introspectiv, constatăm că în rândul liberalilor au dispărut din primele rânduri câţiva oameni cu oarecare greutate - Ionescu Quintus, Câmpeanu - dar n-au apărut noi vârfuri de lance. Stolojan a fost o soluţie de conjunctură, Popescu Tăriceanu este mai mult un dandy care se ocupă de maşinile sale minunate, restul se mulţumeşte să rămână în orchestră. La social-democraţi, Iliescu se încăpăţânează să tragă partidul în jos, Năstase nu are curajul sau ştiinţa de a se impune ca unic lider, iar restul, precum alde Văcăroiu, Cozmâncă, Popeştii etc. nu au stofă de mari politicieni, eventual de sforari din umbră, în vreme ce Ponta şi ceilalţi tineri grupaţi în jurul lui nu au învăţat, deocamdată, decât năravuri de politicieni, dar chiulesc de la cursurile adevărate de politică. Şi mai dezastruoasă este situaţia pediştilor prin plecarea lui Băsescu la Cotroceni, în urma sa rămânând un adevărat vid în ciuda moştenirii lăsate de fostul preşedinte de partid lui Emil Boc. Acesta este mai degrabă un hopamitică care vorbeşte mult, dar fără substanţă şi, ca urmare, nu este ceea ce se cheamă un adevărat şef. Iar de la alde Videanu şi compania nu avem ce ne aştepta. Partidul lui C.V. Tudor este exact ceea ce se înţelege prin respectiva sintagmă: formaţiunea unui om căruia i s-au alăturat nişte linguşitori, precum şi o mulţime de foşti. Cum liderului îi este barată calea spre vârf din cauza discursului său lipsit de orice substanţă politică reală, iar alţii n-au cuvânt pe langa ei, este firesc ca viitorul partidului să fie cel puţin incert. Partidul aşa-zişilor umanişti este şi mai sărac în ce priveşte noua generaţie, căci în urma marilor oameni de afaceri Voiculescu şi Copos nu s-a ivit decât un Şeres despre care nu ştim mai nimic. în fine, ultimul partid parlamentar, UDMR-ul, este singurul care are o “roată de schimb”, dar afiliată la... Uniunea Civică Maghiară, căci în cadrul partidului propriu-zis defilează mereu aceiaşi veterani. Aceasta ar fi, aşadar, radiografia clasei politice româneşti la început de an 2005. Este o adevărată penurie de tineri politicieni care să ne ofere speranţa că în viitorul mai mult sau mai puţin apropiat vor reuşi să ajungă în primele rânduri şi să provoace o schimbare în mentalitatea politică. Chiar şi modul în care a fost alcătuit cabinetul Tăriceanu demonstrează o lipsă de oameni de mare calibru politic. Sigur, au fost promovaţi câţiva miniştri având puţin peste 30 de ani, dar acest lucru s-a petrecut mai mult forţat decât în urma demonstrării de către aceştia a unor veritabile calităţi. Poate că în următorii ani ei ne vor convinge că au aptitudini, dar deocamdată sunt nişte simpli necunoscuţi ajunşi undeva graţie unei conjuncturi. i t De la 1 ianuarie 2005 se aplică Varianta românească a serviciilor de protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor - un concept de factură occidentală De la data de 1 ianuarie 2005 rolul serviciilor de reintegrare socială şi supraveghere de pe lângă tribunale a căpătat o nouă amploare a activităţii şi o altă denumire, în felul acesta se mai face un pas spre modernizarea Justiţiei române, mai ales în perspectiva tot mai apropiatei aderări la Uniunea Europeană. Este vorba de un concept modern, structurat la parametri occidentali, de aceea populaţia trebuie să cunoască unele elemente de ordin teoretic (chit că numai în sinteză) ale respectivului concept, spre a fi în măsură să apeleze la ele atunci când are nevoie. Acţiunea de informare a comunităţii locale despre reformarea modului de executare a pedepselor penale, despre avantajele utilizării pe scară largă a alternativelor la pedeapsa închisorii s-a concretizat într-o suită de articole pe tema serviciilor de probaţiune căi apărute în ziarul „Cuvântul Nou” din zilele de 9 şi 23 noiembrie, respectiv 14 decembrie 2004. Venim azi cu un nou material ce cuprinde precizări şi lămuriri, apelând la colaboratorul nostru de specialitate, dl. Gheorghe Ulici, şeful Serviciului de protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor, de pe lângă Tribunalul Covasna. Vă spun mai întâi „La mulţi ani", dl. Gh. Ulici, şi apoi intrând in miezul discuţiei noastre, vă rog să precizaţi ce este de fapt Serviciul de protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor ? Şi eu vă întorc urarea, cu speranţa unei colaborări la fel de bune şi în 2005. Răspunzându-vă acum la prima întrebare pot să spun că serviciul respectiv constituie un organism specializat aflat sub autoritatea Ministerului Justiţiei şi care funcţionează pe lângă tribunalele din întreaga ţară. El reprezintă în fond noua denumire a Serviciului de reintegrare socială şi supraveghere despre a cărui activitate am informat recent populaţia şi care, în baza prevederilor Legii nr. 211/2004 îşi lărgeşte atribuţiile,într-adevăr, considerând de larg interes public, am prezentat recent activitatea serviciului pe care îl reprezentaţi. Pentru o şi mai bună informare a opiniei publice, am dori să detaliaţi care sunt obiectivele urmărite şi ce a apărut nou de la începutul acestui an? Principalele obiective sunt: oferirea de asistenţă specializată în vederea diminuării impactului psihologic al infracţiunii asupra victimei, creşterea gradului de siguranţă în comunitate prin supravegherea persoanelor condamnate la sancţiunile privative de libertate şi reducerea riscului de recidivă al persoanelor care au comis infracţiuni. - Şi ce activităţi se derulează? - Cele mai importante activităţi vizează consilierea psihologică a victimelor unor infracţiuni, întocmirea referatelor de evaluare, supravegherea în comunitate a persoanelor condamnate, asistenţa şi consilierea acestora. Apare aşadar, de la începutul acestui an, ca altă activitate principală a serviciului, consilierea psihologică a victimelor unor infracţiuni. Ar mai trebui reamintit faptul că prin intermediul Departamentului de Dezvoltare Internaţională al Guvernului Marii Britanii ţara noastră beneficiază de sprijini tehnic şi financiar pentru implementarea sistemului naţional de servicii de reintegrare socială şi supraveghere, coordonat de către Direcţia de reintegrare socială şi supraveghere din Ministerul Justiţiei. S-a beneficiat şi de finanţare din partea Uniunii Europene printr-un program PHARE, serviciile din toată ţara fiind dotate cu echipamente informatice necesare derulării activităţii în bune condiţii. Domnule Gheorghe Ulici, vă mulţumim pentru acest prim set de precizări şi dată fiind vastitatea subiectului vă propunem să revenim asupra temei cu un alt prilej. Horia C. DELIU Probaţiunea - şansă deosebită pentru reintegrarea socială a unor concetățeni biptolNbii*\ •tt wtrW.tt mimbrilor Cotidian social-politic al județului Covasna Nici de această dată,  Noaptea de Anul Nou nu a trecut fără incidente! Personalul de serviciu al Spitalului Judeţean Covasna, în special cel al Secţiei de Urgenţă şi al Serviciul de Ambulanţă, a avut de furcă, la fel ca de fiecare dată la cumpăna anilor, cu cazuri mult mai numeroase în comparaţie cu o perioadă obişnuită. De fapt, nu doar noaptea de Anul Nou a creat probleme angajaţilor de la Urgenţă, Salvare, şi alte secţii ale Spitalului Judeţean, ci întreaga perioadă a sărbătorilor de iarnă. Ambulanţa a înregistrat peste 400 de solicitări în cinci zile! Serviciul Judeţean de Ambulanţă Covasna a întregistrat, începând din 28 decembrie 2004 şi până pe 3 ianuarie 2005 dimineaţa, un număr extrem de mare de solicitări: 400! Număr din care, spre surprinderea noastră, doar în vreo două, trei situaţii a fost vorba de glume proaste, care, aşa după cum am mai subliniat, ar trebui drastic pedepsite (faptic, nu doar pe hârtie). Din cele circa 400 de solicitări peste 60 s-au întregistrat chiar în noaptea de Revelion. Potrivit doctorului Tiberiu Postoacă, directorul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Covasna, cel mai grav caz s-a înregistrat chiar cu puţin timp înainte de păşirea în anul 2005, atunci când salvările au fost solicitate să intervină la Crasna. Nişte băieţi veseli, puţintei îmbibaţi în alcool - "care a contribuit şi el la crearea şi derularea incidentului”, după cum nea precizat, ieri, doctorul Postoacă sau încăierat, iscând astfel o bătaie generală. Se pare că cel mai viteaz, după ce a reuşit să-i taie pe ceilalţi cinci a încasat-o zdravăn ulterior. “Cert este că noi am intervenit cu trei ambulanţe, dar am solicitat şi ajutorul serviciului de la Braşov, acolo unde au fost internaţi doi dintre cei care au participat la bătaia colectivă. Ceilalţi au fost internaţi la Sfântu Gheorghe, doi dintre ei, aflându-se şi în momentul de faţă în Spitalul Judeţean”, a declarat pentru ziarul nostru directorul Serviciului Judeţean de Ambulanţă, care a explicat şi faptul că încăierarea nu a fost de ici, de colo, din moment ce, în mai multe cazuri, a fost necesară intervenţia echipei de chirurgi. Primul născut în judeţul Covasna, în Anul Nou 2005: un prunc rrom din comuna Boroşneu Primul născut în judeţul Covasna, în 2005, a fost un prunc curajos, din moment ce "a decis” să vadă lumina zilei la domiciliu, adică în comuna Boroşneu. Copilul s-a născut la ora 1.30 şi este de etnie rromă. Pe data de 1 ianuarie 2005, în judeţ s-a mai născut un singur copil, la Spitalul Judeţean. De asemenea, acelaşi număr redus de naşteri s-a înregistrat şi pe 2 ianuarie, singura zi mai prolifică din această perioadă fiind 31 decembrie 2004, dată la care s-au născut 6 micuţi covăsneni. Cu alcoolul în sânge de Anul Nou La secţia de Urgenţe a Spitalului Judeţean Sfântu Gheorghe n-a fost linişte nici în noaptea de Anul Nou, medicii de gardă având parte de una din cele mai albe nopţi dintre ani. Doamna Camelia Mândru, medic primar medicină generală în cadrul secţiei Urgenţe, ne-a informat că dintre cele peste 30 de cazuri de urgenţă cel puţin jumătate dintre acestea s-au datorat consumului excesiv de alcool, ceea ce a dus şi la reacţii violente: “Am înregistrat 10 cazuri de agresiuni în noaptea de Revelion, toate cauzate pe baza de consumul de alcool”. De asemenea, pe lângă învinşii lui Bachus nu au lipsit nici sclavii mâncărurilor, cei care în cea dintâi noapte a noului an au făcut exces de mâncăruri, aceştia ajungând cu grave indigestii de la bal la... spital. Şi de parcă altfel nici nu se putea, petardele au făcut victime şi la Sfântu Gheorghe, în ciuda avertismentelor lansate de întreaga mass-media în perioada sărbătorilor de iarnă, oamenii s-au înghesuit, mai ales în ajunul Anului Nou, să-i îmbogăţească pe comercianţii de petarde şi artificii. Astfel, la Urgenţă au ajuns cel puţin 4 nefericiţi care au avut grinionii să simtă efectul petardelor direct pe pielea lor. Cel mai grav caz este cel al unei tinere însărcinate în luna a opta, căreia ochiul stâng ia fost afectat în urma unei neatenţii şi al unui nevinovat joc de artificii. “Femeia a fost dusă imediat în sala de operaţii la Secţia Oftalmologie, încercându-se a se face tot posibilul pentru a redresa paguba; cu toate acestea, se pare că obrazul îi va fi afectat iar în privinţa recuperării vederii ochiului afectat medicii sunt sceptici. Acesta e însă cel mai grav caz înregistrat în această perioadă”, ne-a declarat doamna Mândru. Doru D. FELDIOREAN Monica VAJNA Bătută colectivă, lăsată cu internări în stare gravă, la Crasna! Victimele petardelor Cine a mânjit Catedrala Ortodoxă din Sfântu Gheorghe? Un gest incalificabil petrecut în noaptea de duminică spre luni Ieri dimineaţa, orice trecător putea constata că pereţii pridvorului Catedralei Ortodoxe din Sfântu Gheorghe au fost murdăriţi cu diferite semne cabalistice, satanice. Preotul Corneliu Bujoreanu, care ne-a relatat despre acest gest incalificabil, ne spunea că, deocamdată, autorii nu se cunosc. Credem că este de datoria Poliţiei să efectueze cercetările de rigoare spre a-i descoperi şi pedepsi conform legii. Disponibilizările au îngroşat rândurile şomerilor indemnizabili în luna decembrie 2004 agenţii economici din judeţul nostru au declarat 256 de locuri de muncă vacante. Majoritatea locurilor de muncă au fost oferite de angajatori din zona Sfântu Gheorghe, respectiv 160 de locuri de muncă libere, în schimb, agenţii economici din zona întorsura Buzăului au comunicat Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna doar 9 locuri de muncă libere. Cele mai multe locuri de muncă au fost oferite pentru vânzători, dar au fost destule locuri de muncă şi pentru muncitori necalificaţi şi economişti. Nu toate locurile de muncă declarate libere au fost ocupate, făcându-se angajări doar pentru 168 de locuri de muncă. Pe de altă parte, pe lângă cei 24 de absolvenţi care s-au înscris în rândul şomerilor în luna trecută, foarte multe societăţi comerciale au făcut restructurări de personal, unele dintre acestea disponibilizând între 7-20 de persoane, fiind însă trecute în şomaj chiar şi 97 de persoane de la Agrocom Târgu Secuiesc sau 42 de persoane de la Teracota Sfântu Gheorghe. Principala cauză a disponibilizărilor masive ce au avut loc în unele societăţi comerciale o reprezintă faptul că în această perioadă condiţiile climaterice sunt nefavorabile pentru desfăşurarea activităţilor respective. Aşa stând lucrurile, în ultima lună a anului trecut în judeţul nostru au fost disponibilizate 602 persoane, care la scurt timp au devenit şomeri indemnizabili. (Vasilica CIOBANU) JUDOTEAMĂ COVASNA SfANTU GHEORGHE i» 1 609. 315 577 uSZENTGYÖRGY JA MEGYEI KÖNYVTÁR Bobotează la Sfântu Gheorghe Va fi prezent şi P.S. Ioan Selejan, episcop de Covasna şi Harghita Joi, 6 ianuarie, de la ora 9, la Catedrala Ortodoxă din Sfântu Gheorghe va fi slujită o liturghie arhierească, după care, credincioşii ortodocşi se vor îndrepta, avându-l în frunte pe P.S. Ioan Selejan, episcopul Covasnei şi Harghitei, spre râul Olt, unde vor avea loc, de la ora 12, festivităţile prilejuite de Bobotează. RETROM — Esenţa mişcării — I Luxemburg a preluat preşedinţia semestrială a Uniunii Europene . Luxemburg, unul dintre cele mai mici state membre ale Uniunii Europene, va asigura preşedinţia semestriala a organizaţiei în prima jumătate a anului 2005, relateaza publicaţia electronica EUObserver, în ediţia de luni. Luxemburg, care are o populaţie de 460.000 de persoane si unde premierul Jean-Claude Juncker exercita si funcţia de ministru de Finanţe, va prelua, în următoarele sase luni, conducerea politica a Uniunii Europene, cu o populaţie de peste 450 de milioane de locuitori. Aceasta tara preia preşedinţia Uniunii într-un moment dominat de probleme financiare, Uniunea încercînd sa progreseze în cadrul discuţiilor privind finanţarea organizaţiei în perioada 2007-2013. Luna iunie este termenul-limita pentru încheierea unui acord politic pe aceasta tema, însă este posibil ca discuţiile sa se prelungească si în timpul preşedinţiei britanice a Uniunii. Principalul motiv de divergenta între guvernele europene în domeniul financiar este reprezentat de contribuţia fiecărui stat la bugetul Uniunii. Jean-Claude Juncker va fi obligat sa faca uz de întreaga sa capacitate politica pentru a încheia un acord privind reforma Pactului de Stabilitate, care a avut de suferit după divergentele aparute, în 2003, între Comisia Europeana, Franţa și Germania. în timpul preşedinţiei luxemburgheze, membrii UE vor reanaliza agenda de la Lisabona care fixa ca obiectiv transformarea Uniunii în cea mai dinamica economie pe plan mondial pîna în 2010. O alta misiune importanta a preşedinţiei luxemburgheze va fi pregătirea vizitei preşedintelui american, George W. Bush, la Bruxelles, programata pentru luna februarie. Luxemburgul a mostenit si consecintele politice ale deciziei UE de a începe negocierile de aderare cu Turcia în octombrie. în plus, aceasta tara va prezida începerea negocierilor cu Croatia, la 17 martie, si semnarea tratatelor de aderare cu Bulgaria si România, în aprilie. O importanta cruciala o vor avea si referendumurile referitoare la Constituţia europeana, mai multe state anuntîndu-si deja intenţia de a organiza astfel de consultări populare. Spania este prima tara în care populaţia va fi chemata la urne, la 20 februarie, pentru a se pronunţa asupra Constituţiei UE. Luxemburgul preia preşedinţia semestriala a Uniunii după Olanda, al cărei mandat a fost unul moderat. Preşedinţia olandeza a fost împiedicata sa ia masuri importante pentru ca mandatul sau a fost marcat de o perioada de inactivitate în cadrul instituțiilor europene, determinata de vacanta de vara, de modificarea componentei Parlamentului European și de disputele suscitate de componenta noii Comisii Europene, soluţionate abia la sfîrșitul lunii noiembrie. . Peste 6.000 de euro strânşi de Crucea Roşie Română pentru sinistraţii din Asia Până la 31 decembrie 2004 în conturile deschise de Crucea Roşie Română pentru ajutorarea sinistraţilor în urma cutremurului care a lovit sudul Asiei au fost depuşi aproximativ 6.200 de euro (195. 499.819 lei în contul de lei şi 1.288 euro în contul de euro), informează un comunicat al Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din România (SNCRR) remis luni presei. Crucea Roşie Română a lansat în data de 28 decembrie 2004 apelul “Ajutor Pentru Asia” pentru a contribui la acţiunile umanitare în beneficiul victimelor dezastrului din Asia desfăşurate de componentele Mişcării Internaţionale de Cruce Roşie şi Semilună Roşie, sub coordonarea Federaţiei Internaţionale a Societăţilor de Cruce Roşie şi Semilună Roşie. “Sprijinul din partea media şi generozitatea cu care au reacţionat românii la apelul Crucii Roşii ne dă speranţa că vom reuşi să contribuim esenţial la alinarea suferinţelor celor loviţi dramatic de catastrofa aiudinara din Asia. Nădăjduim că românii îşi vor dovedi în continuare solidaritatea cu cei afectaţi, contribuind financiar la susţinerea operaţiunilor de ajutorare ale Mişcării Internaţionale de Cruce Roşie şi Semilună Roşie în Asia. Nevoile umanitare ale supravieţuitorilor care au rămas fără nimic sunt încă în curs de evaluare, iar procesul de refacere şi reabilitare va dura cu siguranţă ani”, a declarat Mihaela Steriu, director general al Crucii Roşii Române Potrivit SNCRR, contribuţiile pentru sprijinirea victimelor dezastrului din Asia se pot depune în continuare în cele două conturi deschise de Crucea Roşie Română la BRD - Sucursala Piaţa Romană pentru apelul “Ajutor pentru Asia”: ROL RO09BRDE410SV44931004100 EUR RO36BRDE410SV44931434100