Mişcarea, mai 1929 (Anul 23, nr. 98-119)

1929-05-01 / nr. 98

CREDITUL FONAR URBAN DIN IAȘI Tragerea 93-a T Amort. sem. 1929 CONTABILITATEA Cuponul Ianuarie 1930 Serviciul Cupoanelor LISTA Scrisurilor eşite la sorti în tragerea 93-a din 25, 26 si 27 Aprilie 1929, pentru lei 2,556.400 24 a 20.000 - 480.000 Scrisurile eşite la sorti se vor plăti al pari începând de la 1 Iulie 1929, în Iaşi, la Cassa Societăţei (Str. Lăpuşneanu), în Bucureşti la Banca Naţională şi în celelalte judeţe la Administraţiile financiare respective. Ele trebuie să aibă nedetaşat cuponul la mai 1930. La scrisurile eşite la sorţi până la 30 Iunie 1926 precum şi la cupoanele emisiunei cu scadenţa anterioară lui 1 Iulie 1926 se aplică prescripţiunea de 10 ani. De la această dată (1 Iulie 1926), plata cupoanelor se prescrie după 5 ani şi aceea a scrisurilor eşite la sorţi în terminul fixat pentru emisiunile de stat. DIRECTIUNEA GENERALA ROMANIA CORPUL PORTĂREILOR,TRIB. IAŞI No. 148 PUBLICAŢIUNE Anul 1929, iiina Aprilie ziua 24 Se publică spre cunoştinţa generală că conform adresei Trib. Iaşi S. III-a No. 5421 I 1929, se va vinde prin licitaţie publică în ziua de 6 MAIU 1929, ora 10 a. m. averea mobilă sequestrată cu procesul verbal din 11 ianuarie 1929 de la d-nii Isidor şi Albert Ornstein din Iaşi, la pretenţia Băniei Marmoroch Blank & Comp sucursala Cernăuţi avere compusă din: 2 case de fier, 1 euer, 1 lavoir, 1 biurou de lemn, trei mese, 1 maşină de cusut, 1 lampă suspendată, 1 etajeră, 6 , lăicere, o bucată de cotror, un tablou mare cu ramă reprezentând o fructieră cu fructe, 2 noptiere, 1 şifonieră, 1 garderob, 1 bufet, 1 pendulă, 2 oglinzi cu mesuţele lor, 3 canapele, 6 scaune. Vânzarea se va face în Iaşi strada Lăpuşneanu No. 33 domiciliul debitorilor, pe bani gata şi în asistenţa grefierului respectiv. Şef Portărel, I. POPOVICI Secretar, (Nedescifrabil) ŞCOALA DE ŞOFERI. La 15 Maiu a. c. începe un curs nou pentru învăţarea temeinică a construcţiei, funcţionării, îngrijirii şi conducerii automobilelor şi tractoarelor europene şi americane. Informaţiuni şi înscrieri zilnic între orele 11,1 şi 4—6 în Secretariatul „Institutului Autotehnic“ Cernăuți, strada Alba lulia Nr. 2. MIŞCAREA INFORMAŢIUNI — Şeful nostru d. Gh. I. Brătianu părăseşte aruziaşul, plecând la Bucureşti, iar de acolo la Veneţia unde împreună cu d. N. Iorga va representa România în comisiunea internaţională a istoricilor cari pregătesc lucrările viitorului congres. Dl. prof. Gh. I. Brătianu se va întoarce în ţară la începutul la noi Iunie. — Mâine 1 Mai atelierele noastre fiind închise, şirul nostru nu va apare. Viitorul număr al „Mişcării“ va apare Joi 2 Mai. — Amintim amatorilor de lieduri că în astăseară Marţi 30 Aprilie, are loc la teatrul „Trianon“ concertul fermecătoarei călăreţe Isa Kremer, care se întoarce dintr’un turneu triumfal făcut în Europa şi America. In repertor cele mai frumoase melodii din repertorul francez, italian, spaniol, german, român, etc. Biletele la „Columbia“ str. Lăpuşneanu. — Mâine, caricaturistul Ioan Sava expune primele lucrări din noua serie. Vor figura schiţele ă-lor Gheorghiade, 1. Petrovici, Costăchescu, Meissner, drei Sandina Bârsan şi altele. Seria complectă va fi expusă până la finele acestei săptămâni. — Începând din numărul viitor „Mişcarea“ va începe publicarea unor articole în care vom examina punct anteprostul reformei administrative. Atragem atenţiunea cetitorilor noştri asupra acutei obiective examinări şi constatări asupra aşa zisei reforme care dacă s’ar înfăptui ar atinge în mai grav bazele fundamentale ale administraţiei în stat şi ar împovora populaţia cu o mare pletoră de funcţionari inutili şi cu biruri exasperante. Comuniştii din Iaşi au placardat afipte pe zidurile oraşului pentru serbitorirea zilei de mâne 1 Mai. Manifestaţia pe străzi a fost interzisă. Poliţia a luat întinse măsuri pentru paza oraşului. — S’a deschis cunoscuta grădină „Leagănul Fluturilor“ (Perjoaia) unde se pot găsi cele mai bune băuturi precum şi un excelent bufet. In zilele de sărbătoare va cânta muzica reg. 13 inf. — Miercuri seara are loc în sala teatrului «Elisabeta» prima reprezentaţie dată de artiştii din Vilna pusă sub direcţiunea d-lui ALEXE STEIN. Se va reprezenta emoţionanta şi istorica lucrare dramatică «RIDESCH HAŞEM» dl. SOL.ASCH. Ansamblul din Vilna este recunoscut ca elementele puternice cari aparţin teatrului vilnez. ULTIMA ORA Prințul lusupoff acuzat de otrăvire Buc.—Se anunță că în castelul contelui Lareiniz dela Montrieux un servitor al prințului lusupoff ar fi încercat o crimă. El a pus otravă pe care a servit-o Contelui. S'a deschis o anchetă spre a se constata dacă nu e implicat în această tentativă de crimă însuși prințul rusupoft careactualmente se află la Viena și care va fi citat.La Viena prințul rus declară că a venit în interese comerciale. Groaznica explozie din Praga Buc.—Eri s’a produs la Praga o puternică explozie la fabrica de muniţii «Scrutin». Toată clădirea a fost prefăcută în cenuşi. Au fost ucişi cinci lucrători scoşi de sub ruine. Sunt peste 60 lucrători grav răniţi. Catastrofă de tren Buc.—La Buenos Ayres un tren electric a dat peste un automobil de curse. Sunt 6 morţi şi 17 răniţi. Expoziţia pictorului I. Burghele La 5 Alai se va deschide în sala „Cercului Didactic“ din str. Lipeşneanu (deasupra magazinului Smirnov) expoziţia mult apreciatului pictor şi profesor ieşan I. Burghele. Ieşean cari s*’am uitat frumoasele şi valoroasele lucrări pa cari pictorul I. Burghele i-a expus acum trei ani le „Viaţa Româneasă“ vor avea prilejul de a constata progresii realizate de artistul issan la cele 60 poezi nosi ca vor figura la această expozitie. Vom vorbi pe larg asupra lucrărilor expuse, după vernisaj care are loc la dimineaţa zilei de 5 Mai. — Lucrările de pavare a străzei Eternitate pe porţiunea nou aliniată au fost începute. Strada va fi pavată cu granit siuorm pe o lăţime de 4 m. carosabil. Odată cu pavarea serviciul apelor lucrează la canalizarea străzei. — Astăzi după amiază se întruneşte la prefectura de judeţ consiliul de higienă al judeţului. La ordinea de zi au fost fixate numeroase chestiuni in legătură cu mersul epidemiilor şi măsurile ce trebuesc luate. — Dl. inginer Niţescu se află de o săptămână în inspecţie pe liniile Paşcani- Fălticeni Cernăuţi. D-sa urmăreşte în persoană întreaga activitate de fiecare zi a personalului ceferist. 2 ilua de 1 Mai la Ungaria Budapesta (Ceps).— Imediat ce a devenit prim-ministru în Ungaria, contele Bethlen, printre alte fapte ale sale, a Interzis muncitorilor sărbătorirea zilei de 1 Mai. In fiecare an pe la sfârşitul lui Aprilie se lipesc ordonanţe, prin cari se interzic întrunirile publice. Cererile muncitorilor pentru a li se permite întruniri, sunt întotdeauna respinse. In anul acesta există un motiv special pentru această interzicere. De câteva săptămâni s’a anunțat vizita subsecretarului de stat dela ministerul de externe italian, Orandi, care va sosi în Ungaria tocmai în ziua de 1 Mai. Această împrejurare sileşte, bineînţeles oficiile maghiare, ca să înlăture orice tendinţă a preletariatului de a organiza întruniri sau manifestaţii, deoarece bărbatul de stat italian nu trebue să vadă pe muncitori zdrenţuiţi şi prăpădiţi. ! Reorganizarea serviciului presei în Polonia  Varșovia (Ceps). — Ia cercurile guvernamentale poloneze se discută în prezent reorganizarea Serviciului presei pe lângă Consiliul de miniștri polonez, care pănă în prezent n’a avut un Biurou special de presă, ci numai un referent. S’a hotărât a se crea un birou central al Presei pe lângă coastul de miniştri, unde să se concentreze toate referatele de presă de la diferitele ministere. — Dl. inginer inspector general Scutaru a inspectat azi atelierele căilor ferate din staţia Nicolina, rămânând mulţumit de felul cum se lucrează și de situația în genere a atelierului. Adunarea generalas „Ateneului Pop. Tatarasi“ A. S. S. Principals Elena prezidenta de onoare a „Aieaeulsi“ Membrii fondatori şi activi ai „Ateneului Popular Tatarasi" s’au întrunit în adunare generală Duminică 28 Aprilie a. c. ora 10 a. m Participă un număr însemnat. Dl. C. N. Ifrim, preşedintele Ateneului, a deschis şedinţa dând cetire adresei prin care A. S. R. Principesa Mamă face cunoscut că acceptă preşedinţia de onoare. Se dă apoi cetire, de către preşedintele adunărei raportul consiliului de administraţie, după care urmează expunerea activitatei culturale desfăşurată in decursul anului trecut: şezători, serbări, excursie, teatru de cartier. Dl. Ifrim expune programul de activitate pe anul viitor şi arată excursia care va avea loc în vara aceasta, la care va participa un mare număr de basarabeni, după care s’a votat o moţiune de încredere. După descărcarea de gestiune a consiliului de administraţie şi a comitetului general, a urmat realegerea a 5 membrii eulţi la sorţi, alegerea cenzorilor, realegerea preşedinţilor de secţie şi ratificarea cooptărei S. S. Protoerului D. Ciolan ca preşedinte al secţiunii filntropice. Adunarea a luat sfârşit, după ce s-a aprobat trimiterea unui număr de telegrame şi adrese de mulţumire către sprijinitorii Ateneului. Tipografia „Albina“—Iaşi, Str. Săulescu No. 1 i Arestarea unor spărgători Poliţia a reuşit să aresteze ori doi cunoscuţi şi căutaţi spărgători din Iaşi cari au comis numeroase lovituri în localitate. La ora zece seara sergentul din strada Anastase Panu a observat în faţa uşei magazinului Coşarcă din această stradă, doi indivizi cari au părut suspecţi. Unul din ei căuta să spargă uşa, în timp ce celălalt supraveghea ca să nu fie zăriţi. Sergentul a chemat întru ajutor pe alţi doi poliţişti şi printr’o mică stratagemă a reuşit să aresteze. In drum spre poliţie, indivizii au căutat să mituiască pe sergenţi, fără ca aceştia să accepte însă. Spărgătorii, cari sunt autori ai multor lovituri, au fost înaintaţi cu actele dresate parchetului local.■ Comerciantul H. Caufman din str. Căpitan Păun 3, a reclamat autorităţilor poliţieneşti că a surprins la uşa casei sale doi indivizi cari, la apariţia sa, au dispărut. In interior a găsit totul deranjat indivizii având grija a-i fura haine şi lucruri. S’au început cercetări. — Eri după amează la ora 5, pe când profesorul Dimitrie Bănescu din str. Toma Cozma 20 făcea unele cumpărături la un magazin din str. Cuza Vodă, i s’a făcut rău fiind necesară intervenţia medicală. Profesorul a fost transportat la spitalul Sf. Spiridon, iar de acolo acasă unde după puţin timp a încetat din viaţă. — Ia astă seară are loc la teatrul naţional festivalul organizat de revista «CELE TREI CRIŞURI» de sub direcţiunea dlui colonel Bacaloglu. Fondul este destinat pentru ridicarea monumentului lui IBARBU DELAVRANCEA. Se va juca un act din «Viforul». Va conferenţia d. M. Sadoveanu despre viaţa şi opera lui Delavrancea, iar dl. Ionel Teodoreanu va ceti din opera sa. Quartet de coarde : dnul N. Teodorescu, I. Ghiga, M Bârsan şi Aker. Duminică a avut loc, şezătoarea cercului cultural „Const. Mille“ cu prilejul centenarului presei române. A asistat un public numeros compus din tineretul doritor a-şi îmbogăţi cultura cu cunoştinţe noui şi importante. Dl. Rudolf Suţu a făcut un istoric al presei moldovene, amintind ziarele cari au apărut în prima sută de ani a presei române şi arătând aportul fiecărei foi la reducerea nivelului cultural al provinciei. Dl. G. Spina, preşedintele cercului, a arătat menirea presei pentru conducerea opiniei publice, după care dl. Ion Micu a vorbit de primele începuturi ale presei în legătură cu cel dintâi ziar românesc. Conferinţa documentată a d-lui Micu a avut un deosebit succes, asistenţa aplaudând îndelung pe conferenţiar. A mai vorbit în chip amuzant despre presa bucureşteană şi locală, caricaturistul talentat Sell, care cu verva sa „capsemonia“ a profilat pe diferiţi ziarişti prin mici caracterizări literare şi spirituale.