Cuvântul Nou, iulie 2005 (Anul 16, nr. 4328-4353)

2005-07-01 / nr. 4328

Anul XVI Numărul 4328 8 pagini Trăim. Numai bine Gabriel FLORESCU Parafrazându-l pe Creangă, n-am fost nici bogaţi, nici frumoşi, dar nici aşa săraci după cum ni se prefigurează conform “astrelor” de la Palatul Victoria. Dacă ne-am ghida după campania electorală plină de promisiuni măreţe, acum ar trebui să trăim bine, dar am ajuns numai să trăim. Şi încă n-am ajuns la limita suportabilităţii. Marile încercări ne aşteaptă începând de astăzi, dar nu ca urmare a denominării leului, ci ca o consecinţă a unor noi biruri împovărătoare. Ceea ce ştim cu certitudine azi este faptul că vom avea parte de scumpiri de curent electric, energie termică, gaze şi carburanţi. Iar ca de obicei, acestea atrag după sine creşteri de preţuri la alte servicii şi produse. Chiar dacă suntem obişnuiţi cu astfel de binefaceri, coşul casei tot nu se umple, ba se subţiază din ce în ce mai mult. De parcă anunţatele scumpiri n-ar fi suficiente să ne amărească viaţa, suntem anunţaţi cu privire la alte două “rectificări” ale bugetului familiei la anumite categorii: în primul rând se anunţă reducerea indemnizaţiei de creştere a copilului de la 85% la 35%, staniolul cu care se înveleşte această bomboană fiind acela că astfel vor beneficia de respectivul ajutor mai multe persoane. Pe moment poate că este adevărat, dar pe termen lung măsura devine un bumerang extraordinar. Motivul este cât se poate de evident: dacă în prezent respectiva indemnizaţie o primesc doar femeile care au plătit la fondul de asigurări sociale, lucru absolut firesc, în viitor ar urma să primească oricine aceeaşi sumă reprezentând 35% din salariul mediu pe economie. Ce înseamnă acest lucru? Şi femeile care nu lucrează nicăierifără a fi răutăcioşi, ştim foarte bine din ce categorie fac parte respectivele persoane) vor fi egale celor care s-au achitat de obligaţii. Şi atunci, în faţa spectrului unei indemnizaţii de nimic multe femei se vor gândi de două ori înainte de a dori să devină mame. în schimb, cele care trăiau şi până acum din ajutoare sociale şi sumele destinate copiilor, vor fi interesate să nască doar pentru a primi banii promişi. în asemenea condiţii, nu ştim dacă natalitatea nu va avea de suferit, iar indicele demografic al ţării nu va scădea mai mult. Un alt anunţ ce a umplut inima multor români de bucurie vizează amânarea sine die a măririi salariilor bugetarilor. După ce că această categorie de salariaţi are parte de cele mai mici solde, iată că o promisiune chiar legiferată nu este respectată, deşi sumele ce ar fi trebuit acordate sunt minime, în acelaşi timp se pretinde din partea bugetarilor să fie cei mai cinstiţi oameni ai României, să nu ia mită, să nu obţină nici un fel de venituri necuvenite. De acord, aşa trebuie să fie un bugetar, dar atunci el mai aşteaptă să fie şi stimulat de angajator... în iarnă, când s-a anunţat cota unică de impozitare de 16% decurgând din promisiunile electorale, guvernanţii s-au angajat că urmare a acestei măsuri vor intra mai mulţi bani în bugetul statului, se va da o lovitură economiei subterane şi vom beneficia cu toţii de aceste avantaje. Ei bine, în condiţiile actuale spunem că mai bine era înainte de introducerea noii cote. Totodată, ni s-a promis că, în perspectiva aderării la Uniunea Europeană, salariile românilor vor crește într-un ritm care să ne apropie cât de cât de veniturile cetățenilor din celelalte state membre. Unde este această apropiere, că noi nu o prea vedem decât în ce priveşte salariile stăpânilor ţării? Albert Almos susţine studierea limbii române la nivelul de limbă străină întrebat de reprezentanţii presei cum vede eşecul elevilor maghiari la examenele de bacalaureat în ceea ce priveşte limba română, precum şi cererea acestora de a se iniţia un proiect de lege privind refacerea şi schimbarea manualelor, primarul Albert Almos a declarat: “Sunt de acord cu acest punct de vedere, iar UDMR Covasna va oferi tot sprijinul în vederea îndeplinirii unor schimbări. Părerea mea este că elevii care au limba maternă maghiară ar trebui ca în primele patru clase de gimnaziu să studieze limba română din manuale ca cel de limbă străină, cum ar fi engleza sau franceza,. Iar după ce-şi vor fi însuşit temeinic cunoştinţele de bază, vor putea studia la acelaşi nivel cu ceilalţi”. Cu toate acestea, edilul municipiului a ţinut să sublinieze că, din păcate, elevii maghiari sunt insuficient pregătiţi şi la limba maternă, limba maghiară. “Există şi aici probleme, mulţi elevi fiind de-a dreptul speriaţi de examenul la limba maternă. Iar asta nu poate însemna decât un sistem slab de învăţământ”, a adăugat Albert Almos. VAMA Monica  4 O şcoală cu elevi de succes Conducerea Şcolii cu clasele IVIII Dobârlău şi cadrele didactice de aici se pot declara mulţumite de rezultatele obţinute de elevii lor în anul şcolar încheiat recent. Sigur, un merit deosebit revine în acest sens profesorilor, care se ocupă îndeaproape şi cu mult profesionalism de pregătirea elevilor, pregătire ce a permis participarea cu succes a elevilor şi la diferite olimpiade şcolare. Bunăoară, în acest an şcolar Ruxandra Comşa, clasa a Vll-a, a obţinut menţiune la olimpiada de limba română, faza judeţeană, iar la olimpiada de biologie Marius Şerban, clasa a Vll-a, s-a situat pe locul doi, Monica Munteanu, clasa a Vll-a, a obţinând menţiune. Pe de altă parte, echipajul alcătuit din elevi ai acestei şcoli, respectiv Ruxandra Comşa, Diana Banciu, Monica Munteanu, Marius Şerban şi Ancuţa Pătrunjel, a obţinut locul întâi pe judeţ la concursul de limba franceză organizat de I.Ş.J. Covasna. în ceea ce priveşte situaţia la învăţătură, în acest an sunt două „şefe de promoţie”, respectiv Ioana Diana Niţolaş şi Ruxandra Comşa, eleve din clasa a VIII-a care au obţinut nota maximă. De remarcat este şi faptul că, din cei 19 elevi care s-au prezentat la examenul de capacitate, doar doi elevi au fost respinşi. „M-aş fi bucurat să reuşească şi cei doi elevi pentru că şcoala ar fi realizat performanţa de acum doi ani, când au fost admişi toţi copiii din şcoala noastră care sau prezentat la testul naţional - spune domnul Vasile Vereguţ, directorul acestei unităţi de învăţământ. Pregătirea elevilor pentru examenul de capacitate s-a făcut nu numai la orele de curs, ci profesorii respectivi au organizat meditaţii colective fără plată, în general, vinerea şi sâmbăta.” Intre părinţii elevilor şi cadrele didactice de aici există o bună colaborare. La simularea examenului de capacitate elevii din această şcoală au luat note mari însă, din păcate, unii au avut prea multă încredere în ei şi n-au mai luat tot cu aceeaşi seriozitate examenul de final, lucru ce s-a întâmplat, probabil, şi cu acei doi elevi care nu au reuşit la examenul de capacitate. Acum, după examenul de capacitate, aceşti elevi merg mai departe la diferite şcoli din Sfântu Gheorghe, Braşov, dar cei mai mulţi intenţionează să-şi continue şcoala în Prejmer. De fapt, ani de zile mulţi absolvenţi ai şcolii din Dobârlău au ajuns la liceul sau şcoala profesională din Prejmer, unde fac naveta, pentru că părinţii lor nu au posibilităţi financiare ca să plătească masa şi cazarea în şcoli din alte localităţi. Copiii din Dobârlău sunt însă bine pregătiţi şi la orice şcoală merg mai departe ei îşi dau silinţa la învăţătură în continuare, aşa încât cei care au fost premianţi la şcoala din Dobârlău sunt premianţi şi la liceele şi şcolile la care-şi continuă studiile. Vasilica CIOBANU l^I X 4 . Cotidian social-politic al judeţului Covasna „Am lucrat 25 de ani cu maşini şi aparate şi de acum simt nevoia să lucrez cu tji oameni şi pentru oameni!” ne spune Domahazi Janos, consilier local în oraşul Covasna Aflat la al treilea mandat în Consiliul Local al oraşului Covasna, singurul consilier independent, Domahazi Janos, a acceptat să stea de vorbă cu ziarul nostru pe teme generale despre situaţia delicată în care a ajuns, de-a lungul anilor postdecembrişti, cea mai renumită staţiune a judeţului nostru, spunând cu tristeţe în glas că „acum realizez cu adevărat cât de nesusţinut sunt". Domnule Domahazi Janos, duceţi la îndeplinire cel de-al treilea mandat şi sunteţi de ani buni singurul consilier local independent din oraş. Aşa este şi o spun fără falsă modestie că am ajuns să realizez că nu sunt deloc susţinut, iar în condiţiile acestea cu cât vreau să fac mai mult, cu atât îmi iese mai puţin. Totuşi, am deschis în urmă cu aproape un an un birou de consiliere, lângă Forţele de Muncă, în care ţin în fiecare vineri, de la ora 18, audienţe cu cetăţeni de toate categoriile din oraşul Covasna. încerc să le rezolv oamenilor cerinţele, adresându-mă specialiştilor. Eu primesc de la aceştia răspuns, iar oamenii nu pleacă de la mine nelămuriţi. - Care sunt tipurile de probleme cu care vi se adresează cel mai des localnicii covăsneni? - Problemele cele mai frecvent întâlnite sunt legate de retrocedarea terenurilor agricole şi a pădurilor. De asemenea, o mare categorie de oameni este nemulţumită de oraşul în care trăieşte şi, bineînţeles, dă vină pe Consiliul (Continuare în pagina a 2-a) LV%-! . ■■ . - .. . :■ . . • r % ; . M g z SpSPW*9- ■ 'J ii ,f Local şi Primărie, amintind că cetățenii, când a fost nevoie de ei, s-au dus la vot... Doru Decebal FELDIOREAN Din nou rata şomajului în uşoară creştere Numărul total al şomerilor din judeţul Covasna a crescut în luna iunie cu aproape 300 de persoane, faţă de luna anterioară. Această creştere se datorează sporirii numărul de şomeri indemnizabili cu peste 480 de persoane, în condiţiile în care numărul şomerilor neindemnizabili a scăzut cu aproape 190 de persoane, în atare situaţie rata şomajului a crescut la 8,8 la sută, cu aproape 0,3 procente mai mult decât luna trecută. Zona Sfântu Gheorghe deţine ponderea în ceea ce priveşte numărul şomerilor, respectiv 37 la sută din totalul şomerilor pe judeţ, urmată îndeaproape de zona Târgu Secuiesc, cu 27,5 la sută, în schimb, întorsura Buzăului este zona cu cei mai puţini şomeri luaţi în evidenţa Agenţiei pentru Ocuparea Forţei de Muncă a judeţului Covasna, numărul şomerilor de aici reprezentând 4,8 la sută. Din analiza făcută de A.J.O.F.M. Covasna cu privire la situaţia socio-profesională a şomerilor din judeţul nostru rezultă faptul că un număr însemnat de şomeri indemnizabili au vârsta de peste 45 de ani, aceştia numărând 1200 de persoane, iar între şomerii neindemnizabili foarte mulţi au vârsta sub 25 de ani şi peste 40 de ani, numărul lor fiind de 2500 de persoane, în legătură cu pregătirea profesională a şomerilor se constată faptul că 85,7 la sută sunt muncitori, iar şomerii cu studii superioare reprezintă mai puţin de 1,2 la sută, respectiv 75 de şomeri indemnizabili și 23 de şomeri neindemnizabili. (V.CIOBANU) * Starea proastă a multor drumuri şi străzi din comuna Zăbala pricinuieşte mari necazuri locuitorilor şi agenţilor economici Cu toate că şi în acest an executarea de lucrări de reparaţii în infrastructura rutieră a localităţilor comunei Zăbala este unul din obiectivele principale urmărite de edili, starea multoradintre drumuri şi străzi continuă să nemulţumească numeroşi locuitori. Ce-i drept Zăbala, cu cele trei sate aparţinătoare - Pava, Tamaşfalău şi Surcea - are o reţea rutieră de zeci de kilometri, şi chiar dacă până acum, cu fonduri alocate de la bugetul Consiliului local, au fost asigurate pentru reîmpietruirea drumurilor şi străzilor neasfaltate, vreo 1500 de tone de piatră spartă, au rămas încă destule nereparate. “în partea de sus a Zăbalei s-a adus şi continuă să se aducă piatră, dar mai sunt uliţe pe care încă nu s-a pus" - ne spunea deunăzi un bătrân octogenar, Nicolae Rusandu. La rândul său Radu Gheorghe Oprea, copatronul unui magazin în care se găsesesc mai de toate pentru cei ce locuiesc în această zonă, observa că nici jumătate din străzi nu sunt reparate, dânsul arătându-se nemulţumit şi de dimensiunile pietrelor împrăştiate cu o solă. “Sunt prea mari şi ne distrugem maşinile trecând peste ele. Ce este bine e că, din câte am înţeles, până la iarnă a fost oprit transportul de buşteni din exploatările forestiere din zonă, care a produs mari stricăciuni Aurel GOLCIU SIPSISZENTGYÖRGY mamebyfi könyvtár (Continuare în pagina a 2-a) ■tíLIU | fc CA JUDETEANĂ COVASNA! SfANTU GHEORGHE ■[ Tel 351 609,315 577 1 . Armata israeliană pregăteşte blocarea accesului în coloniile evreieşti din Fâşia Gaza Armata israeliană se pregăteşte să închidă accesul nerezidenţilor în coloniile evreieşti din Fâşia Gaza, ca urmare a confruntărilor declanşate în zonă între colonişti, forţe de ordine şi palestinieni, au anunţat surse oficiale din Israel, citate de Reuters. Armata israeliană este gata să declare respectivele implantări “zonă militară închisă”, au precizat sursele sub rezerva anonimatului, informaţia fiind neconfirmată de conducerea Forţelor armate din Israel. Prin această măsură, Israelul ar încerca să diminueze afluxul de evrei ultranaţionalişti în regiune, înaintea aplicării planului premierului Ariel Sharon, care stipulează în esenţă retragerea forţelor israeliene din cele 21 de implantări din Fâşia Gaza şi din patru izolate din Cisiordania, începând cu jumătatea lunii august. Majoritatea coloniştilor evrei este ostilă proiectului lui Ariel Sharon /Blocul Likud, dreapta naţionalistă/, “uliul” dreptei israeliene considerat cândva promotorul colonizării teritoriilor palestiniene. Miercuri, militarii israelieni au tras focuri de avertisment, pentru a-i despărţi pe coloniştii evrei de palestinienii din enclava Mawasi, în Fâşia Gaza. Marţi, premierul israelian a condamnat vehement recentele acţiunile violente ale evreilor ultra-naţionalişti îndreptate împotriva forţelor de ordine israeliene. MERIDIANE paginile 4-5 Programe TV 1-7 iulie UfsZLj! *1^3 ,*£15 Vineri 1 iulie 2005 40 bani Greva ceferiştilor este ilegală, a decis Curtea de Apel Curtea de Apel Bucureşti a admis recursul înaintat de conducerea CFR Călători şi CFR Marfă, declarând ilegală greva ceferiştilor, potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT). Sentinţa este irevocabilă, după 22 de zile încheindu-se protestul mecanicilor de locomotivă, al angajaţilor din depouri şi vagoane. Marko Bela pledează pentru înfiinţarea unei comunităţi de informaţii subordonate Parlamentului sau Guvernului Preşedintele UDMR, Marko Bela, a afirmat joi, într-o conferinţă de presă, că înfiinţarea unei comunităţi de informaţii sub controlul Parlamentului sau al Guvernului este binevenită pentru realizarea unei coordonări mai bune. Marko Bela consideră că supravegherea parlamentară a serviciilor de informaţii, ca în prezent, sau cea guvernamentală sunt caracterizate de transparenţă mai mare a actului de control decât în cazul subordonării comunităţii de informaţii instituţiei prezidenţiale. Evidenţiind rolul CSAT în coordonarea activităţii serviciilor secrete, Marko Bela a precizat însă că un control mai direct al acestor servicii ar avea loc sub supraveghere parlamentară, chiar dacă această trecere de la Parlament la Guvern ar putea fi caracterizată drept o politizare a serviciilor secrete. “Aceasta nu este însă o problemă, pentru că Guvernul este o emanaţie a Parlamentului”, a spus Marko Bela, adăugând că în multe state europene serviciile secrete se află fie sub control parlamentar fie guvernamental.